***Joulukuun Pikkutontut MARRASKUUSSA***

Huomenta!!

Töistä (!!!) huhuilen.. Tulin tekeen yhden pikkuhomman, mutta näinhän se aina menee, että ku pitäs nopeesti selvitä niin sit jossain kohti tökkää.. Nyt siis vaan oottelen, että saan yhden järjestelmän avautuun. Kiva.. :stick:

Marmalle suuren suuret onnittelut!!! Ihanaa ku tonttuja tulee jo melkeen niinku liukuhihnalta =) Omaa odotellessa..

Taas on keskusteltu täällä niin monesta jutusta, ettei enää osaa eikä muista, mihin piti kommentoida.. :) Nukkumisesta voisin sen verran todeta, että aika heikkoa se täälläkin on. Imetystyyny kaverina on ollu vähän helpompaa, mutta ei sitä unta kyllä kovin pitkästi yöllä riitä. Päivällä sit otan aina päikkäreitä, että ehkä se on vaan että kroppa valmistautuu siihen ku vauvan saa kotiin ja alkaa yösyötöt ym.. valvomiset.

Nyt on ilmestyny mekkajomotukset mulleki. Jollaki muullaki niitä oli ollu..?? Toivotaan, että ne tekis jotaki ja pääsis tästä piakkoin synnyttään. Mä oon niin vakaasti päättäny, etten aio joulua olla sairaalassa, että aion kyllä puskea tämän pihalle silleen et pääsen kotiin joulun viettoon.

Jeps, mut kunhan pääsen kotiin, aattelin alkaa joululeipomaan.. Ihanaa, joulu on ihanaa aikaa!! :heart:

Tsemppiä kaikille loppurutistukseen!!

MiMa ja MöyriMauri 38+0 (Poksuuhan se!!!)
 
IHANAA!!!! Onnea hurjan paljon Marmalle ja äiti x4:lle!!!! :heart:

Neuvolakäynti meni sujuvasti eilen ja tuli taas paljon hyödyllistä tietoa:) Hemoglobsuja ei otettu kun on olleet nyt jo nousuhdanteessa, verenpaineista alapaine hiukan koholla,yläpaine hyvä ja painoa tullut vain200g viikossa, HUH! Vihdoinkin tasaantuu!!! Tällä hetkellä mun saldo on 16kg,apuva!! Toivottavasti lähtevät sitten pian pois! Pikkuinen ponki pakoon anturia innoissaan ja oli raivotarjontaan kääntynyt onneksi:) Olipa taas ihana kuulla sydänäänet! :heart:
Ankeaa vain on että kun meillä on täällä synnytysosasto ja äitipoli rempassa niin vuodeosastot on kuulemmma evakossa ja TOSI pienissä tiloissa joissa on rajoitettu jopa vierailijoiden määrää... Isät, lapsen sisarukset ja jokunen isovanhempi...siis MPIJHCHDYTFoihpojnpacåpkpk :mad: GRRRRRRRRRR!!!!!!!! Eikö muka edes äidin tai isän sisarukset saa tulla?!?!?! Mitä ihmettä? Toivon koko sydämestäni että niin ei ole! Ajatella jos siellä olis just jouluaattona ja sit tuommoiset säännöt :( Mä kyllä salakuljetan joko itseni ulos tai porukat sinne sisään vaikka ikkunan kautta...;)

Miimau&Masuasukki 35+1
 
Marma ja äitix4, sylin täydeltä onnea! Saitte pienokaisille saman synttäripäivän! Nyt näitä tonttuja alkaa tipahdella mukavalla vauhdilla. Jännäksi käy.

