Huhtikuun hurmurit 2014 ~Heinä- ja elokuussa~

Noista ruoka-asioista, mitä saa syödä ja mitä ei raskauden aikana.. Ootteko syönyt inkivääriä? Itselleni tuli alkuviikosta sellanen olo, kun tosiaan olen tässäkin kierrossa joka 2. tai 3. aamu raastanut inkivääriä teehen, ja vielä viikonloppunakin söin sitä, kun luulin että sitä saa syödä, ja muistan lukeneenikin että inkivääri auttaa raskauspahoinvointiin.. MUTTA sitä ei saakaan syödä! Tietysti googletin siitä niin sehän aiheuttaa jotain solukuolemaa yms.. :( Noh nyt tietty oonki taas epävarmana että kasvaako se seesaminsiemenen kokoinen elämän alku mun sisällä vai ei..
Kai sitä voisi vielä tikkuunkin pissiä c:)

Lueskelin noita aiempia sivuja tosiaan ja itsekin voisin myöhemmässä vaiheessa FB-ryhmään liittyä..

Moni on ja aikoo käydä ilmeisesti varhaisultrassa? Millä viikoilla se oisi fiksua? Mekin ollaan mietitty asiaa, mutta ei vielä päädytty suuntaan tai toiseen.. katsotaan nyt mitä tulevat päivä tuovat tullessaan :)

Ansku & pähkinä 5+3

ps. tosiaan tuo pähkinä tuli koska mies alkoi heti huomioimaan minua ja uutta masuasukkia ja kutsui sitä pähkinäksi :heart:
 
Joo, tuo inkivääri on ollut kiellettyjen listalla. Meillä muutenkin käytetään sitä mausteena melko vähän, joten on ollut helppoa jättää kokonaan pois. Muuten mä itse suhtaudun ruokarajoituksiin maalaisjärjellä.

Meillä kunta tarjoaa varhaisultran. Liian aikaisin sinne ei mun mielestä kannata mennä, koska jos siellä ei näykään kaikki tarvittava, niin iskee vaan paniikki ja stressi. Olikohan se, että 6+ alkaa sydän sykkimään. Mullahan on nyt 9+ se varhaisultra, kun ei aikaisemmin menny aikataulut nappiin neuvolan kanssa. Oisin ehkä halunnut mennä viikkoa aikasemmin, mutta ei mahda mitään. :)

Neksu 6+
 
Olikos se just inkivääri, jota on ennen just jopa suositeltu raskaana oleville? Mutta nyt myöhemmin vasta tullut kiellettyjen listalle? Itse yritän välttää noita ruokia maalaisjärjen mukaan. Kahvia tuli juotua ennen plussaa paljonkin, eli varmasti liikaa.:/ mutta plussan jälkeen vaan 3kuppia päivässä, jos sitäkään. Näistä vältettävistä ruoka-aineista oli muuten kaverilleni just sanottu neuvolassa, ettei tarvis mitään välttää!! Siis se oli ollut sen neuvolatädin mielipide. Ja kun kaverini oli kysynyt, että paljoko tohtii juoda kahvia, kun hänellä menee helposti pannullinenkin, niin täti oli todennu vaan, että kyllä sä huomaat, kun et pysty enää juomaan! Että jos siis pystyy juomaan, saa juoda! Olin hieman ihmeissäni!!!

Mulle vois päivittää neuvolan 11.9. Jännittää. Meillä ekassa neuvolassa terkka ultraa. Tai näin ainankin oli esikoisen aikaan. Eli silloin pääsis näkemään, löytyykö elämää!
 
Inkivääri ei ainakaan vielä viimevuonna ollu kiellettyjen listassa mut nyt on.


Mulla oli tänään eka koulupäivä reiluun vuoteen, jessus että väsyttää :D Ihana mies oli siivonnu kodin, tyttö oli ollu kiltisti ja kohta meen valmiiseen pöytään nauttimaan lohta ja perunamuussia!
 
