Joskus sitä toivoisi että olisi riskiraskaus jota seurataan tarkemmin.

  • Viestiketjun aloittaja "höh"
  • Ensimmäinen viesti
No kyllä nyt jos sektioon joutuu, niin kai sen nyt mielummin tietää etukäteen, eikä yllätyksenä siirretä synnytyssalista leikkaukseen...
Siltikin voi synnytyksessä asiat edetä niin että kärrätään sinne leikkuriin vaikka miten olisi vauvan koko arviotu oikein, lantio mitattu tms.
Aika urpoa toivoa riskiraskautta.

Mene ap yksityiselle, sillähän näistä peloistasi pääset.
 
"koi"
No kyllä nyt jos sektioon joutuu, niin kai sen nyt mielummin tietää etukäteen, eikä yllätyksenä siirretä synnytyssalista leikkaukseen...
No eikös se synnytyskin tule kuitenkin jonkin sortin yllätyksenä. Jos ei ole käynnistetty tai suunniteltu sektio. Eikös se nyt ole aika selvää jokaiselle raskaana olevalle että synnytys ei välttämättä mene "synnytystapatoivelistan" mukaan, vaan yllätyksiä voi tulla. Esmes napanuora kaulan ympärillä. Sitä ei voi etukäteen tietää, se tulee eteen jos on tullakseen. Ihan maalaisjärkeä on joskus syytä käyttää eikä jäädä elämään niin että kaikki tarvitsee tietää etukäteen.
 
keskosen äiti
Mä odotin normaalisti lasta. Kaikki meni siihen saakka kuin suunniteltu. RV26 alkoi verenpaine nousta ja viikon päästä oli tipassa synnytyssalissa, raskausmyrkytys tuli niin yllätäin ja puun takaa. Lapsi syntyi rv27+1, sektiolla. Raskausmyrkytys ajoi mut siihen tilaan että salista mut kärrätiin ensin tehon tarkkailuun ja sitten teholle kun menin tajuttomaksi ja henkitystiet turposivat käytännössä umpeen. Hengityskoneessa olin 3 päivää.

Nyt tuosta on 5 vuotta. Mikään ei mennyt synnytyksessä suunnitellusti, ei niin mikään. Mutta mä elän, lapsi elää ja me ollaan jatkettu ihan normaalia elämää tuon jälkeen. Raskaus on aina riski, tavalla tai toisella. Suurin osa raskauksista ja synnytyksistä menee "kirjan oppien mukaan". Miksi siis kantaa suurta huolta sektiosta? Se tulee jos on tullakseen ja luultavammin kuitenkin jatkatte sen jälkeen normaalia elämää.

Pelkää vaan että tässä on taustalla tää kiero väittämä että sektio ei ole muka synnytys ja pla pla pla....sitä kakkaa mitä tää palsta joskus syöltää. Sektio äiti on äiti missä alateitse synnytttänytkin. Eikä epäonnistuja tms.
 
"vieras"
Mitä hyötyä siitäkäään olis, vaikka painoarvio tiiettäis? Jos on iso vauva, niin ei siinä käynnistäminenkään yleensä auta, tutkimusten mukaan silloin synnytyksen käynnistyminen on tehotonta ja tosi vaikeaa... Eli sektio siinäkin sitten todennäköinen.
 
Mun tekis mieli tinttasta sua vähän. Kukaan ei toivo riskiraskautta ei kukaan. SIINÄ ON PIRUSTI muutakin pelättävää kuin yksi sektio.
Peesaan tätä! Ole nyt ap hitto tyytyväinen että tämän hetken tiedon mukaan sulla on terve lapsi tulossa ilman että raskauden aikana on mitään ongelmia. Toiset katsos kun eivät koskaan saa sitä elävää lasta syliinsä, vaikka kuinka juoksevat lääkärissä.
 
"kolmen äiti"
sf-mitta ei kerro vauvan kokoa, siihen liittyy muutakin, esim lapsiveden määrä, et en kyl jännittäis sen takia, et vauva on niin iso. kyl uskon, että lääkäri ja neuvolan täti olis eteenpäin laittanut, jos siihen syytä olis nähnyt.

mutta onnea synnytykseen.
 
pahaa tekee
Peesaan tätä! Ole nyt ap hitto tyytyväinen että tämän hetken tiedon mukaan sulla on terve lapsi tulossa ilman että raskauden aikana on mitään ongelmia. Toiset katsos kun eivät koskaan saa sitä elävää lasta syliinsä, vaikka kuinka juoksevat lääkärissä.
Niin ja munkin tapauksessa meinattiin molemmat päästä ikiuneen, minä ja lapsi.

