IVF/ICSI-hoitoja aloittavat 2012

astrolabe niinkuin macy gray totesi, niin poimittujen munasolujen määrä vaihtelee tosi paljon. Meillähän sattiin poimittua kymmenen sellaista, joissa oli munasolu, niistä kahdeksan hedelmöittyi ja viisi lähti jakaantumaan. Itse olen ihan tyytyväinen, vaikka olisihan niitä enemmänkin voinut tulla, mutta saimme sentään pakkaseenkin jotain. Mutta siis tosiaan toisilta saadaan useita kymmeiä ja joiltain ei välttämättä yhtään (siis sellaista, jossa olisi munasolu). Tuolta löytyy jonkinmoista useamman vuoden takaista galluppia asiasta:

Gallup - munasolujen määrä - Plazan keskustelut ? Plaza

Juliet83 joko testasit, joko? :)
 
Muutes, jos ja kun hoidot onnistuvat, saadaan lapsi ja kaikki menee hyvin ja pakastimeen on jäänyt useampi alkio, voiko niitä alkioita lahjoittaa eteenpäin? Munasoluja voi, spermaa voi, entäs koko paketti? En haluaisi ajatella, että mahdollisesti useampi alkio joutuisi roskikseen tms.?
 
Eipä tarvinnut täällä testailla, kun vuoto alkoi! :'( Nyt on kyllä niin paska olo!!! :headwall: Eilen alkoi jo tiputtelu ja tänään kunnon vuoto tosi kivuliaana ettei ole epäselvää onko vuotoa vai ei... :( Onneksi tänään on vapaapäivä! Tein kuitenkin aamulla varmistus testin, vaikka turhalta tuntui... Niin siihen tuli haamuista haamuin, että olisko kemiallinen tai jotain yritystä ollut! Mutta ei siellä enään mikään pysy vuoto on sitä luokkaa! :'(

Soitin jo klinikallekin tuloksen ja nyt pitää odotella yhdet normi menkat... Sit seuraavista voi varata aikaa PAS:iin jos vaan ite jaksaa sillon!
 
Viimeksi muokattu:
Moikka Kaikille! Paljon onnea plussanneille :). En ole oikein aktiivisesti kirjoitellut tänne
kun olen yrittänyt pitää ajatukset muualla. Meillä aloitettiin synarela sumuttelu 4.9 ja tänään
oli eka ultra ja oli suunniteltu et piikittely alkaisi tänään, mutta mitä vielä kaikki siirtyi viikolla
eteenpäin koska yksi muna solu oli muita isompi :'(. Harmittaa ihan vietävästi. Tiedättekö onko punktioon mahdollista saada nukutusta? Mua pelottaa ihan hirveästi punktioon meno just sen kivun takia.
Onko kellään kokemusta tuosta muna rakkula hommasta et miten se vaikuttaa onnistumiseen?
 
Voi surku Juliet83!!! Voi kunpa voisin vaihtaa kanssasi osia, koska täällä juurikin noita menkkoja odotellaan. Onni onnettomuudessa on kuitenkin se, että teillä jäi pakkaseen siirrettävää, joten jospa se teidän tuleva vauveli uinailisi siellä.

HilleriHiiru meillä on sitten sama kohtalo. Mulla myös tänään piti alkaa piikittely, mutta mitä vielä... Synarelan vuoksi ei ole ilmaantunut kuukautisia, joten todennäköisesti hoito siirtyy meilläkin.

Eli siis tänään oli turhaakin turhempi lääkärikäynti, jossa todettiin vaan se, mikä on ilmiselvää, eli menkkoja ei ole tullut.

Mutta onneksi hoitoa ei ainakaan vielä lopetettu. Sain armonaikaa perjantaihin saakka. Eli, jos menkat ilmaantuvat perjantaiaamuun mennessä niin saan alkaa piikittelyt silloin. Jos menkat eivät ilmaannu ajoissa siirtyvät hoidot viikolla, mikä ei siis hirveästi haittaa, koska kauhuskenaario olisi ollut hoitojen lopettaminen tähän.

Nyt mulla on kp 32/23, joten aikamoisen myöhässä ovat jo menkat, enkä jaksa uskoa, että ne enää alkavat ennenkuin synarela lopetetaan. Piinataan nyt kuitenkin vielä tuo viikko.
 
