Jos toi päivähoito-oikeus eskarin jälkeen poistuu...

"minttu"
Se raha joka kuluu esim siihen "Virikehoitoon" on aina jostain muualta pois. Sille saattaisi olla tärkeämpiäkin kohteita, kuin se että äiti saa omaa aikaa....

VAIKKA meille on luotu näitä järjestelmiä niin ei se tarkoita sitä että niitä pitäisi käyttää väärin tai puolinaisista syistä. Se on kaikkilta pois. Mutta kun ei osata enää ajatella kokonaisuutta vaan ollaan oman navan ympärillä niin että kokonaisuus on täysin hämärtynyt. Liikaa oikeuksia, liian vähän vastuuta. Siihen suomi kuolee. Ei suinkaan näihin isoihin juttuihin joista huudellaan lehdissä. Vaan niihin pieniin, mutta yleisiin väärinkäytöksiin. Siihen suomen hyvinvointi kuolee.
 
"vvieras"
Miten tästäkin saadaan nyt tälläinen tappelu. En jaksa koko keskustelua lukea, mutta entäs kun esikoulu on kaukana? Perhe on olettanut että isä hakee ja vie autolla, mutta nyt äidin pitäisi pahimmillaan tehdä molemmat. Itse mieluummin jätän tälläisen 4v lapsen mieluummin kotiin kun veisin edes takaisin lasta päiväkotiin muutamaksi tunniksi ja tuijotan suunnillern kelloa koko sen ajan
Paljon mukavempi lähteä ulkoilemaan millon ehditään ja tapahtumiin jossa ei ole minuuttiaikataulua. Vihaan kiirettä ja aamulla lasten pukemisissa menee kauan joten aikamoista häsläystä tulisi jos toinen pitäisi eskariin viedä. (Siis meillähän tälläistä tilannetta ei ole, kunhan mietin). Esikouluhan on pakollinen.

Sitten noihin opiskelujuttuihin. Ei opiskelija saa muutenkaan pahemmin rahaa siitä opiskelusta. Yhteiskunnan kannalta on parempi, että äiti käyttää äitiysloman hyödyksi.

Ja tuo mummo hoitaa vaan vauvaa juttu on meillä ainakin ihan tosijuttu, koska vaikka äitini on suht nuori vielä, on hän käynyt leikkauksessa, jonka takia pyydän häntä mieluummin hoitamaan vain toista lasta, jos yksin tulee vaikka meille hoitamaan. Ja jo viisikymppisillä voi usein olla jo selkäsairautta ja muuta jonka takia ei välttämättä ole ihan yhtä hyvässä kunnossa kun nuorempana.
 
"Jenis"
[QUOTE="vvieras";29790533]Miten tästäkin saadaan nyt tälläinen tappelu. En jaksa koko keskustelua lukea, mutta entäs kun esikoulu on kaukana? Perhe on olettanut että isä hakee ja vie autolla, mutta nyt äidin pitäisi pahimmillaan tehdä molemmat. Itse mieluummin jätän tälläisen 4v lapsen mieluummin kotiin kun veisin edes takaisin lasta päiväkotiin muutamaksi tunniksi ja tuijotan suunnillern kelloa koko sen ajan
Paljon mukavempi lähteä ulkoilemaan millon ehditään ja tapahtumiin jossa ei ole minuuttiaikataulua. Vihaan kiirettä ja aamulla lasten pukemisissa menee kauan joten aikamoista häsläystä tulisi jos toinen pitäisi eskariin viedä. (Siis meillähän tälläistä tilannetta ei ole, kunhan mietin). Esikouluhan on pakollinen.

Sitten noihin opiskelujuttuihin. Ei opiskelija saa muutenkaan pahemmin rahaa siitä opiskelusta. Yhteiskunnan kannalta on parempi, että äiti käyttää äitiysloman hyödyksi.

Ja tuo mummo hoitaa vaan vauvaa juttu on meillä ainakin ihan tosijuttu, koska vaikka äitini on suht nuori vielä, on hän käynyt leikkauksessa, jonka takia pyydän häntä mieluummin hoitamaan vain toista lasta, jos yksin tulee vaikka meille hoitamaan. Ja jo viisikymppisillä voi usein olla jo selkäsairautta ja muuta jonka takia ei välttämättä ole ihan yhtä hyvässä kunnossa kun nuorempana.[/QUOTE]

Esikoulu EI ole pakollinen. Jos matka on pitkä, sinne saa (kunnasta riippuen) kyydin. Ulkoilla voi myös siellä suunnalla, missä se esikoulu on - kuka käskee tulla välillä kotiin pariksi tunniksi. Elämä on juuri niin vaikeaa, kuin miksi sen tekee...

