Huhtikuun hurmurit 2017

Hei
Täältä liittyy yksi plussannut mukaan! Viikkoja kyllä vasta 4+1 mutta toive suuri että pieni pysyisi mukana, laskurien mukaan la olisi siis 17.4. Ennestään on 2v7kk ikäinen poika.
Kierukka poistettiin 12.7 menkkojen aikaan eli ilmeisesti heti on tärpännyt.
Väsymys ollut aivan jäätävää jo pariviikkoa ja sillä aloin testaamaankin näin ajoissa. Lueskelen ketjun vielä kunnolla läpi tässä illan aikana, teitä onkin täällä mukava määrä!
 
Heippa!

Minäkin voisin liittyä mukaan huhtikuun odottajiin. Haluaisin pitää raskauden salassa lähipiiriltä vielä jonkun aikaa, mutta silti on suuri tarve päästä juttelemaan raskaudesta ja näistä alun tunnelmista.

Olen ollut aivan älyttömän turvonnut viimeisen viikon ajan, ja sen takia olen jo muutamat itkutkin tirauttanut. Miten voin yhtäkkiä olla näin iso?!? Tuntuu, että kaikki vaatteet puristaa ja näytän, että olisin pidemmälläkin raskaana. Onko kellään muulla ollut tällaista? Luin jostain, että alkuun voisi olla turvotusta ja se siitä laantuisi...tätä todellakin toivon. Ei minua vatsan kasvu sinällään hirvitä, tämä alun paisuminen vaan tuli niin yllätyksenä. Etenkin kun en halua ihmisten vielä arvailevan mitään tämän raskauden suhteen. Tämä raskaus on kolmanteni ja aiemmissa raskauksissa vatsa on alkanut näkyä vasta +10 viikoilla.

Ja loppuun ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta näin tuoreena helsinkiläisenä en yhtään tiedä, mikä tulee olemaan synnytyssairaalani. Saako sen itse valita vai määräytyykö se asuinalueen tai neuvolan mukaan?

8.4. / koovee88 / 28 / ? / 3.lapsi
Ei ollut tyhmä kysymys ollenkaan. Sairaalan saat periaatteessa valita itse, mutta Naistenklinikalle on tällä hetkellä keskitetty kaikenlaiset "korkean riskin" synnytykset ja elektiiviset sektiot, niin en ole varma voiko sinne mennä ihan kuka vaan normisynnyttäjä (ja toisinpäin, voiko riskisynnyttäjät mennä johonkin muuhun sairaalaan). Helsinkiläiselle ensisijaiset vaihtoehdot siis ovat varmaan Kätilöopisto sekä Jorvi Espoossa. Voi myös olla, että synnytyssairaala johon haluat mennä synnyttämään,onkin juuri sillä hetkellä täynnä, jolloin sut ohjataan toiseen HUS:in sairaalaan jossa on tilaa.
 
Täällä mennään nyt 5+1, ja aikomus olisi varata neuvola tässä lähiaikoina. Syyskuun eka viikko sopisi parhaiten kalenteriin, joten toivottavasti sieltä järjestyisi aika. Sitä ennen aion varata ajan varhaisultraan, myöskin tuonne Perhe-Arteen, mistä muitakin täältä oli jo aikoja varaillut.

Mulla on alkanut taas huoli nostella päätään. Jotenkin tuntuu, että olo olisi normaalimpi kuin aiempina päivinä, ei ole esim. juurikaan etonut. Edellinen keskenmenoon johtanut raskaus oli mulla hyvin vähäoireinen, ja nyt tietysti pelottaa että siihenkö tämäkin nyt johtaa. Toisaalta vatsanipistelyjä ja -vihlaisuja tuntuu edelleen ja rinnat on todella arat.
Onko teillä muilla oireet vaihdelleet eri päivinä?
 
m.a.m: minulla ainakin oireet vaihtelee. Esim. lauantaina oksensin useamman kerran, mutta sunnuntaina ja maanantaina en kertaakaan. Pahoinvointiakin oli vähemmän. Nyt sitten taas tänään on ollut hirvittävä pahoinvointi ja oksentaminen koko ajan lähellä... Eli minullakin siis oireet vaihtelee ihan päivittäin, en tiedä mistä johtuu.. Mutta siis kyllä, ainakin minulla oireet vaihtelevat. Ja minulla siis rv 6+3.

