Huhtikuun hurmurit 2016 *Marraskuussa*

Katjuska: Täällä katotaan pissa jokaisella neuvolakäynnillä, mutta ei meillä oo ollu puhetta mistään pidätysajasta :eek: Oon kyllä itte ajatellu, että koettaa ettei ihan justiinsa ois käyny, viimeeksi taisi olla 2h väliä.. Vai onko tuossa sit jotkut laajemmat testit kyseessä?

Mä jo alkuraskaudessa panikoin toksoplasmasta kun söin epähuomiossa parmankinkkua, mutta kai se paniikki sit jonnekin on hävinnyt kun viimeeksi unohdin kysyä asiasta edes :) Aika huonoa tuuriahan se ois kerrasta saada, kun muuten oon kypsentämättömiä lihoja hyvin vältellyt.

Pähkinäpuu, hyvä että kaikki vaikutti olevan hyvin. Saitte nyt vähän niinkuin kaupanpäälle ylimääräisen kerran :)
 
  • Tykkää
Reactions: Pähkinäpuu
Täällä olisi yksi maija myöhäinen, joka tulisi mieluusti keskusteluun mukaan :) Ajattelin, että eihän tässä vielä mitään kiirettä mihinkään, mutta kovasti täällä jo tekstiä joka kuukausi ollut, niin mukava päästä tutustumaan teihin illalla lukien nämä kaikki ketjut (y)

Laskettuaika 20.4.
pumskeli--esikoinen--28v--SeKS
 
  • Tykkää
Reactions: Pähkinäpuu
Huomenta :)

Vois kyllä itekki ihan varmuudeksi pyytää sen tokso verikokeen, nii tulis kuitenki kaikki katottua :)

Joo en minäkään pystys millään pidättää pissaa enää 4h, sen verran usein pitää juosta vessassa, että ihan mahdotonta :D

Onneks rupee tää flunssa jo vähän menee ohitse, enää ei koske kurkkuun, mutta yskittää =D
 
Huomenta päivää!
Täällä selvitty eilisesta vatsataudista. Hetkeen ei oo tarvinnu oksennella, niin oli hieman kurjaa sitten taudin muodossa taas oksennella.

Nvla-lääkäri käynti oli tänä aamuna. Rautalisää sain hakea, kun hb laskenut ja siitä varmaan tämä ainainen väsymys johtuu. Pitäisi tehdä kaikkea, mutta ei ole energiaa. Painoa oli tullut 3kg, ja jotenkin neuvolan puntari vaan näyttää aina sen kilon enemmän mitä oma puntari :LOL:
Lääkäri ultrasi ja gynekologista tutkimusta teki. Löydöskin tuli polyypista ja pari-kolme vko nyt odotellaan tuloksia. Ei uskaltanut alata poistamaan, mutta voidaan poistaa. Nyt sitten tutkin netistä tietoa, niin yleensä hyvänlaatuisia ovat, mutta miten sen itse sitten ajattelee aina pelottavimman kautta ja lukee vain negatiivisimmat jutut. Pitää nyt vain koittaa olla liikaa ajattelematta... Vauva liikkui ja sydän sykki. Kaikki muuten ok.

Kun lähdin neuvolasta pois, niin siellä oli väkeä hurjasti. Pieni paikkakunta, niin heti on jutut liikkeellä, jos joku tuttu huomaa että se tuli neuvolan ovesta ulos. Jopa isännän isä oli siellä odotushuoneessa. Toivottavasti se ei hoksannut mistä huoneesta tulin :LOL: Ei olla vielä kerrottu kenellekään, mutta yksi kaveri huomasi perjantaina mun silmistä, kun olin kutsuilla sen luona. Myöhemmin illalla sitten soitti ja kysyi koska la. Tämä ystävä on sellainen, että se on huomannut tosi monen raskauden jo alkuvaiheessa. Sillä jokin erikoinen kyky.

Lemmikit: Meillä on kissa. Päivät nukkuu sisällä ja yöt pihalla. Hiekkalaatikkoa sisällä ei ole, kun miukuu aina pihalle kun tarve. Tämä kissa tuli meille 3v sitten ihan huonokuntoisena tuonne pihaan ja etsi roskiksesta ruokaa, kun sai sen kannen jollain ilveellä auki. Ruokittiin navettaan päin aikansa ja siitä sitten kesyyntyi. On vielä tyttökissa ja leikattukin, eikä tiedetä vieläkään kenen on voinut aiemmin olla. Alussa pistin ilmoitustakin faceen ja ilmoitustaululle, mutta kukaan ei ottanut yhteyttä.
Aiemmat kissat on jääneet auton alle, kun lähellä menee vilkasliikenteinen tie, jonka yli ovat aina tahtoneet mennä. Edellisissä raskauksissa minulta ne toksoplasmoosi verikokeet otettiinkin, mutta mitään ei ole ollut.

