Jos lapsesi koulu osallistuu kokeiluun, valitsetteko ruotsin tilalle jonkin muun kielen?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kiina voisi olla aika kova sana. Eihän siellä ole kuin jotain miljardi asukasta...

Ja lapsena voisi hyvinkin olla innokkuutta opetella niitä merkkejä, olisi ainakin ihan erilaista kuin esim. englannin opiskelu, jos siis sen on aloittanut ekana kielenä.
 
vierailija
Ja joo, itse suosittelisin lasta valitsemaan venäjän, espanjan tai ranskan.

Huomattavasti todennäköisempää, että niistä on enemmän iloa ja hyötyä kun ruotsista.
Millä perusteella? Aika vähän nuo kielet ovat läsnä keskivertosuomalaisen arjessa.

Itse aikanani istuin koulun ranskantunneilla (A2-kieli), ja eipä siellä alkuajan innostuksen jälkeen ollut ihmisillä sen kummempi motivaatio opiskeluun kuin ruotsintunneillakaan. Harva jatkoi kyseisen kielen opiskelua lukiossa ja käytännöllisesti katsoen kukaan ei kirjoittanut sitä yo-kirjoituksissa.
 
vierailija
Muistan RKP:n vaatineen, että ruotsinkielistä palvelua ei saisi edes pyytää, vaan asiakaspalvelijan on (ilmeisesti meedion kykyjä omaavana) puhuttava heti hänelle ruotsia.
Monessa asiakaspalvelutyössä asiakkaan tiedoissa lukee ruotsi, kyllä silloin on kohteliasta puhutella alusta asti asiakasta ruotsiksi. Toki tuon tiedon huomaaminen edellyttää, että asiakkaan tiedot on valmiiksi esillä.
 
vierailijaäitivaan
Ruotsi on jo lapseni toinen äidinkieli joten tuntuu hullulta että hänkin joutuu aloittamaan ruotsin opiskelun alkeista 6.luokalla. Mielummin sitten äidinkielitasoista ruotsia tai joku muu kieli :)
 
vierailija
Mun mielestä olisi kohteliasta jos suomenruåtsalaiset opettelisivat puhumaan suomea, Suomessa kun asuvat.
Kaikkialla muualla maailmassa on itsestään selvää, että vähemmistö opiskelee maan pääkielen, eikä tästä seuraa enemmistölle velvoitetta opiskella pientä vähemmistökieltä.

Jostain syystä se, mikä pätee kaikkialla muualla, ei päde Suomessa. Täällä keinotekoinen kaksikielisyys on suunnaton rikkaus, vaikka samaan aikaan esim. ruotsalaispolitiikot ovat todenneet, että Ruotsilla ei ikinä olisi varaa kaksikielisyyteen.
 
  • Tykkää
Reactions: .....
Millä perusteella? Aika vähän nuo kielet ovat läsnä keskivertosuomalaisen arjessa.

Itse aikanani istuin koulun ranskantunneilla (A2-kieli), ja eipä siellä alkuajan innostuksen jälkeen ollut ihmisillä sen kummempi motivaatio opiskeluun kuin ruotsintunneillakaan. Harva jatkoi kyseisen kielen opiskelua lukiossa ja käytännöllisesti katsoen kukaan ei kirjoittanut sitä yo-kirjoituksissa.
No aika moni matkustelee lomillaan ja nykyisin myös lähtee pidemmäksi aikaa töihin ulkomaille. On todennäköisempää, että siellä reissussa/työssä on isommista kielistä hyötyä kun jostain pikkuisen kansan kielestä.
 
Spencer Hastings
Jos olis ajankohtainen nyt, niin ranskan. Ihan varmaan vaan siksi, että lapsen isäkin puhuu, ja suhteita on keski-euroopassa muutenkin.

Tai venäjän. Jos ei työn tms. kannalta, niin ihan mun puolen suvun perinnön vuoksi.
 
vierailija
Venäjän. Ihan vaan varmuuden vuoksi.