Mä en ihan oikeasti ymmärrä tätä, että yhteiskuntaa huudetaan apuun joka käänteessä.
 
nojoo
[QUOTE="vvieras";29790533]Miten tästäkin saadaan nyt tälläinen tappelu. En jaksa koko keskustelua lukea, mutta entäs kun esikoulu on kaukana? Perhe on olettanut että isä hakee ja vie autolla, mutta nyt äidin pitäisi pahimmillaan tehdä molemmat. Itse mieluummin jätän tälläisen 4v lapsen mieluummin kotiin kun veisin edes takaisin lasta päiväkotiin muutamaksi tunniksi ja tuijotan suunnillern kelloa koko sen ajan
Paljon mukavempi lähteä ulkoilemaan millon ehditään ja tapahtumiin jossa ei ole minuuttiaikataulua. Vihaan kiirettä ja aamulla lasten pukemisissa menee kauan joten aikamoista häsläystä tulisi jos toinen pitäisi eskariin viedä. (Siis meillähän tälläistä tilannetta ei ole, kunhan mietin). Esikouluhan on pakollinen.

Sitten noihin opiskelujuttuihin. Ei opiskelija saa muutenkaan pahemmin rahaa siitä opiskelusta. Yhteiskunnan kannalta on parempi, että äiti käyttää äitiysloman hyödyksi.

Ja tuo mummo hoitaa vaan vauvaa juttu on meillä ainakin ihan tosijuttu, koska vaikka äitini on suht nuori vielä, on hän käynyt leikkauksessa, jonka takia pyydän häntä mieluummin hoitamaan vain toista lasta, jos yksin tulee vaikka meille hoitamaan. Ja jo viisikymppisillä voi usein olla jo selkäsairautta ja muuta jonka takia ei välttämättä ole ihan yhtä hyvässä kunnossa kun nuorempana.[/QUOTE]

Tässä uudessa systeemissa perheen ei onneksi tarvitsee edes olettaa, että isä vie ja hakee. Ja hyvä niin :) Lisäksi, jos perhe asuu kaukaana, niin valtaosissa kunnista saa kyydin eskariin ja takaisin (ennen eskarin alkua ja heti eskariajan lopetettua)

Mä olen Jeniksen kanssa samaa mieltä siitä, että elämä on juuri niin vaikea, kun vaikeaksi sen elää. Ei musta ollut mitenkään ihmellista kuskata esikoista eskariin ja keskimmäistä leikkitoimintaan (3h/krt) vauvan kanssa. Menihän se välillä ajeluksi ja vähän jopa silloin-tällöin ärsyttikin, mutta lapsethan siitä hyötyi. Ei kyllä olisi tullut edes mieleen, että mies vie isommat mennessä ja tuo tullessa, me ollaan vauvan kanssa kotona....
 
"vvieras"
Jenis...et ole tosissas? Joka päivä ulkoillaan vauvan kanssa pari tuntia plus matkat. Ei taida olla sulla lapsia. Voin sanoa että hankalawhan tuo vauvan kanssa olisi jinka kanssa se ulkoilu olisi nimenomaan kävelemistä rattaiden kanssa ja välillä imetetään jossain puiston penkillä.

En tiennyt ettei ole pakollinen, mutta jokaiselle varmasti tarpeellinen. En ole kuullut ettei joku olisi eskarissa ollut. Kiva heti ekalle luokalle mennä ilman mitään "harjoitusta".

Jenis, asut suomessa jos et ole sattunut huomaamaan. Suomessa maksetaan paljon veroja, ihan kohtuutonkin summa. Sillä on tarkoitus kattaa nämä kulut. Hyvinvointiyhteiskunnan ainakin pitäisi olla sellainen, että kaiko voivat hyvin ja parempituloiset auttavat vähempituloisis ja myös niitä työhän kykenemättömiä, opiskelijoita sekä äitejä ja vanhuksia. Voit vapaasti muuttaa toiseen maahan, jossa oikeasti on pärjättävä oman perheen voimin. Jos jäät työttömäksi, voit joutua varastamaan, jos ei ole perhettä joka huolehtii. Vanhukset hoidetaan kotona, samoin kun lapset. Amerikassakin ilman sukua yh äiti voi rahattomana joutua antamaan lapsensa pois.