Nyt sitten odotellaan rak.ultraa 26.11 ja seuraavassa neuvolassa jo kela lappuja joulukuulla.

Pumpuli81 ja pätkis 17+6
 
Pumpuli81: Minä jäin miettimään ettei taida enää kummoisia selvännäkijän kykyjä ainakaan omalla kohdalla kenenkään omata, että huomaa tuon rantapallon tuossa edessä! :ROFLMAO: Kohtu noussut jo niin ylös, että 75cm vyötärön ymärtys on muuttunut 102cm, painoa on tullut pari kiloa tännekin omasta mielestä, ja tiedän just mistä puhut,että neuvolan vaaka salettiin näyttää enemmän. :D

Mulla kans aina ei näy kaikki viestit,vasta seuraavalla kerralla sit näkyy että välin tullut viestejä..
 
Katjuska87 joo on vaikeaa olla noin kauan käymättä vessassa! :sick::D Mäki käyn _ainakin_ sen kolme kertaa yössä.

Meille puhuttiinki toisella neuvolakäynnillä tuosta perhevalmennuksesta, kuulosti hyvältä. Vissiin tammikuussa alkavaan ryhmään mennään.
 
  • Tykkää
Reactions: Katjuska87
Tossa näkyy runko meidän kaupungin järjestämästä perhe/synnytysvalmennuksesta:
1. kerta n.rv 12-16 Raskauden ajan ravitsemus ja suun hoito: Pelastuslaitoksen auditorio Noljakassa tai tai Rantakylän terveysasema / ravitsemusterapeutti + suuhygienisti
2. kerta n. rv 13-18 Vanhemmuuteen virittäytyminen, sis.parisuhde- ja seksuaalisuusasioita / Keskustan äitiysneuvolan terveydenhoitaja
3. kerta n. rv 26-32 Synnytykseen valmistautuminen, rentoutuminen, synnytyksen jälkeinen aika, vanhemmuuteen kasvu, isyys ja äitiys, mieliala / äitiysneuvolan terveydenhoitaja
4. kerta n. rv 28 eteenpäin Synnytys ja kivunlievitys/ PKSSK, Tikkasali
5. kerta n. rv 32-36 Imetys ja vastasyntyneen vauvanhoito/ lastenneuvolan terveydenhoitaja
6. kerta n. 4 kk synnytyksen jälkeen Elämää lapsi-perheessä/ lastenneuvolan terveydenhoitaja
 
Täällä yksi juuri keskustelupalstalle löytänyt (=tämän käyttöä harjoitteleva) huhtiodottaja. Minulla laskettu aika on 9.4. ja nyt siis raskausviikkoja 17+3. Meillä on neljä kouluikäistä lasta, eli ehta iltatähti on tulossa. Aivan ihanaa ja uskomatonta olla raskaana yhdeksän vuoden tauon jälkeen!

Vointi on hyvä, mitä nyt hieman iskias vaivaa ja työvuoron jälkeen en juuri muuta jaksa kuin maata raatona sängyllä. Mutta vapaapäivät onneksi on olemassa!

Minulla on takana nyt kaksi neuvolakäyntiä, niskapussiultra, yksi lääkärineuvola, sokerirasitus ja yksi ravitsemusohjauskäynti. Seuraavaksi on sitten rakenneultra tasan kahden viikon päästä. Ajattelin kysyä, kumpaa sukupuolta vauveli mahtaa edustaa.

Lemmikkeinä meillä on kaksi sisäkissaa ja kaksi koiraa, jotka pääosin sisällä. Varmuuden vuoksi lapset hoitavat kissojen hiekkalaatikon putsaamisen, vaikkein kauhean hysteerinen tartuntariskistä osaa ollakaan, sen verran on tullut kissojen kanssa touhuttua elämäni aikana.

Tuntuuko kaikilla muilla jo liikkeet? Mulla tuntuu satunnaisesti erinäisiä hipsutuksia ja pieniä yksittäisin tökkäisyjä, mutta jotenkin oletin, että tuntuisi jo näin uudelleensynnyttäjänä selkeämmin. Istukkakin kun on takaseinämässä.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Anismo
Meillä ei ole puhuttu mitään perhevalmennuksesta, ravitsemusvalmennuksesta jne... Onkohan nämä sellaisia asioita että pitäisi itse ottaa selvää? :) Milloin sellainen synnytysvalmennus yleensä aloitetaan? Oon kyllä ihan pihalla kaikista näistä...