Tai jonkin version kiinan kielistä.
Jos Venäjä valtaa Suomen, niin venäjän taito on hyvä olla olemassa. Edelleen jos Venäjä yrittää Suomen ohella vallata myös Nato-maita, mikä johtaa kolmanteen maailmansotaan, niin lienee todennäköistä, että Venäjä edelleen häviää sodan maailmansotaan myös liittyneelle Kiinalle, jolloin Suomesta tulee Venäjän mukana osa Kiinaa. Tällöin kiinan kielen taidolle on käyttöä.
 
Jos Venäjä valtaa Suomen, niin venäjän taito on hyvä olla olemassa. Edelleen jos Venäjä yrittää Suomen ohella vallata myös Nato-maita, mikä johtaa kolmanteen maailmansotaan, niin lienee todennäköistä, että Venäjä edelleen häviää sodan maailmansotaan myös liittyneelle Kiinalle, jolloin Suomesta tulee Venäjän mukana osa Kiinaa. Tällöin kiinan kielen taidolle on käyttöä.
Ookkosä jotain sukua ko ajattelit prikulleen niinko mä?
 
Jos Venäjä valtaa Suomen, niin venäjän taito on hyvä olla olemassa. Edelleen jos Venäjä yrittää Suomen ohella vallata myös Nato-maita, mikä johtaa kolmanteen maailmansotaan, niin lienee todennäköistä, että Venäjä edelleen häviää sodan maailmansotaan myös liittyneelle Kiinalle, jolloin Suomesta tulee Venäjän mukana osa Kiinaa. Tällöin kiinan kielen taidolle on käyttöä.
Oma käsitykseni on, että kiinan kieli on aika haastava, koska murteita on niin monia ja ne eroavat selkeästi toisistaan. Eli vaikka jotain kiinaa osaisi, voi kommunikaatio useiden kiinalaisten kanssa olla mahdotonta.
 
vierailija
Oma käsitykseni on, että kiinan kieli on aika haastava, koska murteita on niin monia ja ne eroavat selkeästi toisistaan. Eli vaikka jotain kiinaa osaisi, voi kommunikaatio useiden kiinalaisten kanssa olla mahdotonta.
Tämä on varmaan taas niitä juttuja, että suomenruotsalaisten mielestä on ihan mahdotonta ymmärtää kaikkia eri suomenruotsin murteita, mutta muut skandinaavit kommunikoivat sujuvasti toistensa kanssa omilla kielillään.

Olisiko taas hieman liioiteltua tuo "voi kommunikaatio olla mahdotonta", kun japania osaava suomalainenkin suurin piirtein ymmärtää kiinaa puhuvaa suomalaista?
 
vierailija
Kannattaa muistaa että suomi on virallisesti kaksikielinen maa ja julkisen sektorin viranhaltijoilla on pääsääntöisesti oltava virkamiesruotsi suoritettuna (kuulunee koulutukseen useimmilla koulutusaloilla).
 
vierailija
Kannattaa muistaa että suomi on virallisesti kaksikielinen maa ja julkisen sektorin viranhaltijoilla on pääsääntöisesti oltava virkamiesruotsi suoritettuna (kuulunee koulutukseen useimmilla koulutusaloilla).
Ei koske niitä, jotka ovat suorittaneet alemman koulutuksensa ulkomailla. Olettavasti kokeiluun osallistuvat saavat saman aseman. Eihän kokeilussa muuten olisi mitään järkeä, jos "vapaaehtoisen" ruotsin valitseminen olisi käytännössä pakollista.
 
vierailija
Kannattaa muistaa että suomi on virallisesti kaksikielinen maa
Kannattaa myös muistaa, että kaksikielisyys on pääosin täysin keinotekoista. Esim. Vantaalla on alle 3% ruotsinkielisiä ja se on muka virallisesti kaksikielinen kaupunki! Helsingissäkin ruotsinkielisiä on alle 6%.

