Joulukuun 2016 muruset <3

Me kerrotaan esikoisesta varmaan juurikin sen ultrakuvan kanssa toisille isovanhemmille. Tai sitten kysellään, josko löytyis tallesta vielä vanhoja vauvan vaatteita. Toisten isovanhempien kanssa puolestaan tehdään perinteinen matka, jonka aikana sitten kerrotaan :)

Emme oo vieläkään saaneet neuvola-aikaa, kun siellä ei ensin varauskalenteri toiminut ja sitten oli poikkeukselliset soittoajat ja tänään liikaa ruuhkaa.

Hupaisaa, viime kerroilla kun on tultu nähtyä noita nykyisiä isovanhempia (tulevia isoisovanhempia) ovat kummatkin mummot alkaneet muistella omaa synnytystään tai pikkulapsiaikaa. Myös anoppi vihjasi jostain reseptistä, joka on jaossa sitten isoäidin reseptinä. On joillakin vissiin jo odotuksiakin :D

4+5
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Zipi
Ostin kaupasta Hot Mix- karkkipussin ja vasta ostettuani huomasin niiden olevan salmiakkimakeisia :D kauhee himo ja mies ei anna nyt syyä niitä kun pelkää sen aiheuttavan vauvalle jotain. Söisittekö itse? Koskeekohan salmiakkirajoitus myös näitä karkkeja vai pelkästään sellaista "oikeaa" salmiakkia jos ymmärrätte :D
Joo, on mullakin ongelma:D:D
 
Söisin nyt ainakin yhden salmiakin, koska alkoi tekemään noita karkkeja mieli :sneaky: En syö koskaan salmiakkia, mutta nyt maistuisi (lähtee penkomaan kaappeja)...

Yht äkkiä olo helpotti hieman, ah mikä ainakin hetken helpotus!

Hetki sitten myös "tajusin" yht äkkiä, että (toivottavasti) mun mahassa on vauva :love: Meinasin alkaa pillittämään, kun tajusin jotenkin syvemmin tuon, minkä olen siis jo tiennyt viikkoja :)
 
miss_piggy
No mää oon kyllä syöny salmiakkia ja lakritsiaki. Ei niistä oo mitään haittaa ellei niitä ahmi pussi kaupalla, saattaa siis nostaa verenpainetta. Kuten sanoin niin liian fanaattinen ei kannata olla noiden syömistenkään kanssa vaan ihan maalaisjärjellä ite ainakin meen ruokailujen suhteen :) Poikaakin odottaessa söin oikeastaan ihan kaikkea mitä mieli teki. Just vedin pienen lakupussin tässä parin päivän aikana.
 
Onko muilla tullut muutoksia jo näin varhain liikuntatottumuksiin? Mulla tuntuu alaselässä tällähetkellä bodypump tosi pahalle, väsymys ja etova olo myös ottaa veronsa. Jospa tästä virkistyis ja vaihtais voimailuista airobisempaan liikkumiseen (y) Salmiakki on mun pahe, mutta toistaseks ei tee makeeta yhtään mieli.
 
Tänään kävin lääkärissä, la muuttui, nyt 2.12. Kätilölle aika toukokuun ekalla viikolla ja ultra-aikaa saan vielä hetken odotella.
Oireita ei tällä hetkellä juuri ollenkaan, vähän huimaa iltaisin mutta ei sen kummempaa. Mainitsin lääkärille myös tiputteluvuodosta, ja sanoi että ok ihan normaalia n. viikolla 5 kun siellä sitä kiinnittymistä tapahtuu tai jotain sinne päin. Kunhan ei ole kipuja samaan aikaan.
Eilen kävin combatissa, ja en pystynyt hyppimään kunnolla kun tuntui ihmekipuja vasemmalla alavatsassa. Otin vähän rauhallisemmin sitten ihan varalta.
Meillä myös mies on ollut se, joka lasta on tahtonut - 7 vuotta kesti aivopestä minut mukaan! :D
Täällä myös pähkäillään, miten siellä kotimaassa oleville sukulaisille asiasta ilmoitetaan, ois hauska saada esim skypen välityksellä nähtyä reaktio. Tekisi mieli lähettää jotain cupcakesejä, joissa vauva-aiheinen kuva päällä tai jotain semmoista. Tai sitten ois hieno oikea kakku, jossa päällä ultrankuva, siis syötävänä :D Oisko ideoita teillä miten kertoa eri maassa oleville? Mulle olisi tärkeää todistaa ne reaktiot. :)
 
