***Joulukuun Pikkutontut MARRASKUUSSA***

Poppeliini, mikäs sinulla olikaan syynä käynnistyksen suunnitteluun? Anteeksi, mutta en millään muista, kenellä on mitäkin, kun meitä on niin paljon!

Tekstiä on tullut niin paljon, että olen jättänyt monta kertaa kirjoittamatta ihan vaan ruuhkaa vähentääkseni. :) Nyt voisin pitkästä aikaa jotain laitella...

Hauska kyllä jännittää yhdessä teidän kanssa synnytysten käynnistymisiä ja iloita vauvauutisista! Onnea kovasti kaikille vauvautuneille minultakin. Itse olen varmaan ainakin jouluun, jos en tammikuulle, täällä vauvaa odottamassa. Tänään on tasan kuukausi laskettuun aikaan, eli ei mitään hätiä vielä... Tähän asti helpohkosti mennyt keski- ja loppuraskaus alkaa viimein tuntua ihan oikeasti raskaalta: Selkälihakset jumittuvat nukkuessa, ja vauva ruuvailee päällään kohdunsuulle niin napakasti, että kävely on aika hidasta. Liikuntaa olen koittanut edes vähän pitää päiväjärjestyksessä kävelyn muodossa, vallankin nyt, kun tuli liukkaat enkä enää aio tämän masun kanssa pyöräillä. Kolmen vartin lyllerrys on kyllä ihan riittävästi kerralla, helposti selkä väsyy ja liitoksetkin alkavat naukua.

Olen soittanut ihan älyttömän nipun puheluita, kun olen selvittänyt noita TSH- ja lastenlääkärikuvioita kotisynnytyksessä. Kukaan ei halua tehdä asian eteen mitään, vaan aina kehottavat soittamaan seuraavaan paikkaan. Aargh! Ja kun esim. TSH-lähetteen kirjoittaminen on n. puolen minuutin homma, niin ei luulisi olevan ylivoimaista. Mutta kun "ei ole ohjeistusta", niin kukaan ei halua tehdä mitään... melkein teki jo mieli joko sanoa, että a) jätetään sitten koko prkleen näyte ottamatta tai b) älkää hyvät ihmiset olko niin järjestelmäriippuvaisia, pitää osata tehdä itsenäisiä päätöksiä tuolla kokemuksella ja tuossa asemassa! No niin, anteeksi valitus, mutta oli kyllä sellaista tervanjuontia noiden asioiden hoito, että ei ole tosikaan...

Jyväskylän alueen lääkärikäynnit/synnytystapa-arviot: Yksi lääkärikäynti meilläkin, silloin rv 26. Ja miksipä niitä enempää pitäisi ollakaan, jos neuvolan tarkastukset eivät anna syytä epäillä jotain ongelmaa. Neuvolakäynnithän ovat tarkastuksia joka ikinen, niissä kun seurataan äidin ja vauvan vointia, ja synnytystapaan vaikuttavina asioina vauvan kokoa ja tarjontaa.

Huomenna neuvolaan

Swerfiel ja Nuppu 35+5
 
swerfiel mulla on insuliinihoitoinen raskausdiabetes eli se syynä. Enkä edes itse usko että tämä kolmasKAAN itsekseen tulisi kun on noi kaksi aiempaakin käynnistetty (eka yliaikainen 42+2 ja toinen rd/makrosomiaepäily 40+0). Mutta siis odotellaan, kaikki mitä tapahtuu itsekseen on vain positiivista edistystä :)
 
Onpas täällä taasen jännitettävää. Voimaa ja tsemppiä ihan jokaiselle :)

Ja jännät on paikat myös täällä :/
Olin eilen kokoarviossa sairaalassa kun yhtäkkiä yllättäen huomasivat että lapsivettä oli todella vähän jäljellä. VOI apua!!!! Tuntuu ihan normaalisti tuosta vatsan päältä kun kokeilee mutta ultrassa huomasivat että vedet vetelee viimeisiä. aaaargh... jännäähän tässä on myös se, että ilman tuota kokoultraa juttua ei oltaisi edes huomattu! Nyt sitten jännitetään ja ollaan tiukassa seurannassa. Torstaiaamuun pitäisi malttaa odottaa.