Samalla olisi syytä siis muuttaa kaksikielisyyden rajat. Esim. 20% ruotsinkielisiä voisi tehdä kaupungista kaksikielisen ja vasta sitten voitaisiin vaatia kaupungin viroissa olevilta ruotsin taitoa.
 
Ensinnäkin antaisin lapsen itse päättää. Silloinhan se motivaatio opiskella on korkeimmillaan. Jos pakotetaan, niin eihän siitä mitään tule. Kunhan ottaa jonkin kielen. Mutta jos itse vaikka voisin päättää uudestaan, niin ottaisin saksan, ranskan tai espanjan. Hyödyllisiä kieliä. Jos noista ei mikään olisi saatavilla, niin sitten se ruotsi. Kuitenkin ruotsin osaaminen helpottaa monen sen sukulaiskielen opiskelua. Ja avaahan se ovia työmarkkinoilla ruotsinkielisissä kunnissa sekä pohjoismaissa.

Itse olisin halunnut lapsena espanjan. Siihen ei kuitenkaan pienessä koulussa löytynyt tarpeeksi suurta ryhmää, niin se ei ollut saatavilla. Olisin mieluusti opiskellut sitä puolen kilometrin päässä sijaitsevassa koulussa, mutta se ei käynyt. En jääräpäisenä ottanut sitten mitään kieltä. Vähän kummallista, kun muuten olin lapsena kunnianhimoinen koulun suhteen. Mutta meillä kotona dissattiin ruotsia ja se varmaan vaikutti suuresti omaankin päätökseeni.

Nyt kaduttaa ja itse asiassa opiskelenkin kieltä omaehtoisesti nyt aikuisena. Olen alkanut tykkäämään Ruotsista ja sen kielestä. Yläasteella oli muuten sama juttu. Ei saanut espanjan ryhmää kasaan. Harmi, kun siinä olis oikeasti hyödyllinen globaali kieli. No yläasteella oli sitten pakko aloittaa se ruotsi. Ja sainhan mä espanjan lukiossa. Nuorempana sitä olis toki oppinut paremmin.
 
vierailija
Ei koske niitä, jotka ovat suorittaneet alemman koulutuksensa ulkomailla. Olettavasti kokeiluun osallistuvat saavat saman aseman. Eihän kokeilussa muuten olisi mitään järkeä, jos "vapaaehtoisen" ruotsin valitseminen olisi käytännössä pakollista.
Onkohan virkamiesruotsivaatimukseen tulossa siis myös jotain muutoksia? Nyt kun tilanne on se että sen tulee olla suoritettuna vaikka huonoimmalla mahdollisella arvosanalla (kunhan on vaan hyväksytty) ja todellisuus olisi ettei osaa kieltä lähes ollenkaan.
 
vierailija
Onkohan virkamiesruotsivaatimukseen tulossa siis myös jotain muutoksia? Nyt kun tilanne on se että sen tulee olla suoritettuna vaikka huonoimmalla mahdollisella arvosanalla (kunhan on vaan hyväksytty) ja todellisuus olisi ettei osaa kieltä lähes ollenkaan.
Ulkomailla koulunsa käyneiltä ei vaadita virkamiesruotsin suorittamista jatko-opinnoissa. Olisi loogista, että tätä samaa olemassa olevaa käytäntöä sovellettaisiin kokeiluun osallistuville.
 
vierailija
Ulkomailla koulunsa käyneiltä ei vaadita virkamiesruotsin suorittamista jatko-opinnoissa. Olisi loogista, että tätä samaa olemassa olevaa käytäntöä sovellettaisiin kokeiluun osallistuville.
Tämä onkin mielenkiintoista, koska tämähän on käytännössä syrjintää! Suomessa ja ulkomailla peruskoulun käyneiltä pitäisi vaatia samat asiat saman suomalaisen ylopistotutkinnon saamiseksi. Kun näin ei tehdä, asetetaan ihmiset perustuslain vastaisesti eri asemaan.
 

Yhteistyössä