Koovee88: Minä olen myös aivan älyttömän turvonnut! Vatsa näyttää siltä kun olisi jo useampi kuukausi raskautta takana ja jopa verkkarit kiristää! Samoin rinnat ovat aivan järkyttävän kokoiset, rintaliivit puristaa niin että jää punaisia juovia :( ja ovat vielä sporttiliivit! Eli tiedän kyllä tuskasi. Töissä muutama työkaveri ahkerasti vilkuillut isoa vatsaani joka pullottaa jopa vähän T-paidan läpi, en tiedä kauanko tätä pystyy piilottelemaan :(
 
9.6. / Orvokki_ / 25 / .. / 1

Itse kertoilisin semmoisen kokemuksen, noista liuska ja puikkotesteistä omalla kohdalla; kun kuukautiset olivat jo myöhässä kaksi päivää, tuli edelleen hyvin haalea viiva. CB Digi näytti 1-2 vko. Melkein tasavahvat viivat tulivat vasta, kun kuukautiset olivat myöhässä viikon, digi näytti tuolloin 2-3vk. :)

LA laskettu laskurin mukaan ovulaatiosta, ensimmäinen raskausneuvola parin viikon päästä.

Varhaisultra on jo ensi viikolle, kun ei saanut mitenkään kääntymään työaikatauluihin muuten. Onkohan liian aikaista, olisi nk. rv7+1, mutta hedelmöittymisestä n. 30 päivää max? Jää nähtäväksi näkyykö siellä mitään, olen pohtinyt pitääköhän perua..
 
Orvokki kyllä pitäisi ainakin syke näkyä jo 7+0 alkaen varhaisultrassa :)

Itse varasin ton ultran vähän varman päälle 7+6 kun en oo yhtään varma hedelmöittymisajasta, ei tuu sitten pettymystä ja uusinta käyntiä jos sikiö olisikin pienempi.
Tänään oli 5+0 ja ajattelin huomenna soittaa neuvolaan. Pahoinvointi on aika tasaisena pysynyt päivästä toiseen ja tää turvotus..:D omat housut ei meinaa mahtua kiinni. Tänään alkoi myös ihanat mieliala vaihtelut välillä itkettää ja sit taas naurattaa.
Mä tein tänään viimesen testin ja oli aika tasavahvat viivat, nyt yritän ottaa rennosti varhaisultraan asti kun ei kuitenkaan mitenkään voi itse vaikuttaa siihen pysyykö pikkuinen matkassa vai ei:rolleyes:
 
Mäkään en malttanu ja varasin varhaisultran. Vaikka aluks ei pitänytkään mennä niin tässä sitä taas ollaan.. Heh. Mulla sillon kasassa 7+2 ja aika ensviikolla. Jännää!:)

Mulla oireet vaihtelee hiukan päivittäin. Pahoinvointia on joko koko päivän mittaan (niinkuin tänään :confused:) tai sitten lisääntyvästi iltaa kohden. Myös väsymys vähän vaihtelee päivän mukaan oonko yöllä saanu paljon nukuttuna. Mulla 10-11h yöunilla ei väsytä ennenku illalla, mutta jos vähemmäks jää olen koko päivän yhtä haukotusta. :sleep:
 
Mulla ainakin oireet vaihtelee päivittäin. Varsinkin huono olo on aaltoilevaa. Hajuaisti on herkistynyt, mutta vielä asiat eivät "ällötä". Sitä odotellessa. :D Väsyttää enemmän ja tissit ovat raskaamman tuntuiset.

Esikoisen alkuodotuksen ajan olin ihan järkyttävän turvoksissa. Turpoan yleensä kuukautisten aikaan, niin kaipa se hormonaalista on. Turvotus kyllä helpotti siinä ekan kolmanneksen jälkeen ekassa raskaudessa.

Ajattelin tehdä vielä digitestin torstaina eli viikko siitä kun sillä sain plussan. Silloin se näytti "raskaana 1-2" eli nyt pitäisi varmaan sitten näyttää jo "2-3". Neuvolaan varasin jo ajan ja samoin ekaan kunnalliseen ultraan.
 
TÄÄLLÄ PANIIKKI Rv 5+4 ja noin 4h sitten valahti pöksyyn tummanruskeaa verta. Ei ollut mitään limamaista. Ei siis "ruskeaa valkovuotoa" vaan mielestäni tummanruskeaa verta, mutta ei mitenkään kirkkaan punaista/kirkasta. Mahaan ei koske, vähän nippailee munasarjoissa.