Saattaa siis olla että täälläkin käynnistys on YLLÄTTÄEN aika lähellä!
Painoarvio oli aika pikkainen, vaikkakin käyrillä eli 2500 gr (rv36+0).

Onko täällä kellään mitään kokemusta tuosta vähäisestä lapsivedestä? Minne se on kadonnut ja mikä voi olla syynä? Aika huolestunut olo.

Huolestunut Viena & juniori 36+1
 
Valtavasti onnea vielä kaikille vauvan saaneille!! :heart:

Mullahan vaavi oli yhtäkkiä kääntynytkin perätilaan, ja sitten seuraavassa neuvolassa olikin pää alaspäin, joten mun osalta se synnytystapa-arvio+mahd. ulkokäännöksen takia saatu aika peruttiin kokonaan. Huomenna norm. neuvolalääkäri, jänskättää vähän miten paikat on valmiina jo! Tietääkseni lapsi on kuitenkin raivotarjonnassa edelleen, niin ei sen puoleen hätää. :)

Muuten alkaa olla kypsä olo tähän raskaana olemiseen, joten saisi jo vaikka pian tapahtua jotain. Huomenna toivottavasti ollaan viisaampia, että mitä odotettavissa... Minun ystävällä oli ollut sama lääkäri loppuraskaudessa, ja tämä arvon lääkäri oli kokoarviota kysyttäessä sanonut että hän ei ota siihen asiaan mitään kantaa, mahtuu kyllä syntymään alakautta!!! Eli saa nähdä antaako mitään painoarviota, se ois kyllä kiva tietää.

Vanhemman lapsen hoidosta ollut puhetta, kun synnytys käynnistyy. Meillä ikävästi mun porukat asuu kaukana ja miehen äitikin on just muuttanut vieläkin kauemmaksi, eli tukiverkostot on aika pienet. Pojan kummisetä on lupautunut onneksi tulemaan vaikka keskellä yötä jos tarvii. Lisäksi meillä on ystäväperhe tuossa melkein naapurissa, mutta heilläkin on kaksi pientä lasta, niin tilanteen mukaan auttavat kyllä. Mun äiti on tulossa joulukuun puolella, lähempänä laskettua aikaa jokatapauksessa meille, eli pitänee pitää vauva sisällä sinne saakka, niin ei tarvii päätä vaivata kuka tulee poitsua kattomaan! :LOL:

miida + vaavi 37+3 (??)
 
Viena Mulla oli ekassa raskaudessa vähäinen lapsivesimäärä joka huomattiin tosin vasta yliaikakäynnillä. Neuvolalääkäri kokeili vaan vatsan päältä aina ja sanoi,että hyvin on. Todellisuudessa sitä oli ollut jo kauemmin vähän.
 
Poppeliini herkullisen värinen toi villahaalari! En oo hirveä vaaleanpunaisen ystävä noin ylipäänsä,mutta tuo on kyllä ihan syötävän suloinen! Ja melkoinen löytö hinnankin puolesta!

Mun isä asensi niille tänään Skypen ja web kameran, ja piti sitten äsken testata että meiltäkin kuva näkyy sinne. Aikomuksena siis että voi lapsenlasta sitten sitä kautta katsella kun välimatkaa on 170km. Usein varmaan kyläillään mutta Ukki ottaa hommansa vakavasti :heart:

Aloin tässä miettimään että kuinka suurella todennäköisyydellä kohdunsuun sorkkiminen saa aikaan synnytyksen käynnistymisen, kun kerran poika on tuolla jos itsekseen asettunut lähtökuoppiin. Mie haluun tietää tarkan päivän koska se syntyy että voin valmistautua :D Hurjaa silti aatella että jos se nyt loppuviikosta vaikka syntyisi.

Viena onneksi lapsiveden vähyys huomattiin ja sitä nyt seuraillaan!

