Huhtitaaperot 2009 *Maalis-toukokuussa*

Heii, jee! Onnea Manna!! =)

Synttäritreffit olis kiva joo, mutta me ollaan ehkä mökkityömaalla, kuten lähes joka viikonloppu tässä loppukeväästä.

Kaikkien jutut olen lukenut, mutta ei taas muista mitä piti kommentoida. "Ihanaa" että teillä muillakin on tuota uhmaa.. Meilläkin sekä "itse" että "ei" on aika laajasti käytössä ja todella ärsyttäviä raivareita saa. Äidin pukemat vaatteet pitää itse hirveän huudon kera riisua, jäädä huutamaan ja lopulta suuttua kun ei saa puettua nurin kääntyneitä vaatteita itse. Ja auttaa ei tietenkään saa. Huoh.
Meilläkin on oltu paria korvatulehdus-flunssaa lukuun ottamatta aika terveinä, mitä nyt koko ajan tasaisen räkäinen ja rohiseva tuo tyttö on.
Diabeteksen hoidossa rutiinit ovat tietysti jo löytyneet. Elämä on aika säännöllistä ja rasittavaakin, ja sokerit ei tahdo pysyä annetuissa rajoissa millään. Näin pienellä se on kuulemma vaikeaa yleisesti. Ei Silja erityisesti hoitotoimenpiteistä tykkää, mutta ei yleensä varsinaisesti itse verensokerin mittausta tai insuliinin pistoakaan.

Mulla alkaa maha jo vaivata, ja sama unettomuus alkaa tulla kuin edellisessäkin raskaudessa. Toukokuun loppuun pitäisi töissä jaksaa, katsotaan miten menee. Silja ei vauvasta ymmärrä, sanoo vain "äidillä on iso maha". Toisaalta tasapainottaa tilannetta toteamalla että isilläkin on iso maha. :D Lohduttavaa.

Kaunista kevättä!

Tilia ja Silja (kohta jo 2 v.) ja tämä toinen, kai tyttö tämäkin, ehkä jotain rv29+ (?)
 
Moikka

Ihan ekan hurjasti onnea mannalle :heart:
tutsa täällä hirvee vauvakuume, vaikka 4kk poika makoilee sylissä :) on ne pikkuset vaan niin ihania..tosin meidänkin lapsiluku on muutamaks vuodeks täynnä..

odottajille paljon tsemppiä ja nauttikaa todella niistä pienistä ihmeistä masussanne (musta niin ihanaa, kun pikkunen potkii masussa)

nyt mentävä

lumi-enkeli ja Siiri (perjantaina 2v) :heart:
 
Heips pitkästä aikaa!

Olen säännöllisesti käynyt lukemassa kuulumiset, mutta omaan tarinointiin ei ole ollut aikaa. Onnea kaikille 2-vuotiaille, vauvan saaneille ja uusille odottajille!

Meillä ei mitään superuutisia ole raportoitavana. Liljasta on kasvanut iloinen, kiltti ja puhelias pikkutyttö. Osaa tosiaan puhua jo tosi hyvin, ja usein saa käydä piilossa hihittämässä, kun tulee niin hauskoja tarinoita. Luulisin, että kesällä pääsemme vaipoista eroon, niin hyvin osuu pottaan jo pissatkin.

Yöt ne yöt... ei meillä vieläkään nukuta kokonaisia öitä. Jos ollaan onnekkaita, niin herätyksiä on vain 1-2. Nyt Liljalle on tulossa viimeiset takahampaat, joten herätyksiä tulee tiuhempaan.

En usko tätä itsekään, mutta yhä vaan imetän kaksi kertaa päivässä! Että repikää siitä... Pitäisi varmaan karaista itsensä ja lopettaa koko touhu, mutta kun se on toiselle niin tärkeetä eikä itseänikään varsinaisesti häiritse.

Napanuora on muutenkin niin kireellä, että en ole kertaakaan vienyt Liljaa edes yökylään. En olisi uskonut, että musta tulee tällainen ultimate pehmoäiti.