  • Tykkää
Reactions: Juliet83
Kirjoitan tänne ensimmäistä kertaa. Luin tämän viestiketjun läpi ja täytyy sanoa, että on tämä kuin jännäriä lukisi! Sitä niin eläytyy kohtalotoverien kirjoituksiin ja toivoo parasta. Tuli kyllä tosi paha mieli Juliet83 sun puolesta.. Hirmuisesti voimia ja jaksamista! <3 Ja tsemppiä ihan teille jokaiselle! :)

Itselläni on sellainen tilanne, että olemme 1,5v yrittäneet lasta. Viime vuodenvaihteessa hakeuduin gynelle pitkittyneiden vuotojen ja välivuotojen takia. Ilmeni, että minulla on pco-tyyppiset munasarjat ja gyne arveli, että tuskin kovin montaa kertaa vuodessa ovuloin, jos ovuloin. Kokeiltiin clomifenia, ei auttanut, joten gyne totesi olevan aika mennä lapsettomuuspolille. Viime keväänä meille tehtiin yksi inseminaatio, ei tulosta. Siittiöiden vähyyden vuoksi sanottiin, että seuraava askel on ICSI. Tässä sitä nyt sitten ollaan. Tänään alkoi kuukautiset ja huomenna alkaa piikittäminen (Gonal-F 150IU). Täytyy myöntää, että jännittää kyllä ja toiveet on korkealla tämän hoidon suhteen. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Juliet83
Tervetuloa keijukainen! Toivottavasti tosiaankin saisitte viimein tästä hoidosta toivotun tuloksen.

Täällä on tilanne nyt sellainen, että kaivatut menkat alkoivat viimein! Huh, aika tiukille kyllä meni, koska sain aikarajan, että jos perjantaiaamuun mennessä alkavat niin piikitys voidaan aloittaa. Ja tänä aamuna ne alkoivat. Sain vielä lääkäriajan, jossa varmistetaan, että piikitys tosiaan voidaan aloittaa. No, vaikkei tänään vielä voitaisikaan aloittaa, niin ensi viikolla viimeistään.

Olen todella helpottunut, kun alkoivat. Aloin jo olla todella huolissani, että missä viipyivät.
 
Moikka kaikille.
Täällä olis kans yks uusi kaveri jakamaan surujaan ja ilojaan syksyn hoidoista. Oon jokusen viikon seurannu teijän keskusteluita ja hakenu vertaistukea ihan vaan lukemalla ja huomaamalla että en ole todellakaan ainut joka käy läpi rankkoja hoitoja.

Vähän taustaa itestäni. Olen 29 ja mies 31. Mies on aikoinaan käynyt läpi niin rankat syöpähoidot että siittiöitä ei vissiin ole ollenkaan. Sen vuoksi luomu yritystä ei käytännössä ole. Tottakai jokaisia kuukautisia odotellessa olen salaa toivonut että ne ei alkaisikaan.

Alkuvuodesta pyydettiin lähete tampereen hormoni- ja lapsettomuus polille ja keväällä oli eka käynti. Syksylle saatiin lupaus hoitojen alkamisestä. Ja niinhän ne alkoikin. 26.8 alkoi sumuttelut synarelalla kp 21. Kuukautiset myöhästyi kolmella päivällä ja 0-ultra siirtyi sen myötä 4 päivää. Piikittelyt alkoi kp 8 gonal-f:llä. Kuusi päivää mentiin 150iu. Sitten ultra ja follit kasvanu heikosti. Pieniä kooltaan :( Sitten annos nostettiin 200 iu ja kaks päivää lisää piikittelyä. Ja tänään ultra.. Kasvua parinpäivän takaisesta ei juurikaan.. Kaikki kooltaan alle 10mm.. Vasemmassa 3 ja oikeella 7.

Ensimmäistä kertaa purskahdin itkuun lääkärin nähden ja itku jatkui vielä hoitajan luonakin. Lisää gonal-f hakeen apteekista ja viikonloppu pistellään sitä 200iu ja toivotaan että alkavat vielä kasvamaan. Maanantaina sitten ultra ja katotaan miten käy. Jos ovat kasvaneet niin sitten päästään sopimaan punktiosta. Jos ei niin sit hoito keskeytetään ja kattellaan seuraavaan kiertoon lyhyttä kaavaa.. huoh..