Liikkeitä ei vielä täällä tunnu, toivottavasti jo kohta alkaisi ne tuntumaan! :love: Huomaa vaan että kumarrellessa ja kyykistyessä tuntuu epämukavalta mahassa, ei juuri muuta. :ROFLMAO:
 
Huomenta :)

Meilläkään ei oo mitään puhuttu noista ravitsemusvalmennuksista tai perhevalmennuksista, sain minä neuvolasta semmonen paperin missä luki mitä raskaana saa syödä ja mitä ei :D Miten hyvin te muuten noudatatte noita ohjeita? Jos esim kahvia saisi juoda 2 mukia päivässä juotteko sen tasan kaksi tai sitte ei haittaa jos nyt joskus sen 3 kuppia juo? :eek:

Mullakaan ei vielä liikkeitä tunnu :( odottelen jo ihan innolla, että millon ne liikkeet tuntuis!

Mulla on tällä viikolla koko yön tullu kauheen jano tai jotenki suu kuivuu ja sentakia koskee sitten kurkkuun. Oon juonu joka yö varmaan vajaa 0,5l vettä. Liekkö johtuu tästä "flunssasta " tai sitten jostakin muusta :/

Pippuri ja Papu rik raks tasan rv18 :barefoot:
 
Kyllä on kaupungeissa tosiaan eroja, oon ollut tosi tyytyväinen meidän neuvola- ja perhevalmennustoimintaan.

Mä sain nimittäin jo ekassa neuvolan ultrassa (9+1) (mikä oli myös mun eka ultra kokonaisuudessaan, sillä jaksoin odotella tuohon asti) jo kuulla sydänäänet ja saatiin kuviakin mukaan. Varhaisultrassa (13+1) saatiin peräti 11(!) kuvaa, mikä tuntui hieman yliampuvalta, mutta kivaahan se oli :) Ekalla neuvolalääkärikäynnillä (14+6) oli kans kaikki hyvin. Rakenneultra on joulukuun puolivälissä ja silloin viikkoja 21+6. Tule jo!

Perhevalmennuksiakin on ollut jo kaksi kertaa ja äitiysvalmennuksessa fysioterapeutin luento on joulukuussa. Loput perhevalmennukset sitten ajoittuvatkin kuulemma viimeistään 35.raskausviikolle, joten niitä pitää vielä hieman odotella :)

Tänään alkoi 17.viikko jippii!
 
Vielä ei täälläkään tunnu liikkeitä. Muutamia kertoja ollut viikon sisällä vihlasevia kipua kohdun alueella. Kertaalleen veti ihan kaksin kerroin ja paniikkikohtaushan siinä iski. Nyt olis kiva jos ois se dopleri kotona ni vois kuulostella sykkeet. Vielä ois kolme viikkoa rakenneultraankin :/ näin ensimmäisen kohdalla varmaan ajattelee aina pahinta ja kun liikkeet ei tunnu niin on epätietoinen olo.. Hiivakin saapui toistamiseen taloon. Täytynee kokeilla sitä lifen tuotetta, josta joku aiemmin mainitsi. Maitohapoilla ei näytä olevan apua tähän vaivaan.
 
Heippa taas ja kiitos uudesta pinosta Katjuska! :)
Esikoinen tartutti flunssan ja oonkin maannut puolikuolleena viime viikosta lähtien, vihdoin alkaa elämä voittamaan.

Tänään oli neuvolalääkärin tarkastus. Meidänhän täytyy nykyään tulla ajoissa ennen varattua aikaa, koska säästösyistä täytyy itse tutkia pissanäyte, ottaa verenpaine ja paino. Kaikki oli OK ja paino on TIPPUNUT 300g vaikka maha on räjähtänyt ihan yhtäkkiä. Kysyin lääkäriltä miten on mahdollista painon tippua kun oon lihonnut näin, hän tokas "Et sinä läski ole. Olet tosi hoikka, kohtu vaan tulee paremmin näkyviin kun odotat toista ja kohdunpohja on jo tässä navan kohdalla" :eek: Luulin, että se on vielä paljon alempana. :D Tosin onhan papukin jo n. 18cm pitkä! :eek:
Kohdunsuu mulla hyvin takana kallellaan niinkun kohtukin, mutta ylsi sen nakit sinne kuitenkin ja 3cm, tiukasti kiinni. Värkki kunnossa. (y)

Sydänäänet oli viime kertaa vaikeampi kuunnella. Meno on niin hurja kaverilla. Lääkäri tuskaili "Mihin se taas meni!? Teillä tulee olemaan vaikeaa saada mittoja ultrassa." :whistle: Liikkeitä tuntuu siis hurjasti aamusta iltaan, napakoita potkuja olen jo tänä aamuna saanut useita ja lääkärikin sai tuta pari. Sai hän kuitenkin 140 sykkeeksi vaikka joutuikin jatkuvasti pyöritellä sauvaa mahan puolelta toiselle. :)

Hb:tä hän ei ottanut, mutta olosta päätellen se on noussut vähän. Koska mulla on tämä vatsa edelleen löysä niin aloin juomaan Floradixin kräuterblut-saft valmistetta, se imeytyy paljon paremmin kuin rautanapit ja saa muitakin hyviä lisiä. :)

Perhevalmennuksesta tai synnytysvalmennuksesta ei ole puhuttu, muistelisin että niitä ei uudelleensynnyttäjille tarjota täällä? Vaikka tarjottaisiin niin en mene, koska esikkoa odottaessa kävin ja tuskin mitään uutta tulisi.