Huomenna taas omaa vesitilannetta seuraamaan sairaalaan. Aika ahdistavaa näitä liikkeitä erityisen tarkasti laskeskella... plääh

Viena ja junioro 36+2
 
Moikka! Ja onnittelut kaikille vauvautuneille! Ihanaa lukea vaavi uutisia :)
Mulla on jääny tää palstailu ihan takaalalle kun on ollut niin kovaa säätöä taas kaikki päivät.. muutettiin kuukausi sitten isompaan kotiin ja kyllä sitä hommaa on riittäny..
Supisteluja on ollu jonkin verran ja kädet ja jalat on kipeytyny niin että isäntä joutuu päivittäin hieromaan... :/ ei se toki mua haittaa :D kyllä hieronta kelpaa..
Nyt vaan taas huoli nostaa kasvojaan kun tänään on ollut masussa tosi hiljaista. Arvon tässä että soittaakko neuvolaan vai ei. Kyllä sais pieni syntyä jo että tää mahan tökkiminen ja siihen liittyvät pelot loppuis. On se vaan jotenkin helpompaa kun vaavi on vieressä eikä mahassa... Mutta täälä siis kasassa ollaan edelleen ja välillä lueskelen kuulumisia.. :)
Tsemppiä kaikille tuleviin koitoksiin!!! :)
 
Onnea Marma ja äitix4!!!! :flower: :flower: :heart:

Ihanaa näin niitä tonttuja vaan putkahtelee maailmaan. :) Koskahan on oma vuoro?

Eilen kompastuin imuriin. En kaatunut, mutta maha on ollu kyllä kipeänä sen jälkeen. Vaavi on kuitenkin liikkunut ihan normisti ja nlassa kävin aamulla ja kaikki hyvin.

simuli 37+1
 
Onnea äitix4 :heart:
Mä innostuin vaihtamaan akvaariosta vedet, imuroimaan ja pesemään pyykkiä..Pienoisia tuntemuksia massulla ja alakerrassa, mut tuskimpa mitään sen kummempaa aiheuttavat! :) Pakko tätä luukkua on siivotakkin joskus!! Nyt vois ottaa sellasen rennon asennon soffalle... ;)
 
tanjuska ota ehdottomasti yhteys nlaan jos on epävarmuus itsellä vauvan voinnista. Saa varmuuden, että kaikki on hyvin.Oletko liikkeitä seurannut, tunnissa pitäisi tuntua se kymmenen liikettä vähintään.
 
Onnea Marma ja äitix4!:flower:

Käytiin tässä aamusella lääkärineuvolassa ja kaikki ok. Kaulaa jälellä 1,5cm ja sormelle auki. Sano että hyvin näin ensikertalaisella mutta ei tuo nyt kovin lohduta niitten kammosupistusten jälkeen :S Käynnin jälkeen supistellu aika mukavasti, kuhan tekisivät ees jotain..

Hehee painosta ollu puhetta. Mulla sitä tullu jo vähän päälle 20kg :ashamed: (lähtöpaino ennen raskautumista tosi alhanen onneksi) ja viimisen viikon aikana muka yli 2kg. Luulen että johtu toi tämänpäivänen lukema eilisestä pitsasta = järkyttävä turvotus.. En oo koko raskauden aikana tainnu syyä pitserian pitsaa ja tietenki just ennen lääkärineuvolaa menin sen tekemään :headwall:
 
Onnea marma ja äitix4 :flower:

Täällä käyty neuvolas ja kaikki ok:
Paino: +773g (yht. n. 11kg tullut)
Turvotus: +
RR: 126/86
pissa: ---
Hb: 127 (noussu, viimeks 113)
Sf: 32,5cm
sykkeet: 135-160 krt/min
liikkeet: ++

Ens maanantain sit äippäpoli ja 2 viikon päästä taas neuvolaan. Jos sen jälkee ei sit tarvis vaik enää?! :p

Lisää tonttuja odotellen,

Astre ja vauveli 35+3
 
Onnea marma ja äitix4 pikku nyyteistä :heart:

Täälläki aamusta neuvolalääkäris pyörähdetty..
kaulaa jäljellä 2cm ja sormelle auki..
käsikopelolla heitti painoarvioksi ~2,7kg.
verenpaineet tais olla 142/83 ja 138/78 jos oikeen muistan..