En todellakaan arvannu että nää hoidot ois henkisesti näin rankkoja. Ekaa kertaa kun tässä mennään. Ja toiveet tietenkin ollut korkealla. Nyt tuli vaan niin totaalinen ahdistus ja pelko. Niin suuri että oli pakko tulla tänne purkaan. Oon kertonu parille ystävälle näistä hoidoista ja porukoille. Tällä hetkellä tuntuu että oon puhunu ihan liian monelle. Kaverit soittelee ja kyselee että miten menee ja mä en jaksais kellekkään selitellä. On niin toivoton olo. Ja nyt jos homma vielä siirtyy..

Nostan kyllä niin hattua teille kaikille! Osa teistä on käyny läpi niin paljon enemmän kuin minä ja helppoahan tämä ei oo. Toivon koko sydämestäni että tämän ryhmän hoidoissa olevat vielä joskus plussaavat :)

Pahoittelen kielioppivierheitäni ja kaikkie termejäkään en ensikertalaisena tiedä. Tää teksti tuli yhdellä hengenvedolla suoraan sydämestä. Hyvää viikonloppua kaikille!!
 
Amalia Armas hei mahtavaa että menkat alkoivat!!!! :) pääset kans piikitteleen, tsemppiä siihen!

Tervetuloa keijukainen tsemppiä myös sinulle huomenna alkaviin piikityksiin!

Tervetuloa myös Kultakala tämä ketju on mullekin ollut sellainen henkireikä tällä hetkellä. Oon muutamille kavereille mun hoidoista puhunut, mutta ei tätä ymmärrä kukaan muu kuin samaa läpi käyvä joten täällä saa parasta mahdollista vertaistukea! Oon ainakin ite kyllästynyt kun kaverit hokee että "kyllä se siittä", mutta täällä ihmisten sanomiset saavat aivan toisenlaisen arvon :)
Mulla oli kans vähän vaikeuksia saada rakkuloita kasvamaan, mutta sitten lisättiin annosta, ja hyvinhän ne siittä sitten kasvoivat.

Eli ON: tänään oli punktio, saaliina 24 munasolua :) Huomenna saadaan tietää montako hedelmöittyy ja alkionsiirto siis riippuu siitä sekä mun voinnista. Jos kaikki menee hyvin, niin alkionsiirto on ens maanantaina :)
Olo on tällä hetkellä aikas kipeä, ei mitään sietämätöntä, mutta liikkuminen on hankalaa. Olin kyllä varautunut kovempiin kipuihin, joten niitä odotellessa.

Mukavaa viikonloppua kaikille! :)
 
  • Tykkää
Reactions: astrolabe
Kultakata tervetuloa kirjoittelemaan! Toivottavasti nyt tuo korotettu lääkeannos tekisi tehtävänsä ja pääsisit hoidossa loppuun asti! On todella inhottavaa, jos kaiken vaivan jälkeen hoito pitäisi keskeyttää, itse ole juuri samoja tunteita käynyt läpi, kun olin varma, että hoidot keskeytetään, koska Synarela kadotti mulla menkat.

Itkeminen lääkärissä on ihan ok. Nämä lapsettomuuslääkärit ovat varmasti tottuneet itkeviin asiakkaisiin. Itsekin olen pillittänyt melkein joka toinen kerta niin, että varmaan kohta luulevat, että olen epästabili, eivätkä enää suostu antamaan hoitoja :D

Mielenkiintoista on se, että teillä on "sama" tilanne, kuin meillä, eli lapsettomuuden syy on miehen syöpähoidoissa. En ole tällä palstalla muihin samanlaisiin törmännyt. Onko teillä tarkoitus käyttää miehen omia pakastettuja siittiöitä vai luovutettuja? Meillä käytetään miehen omia pakasteita ja oon vähän peloissani siitä, että löytyykö niistä enää eloa.

Kävin tänään lääkärissä ja sain luvan aloittaa pistokset (Puregon 150iu) ja ensi viikolla sitten katsotaan miten käy. Tavallaan kyllä luotan, että lääke toimii, sillä mulle yritettiin tammikuussa inssiä samalla lääkkeellä annostuksella 50iu. Tuolloin folleja tuli liikaa ja hoito piti keskeyttää. Täytyy nyt toivoa, ettei tilanne olisi muuttunut ja folleja taas saataisiin kasaan paljon.
 
