IVF/ICSI-hoitoja aloittavat 2012

Kiristiina81 hienoa että punktio onnistui eikä ollut kivulias! hyvän saaliin saitte, toivotaan että mahdollisimman moni hedelmöittyy. Muistahan levätä ja juoda PAALJON :) Tsemppiä huomiseen siirtoon!

UniUnna eikös punktiosta saa aina automaattisesti 3 päivää saikkua. Myös miehelle kirjoitetaan saikkulappu punktiopäivästä jos on tarpeen. Itselläni oli punktio pe, mutta munarakkuloita saatiin 24 joten olin tosi kipeä, lääkäri kirjoitti samantien saikkua 4 päivää. Maanantaina oli siirto (alkiot siis kolmen päivän ikäisiä) ja olin edelleen vähän huonossa kunnossa joten saikkua tuli vielä loppuviikko, olin yhteensä 8 päivää saikulla. Kaikki riippuu omasta kunnosta siirron jälkeen. Minulla oli lapuissa pelkkä koodi ja oletan että saan palkan.
Olen itse esimiesasemassa joten saikkuja ei tarvitse kellekään sen koommin selitellä, mutta olen halunnut kertoa kuitenkin pomolleni hoidoista jotta he ymmärtävät paremmin mitä käyn läpi ja miksi olen saikulla, ja onneksi olen kertonut koska olen saanut heidän kaiken tukensa :)
Kaikki järjestyy aivan varmasti, älä suotta hermoile :heart:

Voi keijukainen niin toivon että plussa vahvistuu! :heart:

RBAM oon kuullut tuollaisen tarinan ennenkin, ja se saa välillä miettimään tyhmiä, kuten että olenko sittenkään oikean miehen kanssa koska emme saa lasta. Tiedän tyhmiä tyhmiä ajatuksia, mutta kaikkee sitä ehtii ihminen miettiä..
 
Viimeksi muokattu:
Robina Mites menee? Onko tullut lisää oireita?

Tänään kävin kontrolli kokeissa, katsotaan mihin suuntaan tulehdusarvo on mennyt. Mulla palelu eiku jatkuu illalla oli ihan järkkysti, ja yöllä oli sitten ihan mahoton hiki :). Päätä on särkenyt jo kaks päivää ja illalla jo sanoin miehelle et taitaa menkat olla tulossa ku päätä särkee :-(, toivottavasti ei. Närästystä on ollut ihan hirveästi.

UniUnna Meille kirjoitettiin kolme päivää saikkua. Minä olen kertonut pomolle rehellisesti näistä meidän hoidoista ja työnantaja on sanonut et jos sairaslomatodistuksessa on N alkava koodi niin työnantaja maksaa sairasajan palkan.
 
Nöyrällä ja hiljaisellakin mielellä lueskelen teidän kirjoituksia.
Niin paljon tunteita laidasta laitaan. Ihania onnistumisia ja karvaita pettymyksiä.
Kiitos, kun kokemuksianne jaatte. Tällaiselle noviisille ne ovat tärkeitä. <3

Meillä alkaa vähitellen tapahtua. Maanantaina on aloitusultra ja sitten ensi kierron 2pv alkaa piikit. Siinä onkin kaikki, mitä on tiedossa. Sh aamulla kysyi, että "oliko pitkä vai lyhyt hoito" enkä minä osannut vastata. Ei ole ollut mtn puhetta. No, pitkää ei enää ehdi (kun kp20) joten lyhyellä mennään. Kai.

Harvoin on sellaista oloa, ettei ole MITÄÄN käsitystä siitä, mitä tulee tapahtumaan, miten tapahtuu ja missä järjestyksessä. Eikä siitäkään, mitä lääkkeitä määrätään. (Eli siis millaiseen taloudelliseen konkurssiin tässä pitää valmistautua..)

Mutta siitä on käsitys, että ihan kohta, melkein pian on meidän vuoro. Ja että meillä on toivoa. Neljän keskenmenon jälkeen en uskalla iloita, mutta sydän jaksaa kuitenkin vielä toivoa.
 