Nipsunen86: Vaikka olen ollut hyvävointinen, liikuntaa ei tee mieli harrastaa samalla intensiteetillä kuin aiemmin. Treenasin ennen raskautta 5 kertaa viikossa vuosien ajan. Se vaan tuntuu nyt intuitiivisesti väärältä, semmoiselta pakottamiselta. Kokeilin kerran treenata kevyesti ja välittömästi sen jälkeen tuli ainoa pahoinvointikohtaus, joka mulla on alkuraskauden aikana ollut. Se lähti syömällä pois ja palasi takaisin parin tunnin päästä, kun verensokeri alkoi laskea. Olenkin nyt tyytynyt kävelylenkkeihin muutaman kerran viikossa. Tarkkailen fiilistä kuitenkin säännöllisesti. Haaveena olisi jatkaa treenejä myöhemmin, toki aiempaa kevyemmin ja itseä kuunnellen. Se jeesaisi kuitenkin niin monessa asiassa tässä elämänvaiheessa.
 
  • Tykkää
Reactions: Zipi
Mulla on ton urheilun kanssa nyt myös se, että yleensä pitää olla 2-3 tuntia taukoa syömisestä että voi pomppis menemään,mutta nyt tulee paha olo jos on niin pitkään syömättä. Löytyy varmaan hyvä rytmi syömisiinkin jossain vaiheessa :) syy himmaamiseen on nyt kyllä niin paras että ei oo vielä ees kauheesti harmittanu laiskottelu
 
  • Tykkää
Reactions: Zipi
Siis suunnilleen samankaltaisia tämä ja mun alkio. 5+jotain mikäli joku noista laskureista pätee.

Minulla on fyysinen työ. Kokopäivä liikkeessä. Muutaman tunnin lenkit päivittäin siihen päälle. Sali oli jo aiemmin jätettävä pois jotta jaksoi viikonloput, talvella tuli oltua pihalla auringon noususta laskuun ja vähä yli.
Nyt voi jo pyöräillä, kelit sallivat . Hidastetaan sen mukaan kun tuntuu. Nyt jos lisäisi venyttelyä ja pientä kotitreeniä. Ohjeita ja suosituksia on tullut kyllä luettua. Meinaan melko pallona vielä liikkua ja sitten vaunulenkkiä kun pakkaset ja vointi sallii.

Se pahoinvointi hirvittää. Jos tuuri ja kikkakolmoiset riittää, siltä välttyy. En ole ollut kuin kerran elämässä krapulassa ja inhoan oksentamista.
 

Attachments

Huomenta kaikille! :love:

Gulleplutt: Tervetuloa meidän joukkoona!!!:love: Ja onnea raskaudesta! Meilläkin ollut mies aiemmin sitä mieltä, että kolme lasta on ihan sopiva ja myös nauttinut helppoudesta. Meidän nuorin siis myös 2010 syntynyt. Mutta nyt on ihan hyvällä fiiliksellä... ja arvaappas mitä yllätin hänet eilen tekemästä... katselemasta isompaa autoa, minne koko perhe mahtuu. ;) Vink vink, viimeistään autonosto saattaa motivoida noita isäntiä, kun saa alkaa uudenlaista menopeliä katselemaan.:D:D:ROFLMAO:

Jösse: Teillä uutinen tuleekin olemaan suuri juttu, kun ei kerta pieniä ole ollut lähiaikoina.:love: Meillä kaikki tietää mun vauvahaaveista ainakin jollain tasolla.