Juliet83 voi kurjuuden kurjuus. Tulipa paha mieli sun puolesta. Haluan toivottaa tsemppiä pettymyksen keskellä ja älä menetä toivoasi.

Tervetuloa mukaan keijukainen ja Kultakala. Mukava lukea taas uusia tarinoita ja kokemuksia, vaikka aihe onkin vähemmän mukava. Ajatusten vaihto muiden kanssa täällä auttaa ainakin minua eteenpäin. Tsemppiä hoitoihin.

Amalia armas mainiota, että menkat tajusivat vihdoin alkaa! Kroppasi piti sua kyllä jännityksessä viime hetkille, mutta hienoa, että pääsette nyt jatkamaan hoitoa.

HelgeR jee pääsitte punktioon ja vautsi mikä määrä munasoluja! Toivottavasti tuosta joukosta löytyy se, josta raskaus alkaa. Tulehan maanantaina kertomaan kuinka siirron suhteen kävi. Muista lepäillä ja juoda viikonlopun aikana.

Täällä on meneillään pp9 ja menkkamaisia tuntemuksia on ollut tämän päivän ajan. Oln lähes varma, että sieltä se vuoto pian alkaa ja raskaus ei ole alkanut. Mitään oireita ei ole ja rintojenkin aristus on loppunut. Harmittaa...mutta näillä mennään. Odotan nyt vielä toki sen vuodon alkua, ennen kuin kokonaan luovun toivosta, mutta kyllä aika huonolta vaikuttaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Juliet83
Hei!

Lueskelen vielä täällä myös vaikken niin kommentoida enää raaskikkaan. Suren niin teidän jokaista pettymystä, ja toivon todella että seuraavasta oikeesti onnistuu!

Toivottavasti en kenenkään mieltä pahoita ilouutisteni jatkamisella, mutta itse en tähän oikein osannut uskoa ennenkuin; tänään näkyi ultrassa sykkivä sydän. Viikolla 8 mennään, ja vaikka toki vielä ei kaikki riskivaiheita ole ohitettu niin varmemman puolella jo ihan selkeästi!

Puhaltelen teille kaikille sylikaupalla plussatuulia, te jos joku ne lapset on ansainnut!
Voima olkoon kanssanne ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Juliet83
Kultakata toivottavasti lisäpiikityksestä on apua! Hirmusti tsemppiä sulle! :)

HelgeR aivan mahtava saalis teillä!! Pidän peukut ja varpaat pystyssä, että mahdollisimman moni hedelmöittyisi ja maanantaina pääsisitte alkionsiirtoon ja että saisitte pakkaseen reilun satsin tulevaisuutta varten. :)

Amalia Armas aivan mahtavaa, että pääset piikittämään! Toivottavasti me molemmat päästäis hyviin tuloksiin! ;)

Amele toivottavasti sun menkat ei alkais ja olisitkin raskaana! Jaksamista ja tsemppiä! :heart:

Idealisti on mukava kuulla onnistumiskokemuksia, niistä saa toivoa. :heart: Toivottavasti sulla menee kaikki hienosti koko raskauden ajan! :)
 
idealisti ihana kuulla iloisia uutisia. Minusta on mukava, että tulit kertomaan, että siellä kaikki etenee hienosti, onnea. Täällä palstalla toisten onnistumisissa elää mukana ja ne luovat itsellekin toivoa. :)

HelgeR hienoa 14 hedelmöittynyttä, onnea hyvästä saaliista. Uskon, että pääsette siirtoon maanantaina. Mikä sinun vointisi on? Mulla virallinen testauspäivä on keskiviikkona, silloin on pp14. Tiedän itseni ja en kyllä varmasti jaksa odottaa sinne saakka ja testaan taas etukäteen...josko maanantaille pystyisin vetkuttelemaan. Oireita ei siis ole, ainoastaan nuo tutut lievät menkkatuntemukset.
 
Amele vielä muutama päivä niin pääset testaileen :)
Mulla olo ihan ok, tietty kipuja on ja vatsa turvoksissa, mutta paljon parempi olo jo kuin eilen. Miten kauan sinulla muuten kestivät alavatsakivut? oliko maha kipeä enää sillon kun menit siirtoon?
 