HilleriHiiru: sun oireet on kun mun oireita! Päivällä tajuttoman kylmä ja oon jo kolmena yönä heränny hiestä litimärkänä! Tissit ei oo enää yhtään kipeet mikä huolestuttaa... Ja mullakin on koskenu kolme päivää päätä. Tänään ei enää koske...alaselkä jumahti eilen ihan totaaliseen lukkoon ja on tosi kipeä, eli vaikka olisi menkkakipuja niin en osaa niitä kyllä erottaa tuosta kettumaisesta selkäkivusta!

Kristiina 81: miten siiro meni? Toivottavasti saitte pikkumatkalaisen kyytiin!:)

Tervetuloa Ninnuskainen! Kuulostaa lyhyeltä kaavalta! Niin oli meilläkin... Eli ensin nollaultra jossa katsotaan että kaikki on nollatilassa. Sitten kierron 2. Päivänä aloitetaan piikittelyt ja sitten seurataan ultrauksilla miten munasolut lähtee kehittymään. Sitten kun näyttää hyvältä niin sitten kypsytyspiikkien rinnalle tulee jarrupiikit. Sit taas parin päivän päästä ultraillaan. Sitten kun munasolut on tarpeeksi isoja pistät irroituspiikin ja siitä 36h jälkeen munasolut kerätään. Ja siitä päivän tai kahden päästä on toivottavasti alkionsiirto, ellei ole pitkää viljelyä jolloin siirto voi olla vasta viiden päivän päästä. Meillä punktio oli pe ja siirto ma! Tässä lyhykäisyydessään... :) ja meillä tuli maksamaan yksityisellä lääkkeineen 3000€ julkisella tietysti huomattavasti halvempaa... Tsemppiä hoitoihin! :)

Robina ja Pikku Murunen pp 11
 
Viimeksi muokattu:
NinnuskainenTervetuloa mukaan. Minulla ei ole kokemusta lyhyestä kaavasta, kun meillä mentiin suoraan pitkään kaavaan. Meillä oli nenäsumutteet ja piikit. Tsemppiä hoitoihin!

Sitten omaa napaa: Sain kontrollikokeista tiedot et tulehdus arvo oli laskenut normaaliin joka ihmetyttää kun ei ole ollut edes mitään antibioottia menossa et miksi se sahaa tolleen. Sitten pari kysymystä jota olen mietiskellyt, et siis muuttaako nää hoidot nyt normaalia kuukautiskiertoa, eli kun normaalisti mulla on kuukautiset alkanut puolessa kuussa ja nyt alkaa myöhemmin ( jos alkaa )? Ja sitten toinen kysymys miten pian lugen lopetuksen jälkeen alkaa kuukautiset jos on hoito mennyt mönkään? Mulle hoitaja sanoi siirto päivänä et kuukautiset voi alkaa piankin siirron jälkeen siis voiko näin käydä? No siinä nyt tuli kolme kysymystä ja sorry ehkä vähän tyhmät kysymykset mutku on ensi kertalainen näissä :).

Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Moi kaikille. Olen kesästä saakka käynyt täällä lukemassa ja saanut paljon tietoa tulevista hoidoista.=) Nyt itsellä sumut päällä ja pitkän kaavan mukaan siis ivf tehdään. Ensi viikolla eka ultra ja siitä heti kysymys mihin en ole löytänyt vastausta.. Eli mulla menkat pitäisi alkaa nyt vkloppuna niin mitä siellä lekurissa/ultrassa? tehdään. Tarkoitan, että kun ne menkat kerran on ja verta tulee niin ultrataanko mitä kautta ja miten sielä toimitaan jne. Typerä kysymys mutta vaivaa mua todella... Ja omaa taustaa sen verran, että yksi lapsi saatu ihan "normi" tavalla ja toista yritetty 3,5 vuotta. Miehessä vissiin on jotain vikaa eli spermatestien tulokset vähän alarajojen alla mutta jotain elämää kumminkin on. Piikettelyjä odotan kauhulla (niinkuin vissiin kaikki muutkin ennen aloitusta ;) ) Sumuista ei muuta oireita kuin rinnat todella kipeinä ja ehkä pientä herkistymistä. Tsemppiä kaikille! Voi kun itselläkin olis jo piikittelyt ja punktiot läpikäytynä!
 
