Jättäisitkö pojat 10v ja juuri 5v täyttäneen kotiin kauppareissun ajaksi ?

  • Viestiketjun aloittaja hm77
  • Ensimmäinen viesti
"marianne"
Apuva, olen aika kamala äitee.
Mein 10 vee poika on lähes joka viikko 1v10kk ikäisen pojan kans kotona kauppareissun ajan. Tosin kauppa on 200m päässä ja soitan ainakin pari kertaa kotia mitenkä pärjäävät.
 
[QUOTE="marianne";28915652]Apuva, olen aika kamala äitee.
Mein 10 vee poika on lähes joka viikko 1v10kk ikäisen pojan kans kotona kauppareissun ajan. Tosin kauppa on 200m päässä ja soitan ainakin pari kertaa kotia mitenkä pärjäävät.[/QUOTE]

:O
 
Jos jotain sattuu, vaikka vaan kylppärissä liukastuminen ja tulee kuhmu otsaan tai vuotava haava tms.. Miltä tuntuu 10-vuotiaasta joka tuntee olevansa vastuussa pienemmästä?? Ei varmaan kovin hyvältä. JOS sattus jotain vakavampaa, mikä syyllisyys kalvais koko elämän sitä 10-vuotiasta joka oli vastuussa??
 
"mie"
Minä jätän useinkin 6,5v ja vajaa 5-vuotiaan kahdestaan kotiin kauppareissun (n. 30 min ajaksi). Aina mennyt hyvin, puhelinta osaavat kumpikin käyttää. Lapselle pitää mielestäni ikä huomioon ottaen antaa vastuuta, jotta oppii sitä kantamaan isompanakin. Tuntuu että nykyään ollaan ihan liian ylihysteerisiä, ja lapsia paapotaan täysi-ikäisyyteen asti.. Ilmankos näitä uusavuttomia niin paljon onkin nuorissa aikuisissa..
 
  • Tykkää
Reactions: Pinki
fhjdkas
Niin se maailma muuttuu. Äitini kertoi aikanaan, hoiti kymmenen vuotiaana 13 vuotiaan isosiskonsa kanssa pikkusiskoaan, joka oli ihan vauva. Olivat painelleen rantaan uimaan ja vauva vaunuissa, välillä vaan käyneet lykkäämässä maitoa tai hyssyttymässä. Silloin kun äideillä ei ollu mitään äitiyslomia tms.

Täällähän joku josssain ketjussa oli sitä mieltä, että yläasteikäiselläkin täytyy olla äiti vastassa kotona, ettei vaan koe hyljätyksi tulemista.
 
mnnl
Mä olen jotenkin aina kuvitellut että vastuunottamista voi harjoitella vielä 5v (ja sairaana) muillakin keinoin kun sillä että äiti lähtee kauppaan, sanoo heipat ja koittakaa pärjätä. Ehkä minä olen sitten ollut väärässä eikä tuo pian 5 vuotias koskaan itsenäisty vaan jää peräkamariin.
 
Uskoisin kyllä voivani jättää. Kun tuota omaa 5-vuotiasta katsoo niin huoletta voisin jättää vaikka 10-vuotiaan serkkunsa kanssa. Hyvin tuo yksinkin pärjää sisätiloissa kun itse teen vaikkapa pihahommia. Mielestäni kuuluu lapsen itsenäistymiseen ja vastuunoton opetteluun sellainen että pikkuhiljaa luotetaan pärjäämiseen. Oma tyttö on oikein ylpeä kun on saanut olla "yksin kotona". (tosin kurkin ikkunasta ja kysyn vartin välein onko kaikki ok).
5-Vuotias jo tietää aika hyvin mitä kotona saa tehdä ja mitä ei.... Tai en tiedä miten muilla.
Mutta varmasti uskallan jättää sitten kun esikoinen on 10 ja nuorempi 7. Toivottavasti lapsemme ovat niin reippaita että 45 min pärjäävät itsekin.
 
  • Tykkää
Reactions: Pinki
[QUOTE="mie";28915691]Minä jätän useinkin 6,5v ja vajaa 5-vuotiaan kahdestaan kotiin kauppareissun (n. 30 min ajaksi). Aina mennyt hyvin, puhelinta osaavat kumpikin käyttää. Lapselle pitää mielestäni ikä huomioon ottaen antaa vastuuta, jotta oppii sitä kantamaan isompanakin. Tuntuu että nykyään ollaan ihan liian ylihysteerisiä, ja lapsia paapotaan täysi-ikäisyyteen asti.. Ilmankos näitä uusavuttomia niin paljon onkin nuorissa aikuisissa..[/QUOTE]
Olen aivan samaa mieltä! On se kumma, kun 14 vuotiaallekkin pitäisi olla vahti, jos vanhemmat eivät oe kotona....
 
"vieras"
Uskaltaisin jättää, jos ihan tavallisista lapsista kyse. Olin itsekin välillä 5-vuotiaana kotona ilman äitiä, seurana 7 ja 10v veljet. Hengissä vieläkin ollaan. Ja 11-12v:nä välillä sitten olin lapsenvahtina pienemmälle sisarukselle, joka oli n. 1v. Tuohon en kyllä kovin helposti itse ryhtyisi omien lasten kohdalla, vaikka siitäkin hengissä kaikki selvittiin. Mutta tulihan siinä itselle (eli kun olin lapsi itsekin silloin) hätä jos se taapero kaatui ja löi päänsä. Pelkäsi suunnilleen että nyt toinen kuolee ja se on minun syy. Vaikka tottakai äiti olisi vastuussa ollutkin, kun meidät keskenään jätti.
 
mun poika , nyt 10v, jäi ekaa kertaa yksin kotiin lyhyesi aikaa ekaa luokkaa edeltävänä loppukesänä. sitä ennen ei halunnut edes.
en pelännyt,että ei opi itsenäiseksi tms. tuolla menn' viilettää kamujen kans nykyään; hyvä kun kotona käy kääntymässä ruuan takia :)
 
Ken guru
mun poika , nyt 10v, jäi ekaa kertaa yksin kotiin lyhyesi aikaa ekaa luokkaa edeltävänä loppukesänä. sitä ennen ei halunnut edes.
en pelännyt,että ei opi itsenäiseksi tms. tuolla menn' viilettää kamujen kans nykyään; hyvä kun kotona käy kääntymässä ruuan takia :)
Tähän kommenttiin viitaten: mun mielestä ekaluokkalaisen, (ja ehkä jo eskarilaisen) kuuluu alkaa totuttelemaan yksinoloonkin vähän. Tuo 10v on todella liioiteltua.
 
"vieras"
Pienempää en jättäis, meillä ollut 6-vuotias yksin max. 15 min. kun olen ollut koululaista vastassa tuossa pihalla (erityisoppilas, tulee taksilla) tai kun vien pyykit taloyhtiön kuivaushuoneeseen.
 

Yhteistyössä