Tulipas kärsimätön olo ton neuvolan jälkeen, alkaisipa pian tapahtua :)
 
Lapsiveden määrä kertoo istukan toiminnasta. Usein yliaikaisilla vauvoilla juuri veden vähyys on merkkinä istukan toiminnan heikkenemisestä ja syynä käynnistykselle. Muistelen hämärästi, että ainakin runsas lapsivesi voi liittyä myös lapsen munuaisten toiminnan ongelmiin tai joihinkin kehityshäiriöihin, mutta Vienallahan vettä oli niukasti eikä liikaa.
 
siis apua,tähän palstaan jää ihan koukkuun! pakko käydä joka välissä tsekkaamassa uusimmat kirjoitukset... =)

käytiin miehen kanssa alkuillasta synnärillä kun ei oo tuntunut liikkeitä juuri ollenkaan ja pelkäsin että lapsivettä tihkuu..

no,onneksi käyrä näytti hyvältä ja tihkuminen todettiin muuksi kuin l.vedeksi (pakko siis niellä ylpeytensä ja todeta että kusta lirauttelen housuun... :ashamed: )
Lisäksi lääkäri totesi että sormelle auki ja kanavaa 2cm jäljellä, eli toivon mukaan ei jouluun asti tarvi pikkuprinsessaa odotella.. :heart:

Olisi muuten kiva kuulla kokemuksia/vaihtaa ajatuksia muiden jyväskylässä synnyttävien/synnyttäneiden kanssa.. eli jos jotakuta kiinnostaa niin voisi laittaa vaikka yksäriä niin ei tarvi tätä palstaa kuormittaa..??
 
No niin, mullahan on nimimerkit seonneet keskenään :D Sehän olikin Marma, jolla oli ne vedet menneet.. Aktiivisen palstan merkki, kun käy näin. :)
Jännään täällä milloin tulee uusia vauveli uutisia! Voimia koitokseen!!
 
Marma onnea hurjasti!

Laarppa minä oon J-kylästä, olisi mukava vaikka tutustua ihan oikeassakin elämässä, ollaan muutettu tänne reilu vuos sit ja ei oo kauheen paljoa tuttuja täällä, mammatuttuja etenkään. Sitten kun vauvan kanssa äippä lomailee niin olisi kiva välillä kahvitella tai lenkkeillä tms.:)

Mie täällä kuhkin hereillä, vauva taitaa painua entistä syvemmälle tai jotain, ei satu mutta tuntuu erikoiselle. Olen tovin ollut hereillä ja nyt tuli jo nälkäkin niin nousin yöpalalle. Ensimmäistä kertaa todella tajusin että synnytys on lähellä.
 
Onnea Marma!

Täälläkin valvotaan kun joka paikkaan sattuu :D Ja mikä ihme että päivisin saa muksua herätellä ja kuulostella mutta yöllä pidetään jytädiskoa.. ei tunnu kivalta kun reilu kolmekilonen päättä kääntää pyllynsä toiseen reunaan ja työntää nassua alespäin potkien samalla :D

Hyyppis+Poju 37+3
 
Marma tuhannet onnittelut!! :flower:

mä huomasin että mun sukulainen on lisääntynyt.. Kiva lukee fb:stä! :D hyvin tieto kulkee niinkin. Mä oon saanut ekat kunnon supistukset ja nyt mä vaan toivon lisää niitä! kumpa alkais tulee säännöllisesti että pääsis jo hommiin. Tää viikko olis lapsenhoidon (esikoisen) osalta otollisin.. mitähän sitä tekis että tääkin etenis siis synnytys?? juoksua rappusissa vai muuta? :) pitää toivoa että lääkäri kaivaa sen verran hyvin että lähtis kunnolla liikkeelle!!! tai sit jooga vois auttaa eteenpäin :D malttamaton :popcorn:

37+5
 
supisteluista mulla on niitä kovia ennakoivia supisteluja ollut rv 36+ asti joten ei kannata innostua,kohtu harjoittelee ja painaa vauvaa alemmas..mäkin luulin että synnyttämään olisin ollut jo menossa mutta sain kokea ettei se niin mene..:) ässäiltiin ymm kaikea mahdollista,akupisteisitä hoitelin ihan kauheella tohinala,mutta kävikin niin etää kroppa pisti totaalisen stopin. Ei se lapsi sieltä tule,jos ei itse ole valmis,eli kroppa ei käynnistä synnytystä liian aikaisin,vaika mitä tekisit. Synnytyssupistukset ovat säännöllisiä ja tiheneviä,suihku ja panadoli ei auta niihin ja liikkuminen helpottaa oloa..:)