  • Tykkää
Reactions: lilleri88
Adalie onpas sulla ollut hyvä palvelu :) jospa se on vaan alkuhuumaa kun on koulu vasta jatkunut? ;) Mulla alkanut vika harjoittelu tällä viikolla ja on noi aamuheräämiset vaan niin raastavia+pitkät päivät päälle.. Ja nyt tulin koneelle maksamaan laskuja, sitte pyykkiä pitäis ainakin yks koneellinen pestä ja tunnin päästä olla ruokaa pöydässä. Mies on lasten kanssa pihalla että ei tartte sentään niitä paimentaa tässä hässäkässä :D

Mullakin oli eilen se eka neuvola ja kaikki sen verran ok mitä täs vaihees voi olla. Meiltä päin laitetaan nt-ultraan Turkuun Medisonariin ja sinne varasin aikaa, meillä nt-ultra 19.9 :heart:seuraava neuvolakäynti on nlalääkäri, mut se aika jäi vielä hieman avoimeksi.

Jospa tästä sitten hommiin, kun pihalta kuuluu kuopuksen itkuakin niin kait se täällä kohta mun jaloissa hidastamassa tahtia!

Talvis ja salamatkustaja 7+5 (nlan laskujen mukaan! oon itte ollu jäljessä vaikkakin ehkä enemmän oikeessa, mut mennään nyt noilla viikoilla koska ultraan asti saan tällee samalla lailla laskea)
 
Tulin tännekin kertomaan että meille on tullut keskeytynyt keskenmeno. Selvisi tänään päivystyksessä minne menin jatkuneiden vuotojen takia. Pikkuisen kehitys on päättynyt jo aika lailla heti ekan ultran jälkeen (6+3). Epävarmaa on näköjään nämä hommat! Mutta suht rauhallisin mielin kuitenkin ollaan. Nyt toivon että saadaan saatettua tämä loppuun mahdollisimman pian...

Oikein hyvää jatkoa kaikille ja erityisesti onnellista odotusta!
 
Aada78 - myotatunnolla sinua ajattelen. Ite oon kans vuosimallia 78 ja parhaillaan kudes viikko taallakin... Niin on epavarmaa tama :(

Inkivaarista: ekan kohdalla join pahoinvointiin just inkivaariteeta (ei siis tuoretta vaan teepussillista) koska oli ainut joka auttoi pahoinvointiin. Ihan normaalilta tuo meidan 4-vuotias vaikuttaa. Nyt oon kylla kans valttanyt (silloin ei kai varoteltu) ja harmi on, koska makin olen suuri inkivaari fani.

Itun emo 6+4
 
Voi ei aada78!!! Pahoittelut ja voimia jatkoon! :hug:

Inkivääri oli jo 2011 kiellettyjen listalla, kun esikoista odottelin. Jännä, kun "kiellettyjen" ruoka-aineiden listassa on poikkeavuuksia eri neuvoloissa...

Neksu 6+
 
Aadalle tämänkin kautta tsemppiä! :hug: Onnea jatkoon!

Ruokarajotukset Ei kannata kirjaimellisesti noudattaa, saa vaan ittensä hulluksi.. Maalaisjärkeä saa ja pitää käyttää! :) Kyllä mä oisin sitä salamia syöny ihan hyvillä mielin.. Raakaa lihaa en syö, ite suolattua kalaa syön. :) Älähän karviaismarja ja muutkaan tehkö tätä liian tieteeksi.. ;)

Varhaisultraan kannattaa mennä 6+3 jälkeen jollon alkaa sydän sykkiin viimestään.. Näin ainakin muistelisin? :) Korjatkaa jos oon väärässä.. Kannattaa vaikka varata se 7+ viikolle niin on varmasti jotain näkyvää siellä! Meillä on huomenna ja sillon on 7+0. Miten sitä malttaakaan oottaa.. Onneksi on ensin päivä töitä ja sieltä suoraan 13.30 aika.. :xmas: Melkeen viittii keskittyäkki mummujen ja pappojen passaamiseen.. ;) No ei, onneksi ne vaan saa huomion muualle.. :)

Voihan vitamiini! Muistin ne taas vasta ko tänne tulin kirjotteleen.. Pitää yrittää saaha ostettua niitä.. :D Viimestään ne neuvolasta passittaa ostaan..

