Jos toisen lapsen äiti kutsuu minun lapseni heidän mukaansa, kuka maksaa kulut?

  • Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti
Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ainakin sitten olisi kohteliasta vastavuoroisesti ottaa heidän lapsi mukaan johonkin ja maksaa kulut :)
Nooh, kaikilla ei ole samanlaisia mahdollisuuksia viedä edes omia, saati toisten lapsia erilaisiin paikkoihin. Kuopuksen koulussa miltei kaikki muut perheet ovat erittäin äveriäitä ja edellytykset toisten kutsumiseen toista luokkaa kuin esim. minulla. Hieman vastaava tilanne kuopuksella ja hänen bestiksellään kuin Anni Swanin kirjassa Sara ja Sarri. En kuitenkaan oleta maailman menevän aivan samaa rataa kuin 1920-luvun lopulla. Rahat mukaan ja jos toinen osapuoli maksaa kaiken, niin eihän siinä sitten mitään.

 
mukaan kutsuja
Minäkin olen joskus kutsunut lasteni kaverita mukaan, koska lapset ovat sitä toivoneet. Olen kyllä esittänyt asian niin, että meidän kyydissä pääsisi Särkänniemeen jos haluaa lähteä jne. En silloin oleta maksavai, en myöskään matkakuja veoittavani. ;) Mutta ostan kyllä vieraallekin jätskit jos omillenikin ja niin edelleen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja d:
Jos itse kutsun toisen lapsen mukaan, niin tietenkin maksan. Tai sitten jo kutsuvaiheessa ilmoitan, että mukaan voi tulla, mutta kuluja en maksa. Jos joku kutsuu lapseni, eikä puhu kustannuksista mitään, niin oletan hänen maksavan lapsenikin kulut. Näin minut on kasvatettu.
Niin minutkin. Mutta olenkin kalkkis ja nykyisin toimitaan jo monesti toisin.
Mä en ole ikinä moiseen törmännytkään...jotta tosiaan on hyvä jos kukaan ei oleta että kun näin toimittu ennenkin, niin toimitaan jatkossakin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ainakin sitten olisi kohteliasta vastavuoroisesti ottaa heidän lapsi mukaan johonkin ja maksaa kulut :)
Nooh, kaikilla ei ole samanlaisia mahdollisuuksia viedä edes omia, saati toisten lapsia erilaisiin paikkoihin. Kuopuksen koulussa miltei kaikki muut perheet ovat erittäin äveriäitä ja edellytykset toisten kutsumiseen toista luokkaa kuin esim. minulla. Hieman vastaava tilanne kuopuksella ja hänen bestiksellään kuin Anni Swanin kirjassa Sara ja Sarri. En kuitenkaan oleta maailman menevän aivan samaa rataa kuin 1920-luvun lopulla. Rahat mukaan ja jos toinen osapuoli maksaa kaiken, niin eihän siinä sitten mitään.
ei tietenkää ole! mutta siinä tapauksessa kannattaa ainakin tarjoutua maksamaan oman lapsensa kulut eikä olettaa että oma lapsi aina viedään ja kaikki tarjotaan, ilman minkäänlaista vastavuoroisuutta.
 
Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ainakin sitten olisi kohteliasta vastavuoroisesti ottaa heidän lapsi mukaan johonkin ja maksaa kulut :)
Nooh, kaikilla ei ole samanlaisia mahdollisuuksia viedä edes omia, saati toisten lapsia erilaisiin paikkoihin. Kuopuksen koulussa miltei kaikki muut perheet ovat erittäin äveriäitä ja edellytykset toisten kutsumiseen toista luokkaa kuin esim. minulla. Hieman vastaava tilanne kuopuksella ja hänen bestiksellään kuin Anni Swanin kirjassa Sara ja Sarri. En kuitenkaan oleta maailman menevän aivan samaa rataa kuin 1920-luvun lopulla. Rahat mukaan ja jos toinen osapuoli maksaa kaiken, niin eihän siinä sitten mitään.
ei tietenkää ole! mutta siinä tapauksessa kannattaa ainakin tarjoutua maksamaan oman lapsensa kulut eikä olettaa että oma lapsi aina viedään ja kaikki tarjotaan, ilman minkäänlaista vastavuoroisuutta.
Noh, se voi olla suurempaa vastavuoroisuutta joillekin, että saa lapselleen mukavaa seuraa, kun sitä tarvitsee kuin joutua maksamaan muutama kymppi. Kuten sanoin, tilanteita on erilaisia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tulen sitten kertomaan kuinka kävi. Itse oletan, että he maksavat. Laitan lapselle rahat mukaan. Siinähän tuo selviää parin päivän sisään, kuka maksoi ja mitä. Mielestäni ei voi tulla kuluja siitä, että he tekevät aloitteen. Jos yhdessä sovittu, eri asia.
Sinun lastasi ei varmaankaan jatkossa kukaan kutsu mihinkään. Siis jos asenteesi käy ilmi.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Mä en ole ikinä moiseen törmännytkään...jotta tosiaan on hyvä jos kukaan ei oleta että kun näin toimittu ennenkin, niin toimitaan jatkossakin.
Nimenomaan. Esikoisen kohdalla en niinkään törmännyt asiaan, mutta kuopuksen kohdalla jo törmäsin. Siis siihen, että kun kutsuin kuopuksen kaverin mukaamme jonnekin, minä luonnollisesti maksoin kaveristakin aiheutuvat kulut. Monille kavereiden vanhemmille tämä oli ihan uusi asia.

 
Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tulen sitten kertomaan kuinka kävi. Itse oletan, että he maksavat. Laitan lapselle rahat mukaan. Siinähän tuo selviää parin päivän sisään, kuka maksoi ja mitä. Mielestäni ei voi tulla kuluja siitä, että he tekevät aloitteen. Jos yhdessä sovittu, eri asia.
Sinun lastasi ei varmaankaan jatkossa kukaan kutsu mihinkään. Siis jos asenteesi käy ilmi.
Miten se kävisi ilmi, jos lapsella kuitenkin on rahaa ja ilmeisesti ap ei aio perheeltä kysyä asiasta?
 
Vieras
Mä olen jo tottunut siihen, että varaudun maksamaan. Minäkin olen ennen olettanut, että kutsuja maksaa, mutta ei se nykyisin yleensä noin mene. Me taas yleensä maksetaan, jos kutsutaan eli itse kuitenkin noudatamme tätä "vanhanaikaista" tapaa :)
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Noh, se voi olla suurempaa vastavuoroisuutta joillekin, että saa lapselleen mukavaa seuraa, kun sitä tarvitsee kuin joutua maksamaan muutama kymppi. Kuten sanoin, tilanteita on erilaisia.
Näin juuri. Kuopuksella on ollut kavereita, jotka ovat suurperheiden vanhimmasta päästä ja jos mä en olisi reissua maksanut, kaveri ei olisi päässyt mukaan lainkaan. En ole koskaan odottanut mitään vastapalveluksia vaan musta on ollut mukavaa, kun olen saanut olla itse vain aikuisena mukana.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ainakin sitten olisi kohteliasta vastavuoroisesti ottaa heidän lapsi mukaan johonkin ja maksaa kulut :)
Nooh, kaikilla ei ole samanlaisia mahdollisuuksia viedä edes omia, saati toisten lapsia erilaisiin paikkoihin. Kuopuksen koulussa miltei kaikki muut perheet ovat erittäin äveriäitä ja edellytykset toisten kutsumiseen toista luokkaa kuin esim. minulla. Hieman vastaava tilanne kuopuksella ja hänen bestiksellään kuin Anni Swanin kirjassa Sara ja Sarri. En kuitenkaan oleta maailman menevän aivan samaa rataa kuin 1920-luvun lopulla. Rahat mukaan ja jos toinen osapuoli maksaa kaiken, niin eihän siinä sitten mitään.
ei tietenkää ole! mutta siinä tapauksessa kannattaa ainakin tarjoutua maksamaan oman lapsensa kulut eikä olettaa että oma lapsi aina viedään ja kaikki tarjotaan, ilman minkäänlaista vastavuoroisuutta.
Noh, se voi olla suurempaa vastavuoroisuutta joillekin, että saa lapselleen mukavaa seuraa, kun sitä tarvitsee kuin joutua maksamaan muutama kymppi. Kuten sanoin, tilanteita on erilaisia.
niin ja ihmisiä erilaisia niinkuin tässäkin keskustelussa näkyy. Minä en ainakaan oleta että mun lapset otetaan mukaan ja kulut maksetaan vaan koska he on ihanaa seuraa. Niinkin joskus käy mutta en mä siittä oletuksesta lähde, vaan aina tarjoudun maksamaan.
 