Soitin tietenkin paniikissa päivystyksen terveysneuvontaan ja siellä ystävällinen sairaanhoitaja kertoi että alkuraskauden vuodot on normaaleja (minkä jo tiesinkin) mutta kun panikoittaa. Tuon Jälkeen ei ole mitään tullut. Sanoi että kaikki voi olla vyvin tai sitten voi enteillä keskenmenoa. Pitää seurata tilannetta, luulisi kuulemma että aamulla viimeistään tulisi lisää vuotoa mikäli alkaa mennä kesken. Sitä tuli siis ehkä 1-2teelusikallista.

Sanoi kuitenkin, että olisi hyvä soittaa aamulla omalle lääkärille aika sisätutkimukseen jotta kohdunulkoinen voidaan sulkea pois ja selvittää vuodon syy. Sen teen, järkkäsin jo itselleni huomiselle vapaapäivän.

Haluaisin vaan tietää mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään. Jos vuoto alkais nii sais alkaa heti, vihaan odottelua ja epätietoisuutta. Tänä yönä ei sit varmaan nukuta kun käydään 10min välein wcs tarkastaa tilanne.

Tulen myöhemmin päivittämään tilannetta.
 
Mun on nyt pakko kirjoittaa tänne näitä mun pelkoja.

Mä oon tänään jotenki saanu kauheat ahdistukset ja pelot tästä raskaudesta. Ei oo hetkeäkään kun en pelkäis sitä, että menee kesken tai, että paljastuisikin, ettei raskaus olekkaan alkanut oikein. Tiedän kaikki nämä on "normaaleja" pelkoja mitä me kaikki käydään läpi. Mulla on kaksi raskautta taustalla ja muistan niistäkin nämä vatsan nippailut ja oireiden vaihtelut, mutta silti jokainen vatsan nippasu saa kauhean pelon aikaiseksi.

Tänää myös miehen kanssa juttelin siitä, että miten mua NYT jo ahdistaa TOIVOTTAVASTI tuleva synnytys. Viime synnytys kun ei ollut mikään ihana tai mukava kokemus

Nyt kertokaa mulle jotain hyviä vinkkejä miten saisin vähän oloa "kevyemmäksi" näiden pelkojen kanssa :/
 
Ja loppuun ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta näin tuoreena helsinkiläisenä en yhtään tiedä, mikä tulee olemaan synnytyssairaalani. Saako sen itse valita vai määräytyykö se asuinalueen tai neuvolan mukaan?
Periaatteessa saa itse valita, käytännössä menet sinne, missä on tilaa :) On toki totta, että Naistenklinikalle on keskittynyt riskiraskaudet sekä elektiiviset sektiot. Mielenkiinnolla odotan, että miten mahollinen Porvoon sairaalan sulku vaikuttaa Helsingin sairaaloihin. Kuitenkin Itä-Uudeltamaaltakin synnyttäjiä löytyy.
 
rriude, toivotaan että olisi vain harmitonta vuotoa ja pieni olisi oikeassa paikassa ja mukana. Hyvä että sait ajan noin nopeasti, epätietoisuus on pahinta.

krrrstaa, ehkä sun kannattaa ainaki ton synnytyksen osalta harkita pelkopolia jos nyt jo ahdistaa? Km en voi sanoa oikein mitään kun itseäkin pelottaa ja kuten sanoit ihan normaaleja pelkoja, minulle siihen ei ole aiemmin auttanut kuin aika ja että raskaus etenee, ulrat ym. mutta mitä pitemmälle menee niin pelot vaihtuu uusiin, kuuluu asiaan..
 
