HUHTIVAUVAT 2009 *Syyskuussa*

Tutsa, siitä äitiseurasta, oon tässä viime aikoina huomannu myös sellaisen seikan, että oma aktiivisuus auttaa aika paljon kaverien löytymiseen. ;) Kävin viime tiistaina siel MLL:n perhekahvilassa, oon huomenna menossa taas. :) Ja sitten me käytiin viikonvaihteessa kylässä mun miehen vanhan koulukaverin ja vaimonsa luona, niillä on n. vuoden ikäinen poitsu, ja nyt vähän alustavasti sovittiin, että sen äidin kanssa mentäis ens viikolla sinne perhekahvilaan. :)
Ja nyt MUN ÄITI oli sopinu, että vie mut tänään kylään yhdelle toiselle nuorelle äidille, jonka kanssa hän taas on ollu tekemisissä, näin se verkosto laajenee. :)
Mul on ollu myös aika kiireinen syyskuu tiettyjen projektien kanssa, ja nyt kun aikataulu on alkanu rauhottumaan, niin ehtii enemmän miettimään tällasta omaa jaksamistakin, kaverien etsimistä jne. :) Plus että tän kuun pohjalta nyt tiedän tulevaisuudessa jättäväni tällaset projektit vähän vähemmälle.

Viikko viel neuvolaan, voi ku jaksais odottaa! Mä haluaisin jo kuulla kaikki mitat ja muut...! Vähän tosin hermostuttaa, ku tuo OMA neuvolatäti oli poissa koko kesän, ja viimeks ku nähtiin, niin oli lääkärineuvola, neuvolasta oli ilmastointi rikki ja se varsinainen neuvolatäti koko käynnin vaan selvitti heidän ilmastointia, eikä ollu yhtään se sama herttainen tyyppi kuin ekoilla kerroilla. :/ Mut toivon siis, että se olis nyt taas kiva.

Njäää ei kai tässä muuta. Kun sai nyt aamukahvin juotua niin kauan ku se on suht lämmin... :)

Laala ja Aura 4kk, 3vk, 2pv
 
Huomenta ja terveisiä Kreikan "lämmöstä". :)

Valehtelisin jos väittäisin, että täällä on lämmin (ainakaan sisällä ). :whistle:

Yöllä nukutaan paksulla peitolla ja koska ei täällä lattia eristyksiä tunneta niin voinette kuvitella kuinka kylmät on kivilattiat ja nehän sitten sitä kylmyyttä tuo koko asuntoon. Mutta ulkona auringonpaisteessa on ihan mukavan lämmintä. Ja onhan tuo sisälämpötila n. 23-24 astetta, mutta kylmemmältä se kuitenkin tuntuu.

Tulvien jälkeen täällä on ihanan vihreää siinä missä kesällä oli piha ihan harmaa niin nyt on nurmea näkyvillä. Viinirypäleetkin on jo kypsyneet.
Lento meni jälleen oikein hyvin, pikkutorkut alkuun ja äiti sai syödä rauhassa ja sitten myöhemmin lennon aikana pidemmät unet ja heräsi vasta kun laitettiin autossa turvakaukaloon. :)

Ihanan paljon uusia taitoja on vauvoille tullut. Meillä istutaan niin napakasti syöttötuolissa ja seurataan mitä muut tekee. :)
Eilen illalla neiti naureskeli lakanoille. :D Ihan kaheli rakas vauva. :D

Nyt on päikkäreillä sopivasti niin jää äipälle vähän nettiaikaa ja sitten voisi tuon anopin kanssa mennä taas jotain juttelemaan tai ainakin yrittämään. :saint:


Ruttana & Beanie 5kk 1vko 6pv :heart:
 
Huomenta :flower:

Ruttanalle kivaa oleskelua Kreikassa - on siellä lämpimämpi kuin täällä!

Tutsa, ihanaa, kun sait nukuttua pahimpia pois, vaikka ei tästä väsymyksestä kokonaan pääse eroon varmaan piitkään aikaan :) :hug:

Laala, kiva, että löytyy vähän vauvaseuraa ja tekemistä lisää. Meillä on parikin perhe/vauvakahvilaa tässä lähellä, toisessa en edes ole vielä käynyt. Ja meillä on tietty nää pk-mammat täällä suht lähistöllä :)

Solina, bataattia ei olla vielä kokeiltu, mutta se on kanssa listalla tulossa piakkoin. Senhän soseen kai voi ihan hyvin pakastaakin sellaisenaan? Ymmärsin, että perunasoseeseen pitää lisätä jotain muuta ainetta, että voi pakastaa, mutta muut parsakaalit, porkkanat jne menee sellaisenaan.