Lukemassa käyn täällä monesti päivässä, kirjottaan en saa aikaseksi.. Aina tulee pikkumies häiritteen äitiä.. :) Tai sitte iso mies.. :stick:

Oireet on alkanu lisääntyyn.. Nälkä vaivaa täällä! Voisin syyä koko ajan.. :D Nyttenki mussutan minitomaatteja! Mun herkkuja! :rolleyes: Ja tänään meinas töissä oksennus lentää.. Saatto kyllä liittyä niihin hajuihinki mitä haistelin.. :LOL: Normaalisti ne ei kyllä saa mitään aikaseksi niin kyllä se liittyy tähän raskauteen.. ;) Ja jos ei oo ehtiny syömään pitkään aikaan niin huono olo tulee..

Ohhoh.. Tulipa taas tekstiä, en näköjään osa kirjottaa lyhyesti.. Palaan huomenna asiaan ultran jälkeen! :wave:

manije ja sintti 6+6
 
aada78 Pahoittelut ja voimia :(

Mä oon kans noiden ruoka-asioiden kans ihan helisemässä.. Piti selvittää valion sivuilta sekin,että saako raejuustoa syödä..laitan sitä aamuisin puuron sekaan.. Ja säilykehedelmäton yks mitä oon miettiny,saako niitä syödä? Ja tuo varhaisultra,te jotka ootte sen varanneet tai siellä käyneet, niin pitääkö tai voiko sen varata ite vai neuvolan kautta vai miten?? Auttakaa tietämätöntä mäessä, ois ihana siihen päästä :)
 
Myy87 me käytiin varhaisultrassa rv 6+5 Mehiläisessä, ei varmaan useimmat kunnat tarjoo vaan pitää yksityiselle mennä, jos ei jotain terveydellisiä syitä ole ylimääräiseen ultraan? Korjatkaa muut jos meni väärin... vai oliko jossain kunnassa neuvolassakin mahdollisuus ar-ultraan? Aikaisemmissa raskauksissa kävin YTHS:llä rv 7+.
 
Aada78 :hug:

Syömisistä sen verran, että välttelen listeriariskin takia vakuumipakattuja kaloja, mutta surutta syön esim. suomalaisia pastöroituja home- ja tuorejuustoja. Toksoplasmoosia en Suomessa kovinkaan pelkäisi, mutta esim. ulkokissojen käsittelyn jälkeen pesen kädet ennen kuin mitään suuhuni laitan ja muutenkin pidän huolen käsihygieniasta. Samoin pesen kasvikset hyvin. Kakkosen raskaudessa teki tiukkaa kun mulla oli himo multaisiin porkkanoihin! :D Ilmeisesti kalkin puute silloin tms. Mutta tässäkin raskaudessa minulta otetaan toksoplamoosi testi verestä, kun jonkin sortin epämääräistä lihaskipua oli plussan jälkeen ja ulkomailla olimme.
 
VanillaLady ja Aada78; todella ikävä kuulla:(, mut jos on tarkotus mennä kesken, niin ehkä parempi nyt kuin pal myöhemmin, koko ajan kuitenkin kiintyy enemmän ja tulee todellisemmaksi. Toivotaan, että olette molemmat pian mukana odottamassa<3.

Yemina ja Ansku-89; Todella kiva, että tänne on tullut muitakin satakuntalaisia:)! Saaks kysyy mistä päin satakuntaa ootte? Mä oon Porista:).