Ajattelin myös kouluttautua hyvin ja tehdä töitä ja tulen varmasti maksamaan itsekin kaiken takaisin, enemmänkin. Osa noista joiden esikoinen on hoidossa, on isä hyvä tuloinen, eikö hän saisi hyötyä tälläisestä päivähoidon avusta, kun maksaakin niin paljon yhteiskunnalle? Vai mamujako tässä pitäisi vaan elättää ja työttömiä?
 
Ken guru
[QUOTE="vvieras";29790627]Jenis...et ole tosissas? Joka päivä ulkoillaan vauvan kanssa pari tuntia plus matkat. Ei taida olla sulla lapsia. Voin sanoa että hankalawhan tuo vauvan kanssa olisi jinka kanssa se ulkoilu olisi nimenomaan kävelemistä rattaiden kanssa ja välillä imetetään jossain puiston penkillä.

En tiennyt ettei ole pakollinen, mutta jokaiselle varmasti tarpeellinen. En ole kuullut ettei joku olisi eskarissa ollut. Kiva heti ekalle luokalle mennä ilman mitään "harjoitusta".

Jenis, asut suomessa jos et ole sattunut huomaamaan. Suomessa maksetaan paljon veroja, ihan kohtuutonkin summa. Sillä on tarkoitus kattaa nämä kulut. Hyvinvointiyhteiskunnan ainakin pitäisi olla sellainen, että kaiko voivat hyvin ja parempituloiset auttavat vähempituloisis ja myös niitä työhän kykenemättömiä, opiskelijoita sekä äitejä ja vanhuksia. Voit vapaasti muuttaa toiseen maahan, jossa oikeasti on pärjättävä oman perheen voimin. Jos jäät työttömäksi, voit joutua varastamaan, jos ei ole perhettä joka huolehtii. Vanhukset hoidetaan kotona, samoin kun lapset. Amerikassakin ilman sukua yh äiti voi rahattomana joutua antamaan lapsensa pois.

Ajattelin myös kouluttautua hyvin ja tehdä töitä ja tulen varmasti maksamaan itsekin kaiken takaisin, enemmänkin. Osa noista joiden esikoinen on hoidossa, on isä hyvä tuloinen, eikö hän saisi hyötyä tälläisestä päivähoidon avusta, kun maksaakin niin paljon yhteiskunnalle? Vai mamujako tässä pitäisi vaan elättää ja työttömiä?[/QUOTE]

Mulla on sukulaistyttö jättänyt eskarin väliin, ja on 9 oppilas ollut peruskoulun läpi. Nyt on jo pidemmällä opinnon tiellä.

Hyvä vaan jos tuo subjektiivinen päivähoito-oikeus poistuu. Saahan sitä senkin jälkeen ostaa lapsilleen niin paljon päivähoitoa kun vaan haluaa.
 
"Jenis"
[QUOTE="vvieras";29790627]Jenis...et ole tosissas? Joka päivä ulkoillaan vauvan kanssa pari tuntia plus matkat. Ei taida olla sulla lapsia. Voin sanoa että hankalawhan tuo vauvan kanssa olisi jinka kanssa se ulkoilu olisi nimenomaan kävelemistä rattaiden kanssa ja välillä imetetään jossain puiston penkillä.

En tiennyt ettei ole pakollinen, mutta jokaiselle varmasti tarpeellinen. En ole kuullut ettei joku olisi eskarissa ollut. Kiva heti ekalle luokalle mennä ilman mitään "harjoitusta".

Jenis, asut suomessa jos et ole sattunut huomaamaan. Suomessa maksetaan paljon veroja, ihan kohtuutonkin summa. Sillä on tarkoitus kattaa nämä kulut. Hyvinvointiyhteiskunnan ainakin pitäisi olla sellainen, että kaiko voivat hyvin ja parempituloiset auttavat vähempituloisis ja myös niitä työhän kykenemättömiä, opiskelijoita sekä äitejä ja vanhuksia. Voit vapaasti muuttaa toiseen maahan, jossa oikeasti on pärjättävä oman perheen voimin. Jos jäät työttömäksi, voit joutua varastamaan, jos ei ole perhettä joka huolehtii. Vanhukset hoidetaan kotona, samoin kun lapset. Amerikassakin ilman sukua yh äiti voi rahattomana joutua antamaan lapsensa pois.

