Paksusolen tähystys

www
pahaa oli tyyhjennys, kannattaa ottaa hyvää seuraa sille illalle,mä join yksin ja oli tylsää ja takkusi. tähystys ei ollu paha, mulla tosin terve suoli,oli pitkittynyt ripuli tähystyksen syynä. ilmaa kun pumppasivat suoleen näkyvyyden parantamiseksi se sattui mutta muuten ok. sain rauhottavaa pyynnöstäni niin olin rennompana. ihan ok juttu, ei kannata pelätä
 
vieras
Se litku kuulemma menee aluks, mut sitten tökkii. Ollaan kyljellään ja letku työnnetään sinne. Sitten laitetaan ilmaa. Se vähän sattuu kuin myös laitto. Sen jälkeen kannattaa hetki oottaa ennen kun lähtee mihinkään. Alkaa pierettään kovasti :D
 
Litkuja on erilaisia, itse olen juonut yhtä, en enää muista nimeä kumpaa se oli, photo.. vai joku muu. Se ei maistunut ollenkaan pahalta, mutta aiheutti itselleni hirveän janon tunteen ja pahoinvoinnin.

Hurmaava letkuhan siinä sisuksiin tungetaan ja itselläni se ei tehnyt kipeää, tosin tähyä tehtiin vain reilu 60cm mitalle ja sain yksityisellä rentouttavat tropit toimenpiteeseen, auttoivatko sitten minkä verran, en osaa sanoa kun ei ole vertailukohtia (tropit saivat siis voimakkaan pöhnän tunteen päähän) Sen jälkeen ei ollut mitään erityistä, jos oikein muistan.
 
no joo
Mulla sattui, mutta onkin hankala suoli. Kannattaa antaa ilman tulla rauhassa (siis pierujen ym) kun on tullakseen niin se jo helpottaa paljon. Älä siis pidättele pieruja, jos tuntuu siltä, että on tarve ;)

Yrität vain olla mahdollisimman rentona ja ajatella muita asioita niin kyllä se siitä.
 
www
mulla oli 2 hoitajaa ja lääkäri
muistaakseni kerran piti kääntyä selälleen

ne pierut jälkeenpäin ei sitte haise :) ne sano mulle siitä kun naureskeltiin... se on puhdasta ilmaa mitä ne pumppaa sisään ja puhtaana tulee ulos
 
Saattajaa siihen yleensä taidetaan kehottaa ottamaan mukaan? Jos onkin huono vointi toimenpiteen jälkeen tms..? Lääkäri ja hoitaja minulla oli. Muistaakseni ehkä vähän tuli asentoa vaihdettua mutta en tosiaan muista tarkkaan, taisi olla hyvät pöhnät :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kaukaa hyvän näkönen:
Ollaanko koko ajan kyljellään vai joutuuko kääntyileen?Montako ihmistä tähän toimenpiteeseen tarvitaan?
Välillä jouduin jonkin verran kääntymään, siinä on yleensä lääkäri ja hoitaja joka avustaa siitä vatsan päältä kun tähystin tulee suolenmutkaan. Minusta ikävintä oli just ne mutkat kun siinä sattuu jonkin verran, samoin ne ilman tuhauttamiset. Mahantähystys oli minusta kuitenkin kokemuksena ikävämpi.
 
kt
mulla sattui tosi paljon kun oli niin tulehtunut suolisto,mutta antoivat suoneen vahvaa kipulääkettä ja rauhoittavaa ja lopputoimenpiteestä ei oikein muista mitään..yleensä laittavat rauhoittavaa..tärkeetä on pysyä paikallaan..ja kipulääkettä laittavat myös jos sattuu kovin..toimenpiteen jälkeen laittovat sit vastalääkettä ja vähän pää selkeni lääkepöhnästä..

Tyhjennyksessä huomasin että parasta on juoda iso lasillinen,noin puolisen litraa aina kerrallaan..itse pidin huoneenlämmössä sitä litkua silleen meni helpommin alas ja imeskelin aina lasillisen jälkeen tikkaria että ei noussu samantien litku ylös..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kaukaa hyvän näkönen:
Sinne piti olla saattaja jos tarvii lääkitystä ja mä en saattajaa mukaani saa. Tosin joudun perumaan ajan jos menkat alkaa just sillon :/ Toivotaan vaan ettei ala :)
Siellä oli ainakin minulla sellaiset kertakäyttöpöksyt, joissa oli reikä oikealla kohdalla, kyllä niihin voi laittaa siteen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma-78:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaukaa hyvän näkönen:
Sinne piti olla saattaja jos tarvii lääkitystä ja mä en saattajaa mukaani saa. Tosin joudun perumaan ajan jos menkat alkaa just sillon :/ Toivotaan vaan ettei ala :)
Siellä oli ainakin minulla sellaiset kertakäyttöpöksyt, joissa oli reikä oikealla kohdalla, kyllä niihin voi laittaa siteen.
Ok, hyvä tietää, jos ne alkaa, täytyy soittaa sinne =)
 