Neilikka88: Tulehan kertomaan tänne kuulumisia, kun siltä alkaa tuntua. ;) Näin alkuraskaudessa tämä kasvoton vertaistuki on aivan parasta.:love: Kun ei vielä monikaan tiedä ja vielä ei kaikille halua kertoakkaan.

Tsempit kaikille pahoinvoinnista kärsiville!!!!:love:

Toukokuinen: Voiskohan ne tulevat isovanhemmat aavistaa tulevaa.:p

Nipsunen86: Just eilen jumpassa huomasin, että vatsalla ollessa, ja siis selkäliikkeitä tehdessä se yläkropan nostaminen tuntuu tuola munasarjojen alueella ikävältä. Mut muuten ei yhtään haitannut menoa.. :)

Omaa napaa: Eilen töissä oli pakko kertoa esimiehelle... tai pakko ja pakko, mutta kun ollaan niin pienellä porukalla ja hän oli minua laittamassa yksin vuoroon toukokuun alkupäivinä (asiakaspalvelutyö), niin ajattelin että täytyy varoittaa, jos vaikka pahoinvointi kovaksi yltyykin.

Tänään ja eilen ollut menkkamaisia tuntemuksia (polttoja) ja nipistelyjä kohdun alueella. Ei vieläkään oikeen mitään muuta. Ei yhtään ole edes huono olo.(y) Toki noita viikkojakin on vasta vähän.:love:

Oikein hyvää keskiviikkoa kaikille!!!:)

Zipi 5+2
 
Kylläpäs meitä joulunyyttien odottajia on jo paljon, mahtavaa :)

En tiedä mikä siinä liikunnassa on ettei yhtään tee mieli tehdä mitään raskaampaa. Pelottaa että tekee jotain pienelle, vaikka ei kai se voi vahingollista olla tässä vaiheessa? Ihan normaali liikunta siis. Itse olen tyytynyt kävely/pyöräilylenkkeihin. :)

Pähkinä 6+0 :love:
 
Nyt on soitettu neuvolaan ja varattu aika ensimmäiseen ultraan jossa varmistetaan ettei kyseessä ole taas kohdunulkoinen. Minkäänlaisia oireita siitä ei kyllä ole nyt ollut. Edellisissä ku-raskauksissa kun ne oireet näin jälkikäteen ajatellen oli aika selkeitä. Pari viikkoa pitäisi nyt vain malttaa odotella ennen kuin saa varmistuksen. Kokoajan ravaan vessassa tarkistamassa ettei vaan ole vuotoa ja kuulostelen joka nipistystä ja vihlaisua pelko persiissä. Tuntuu ettei mihinkään muuhun voi keskittyä.
 
Heippa kaikille ja tervetuloa ja onnea uusille!

Läheisille kertomisesta: ollaan kerrottu jo lähes kaikille. Äidilleni kerroin mainitsemalla tulevasta uudesta työnkuvastani, joka alkaa syksyllä. Totesin vaan että siinä on sellainen uusi kuviokin että äityislomalle pitäisi jäädä marraskuussa :) Lapsille ollaan kerrottu, vaikkakin pitkin hampain, koska olen oikeasti niin huonovointinen että varsinkin 8v. tyttäreni olisi jo huolestunut. Poikapuoleni on saamassa kesällä siskovauvan kun hänen äitinsäkin on raskaana, joten poikaraukka on vähän päästä pyörällä - kaksi sisarusta samana vuonna! Mun tytär taas on puhjeta liitoksistaan kun on niin onnellinen. Hänen takiaan melkein eniten toivon että kaikki menee hyvin. Olisi kamalaa kertoa ettei sitä kauan toivottua ja odotettua pikkusisarusta tulekaan. Likka on jo itse lukenut jotain mun vauvakirjoja ja ottanut selvää kuinka vauva kehittyy ja kasvaa ja kuinka äiti voi raskauden ajan. Lohduttelee mua että "tuo on ihan normaalia". Hän on hieman pikkuvanha :LOL:

Liikunnasta: liikkuisin mielelläni ulkona paljonkin kun kevätsää hellii. En ole erityisen liikunnallinen ollut ennenkään. lähinnä harrastanut uimista, vaeltaimsta ja joogaa. Selkä kuitenkin muuttui kipeäksi jo oikeastaan heti plussan jälkeen ja alavatsa juilii melko helposti.