Ajattelin myös kouluttautua hyvin ja tehdä töitä ja tulen varmasti maksamaan itsekin kaiken takaisin, enemmänkin. Osa noista joiden esikoinen on hoidossa, on isä hyvä tuloinen, eikö hän saisi hyötyä tälläisestä päivähoidon avusta, kun maksaakin niin paljon yhteiskunnalle? Vai mamujako tässä pitäisi vaan elättää ja työttömiä?[/QUOTE]

Mulla on itse asiassa kolme lasta, joiden kanssa oon vallan hyvin pärjännyt jopa ilman autoa ;) Ja jollet ole huomannut, niin hyvinvointiyhteiskunnan rahat ovat aika vähissä, josta syystä näitä muutoksia nyt tehdään. Sen lisäksi että vain ajattelisin kouluttautua hyvin, olen jo senkin ehtinyt tehdä - sekä maksaa aika helkkarin isoja veroja vuosikaudet - mutta en ole sitä sen vuoksi tehnyt, että elämäntapataiteilijat voisivat pistää lapsensa yhteiskunnan hoiviin kun niitten kans on muuten niin pirun vaikeeta ;)
 
"vvieras"
Vaikken itse olekaan kovin paljon töitä elämässäni vielä ehtinyt tehdä, olen hyvätuloisesta perheestä, jossa maksettu isoja määriä beroja, vaikka mitään tukia ole ikinä nostettu. Ei edes päivähoidossa oltu lapsena oltu. Koen kyllä, että oma isäni on maksanut niin paljon veroja, että ihan mielellään soisi ne omien lastenlapsiensa hoitoon, jos se on meille hyödyllistä.

Ja kuten sanoin, uudistus ei koske meitä eikä tule koskemaan. Olen kesän jälkeen kotona milempien lasten kanssa, kunnes pienempi on tarpeeksi vanha päiväkotiin ja menen yliopistoon jatkamaan opintoja. Ihan yleisesto mietin siis. Lähinnä tuo eskariasia mietityttää. Toisaalta toki vaikeiden vauvojen perheet. Jotkut osaavat ajatella myös muita, vaikkei koskekaan itseä ja vaikken itse ole edes koskaan saanut koliikkivauvaa. Molemmat olleet ihanan rauhallisia hyvinnukkuvia vauvoja. Pystyin sillon hyvin lukemaan kun vauva nukkui.
 
Ken guru
[QUOTE="vvieras";29790707]Beroja=veroja....puhelimella olen...[/QUOTE]

Meinaatko että jokaisen veronmaksajan kuuluu ottaa siivu jokaisesta asiasta johon verorahoja käytetään? Johan itsekin olet verorahoilla kouluttautunut, ja aiot vielä jatkaakin.

Eiköhän teidänkin perhe ole osansa verorahoista kuluttanut, jopa isäsi. Se nyt vaan on niin että joko veroja aletaan perimään vielä enemmän, tai sitten karsitaan kustannuksia. Kaikkeen kun muuten ei enää ole varaa.
 
"Jenis"
Meinaatko että jokaisen veronmaksajan kuuluu ottaa siivu jokaisesta asiasta johon verorahoja käytetään? Johan itsekin olet verorahoilla kouluttautunut, ja aiot vielä jatkaakin.

Eiköhän teidänkin perhe ole osansa verorahoista kuluttanut, jopa isäsi. Se nyt vaan on niin että joko veroja aletaan perimään vielä enemmän, tai sitten karsitaan kustannuksia. Kaikkeen kun muuten ei enää ole varaa.
No just näin. Vaatia kyllä osataan, mutta sitä ei tajuta mistä ne rahat tulee...
 
"vieraana"
[QUOTE="vvieras";29790700]Vaikken itse olekaan kovin paljon töitä elämässäni vielä ehtinyt tehdä, olen hyvätuloisesta perheestä, jossa maksettu isoja määriä beroja, vaikka mitään tukia ole ikinä nostettu. Ei edes päivähoidossa oltu lapsena oltu. Koen kyllä, että oma isäni on maksanut niin paljon veroja, että ihan mielellään soisi ne omien lastenlapsiensa hoitoon, jos se on meille hyödyllistä.