Yksi top-alkio kyydissä, kaksi pakkasessa. Kato kävi, sillä 12 munasolusta vain 3 hedelmöittyi. Onneksi kaikki lähti jakaantumaan hyvin. Olo on kurja, joten en ole koneella juuri viihtynyt. Näinä päivinä olen kaivannut läppäriä. :D Viikonloppukin menee rauhallisissa merkeissä ja paljon lepäillen, sillä olen todella turvoksissa. Kivut onneksi alkavat helpottaa.

En malta nyt lueskella enkä muista mitä eilen silmäilin. Koitan kommentoida sitten, kun paremmin jaksan istuskella tässä. Kaikkea hyvää jokaiselle ja rentouttavaa viikonloppua!
 
Kiitos ihan hirveästi kaikille tsemppaajille! :heart: Ei niitä rakkuloita nyt sitä yhtä enempää taida kypsyä mutta toivotaan, että se nyt sitten sisältäisi kunnollisen solun... Meillä on nyt valinta IVF:n ja ICSI:n välillä. ICSI:ä kai pidetään varmempana mutta siinä on riski, että munasolu hajoaa. Kun tosiaan on vain yksi kyseessä, niin ei haluaisi valita väärin. Mutta mahdoton on ennustaa, kumpi olisi parempi. Itse ehkä kallistuisin hieman IVF:n puolelle mutta en uskalla tehdä päätöstä. Ehkä annamme vain lääkärien päättää sen hetkisen simpan määrän mukaan tai jotain.

HilleriHiiru: Mulla inssissä Luget piti kuukautiset poissa kokonaan mutta joillakin vuoto alkaa niiden läpi. Mä laitoin viimeisen to aamulla ja lauantaina alkoi menkat. Ja mulla ainakin kuukautiskierto siirtyy aina sitten eteenpäin, jos hoitojen tms. takia kiertoa venytetään.

Robinalla ei ole enää pitkään piinailtavaa! Jännät ajat menossa! :)

macy graylle tsemppiä paranteluun. Ja onnea kyytiläisestä! :)

jokomelle tervetuloa mukaan keskusteluun! :)
Ninnuskainen: Tsemppiä alkavaan hoitoon! :) Netistä aika paljon löytyy tietoa kaikesta, itse on tässä tuskaillessa tullut koluttua kaikkea mahdollista, erityisesti näitä foorumeita läpi.
 
Vienda > Kiitos! =) Meillä hedelmöitettiin osa ivf-systeemillä (8 solua) ja osa icsi:llä (4 solua. Kaikki kolme hedelmöittynyttä tuli ivf:llä eli icsi ei toiminut meillä. Päätöksen teki ammattilaiset labrassa. Sperman laatu oli jälleen erinomainen, joten siitä ei ollut huono tulos kiinni. Omat soluni sen sijaan eivät ole priimaa vaikka siltä näyttävät. Lääkärikin sanoi, että lapsettomuuden syy löytynee minun soluistani, mutta sitä ei tiedetä. Itse uskon kilpirauhasongelmien olevan syynä, koska lääkitys ei ole kohdillaan hyvistä arvoista huolimatta. Toivottavasti uusi lääkitys tuo ratkaisun, jos ei tästä nyt tärppää. Tämän lääkitysasian vuoksi en plussaan uskokaan, mutta toiveikas toki pitää olla.
 
Ohoh kun täällä tapahtuu! Pitää lukea läpi ihan ajan kanssa..

macy gray onnea matkalaiselle, toivottavasti kiinnityy kunnolla!

Vienda isosti tsemppiä, toivotaan että se yks on se kultamuna! Ehkä jo joku kysykin, mutta minkälaiset sun AMH-arvot on? Itelläni myös ikäisekseni alhaiset, mutta endometrioosin takia silti mentiin viimeks pitkällä kaavalla.

Manuliina...voimia.

).(
Täällä plussataan rankemman kanssa edelleen, viikko keskenmenon tyhjennysvuodosta ja sen jälkeen pelkkää tuhruttelua. Toivon vaan että kaikki tuli sillon viikko sitten ulos, odotan niin paljon uutta yritystä enkä yhtään jaksais ryhryä asennoitumaan kaavintaan. Maanantaina selvinnee ultrassa, tippuis vaan nyt äkkiä pois kaikki valheelliset raskaushormoonit.
Kieltämättä katkeraa kun yli kolme vuotta on unelmoinu plussasta ja nyt vaan toivois että viivoja tulisi näyttöön yks.
 