Poppie: Täällä kohtalokaveri. Tämä on nyt 9. päivä kun makaan sängyssä koko päivän. Eilen yritin lähteä saattamaan tyttöä kouluun kävellen, mutta oksensi parin sadan metrin päässä jo ja likka valitsi mieluummin yksin kävelyn kuin oksentavan äidin matkakaveriksi. Käännyin kotiin. Tänä aamuna olen oksentanut jo kolmesti - ja kello on vasta puoli yhdeksän. Kovasti toivon että pian helpottaisi. himoitsen kokoajan Saarisoisten jauhelihapitsaa, ja se meneekin hyvin alas. Mikä on sinällään järjestöntä että olen noudattanut gluteenitonta ruokavaliota 1,5 vuotta erilaisten gluteenin aiheuttamien vaivojen vuoksi. Nyt ei ole gluteeni aiheuttanut mitään muuta kuin ihanan helpotuksen pahoinvointiin. :sick:

Huomenna pääsen sairaalan lapsettomuusklinikan ultraan heti aamusta. Pääsen sitten epätietoisuuden piinasta1 :love:

Cherokee & Papu 7+1
 
Mulla ei tunnu olevan yhtään sanoja edes esitellä itseäni. Huhhuh. Olen siis 21v avoliitossa ja omassa omakotitalossa asuva koiraharrastaja. Ja nyt, menkkojen ollessa viisi päivää myöhässä, tein testin eilen. Ja plussahan sieltä napsahti.

Meillä on ollut käytössä "tulee jos on tullakseen" metodi jo yli vuoden. Menty siis ilman ehkäisyä. Olemme puhuneet, että jos vauva tulee niin hän on rakastettu ja toivottu. Minun suurin unelmani on oma lapsi, omakotitalo, koirat ja kasvimaa. MUTTA. Nyt kun se plussa on testissä, tuli aivan hirveä paniikki. :eek::cry:

Mulla on koulu vielä kesken, valmistuisin joulukuun lopussa. Pohjalla vain yo-tutkinto ja monia lyhyitä työsuhteita. Menee siis minimirahoillekin vauva-aika. Ja talossa on isot remontit päällä ja tilaakin meilla on vielä vain 2h+keittiö(+2isoa eteistä). Koiria on kolme, vanhin 3,5v, seuraava melkein 2v ja nuorin 1v3kk vanha :X3:

Olen siis hyvin tavoitteellinen koiraharrastaja ja nyt ihan yhtäkkiä tuntuu, että en pystykään harrastamaan jos saan lapsen! Ihan kamalaa, kun tunteet ovat niin ristiriitaisia. Olen itkenyt negatestejä ihan yhtä vuolaasti kun eilistä paniikkia vauvasta :ROFLMAO::LOL:

Mies on kuitenkin juuri niin täydellinen kuin olla ja voi. Hän mietti miten mun koulun kanssa käy, mutta sanoi, että jos ei tule koskaan uutta mahdollisuutta, niin nyt sitä ei kyllä päästetä lipsumaan pois käsistä vain koulun takia. Mulla jää siis koulun loppuun saaminen kiinni 9 viikosta :(

Taustalla on sellainen tarina, että minulla on ollut kohdunkaulassa solumuutoksia useamman kerran, ja sen takia ehkäisy jätettiin pois, koska pelkäsin kohdunkaulansyöpää ihan tosissani. Minulle tehtiin jo 19vuotiaana ensimmäisen kerran loop hoitoja.