Ja kuten sanoin, uudistus ei koske meitä eikä tule koskemaan. Olen kesän jälkeen kotona milempien lasten kanssa, kunnes pienempi on tarpeeksi vanha päiväkotiin ja menen yliopistoon jatkamaan opintoja. Ihan yleisesto mietin siis. Lähinnä tuo eskariasia mietityttää. Toisaalta toki vaikeiden vauvojen perheet. Jotkut osaavat ajatella myös muita, vaikkei koskekaan itseä ja vaikken itse ole edes koskaan saanut koliikkivauvaa. Molemmat olleet ihanan rauhallisia hyvinnukkuvia vauvoja. Pystyin sillon hyvin lukemaan kun vauva nukkui.[/QUOTE]

Jos ei pysty lukemaan, niin lukee vasta sitten kun vanhempainvapaa on päättynyt ja vauvakin on taas hoidossa.

Sun isäsi maksamat verorahat on jo moneen kertaan käytetty sinun koulutukseesi, ei niistä ole enää mitään jäljellä vaan valtiolla velkaa joka kasvaa joka päivä.

Käy itse katsomassa jos et usko Velkakello.fi

Vieläkö olet sitä mieltä että meillä on varaa subjektiiviseen päivähoitoon silloin kun terve aikuinen on toisen lapsen kanssa kotona?
 
"vieraana"
Siis uskomatonta että joku ajattelee niin että koska mun isä on maksanut paljon veroja minulla on oikeus virikehoitopaikkaan.

No shit sherlock! Mulla bruttotulot tässä kuukaudessa 6291e josta maksoi veroa 1948 euroa. Kaksi lasta päivähoidossa joiden hoitopaikoista maksan yhteensä 500e. Jos yhden lapsen päivähoito maksaa tonnin kuukaudessa niin juuri ja juuri saan maksettua omien lasten päivähoidosta aiheutuvat kulut maksamillani veroilla. Lisäksi vielä käyttämämme kirjastoa, kunnallisia lääkäripalveluita, ajan verorahoilla rakennetuilla kaduilla ja poliisi ja palokuntakin on olemassa jos satun heitä tarvitsemaan.

En siis kuvittele että vaikka maksan paljon veroja olisin oikeutettu johonkin verovaroilla mihin muut eivät ole.
 
"vvieras"
Näin karkeasti laskettuna isäni on maksanut 900 000 veroja elämänsä aikana ja tekee edelleen töitä. Jotenkaan en usko koulutuksiin menneen niin paljon. Toki joku voi kertoa tarkemmin, mitä yhden suomalaisen koulutus maksaa peruskoulu+lukio. Tietysti eläkkeenä saa kukin takaisin, mutta olen kyllä ymmärtänyt että hyvätuloinen maksaa paljon enemmän veroa kuin pienituloinen, ja maksaa ns. Tämän toiswn elämää. Toki on sitten ökyrikkaat, osakesijoittajat ja muut erittäin menestyneet joiden veroilla maksetaan varmaan suurinosa.

Enkä ole sitä mieltä, että lapset tulisi pistää hoitoon jos ei ole tarvetta, mutta musta tämän tarpeen arviointi tulisi jättää perheelle itselleen ja neuvola voisi vaikka antaa oman näkemyksensä asiaan, ettei kenelläkään olisi esim käsitystä, että päiväkoti olisi joku välttämätön kehitykselle. Senhän takia moni pitää hoidossa kun käsitys on väärä. Silti päätös pitäisi olla perheellä ettei tarvitse väsynyt äiti esimerkiksi käydä erinäisillä lääkäreillä tms saamassa jotain todistusta ja saa pahimmillaan lastensuojelun niskaansa. Osa aika on monelle hyvä, itse en veisi ollenkaan, mutta väsynyt äiti tarvitsee usein sen kokopäivähoidon. Sitä ei edes pystytä uuden säädöksen myötä tarjoamaan mitenkään riittävän nopeasti kun paikkoja tuskin on ja osaaikaisesta ei noin vain kok. Päiväiseksi pääse.
 
Ken guru
[QUOTE="vvieras";29790783]Näin karkeasti laskettuna isäni on maksanut 900 000 veroja elämänsä aikana ja tekee edelleen töitä. Jotenkaan en usko koulutuksiin menneen niin paljon. Toki joku voi kertoa tarkemmin, mitä yhden suomalaisen koulutus maksaa peruskoulu+lukio. Tietysti eläkkeenä saa kukin takaisin, mutta olen kyllä ymmärtänyt että hyvätuloinen maksaa paljon enemmän veroa kuin pienituloinen, ja maksaa ns. Tämän toiswn elämää. Toki on sitten ökyrikkaat, osakesijoittajat ja muut erittäin menestyneet joiden veroilla maksetaan varmaan suurinosa.

