Intialainen ruoka.. Muita faneja?

  • Viestiketjun aloittaja "Aapee"
  • Ensimmäinen viesti
"Aapee"
Mä oon niin tykästyny intialaiseen ruokaan... Mitkä on teidän lempparit? Mä en tiedä minkään nimiä (tai edes joskus mitä ne sisältää) kun aina otetaan yleensä seisova pöytä ulkona syödessä.. No tietty purkeista tiedän ne mitä oon ite laittanu sinne kastikkeen / mausteen joukkoon :D
 
ToDellakin!!!! Mä teen safkoja ihan omasta päästä, kyllä jossain alkuvaiheessa oli keittokirjakin apuna..useimmin teen kormatyyppisiä kastikkeita joissa vaihtoehtoisesti kalaa, lihaa, kasviksia, linssejä tms . Myös palak paneeria tykkään tehdä ja sitten kun inkkaria väännän niin tottakai pitää olla naania tai chapatia, papadameja, joku chutney, raitaa, lassia, chaita,(joskus intialaista olutta)...eli inkkarisafkan väännän pidemmän kaavan mukaan. Jos käyn ulkona syömässä niin suosin nepalilaisia ja niissä syön lähes aina sabzi koftat.
 
"elviira"
En ole fani. Tai en tiedä. Olen syönyt kerran intialaista, Singaporen Little India:ssa (muistankohan oikein?). No intialaiset vetivät ympärilläni ruokaa sormineen hyvällä ruokahalulla, mutta se oli ensimmäinen ruoka elämäni aikana, josta en pitänyt. Jollain lehdellä erilaisia kasoja ja kastikkeita :D. No, ehkä pitäis yrittää uudestaan.
 
[QUOTE="elviira";25523203]En ole fani. Tai en tiedä. Olen syönyt kerran intialaista, Singaporen Little India:ssa (muistankohan oikein?). No intialaiset vetivät ympärilläni ruokaa sormineen hyvällä ruokahalulla, mutta se oli ensimmäinen ruoka elämäni aikana, josta en pitänyt. Jollain lehdellä erilaisia kasoja ja kastikkeita :D. No, ehkä pitäis yrittää uudestaan.[/QUOTE]

Olisko ollut eteläintialaista?
 
"elviira"
Olisko ollut eteläintialaista?
Ei havaintoa mitä oli :D. Se oli sellainen "mcdonalds"-tyyppinen ateria, tarjottimellinen ruokaa jollan "bambunlehdellä", juoma, leivät jne. Kasvisruokaa, jota vastaan mulla ei ole mitään, mutta ruoka ei vaan mielestäni maistunut yhtään miltään. Jäi syömättä. Kuten sanoin, pitää ehkä yrittää vielä kerran joskus muualla.
 
ei paljoakaan eroa
Vindaloo: Ainekset: vesi, chili, suola, kasviöljy, linssi, juustokumina, inkivääri, kurkuma, valkosipuli, sarviapilansiemen, happamuudensäätöaine E260. Suolapitoisuus 11,9 %.


Hot Curry: Ainekset: vesi, suola, kasviöljy (rypsiöljy, puuvillansiemenöljy), korianteri, chili, juustokumina, valkosipuli, inkivääri, kurkuma, linssi, happamuudensäätöaine E260, anis, sarviapilansiemen, neilikka, kaneli, laakerinlehti. Suolapitoisuus 11,9 %.


Tandoori: Ainekset: Vesi, suola, chilijauhe, korianteri, juustokumina, punainen linssijauhe, valkosipuli, inkivääri, rypsiöljy, puuvillansiemenöljy, happamuudensäätöaine E260, kurkuma, väri E172, anis, sarviapilansiemen, neilikka, kaneli, laakerinlehti. Suolapitoisuus 11,9 %. Saattaa sisältää pähkinää.


Tikka: Ainekset: Vesi, suola, chilijauhe, korianteri, juustokumina, valkosipuli, inkivääri, punainen linssijauhe, puuvillansiemenöljy, rypsiöljy, happamuudensäätöaine E260, kurkuma, garam masala (anis, sarviapilansiemen, neilikka, kaneli, laakerinlehti). Suolapitoisuus 11,9 %. Saattaa sisältää pähkinää.
 
vierailija
Mitä siihen tulee?
Naan on ihan normaalista venhnätaikinasta tehty litteä leipä, joka paistetaan tondooriuunissa eli todella kovassa lämpötilassa, joka tuo siihen kunnon paistopinnan ja osin jopa vähän palaneita kohtia kuten pizzan pohjassa on. Kotioloissa taikinasta muotoillaan ohuita lättyjä, jotka sitten paistetaan kuumalla paistinpannulla. Paras tulos tulee valurauta tai teräspannulla, johon lätty alkuun tarttuu kuten tandoorin seinään. Paistamisessa ei käytetä voita tai öljyä, mutta leivän pinta voidellaan voisulalla paistamisen jälkeen. Hyvin yksinkertainen leipä tehdä.

Reseptejä netistä etsiessä löytyy paljon erilaisia variaatioita. On hiivataikinaa ja on leivinjauheella nostatettua. Ja sitten on veteen tehtyä ja maitoon tehtyä. Osassa käytetään jugurttia tai kananmunia. Tärkeintä naanleivässä on kuitenkin muoto ja paistotapa eikä niinkään taikinan tarkka koostumus. Itse olen tehnyt kotona kuivahiivalla ihan tavallisen vehnätaikinan ja lisännyt siihen vähän öljyä, vähän jugurttia ja kananmunan. Pinnalle mustakuminan siemeniä ja vähän tuoretta korianteria, jotka kaulitaan leivän yläpintaan kiinni ennen paistamista.
 
vierailija
Naan on ihan normaalista venhnätaikinasta tehty litteä leipä, joka paistetaan tondooriuunissa eli todella kovassa lämpötilassa, joka tuo siihen kunnon paistopinnan ja osin jopa vähän palaneita kohtia kuten pizzan pohjassa on. Kotioloissa taikinasta muotoillaan ohuita lättyjä, jotka sitten paistetaan kuumalla paistinpannulla. Paras tulos tulee valurauta tai teräspannulla, johon lätty alkuun tarttuu kuten tandoorin seinään. Paistamisessa ei käytetä voita tai öljyä, mutta leivän pinta voidellaan voisulalla paistamisen jälkeen. Hyvin yksinkertainen leipä tehdä.

Reseptejä netistä etsiessä löytyy paljon erilaisia variaatioita. On hiivataikinaa ja on leivinjauheella nostatettua. Ja sitten on veteen tehtyä ja maitoon tehtyä. Osassa käytetään jugurttia tai kananmunia. Tärkeintä naanleivässä on kuitenkin muoto ja paistotapa eikä niinkään taikinan tarkka koostumus. Itse olen tehnyt kotona kuivahiivalla ihan tavallisen vehnätaikinan ja lisännyt siihen vähän öljyä, vähän jugurttia ja kananmunan. Pinnalle mustakuminan siemeniä ja vähän tuoretta korianteria, jotka kaulitaan leivän yläpintaan kiinni ennen paistamista.
Mites spelttiä ja kananmunaa? Paljonko?
 

Yhteistyössä