Toi on ihan ahterista kun en pysty kirjottaan tänne puhelimellani, luulis lumialla semmonen onnistuvan, mut se näppäimistö ei vaan pysy auki:mad:

Oireita; pientä kuvotusta aina välillä, vielä en ole kuitenkaan oksentanut. boobsit on kasvanu ja aikast kipiät. mitään normaalista poikkeavia mielitekoja ei ole, lähinnä ei vaan tekis mieli syödä. Alamaha kipuilua välillä, mut ne on vähentyneet. Ja sit oon nähnyt jo jonku aikaa tosi erikoisia unia. Mä oon aina vähä väsyny, jotenka se ei ole muuttunu mikskää, samallai turvotusta löytyy, mut sekään ei ol uus asia:). Harmillista on kyl ,kun ei syö pillereitä ni naama ja selkä ja melkei koko kroppa on ku teinillä:(, varsinki ku on vähän epäilyttävää varmasti kun yht'äkkiä 8 vuoden silosen ihon jälkeen naama kukkii ku pitsalätty:/, eipä kai voi mittää, on tää sen arvosta, ehdottomasti!:)

Nimet meillä on jo valmiina, kylläkään tekonimestä ei olla vielä päästy sopuun:D. Synnytystä en ole viel ainakaa ruvennut pelkään, mä kyl toivon et sais alakautta hoidettua homman, tietenkin ilman repeämistä, kiitos! Mut eiköhän sitä ehdi viel monesti miettiin. Ei olla vielä kerrottu kellekkään, paitsi josai työkeikoil, etten ala kantelemaan mitään ylipainavaa.

Voiku mä odotan neuvolaa! Mä niin haluisin myös varhais ultraan, mut onkohan liika "myöhästä" ku neuvolaki on vasta viikolla 8+4, eli 30.8 ni mahtaakohan sen jälkeen viel päästä varhaisultraan, varsinki kun kyse on vaan halusta:).

Mites, ootteko tehny jo paljon hankintoja?

Lilleri ja vaavikka 7+3
 
Onko muilla yölevottomuutta ja outoja unia? Mä oon nyt monta yötä pyörinyt sänkyssä, sitten onkin vessahätä, jonka jälkeen tulee nälkä, jne... Yhtä valvomista yöt ja uni alkaa maittaa aamuyöstä, kun pienet alkaa jo herätä aamupalalle. : / Meillä tuo 1v ja 2v nousee yleensä jo 6 aikaan.:|
Turvotus, paljon teitä turvottaa? Mulla ei mee enään pari viikkoa sitten hyvin mahtuneet farkut kunnolla jalkaan ja iltapäivästä maha on niin selvä iso raskausmaha, ettei paljon piilotella. Ärsyttää, kun oli tarkotus pitää raskaus omana tietona lähemmäs nt-ultraa.

JonMa ja Nuppu 5+0
 
Aada78: Paljon voimia!! :hug:

JonMA: Juurikin viime yönä heräilin vähän väliä ja oli vaikea saada unenpäästä uudelleen kiinni. Unet oli todella hämäriä, ja tuntui, että ne jatkuivat vaikka olin puoliksi hereillä..

Turvotusta on, muttei ole vaikeutta vaatteiden tai mahan piilottelun kanssa. Joskus iltaisin turvotusta on todella paljon, mutta silloin ei tarvitsekaan kulkea ihmisten ilmoilla :)
 
Huomenta, levottomat unet ne viihdyttää öisin täälläkin. Viime yönä varasteltiin elektroniikkaa ja piiloduttiin pensaaseen :)
Mä haluisin kans pitää tän salassa, etenkin töissä, vielä syyskuun loppuun mut en tiedä onnaako. Pahoinvointiin on koko ajan naposteltava, päänsärkyä on tullut muutamana iltapäivänä valiteltua ja illatsuissa.. muuten, sain reseptin pahoinvointilääkkeeseen jonka nimee en nyt muista. Mietin et kandeeko ottaa. Tarkoituksensahan tällä on: äiti syö varmasti vain terveellisesti herkimpinä aikoina.
Taas näpytän
kännystä joten sori typoista :)
 
VanillaLady ja Aada78; Pahoitteluni molemmille:hug:

Yönenkeli: Kiitos! ;) Se ultra on siis 10.09. :)

lilleri88: Itse olen myös porista. :)

Täällä kans on tuota yölevottomuutta ja todella outoja unia.. Ja kun ne tuntuu niin todellisilta! Turvotusta, mulla on ihan hirveä turvotus. Näytän, kuin olisin jo paljon pidemmällä.. :LOL:

Onko muuten kenelläkään alavatsa ajottain kipeä? Eilen en meinannut millään saada unta, kun maha vaan "viilsi" ja "julli".. Olin jo ihan varma, että vuoto alkaa ja kesken menee. Tämä on jo toinen kerta, kun en saa sen takia unta! Pelottaa :/

Yemina & möhkö 4+6:heart:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: lilleri88
Huomenta.
Voihan plääh neuvola kortti lähtöpaino 62,5 tänään kävin vaakalla ja oli 64.7 rv nyt 7+4 2.2 kg lisää jo painoa tosin kyl on noi tissit turvonnu niin et huh huh :D

Toivottavasti nyt ei iiihan hirveesti kiloja tulis tai jos tulee et ne sit kans lähtis :)

Yönenkeli ja tiitiäinen 7+4
 
Nopeaa ne raskauskilot yleensä lähtee varsinki jps imettää. Mulle tuli 30kg esikoisesta ja kaikki lähti. :)


Täällä väsymya ja pahoinvointi on ihan karseaa ja vessassa saa ravata kokoajan. Ihana kun kohta taas ultra niin näkee pöntiäisen uudestaan ?

Bluedreams ja pöntiäinen 7+3
 
Aada78 :hug: olen todella pahoillani! Jos yhtään tuntuu siltä niin ainakin allekirjoittaneelle toi suuren lohdun alkuvuodesta Vauvakuume -puolella oleva "Keskenmenon jälkeen kuumeilevat" -keskustelu. En ehkä olisi selvinnyt täysijärkisenä ilman kyseistä porukkaa. Samaa keskustelua suosittelen myös VanillaLadylle, siis jos yhtään tuntuu siltä. Ääreispahoillani olen teidän molempien puolesta.

ON: Mä en oo ees uskaltanut käydä vaa'an tuomittavana. Oon tällä kerralla ajatellut, että ihan sama vaikka tulis 30 kiloa, koska ne saa kyllä tiputettua sitten. Syön kuitenkin terveellisesti ja liikun keskimääräistä enemmän, joten ne kilot mitkä tähän mennessä on tulleet on aika varmasti sitä ekstranestettä sun muuta. Varmaan lähtöpaino huitelee siellä 70 kilossa kun neuvolaan asti pääsee. Eli just just normipainon rajoissa, jaiks! Mutta pienin huoli tällä hetkellä... Ens viikolla neuvolaan sitten. Mulla on varmaan edelleen se sama hieman lässyttävä neuvolantäti, joten ennakko-odotukset ei ole järin korkeat. Nyt vain pitää sanoa sille tiukasti, ettei puhuta masuvauvasta tai muustakaan, vaan että kohdussa kasvaa tasan tarkkaan alkio ja sen jälkeen - jos olemme onnekkaita - niin sikiö ja sitten ehkä joskus kuukausien kuluttua jos kaikki menee hyvin hormonit on pehmentäneet mun aivoja niin paljon, että neuvolantäti saa kutsua kohtueläjää masuvauvaksi. Varhaisultraankin aika lähenee koko ajan. Tekis mieli mennä jo.. :D

Fujin & 6+3
 
Aada78 :hug:

Mä joudun inkiväärin takia rajoittamaan glögiä ja pipareita. Pipari taikina on niin hyvää ennen paistoa että sitä vois syödävaikka kuinka paljon.

Vitamiineja syöty säännöllisesti ja tää on eka raskaus jossa oon voinu syödä näinkin pitkään kun yleensä on alkanu oksettaa heti kun pistää pillerin suuhun mutta nyt pystyn hyvin ottaa ne ilman ongelmia

Huomenna varmaan saa puoli sukua tietää raskaudesta kun on mummini hautajaiset ja tää vatsan turvotus on niin älytöntä. En mielellä olisi halunnut että sais porukka vielä tietää mutta ei sille voi mitää jos arvaavat. Mitään en kyllä aijo myöntää
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä