Jos toisen lapsen äiti kutsuu minun lapseni heidän mukaansa, kuka maksaa kulut?

  • Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti
ihmeloinen olet
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja siis:
Nykyään jopa parisuhteessa saattaa ihmisilä ollla sinun ja minun rahat.
Miten kukaan voi oikeasti elää jollain viime vuosituhannella. eihän silloin ollut edes mitään kalliita lippuja minnekään. tottakai nykyään jokainen maksaa itsensä. ja siis jos oma lapsi lähtee jonnekin vanhemmat maksavat.
eri asia on jos joku haluaa tarjota. mutta oletus on aina se että jokaine maksaa itsensä.
:hug:

Jos julkkiksen lapsi haluaa lapseni seuraksi Alpeille viikoksi, maksanko minä vai kutsuja?
sinä tietysti. julkkikset ovat usein köyhiä kuin kirkonrotat. ja jos on varaakin niin en oleta kenenkään omaa lastani elättävän.
 
Jos joku lapseni kutsuisi kesäloma reissuun mukaan, varmasti varaisin lapselle rahaa pääsylippuihin, "ulkona syömiseen", junalippuihin yms. kuluihin, mutta todennäköisesti olettaisin että minun ei tarvitse osallistua esimerkiksi bensa tai muihin vastaaviin matkakustannuksiin, vuokra mökistä tms. aiheutuviin kuluihin.
 
tytyx
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja mukaan kutsuja:
On niin erilaisia perheitä. Jotkut kustantavat jopa ulkomaille kaverin lapselleen. Joillakin ei ole mahdollisuutta maksaa kaverin kuluja. Minusta olisi paras toimia näin: kun kaverin perhe kysyy lasta mukaan, kysyy silloin, mitähän se reissu maksaa ja päättää vasta sitten. Siinä sitten voi kutsuja sanoa hinnan tai kertoa, että maksaa kyllä kulut. Ei sitten tarvitse arvuutella miten se menikään.
Näin minäkin suosittelen.
Ja minä.
ja mä. Ihan reissusta riippuu tuleeko edes ylimääräisiä kuluja, esim jos varatussa huoneessa sattuu oleen tilaa, ni hulluutta ois olla ottamatta tuttu, mukava muksu mukaan omalle seuraksi.

Toisaalta ois kiva, jos näitten vanhemmat järkkäis joskus jotain kivaa takaspäin, eikä sen tarvis olla ees kallista. Vaikka ihan perus uimahalliretki.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja mukaan kutsuja:
On niin erilaisia perheitä. Jotkut kustantavat jopa ulkomaille kaverin lapselleen. Joillakin ei ole mahdollisuutta maksaa kaverin kuluja. Minusta olisi paras toimia näin: kun kaverin perhe kysyy lasta mukaan, kysyy silloin, mitähän se reissu maksaa ja päättää vasta sitten. Siinä sitten voi kutsuja sanoa hinnan tai kertoa, että maksaa kyllä kulut. Ei sitten tarvitse arvuutella miten se menikään.
Näin minäkin suosittelen.
Ja minä.
Minä myös.
Ja minäkin.

Itse pidän myös oletuksena että jokainen maksaa oman lapsensa kulut jos ei erikseen muuta sovita. Jos siis itse kutsuisin jonkun toisen lapsen mukaamme niin ilmoittaisin jo kutsuessa että me tarjotaan reissu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja fifiia:
Jos joku lapseni kutsuisi kesäloma reissuun mukaan, varmasti varaisin lapselle rahaa pääsylippuihin, "ulkona syömiseen", junalippuihin yms. kuluihin, mutta todennäköisesti olettaisin että minun ei tarvitse osallistua esimerkiksi bensa tai muihin vastaaviin matkakustannuksiin, vuokra mökistä tms. aiheutuviin kuluihin.
Tuota linjaa minäkin ajattelen.
 