Tänään taidetaan ottaa vähän luumua, toissapäiväisen pökäleen jälkeen ei ole tullut mitään kakkaa...

Neuvola tänään!

Kadak&pikku-tikru (vieläkin vähän pipit, mutta eilen kyllä hengiteltiin vauvauintihuuruja paranemistoivossa ja poitsu on pirtempi ku mama)
 
Pikaisesti huolestuneen äidin kysymys: onko muilla vauvoilla menny maha sekaisin kiinteiden aloittamisesta? Meillä on nyt noin vuorokausi mennyt niin, että vauva on kakannut n. 6-7 kertaa päivässä, yleensä heti syötyään. Tänä aamuna on ehtinyt tulla jo 4 turausta! Muita oireita ei ole, ts. ei valita mahaansa ja on muutenkin oma pirteä itsensä. Ruokahalut ovat ennallaan, eli syö innokkaana rinnasta. Mutta tuo kakan määrä huolestuttaa, kun yleensä tyttö on pikemminkin harvakakkainen.

Kakkaaminen alkoi, kun oli meneillään 3. päivä perunan ja luumun maistelua. Sitä ennen oli maisteltu porkkanaa 3 päivää.

Kaiken lisäksi ollaan täällä maalla mummulassa... Pitää varmaan soitella varmuuden vuoksi neuvolaan ja kysyä, kuinka huolissaan tässä pitäisi olla.

Miten muilla?

Hemuli ja puolivuotias Lilja
 
Hemuli, meillä kans Luukas reagoi heti tohon luumuun. Pari lusikallista maisteltiin ja pari tuntia myöhemmin tuli kakka jos neljäski.

Ää, piti olla neuvola mut se siirty tädin sairastumisen takia ens viikon keskiviikkoon. Ei jaksais odottaa uusia mittoja!

Onnea tutsalle hyvistä yöunista :)
 
hemuli, eiköhän luumu ole vaan kyseessä, älä huoli! Luin jostain, että oli tullut 27 kakkaa vuorokaudessa, kun oli antanut luumusosepurkillisen ummetukseen :)

Meillä vähän panttailtiin ja annoin tänään aamulla luumua ja kakkahan sieltä sitten tuli parin tunnin sisällä. ziki, meillä neuvolassa kanssa neuvoivat, että voisi antaa joka aamu vähän luumua, ettei masu menisi perunoista ja maissista ja porkkanasta niin kovaksi.

6kk neuvolamitat 66,9 cm ja 9, 030 kg. Meidän ihana pieni ja ponteva poika :) :heart:

Mies tuli mukaan neuvolaan ja käväisi myös kotona syöttämässä pojan ja laittamassa päiväunille ja lähti sit viel takas töihin ja mä sain leipoa 1/2v tarjottavia, kylään tulee isotäti ja mummo. Tein kinkkufetapiirasta ja omppuviinereitä - molemmat ekoja kokeiluja :)

kadak & p-tikru
 
:wave: Pikaiseen merkkailen ennen kuunvaihdetta :LOL: ... (miten tääl on jo valmiiks toi paksu tekstitys päällä? Noh, ei se mittää)

Ensteks kaikille puolvuotiaille onnea! :flower: En muista ketkä kaikki jo, joten tasapuolisesti jokaiselle. :)

Hemuli, saattaapi tosiaan olla tuo luumusoosi, et laittaa mahan pelittämään. Aikusillakin kun luumu laittaa massun toimimaan.

Sarattarelle teretulemast! (toivottavasti muistin nimpparin oikein)

Onpa lohdullista kuulla, et nenu on tohissu muuallakin. Täällä on syyskuu menny osin tukkosen nenän kans takutessa. Ja osaltaan motorinen kehityskin ja yläikenen kutinat lienee pätkineet öitä. Tulis nyt vaan se ylähampikin (2 alhaalle 1,5kk sitten)... Saankohan mie joskus takas sen pikkusen, joka saatto vetästä yöllä 9-10 tuntia putkeen... :) No, aivan ihana tuo tyttö on, ja niin suloisesti juttelee ja nauraa. Päikkärit edelleen onneks pitkät. Mietin täs, et jos alkais antaan ihan loppuillastaki (vähä ennen nukkumaanmenoa) velliä, auttaskohan se...? Kiinteitä ku menee jo päivittäin.

Jaa, ja muistaakseni muillakin sitä yöunien pätkimistä ollu, ja sitten tullu pitkät takasi. Pitääpä joka tapaukses kysästä ylihuomen neuvolassa.

No, taidan lähteä tästä jatkamaan villasukan neulontaa (pikkuiselle).

Aurinkoista päivänjatkoa kaikille!

