imetyksen lopetus

ruska81
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.08.2005 klo 20:51 janna kirjoitti:
ööh...Siis haluat lopettaa puolivuotiaan vauvan imetyksen?
Meidän neiti on 1,5v. Enkä vielä edes harkitse lopetusta.
Niin helppoa ja mukavaa.

Minen vaan ymmärrä. Toihan on todella itsekästä. Ei ihme,että lapset voivat huonosti,kun äidille puolen vuoden imetystaival on liian RASKASTA.

Mitä jospa miettisit näin ihan aluksi,että mikä on lapsellesi parasta.

Kyllä sinä sinne baariin ehdit myöhemminkin...
Hei se ei vaan sovi kaikille se imetys.
Minä kerron teille minun kokemukseni imettämisestä,toivottavasti jaksatte lukea


Minä lopetin imettämisen ensimmäisen kohdalla kun tyttö oli 2kk ja koko sen ajan oli saanut lisämaitoa,mutta minulla eikä tytöllä ollut asiasta yhteisymmärrystä,minä olisin halunnut imettää,mutta tyttö ei halunnut,seuraavan tytön kohdalla imetin n.4kk ja minusta se oli aivan sopiva aika ja tyttö sitä paitsi itse ei sen jälkeen tissiä halunnut joten minä lypsin alkuun ja pikku hiljalleen maidon tulo vain loppui.
sitten kun poikani syntyi 7vk etuajassa ja poika meni kyssiin ja minä jouduin olemaan kotona kahden muun lapsen kanssa. Lypsin maidon pakastin ja ajoin n.200km joka toinen päivä poikani luo sairaalaan imettämään ja viemään omaa maitoa pienelle pojalleni.kun sain pojan kotipaikkakunnan sairaalaan kävin melken joka syötön tekemässä sairaalla itse kahden pienen tyttären kanssa. Mutta välillä oli minullakin väsymys suuri ja laitoin mieheni maitopullon kanssa syöttämään poikaa.
imetin pojan 5kk jonka jälkeen taas poika mieluummin joi pullosta.
Kaikki tuttavani ihmettelivät millä sain maidon pojalla virtaamaan sillä meidät "erotettiin" heti synnytyksen jälkeen. en tiedä itsekkään vastausta siihen
Kaikille voimia imetykseen tai sen lopettamiseen se on jokaisen oma asia haluaako lastaan imettää, ei ne lapset kuole vaikkeivat rintamaitoa saisikaan koskaan. =) :hug:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.08.2006 klo 13:55 Jossu kirjoitti:
Poika on ollut terve kuin pukki, yksi ainokainen nuha on sairastettu. En tiedä onko tissittely siihen vaikuttanut, on voinut..
Kyllä sillä on vaikutusta -> Lapsi saa hyvät eväät elämään, vastuskykyä siis.
Tyttäreni ei oo sairastanut koskaan korvatulehdusta (kuten äitinsä vielä näin aikuis-iällä :whistle: ), mutta kerran on ollu kuumetta ja nuhaa.
 
Hei!Mulla on kans poika 10kk:tta ja kovasti haluaisin jo lopettaa imetyksen ku ei se kasvuun sitä enää tarvi ku syö jo niin paljon muuta ruokaa.Pääasiassa huvikseen lussuuttaa ku ei tuttiakaan ime.Siksi se vierotus onkin niin hankalaa ku ei osaa imeä pulloa enkä sitä sille ees enää opeta ku on noin iso ja toinen on tuo tutti juttu.Tuon ikänen ei enää tarvis yösyöttöjä ku syö jo kiinteää.Mutta niin se vaan yöllä herää vielä välillä jonku kerran ja tissiähän se vaatii.Vähän imee ja sitten nukahtaa.Ois ihan mukava saaha se loppumaan jo että pääsis yksin ees jossakin käymään välillä..Tarvii aina nukahtamiseen tissiä.. :/ Lasista osaa jo juua ku syötän pottuja sille,tietenkin nyt ite pidän sitä lasia mut jokatapauksessa =) Pitää kai vain tehä se päätös kohta ettei vaan yksinkertasesti anna tissiä sille,onhan se varmasti aluksi yhtä huutoa mut kaitpa se jossakin välissä oppii oleen ilman,tosin pojat on poikia ;)
 
eevis-80
Ei töissäkäynti välttämättä imetystä lopeta. Meidän kuopus oli 10kk kun lähdin töihin, nyt hän on 1v4kk ja tissiä saa edelleenkin. Olen miettinyt tuota maidon riittävyyttä. Otan vissiin niin rennosti elämän että maitoa tulee, stressihän ei lisää tuotantoa. Teen haastavaa työtä, opiskelen ja monia projekteja on menossa, mutta en turhaa niuhota kokoajan pikkuasioista, vaan lepään kun siltä tuntuu, hyppisivät lapset vaikka pöydällä. Ja jos haluatte, että maito riittää pitkään, niin älkää antako vauvalle lisämaitoa pullosta. Siihen se yleensä loppuu se tissin kunnollinen imutyyli, ja maito vähenee, ja oravanpyörässä ollaan.