Päänsäryt jatkuu edelleen. viime pe kävin siellä magneettikuvauksissa ja siel ei mitään häikkää ollu.. neurologi lupas olla yhteyksis kättärille ja soittaa mulle loppuviikosta viel.. tiiä sit miten täs edetään. rasittavaa..

supistuksia tulee, mut sais tulla enemmänki :D lääkäri sano et viikon päästähä sitä vast täysaikaisia ollaan, mut ei haittais vaik tulis jo, et ihan valmiita siel ollaan :D
Eli ässiä harrastamaan.. sitä mukavinta harrastetaan melkeen joka päivä, mut kai sitä pariki kertaa päiväs vois? :D siivota en millään jaksais,mut kai sitäki ois pakko tehä.. vielä ku saunaan pääsis jonneki.. taloyhtiös ois sauna, mut siel on aina yli 100astetta ku sinne menee.. pikkasen liian hot meikäläisen makuun..
Onko kellään muuten tietoa et saako infrapunasaunassa käydä raskausaikana? Anopilta sellanen löytyis nimittäin..

plikka & masutonttu 35+6 (huomenna poksuuuuu) :heart:
 
marmalle ja äiti4lle Paljon Onnea! :heart:

belleihanalle halit, et oo ainut joka painii yksinäisyydessään. :hug: Mammakamuja ei ole yhtään ja kaveritkin hävinneet raskauden myötä. Mutta onneksi on kaikki ihanat naiset täällä! Ai niin, myöhäiset synttäri onnittelut!

Miulla synnytystapa-arvio tehdään äitiyspolilla ja ilmeisesti käytäntö täällä että kaikille ensikertalaisille (eli miulle) tehdään ja niille joilla synnytyksessä ollut jotain ongelmia tai muuta vastaavaa. Onhan tuo kiva päästä kurkkimaan pikkuista pitkästä aikaa, edellisen kerran rakenneultrassa. Ja saada jonkinlaista paino arviotakin, viimeksi neuvolassa sitä kysyin niin ei halunnut ottaa mitään kantaa. Sanoi vain että sf-mitan mukaan käyrillä mennään. Jaaahas.. Meillähän ei koskaan neuvolassa ultrata, mitataan vain sf-mitta, kuunnellaan sydänäänet ja täti kokeilee mitenpäin vauva on. Plus tietysti paino, paineet... Itteeni on ruennu huolettaa vauvan koko/lapsiveden määrä kun masu tuntuu ja näyttää niin pieneltä. :|

Kiitos kaikille villahaalari vinkeistä.

Tulispa jo lunta.

- Sid ja pikkuPentti 35+4 -
 
Onnea äitix4 pojasta! :flower:

Myös täällä neuvolassa käyty..

sf oli VAIN 30cm, joka ei viikon takaisesta ole kasvanu yhtään!!
paino -485g/vk yhteensä tullu +6,3kg
turvotus +
rr 142/82
pissa puhdas
hb 135
syke 144
liikkeet ++
raivotarjonta

Onko muita, joilla pysähtyny sf-kasvu? Neukkutäti yritti lohduttaa, että kun olen pitkä ja mulla on pitkä selkää, niin masu ei niin työnny tuonne eteen. Mutta silti huolettaa : /

T & Elli 35+2
 
Onnea Marma ja äitix4 pikku tontuista :flower:

Eka joulutontut pihtailivat tulollaan ja nyt niitä tulee ihan rytinällä ulos. Huikeaa ja samalla niin ihanaa, pääsee fiilistelemään ja odottamaan omaa vuoroaan..