AuroraB + tyty tasan 5kk (kylläpä nää tosiaan kasvaa!)
 
Kiitos teille lohdun sanoista, kun panikoin ripulikakkojen kanssa. =) Ehkä syypää on luumusose. Neuvolan täti veikkaili jotain virusta, mutta mene ja tiedä. Tyttö on ripulointia lukuun ottamatta ihan oma itsensä. Rintamaito maittaa, mutta melkein poikkeuksetta samalla turahtaa vetinen kakka vaippaan. Neuvolan täti käski hakea ripulijuomaa ja tarkkailla tilannetta. Hain apteekista Floridal-juomaa, mutta mietin vaan, miten saan sen tositarpeen tullen neidin kurkusta alas. Lilja on vähän kranttu tuttipullojen suhteen, eikä täältä maalaiskaupungin marketista löytynyt kuin paria sorttia. No toivottavasti koko juomaa ei tarvi kokeilla, vaan pärjätään rintamaidolla.

Ihan hirveetä, miten iso ja painava huoli tulee, kun vauva sairastaa. Mulla on ollut sellainen möykky mahassa ja ruokahalut kadoksissa, kun pelkään, että pikkuraukka joutuu tiputukseen tai jotain. Me ollaan kaiken kukkuraksi täällä Hämeen periferiassa, joten ei ole oma terveysasema ja isot sairaalat nurkan takana. Mutta mä olenkin tällainen ylihuolehtija... saas nähdä, miten hulluksi tulen, kun Lilja saa ekan flunssansa. Siitä puheen ollen voimia kaikille nuhanenille ja toipujille! Ja halaus Solinalle, joka ihan ymmärrettävästi jännittää lääkärikäyntiä.

AuroraB, täällä kans kauhulla odotellaan hammaskimaroita... Tosin luotan siihen, että vauva on tullut vanhempiinsa: nimittäin mulla tuli eka hammas 8 kk iässä ja miehellä 9 kk. Hampaita tai ei, meilläkin yöunet ovat katkoutuneet ihan pilalle viimeisen viikon aikana.

Ruttanalle terveisiä Kreikkaan! Jos se juttuhetki anopin kanssa lämmittäisi...? B)

Hemuli ja puolivuotias Lilja
 
Hemuli, mä kyllä veikkaan sitä luumua kakan aiheuttajaksi. Meillä annettiin kans lusikallinen luumua ja johan tuli plörtsäs pikaseen. Koitappa olla ilman luumua jos hillitsee kakkaamista. Kuivumista ei kannata pelätä, mikäli pikkunen vetelee ihan tyytyväisesti sitä maitoa. Ja jos muistelee ihan ekoja viikkoja, niin tulihan sitä kakkaa silloinkin tiheesti, oi niitä aikoja :saint:

Meillä käyttti isukki tänään Ainoa neuvolassa 5kk synttäreiden kunniaksi. Pituutta oli huimat 64cm ja painoakin kunniakkaat 7780g. Nyt tosin toi painon kehitys on hidastunut, vaikkakin pituuteen nähden plussalla.

Voi ruttana, kade olen. Täällä oli aamulla huimat 12 astetta ja huomiseks luvattu tyyliin 4. Kylmä jo valmiiksi. Pitäkeehän kivaa siellä :)

Paranemisia flunssaisille ja erityisesti peukut pystyyn ettei solinan Ellillä ole mitään kummempaa ja tutsalle lisää hyviä unia :)
 
AAM
:wave: elossa ollaan...

Liljalle ja hemulille jaksamista :) :hug:
tukkonenille tippoja ja höyryhengitystä :hug::heart:
½ vuotiaat multakin :flower:

).( huomenna afro ja kaverin tapaaminen jolla on 2½ kk vanha vaava :) :heart: varmaan ihan tirpale meidän neitiin verrattuna...

Sitten: mitähän helppoa voisi leipoa myyjäisiin tarhalle.. pidetän siellä 11. lokakuuta.. kutsuttuna on vanhoja tarhaperheitä joilla on ollut lapsia siellä ja sukulaisia ja tuttuja ja ketä nyt sattuu ilmoituksen näkemään :)
jotai helppoa ja makeaa pitäis keksiä.. muuta kuin mokkapaloja / muffinsseja. Mitä kivaa te haluaisitte myyjäisistä ostaa mitä itse ei tuu tehtyä ?Any ideas ? =)
Esikoinen antoi taas tänään mun hermojen vetäytyä niin kokoonsa.. että :headwall: pitääkin olla niin pahkapää uhmis toi ykkösversio, mitään ei usko ennenkuin karjasee niin että kitalaki tulee kuonosta ulos :ashamed: pikkasenko ihmiset katsoivat kirppiksellä ko karjasin että nyt tänne pikkukerpele, ko oli juoksemassa parkkipaikalle ko päätäni käänsin |O :(
ei vissiin saa ojentaa lastaan verbaalisesti tässä maassa.. :| koska pidin sille sitten luennon autojen tappavasta vaikutuksesta kun juoksee alle. joo mummot tais ennen poikaa kusta housuunsa siellä kadulla *sori mun kielenkäyttö taas* mut oikeesti... päähänkö pitäis paijata ko yks meinaa kirmata letukan kylkeen ? :kieh:

jeps nyt taas touhuilemaan.. :)

Aam & Ande jolla on neuvola 1.10.
 