HelgeR mullahan oikeastaan kipeytyi vatsa siirron jälkeen. Siis oli se silloin punktiopäivänä hieman arka, mutta sitten siirtopäivänä alkoi ylävatsa turvota. Epäilen edelleen, että se johtui lugejen aloituksesta ja suuremmasta annoksesta kuin mulla on aikaisemmin ollut. Sitä kesti ehkä kolme päivää ja sit olo ollut ihan normaali. Kiva kuulla, että siellä on parempi vointi. Muista vain tosiaan ottaa hieman iisimmin ja juoda vettä nyt muutama päivä, niin eiköhän olosi siitä normalisoidu ihan kokonaan. :)
 
Hei Naiset!

Mä kirjoittelen enimmäkseen tuolla toisessa IVF-pinossa, mutta aikani kuluksi lueskelin tätä toistakin pinoa. Muutama tuttu nimimerkkikin täällä näkyy :)
Mukava että olen saanut "myötäelää" tätä teidänkin elämää, vaikkei hoidot todellakaan mitään helppoja ole.

Meillä on nyt menossa 1.IVF:n 1.PAS, ja siirto on tulevana tiistaina mikäli pienet sulatuksesta selviää. Minä 30 munanjohtimet tukossa ja mies 28 ei mitään vikaa. IVF tehtiin keväällä (oisko ollu maaliskuu?) lyhyellä kaavalla, josta saatiin 14 munista, 13 kypsää jotka hedelmöittyi ja karsinnassa selvisi 6 käyttökelpoista. Tuoresiirrossa ollut 8-soluinen ei edes yrittänyt kiinnittyä... Voi mikä pettymys!
Kesätauko oli kohdallaan ja sain happea hieman paremmin, kun sain etäisyyttä asiaan. Tuntui että piikittelyt ja kaikki se stressi vei ihan masennuksen partaalle. Kova on nyt taas toivo että nää pakkaskaverit toisivat sen toivotun lapsen :heart: (eikä tartteis taas alkaa sitä helevetin piikittelyä)

astrolabelle piti sanoa että alkiota ei valitettavasti voi luovuttaa/adoptoida, vain soluja eli siittioitä ja munasoluja. Roskiinhan ne loput alkiot vissiin menee jos ei ole niille käyttöä enää...

Hirmuisesti tsemppiä jok'ikiselle!! Käyn välillä hakemassa vertaistukea täältäkin :)
 
Hei vaan kaikille!

Olen tämän palstan vakiolukija ollut jo pidemmän aikaa... Olen kirjoittanut viestin tänne varmaan kolme kertaa, mutta en sitten ole kuitenkaan (uskaltanut) lähettää... nyt päätin kuitenkin liittyä teidän joukkoon. Ollaan 30-v pariskunta ja toiveiltu ollaan KAUAN. Välissä elämässä on ollut muuta epäonnea ja ajatukset kääntyivät muualle, mutta nyt taas ryhdistäydyttiin asian suhteen. Mulle tehtiin aukiolotutkimus reilu viikko sitten, jossa myös kaikki ok, joten selittämättömiä ollaan. Meidät laitettiin samantien siis IVF-jonoon ja suunnittelukäyntiä lupailtiin jo lokakuulle, ilmeisesti myös piikitykset alkaisi viimeistään marraskuussa. Kerron tarkemmin täällä sitten, kun asiat lähtee eteenpäin. Suuresti tsemppiä KAIKILLE, tää on todellakin ihan mielettömän tärkeä palsta! :)
 
RBAM olet lämpimästi tervetullut mukaan myös tälle palstalle. Kurjaa, ettette saaneet toivottua tulosta tuoresiirrosta, mutta nyt kaikki tsemppi päälle, että PAS onnistuu. Täällä ollaan hengessä mukana. Täällä on monilla meneillään / tuloillaan ensimmäinen IVF ja punktiokokemuksista on jutustelu, millainen kokemus punktio oli sulle?