myy
Tottakait sinä maksat.he varmaan haluavat omille muksuilleen kaverin mukaan ja siksi pyysivät sinun lastasi.hyvin äkkiä loppuu kutsut jos he tai joku muu tuttusi,joka ottaa lapsesi mukaan johonkin,joutuu maksamaan sinunkin muksusi menot...kyllä minä ainakin oletan ja toivon,että lapsella on rahaa mukanaan,että edes jotain maksaa reissussa itse...ite olen maksanut ruokailut reissussa lasten kamuille,jos niitä on mukana.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
No sinun tietenkin.
Miksi? Jos minä en ole pyytänyt tätä ja olemme aiemmin käyneet jo kohteessa. Jos lapsi otetaan mukaan seuraksi heidän lapselleen? Miksi minä maksaisin? Jos joku kutsuu minut ravintolaan, maksanko minä muka ruokani?
Toki voit kieltää lastasi lähtemästä. Yleensä tuollaiset asiat sovitaan vanhempien kesken.
 
viera
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Eli, jos pyytävät lasta mukaan pieneen reissuun tai jonnekin kesäiseen ajanvietetapahtumaan, kenen maksettavaksi pääsymaksut lankeavat? Kutsujan vai minun?
Mikä on kutsu?

Jos minä kysyn sinulta lähtisikö teidän NicoPetteri mun Ancelican seuraksi kun lähdemme viikoksi reissuun.

Onko tämä kutsu jolloin minä maksan.

Vai onko tämä kysymys siitä että lähtisikö lapsesi kanssamme , jolloin voin olettaa sinun laittavan rahaa lapsesi kuluihin?

Tämän asian voi nähdä monella tavalla. Mä en oleta että joku maksaisi lapseni kulut ottaessaan hänet mukaansa.

Mutta mä pidän itsestään selvyytenä että mä maksan jos kysyn jotain mukaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja viera:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Eli, jos pyytävät lasta mukaan pieneen reissuun tai jonnekin kesäiseen ajanvietetapahtumaan, kenen maksettavaksi pääsymaksut lankeavat? Kutsujan vai minun?
Mikä on kutsu?

Jos minä kysyn sinulta lähtisikö teidän NicoPetteri mun Ancelican seuraksi kun lähdemme viikoksi reissuun.

Onko tämä kutsu jolloin minä maksan.

Vai onko tämä kysymys siitä että lähtisikö lapsesi kanssamme , jolloin voin olettaa sinun laittavan rahaa lapsesi kuluihin?

Tämän asian voi nähdä monella tavalla. Mä en oleta että joku maksaisi lapseni kulut ottaessaan hänet mukaansa.

Mutta mä pidän itsestään selvyytenä että mä maksan jos kysyn jotain mukaan.
Siksi näissä tilanteissa on tosissaan hyvä kysyä heti kutsun saatuaan noista kustannuksista.

Itselleni voisi vähän vaihdella tuo maksamispuoli riippuen siitä millaisesta reissusta on kysymys ja kuinka läheinen lapsi on. Vaikka oltaisiin jollekin huvipuistoreissulle lähdössä ja rannekkeet maksavat hunajaa ja mukaan kutsuttaisiin pari naapurinlasta niin laskisin ne rannekkaat vanhempien amksettaviksi.

Jos taas kutsuttaisiin mukaan joku kummilapsi niin tarjottaisiin mielellään reissu hänelle, mikä sitten mainittaisiiin jo kutsussa. Tai sjo mentäisiin jonnekin uimaan tai eläinpuistoon missä pääsymaksut edullisempia niin maksettaisiin naapurin lapsetkin mukaan.
 
jos pyydän ,maksan kutsutun
jos kysyn kutsuttavan vanhemmilta,niin silloin he maksaa osan (esim sisäänpääsy,mökille tms käyttörahaa mässöön etc)
jos olen epävarma omieni kohdalla,otan asiasta selvää enkä odota "laskua"
 
ap
Vanha malli päti vielä tässä tapauksessa. Lapsi tuli kotiin, eikä hänen rahoihinsa oltu kajottu, vaikka oli mukana pääsylipun verran ja muutama kymppi extraa. Ilmainen reissu siis.
 
minä
Meillä kun on vain yksi lapsi niin monesti otamme hänelle kaverin mukaan, esim lapin laskettelureisuulla kaveri maksaa hissilippunsa mut muut kustannukset tulee meille, etelänlomalla matkan maksaa kaverin vanhemmat mutta me muut kulut.
Toki nämä ovat pidempiä reissuja joten näistä neuvotellaan vanhempien kanssa ja samalla myös puhutaan rahasta.
Tosin huvipuistoihin kun nykyisin saa ostaa vaikka prismasta rannekkeen on monella kaverilla ollut se ranneke jo valmiina kun on reissuun lähetty
 

Yhteistyössä