Meijän Ellille tuli sitten toinenkin hammas, alas eteen. =)

Aam, mites olisi riisisuklaa? Ainahan noita ihmettelijöitä riittää, mutta joskus sitä on vain kommennettava lapsia vähän kuuluvammin. Mielummin huutaa ja vaikka tarraa kiinni kuin joutuu sairaalareissulle....

Piin neitikin kasvaa kyllä hyvin.

Hemuli, tuota luumusosetta miekin meinasin veikata. Kokeileppa tosiaan jättää se pois.
Huoli omasta lapsesta on tosian kamalaa.

Herkulliselta kuulostaa Kadakinkin tarjottavat ja komeesti kasvaa Tikru

Joo, peruna ei oikein kestä pakastusta ( eikä banaani) Mutta jos perunan sekoittaa esim porkkanaan voi pakastaa. Bataatti on tosiaan hyvää ja voi pakastaa. On hyvin perunan tyyppinen juures, mutta sisältää vähemmän tärkkelystä ja on makeampaa. Voi käyttää liki samalla lailla kuin perunaa.


Ruttanalle mukavaa Kreikan reissua.



Ja kiitos kaikille, 2 yötä niin sitten ollaan Ellin asian suhteen viisaampia. Ihan hyvä fiilis mulla on, toivottavasti ei olisi mitään hätää. Mutta eipä sitä ikänä tiedä, jänskättää ja hermostuttaa aika lailla. Ja pelottaa ihan törkeesti että jos jotain onkin.. Mun kullanmurullani.Mutta kaikki on varmasti hyvä, pakko olla


t: Solina ja Ihana rakas Elli, Ellinkäinen, Menninkäinen 6kk
 
Meillä ei luumu pahemmin vaikuttanut, eikä kunnolla maistu edes. Pahaa, tuumaa tytteli. :) Kaura on notkistanut kakkaa tehokkaasti, ihan perushiutaleista oon veteen tehnyt ja hyvin maistuu. Oon vaan ne eloveenat kuivana sauvasekoittimella ensin surrauttanut. Omatekoinen porkkana uppoo kans mainiosti ja kaupan porkkana-peruna. Tänään taidetaan testata kukkakaali, mahtaa tulla irvistys!

Unirytmi on meillä muuttunut, nyt on menty nukkumaan ennen kymmentä ja noustu klo 8-9, yleensä lähempänä kasia. Sit vajaan 2h kuluttua ekat päikkärit, 30min-1h. Sit mennään semmosilla 2½h hereillä ja 30min päikkärit -rytmillä iltaan asti, jolloin on hereiilä kolmisen tuntia ja sit yöunille. Illalla saa käydä pariin kertaan nukuttamassa uusiks ja sit joskus aamuyöllä taas havahtuu hiukan tissintarpeeseen.

Solinalle ja Ellinkäiselle b:)d.
Nuhanenille paranemisia!

Jaa niin, ja Laala, punainen Ergo on tulossa, tänään haen postista. Sit katsotaan kelpaako neidille.

ventti + r. 5kk 3vko
 
Heipähei vaan!
Ihanaa,et jotkut on lähteny jo liikkeelle! Mä niin odotan et meilläkin, yritys huipussaan että eiköhän kohta...
Mites teillä nokkamukista juonti onnistuu, jotka kokeilleet? Me Ollaan nyt alle viikko ruuan päälle annettu vesihörppä nokkamukista eli opetellaan käyttöä.Aluksi meni hyvin,mutta nyt on alkanu vaan pureksimaan sitä kumista nokkaosaa..Tää tais olla nukmerkkinen, joku ensinokkamuki, täytyy vähän imaista että tulee.
Puuroa syödään aamulla ja illalla, nyt on 5 ateriaa päivässä + maidot välissä.
Entäpä kiinteitä syövillä miten o muuttunu kakan koostumus? Me ollaan syöty jo 2kk kiinteitä (alusta asti ihan reippaita annoksia,teelusikallisella päivässä mentiin vain viikko) ja nyt ihan viime aikoina kakka on muuttunu sellasiksi pikku kiviksi. Ei joka kerta,mutta välillä..Luumuakin on annettu,ei vaikuta juurikaan.En tiedä onko maitohappobakteereilla osuutta asiaan,lopetettiin ne kyllä hyvä aikaa sitten. (annoimme niitä koska d-vitamiinin kanssa ei kakkaa tullut) Mutta ei pojalla näytä olevan mitään vaikeuksia vääntää sitä kakkaa..Ja tulee monta kertaa päivässä. Se on vaan niin "kiinteetä" ettei tarvii pestä vedellä ollenkaan. Noilla vauvojen puhdistuspyyhkeillä kätevästi saa pyllyn puhtaaksi.