Huhhuh. Anteeksi ja kiitos, kun sain purkautua johonkin. Mies rupesi suunnittelemaan jo terassiakin uusiksi, kun täytyyhän siitä tehdä sellainen, että saa vauvan nukutettua siinä... :love:

Täällä siis paniikin, kauhun ja hysterian, onnen, ilon ja toiveiden täyttymisen sekamelska päällä! Kai se vaan ahdistaa, kun esikoisesta on kyse ja elämä muuttuu niin kovasti...

Lyro / 21v (mies 25v) / 1. lapsi / la nettitestien mukaan 16.12. / viikkoja kasassa testien mukaan 4+5.
 
Onnittelut Lyrolle! Liittoudut vain muiden harrastajien kanssa, kyllä kehän reunalla ja treeneissä kaveri voi vaunuja liikuttaa vuoroaan odotellessa. Mieti niitä hetkiä kun koira vetää lasta pulkassa, pitää seuraa kun imetät ja ulisee vieressä jos pieni itkee..
Kekseliäisyyttä se vaatii ja nahkaa kuunnella niitä kommentteja "kai vähennät koiria". Koska ei tarvitse moiseen ryhtyä. Sä olet kuitenkin tottunut ruokiin ja huolehtimaan elävästä, monesti asettamaan sen etusijalla ja opettamaan sääntöjä.

Nykyaikaa taas on monen muotoiset HOPsit, pidät vain puolesi ja neuvottelet miten saat suoritettua loput.
 
Joulukuun muruset 2016

1.12

Tupsuli / 31 / 2.lapsi / OYS
SaaraN / 37 / 4.lapsi
Thirtythree / 33 / 2. lapsi / Kos
Not alone / 25 / 2.lapsi
Jennii / 25 / 2.lapsi / HYS
Jösse / 37 / 1.lapsi / KOS/NKL

2.12
Banna / 31 / 2.lapsi / JS
Cherokee / 34 / 2.lapsi
Poppie / 31 / 1. lapsi
Mantelikaneli / 1.lapsi

3.12
ninnnura27 / 27 / 3.lapsi / OYS
sileh / 2.lapsi

4.12
Catharin / 25 / 3. lapsi / satKS
Gulleplutt / 39 / 4.lapsi

5.12
MimSe / 35 / 5.lapsi / KHKS
Pipo-otus / 3.lapsi
Josefinaa

6.12
Nienji / 26 / 2.lapsi / K-SKS
Eepuli / 34 / 2. lapsi
minna97 / 18 / 1.lapsi

7.12
Pähkinä89/ 26 / 3.lapsi / OAS
Haada

8.12.
Illuminated / 26 / 1. lapsi / PHKS
hipeltäjä89 / 27 / 1.lapsi / OAS

vemila / 24 / 3. lapsi / K-SKS
venla90 / 25 / 1.lapsi / EKKS
Suxuu / 31 / 4.lapsi

9.12
MiNalo / 31 / 3. lapsi / OYS
Aurankukka / 3.lapsi
Yllätyssonni / 27 / 3.lapsi / OAS
10.12
miss_piggy / 34 / 2.lapsi / KPKS
_Henriikka_88 / 27 / 2. lapsi / LS

11.12
12.12

Riiviöidenäiti / 28 / 7.lapsi / JS
Zipi / 33 / 4.lapsi / SeKS
mizzim / 32 / 1.lapsi / PS
Haaveilija24/ 25 / 1.lapsi / SatKS

13.12
14.12

Kielokukka / 29 / 1.lapsi / KOS/NKL
Camy / 29 / 1.lapsi
Toukokuinen / 28 / 1. lapsi
Nipsunen86 / 1.lapsi

15.12
16.12

Lyro / 21 / 1.lapsi
17.12

18.12
Ettämitenkä / 34 / 3.lapsi
19.12
Hymynaama95 / 1.lapsi
Anianna / 30 / 3. lapsi /
20.12
21.12
22.12
23.12
24.12


Menetyksen kohdanneet:
Piinamiina


SYNNYTYSSAIRAALAT

JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kymenlaakson Keskussairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
LAS = Loimaan aluesairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala

Jos haluat muokata listaa, klikkaa postauksen alta VASTAA ja poista alusta sekä lopusta [ QUOTE ] tekstit, niin muotoilu säilyy
 
THL:n uusi suositus on nollatoleranssi lakritsin ja salmiakin suhteen. "Lakritsin ja salmiakin sisältämä glysyrritsiinin on eläinkokeissa todettu olevan suurina määrinä haitallista sikiön kehitykselle. Ihmistutkimuksissa lakritsia tai salmiakkia käyttäneiden äitien raskauden kesto on keskimäärin hieman lyhyempi. Heidän lapsensa saavat keskimäärin älykkyystesteissä hieman matalampia pisteitä, ja heillä on vähän enemmän keskittymis- ja tarkkaavaisuushäiriötä kuin lapsilla, joiden äidit eivät ole käyttäneet lakritsia tai salmiakkia"
Mä söin esikoisen kanssa alka paljon salmiakkia, mutta silloisten suositusten rajoissa ja hänellä on erinäisiä kehitysviivästymiä joiden syytä ei tietenkään voida varmuudella sanoa. Kuopuksen kanssa en sitten syönyt ollenkaan enkä aio nytkään syödä, kyllä sen raskausajan kestää ilman.

Kahvia tai teetä mun on pakko juoda päivässä pari kuppia, että saan vatsan toimimaan..

Mulla on täällä hirveä piinapäivä menossa sillä tänään on vasta se päivä kun menkkojen pitäis alkaa. Viime kierrossa oli kemiallinen joka alkoi vuotaa kun menkat oli kolme päivää myöhässä, eli ainakin vielä muutaman päivän tulee olemaan neuroottista oireiden kyttäystä ja vessapaperin tutkimista vessakäynneillä :unsure:
 
Kävin tänään terveystalolla varhaisultrassa ja alkio olikin jo sikiö ja koon perusteella la on marraskuun puolella, en usko kuitenkaan neuvolan sitä muuttavan joten mennään tuolla 1.12. Sain sieltä myös reseptin pahoinvointilääkkeisiin kun olo on oikein sietämätön niin voi niitä ottaa. Mulla pahoinvointi oireilee eniten iltaa ja yötä kohden ei niin pahasti aamulla tai iltapäivällä . Meillä mies oli sitä mieltä et kerrotaan vasta häissä heinäkuussa mutta mulla on sitä ennen polttarit ja esikoisen 2v synttärit et tuskin onnistuu niin pitkään pitää salassa
 
Jälleen tervetuloa kaikki uudet!!

Minä se vaan vellon tässä omassa olossani..aivan jäätävä pahoinvointi ollu jo monta päivää ja nyt viimeiset pari päivää kipua koko vatsan alueella. Todella ahdistavan epämiellyttävä olo. :sick: Ei tiiä oksettaako vai närästääkö vai liittyykö suolistojuttuihin. Soitin neuvolaan ja pääsen toivon mukaan ultrattavaks muutaman päivän sisällä. Pakko saada tietää onko raskaus oikeessa paikassa ja onko sitä ylipäätään alkiota olemassa. Todella huono olo..en tiiä miten kestän jos tää jatkuu viikkotolkulla. :(

Todella toivon teille parempia vointeja!! (y)

MiNalo rv 5+5
 
Eilen varattiin aika varhaisultraan, joka olisi ensi viikon keskiviikkona. (rv 6+6) Tänä aamuna sitten tuli aika iso määrä vetistä valkovuotoa, joka oli värjäytynyt haalen ruskeaksi (ehkä ihan hieman vaaleanpunaista), ja paniikkihan siinä iski, itkin varmaan tunnin, kunnes yritin rauhoitella sillä, että ei kuitenkaan tullut verta, ja jollain on ollut kunnollistakin verenvuotoa ja siitä huolimatta on syntynyt terve vauva... Saa nyt nähdä pysyykö mukana.