Kävimme perhelomalla Kanarialle huhtikuussa, ja täytyy sanoa, että 2-vuotiaan kanssa matkustaminen on huomattavasti helpompaa kuin 1-vuotiaan. Lilja osaa leikkiä itsekseen rantahiekassa ja syödä samoja ruokia kuin muutkin. Aina "entisessä elämässä" en voinut ymmärtää Kanarialle matkustavia ihmisiä (kun samaan aikaan itse kierrettiin Meksikoa tms.), mutta kyllä se lapsiperheelle sopii kuin nenä päähän. On turvallista, sopivan lämmintä, ystävällisiä ihmisiä ja leikkipuistoja joka kolkassa. Suosittelen! Ensi kesänä lähdetään 2 viikoksi Mallorcalle (seuraava turistirysä, johon en olisi voinut kuvitella matkustavani), vuokrattiin sieltä oikein merenranta-asunto.

Matkustelu on henkireikä, koska töitä joutuu paiskoa aika ankarasti aika ajoin. 4-päivänen työviikko on kyllä tuntunut aivan loistoratkaisulta, ja aion jatkaa sitä hamaan tulevaisuuteen.

Mites teidän lapset, ovatko vielä kovasti äidin perään vai kelpaako myös isä? Meillä on tilanne aika lohduton isän kannalta. Liljan mielestä aina on "äidin vuoro" ja isä saatetaan jopa työntää pois.

Tuli pitkä ja omanapainen sepustus, mutta tietäkää, että luen teidän juttujanne mielenkiinnolla ja usein. Ihanaa kesän odotusta kaikille!

Hemuli ja Lilja 2 v 1 kk
 
Mites teidän lapset, ovatko vielä kovasti äidin perään vai kelpaako myös isä? Meillä on tilanne aika lohduton isän kannalta. Liljan mielestä aina on "äidin vuoro" ja isä saatetaan jopa työntää pois.
Meillä on nyt vähän liikaakin äidin perään itkemistä tullut. Hoitoon jää mielihyvin ja ei kertaakaan ole itkemään jäänyt, paitsi yhden kerran juuri ennen sairastumista. Mutta kyllä isäkin kelpaa - onneksi. :)

Meillä tuo poistyöntäminen tapahtuu yleensä isoveljelle. Ei saisi olla sylissä, ei saisi olla liian lähellä eikä varsinkaan halata minua, kun tyttö on jo välissä. :D
 
AAM
Manna :hug: :heart: ihanaa...

Zikille viime metrille voimiaaaa :D :popcorn:

Adalemina :wave:

Meilläkin puetaan mutta vielä saan pukea :) isi on välillä pop mutta aika tasasesti ollaan jaettu lapset ja niitten vaatimat jutut mutta erikseen en ole huomannut että toinen kelpaisi.. onneks ei vielä.. poika (4v) tosin oikkuilee taas että isi kelpaa joihinkin juttuihin mm hanurin pyyhkimiseen mutta en ole kateellinen yhtää siitä :whistle: :D

Ntillä on hurja dinosaurusvaihe käynnissä ja nuket on jotenkin toissijaisina mutta hoivavietti kohdistuu meitin Frasse kissaan ja pehmokissoihin... kumma koirat ei kelpaa kun on niitä pehmokoiriakin, ne on frouvan mielestä pahiksia :D

Tänään lyhyemmin :heart::kiss: kaikille..

Aam & Anskuliini
 
kiitos kaikille onnitteluista =) eilen olikin nt-ultra ja siellä kaikki hyvin :heart: oli minusta tämä uusi vauva rauhallisempi tapaus kuin elsa mutta silti niin liikkuvainen, ettei esim niskaturvotusta saatu oikein millään mitattua. no, kaikin puolin täydelliseltä vauva vaikutti, että nyt sitä uskaltaa ehkä vähän jo nauttia tästäkin raskaudesta. en ehkä muuten olisi ollut niin paniikissa tätä alkuraskautta, mutta mulla oli vkoilla 5-8 väliin rajuakin verenvuotoa, jonka takia pelko keskenmenosta oli konkreettista ja jatkuvaa.

