ilmoitin ajoissa lapsen kaverin äidille että meidän pojalla on laktoosi-intoleranssi...

  • Viestiketjun aloittaja "laura"
  • Ensimmäinen viesti
yksi emäntä
[QUOTE="joo";23577980]eli järjestät lapsellesi synttärit ja teet normituotteista tatrjottavat, jos yhden lapsen vanhempi ilmoittaa, että hänen lapsensa on laktoosi-intolerantikko, niin et missään tapauksessa voi hänellä ostaa vaikka leipomosta omaa leivosta laktoosittomana?
[/QUOTE]

En voi. Se lapsen vanhempi (tai mikäli vieraana on aikuinen niin hän itse) voi itse käydä leipomosta sen leivoksensa ostamassa, mikäli ei pysty meidän talon tarjoiluja syömään. Minä en ala jokaista keksipakettia tavaamaan sen mukaan mitä kukin voi/ei syödä. Se on niiden lasten vanhempien asia, sillä hehän omat lapsensa parhaiten tuntevat ja tietävät.

Ja mielenkiintoista kyllä, tällä tyylillä olen lasten (ja omien) juhlien suhteen mennyt jo yli kymmenen vuotta ja aina vaan niitä kavereita tuntuu lapsilla riittävän...
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja yksi emäntä;23577953:
Niin juuri. Olen itsekäs ja välinpitämätön, kun tarjoan OMASSA kodissani niitä ruokia ja herkkuja joista MEIDÄN PERHEEMME pitää ja voi syödä. EN ala erikseen muiden lapsien/vieraiden erikoisruokavaliota vahtimaan, sillä johan tällä palstallakin sen on huomannut, että aina joku piltti on jotain väärää päässyt syömään, vaikka vierailupaikan vanhempia olisi kuinka informoitu, jne. Kuten joku jo sanoikin, eri syistä johtuvia ruokarajoituksia on nykyään niin paljon, että itse en ala vastuuta ottamaan siitä mitä kukin saa/voi syödä. Se on vanhempien asia.

Mielestäni ne vanhemmat ovat välinpitämättömiä / itsekkäitä, jotka odottavat että heidän nicopetterinsä takia pitää muiden alkaa valmistamaan/ostamaan sen seitsemää sorttia tarjoiltavaa. Meillä lasten synttäreillä tarjotaan syntymäpäiväsankarin herkkuja. Se syö ken voi, muut ottakoot eväänsä mukaan. Tämän myös ilmoitan, eli yllätyksenä ei asia lastemme kaveripiirien vanhemmille tule. :)
Eli muutaman extra laiton sijaan otat mieluummin extra vieraita (ne valvovat vanhemmat), joilla omat eväät. Totta kai synttäreillä on sankarin herkkuja, mutta MYÖS muuta. Poikani voivat syödä mitä vaan, mutta ollessani heidän kutsujen järjestäjä pyydän jo kutsukortissa ilmoittamaan mahdolliset allergiat ja sitten huomioin ne hankkimalla sopivaa syötävää.

Täytyy todeta, että mikäli tietäisin, että jollakin poikiani kutsuvalla vanhemmalla olisi tuollainen katsantokanta, niin luultavasti poikanikin saisivat jättää juhlat väliin. Jos kerran näkökanta on se, että MEIDÄN TALO, MEIDÄN JUHLAT, MEIDÄN ties mitä, niin parempi vieraidenkin katsoa kuin katua.
 
"heh"
Mun täytyy sanoa, että onneksi "yksi emäntä" perheineen ei kuulu meidän tuttavapiiriimme. Mä en kerta kaikkiaan käsitä tuollaista asennetta. En, vaikka kuinka yritän. Vaan onneksi mun ei tarvitsekaan.

Mun mielestä on itsestään selvää, että jos joku nimenomaisesti kutsutaan syömään/synttäreille, niin silloin myös huolehditaan siitä, että kyseiselle henkilölle sopivaa tarjottavaa on. Ei tulisi mieleenkään kutsua meille vieraita ja tokaista sitten perään, että "tuokaa sit omat ruokanne, kun ette meidän ruokia voi syödä...ja mä en sitten muuten yhtään katso, ettei teidän lapsenne syö mitään väärää, se ei oo mun ongelma vaan teidän, tulkaa ite katsomaan muksunne perään". Että joo. Mun mielestä vaikuttaa itsekkäältä ja ahneelta. Lahjat kyllä kelpaa ja aina parempi, jos on omat eväätkin mukana...:headwall:
 
"joo"
Alkuperäinen kirjoittaja yksi emäntä;23578106:
En voi. Se lapsen vanhempi (tai mikäli vieraana on aikuinen niin hän itse) voi itse käydä leipomosta sen leivoksensa ostamassa, mikäli ei pysty meidän talon tarjoiluja syömään. Minä en ala jokaista keksipakettia tavaamaan sen mukaan mitä kukin voi/ei syödä. Se on niiden lasten vanhempien asia, sillä hehän omat lapsensa parhaiten tuntevat ja tietävät.