Liikkumaan en ole kyennyt, pahoinvointi on kovaa ja arjesta selviytyminenkin on oma haasteensa :sleep: Aikaisemmin on tullut krossailtua se 5 kertaa viikossa 15-30 minuuttia/ kerta. Vähän harmittaa kun ei kykene voinnin takia.

Miten te suhtaudutte tohon listeria bakteeriin? Itse en halua ottaa mitään riskejä, en syö mitään leikkeleitä leivällä ja esimerkiksi lämmitin Saarioisen jauhelihakeiton kattilassa kiehuvaksi 10 minuuttia, tiedän kuulostaa hysteeriseltä, mutta lapsi on kovasti toivottu, enkä voisi antaa itselleni anteeksi jos aiheuttaisin mahdollisen keskenmenon omaa tyhmyyttäni :(

Haada/ ensimmäinen lapsi / 20v
 
Paljon onnea kaikille uusille joukkoon liittyneille! :)

Oon miettiny millon kunnon pahoinvointi alkaa, sillä molemmista aiemmista oli ihan kauhea pahoinvointi jonneki viikolle 16 asti ainakin.. :sick: Väkisinkin sitä ajattelee, että jossain vaiheessa se alkaa varmasti.. Viikkoja on neuvolan mukaan nyt 6+2? Eli kaipa tää lievästi etova ja huimaava olo pian pahoinvoinniksi vaihtuu ?

Haada: Minullakin on tullut taas parina päivänä juuri tollasta punertavaa paperiin, mutta uskoisin sen johtuvan siitä että "paikat kasvaa" tms. Mulla kun tiputtaa niin herkästi muutenki.. Tasan viikko ultraan, sittenpä sen näkee varmuudella mikä on homman nimi! (Ei malttais odottaa! :unsure:)

Itse en oo mitenkään hysteerisesti käyttäytyny ruokien suhteen.. Salmiakkiakin oon syöny. Edellisessä raskaudessa himoitsin lakritsia (söin sitä vaikka kuinka paljon) ja ihan normaalisti on tenava kasvanu ja kehittyny.. Mutta kohtuus kaikessa, niinhän se on.
 
Täältä taustalta taas huhuilen. En malta olla pois täältä palstalta, kun koko ajan ponnahtelee uusia pulmia mieleeni. :D

Milloin olette esikoisesta soittaneet neuvolaan? Tänään tosiaan kp 31/31 (tosin tällä kertaa taisi olla lyhyempi kierto, kun eka selvä haamu ns. tavalliseen testiin, ei erityisherkkään ;D tuli jo kp 26). Olen tehnyt nyt viiden päivän aikana neljä testiä ja kaikki positiivisia. Viimeiset kaksi ovat olleet ihan kunnon viivoja tänään ja toissapäivänä.

Oksettava olo on alkanut hiipiä ja viime yönä oli jo todella huono olo. Masussa tuntuu edelleen menkkajomotusta.

Eli kannattaisiko jo tällä viikolla soittaa vai vasta ensi viikolla?

Mua niin huvittaa, kun olen ihan pihalla näistä vauvajutuista. Tietenkin olen nyt ottanut jo vähän selvää asioista, mutta tosiaankaan ei käynyt mielessänikään, että heti tärppäisi. En ole eläissäni edes pitänyt vauvaa sylissä ja olen jo kröhöm aika kypsässä iässä. Voihan nolous. :p
 
Täältä taustalta taas huhuilen. En malta olla pois täältä palstalta, kun koko ajan ponnahtelee uusia pulmia mieleeni. :D

Milloin olette esikoisesta soittaneet neuvolaan? Tänään tosiaan kp 31/31 (tosin tällä kertaa taisi olla lyhyempi kierto, kun eka selvä haamu ns. tavalliseen testiin, ei erityisherkkään ;D tuli jo kp 26). Olen tehnyt nyt viiden päivän aikana neljä testiä ja kaikki positiivisia. Viimeiset kaksi ovat olleet ihan kunnon viivoja tänään ja toissapäivänä.