meillä on aika tasan nyt se onko äiti vai isi enempi pop. elsan mieliala nimittäin vaihtelee n puolen minuutin välein, eli ensin äiti, sitten huudetaan isiä ja taas äitiä jne. lopuksi suututaan, kun ei kelpaakaan kumpikaan ja yritetään itse ja suututaan lisää, kun ei onnistu... jee :D mutta täytyy sanoa että IHANA kun isikin kelpaa nykyisin moneen hommaan, sillä mä olen ollut oikein pahoinvoiva ja väsynyt viime aikoina, joten kiva kun väliin saa jäädä esim iltatoimien aikaan vaan sohvalle makaan ja isi saa taistella neitin petikuntoon. jos mies ei olisi jäänyt kotiin elsan kanssa, niin mä varmaan vieläkin saisin hoitaa ihan kaiken: kuhmujen puhaltamiset, ruokahuollon, iltapuuhat, lukemiset ja leikkimiset.

onko teidän lapset muuten miten tapaturma-alttiita ja onko sattunut mitään pahempaa? meillä on selviydytty kuin ihmeen kaupalla ilman isompia havereita, mutta pieniä sattuu päivittäin. mm eilen elsa tippui (jälleen kerran) tuolilta (keikkui) ja löi hampaat huulen/leuan läpi niin että veri roiskui. silti, kaikki hampaat ehjiä ja pienen mutta kovan huudon jälkeen jatkoi kiipeilyä, huoh. muutenkin elsa on mustelmilla ja naarmuilla jatkuvasti, mutta mitään isompaa ei ole tapahtunut (koputan puuta). myös terveinä meillä on pysytty sen jälkeen, kun elsa siirtyi taas kotihoitoon.

aurinkoisia kevätpäiviä kaikille =)

t. manna + elsa 2v+ ernesto 12+0 :heart: :heart:
 
Terve siskot!
Zikin pitäis tulla itse kertoo, mutta siis toinen tyttöhän heille syntyi kolmisen viikkoa sitten.

Meillä ei suuria eroja ole siinä kumpi kelpaa. Enemmänki toivoisin että iskä itse tarjoutuisi puuhailemaan Eevan kanssa. Joskus sentään hoksaa jos Saara vaatii vaipainvaihtoa ja Eevallakin olis sama tarve niin menee kyllä vaihtamaan. Saaran vaipan on iskä vaihtanut kahdesti, kerran sairaalassa (anopin kanssa tosin) jä äitienpäivän aamuna (kehotuksesta). Noo.. Iskällä on ollu oman sairautensa (colitis ulcerosan) kanssa vähän huonompi vaihe tässä keväällä, sen takia ollut väsyneempi kuin yleensä. Enkä mä muutenkaan valita sille vaikka aihetta olisi. Yhteinen projekti nää lapset on, silti tuntuu että olisin yh joskus. No se siitä..

Eeva nukkuu yöt ihan ok. Illalla nukahtaa joko jo 20 maissa, viime aikoina ei oikein päikkärit enää ole maistunu tai sitten jos sattuu nukkumaan päikkärit niin valvoskelee johonkin 22 asti ja vasta sitten menee maate. Ja edelleen nukkuu pinnasängyssä.. Vissiin se on Saaralle hommattava oma pinnis kun tuo paffiloora alkaa olla pieni. Ja Eeva saa nukkua niin kauan pinnasängyssä kuin mahdollista. Se ei kertaakaan ole yrittänyt kiivetä sieltä pois. Tai sitten kun se sieltä pääsee itse pois, poistetaan siitä toinen pinnalaita kokonaan ja sen tilalle tulee semmonen matala reuna. Saapi jatkaa sellasessa sängyssä nukkumista.
Viime aikoina on kyllä joinakin öinä n. 2-3 krt/vko heräilly öisin itkien. Nukahtaa kyllä sit kun käy kurkkaamassa ja laittaa unicd:n päälle. Just viime yönä huusi ihan kunnolla ja kun menin katsoo seiso sängyssä ja heti piti päästä syliin. Käytiin sit keittiössä katsomassa että ompas pimeetä ja mennään takas nukkumaan. Sinne jäi omaan sänkyynsä ihan kiltisti sit.
Saarakin nukkuuu kuin unelma! Nukahtaa joskus 20.30-22 välillä yöunille ja nykyään syö siinä 4-5-6 maissa kerran ja seuraavan kerran parin tunnin päästä. Että saan kyllä hyvin itsekin nukuttua. Alusta asti on pikkunen nukkunut tosi hyvin. Jos Eeva oli helppo vauva niin tää Saara on vielä ehkä helpompi, tai sitten se johtuu siitä ettei itse hötkyile liikoja. Tosin Saara kyllä osaa vaatia huomiota. Kitisee heti jos jää yksin keittiöön ja on niin aurinkoinen kun naama tulee näkyviin. Hirmuiesesti hymyilee, ekan kerran hymyili jo 2 vko vanhana. Ette varmaan usko, mutta mä oon ihan myyty tästä uudesta pikkusesta. Eevakin on ihanin tyttö maailmassa tietty! Silloin kun Eeva oli vauva mulla oli ihan tyhmiä ajatuksia itsellä, olin jo ennen Eevan syntymää varma, että tulen kuitenki ilman vauvaa sairaalasta kotiin. Sit kun Eeva oli jo syntyny olin ihan varma, että jotain sattuu, tulee kätkykuolema tai jotain ja vähän olin varovainen alkuun kiintymisen kanssa. Tuntuu ihan hullulta näin jälkikäteen ja en mä silloin kenellekään niistä ajatuksista puhunut..