Ja mielenkiintoista kyllä, tällä tyylillä olen lasten (ja omien) juhlien suhteen mennyt jo yli kymmenen vuotta ja aina vaan niitä kavereita tuntuu lapsilla riittävän...
tarviiko leipomosssa asioidessaan tiirailla keksipakettia? eikö vaan voi myyjälle sanoa, että yksi laktoositon leivos ja kolme laktoositonta keksiä?


oli miten oli, sinä olet moukka.
 
"joo"
[QUOTE="heh";23578160]Mun täytyy sanoa, että onneksi "yksi emäntä" perheineen ei kuulu meidän tuttavapiiriimme. Mä en kerta kaikkiaan käsitä tuollaista asennetta. En, vaikka kuinka yritän. Vaan onneksi mun ei tarvitsekaan.

Mun mielestä on itsestään selvää, että jos joku nimenomaisesti kutsutaan syömään/synttäreille, niin silloin myös huolehditaan siitä, että kyseiselle henkilölle sopivaa tarjottavaa on. Ei tulisi mieleenkään kutsua meille vieraita ja tokaista sitten perään, että "tuokaa sit omat ruokanne, kun ette meidän ruokia voi syödä...ja mä en sitten muuten yhtään katso, ettei teidän lapsenne syö mitään väärää, se ei oo mun ongelma vaan teidän, tulkaa ite katsomaan muksunne perään". Että joo. Mun mielestä vaikuttaa itsekkäältä ja ahneelta. Lahjat kyllä kelpaa ja aina parempi, jos on omat eväätkin mukana...:headwall:[/QUOTE]

juuri tuollaisen kuvan minäkin sain tuosta emännästä.

minkähänlaiset on heidän häänsä olleet? tai muut juhlat..

toisilla vaan ei ole mitään käytöstapoja tai tajua siitä kuinka juhlia järjestäessä tulisi toimia.
 
"vieras"
[QUOTE="heh";23578160] Mun mielestä vaikuttaa itsekkäältä ja ahneelta. Lahjat kyllä kelpaa ja aina parempi, jos on omat eväätkin mukana...:headwall:[/QUOTE]

Niinpä. Juhlien tarkoitus ei ole mun mielestä pelkästään hemmotella synttärisankaria tms. vaan järjestää kaikille vieraillekin hauskat juhlat. Musta on mukavaa järjestää juhlat niin että jokainen vieras saa napsia huoletta pöydästä mitä vaan, muiden mukana. Tuntuisi tosi ikävältä "eriyttää" joku porukasta joko niin ettei hänelle ole mitään syötävää tai sitten niin että omia eväitään joutuisi napostelemaan.

Ihmisten itsekkyys on aika uskomatonta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja yksi emäntä;23578106:
En voi. Se lapsen vanhempi (tai mikäli vieraana on aikuinen niin hän itse) voi itse käydä leipomosta sen leivoksensa ostamassa, mikäli ei pysty meidän talon tarjoiluja syömään. Minä en ala jokaista keksipakettia tavaamaan sen mukaan mitä kukin voi/ei syödä. Se on niiden lasten vanhempien asia, sillä hehän omat lapsensa parhaiten tuntevat ja tietävät.

Ja mielenkiintoista kyllä, tällä tyylillä olen lasten (ja omien) juhlien suhteen mennyt jo yli kymmenen vuotta ja aina vaan niitä kavereita tuntuu lapsilla riittävän...
Kuinka paljon kovin eksoottisia ruokavalioita teidän tuttavapiiriin oikein kuuluu? Jos se on noin hankalaa niin eikö sitten kannata lähteä mielummin ihan sellaiselle nyyttärilinjalle jossa jokainen tuo tarjottavaia mukanaan ja näin varmistuu että jokaiselle myös löytyy jotain syötävää.

Oikeasti, ei se nyt niin hirveän suuri vaiva ole lukea siitä keksipaketista tms onko se laktoositon/munaton tms. Jos taas leipomosta hakee tarjottavia niin eiköhän sitä ihan pyytämällä saa sitä mitä haluaa.