Oksettava olo on alkanut hiipiä ja viime yönä oli jo todella huono olo. Masussa tuntuu edelleen menkkajomotusta.

Eli kannattaisiko jo tällä viikolla soittaa vai vasta ensi viikolla?

Mua niin huvittaa, kun olen ihan pihalla näistä vauvajutuista. Tietenkin olen nyt ottanut jo vähän selvää asioista, mutta tosiaankaan ei käynyt mielessänikään, että heti tärppäisi. En ole eläissäni edes pitänyt vauvaa sylissä ja olen jo kröhöm aika kypsässä iässä. Voihan nolous. :p
Soittele heti kun susta itestä tuntuu hyvälle soittaa :) mä soittelin muutaman pv päästä plussasta, kun pääsiäinen oli siinä välissä. Ja sit ku oltiin sovittu siitä ar-ultrasta ni siksikin soitin heti ku pystyin et sain sen lääkäriajan.
 
Huh huh, tuli aivan tolkuton itkukohtaus, kun en taaskaan onnistunut varaamaan aikaa neuvolaan ensikäynnille. Se takaisinsoittojärjestelmä ei vaan ihan toimi. Mies lupasi soittaa huomenna, kun mä oon töissä.

Haada mua toi listeria vähän pelottaa, niin ku ihan kaikki muukin oikeestaan :D Yritän olla tietoinen siitä mitä syön, mut ei tää stressikään varmaan kauheen hyväks raskaudelle oo. Yritän suhtautua rennosti, mut katotaan vaan kauanko onnistuu.

Pipo-otus Salmiakki on kans mun herkku, mut nyt ei oo sitä tehny mieli, kuten ei suklaatakaan.

Lyro Nyt vaan tosiaan sitten ajoissa, kunhan uskallat, meet kertomaan koulusi opolle tai amanuenssille ja neuvottelet miten voisit nopeuttaa opintoja. Eiköhän se jotenkin järjesty.

Liikunnasta, mä oon vielä jaksanut käydä salilla, mutta kyllä sitä hengästyy nopeammin kuin ennen.

Cherokee aika hassua tosiaan, miten ruokamieltymykset voivatkin sitten vaihdella :ROFLMAO: Kummallisuuksia odotellessa. Toistaseks ei mitään outoa omassa ruokahalussa.

Mantelikaneli Meillä sama juttu, mies on kuumeillut pidempään kuin minä, ja sitten viimein reilu vuosi sitten uskalsin vihdoin sanoa joo yritykselle. Ja kyllähän sitä yritystä nyt sitten kestikin.

Zipi Ai että, sulla onkin jo mukava tilanne, kun oot uskaltanut töissä kertoa. Mä en vielä uskalla tai viitsi millään. Helpottais kyllä paljon, jos kertoisi, varsinkin jos alkaa ne pahoinvoinnit. En sitten oikein tiedä miten kertoisin, ehkä sähköpostiviestillä, niin ettei kahvipöydässä sitä pamauta.
 
Ruokahommista ollut juttua...
Salmiakkia tai lakua vähäinen määrä ei haittaa Eviran/THL:n mukaan eli ei tarvitse mennä täysin nollatolella.
Sen sijaan mm. "listeriatuotteita" koskee nollatole; ei ole kohtuullista määrää jota voisi syödä, vaan olisi vältettävä kokonaan, koska tartunta ei ole kiinni määrästä.

Haada: Mä olen ymmärtänyt, ettei ns. tavallisissa leikkeleissä ole mitään riskiä ja niissäkin leikkeleissä joissa on (ilmakuivattu kinkku, salami..), olisi riskinä toksoplasmoosi. Listaan on muuten lisätty meetwursti, joka on ainoa mitä olen kummastellut o_O

Cherokee: Ihan super ihanan kuuloinen sinun tyttäresi :love: :)
Paljon voimia sinnekin pahoinvointiin ja tietysti muillekin siitä kärsiville...
Toivotaan, että kaikilla helpottaa.
 

Yhteistyössä