Joku mietti aaton lähettyvillä käynnistystä,samaa olen kanssa miettinyt. Jos menee 2 viikkoa yli niin joulunpyhät käsillä. Mähän en ole joulua sairaalassa, piste!!! |O Menköön sitten vaikka uudenvuoden yli ja tulkoon 5 kiloinen vauva- joulu on meille tärkeä ja haluan olla lasten kanssa kotona!!!!!!!
(joo, tänään huono päivä) Menin nukkumaan klo 22.30, heräsin epämääräiseen oloon klo 24, nukahdin klo 3 ja herätyskello soi lapsia laittamaan kouluun klo 7. Nyt syömään tytön kanssa ja sitten äidille päiväunet ja tytölle PITKÄ elokuva pyörimään ;)

pikkuinen 37+5 :heart:
 
Onnea Marma ja äitix4 :heart:

Joulun vietto sairaalassa on puhuttanut, NIINPÄ NIIN, ei tuo oikeen houkuttais, sattumoisin on vielä la jouluaattona. Mä lasken sen varaan että aika harvat vauvat kai syntyy just laskettuna päivänä ;)

Miimau mainitsi vierailurajoituksista, täällä on myös käytäntö että saa käydä vaan vauvan isä, sisarukset ja isovanhemmat. Mua ei haittaa yhtään kyl, vauvaa saa tulla ihastelemaan sitten kotiin. Tai ite ainakin oon mieluummin sairaalassa ihan rauhassa ja tutustun vauvaan. Meillä ei myöskään saa sinne osaston huoneeseen tulla kuin vauvan isä ja sisarukset, isovanhemmatkin pitää ottaa vastaan osaston käytävällä tai kanttiinissa. Ihan kauheeta oli viimeks kun tunki niitä vieraita ja ite olin tosi kipeä ja pakko oli vaan mennä esittelemään vauvoja sinne käytävälle.

Joo, soitin tossa neuvolaan ja kysyin viljelyjen tulokset. Niiden mukaan mun alakerrassa ei oo mitään vikaa. VOI JUMALAUTA ihan oikeesti hajoo pää kun ei selviä mikä helvetti tuolla oikein on, puoli vuotta on oireillut ja nyt oikeesti jo alkaa usko loppua. Neuvolatäti sanoi että mee päivystykseen jos oireet jatkuu. No joo, ihan ku ne ois mihinkää hävinny tässä missää vaiheessa. Pitää kysyä ens viikolla synnytystapa-arviossa jos siellä vaikka osattas heittää edes villi veikkaus mitä tää vois olla ja onko siitä synnytyksen/sektion kannalta haittaa.

Ei ole hyvä päivä tänään, toinen pojistakin on tolloillut heti aamusta alkaen, koko ajan tekee jotain töllöntöitä ja hakkaa ja raapii toista. Ja päiväunille ei tietenkää voi mennä. Lisäksi v*tuttaa noi labratulokset ja se että kela perii multa takaisin kotihoidontukea monta sataa koska ollaan olevinaan niin rikkaita (tätä en tiennyt, vissiin ihan turhaan on tässä elelty köyhyysrajalla kun sitä rahaa on tullut näemmä niin paljon että pitää palauttaa) ja pankkiin pitäis soittaa ja sopia opintolainan takasinmaksusta ja ja ja ja AAAAARGH.

Latasin äsken kestovaipat ja laitoin hoitopöydän laatikkoon odottamaan käyttäjää :) Hiljaa hyvä tulee.

Parempaa päivää teille muille!
 
plikka laitoin tuol jo aikasemmin tost päänsäryst, munhan särki lähes 7 viikkoa päätä ja oireet samanlaisia kun sulla, myös samoja lääkkeitä käytin tuloksetta mitä sulla on kokeiltu. Mul syyksi selvisi tuolta alaselästä tuleva kipu selkäydinkalvoja pitkin säteili päähän. Sekun saatiin auki niin loppu myös päänsärky. Mitään "lääketieteellistä" vikaa tai periaatteessa raskauteen liittyvää ei löytynyt paitsi et raskaushan ton just on jumittan :) Toivottavasti sullakin pian helpottaa, yhdellä tutulla oli ilmeisesti ihan hormoni peräistä särkyä raskauden 3 viimistä kuukautta, loppu sit vauvan syntymän jälkeen vasta.