Tapaturma-alttiudesta piti sanomani, että Eeva ei ole kovinkaan altis. Ei mun tartte sydän syrjällään olla sen kiipeilyjen tms. takia. Iskän kanssa hoplopista tuli kyllä huuli turvoksissa, mutta siitäkin iskä syytti itseään kun oli laskenut liukumäessä irti Eevasta ja Eeva oli heti laittanut kädet vastaan. Kerran on tippunut pää edellä sohvalta parketille, ihan nyt vastikään kun kieppui käsinojalla.

Ja nyt tosiaan on se uhma iskeny. Samalla kun alkaa puhumaan koko ajan enemmän niin alkaa myös kiukutella enemmän. Puheen kehitys on ollu tässä viimisenä parina kuukautena ihan ällistyttävää. Tai lähinnä se miten sanoja ja merkityksiä karttuu. Nyt osaa jo kertoa nimensä kun kysyy "mikä sun nimi on". Ja se miten ymmärtää merkityksiä niin ei voi kuin ihmetellä.

Onko jollain käytössä jo "jäähy"-juttuja? Mietiskelin tossa päivänä eräänä näitä Super-Nannyn oppeja, että olisko niistä oikeesti hyötyä kun tuntuu ettei pelkkä sanominen aina riitä. Siis että viedään johonki tiettyyn paikkaan istumaan muutamaksi minuutiksi. Eeva kyllä pääasiassa on kiltti ja kuuntelee&tottelee kun sanotaan ettei saa koskea tms. Nyt kuitenki uhmaan liittyen selvästi kokeilee ja multa meinaa samantien palaa hihat. Ja kun siitä karjahtelemisesta ei ainakaan ole mitään hyötyä..

Neuvolamittoja muuten vielä kertoilen, siis 2v neuvolasta paino 13.3kg ja pituus 85,5cm. Ei mitään hajua millä käyrällä mennään, mulle riittää että ees jonki verran on kasvanu. Ja onhan se, melkein 6cm viime neuvolasta joka oli 1½ v:na.