Mulle tehty n. 6 kertaa endon takia ja todella tuskallista oli juurikin kiinnikkeiden takia ja mulla oli tuo endo levinnyt suolistoon asti. Mulla on ollu kahta erillaista tyhjennyslitkua, toista piti juoda aina lasi tunnissa oliko 1,5-2 litraa. Toinen lääke (150ml) sekoitettiin veteen ja se tyhjensi suolen jo aika kivasti. Aamulla piti ottaa samanlainen satsi uudestaan ja sillä varmistettiin että peräpäästä tosiaan tulee enää kirkasta nestettä jotta näkyvyys tähystyksessä on hyvä. Kannattaa varautua että vessassa joutuu istumaan aika kauan, varaa vaikka mieluista lukemista tai jotain muuta "puuhaa" sinne. Mulle ei muistaakseni aiheutunut mitään vatsan väänteitä tuossa tyhjennysvaiheessa, piti vain olla TODELLA lähellä vessaa... :D :whistle:

Mää kävin varmaan kolmessa tähystyksessä ennenkuin tajusin että sitä esilääkitystä on tosiaan saatavissa. Sen jälkeenkin toimenpide ei ollut mitenkään kiva, mutta kestettävissä jos muisti aina päästää ilmat pihalle kun sitä suoleen kertyi. Se ilman pumppaamisesta johtuva paine oli mulla pahinta juurikin kun kiinnikkeet venyivät, mutta kun antaa ilman vain tulla heti pihalle pieruina niin paine helpottaa heti. Tarvittaessa voidaa antaa tipan välityksellä kipulääkettä, jopa kesken toimenpiteen. Itselläni on kehittynyt vain aivan järkyttävä tipan laitto kammo että mielummin olin ilman, sillä toimenpide on mun kodalla ollut aina todella nopea n.10 minuuttia sillä mulla aina tähystetty vain peräsuoli.

Jos et saa ketään kuljettajaksi, mene taksilla ja pyydä paikanpäältä taksilappu jolla kela korvaa matkat ja sun ei tartte maksaa kuin 9,25 euroa per suunta eli yhteensä 18,50. Mun mielestä tuo summa on todellakin sen arvoinen että voit ottaa esilääkityksen ja tarvittaessa kipulääkityksen.

Jos menet omalla autolla niin sun pitää tiedostaa että olo on TODELLA heikko tyhjennyksen ja syömättömyyden takia ja olo vatsassa ei ole mitenkään kiva kun aina sinne jää vähän ilmaa pyörimään...Varaa eväät tai käy kahvilassa syömässä jotain sen jälkeen jos suinkin pystyt. En kyllä voi suositella että menet pelkästään yksin, on niin hankala sitä oloa tietää jos itse ei ole ennen kokenut.

Kyllä siitä hengissä selviää, jopa silloin kuudennella kerralla! Tsemppiä! :hug:
 
Yök
Tässä juuri vetelin litran tyhjennysainetta, 1.5 litraa spritea sen kyytipoikana ja 1½ litraa vettä janooni ja odottelen nyt koska alkaa tyhjentyä. Melkoinen ähky on. Litku oli hirveää, viimeinen lasillinen tökki, mutta onneksi sitä oli vain litra.
 
mitäjärkee?
Alkuperäinen kirjoittaja www:
mulla oli 2 hoitajaa ja lääkäri
muistaakseni kerran piti kääntyä selälleen

ne pierut jälkeenpäin ei sitte haise :) ne sano mulle siitä kun naureskeltiin... se on puhdasta ilmaa mitä ne pumppaa sisään ja puhtaana tulee ulos
Mut jos siellä on entisestään aftoja, repeää ne eikä parane oitkiin aijoihin! Aftoja kyllä tulee helposti niistä valmisteista, missä on natriumlauryylisulfaattia ja niitähän on paljon, jopa käsikauppavalmisteissa:-(

http://koti.utanet.fi/~paula/xyz/lainaa.htm

 
Mulla oli sellasia lasisia litranpulloja varmaan 4kpl jotka piti juoda edellisenä päivänä. HIRVEÄ urakka ja oksettavaa litkua. Tähystys mulla sattui kauheasti ja lekuri sen keskeytti jossain vaiheessa kun en enää meinannu pöydällä pysyä. Saattaja piti olla, mulle ainakin laitettiin suoneen aineita ja menin toimenpiteen jälkeen vuodeosastolle nukkumaan ennenkun saattaja kärräs kotiin. Mutta ei se tutkimus kaikilla ole suinkaan hankala tai kivulias.
 
aftoja näistä lääkkeistä
Alkuperäinen kirjoittaja mitäjärkee?:
Alkuperäinen kirjoittaja www:
Mut jos siellä on entisestään aftoja, repeää ne eikä parane oitkiin aijoihin! Aftoja kyllä tulee helposti niistä valmisteista, missä on natriumlauryylisulfaattia ja niitähän on paljon, jopa käsikauppavalmisteissa:-(
Näissä valmisteissa sitä on:
http://spc.nam.fi/indox/nam/humspc.jsp?nimi=&luvanhaltija=&myyntilupanro=&atc=&freetext=natriumlauryylisulfaatti&vaikuttavat=&muoto=&haitta=&kaytto=&vasta=&x=0&y=0

englanniksi sodiumlaurylsulfat
 

Yhteistyössä