Enkä ole sitä mieltä, että lapset tulisi pistää hoitoon jos ei ole tarvetta, mutta musta tämän tarpeen arviointi tulisi jättää perheelle itselleen ja neuvola voisi vaikka antaa oman näkemyksensä asiaan, ettei kenelläkään olisi esim käsitystä, että päiväkoti olisi joku välttämätön kehitykselle. Senhän takia moni pitää hoidossa kun käsitys on väärä. Silti päätös pitäisi olla perheellä ettei tarvitse väsynyt äiti esimerkiksi käydä erinäisillä lääkäreillä tms saamassa jotain todistusta ja saa pahimmillaan lastensuojelun niskaansa. Osa aika on monelle hyvä, itse en veisi ollenkaan, mutta väsynyt äiti tarvitsee usein sen kokopäivähoidon. Sitä ei edes pystytä uuden säädöksen myötä tarjoamaan mitenkään riittävän nopeasti kun paikkoja tuskin on ja osaaikaisesta ei noin vain kok. Päiväiseksi pääse.[/QUOTE]

Voi luoja! Tässä on pappa betalar kyllä saanut ihan uuden ulottuvuuden :D.
 
"vieras."
[QUOTE="vvieras";29790783]Näin karkeasti laskettuna isäni on maksanut 900 000 veroja elämänsä aikana ja tekee edelleen töitä. Jotenkaan en usko koulutuksiin menneen niin paljon. Toki joku voi kertoa tarkemmin, mitä yhden suomalaisen koulutus maksaa peruskoulu+lukio. Tietysti eläkkeenä saa kukin takaisin, mutta olen kyllä ymmärtänyt että hyvätuloinen maksaa paljon enemmän veroa kuin pienituloinen, ja maksaa ns. Tämän toiswn elämää. Toki on sitten ökyrikkaat, osakesijoittajat ja muut erittäin menestyneet joiden veroilla maksetaan varmaan suurinosa.

Enkä ole sitä mieltä, että lapset tulisi pistää hoitoon jos ei ole tarvetta, mutta musta tämän tarpeen arviointi tulisi jättää perheelle itselleen ja neuvola voisi vaikka antaa oman näkemyksensä asiaan, ettei kenelläkään olisi esim käsitystä, että päiväkoti olisi joku välttämätön kehitykselle. Senhän takia moni pitää hoidossa kun käsitys on väärä. Silti päätös pitäisi olla perheellä ettei tarvitse väsynyt äiti esimerkiksi käydä erinäisillä lääkäreillä tms saamassa jotain todistusta ja saa pahimmillaan lastensuojelun niskaansa. Osa aika on monelle hyvä, itse en veisi ollenkaan, mutta väsynyt äiti tarvitsee usein sen kokopäivähoidon. Sitä ei edes pystytä uuden säädöksen myötä tarjoamaan mitenkään riittävän nopeasti kun paikkoja tuskin on ja osaaikaisesta ei noin vain kok. Päiväiseksi pääse.[/QUOTE]

Jos sun iskällä on noin hyvät tulot niin varmaan sillä on sen verran jäänyt rahaa myös säästöön että pystyisi hankkimaan lapselleen (ja lapsenlapselleen) hoitajan kotiin jos tämä subjektiivinen oikeus päättyy.

LOL
 
"vvieras"
Vieraana...ei se lapsi ole siellä päivähoidossa kun max muutaman vuoden. Muistaakseni koulun kustannukset yhdestä lapsesta on paljon pienemmät. Eli kyllä jäät ns voitolle. En minäkään niin ajattele että olisin oikeutettu muuhun kuin muut vaan ihnetyttää, eikö jokainen saa itse olla ihan omaa mieltä siitä mihin verovaroja käytetään ja toivoisi ainakin itse hyötyvänsä niistä.
 
"vieraana"
[QUOTE="vvieras";29790794]Vieraana...ei se lapsi ole siellä päivähoidossa kun max muutaman vuoden. Muistaakseni koulun kustannukset yhdestä lapsesta on paljon pienemmät. Eli kyllä jäät ns voitolle. En minäkään niin ajattele että olisin oikeutettu muuhun kuin muut vaan ihnetyttää, eikö jokainen saa itse olla ihan omaa mieltä siitä mihin verovaroja käytetään ja toivoisi ainakin itse hyötyvänsä niistä.[/QUOTE]

Yleensä ajattelu on sellainen että naapureilta pois.