Kukaan ei varmaan muista sellasta, mutta multahan silloin Eevan odotusaikana löytyi kysta vasemmalta puolelta jostain munasarjan luota. Nyt mulla on taas sellanen. Edellinen poistettiin tähystysleikkauksena niin että nesterakkula-kysta vaan imettiin tyhjäksi ja kuori jäi sinne. Jos nyt yhtään olen oikein ymmärtänyt niin tämä uus saattaa hyvinki olla siitä kuoresta lähtösin. Justiinsa keskiviikkona olin naistentautien polilla sairaalassa ja vähän kyllä kylmäsi kun gynekologi ei käyttänyt pelkästään kysta sanaa vaan puhui myös kasvaimesta. Syöpää se tuskin on, mutta mitäänhän ei voi pois sulkea ennen kuin patologi on sen leikkauksen jälkeen tutkinut. Tää kasvain mikä mulla nyt on, on 11cm halkasijaltaan, eli semmonen hyvän nyrkin kokonen kova pallo. Mä tunnen sen itsekin vatsan päältä ja se jopa näkyy (selvästi vasen puoli navan vieressä pullottaa) kun selällään makaa aamusin sängyssä. Tänään gyne soitteli aamusta, että siirtävät mut nyt sit kuitenki Naistenklinikalle kun ei ne Porvoossa osaa kukaan sanoa että mikä tää mun tapaus tarkalleen on. Naikkarilla on enemmän kokemusta jne. Ikävämpi juttu sen leikkauksen lisäksi on se, että on hyvin todennäköstä, että siinä leikkauksen yhteydessä multa poistetaan vasen munasarja ja munanjohdin kokonaan. Mikä onni että meillä on jo 2 lasta! Yhdelläkin toimivalla munasarjalla pärjää hyvin ja voi saada lapsia. Mä tykkään kuitenki tällä hetkellä ajatella että lapsluku on täysi, eikä se munasarjan menetys kovasti sureta.
Kaikille kenen kanssa asiasta oon puhunut oon sanonut, että eiköhän tää ole sillä selvä että leikataan pois ja that's it. Jokin aika sitten näin kuitenki unta, jossa olin saanu "tuomion", siis hyvin vähän aikaa elämää jäljellä. Miehen kanssa sitten vieteltiin unessa viimisiä yhteisiä hetkiä ja itkettiin hirmusti. Heräsin siihen että itkin. Aika kurja tunne. Noin se vaan alitajunta käy kaikki mahdolliset vaihtoehdot läpi vaikkei niitä ääneen puhuisi tai tietoisesti ajattelisi. Huh. Nyt sit paraikaa odottelen kutsua sinne Naikkarikäynnille ja siitä homma edistyy toivottavasti niin että juhannukseen mennessä olisin jo ollut leikkurissa. Thumbs up..
Onneks mulla on päivät ihanasti "kädet täynnä" ja aurinkoiset kakarat, ettei tässä nyt masennukseen jouda vaipua. Murehditaan sit jos jotain ikävää löytyy.

Menipäs omanapaiseksi taas kerran.. Laitan vielä pari kuvalinkkiä..
Tytöt yhdessä
http://tinyurl.com/43dr5f3
Saara reilu 2kk
http://tinyurl.com/3rkdvlj
Eeva leipoo
http://tinyurl.com/3wpppg8

Mukavaa kevään ja alkukesän jatkoa kaikille tasapuolisesti!

Teppana ja tytöt
 
Moikka =)

oi kuinka ihania kuvia tytöistä Teppanalla :)
noista jäähyistä, meillä ei oo ollenkaan käytössä...ainakaan vielä. Siiri on niin uhmakas tapaus, että en jaksais tapella puolta päivää että saisin neidin pysymään jäähypenkillä.. *huoh* omaa tahtoa kyllä meidän neidiltä löytyy :D

zikille oikein paljon onnea pienestä prinsessasta :heart: mitkä oli neidin mitat?

).( meillä Siirillä 2-vuotis neuvolamitat oli 15.9kg ja 86cm...aika pyöreässä kunnossa tuo tyttö on, mutta on ollu vauvasta asti aina omilla käyrillä :) ei kuitenkaan määrällisesti syö kamalan paljoa.. meillä Siirillähän epäillään vahvasti lastenreumaa, joka osaltaan jo asettaa paljon liikkumisrajoitteita :( kylmähoitoja tehdään jalkaan ja nilkkaan, yöt nukutaan sellainen lasta jalassa,pronaxenia syödään aamuin illoin, fysioterapiaa 2x viikossa ja tayssissa nukutuksessa punktioitu jalkaa ja kontrolloidaan 2 kk välein...

3.5. tulehdusarvot oli Siirillä 175 ja jouduttiin tayssiin infektio-osastolle...suoraan suoneen antibioottia...kotio päästiin vasta 7.5....oli päässy pnemokokki verenkiertoon :( nyt Siiri voi kuitenkin hyvin :)

mutta nyt mentävä antamaan sapuskaa lapsukaisille

lumi-enkeli ja Siiri :heart:
 
Kesäterveiset!!!

Onnea vauvautuneille tosi paljon.