kolme lasta
Tämäkin riippuu niin paljon siitä mihin ollaan menossa ja paljonko maksaa, kaunko ollaan, syödäänkö mitä jne... Jos mä kutsuisin toisten lapsia mukaan esim. johonkin huvipuistoon, puuhamaahan tai vastaavaan johon kalliit liput niin sopisin kyllä vanhempien kanssa että pääsylipun jokainen maksaa itse, mut ruuan, jätskin voisin kyllä tarjota. Ja matkakuluja en todellakaan velottaisi. Mut jos kohteena olis uimahalli tai joku muu muutaman euron juttu niin silloin voisin vaikka tarjota huvituksen.

Ja jos mun lapsia pyydettäis johonkin mukaan niin tarjoutuisin kyllä maksamaan. Mut jos ei olis rahaa tai en katsoisi tarpeelliseksi lapsen sinne päästä niin sit lapsi ei sinne lähtisi.
 
kolme lasta
Tämäkin riippuu niin paljon siitä mihin ollaan menossa ja paljonko maksaa, kaunko ollaan, syödäänkö mitä jne... Jos mä kutsuisin toisten lapsia mukaan esim. johonkin huvipuistoon, puuhamaahan tai vastaavaan johon kalliit liput niin sopisin kyllä vanhempien kanssa että pääsylipun jokainen maksaa itse, mut ruuan, jätskin voisin kyllä tarjota. Ja matkakuluja en todellakaan velottaisi. Mut jos kohteena olis uimahalli tai joku muu muutaman euron juttu niin silloin voisin vaikka tarjota huvituksen.

Ja jos mun lapsia pyydettäis johonkin mukaan niin tarjoutuisin kyllä maksamaan. Mut jos ei olis rahaa tai en katsoisi tarpeelliseksi lapsen sinne päästä niin sit lapsi ei sinne lähtisi.
 
mukaan kutsuja
On niin erilaisia perheitä. Jotkut kustantavat jopa ulkomaille kaverin lapselleen. Joillakin ei ole mahdollisuutta maksaa kaverin kuluja. Minusta olisi paras toimia näin: kun kaverin perhe kysyy lasta mukaan, kysyy silloin, mitähän se reissu maksaa ja päättää vasta sitten. Siinä sitten voi kutsuja sanoa hinnan tai kertoa, että maksaa kyllä kulut. Ei sitten tarvitse arvuutella miten se menikään.
 
Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja mukaan kutsuja:
On niin erilaisia perheitä. Jotkut kustantavat jopa ulkomaille kaverin lapselleen. Joillakin ei ole mahdollisuutta maksaa kaverin kuluja. Minusta olisi paras toimia näin: kun kaverin perhe kysyy lasta mukaan, kysyy silloin, mitähän se reissu maksaa ja päättää vasta sitten. Siinä sitten voi kutsuja sanoa hinnan tai kertoa, että maksaa kyllä kulut. Ei sitten tarvitse arvuutella miten se menikään.
Näin minäkin suosittelen.
 
tottakai
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
No sinun tietenkin.
Miksi? Jos minä en ole pyytänyt tätä ja olemme aiemmin käyneet jo kohteessa. Jos lapsi otetaan mukaan seuraksi heidän lapselleen? Miksi minä maksaisin? Jos joku kutsuu minut ravintolaan, maksanko minä muka ruokani?
Tottakai maksan oman ruokani /kuluni jos käyn kaverin kanssa ravintoalssa. niin kaikki muutkin tuttuni.
vain mäntti elättää itsensä muilla.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja mukaan kutsuja:
On niin erilaisia perheitä. Jotkut kustantavat jopa ulkomaille kaverin lapselleen. Joillakin ei ole mahdollisuutta maksaa kaverin kuluja. Minusta olisi paras toimia näin: kun kaverin perhe kysyy lasta mukaan, kysyy silloin, mitähän se reissu maksaa ja päättää vasta sitten. Siinä sitten voi kutsuja sanoa hinnan tai kertoa, että maksaa kyllä kulut. Ei sitten tarvitse arvuutella miten se menikään.
Näin minäkin suosittelen.
Ja minä.

 
tottaki
toisekseen, en ole koskaan kutsunut ketään minnekään. lapseni saattaa pyytää kaveria mukaan jonnekin joka taas päättää haluaako kysyä vanhemmiltaan pääseekö mukaan ja omani kysyy minulta pääseekö mukaan. tottakai oletan jokaisen elättävän omat lapsensa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja mukaan kutsuja:
On niin erilaisia perheitä. Jotkut kustantavat jopa ulkomaille kaverin lapselleen. Joillakin ei ole mahdollisuutta maksaa kaverin kuluja. Minusta olisi paras toimia näin: kun kaverin perhe kysyy lasta mukaan, kysyy silloin, mitähän se reissu maksaa ja päättää vasta sitten. Siinä sitten voi kutsuja sanoa hinnan tai kertoa, että maksaa kyllä kulut. Ei sitten tarvitse arvuutella miten se menikään.
Näin minäkin suosittelen.
Ja minä.
Minä myös.

 
siis
Nykyään jopa parisuhteessa saattaa ihmisilä ollla sinun ja minun rahat.
Miten kukaan voi oikeasti elää jollain viime vuosituhannella. eihän silloin ollut edes mitään kalliita lippuja minnekään. tottakai nykyään jokainen maksaa itsensä. ja siis jos oma lapsi lähtee jonnekin vanhemmat maksavat.
eri asia on jos joku haluaa tarjota. mutta oletus on aina se että jokaine maksaa itsensä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Jos kutsun kaverini ravintolaan, siis minä kutsun, emme vain sovi tapaamisesta, niin minä maksan. Tosin teen sen selväksi jo kutsuessani "minä piuvaan".
Meillä nuorempi poika on ollut aika monta kertaa keilaamassa tai museoissa tai syömässä kaverin perheen mukana ja joka kerta ovat erikseen sanoneet, että he kutsuvat ja he kustantavat. Olemme sitten vastavuoroisesti kutsuneet kaveria elokuviin yms.
 
Non compos mentis
Alkuperäinen kirjoittaja siis:
Nykyään jopa parisuhteessa saattaa ihmisilä ollla sinun ja minun rahat.
Miten kukaan voi oikeasti elää jollain viime vuosituhannella. eihän silloin ollut edes mitään kalliita lippuja minnekään. tottakai nykyään jokainen maksaa itsensä. ja siis jos oma lapsi lähtee jonnekin vanhemmat maksavat.
eri asia on jos joku haluaa tarjota. mutta oletus on aina se että jokaine maksaa itsensä.
:hug:

Jos julkkiksen lapsi haluaa lapseni seuraksi Alpeille viikoksi, maksanko minä vai kutsuja?
 

Yhteistyössä