Krrrstaa, kuten Kapsukkakin tuossa edellä niin pelkopolia suosittelisin sulle minäkin. Ei tarvitse olla edes mitenkään kauhusta lamaantunut että pääsee sinne asiakkaaksi, vaan sun kuvailemankaltaiset huolet on just oikea syy hakeutua sinne (näin ainakin ymmärtääkseni täällä Helsingissä). Koska ei oo hyvä että huolet varjostaa koko raskautta. Sinne voi hyvin olla yhteydessä jo alkuraskaudessakin, ja siellä voit sitten kätilön kanssa käydä läpi edellistä synnytystä ja pohtia rauhassa tulevaa. Varmaan neuvolan kautta pitää saada lähete, en oo varma voiko mennä muuta kautta (yksityiset kätilövastaanotot tietty asia erikseen). On hienoa että uskaltaa ottaa huolet ja pelot esiin, sillälailla niitä voi sitten alkaa työstämään ja lopulta voittamaan. Tsemppiä! :love:
 
rriude toivotaan että vuoto olis harmitonta!! Mulla viime raskaudessa alkoi yhtäkkiä ensin verinen ja sitten tummanruskea vuoto 5+4. Epäiltiin kaksoseksi joka vuosi pois jättäen jälkeensä vuotavan hematooman 3 viikoksi. Esikoiselle vuoto oli harmitonta, syntyi oikeaan aikaan terveenä :)

Täällä myös olot vaihtelee vaikka näyttäisi siltä että paha olo vain pahenee. Syöminen vie pahimman olon mutta jäljelle jää kamala pahoinvointi. Esikoisesta oksensin viikolle 20, tuntuu tässä alussa aika pitkältä ajalta..
Kauheasti ei pysty lepäämään kun esikoinen kunnon duracel pupu, sinkoilee sinne tänne ja max 5 min on paikallaan.

Noista testeistä vielä, itse uskon että jos testit ees vähän tummuu/ei haalistu niin kaikki voi olla ihan hyvin:) Esikoisesta mulla tuli pregchekillä tasavahvat viivat jo 4+0 ja digi näytti heti raskaana 2-3 jo rv 3+5. Mutta siellä olikin ehkä kaksoset aluksi. Tässä raskaudessa tasavahvat viivat 4+3. Tässäkin raskaudessa kaksosmahdollisuus mutta oireiden perusteella en kaksosiin usko. Mahan turvotus on kyllä samaa kokoa kuin kaverilla joka on tällä hetkellä viikolla 22 (vähän vertailtiin:D).

Varhaisultrasta mulle sanottiin hoitojen puolelta et olisi hyvä olla se 7+0 täynnä et varmasti näkyy. Mut voi varmaan aikaisemminkin jo näkyä :)
 
image.jpeg

Noniin tässä päivitystä!

Yön aikana ei tullut vuotoa.

Terveyskeskuslääkäri teki sisätutkimuksen ja sanoi että hänen mielestään kohdunsuu näyttää olevan kiinni, mutta ruskeaa vuotoa näkyy suuaukolla. Kuulemma hänen mielestään raskaus on kohdun sisällä ja kertoi vuodon voivan tulla istukan kiinnityksestä tms, meni vähän ohi siinä paniikissa.. Tai sitten kroppa elää kuukautisissa, tai yhdynnässä kohdun nipukk on ärtynyt joka aiheutti vuodon. Luetteli lukuisia syitä mitkä sen ihmeellisen ruskean vuodon voisi aiheuttaa. Kertoi toki myös etä vuoto voi enteillä alkavaa keskenmenoa. Ei voi sanoa mitään varmaa.

Sanoi että tekisi ultran jos hänellä olisi siinä laitteet ja kysyi minulta haluaisinko ultraan varmistamaan raskauden sijainnin ja jos mahdollisesti näkyisi jo jotain niin saisin mielenrauhan, olisipa tulos mikä vaan.

Tottakai halusin! Lääkäri soitti kerrosta ylemmäs gynelle joka sanoi että ottaa minut vastaan muiden asiakkaiden välissä että tervetuloa odottamaan aulaan.

Tunti siinä odoteltiin kun ihana gyne tuli pyytämään sisään. Ultra alakautta ja pienen pyörittelyn jälkeen ruutuun ilmestyi pussi ja sekuntia myöhemmin pikku sintti pussukan sisälle. Kuulemma luuli saavansa ehkä jopa hentoa sikiökaikua. Viikkoja pitäis olla menkkojen mukaan 5+5 mut veikkaili vähän pienemmäksi, mitä itsekkin koska hedelmöitysajankohta on aikalailla tiedossa.

Toisessa munasarjassa oli myös kaksi 3-4cm vaaratonta kystaa mitkä saattaa aiheuttaa kipua.

Tällä hetkellä kuulemma kaikki oli niinkuin pitääkin ja tämä gynekin sanoinettä vuodolle on monia luonnollisia selityksiä, että huolestua pitää vasta sitten ku verta alkaa tulla urakalla ja koskee paljon.