Täällä porskutetaan kiukulla ja rakkaudella päivästä toiseen :D Inkku on (gröhöm) hieman vaativaa sorttia ja KAIKKI tehdään ITE. Kakallakin hän käy sanomatta kenellekään ja toteaa vaan " kävin kakalla ja pyyhin ite". Just joo. Neuvolassakin käytiin ja 2v mitat oli 82cm 10kg 700g.
Tänne kuuluu siis hyvää. Inkeri on jo mahdottoman iso ja taitava tyttö ja tulipahan koettua miten pelastetaan lapsi hukkumiselta :(. Mökillä kävi pieni äksidentti, mutta saatiin tyttö kuivalle maalle ehjin nahoin. Onneksi ei ehtinyt vetämään keuhkoja täyteen vettä. Seuranta riitti hoidoksi ja nyt taas muistamme miten äkkiä se voi käydä. (huh).

No mutta näistä ei jaksa enempää jauhaa.

Kaikille ihanaa kesää ja paljon lämmintä ja mukavaa


T:Superheppuli ja Inkku 2v
 
heipsan =)

kirjoittelenpa lyhyesti tännekin ennen lomille häipymistä, kun satun sopivasti olemaan sisäänkirjautuneena, kiitos odotuspuolen, jossa tulee roikuttua taas useammin... :whistle:

teppana teillä on ihanat, suloiset ja niin mahtavan rauhallisen/hyväntuulisen kuuloiset tytöt :) mistähän tommoisia saa? nimim. toivon kovasti rauhallista lasta seuraavaksi... ja toivottavasti se kysta on tosiaan ihan vaaraton, vaikka leikkauksen vaatisi. mä olen ymmärtänyt, että tosi harvoin ne on muuta.

jäähyä ei meilläkään ole harrastettu, vaikka olisi varmasti hyvä, JOS toimisi. tuntuu vaan surkuhupaisalta ja täysin toivottamalta ajatuskin saada elsa pysymään paikoillaan yli 10s, jollei sitten väkisin pitäisi paikallaan mikä olisi minusta ihan liian raju keino, että eipä olla kokeiltu.

voi ei, mä en tiennytkään lumi-enkelin siirin reumaepäilystä :( onpa kamalan kurjaa.

superheppulin inkku on kyllä tapaus =) tulee aina hyvälle tuulelle, kun lukee taidoista ja nosita pikkuneidin kommenteista :) onneksi selvisitte säikähdyksellä myös tuosta äksidentistä. mekin on annettu elsan välillä tippua veteen, jotta oppisi varomaan, mutta on aina oltu ihan vieressä ja kiskottu sitten pikavauhtia ylös. nykyisin neiti ei sitten enää tipukaan laiturilta (ollaan kyl silti edelleen aina ihan vieressä).

meillä oli elsan 2-v neuvola jo 2,5kk sitten mutta eipä ole mitat siitä muuttuneet. painoa on nyt 11kg ja pituutta 82cm. painossa elsa ottaa aina spurtteja tietyin väliajoin, sitten taas paino junnaa montakin kuukautta samassa (kuten nyt). pituus on edelleen siellä -2-käyrällä, vähän allekin viimeksi.

(.) oma maha on kasvanut ihme tahtia elsan odotukseen verrattuna, on siis ISO jo =) ekat liikkeet taisin tuntea viime yönä, semmoista pullistelua ja kuplintaa, joka vaihtoi paikkaa :heart: muutenkin alkaa olemaan kaikki hyvin, pahoinvointi ja pahin väsymys ohi ja mieliala korkella.

mitä muuten kuuluu kadakille? oletko vielä pitkään ä-lomalla? mietin jo että syksyllähän melkein onnistuttaisiin treffaamaan "tokalla kierroksella" olevien mammalomalaisten kanssa. ja mukaan tietysti myös kaikki vielä hoitovapaalla olevat =)

joo, huomenna meidän porukka häipyy taas italiaan ja siellä ollaan 3 vkoa :) ihana kun ei tarvi vääntäytyä toimistolle, saa (toivottavasti) nukkua paljon, syödä hyvin (vähän on kyl rajoitteita) ja nähdä kavereita perheineen, kun on yhdessä vuokrattu talo alkulomasta.

aurinkoista kesää kaikille!

t. manna8 + elsa 2v2kk ja "ernesto" 15+6 :heart:
 

Yhteistyössä