Ainox kiva, että rohkaistuit mukaan, tervetuloa. Minäkin lueskelin palstoja varmaan vuoden ennen kuin uskaltauduin liittymään mukaan keskusteluihin. Täältä saa korvaamatonta vertaistukea ja huomaa, ettei tosiaan ole yksin asian kanssa, vaikka välillä siltä tuntuu, kun kaikki ihmiset raskautuu ympärillä live-elämässä. Tsemppiä teille tulevaan ja toivottavasti tässä syksyn myötä pääsette etenemään hoidoissa.

Arvatkaa maltoinko olla testaamatta? No en tietenkään, vaikka yritys oli kova! Tänään siirrosta on siis 11 päivää ja testiin hiipi aamulla plussa! Apua! Tosin haalea sellainen (käytössä apteekin oma), mutta kuitenkin selkeästi nähtävissä oleva viiva ja normaalin testiajan sisällä. Pregnylin pistämisestä on 15 päivää, voisiko se vielä näkyä? Olen ollut täysin rauhallinen, koska en usko tulokseen lainkaan. Mitään oireita ei ole ja olen varma, että varhainen testaamiseni vielä kostautuu. Pelkään, että plussa katoaa ennen virallista testipäivää...nyt melkein harmittaa, että maltti ei riittänyt odotukseen. Positiivista on se, että ainakin jotain siellä kenties yrittää tapahtua. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Sadana
Amele Oireettomuus voi olla juuri sitä itseään yhtä hyvin kun kaiken maailman oireilukin, olisipa ihana jos positiivinen testi vain vahvistuisi viralliseen testipäivään mennessä! Mä peukutan täällä sille :)

Punktio oli minulle jossain määrin kivulias, loppua kohden enemmän lääkityksestä huolimatta. Ei jäänyt silti mitään kammoa. Follikkeleita oli likemmäs 20 (muniksia 14) ja todella suuria (en muista kokoja), johtunee siitä. Sain puudutukset (joita en edes tuntenut laitettaessa) ja kipulääkityksen asian mukaisesti. Olinkin aika "kännissä" toimenpiteen jälkeen :p. Äkkiä ne lääkehuurut kuitenkin katosi ja pääsin kotiin alle 1h. Mies oli mukana kun saattaja oli pakollinen. Olisi ollut siellä kyllä muutenkin, hän osallistuu kaikkeen mihin vaan voi.
Saikkua sain 3pv ja ohjeena lepoa+paaaaljon juotavaa. Kotona tulin todella kipeäksi, pientä kuumeilua ja kaikki liike sattui. Onneksi kuitenkin klinikalta kävelin omin jaloin ja jaksoin olla autossa sen 120km kotiin... Sitä kipua kesti vain sen illan vaikka työkuntoinen en todellakaan ollut seuraavina päivinäkään. Hyperiä pelkäsin, mutta etukäteen kertoilivat että se on minulle epätodennäköinen. Turvoksissa ja aristava olin melko pitkään sen kaiken jälkeen.
Voi olla ettei se tuoresiirto onnistunut just kaiken tuon takia? Nyt kun on paremmassa kunnossa, niin ehkä kroppakin pelaa paremmin (hope so!) sormet ristiin huurunenien puolesta :)
 
Amele vautsi! Kuulostaa oikein lupaavalta, jospa tuo plussa nyt pysyisi! Itsellänikin ensimmäinen raskaus oli hyvin oireeton,älysin testatakin, vasta aika myöhään, joten oireettomuus voi olla juurikin se oikea oire!

RBAM pidetään peukkuja huurunenien virkoamiselle! Varmasti sieltä kyytiläinen saadaan!

HelgeR mahtava saalis tosiaankin! Uskon, että siirtoon pääset kyllä!

Ainox mukava, että nyt viimein lähetit viestisi ja hyvä, että pääsette jo pian tositoimiin.

Täällä on nyt meneillään piikkipäivä numero kolme ja alan olla melkoisen malttamaton. Voi kunpa tuo ensi viikko nyt kuluisi nopeasti!
En oikeastaan itse jännitä tässä hoidossa tällä hetkelle mitään, muuta kuin sitä, että saadaanko miehen pakstetusta spermasta hedelmöityskykyisiä siittiöitä. Olen lukenut, että pakasteiden virkoaminen ei ole mitenkään varmaa... Lääkäri kyllä kovin vakuutteli muuta, mutta pieni pelko mieleen kuitenkin jäi.

Iloista uutta viikkoa kaikille!
 

Yhteistyössä