Mutta mua ei haittaa jos kaikki ei imetä pitkään. Meistä vain se on niin hyvää läheisyyttä kummastakin, että saa vielä vähän jatkua. Mutta ei niin isoksi, että lapsi huutaa kauppajonossa -ala jo antaa sitä tissiä!
 
vieraana
Tuota juuri minäkin ajattelin sanoa, että välttämättä ei täydy lopettaa imetystä vaikka et olisikaan päiviä lapsesi kanssa. LApsi kyllä tietää, keltä maitoa saa, eikä meillä ainakaan koskaan sitä keltään muulta pyytänytkään kuin äidiltä. Kun olin poissa kotoa, lapseni vaan söit sitten enemmän muuta ruokaa. Mutta tee toki niinkuin parhaaksi näet.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.08.2005 klo 20:51 janna kirjoitti:
ööh...Siis haluat lopettaa puolivuotiaan vauvan imetyksen?
Meidän neiti on 1,5v. Enkä vielä edes harkitse lopetusta.
Niin helppoa ja mukavaa.

Minen vaan ymmärrä. Toihan on todella itsekästä. Ei ihme,että lapset voivat huonosti,kun äidille puolen vuoden imetystaival on liian RASKASTA.

Mitä jospa miettisit näin ihan aluksi,että mikä on lapsellesi parasta.

Kyllä sinä sinne baariin ehdit myöhemminkin...
'
Mikä ihme siinä on että kun joku haluaa lopettaa imetyksen se tarkoittaa heti että on kiire baariin. Ensinnäkin jos lapsi syö rinnan lisäksi pullosta baarissa voi käydä vaikka imettääkin, toisekseen aika harvalla se syy varmaan imetyksen lopettamiseen löytyy jostain ihan muualta. Itse kyselin aikanaan täällä neuvoja imetyksen lopetukseen kun lapsi oli 9 kk ja sain tismalleen saman vastauksen. Vaikka olin lopettamassa imetystä siitä syystä että alkoi oikeaasti olla omalle kropalle liikaa kun paino vain putos ja putos ( luut paistoi läpi ja tukka lähti päästä) Voihan sitäkin tieten itsekkääksi sanoa mut en tiedä onko sekään lapsen edun mukasta jos äiti alkaa olla siinä kunnossa että ei jaksa mitään ja oma terveys on kiikun kaakun..

Eiköhän tää imetys oo jokaisen oma asia kuinka sen hoitaa. Ei minusta tee huonoa tai itsekästä äitiä vaikka imetyksen lopettaiski varhasessa vaiheessa. Apuahan täällä pyydetään, ei arvostelua.. Tuttavapiirissä on useampi lapsi joita ei oleimetetty muutamaa kuukautta pidempään ja ihan terveitä ja hyvinvoivia lapsia ne silti on.. Annetaan kaikkien tehdä niinkuin parhaaksi näkee.. Eihän se imetys ole mikään rakkauden mitta vaan jokaisen henkilökohtainen asia...
 
meilläkään ei neiti ole koskenut tuttiin tai tuttipulloon ollenkaan.tissi on ollut huvitutti.kun neiti täytti 6kk niin aloitin unikoulun (tassuttelun) yöheräilyt loppu siihen.

nyt tänään tein suuren päätöksen ja lopetin imetyksen kokonaan.parin viikon päästä kun jo vuoden täyttää.

tämä aamu on mennyt loistavasti,mutta ilta hiukan jännittää.

itse olen laihtunut niin paljon että ei enää yksinkertaisesti voi jatkaa näin eikä enää jaksakkaan.mutta kuitenkin olen ylpeä itsestäni että olen jaksanut näinkin pitkälle.

 
Hullulta voi kuullostaa, mutta minä sain tissittelyn loppumaan hyvinkin helposti, kun laitoin nänneihin laastarit. Poika oli kyllä vanhempi kuin sinun lapsi ja ymmärsi tilanteen, kun näytin ja selitin, että äitillä on nyt laastari tissussa, ei voi tissiä nyt syödä. Ekat päikkärit ja yöunet meinasi olla alkuunsa hankalat, mutta uni, kun tuli niin normaalisti nukkui. Myös meidän päivät ovat helpottuneet, kun ei pojan tarvitse hermostuneesti tissiä kaivaa paidan alta. Tyytyväinen olen tilanteeseen, vaikka minä itsekkin itkeä tirauttelin, kun säälin poikaa. Pojalla siis ikää jo 1.9v ja tissiä on saanut tosi paljon ja hyvin. Nyt meillä on siis iso äidin poika :heart: =)
 

mulla loppo maidon tulo kun tyttö oli 2kk ikäinen tuli masennus.
toisen kohalla oli muuten sama homma kun poika oli 2kk ja 6päivää vanha niin kuulin
perhäältäni ikäviä uutisia niin maidon tulo loppu oisin halunut jatkaa ainakin 1v. ikään saakka sitä
imetystä. olen ylpeä niille äideille jotka pystyy imettää lastaan PITKÄÄN..
 
Bx
Meillä ainaki poika 6kk alko huoliin pulloaki ku tarpeeksi jakso tyrkyttää, ensin tietenki kiukkus mut kun huomas että ruoka tulee nopeemmin pullosta nii alko kelpaamaan. Ja imetys jäi aika luonnollisesti pois, kun syö jo kiinteitäki 3 krt päivässä. Ja vauva kyl äkkiä tottuu, esim. nukahtamaan ilman tissiäki (meillä ei tuttia huolita edelleenkään yrityksistä huolimatta)... Ja sehän on kaikkien oma päätös koska imettämisen lopettaa, itellä suurin syy se että alkoi puntari näyttää anorektikon lukemia vaik kuinka söi... mut ilonen oon tästä 6 kk:n imetyksestäki :)
 

Yhteistyössä