Itse uskon kilpirauhasongelmien olevan syynä, koska lääkitys ei ole kohdillaan hyvistä arvoista huolimatta. Toivottavasti uusi lääkitys tuo ratkaisun, jos ei tästä nyt tärppää. Tämän lääkitysasian vuoksi en plussaan uskokaan, mutta toiveikas toki pitää olla.
Ai kuis se lääkitys ei ole kohdallaan vaikka arvot on hyvät? Tää kiinnostaa, kun mullakin kilpparilääkitys. Mulla annos 50 mikrog. vrk, ja viimeksi arvot oli 0,37 ja 15.
 
Kiitos kaikille vastaajille noista saikku- ym. asioista!

Tervetuloa mukaan/takaisin uusille kirjoittajille!

HilleriHiiru, mä oon käyttänyt lugeja taannoin tosi monessa kierrossa, ja mulla menkat alkoi aina täsmällisesti kaksi päivää niiden käytön lopetettua, eikä mulla tullu mitään edes tuhrua läpi. Mun siskolla taas tiputtelee yli viikon ennen menkkoja, lugeista huolimatta! Eli taitaa olla tosi yksilöllistä.

Tänään oli suunnittelukäynti, päädyttiin lyhyeen kaavaan. Tai olisi ehdottanut pitkää, mutta mä halusin lyhyen. Lääkkeinä Elonva+orgalutra+pregnyl+luget. Onko teillä kellään ollu tai tulossa toi Elonva? Sitä pistetään vaan kerran, on pitkävaikutteinen. Hirveen kallis paukku tosin kerralla laitettavaksi, jos kämmää sen pistämisen niin hukkaan menisi melkein 400e!
 
Ai kuis se lääkitys ei ole kohdallaan vaikka arvot on hyvät? Tää kiinnostaa, kun mullakin kilpparilääkitys. Mulla annos 50 mikrog. vrk, ja viimeksi arvot oli 0,37 ja 15.
Oireilu on entisellään, joten lääkitys ei ole kohdallaan. Arvot eivät kerro kaikkea, joten pelkästään niitä ei tulisi tarkkailla. Mitään vajaatoimintaahan mulla ei arvojen perusteella olisikaan ja siksi sainkin avun vasta yksityiseltä. Arvot olivat kuitenkin hiisautumassa huonompaan suuntaan ja siksikin lääkäri piti tapaustani ihan selvänä. Alkava vajaatoiminta voi olla kauankin piilevänä ennen kuin arvot menevät yli normaalin rajojen.

Oireilu on yksilöllistä ja mulla oireilu oli rajua vaikka oltiin vielä rajojen sisällä. Tsh oli tosin yli 2 vaikka suositeltu raskautta yrittäville on alle 1. Polilla rajana on 2,5 jonka oma arvoni hintsusti alitti, joten sitä ei pidetty ongelmana. Siirtopäivänä lääkärikin vaikutti myöntyvän siihen suuntaan, että kilpirauhasen vajaatoiminta saattaa hyvinkin olla hedelmällisyyttäni haittaava tekijä. Muuta selitystä huonolle hedelmöittymisprosentille ei ole. Pas-hoitoon joudutaan ottamaan lääkkeet alkukiertoon tueksi, koska limakalvo ei kasva eikä follit kehity kuten pitää. Menkkakierrot on, mutta kroppa ei toimi kuten kierron aikana pitäisi.

Annos on mulla tällä hetkellä 75mikrog synteettistä tyroksiinia. Hoitava lääkäri on luvannut biologisen lääkkeen, jos nykyinen annoskin todetaan toimimattomaksi. Olo ei ole kuin hieman lääkkeetöntä aikaa parempi, joten vaihdos on pakko tehdä. Töissä pystyn käymään, mutta en täysipäiväisesti. Onneksi on osa-aikainen työ, joten selviydyn joten kuten arjesta.