EevaN ja Pieni 38+5
 
:heart: Onnea Marma! :heart:
Täällä muutama muukin on huonosti nukkunut, sama juttu mulla; masun kireys herättää ja pakko lähtee vessaan vaikka ei niin hätä olisikaan.. Onneks on vessa lähellä ettei tarvi käppäillä koko talon läpi. =) Välillä taas saa nukkua, ei kiristele yöllä yhtään mutta päivällä sitten.. Eillinenkin iltapäivä meni siinä masun kiristellessä, aika mielenkiintoista että voi olla kireenä puolesta tunnista tuntiin ja sit vast helpottaa, ihan sama mitä tekee tai on tekemättä. Vauvan huonetta kovasti koitetaan saada tapetoitua, muumia muutamaan seinään ja ihan nätti tulee. Käy sitten tytölle tai pojalle yhtä lailla. =)
Painonnoususta oli joku jo laittanutkin, että on tullut aikas paljon per viikko nyt, mulla kans ihan sama. Joka neuvolakäynnillä vaaka on näyttänyt pari kiloo enemmän kuin viimeksi, nyt mun saldo on jo 14,5 kg, huiiih.. Toivottavasti näistä kiloista pääsis sitte eroonkin, oon kyl vähän sellanen laiskamato et joudun tekeen kovasti töitä sen eteen sitte joskus..
En millään muista mitä vielä piti kommentoida, täytyy jättää tähän ja palailla sitten asiaan jos muistuupi mieleen.
Aijjoo, mun tonttuveikkaus tälle kuulle olis 8. :D

Tiikeli ja Papu 36+3
 
Kiitos onnitteluista=) Olo edeleen häkeltynyt eikä tyttölupausta meinaa vieläkään oikein edes uskoa, olen siis skeptinen niin kauan kun vauva syntyy:D Mieskin nauroi ettei usko ennekuin itse näkee. Mutta ajatuksena niin ihana, pikkuinen tyttö:heart:

Miimau, alkuun mulla oli sellainen olo että poika tämäkin mutta olo johtui ehkä just siitä että ei muuta osaa ajatellakkaan. Sittemmin mitään fiiliksiä asian suhteen ei ole ollut lainkaan=)

:heart:Marmalle lämpimät onnentoivotukset pikkutontusta:heart:

Myöhästyneet synttärionnittelut m0308:flower:

äitsy ja muru 36+1
 
Marma onnittelut tyttösestä! Hyvän kokoinen kyllä viikoihin nähden. Toivottavasti sokerit korjaantuu :wave:

äitsy 4 pojan jälkeen tyttö on varmasti tervetullut taloon :heart:

NewYork kumpa tietäisikin millä saa synnytyksen käynnistymään itse niin sitä olisi jo koitettu 2 edellisessä raskaudessa ja varmasti tässäkin olisi jo aloitettu. Voin sanoa että ekassa raskaudessa tuli koitettua myös sitä rappusissa kiipeämistä (asuttiin 7. kerroksessa) eikä siitä ollut mitään apua :kieh: . Käynnistämällä vasta syntyi rv 42+2.

Susimieli kohdunsuun ronkkiminen voi käynnistää synnytyksen jos se olisi muutenkin lähellä. Eli paikkojen on oltava jo otolliset, että se oikeasti käynnistää synnytyksen, muuten saa vain aikaan harjoitussupustuksia (jos niitäkään). TätäKIN on tullut koitettua ed. raskauksissa.

Poppeliini ja tyttönen 38+2
 
Onnea Marma!

Täällähän on taas unenttomat kokoontuneet, miten se nukkuminen onkin niin hakalaa ja kivuliasta! :mad:
Ja sit kun on vihdoin aamu, niin on niin pimeetä, että ihan sama kuin keskellä yötä nousis. Tulis jo eteläänkin vähän lunta maisemaa valaisemaan.