Lemmikki löytyy, kissoille olen allerginen enkä niistä muutenkaan välitä mutta yksi koira, Tanskandoggi, on tällä hetkellä. Ennen lasta ollut paljonkin eri häkkieläimiä, käärme ym. Kesyrottia otin pitkästä aikaa keväällä, mutta esikoinen selvästi allerginen ja piti luopua joten enää ei muuta tule kuin korkeintaan akvaario. Tämä doggi tuli meille kun poika oli 8kk ikäinen ja ei mitään ongelmaa. Doggihan on yksi lapsirakkaimpia rotuja ja muutenkin niin rauhallisia, että en yhtään huolehdi miten tulevat toimeen vauvan kanssa. Mulla on ikäni aikana ollut 4koiraa ja vauvakuumeen myötä taas hauvavauvakuume nostaa päätään. :sneaky:

Joulua rakastan minäkin!!! Teen parhaillani ristipistona tuollaista tonttupussia joulukorteille. Jouluhan alunperin EI ole kristillinen juhla vaan ihan keskitalven juhla ja siksi meilläkin sitä juhlitaan vaikka meistä kukaan ei koskaan ole kirkkoon kuulunut. Itseasiassa monikin juhla on ollut alkujaan ihan muuta kuin kristillinen. Mutta ei me niin pakanoita olla, että kyllä esim joululauluja rakastan kuunnella, Vesa-Matti Loirin Varpunen jouluaamuna on ihan suosikki.:love: Leivoin joulutorttujakin jo viime viikolla. ;)

Tässä vielä aamulla herättyäni ottama kuva, 18+0 tänään. Ja tämän mahan kanssa lääkärikin vielä kutsuu mua hoikaksi :ROFLMAO:
 
Ja hups, tänäänhän olikin vasta täynnä 16+0. No eteenpäin mennään :whistle:

Mullakaan ei oo tuntunut vielä mitään liikkeitä ja kotona doplerillakin hieman epäselvyyksiä, kun kuuluu niin paljon "taustahälyä" sieltä ja lähinnä oman sykkeeni pystyn sieltä erottamaan. Testasin jopa miehen mahaan, että miltä se tyhjyys kuulostaa, että osaisi verrata omaa mörisevää mahaa ;)
 
Pippuri: Minä laitoin sinne sähköpostia,että voisivatko lähettää laukun kotiin, mutta sitten luinkin uusimmasta pirkkalehdestä,että marraskuun alusta lähtien homma toimii niin,että kun sinne on reikisteröitynyt,niin sieltä tulee lappu kotiin,jota vastaan voi hakea liberolaukun k-ryhmän ruokakaupoista :) eli ihan postin mukana siis pitäis tulla..
Ruokasuosituksista: En ole noissa niin nöpönuuka..ja noi kahvimäärät on oikeesti tosi pienet mitä sais juoda, sehän on viralliesti kahviKUPPEJA, yhteen mukilliseen jo mahtuu ainakin kaksi kahvikupillista.. Eli jos mukeissa laskee niin ei sais juoda kuin sen yhden mukillisen, mut kyl minä nykyään juon taas kaksi mukilista ainakin..sehän jo 4 kahvikupillista.. Alkuraskaus meni 2kk ilman kahvia tosin.. Ja en nyt kotiin ole ostanut pellavansiemeniä sisältävää leipää, mutta jos kylässä on ollut pellavansiemeniä leivässä niin en ole nyppimään lähtenyt. Monet kait edelen välttää kotimaisiakin tuore-,ja homejuustoja, mulla kyl kuuluu ne ihan päivittäiseen ruokavalioon. Punaviiniä olen 2 kertaa juonut 8cl..jne.

-Katjuska rv 17+6
 
Heippa.! Mahtuuko vielä mukaan, olisin myös kiinnostunut fb ryhmästä.. en vaan nyt pikaseltaan löytänyt kenelle viestiä pitäisi laittaa.. Elikkä mulla olisi LA 10.4 ja odotan esikoista. Synnytys sairaala TAYS ja ikää minulla on 21 vuotta. Aika menee niin nopeasti. En ole vielä tietenkään rakenne ultrassa käynyt. Sitä odotellessa :)
 

Yhteistyössä