Äh,ihan kauheasti pieniä vauvanvaatteita nurkat täynnä. Pitäis mennä myymään, mutta olen niin aikaansaamaton tällaisten asioiden suhteen.. :/ Oli jotain muitakin kysymyksiä mielessä, mutten taaskaan muista mitä.. :ashamed:

Hennna & pikkumies 5kk ja 5pv
 
Täälläkin ollaan kipeenä.. :( |O Luulin eilen illalla että oikeesti kuolen niin järkyttävä olo oli.Nyt oli pakko nousta vähäks aikaa sängystä kun mies lähti lääkäriin.Söin just ihanaa saksanpähkinäjäätelöä mutten edes maistanut mitään :headwall: mä vihaan olla kipeenä!!!

En nyt muuta jaksa kirjottaa mutta tuli vaan mieleen kun joku sanoi että lapsille tulee ekat hampaat yleensä samaan aikaa kuin äidille on tullut...mun kahdella kaverilla kellä on noin 6kk vauvat niin toisella tuli noin 4 kk ja toisella nyt eka hamppi ja näillä siis samaan aikaan kuin näillä äideillä ja mietin että onko vaan sattumaa vai onko tossa oikeesti perää :whistle: meillähän ei ole vielä yhtään hampaita ja omasta vauvakirjasta katoin että mulle tullut 6,5kk.. :)

nyt kuuluu selitystä parvekkeelta :D
 
Terveisiä kampaajalta!Olin poissa kolme tuntia ja tyttö oli nukkunut siitä ajasta kaksi tuntia.Pettymyksekseni päästi isänäsä vähän liian helpolla. :) Mutta nyt on komean punainen tukka,ihana!!Iskäkin oli ihan mielissään kun oli niin hyvin mennyt.

mamma ja allu
 
Hola bebes,

mamma, :flower: uudesta tukasta

misstarille paranemisia!

Hennnna, kakka on iso kiinteä kasvispihvi :LOL: ja luumun aloituksen jälkeen tullut vasta muutaman kerran tuollainen köntti, jonka saa sottaamatta wc-pönttöön kieräytettyä vaipasta.

ventti
, me saadaan pojalle tällä viikolla manduca 1/2 v kunniaksi, babybjörn original alkaa käydä ahtaaksi ja liinasta ei näe niin hyvin ja tota voi kantaa sitten selässäkin!

Piin, kivat neuvolamitat :)

Solinalle edelleen jaksuja ja onnittelut tokasta hampaasta Ellille.

Kiva kuulla aurorab kuulumisia.

Mitäs muuta, AAM, pää lyö tyhjää...mokkapalathan on vakiokamaa :)

Poika on alhaalla kiltisti isin kaa :heart: niin äiti sai vähän nettiaikaa!

kadak ja pikku-tikrulainen 1/2 v ja yksi päivä
 
jahas, tuli sitten hieman löysempi satsi...kestovaippoihin...hehhee

kaurapuurosta oli jossain vaiheessa puhetta, tehtiin eilen ihan puuroksi mikrossa ja annettiin lusikallinen, upposi hyvin. Tänään sitten annettiin n. 1/2 dl puuroa (1rkl hiutaleita) ja sekoitettiin puoleen purkilliseen päärynäsoseeseen, että sain nopeammin haaleammaksi ja upposi niin hyvin, että piti antaa vielä loppu purkillinen päärynää ja olisi syönyt vielä enemmänkin - onneksi loppui - tuli osa päärynästä ylöskin sitten, kun ei oikeasti mahdu noin paljon. Olin imettänytkin hetki aiemmin. :)
 
Kaikille puolivuotiaille rakkaus-pakkauksille sylintäydeltä ONNEA :flower:

Kylmä on ja kotonakin saa olla jo villasukat jalassa. Tosin mua paleltaa nykyään muutenkin

:LOL:
Tosi vaikee pukea lapsille vaatetta kun ei tiedä kuinka lämpimäksi se päivän mittaan muuttuu...luulis jo että kolmannella kerralla olis jotain tietämystä, mutta ei niin ei. Ihan yhtä pihalla ku esikoisenkin kanssa :D

Ruttanalle Kreikkaan terkut ja kyllä kateeks käy... ;)

Hemuli. Mä kans oon samaa meltä, että se luumu saattaa olla sen kakan takana.