Mun mielestä on ihan oikein ja kohtuullista että sairaista ja vanhuksista ja työkyvyttömistä pidetään huolta. Maksan ihan mielelläni veroja että lapsilla on ilmainen koulutus ja koulussa tarjotaan kouluruoka. Ja että päivähoitopaikka järjestyy myös pienituloisille mahdollistaen työssäkäynnin.

Mutta ennenkin olen täällä kirjoittanut että sitä en hyväksy että terve ja työkykyinen ihminen päättää itse että istuu pulkan kyytiin ja toiset saa vetää pulkkaa. Ei riitä se että "iskä" tai joku muu on maksanut aikanaan veroja ja nyt voitte mua vetää pulkassa.

Homman pitää mennää niin että terveet ja työkykyiset aikuiset osallistuu yhteiskunnan pyörittämiseen jokainen kykyjensä ja mahdollisuuksiensa mukaan. Kotona oleville äideille se nyt valitettavasti jatkossa tarkoittaa että päivähoito on osa-aikaista. Jos se on liian hankalaa niin, niin ei ole pakko viedä lasta päivähoitoon ollenkaan.
 
"vvieras"
Vieras...miksi olisi? Jos et satu tietämään, niin vaikka olisi hyvät tulot, ei sillä rikastumaan pääse, jollet sijoita tai muuta. Isäni on lähwmmäs 60 vuotias mies, ei tuo ole edes mikään älytön summa. Velaton asunto ja lapsille tarjottu hyvä elämä. Toki tarvittaessa rahallistakin apua voi saada jos ongelmia tulisi. Toki heillä olisi varmaan varaa maksaa lapsemme päiväkoti todellusuudessa, mutta miksi maksaisi kun veroja on maksettu niin paljon?
 
"vieraana"
[QUOTE="vvieras";29790803]Vieras...miksi olisi? Jos et satu tietämään, niin vaikka olisi hyvät tulot, ei sillä rikastumaan pääse, jollet sijoita tai muuta. Isäni on lähwmmäs 60 vuotias mies, ei tuo ole edes mikään älytön summa. Velaton asunto ja lapsille tarjottu hyvä elämä. Toki tarvittaessa rahallistakin apua voi saada jos ongelmia tulisi. Toki heillä olisi varmaan varaa maksaa lapsemme päiväkoti todellusuudessa, mutta miksi maksaisi kun veroja on maksettu niin paljon?[/QUOTE]

Mulla ei rautalanka riitä tai sitten olet trollipeikko mutta vielä kertaalleen.

Ne sun isäsi aikanaan maksamat rahat on jo käytetty, ties mihin. Sulla ei ole mitään omaa kiintiötä mistä isäsi maksamia verovaroja voisi käyttää lapsesi päivähoitoon. Rahaa ei ole, se ei riitä. Joten jostain pitää säästää ja tämä subjektiivinen päivähoito-oikeus on yksi sellainen asia.
 
Ken guru
[QUOTE="vvieras";29790794]Vieraana...ei se lapsi ole siellä päivähoidossa kun max muutaman vuoden. Muistaakseni koulun kustannukset yhdestä lapsesta on paljon pienemmät. Eli kyllä jäät ns voitolle. En minäkään niin ajattele että olisin oikeutettu muuhun kuin muut vaan ihnetyttää, eikö jokainen saa itse olla ihan omaa mieltä siitä mihin verovaroja käytetään ja toivoisi ainakin itse hyötyvänsä niistä.[/QUOTE]

Toki saa toivoa, mutta voiko sitä kuitenkin ajatella että rahaa ei ole niin paljoa että kaikille lapsille voidaan taata lähes ilmainen hoito ettei vanhempien tarvitse vapaa-ajallaan hoitaa omia lapsiaan?

Ja eipä ole tullut mieleenkään lähteä laskemaan muiden maksamia verorahoja, että mitä yhteiskunta on sen puolesta minulle velkaa...
 