Infrapunasaunaa ei muistaakseni suositella raskausaikana?! Jostain tällänen mielikuva? :)
 
marmalle onnittelut!! :flower:

Jonna90 Mulle sanoi neuvolatäti,että luultavimmin käynnistellään vasta 27.12. Mulla on silloin rv 42+3. Jos siis molemmilla kaikki hyvin. Paljon riippuu kuulemma mitä siellä yliaikakäynnillä selviää.

äitix4 Onnittelut prinssistä :flower:

Neuvolakäynti takana:

Painoa tullut 400g/vkolle. Vihdoinkin hidastunut painontulo. Nyt tullut 10-11kg välillä.
Hemoa ei nyt mitattu,kun viimeksi oli jo noususuunnassa
Paineet 131/71
Pissa puhdas
SF 36cm Siellä mennään yläkäyrän yläpuolella.
Liikkeet ++
Sykkeet 130-150

Täällä on ainakin sellainen meno mahassa kaikenaikaa,ettei liikelaskentaa tartte suorittaa. Antoi kumminkin ohjeet matkaan jos tulee hiljaisia päiviä.

millis ja vertti 37+4
 
Miimau Aika monessa paikassa on tuo vierailijakiintiö juuri noin eli isovanhemmat vierailuaikana ja isä ja sisarukset saa tulla koska vaan. Musta se on hyvä juttu, koska se on vihoviimeistä, jos itse on kovin kipeä tai väsynyt ja vieruskaverilla lappaa vieraita jatkuvasti. Ei ole kivaa. Eikä siellä sairaalassa olla yleensä kuin sen pari päivää, joten ehtiihän ne sitten kotiinkin tulla katsomaan.

Kahlan Munkin pitäis ryhtyä akvaarion puhdistushommiin. Oon miettinyt sitä jo reilun viikon, et pitäis, pitäis....

Neuvolassa käyty. Kaikki ok. Sf-mitta pysynyt saman, mutta vauva laskeutunut, joten ei hätiä. Muillakin voi sf-mitan samana pysymisen syynä olla tuo laskeutuminen. Kuopuksesta Sf-mitta pysyi samana vissiin 4 viimeistä viikkoa. Painoa +370g/viikko, yht. vajaa 10kg. RR ok. Syke ok. Joo, huomattu on että on laskeuduttu. Painaa niin pirusti tuonne häpyluuhun, ettei kävelystä ja kenkien laitosta tahdo tulla mitään. Ens viikolla neuvolalääkäri.

Niisku 36+0
 
äitix4 paljon onnea prinssistä koko perheelle:flower: Tulehan kertomaan kuulumsia enemmän kunhan kerkeät ja jaksat:)

Miimau KYSillä on myös rajoitettu vierailijoiden määrää ja sallittuja ovat vaib vauvan sisarukset ja lapsen isä.Ja tämä on osaston pienuuden vuoksi mutta myös synnyttäneiden äitien toiveesta ja musta on ollut ihanaa kun sen pari päivää mitä sairaalassa ollaan oltu oon saanut ihan rauhassa tutustua vauvaan ja nauttia rauhasta.Muutenkaan en oo ihminen joka välittää että kotiin ändetään suurella joukolla katsomaan vauvaa heti kun on kotiuduttu.Jopa se että vierustoverilla on ollut mies siellä vierailemassa koko päivän on pari kertaa hieman häirinnyt omaa yritystä nukkua vaikka ovatkin olleet tosi huomioivia vierustoveria kohtaan.
KYSissä tosin saa tulla vierailemaan osaston lasioven taakse josta voi näytellä vauvaa ja jutella vieraiden kanssa.