Koetko oman lääkityksesi toimivaksi? Oletko päässyt oireista kokonaan eroon?
 
Moikka taas!

valoa: mulle määrättiin toi clomi sen takia, koska mulla monirakkulaiset munasarjat ja munarakkulat ei tahdo luonnostaan oikein kasvaa enkä sitte sen takia ovuloi. ja PAssi on tulossa mun omaan kiertoon jos tästä nyt tulee jotain ku mulla muutenkin on aika pitkä kiertoväli että katotaan miten käy. Tänään on 10:s päivä kierrosta ja kävin lääkärissä mutta rakkuloita oli, mutta ne oli hyvin pieniä, joten ens tiistaina vielä ultra ja katotaan mikä tilanne. Sellanen tunne että ei ne ole kasvaneet ja tämä kierto meni ihan pipariksi. Seuraavan kierron aikana pitää todennäköisesti syödä isompaa annosta tai sitten vaihdetaan lääkettä.

Onko muilla kokemusta tästä että munarakkulat eivät kasva vaikka clomeja on syönytkin??
 
Siirtokuulumisia ja muutakin:

Tänään siis siirrossa käyty. Meidän saalis oli se 8 munasolua, tänään kuultiin että kaikki oli kypsiä. Hedelmöittynyt olikin sitten ainoastaan 3, joista kaksi oli kuulema siirto- ja pakastuskelvottomia. Mukaan tarttui yksi TOP-alkio. Liekö tuossa hedelmöitymisessä syy meidän lapsettomuuteen, tiedä häntä. Seuraavaan kertaan lääkäri sanoi jo heti että ICSillä sitten mennään, josko se tuottaisi paremman tuloksen.

Eli nyt sitten piinaillaan... 10 päivän päästä saisi kuulema jo tehdä testin, mutta aion kyllä ainakin yrittää piinailla sen 14 päivää. Mulla kuitenkin menkat on niin hanakat puskeen läpi lääkkeestä kuin lääkkeestä, että jos tämä ei tärppää niin tuskin kahta viikkoa tarvii tulosta odotella.

Siirron jälkeen kävin muuten ostoksilla ja oli pakko ostaa itselle ja onnen muruselle onnenamuletti... Kaulassa kiikkuu nyt neliapila, josko se ainakin vähän mielenrauhaa toisi jos ei muuta!
 
Pikainen päivitys omaa napaa eli yritän ehtiä viikonloppuna kirjoitella enemmän.
Tänään siis ultra ja tuntemukset siten pitivät paikkansa että oikealla oli yksi isompi rakkula ja pari kohtuullisen kokoista. Vasemmalla sitten vaan pari pienempää. Arvio oli että voisi tulla 4-5 munasolullista rakkulaa. Oma veikkaus on että valitettavasti jää lähemmäksi neljää, mutta olisihan sekin sentään jotain... En tosin usko että siellä on munasoluja ennen kuin kuulen ;) Sen verran ehdin pikaisesti lukea muiden kirjoituksia että tuo oli mielenkiintoinen tieto että ICSI lisää munasolun hajoamisen riskiä ja kuulostaa ihan loogiselta. Meille ei siitä mainittu mitään ja viimeksihän se ainoa solu hajosi "käsittelyssä" eli jotenkin ymmärsin jo että ennen varsinaista injektiota, mutta olisiko sittenkin ollut vasta siinä? Meillä ongelma lienee että simpat on niin huonoja/niitä on niin vähän että siksi kai ICSI on se järkevämpi vaihtoehtoa. On se mukavaa kun molemmat ovat viallisia : /
 
idealisti: Mulla AMH-arvo on 0,2 mikä on siis asteikon alaraja, eli sen huonompaa ei voi ollakaan... Mukavaa tälleen alle kolmikymppisenä kuulla, että vaihdevuodet kolkuttelee jo ovella. :( Sinullakin on tosi kurja tilanne, voimia kovasti vielä, toivotaan, että tyhjentyisi nyt tosiaan kunnolla kerralla!

Tsemppiä piinailuun Kiristiina81! Ihanaa kuulla hyviäkin uutisia! :) Muistatko yhtään minkä kokoisia rakkuloita sinulla oli nuo kahdeksan?
 