Kieltämättä tässä ratkaisee asennekin. Jos omalla lapsellani olisi jotain ruokavaliorajoitteita ja epävarma kutsujen järjestäjä sitten kysyisi neuvoa tarjoiluiden suhteen tai jopa myöntäisi ettei osaa leipoa lapselleni sopivia tarjottavia niin voisin hyvin ottaa tälle omat eväät mukaan. Mutta jos saisin kuulla tuollaista "meidän talossa tarjotaan vain meidän mieleisiä tarjottavia enkä mä rupea kenenkään erityisruokavalioiden mukaan kyllä lukemaan keksipaketista onko se laktoositon eli ottakaa omat eväät mukaan" niin varmaan voisi jäädä ne kutsut välistä...
 
moukka
Meillä tehdään kaikki leivokset aina laktoosittomista tuotteista. Jos jollakin sitten joku muu erikoinen allergia niin toivon että hän itse joko osaa neuvoa minua mitä hän silloin saa syödä, minulle kun ei ole tuttu muu kuin laktoositon ruokavalio jota suvusta löytyy mummoilta. Jos vieras ilmoittaa jonkun hienon allergian nimensä eikä kerro mitä se "suomeksi" tarkoittaa oletan että vieras tuo oman leivoksen tai piparit mukanaan, minä en ala etsimällä etsimään tietoa jos vieras ei itse saa sanaa suustaan ja kerro voinko laittaa vaikka kasvis tai hedelmävain tälle sitten tarjolle.
-Eli myönnän olevani moukka joka ei kaiva nettiä esiin ja etsi tietoa jos vieraskaan ei sitä tietoa suostu sanomaan.
 
"vieras"
"Voi, kun kiva tavata sua pitkästä aikaa! Jutellaan oikein kunnolla ja kerrotaan kuulumisia, mulla on kaiken näköistä pulla ja niitä ihania leivoksia. Ai niin, eiks sulla ollut se laktoosijuttu? Kai sä muistat käydä leipomossa ennen kuin tulet, kun muuten sulle on vaan kahvit. Niin, ja muista ostaa itelles sitä kahvimaitoa. Tervetuloa!"
 
Meillä on koko perhe aika rajusti allerginen ja omiin juhliimme saan vääntää aika monet herkut, että kaikille löytyy. Siitä huolimatta huomioin kaikkien vieraiden allergiat ja rajoitteet, vaikka ne olisivat eri kuin meillä.

Mä pakkaan yleensä aina mukaan kassiin lapsille omia herkkuja. Tsekkaan pöydän ja jos sieltä ei löydy sopivia niin alan kaivaa omasta laukusta. Moni emäntä kokee sen loukkaavana, mutta mitä ihmettä sitä pitäisi tehdä? ... Antaa lapsen olla ihan ilman mitään. Mä en edes tee mitään numeroa noista jutuista.

Näitä "yksi emäntä" tyyppisiä emäntiä löytyy yllättävän paljon. Hienoa että heillekin riittä ystäviä. Siis moukille.
 
poirytw
[QUOTE="joo";23578162]tarviiko leipomosssa asioidessaan tiirailla keksipakettia? eikö vaan voi myyjälle sanoa, että yksi laktoositon leivos ja kolme laktoositonta keksiä?


oli miten oli, sinä olet moukka.[/QUOTE]
Ihan sivuhuomautuksena, niin ei mene muuten aina leipomossa tai kaupassa ihan noin läpi. Muistan ajan, kun meillä oli MAITOallergia ja kysyin tiskimyyjältä, että onhan tuote MAIDOTON. On, on, vastattiin minulle vakuuttavasti. Ja sitten silmiini osui tuoteseloste, jossa TOISENA rivissä luki MAITOjauhe. Että se siitä oikean tuotteen saamisesta.
 
"..."
No meillä ei toiset isovanhemmatkaan suostu ymmärtämään että esikoisella on laktoosi-intoleranssi. Lapsi on monta kertaa siellä ollessaan tuhrinut housunsakin kun mummo juottaa tavalliseen maitoon tehtyä kaakaota yms.
Varminta on laittaa omat eväät mukaan niin mummolaan kuin synttäreillekin.
 
"hipp"
meidän molemmilla lapsilla on paha laktoosi intoleranssi,edes hyla tuotteet ei sovi.Ollaan itse viety lapsien mukana synttäreille laktoosittomia keksejä aina siltä varalta ettei pöydästä löydy mitään sopivaa naposteltavaa.
 
"hipp"
[QUOTE="...";23578783]No meillä ei toiset isovanhemmatkaan suostu ymmärtämään että esikoisella on laktoosi-intoleranssi. Lapsi on monta kertaa siellä ollessaan tuhrinut housunsakin kun mummo juottaa tavalliseen maitoon tehtyä kaakaota yms.
Varminta on laittaa omat eväät mukaan niin mummolaan kuin synttäreillekin.[/QUOTE]

joo näitä löytyy."tässäon ihan vähän vaan laktoosia eikö se nyt voisi maistaa" .meillä ripuloi jo Hylasta heti housuunsa.ja vatsa turpoaa skä kipeytyy:(
 
todella
[QUOTE="vieras";23569604]Lääke?
Ihan yhtä luonnollinen aine kun lehmän tissistä tuleva maito ja ja perseestä tuleva muna.[/QUOTE]

Lehmän perseestä tuleva muna se vasta luonnollista onkin..
 

Yhteistyössä