"Kiva juttu"
[QUOTE="vvieras";29790783]Näin karkeasti laskettuna isäni on maksanut 900 000 veroja elämänsä aikana ja tekee edelleen töitä. Jotenkaan en usko koulutuksiin menneen niin paljon. Toki joku voi kertoa tarkemmin, mitä yhden suomalaisen koulutus maksaa peruskoulu+lukio. Tietysti eläkkeenä saa kukin takaisin, mutta olen kyllä ymmärtänyt että hyvätuloinen maksaa paljon enemmän veroa kuin pienituloinen, ja maksaa ns. Tämän toiswn elämää. Toki on sitten ökyrikkaat, osakesijoittajat ja muut erittäin menestyneet joiden veroilla maksetaan varmaan suurinosa.

Enkä ole sitä mieltä, että lapset tulisi pistää hoitoon jos ei ole tarvetta, mutta musta tämän tarpeen arviointi tulisi jättää perheelle itselleen ja neuvola voisi vaikka antaa oman näkemyksensä asiaan, ettei kenelläkään olisi esim käsitystä, että päiväkoti olisi joku välttämätön kehitykselle. Senhän takia moni pitää hoidossa kun käsitys on väärä. Silti päätös pitäisi olla perheellä ettei tarvitse väsynyt äiti esimerkiksi käydä erinäisillä lääkäreillä tms saamassa jotain todistusta ja saa pahimmillaan lastensuojelun niskaansa. Osa aika on monelle hyvä, itse en veisi ollenkaan, mutta väsynyt äiti tarvitsee usein sen kokopäivähoidon. Sitä ei edes pystytä uuden säädöksen myötä tarjoamaan mitenkään riittävän nopeasti kun paikkoja tuskin on ja osaaikaisesta ei noin vain kok. Päiväiseksi pääse.[/QUOTE]

Voiskohan se isukkisi sitten vaikka palkata sille lapsenlapselleen hoitajan pariksi tunniksi eskarin jälkeen jos se niin välttämätöntä on? Ei tarvisi koko päivähoitojärjestelmää rustata uusiksi hänen verorahojensa ja lapsensa perheen tarpeiden takia.
 
-
Mun nähdäkseni on ihan fiksua osa- aikaistaa päivähoito niille, joilla toinen vanhempi on kotona. Sori vaan, mutta en mä näe siinä mitään järkeä, että äiti on vaikkapa vauvan kanssa himassa ja vanhempi lapsi on hoidossa aamusta iltaan jokapäivä.
 
"vvieras"
[QUOTE="vieraana";29790802]Yleensä ajattelu on sellainen että naapureilta pois.

Mun mielestä on ihan oikein ja kohtuullista että sairaista ja vanhuksista ja työkyvyttömistä pidetään huolta. Maksan ihan mielelläni veroja että lapsilla on ilmainen koulutus ja koulussa tarjotaan kouluruoka. Ja että päivähoitopaikka järjestyy myös pienituloisille mahdollistaen työssäkäynnin.

Mutta ennenkin olen täällä kirjoittanut että sitä en hyväksy että terve ja työkykyinen ihminen päättää itse että istuu pulkan kyytiin ja toiset saa vetää pulkkaa. Ei riitä se että "iskä" tai joku muu on maksanut aikanaan veroja ja nyt voitte mua vetää pulkassa.

Homman pitää mennää niin että terveet ja työkykyiset aikuiset osallistuu yhteiskunnan pyörittämiseen jokainen kykyjensä ja mahdollisuuksiensa mukaan. Kotona oleville äideille se nyt valitettavasti jatkossa tarkoittaa että päivähoito on osa-aikaista. Jos se on liian hankalaa niin, niin ei ole pakko viedä lasta päivähoitoon ollenkaan.[/QUOTE]

Edelleenkään tuo ei vaikuta millään tavalla minuun. Jos koskisi, en veisi ollenkaan. Musta tuo subjektiivisen päivähoidon törkeäkin hyväksikäyttö on lievempi juttu, kun työttömänä tahallaan loisiminen, koska "ihan saman rahan saa kotona makaamalla". Sitäpaitsi tuo koko säästö, mikä tuosta tulee on marginaalinen ja itseasiassa mennään paljon miinuksen puolelle kun otetaan tuohon kht uudistus (olen lukenut sen raportin, jossa luki kuinka monta miljoonaa kustannuksia tulee kht uudistuksen myötä. Puhutaan yli sadasta miljoonasta, kun subjektiivisen hoitooikeiden säästö oli jotain 10 miljoonaa). Kyllä niitä säästökohteita on paljon muita. Senhän takia kataista vihataan, kun niin paljon kohdistuu lapsiin.
 

Yhteistyössä