Jos kutsuu vanhemmat joulun ajaksi (yöpyvät), tarvitseeko asiasta keskustella

  • Viestiketjun aloittaja "anni"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
No olisi syytä keskustella ennen kutsua.

Kai teille mahtuu paljon yöpyviä vieraita, jos toinenkin on sattunut kutsumaan vieraita juuri samaan aikaan jouluksi kummankaan siitä etukäteen keskustelematta?
 
Kyllä me keskustelemme aina toistemme kanssa ennen kuin kutsumme yövieraita. Kahvivieraita voi tulla kutsumattakin ja yllätyksenä, mutta silloin kun hommaan liittyy ruuanlaittoa ja muuta kestitsemistä niin kyllä meillä aina etukäteen sovitaan.
Mun mies esim. ei kauheasti tykkää että on yövieraita ainakaan usein joten sovitaan etukäteen. Jos mä vaikka kutsun jonkun naiskaverin lapsiensa kanssa yökylään niin mies sitten sille aikaa keksii itselleen menoa tai tekemistä kun ei se jaksa lasten riekkumista ja naisten höpötyksiä viikonloppua kuunnella.
 
"vieras"
Kyllä meillä ainakin keskustellaan ennen kutsua. Onhan tämä toisenkin koti. En minä ainakaan kotiini haluaisi appivanhempia tai muitakaan vieraita ilman että etukäteen olisi asiasta neuvoteltu.
 
"hihih"
Älä suotta kysy, äläkä sitten vedä herneitä nenään jos myös mies on pyytänyt omansa, ja teillä on kahdet appivanhemmat yötä joulunvietossa. More the merrier, they say ;)
 
"vieras"
Tarvitsee. Olen joskus kyläillyt paikoissa, joihin emäntä on kutsunut kysymättä isännän mielipidettä asiaan. Vieraan kannalta on todella kurjaa, kun huomaa, ettei olekaan tervetullut ja kyläpaikan isännän ja emännän välillä on kireä ilmapiiri asian takiaa. Erittäin kiusallisia tilanteita vieraalle.
 
vieeraas
[QUOTE="Vieras";29128118]No kyllä mä ainakin vetäisin herneet jos ukko kutsuisi appivanhemmat meille jouluksi yökylään.[/QUOTE]

Mikäs siinä olisi niin kauheaa? Taidat olla aika ahdasmielinen tapaus..

Mä en suuttuis mutta haluaisin että mies keskustelisi siitä ensin mun kanssa. Sama kuin jos kutsuisin omat vanhempani meille niin tietty juttelen eka miehen kans asiasta.
 
[QUOTE="vieras";29128290]Tarvitsee. Olen joskus kyläillyt paikoissa, joihin emäntä on kutsunut kysymättä isännän mielipidettä asiaan. Vieraan kannalta on todella kurjaa, kun huomaa, ettei olekaan tervetullut ja kyläpaikan isännän ja emännän välillä on kireä ilmapiiri asian takiaa. Erittäin kiusallisia tilanteita vieraalle.[/QUOTE]

Joo, tuollainen olisi ihan kamalaa.
 
"..."
Meillä ei enää keskustella asiasta. Parina ekana vuonna kysäsin, mitä mieltä mies olisi jos mun äiti tulisi jouluna meille, asia sopi miehelle ja nykyään en tosiaan enää edes kysy. Mieskin on sitä mieltä, että turhaan mun (iäkäs)äiti yksin kotonaan joulua on, kun meillekin mahtuu. Muutoin kyllä keskustellaan ja päätetään yhdessä vierailuista, mutta tuo joulu on jo itsestään selvyys.
 
"Vieras"
Tietysti pitää keskustella ellei yöpyminen ole jo vakiintunut käytäntö. Jos asuisi kämppiksen kanssa, niin olisi erittäin epäkohteliasta pyytää vieraita pitemmäksi aikaa varmistamatta kämppikseltä, että se on ok. Jos puoliso sivuutetaan tällaisessa asiassa kokonaan, niin mitä se kertoo toisen asemasta kotona.
 
jopwe
Kyllä pitää keskustella!! jos mun mies pyytäisi vanhempansa meille edes päiväseltään jouluaatoksi,minä lähtisin kuin ohjus talosta! mitä se olisi jos ne tulisivat yöksi :D varmasti tuikkaisin talon lähtiissä palamaan.
 
  • Tykkää
Reactions: astrolabe

Yhteistyössä