Fantaihana joko teillä on käynyt moni vauvaa katsomassa?

adalmiina mites teillä?Joko on käynyt paljon vieraita?

simuli siivoaminen on vaarallista,kannattaa varmaan siirtää se homma kokonaan miehelle turvallisuus syistä ;)

neljäskö jaksuja:hug:

tirppa jaksuja:hug:

Joulun vietto sairaalassa mulla on sellainen käsitys että ne ei mielellään sairaalassa käynnistä synnytyksiä tai tee mielellään sektioitakaan ihan pyhien alla koska haluavat säästösyistä kotiuttaa kaikki mahdolliset potilaat kotiin ja olla ottamatta ketää sellaista jota ei oo pakko.Joten jos näillä mennään niin luulen että jos kahden viikon yli aika on juuri aaton korvilla niin se käynnisttettäis hieman etukäteen mielellään silleen että pääsis aatoksi/aattona jo kotiin.Onneks itsellä on tieto että aaton saa viettää vauvan kanssa kotona,se helpottaa jo paljon omaa mieltä.
 
äiti x4 Onnea pojasta :flower: Synnytyskertomuksia innolla odottaen :D

Miimau esikoisen aikana vierailutunnilla sai käydä kaikki, kakkosen kohdalla sai vain isä + muut lapset olla klo 10-20 ja nyt taitaa olla käytäntö että isovanhemmat saa tulla virailutunnilla klo 18-19 käymään. Mun mielestä erittäin hyvä että on rajattu noi vierailijat normaalisti. Itse asiassa mä mietin että jos en edes ottaisi isovanhempia vastaan sinne osastolle, saavat tulla sitten kotiin mielummin... Ja tämä siis Taysissa! Luulen että jouluaattona henkilökunta joustaa asiassa jos siis silloin joutuu osastolla olemaan.

jonna90 se koska käynnistetään riippuu varmasti sun ja vauvan voinnista. Mun näkemyksen mukaan osa käynnistyksistä tehdään ennen joulun pyhiä ja hyvävointiset saavat odottaa joulun jälkeen.

neljäskö ja tirppa täälläkään ei ole ollut kovin hehkeä aamupäivä lasten kanssa. Kuopus itkee, huutaa ja venkuilee joka ikisestä asiasta, kiukuttelee kun kielletään tekemästä vaarallisia asioita jne. Ei siis vielä puhu (ikää1v7kk), joten sekin varmasti lisää huudon ja itkun määrää kun ei ole muita tapoja ilmaista itseään :kieh: . Onneksi mulla on tänään vapaa ilta kun on naistenilta meillä ja mies lähtee lasten kanssa kylään. Sen voimilla kestetty tämäKIN päivä. Hyvä vain että vauva edelleen masussa...

teenake sullahan paikat jo hyvässä mallissa ensikertalaiseksi!

Poppeliini 38+2
 
Viimeksi muokattu:
Paljon paljon onnea marmalle ja äiti x4:lle :flower:

Tosta sairaalavierailusta, niin meillä sai ennen käydä vieraita. ketä vaan. nykyään ei vissiin enää saa tulla ku isä ja lapset. Mun mielestä tyhmää!! mun aikani ei ainakaan ikään oo kulunu sairaalas ja oon tykänny kahen edellisen aikana,kun on saanu käydä muitakin sukulaisia ja kavereita. sekin ois jo paljon kun edes mun ja miehen omat vanhemmat sais käydä... eikä mua oo häirinny muidenkaan vieraat. eikä mulla kyllä ikään oikeen oo ollukkaa huonekavereita :/

Täällä kans poika häärää siihen malliin koko ajan ettei kyllä mitää liikelaskentaa tarvita. eilen iltana jytäs kolme tuntia putkeen!! kuvasin jonku aikaa video kuvaakin. harmi ku ei tänne pysty laittamaan.. oli se sen näköstä kyllä että nauraa saaaa vedet silmis ku kahtoo sitä videoo :LOL:

Oma olo on taas vaihteeks ihan ok. selkäkipu on helpottanu ja supistuksia ei taas vaihteeks tuu. illalla kävin tekemäs sellasen tunnin reippaan lenkin. täällä vaan on jo niin liukasta että joutuu kyllä tosissaan varoa.

Kaksi eri horoskooppia ennustaa että tänään käynnistyy synnytys ja huomenna poika syntyy. TOIVOTTAVASTI pitää paikkaansa!!!!

m0308 & :xmas: 37+1
 

Yhteistyössä