Mä ymmärrän että pienempikin asia voi pelottaa, mutta hieman tyhmää on laukoa tollasta että toivoo riskiraskautta. Se kertoo jotain.

Pyydä ap neuvolasta ASIALLISTA materiaalia sektiosta. Älä netistä lue "provosoituneita" kirjoituksia ja juttuja. Ota järki käteen ja soita vaikka neuvolaan. He kuuntelevat huolesi ja osaavat kertoa asiasta tarkemmin. Et voi elää niin että tietäisit kaiken aina etukäteen. Se nyt vaan ei onnistu koska kukaan ei tulevaa tiedä.
 
[QUOTE="kolmen äiti";23147991]sf-mitta ei kerro vauvan kokoa, siihen liittyy muutakin, esim lapsiveden määrä, et en kyl jännittäis sen takia, et vauva on niin iso. kyl uskon, että lääkäri ja neuvolan täti olis eteenpäin laittanut, jos siihen syytä olis nähnyt.
[/QUOTE]

Ja se mittaustulos riippuu mittajasta, vauvan sen hetkisestä asennosta (esim. peppu pystyssä) ja vaikka mistä. Ei tod automaattisesti tarkoita isoa vauvaa vaikka mitta olisikin "iso".
 
Khimaira
Ap: jos sä olet jo yhden lapsen saanut alateitse, niin seuraava vauva saisi olla melkoisen kokoinen ettei mahtuisi tulemaan.
Sf- mitta saattaa pompsahdella toisessa raskaudessa, varsinkin alussa huimasti - mullakin mitta oli ihan alussa samaa luokkaa kuin ekan raskauden puolivälissä.

Tuohon lekurin kommenttiin: "max 3kg vauva mahtuu lantiosta kuin lantiosta" sanon että aikamoista puppua..Mulla on niin ahdas lantio ettei edes keskonen tulisi alakautta:|
 
"vieras"
Eikä paikkakunnallasi tehdä kuin rakenneultra? Täällä kaikki pääsevät automaattisesti ultraan rv:llä 37. Juuri siksi, että sf-mitasta ei voi päätellä paljon mitään ja tuossa ultrassa tarkistetaan sikiön kasvu, napanuoran virtaukset ja lapsiveden määrä. Minä jäin tässä ultrassa viimeksi "kiinni", sikiön kasvu oli huomattavasti hidastunut ja lapsivettä liian vähän.
 
Ensimmäistään odottava
[QUOTE="vieras";23148143]Eikä paikkakunnallasi tehdä kuin rakenneultra? Täällä kaikki pääsevät automaattisesti ultraan rv:llä 37. Juuri siksi, että sf-mitasta ei voi päätellä paljon mitään ja tuossa ultrassa tarkistetaan sikiön kasvu, napanuoran virtaukset ja lapsiveden määrä. Minä jäin tässä ultrassa viimeksi "kiinni", sikiön kasvu oli huomattavasti hidastunut ja lapsivettä liian vähän.[/QUOTE]

Ei todellakaan tehdä kaikkialla. Minullakin rakenneultra oli viimeinen ultra, ja esikoistani odotan. Viimeisellä lääkärikäynnillä täti koetti vähän nyrkillä ulkopuolelta ja sormella häntäluuta takaoven puolelta ja totesi että "normaali lantio". Siihen meni ehkä 20 sekuntia.
Kun kysyin lapsen koosta, lääkäri sanoi etteivät he mielellään tee arvioita, koska arviot heittävät usein aika paljon.

Tuntuihan se vähän kummalliselta. Mutta käsittääkseni vauvojen kokoseulonta ja äitien nykyistä tiukempi ohjaaminen suunniteltuihin sektioihin ei noin tilastollisesti vähentäisi kiireellisten ja hätäsektioiden määrää läheskään niin paljon kuin sen pitäisi jotta sitä kannattaisi tehdä. Päinvastoin turhien sektioiden määrä kasvaisi.
 

Yhteistyössä