Ainakin tuulimuna ka kohdun ulkoinen pois suljettuja, huh!

Tokijn vielä ollaan alussa mutta tämä tieto helpotti suuresti kun näki että siellä jotain tapahtuu!

Otettiin myös hcg tänään ja perjantaina uusi jotta voi arvoilla varalta vähän seurata mitä tapahtuu.

Ihanaa kun nää lääkärit oli noin ymmärtäväisiä ja tekivät kaikki majdolliset kokeet kun yleensä lukenut, että julkisella puolella ei tehdä mitään alussa kun verenvuoto niin yleistä, kesken menee jos menee! Olen todella kiitollinen että sain näin hyvää palvelua!

Nyt pitää toivoa että kaikki menisi hyvin.. Tiedän että saan taas paniikin jos yhtään alkaa tulla vuotoa vaikka kuinka sanovat että on normaalia :D vuoto pliis pysy poissa niin säilytän mielenruhani!

Kuva liittyy.
 
Huippua rriude että sait kunnon hoitoa ja kaikki oli hyvin :) toivotaan että pieni pysyy matkassa :)
Itsellä on jäänyt vähän huono makusuuhun julkiselta puolelta kohdunulkoisen aikaan sain apua vasta yksityiseltä enkä päässyt mihinkään tutkimuksiin/ultriin kuin vasta lähetteellä yksityiseltä lääkäriltä :/
 
Rriude, hienoa, että sait hyvää hoitoa ja asiat vaikutti olevan hyvin :)

Mulla on edellisissä raskauksissa ollut myös alussa jotain pientä vuotoa. Esikoisen kohdalla luulin keskenmenon tulleen, mutta kyseessä oli kaksoisraskaus ja toinen vuoti ulos.

Paljon tsemppiä kaikille keskenmeno ajatusten ja huolten suhteen. Samanlaisia pelkoja välillä täälläkin.
 
Varovasti liittyisin joukkoon, tänä aamuna plussasin(kp35) kun menkat 4-5pv myöhässä. Laskurin mukaan olis 4+3. Neuvolaan päin ajattelin ensviikolla soitella. :love:

Lumirinsessa / 20 / 1. lapsi / KAKS / 16.4.2017 (LA tulee varmasti vielä muuttumaan)
 
  • Tykkää
Reactions: Sniff
Heippa kaikki! Liittyisin varovaisesti mukaan. Viime viikolla jo raskaustestit haamuili ja viikon loppupuolella tuli jo kunnon viivaa. Tänään tasavahvat viivat. :)

Lisäilisikö joku ystävällinen mut listoille. :) Sniff/36/3.lapsi/HUS/16.4? (la arvio, muuttuu varmaan sit ultrissa)

Varhaisultra varattu perhearteen tän kuun loppuun. Toivottavasti mukana köllöttelee asukas ja kaikki menee hyvin loppuun asti.

Oireita ei juurikaan ole, paitsi painajaiset joista aloin epäilemään että olen raskaana. En nää juuri koskaan painajaisia ja niin hirveitä kuin raskaana.

Muoks. Yritän saada kahlattua teidän aikaisemmat viestit pian läpi. Onko suunnitteilla fb ryhmää?
 
Toivottavasti kaikki keskustelu ei siirry facen puolelle jos joku jonkin ryhmän sinne tekee :unsure:

Täällä on esikoisen eka koulupäivä takana (kyllä tuntuu vanhalta), teki tiukkaa kävellä hakemaan kun yökötti ihan kauhean paljon ja matkaa reilu 2km suuntaansa. :sick: onneksi asutaan alueella missä on paljon pieniä metsikköjä johon voi juosta oksulle:LOL: Nyt vaivaa vähän väliä paha olo mutta mikään lämmin ruoka ei maistu:cautious:

Alkuraskauden vuodoista on itselläkin kokemusta. Toisessa raskaudessa rv4-5 tuli vessassa käydessä ihan kirkasta verta jostain. Ei koskaan selvinnyt syy ja vuotelu jäi yhteen kertaan.
Myös kolmas raskaus alkoi ruskealla vuodolla, kuten mulla menkat normaalistikin. Kesti 3päivää jonka jälkeen vasta tein testin kun loppui kokonaan.
 

Yhteistyössä