Jauhemainen veteen sekoitettava riisipuuro. Onnistuuko teko mitenkään jauhemaiseen Almironiin?

Moro!

Tampiokysymykset jatkuvat. Ostin eilen innoissani riisipuuroa, kun tähän mennessä en ole löytänyt meidän 7 kk ikäiselle kuin yhden maidottoman puuron kaupan hyllystä. Tein ohjeen mukaan veteen ja tavan mukaan maistoin ensin itse ennen kuin tarjosin rinsessalle. Ihan karsean makuista, vaikka ruoasta ei niin saisi sanoa. Sanottiin siellä, että voi tehdä maitoon, mutta milläs teet, kun se maito on jauhemaista? Voiko sen tehdä niin, että tekee ensin Almironin ja sekoittaa siihen vai tuleeko ongelma, kun on kahta erilaista jauhetta sekaisin?

 
Me joudutaan laittaan maidon sekaan sakeuttajaa, kun poika muuten pulauttelee. Sekoitan ensin maito- ja sakeutusjauheen yhteen ja sekoitan ne sitten veteen. Ehkä sama onnistuis teilläkin? Tai sitten teet ensin maidon, ja sekoitat puurojauheen siihen. Mutta luullakseni konsti nro1 on helpompi.
 
Meillä maitona Neocate, mutta samapa se noissa puurohommissa on, minkä merkkistä se neste on. Mä lämmitän aina veden ihan kuumaksi mikrossa ja mittaan siihen sekaan Neocate jauheen ja perään sekoitan puurojauheen. Meillä syödään noista mikropuuroista Dr.Kousan riisipuuroa ja Hollen hirssipuuroa.
 
Meille lääkäri suositteli hirssiä ensimmäiseksi viljakokeiluksi. Mistä Hollen hirssipuuroa on saatavilla? Onko tavallisissa lähikaupoissa? Pääkaupunkiseudulla asustellaan, joten esim. Jumboon, Itikseen ja keskustan kauppoihin suuntauvat kauppareissumme.

Eroaako Dr.Kousan riisipuuro esim. Muksun riisipuurosta?
Muksun riisipuuro on maidotonta.
 
Korvikejauheet tulisi aina sekoittaa valmiiseen, tarjoilulämpimään puuroon - ei kuumaan veteen. Tämä siksi, että ravintoaineet häviävät jos jauheen sekoittaa kuumaan.

Ja toimii siis niin, että ensin tekee puuron tavalliseen tapaan, antaa jäähtyä sopivaksi ja sitten sekoittaa siihen joko korvikejauheen tai valmista korviketta. Kannattaa kokeilla laittaako jauhetta vai korviketta; jotkut jauheet löysyttävät puuroa.
 
Lisään vielä, että en miettisi riisipuuron makua - lapsen mielestä se voi silti olla ihan hyvää =) Meillä 2-vuotias syö vieläkin hyvillä mielin Muksun ja Kousan riisipuuroa, vaikka se ei aikuisista kummoiselta maistukaan.

Makua puuroon saa lisää sekoittamalla joukkoon esim. sinistä Keiju-margariinia (jos sopii lapselle!) tai jotain sopivaa marja/hedelmäsosetta. Joskus puuroa on tarjoiltu sokerilla erittäin kevyesti höystettynä, joka myös on maistunut hyvin.
 
Ostan puurojauheita yms. kuiva-aineita, sormiruokaa ja "herkkuja" allergisten nettikaupasta Allermiinasta, www.allermiina.fi. Tulee postiin tai kotiin pakettina, suosittelen. Ei tarvitse juosta kaupasta toiseen etsimässä sopivia ruokia ;)

Kousan riisi on ns. "puhdasta riisiä". Ei pitäisi sisältää jäämiä muista viljoista yms. mikä on yleensä ongelmana noissa markettien puuroissa. Muksusta ei tiedä, mutta esim. joissain Myllyn Paras tuotteissa ja muissa lukee aina se "saattaa sisältää sitä sun tätä". Kousaa olen ostanut joskus ihan Citymerketista, mutta Hollen puuroja olen aina saanut vain tilaamalla Allermiinasta. Allermiinasta saa tilattua mm. puffattua hirssiä naposteltavaksi, jos se hirssi sattuu sopimaan. Myös riisistä on olemassa monia mukavia naposteltavia sormilla syötäväksi. Meillä herkkua on riisipuffit!'

Kousan puuro on kätevää, kun se liukenee hyvin minkä tahansa lämpöiseen nesteeseen ja on tosi sileää eli käy myös sihtikurkuille...
 
Muksulla on 3 maidotonta valmispuuroa; Puolukkainen-, Luumu-omena-ohra- ja Kuningatar-puuro.
Meillä oli tuo puolukkainen puuro suosikki.
http://www.nutriciababy.fi/tuotteet/fi_FI/allergia/

Itse laitoin korvikejauheen viimeisenä lämpöiseen puuroon, koska sitähän ei saa laittaa liian kuumaan nesteeseen, jotta ei ravintoaineet kärsi.
 
Hollen hirssipuuroa löytyy ainakin Jumbon Ikivireästä. On tosi kätevää kun on sellaista jauhepuuroa, ei siis tarvitse keittää. Meillä sitä juodaan myös vellinä kun siitä tulee ihanan sileää
 

Yhteistyössä