Täällä sekavat fiilikset. Ensinnäkin oon väsynyt kun vanha mummo ja ruokakaan ei maistu. Me oltiin Inkun kaa tänään neuvolassa ja sain iskun vasten kasvoja...(kuvainnollisesti)
Inke-Minken kasvu on pysähtynyt ja se tarvitsee REILUSTI lisäruokaa
:(
Imetys voi jatkua onneksi normaaliin tapaan, mutta nyt täytyy aloittaa suoraan lihaan ja kasvisten tarjoominen. Jos ei rupee menemään, harkitaan muuta tapaa ruokkia.
Tuli TOSI kurja olo, mutta terkkari lohdutteli ja sanoi, että syy saattaa olla se, että Inkkuhan liikkuu niin paljon ja kuluttaa kaiken ravinnon. Joten kasvulle ei vaan jää enää.
Sori tää omanapaisuus, mutta tuli vaan niin pahamieli vaikka Inkulla ei ole mitään hätää. Kunhan saadaan lisäruoka menemään.
Inkkuhan ei oo vielä saanu muuta kuin muutamia lusikallisia riisipuuroa. Eli totutteleminen voi kestää...

Nyt tää joutuu rientämään kun kuumeinen Inkku (sai rokotteen) valittelee
Superheppuli ja Inke-minke 5.5kk
 
Superheppuli ymmärrän tosi hyvin, että susta tuntuu pahalta toi mitä neuvolas oli sanottu. :hug: Mä ite pelkään jokasta neuvolaa just ton takia, että jos Auran kasvu pysähtyy tai hidastuu liikaa ja sitten sanotaan että en oo tarpeeks ruokkinu, mehän ollaan kans täysimetyksellä edelleen.. Tuolta koitin kattoa, konttaaks teidän Inkeri kans jo? Aura on nyt ihan siinä rajoilla, että laskenko sen konttaukseksi, kun ottaa konttausaskelia (Siirtää polvea toisen eteen) muutaman kerrallaan, mut sit aina kyllästyy kun se on vähän epävarmaa vielä ja jatkaa eteenpäin ryömien. Veikkaan kyllä että ihan lähipäivinä vaihtuu tyyli kokonaan konttaukseksi. Saas nähdä tapahtuuko se ennen vai jälkeen 5kk iän täyttymisen ja neuvolan..

Nuo lapsen ruokailujutut on muutenki sellasia mitä oon miettiny, ja tällä hetkellä näyttää siltä, että aion täysimettää Auraa siihen puolen vuoden ikään (jos se nyt ei ala enempää puremaan), jolloin aletaan sit kokeilee erilaisia ruokia. Ja siis kokeilee siks, että oon aika innostunu ainakin ajatustasolla tosta sormiruokailusta, ei voi oikeen puhuu siis pelkästä maistelusta. ;) Tässä vähän odottelen jo noita veronpalautuksia, niin sais sitten ostettua sen Tripp Trappin ja autoon turvaistuimen..

Ootteko ostanu/miettiny turvaistuimia jo? Kun mun on tosi vaikee miettii ku en oikeesti tiedä mikä istuin on hyvä. Ei se nyt voi olla niin että ainoastaan se maxicosin 400e maksava istuin on hyvä ja sitten ne 200-250e hintaluokassa olevat ihan sama ku tapattais lapsensa... Autoliiton testejä vaan kun lukee, niin siltä väkisin tuntuu. :kieh: Ja siis onko sillä oikeesti kuin paljon eroa onko kasvot vai selkä menosuuntaan? Tiedän että pitäis olla pienellä selkä menosuuntaan, se on turvallisin nokkakolarissa, vaan entäs jos joku ajaakin vaikka meidän perään, eiks sillon kasvot menosuuntaan olis turvallisempi? Ärsyttävää ku pitää miettiä tollasia taas, vastahan me helmikuussa ostettiin turvallinen turvakaukalo... :kieh: :LOL:

Sit pitää viel hehkuttaa, väsäsin tollasen Auralle. :) Oon yllättävän tyytyväinen lopputulokseen. :) Tykkään jotenki ajatuksesta että voin pukea lapseni lämpimään neuleasuun talven juhliin. :)

(ja taas klikkaamalla suurenee)

Laala ja Aura 4kk, 3vk, 3pv
 
Pitkästä aikaa :saint:

Sammo se senkun kasvaa =) Kiinteät aloitettiin kolmisen viikkoa sitten, poika kovasti tykkää lusikasta. Mukista hieman hörppii vettä, pullolle sanoo eiei.. Tissimaito on parasta.. Vähän liiankin mukavaa, kun on kiinteiden aloittamisen jälkeen öisin syönyt rintaa tunnin-kahden välein :headwall: Neuvolatädin tämän päivän ohjeistuksesta aloitamme tänään yörintavieroituksen.. JAIKS!! Olisihan se kyllä mammankin hyvä joskus nukkua?