Uutena täällä palstalla... uskaltaisin ensimmäistä kertaa liittyä seuraan :) meistä pikasesti niin lapsettomuutta takana 4v. kunnes ekasta icsi:stä tyttö 2011. nyt hoitoja jo kolme epäonnistunutta takana ja menossa yksi. Ma toinen ultra jossa päätetään keräys päivä mikä tod näk. ei onnistu koska jostain syystä tässä kierrossa ei tullut riittävä määrä folleja. Ke ultrassa näkyi vaan kaksi. meille lääkäri sanoi että alle viittä ei kannata kerätä koska kato on niin suuri hedelmöittymis vaiheessa :( aiemmin on tullut 8-12follia. miehellä näyte huonontunut yli puolella viime kerran jälkeen joten isci ainut vaihtoehto meillä. Menopur ja orgalutran nyt menossa. aiemmin oli puregon. Mahaa kyllä turvottaa ja oireet samat kuin muillakin tuntuu olevan.... ei se auta. viiminen mahdollisuus meillä yksityisellä ja sit julkiselle puolelle jonoon. Luinkin tuolta että melkoisen pitkään saa siellä jonotella ja hoidon aloitus tuntuu kestävän :(

Minulla kans on menkat niin kovat että joka kerta on tullu läpi lugeista alkamispäivänä. Noh, katsotaan päästäänkö edes sirtoon saakka.

Tsemppiä kaikille piinailijoille ja muillekkin. Mahtavasti monilla tullut rakkuloita vaikka katoa käykin välillä!
Kyllä tätä palstaa lukemalla on saanut paljon positiivista mieltä ja voimia.
Plussatuulia kovasti piinailijoille!!!
 
*mimmu*: Tervetuloa! :) Meillä on tulossa vain yksi rakkula ja se silti punktioidaan ja yritetään hedelmöittää. Tämä yksityisellä. Huonon amh-arvoni takia kovin montaa rakkulaa ei ole odotettavissa tulevaisuudessakaan. Aika masentavaa kyllä kuulla, että muualla alle viittä pidetään "mahdottomana" tapauksena. :( Toivottavasti teilläkin hoito suostuttaisiin tekemään vähäisestä määrästä huolimatta!
 
Vienda: No melko outoa että meillä ei kannattaisi sitten niitä viitta poimia. Tosiasiahan on että yksi hyvä riittää :) Saattaisiko johtua meillä siitä että aina on ollut kato niin suuri kun 10:stä viimeksi vain yksi oli siirtokelpoinen :( ja tämä on meillä viimeinen hoito yksityisellä koska kelan korvaus loppuu kolmeen hoitoon kun on aiemmin saanut lapsen. Jospa lääkäri haluaa pelata varman päälle? Sitten seuraavaksi me siirrymme julkiselle. joka jo valmiiksi harmittaa koska luin että monet ovat joutuneet odottamaan kamalan pitkiä aikoja hoitoo päästäkseen :( se hyvä puoli yksityisellä on että pääsee sitten kun on tarvis, mutta kaikkeen ei rahat riitä :( ikävä kyllä... Meillä vika on munasoluissani jotka ei ilmeisesti hedelmöity luonnollisesti koska eivät kehity itsestään kunnolla :( eli luonnollista raskautta on turha koskaan odotella :(
Toivotaan parasta että yksikin hyvä rakkula riittää ja me saadaan kyytiläiset mukaan!!! Positiivinen mieli tässä taitaa parhaiten auttaa eteenpäin ja muiden onnistumiset! Vaikka välillä tuntuu kaiki melko kaukaiselta ja vaikealta! Ilmoittele miten teillä etenee ja parasta toivotaan! ja vielä kun olen niin tietämätön, että mitä tuo amh-arvo tarkoittaa? ja mistä mahdollisesti johtuu?
 
Oireilu on entisellään, joten lääkitys ei ole kohdallaan. Arvot eivät kerro kaikkea, joten pelkästään niitä ei tulisi tarkkailla. Mitään vajaatoimintaahan mulla ei arvojen perusteella olisikaan ja siksi sainkin avun vasta yksityiseltä. Arvot olivat kuitenkin hiisautumassa huonompaan suuntaan ja siksikin lääkäri piti tapaustani ihan selvänä. Alkava vajaatoiminta voi olla kauankin piilevänä ennen kuin arvot menevät yli normaalin rajojen.