Belleihana, sun hurjalla neulontatahdilla valmistuu pieni villahaalari yhdessä aamupäivässä! Mä ajattelin tehdä tämän Hupullinen DROPS joulupuku kaksinkertaisesta neutraalissa värissä.

Mies esitti eilen listan päivämääriä, jolloin vauvan ei sovi syntyä. Ihan kuin se olis jotenkin musta kiinni!! Ottaa päähän, vaikka hyvin ymmärrän, että taustalla on vaan huoli siitä, että miten saa työt järjestettyä ja ehtii varmasti mukaan synnytykseen. Varsinkin kun melkeen kaikki duunikeikat pitää ottaa rahatilanteen takia ja niitä on lähes mahdotonta viimetinkaan perua tai hankkia tuuraajaa. Mut voisko sit sanoo, että huolestuttaa jos jotain alkaa just näinä päivinä tapahtua eikä esittää listaa, että nää päivät ei sitten käy mulle?!? :kieh:
 
Hurjasti onnea Marma!:flower:

Pikasta päivitystä vaan täältä.. eli eihän täällä mitään uutta! Yöt saan aika hyvin nukuttua ja olo on muutenkin aika hyvä. Kipeitä supistuksia ei oo vieläkään kuulunu, kovasti toivon, että alkas itestään tapahtumaan, eikä jouduttas taas käynnistelemään, niinku esikoista. Oon tässä laskeskellu, että jos menee tasan 2 viikkoa yli LA:n, ni sehän on sillon jo 23. joulukuuta :eek: Mitenhän ne sitte käynnistelee, enne joulua, vai vasta joulun jälkeen, jos vauvan ja minun voinnissa on kaikki ok?!

Jonna90 ja pikkukakkonen 37+5
 
Fantaihana hienoa että vauva nukkuu hyvin,varsinkin kun isompi lapsi valvottaa.

swerfiel en yhtään ihmettele että tollanen turhauttaa ja suututtaa:kieh:

viena hui!Onneks asia huomattiin!:hug:

miida kylläpä on ollut tyly kommentti lääkäriltä:|

susimieli en kyllä osaa yhtään sanoa.
Musta taas se ajatus että kutsu synnytykseen tulee postissa ja tietää päivän on vähän kummallinen ajatus ja jotenkin jännitän sitä synnytystä nyt enemmän kun saan etukäteen tietää koska tää käynnistetään.Aikaisemmin kun sitä ei oo tiennyt niin ei oo osannut jännittääkkään kun etukäteenkään ei oo ollut mitään tuntemuksia:DMut tottahan se on että asioita on paljon helpompi suunnitella etukäteen kun tietää milloin vauva syntyy:)

MARMA vaaleanpunaiset onnittelut koko perheelle:flower:

NewYork valitettavasti en osaa antaa vinkkejä millä supistuksia saa lisää mutta lähetän niitä sinne kovasti jos se vaikka auttais:)Noita kannattaa kyllä kokeilla:)Jostain jostain kuulin että vadelmanlehtitee antais supistuksiin potkua ja voimaa,mut tiedä sitten...

Täälläkin ilmoittautuu yksi uneton.Jos oisin yöllä tiennyt että täällä on niin kova kuhina niin oisin tullut koneelle istumaan.Menin aikaisin nukkumaan kun väsytti ihan kamalasti ja kas,kun sänkyyn pääsin niin uni ei tullut sitten millään.Viimein kun puolentoista tunnin pyörimisen jälkeen nukahdin niin muutaman tunnin päästä heräsin kävin vessassa ja käänsin kylkeä niin uni ei enään tullutkaan.Pyörin pitkään ja aivastin niin kyllä näkyi silmissä tähtiä niin paljon tuonne nivusiin vihlas:kieh: Nukahdin sitten vähän ennen kun miehen herätyskello kuudelta soi ja kuulin vielä kun mies lähti töihin ja hetki siitä niin lapset heräs ja mua ois nukuttanut ihan hirveästi.
Mutta nyt täytyy tuon kuopuksen kanssa lähteä tuohon pihalle kun se tossa kärttyilee.

Metsätähti ja pikkuinen 37+0 *POKS*
 

Yhteistyössä