Michelin ukon mitat olivat tänään 9,3kg ja 67,5cm.. Siskonsa oli 9,1kg n. 1v 2kk.. Hieman on vaikea jo välillä kanniskella. Ja viimeistään toppahaalarikauden alkaessa on pakko siirtää turvaistuimeen, kun kaukalon vyöt menee nyt just ja just kiinni kevyttoppahaalarin kanssa.

Sammo ei ryömi vielä, jalat saattavat olla suorassa ja pylly kohti taivasta, mutta kasvot ovat samalla painettuna maassa. Toissapäivänä Sammo ja sisko makasivat mahoillaan ja vierittelivät palloa. Tai Sammo söi palloa ja otteen lipuessa vieri vähän eteenpäin ja niin kamala nauroräkätys, että äidille tuli tippa linssiin :'( Yhden kerran on pikkuherra päässyt siskon leikit sotkemaan ja sisko vain nauroi kovaan ääneen, kun oli niin hassua, katotaan parin kuukauden päästä, ei ehkä olekaan yhtä hauskaa..

Kaivoin vintistä syöttötuolinkin, sitteri on sen näköinen, että joskus on jotain syöty siinä :whistle:

Sammo sai ekan hampaankin pari viikkoa sitten (eli 5,5 kuisena) ja toinen hammas puhkesi viikko ekan jälkeen! Sisko tehtaili ekan hampaan vasta 7,5kuisena ja hänellä oli 1vuotiskuvissa 3 hammasta ja neljäs tulossa aivan pinnassa

Mutta muuten mukavasti menee, ainakin toistaiseksi :LOL: Ahdistaa vaan kun marraskuun 13 päivä tulee kovaa kyytiä ja viimeistään silloin on ilmoitettava töihin palaako vaiko eikö..

jaahassu ja Sammo 6kk ( 5pv)
 
Ainiin ja pakko "kehua" viime viikonloppuna istutin Sammoa hetken potalla ja pisut tuli =) Eilen ja tänään istutettu kolme kertaa per päivä ja joka kerta tulee pissat, osa tulee kyllä lattialle, kun se jalkovälissä oleva "koroke" on liian matala.. Kiva, että nyt pissataan, katotaan miten käy sitten parin vuoden päästä kun pitäisi ihan oikeesti tarpeet tehdä pottaan.
 
Ekaks Eevuskan 5kk mitat kun kerta neuvolassa viikko sitten käytiin enkä ole ehtinyt raportoida.
Painoa 7560g ja pituutta 65,5cm (4kk 7160g ja 63,5). Rokotuksenkin sai ja vaan hengähti vähän syvemmin, taisi olla niin erikoinen paikka ettei oikein kunnolla edes huomannut nipistystä. Täysimetyksellä ollaan oltu mekin tähän asti ja varmaan jatketaan sinne 6kk asti kun maitoa riittää niin hyvin. Mulla vaan itsellä on taas kriisinpaikka kun musta se imetys on niin ihanaa, VAIKKA se tekee niin hiton kipeetä joskus. En oikein oo osannut selvittää että mistä kipu johtuu, tulehdusta se ei ole. Jostain luin, että vauvan sylki muuttuu kun hampaita on tulossa, josko se sitä sitten.. Kumma kyllä kun näitä kipuja on ollut jo useamman kuukauden. Oon ajatellut sen kuitenki niin, että imetys on parasta mitä voin lapselleni tarjota ja kun se nyt ei niin paljoa satu niin kärsin. Neuvolassa ei sen ihmeempää asiaa tätillä ollut, kyseli tietysti miten nukutaan ja niitä perusjuttuja. Kaikki on ihan kunnossa.