Oireilu on yksilöllistä ja mulla oireilu oli rajua vaikka oltiin vielä rajojen sisällä. Tsh oli tosin yli 2 vaikka suositeltu raskautta yrittäville on alle 1. Polilla rajana on 2,5 jonka oma arvoni hintsusti alitti, joten sitä ei pidetty ongelmana. Siirtopäivänä lääkärikin vaikutti myöntyvän siihen suuntaan, että kilpirauhasen vajaatoiminta saattaa hyvinkin olla hedelmällisyyttäni haittaava tekijä. Muuta selitystä huonolle hedelmöittymisprosentille ei ole. Pas-hoitoon joudutaan ottamaan lääkkeet alkukiertoon tueksi, koska limakalvo ei kasva eikä follit kehity kuten pitää. Menkkakierrot on, mutta kroppa ei toimi kuten kierron aikana pitäisi.

Annos on mulla tällä hetkellä 75mikrog synteettistä tyroksiinia. Hoitava lääkäri on luvannut biologisen lääkkeen, jos nykyinen annoskin todetaan toimimattomaksi. Olo ei ole kuin hieman lääkkeetöntä aikaa parempi, joten vaihdos on pakko tehdä. Töissä pystyn käymään, mutta en täysipäiväisesti. Onneksi on osa-aikainen työ, joten selviydyn joten kuten arjesta.

Koetko oman lääkityksesi toimivaksi? Oletko päässyt oireista kokonaan eroon?
Onpa sulla sitten rajut oireet, kun joudut tekee sen takia osa-aikatyötä! :hug: Eli onko sulla väsymystä? Vai jotain muuta? Mulla oli ollu pitkään väsymystä, ja menin työterveyteen mittauttaan sen arvon, kun on sukurasitetta kilpparin vajaatoiminnasta. Työterv.lääkärin mielestä arvot oli ihan normirajoissa, eikä suositellu lääkitystä, mutta lapsettomuuslääkäri sitten suositteli pientä lääkitystä, josko olisi vaikutusta raskautumiseen. Olo on ehkä hieman kohentunut, mutta väsymys voi johtua niin miljoonasta syystä, että tiedä sitä nyt sitten. Paljon sun T4v on ollut?

Tervetuloa Mimmu! amh on anti-müller -hormoni, joka kertoo hedelmällisyyden suhteessa ikään. Eli paljon munasarjoissa on "reserviä" jäljellä.
 
Robina: olen pahoillani puolestasi. Tuo se on maailman kamalin tunne :(
HilleriHiiru, vielä on toivoa, monilla oireet alkaa vasta kolmen tai neljännen raskausviikon jälkeen! Pidetään peukkuja siihen to saakka :)
Testataanko amh arvo yleensäkin vai mitkä syyt yleensä johtavat testiin? kun en ole koskaan tavannut... onkohan se kaikilla joku tietty koko ajan vai voiko arvo muuttua?

Tänään on se tuomio ultra! saa nähdä kuinka käy, en jaksa olla positiivinen vaikka pitäisi. Tuntuu ettei se nyt tässä vaiheessa enään auta. Mutta kohtapa tuo selviää. Onneksi oli kelan lääkekatto täynnä niin ei ihan omasta pussista menny nuo pistokset :)
 
Robinalle halaus ja pahoittelut!! :(

*mimmu*: AMH-arvo kertoo tosiaan jäljellä olevien munasolujen määrästä. Itsellänihän ikää on vasta 28v. joten sen puolesta ei pitäisi vielä hirvittävää hätää olla mutta munasolujen määrä on naisella rajallinen ja ilmeisesti omani ovat loppumassa. :'( Tämä otetaan yleensä ainakin, jos FSH on yhtään koholla ja välillä kai muutenkin. Arvo on tosi stabiili, ei pitäisi vaihdella.
Tsemppiä ultraan! Minullakin on tänään ultra, jossa selviää punktiopäivä.
 

Yhteistyössä