Neuvola-aiheesta päästäänkin sit tähän mitä oon jo pitempään miettinyt ja täälläkin pitänyt purkaa kanssasisarille. Nimittäin tää huoli. Tai stressi tai joku mikä jotenki estää ihan "täysin rinnoin" nauttimasta tästä ihanasta ajasta ja ihanasta lapsesta. Odotusajan alussa ajattelin että katotaan jos kaveri kestää matkassa loppuun. Synnytyksessä ajattelin että jotain on varmaan vialla ja vauva on jotenkin "rikki". Nyt mulla on maailman suloisin ja ihanin ja kiltein tyttö ja silti mä vaan tyhmänä huolestun ihan typeristä asioista. Jotenkin pää ei pysy niin sanotusti kylmänä. En mä nyt yöuniani ole stressin takia menettänyt, onneksi. Jotenki tuntuu ihan järjettömältä, oli asia mikä tahansa niin aina ensimmäinen ajatus on huolestuminen.. Voi voi. Ja kun meillä ei kuitenkaan ole mitään hätää. Kaikki on ihan kunnossa.. Minkähänlainen stressipallo mä sitten olisin jos kaikki ei olis kunnossa.. apua.. Onks tää nyt sitä äitiyttä?

Tänään pesin Eevan unipussin josko otettais se käyttöön. Meinasin ainakin kokeilla kun Eeva tuntuu olevan aika kova potkimaan peittoa pois. Toisaalta pelkään, että se vetää sen naamalleen nukkuessaan... ja jospa se pussi estäis sen pinnojen potkimisen..

Turvaistuinta en ole vielä miettinyt. Toivoisin et kaukalo menee vielä pitkään, mut ainakin nyt ilmojen kylmentyessä tulee väistämättä se vastaan ettei kaukaloon mahdu paksussa haalarissa! Oonki miettinyt semmosta turveloa, josko saisin tehtyä tai ostettua.

Nuhaneniä oli monia, ootteko tutustuneet nenä friidaan? Se on niin mainio! Mulla oli alkuun se pikkuniistäjä mistä pitää puristaa itse sitä pallukkaa mut se on ihan yhtä tyhjän kanssa, ei siitä ole mitään apua. NenäFriidalla saa imettyä syvältäkin eikä varmasti vahingoita limakalvoja. Apteekista saa ostaa. Siitä on hyötyä isommallekin ipanalle, väittäisin että siihen asti kunnes hoksaa niistämisen jalon taidon.

Oon ollut sen verran kauan pois etten tiedä ootteko aiemmissa kuissa jo tästä asiasta keskustellet mutta mites noi petipuuhat? Mä niin paljon petyin kun jälkitarkastuksessa olisin halunnut kierukan mut sen kystan takia sitä ei laitettu. Nyt sit mennään kumeilla ja ne on kuitenki vähä semmosia erotiikantappajia.. Ja lisäks tuntuu olevan vaikeeta löytää sitä pientä (kauaahan siinä ei mene :LOL: ) hetkeä. Haluja kyllä olis. Mies kyllä tossa jo myönsi, että Eevan läsnäolo, nukkuu siis samassa huoneessa, vähän häntä haittaa. No, ehkä tämä tästä. Haaveena olis ens kesänä pikkukakkosen yritys, ehkä :whistle:

Tosta äitiseurasta oli puhetta. Tunnustan että mä oon kyllä joskus vähän yksinäinen, mut se on kyl ihan omaa syytä. Täälläkin kai olis niitä perhekerhoja ja aivoimia päiväkoteja mut jotenkin en vaan ole vielä päässyt niin pitkälle. Kärrylenkeillä käydään kuitenki päivittäin koiran takia mut varsinaisesti muita lapsia ei nähdä kuin vauvauinnissa. Se kyllä mua pikkasen ehkä harmittaa kun Eeva selvästi on kiinnostunut muista vauvoista. Mä haluun pk miittiin vielä joskus! Vaikkei Loviisa pk:ta olekaan :kieh:

Jaiks kello on jo noin paljon, nyt nukkumaan!
 
Aurinkoista huomenta sisaret.

Laala, ai että, missä välissä oot ehtinyt? Mulla on kamalasti lankoja ja mietin, että ois voinut kutoa pojalle jotain, mutta en ole vielä päässyt ajatusta pidemmälle (ja en oo mikään neulontaihme :LOL: )

teppana, ei petipuuhia täällä, mutta kumilla se on kai sit mentävä, jos joskus taas päästään petiin rauhassa, molemmat hereillä ja ilman, että poika on tissillä...
nenä-friida käytössä, poika pitää pitää sylissä ja vähän huijata katsomaan muualle, muuten ei tuu mitään. Makuullaan lähtee karkuun. Ja huolissaan sitä taitaa olla yksi jos toinenkin mamma pienistäkin jutuista. Onneksi täällä voi sitten purkaa ja ihmetellä :)

jaahassu, onnea pottapisusta ja hampaasta :flower:

t. kadak ja kakkamasiina :)
 

Yhteistyössä