***Joulukuun Pikkutontut MARRASKUUSSA***

Mullakin vikalla lääkärikäynnillä katsottiin kohdunsuuntilanne ja limakalvot. Molemmissa raskauksissa ollut sama homma. Meidän neuvolassa ei oo ultralaitetta.

Liikkeet Mulla on aika paljon sellaista möyrimistä oikealla puolella. JAlkoja selkeästi suoristelee. Pyllyä liikuttaa edestakaisin,ajoittain. Näyttää huvittavalle. Enää ei oo juurikaan potkuja..kaikkea muuta sitten. Ajoittain voi sanoa,että sattuu kun menee niin vauhdilla tuolla.

vierailut Meillä isä ja lapset saa olla 10-20 ja muut vieraat 18-19. Tänä vuonna tuli mun mielestä toi lyhennetty aika. Joillakinhan siellä ravaa vieraita pitkin päivää..siis muitakin.
 
Viimeksi muokattu:
angeleyes itsellä ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta kavereiden juttujen perusteella sektio ei ole automaattinen valinta vaikka onkin ensisynnyttäjä. Riippuu vauvan asennosta paljon voiko edes tulla alakautta, ts. pitää olla täydellinen linkkuveitsi asento. Usein magneettikuvataan lantio että mahtuuko edes. Myös äidin asenteella on vaikutusta, koska perätilasynnytyksessä äidin tulee olla melko motivoitunut. Kavereista löytyy ensisynnyttäjiä jotka alakautta synnyttäneet sekä sellainenkin joka ei uskaltanut synnyttää vaan sai sektion.
 
Onnea Marma ja äitix4!!!!!!! :heart:


Meillä neuvolassa tänään kaikki ok. Ens viikolla uudestaan taas. Kivuttomia harkkareita vaan täällä, ei mitään lähdön tunnelmaakaan.. No, eipä meillä kiire vielä ole. Toiveissa itsellä myös että olisi jouluksi jo kotona. Saas nähdä miten käypi..

moksukka ja vauveli 36+4
 
Täällä ollaan vielä yhtenä kappaleena, vaikka aamuyöstä taas supistelut alkaneet.

Angeleys Ei varmaan automaattisesti sektioon vaikka perätila. Minulla oli ensimmäisessä raskaudessa suunniteltu sektio. Lapsivesi meni pari päivää ennen sitä ja ajattelin että saan synnyttää alakautta. Siihen ei sitten ollut minulla mahdollisuutta. Minulla oli perätila ja lapsivettä vähän, jolloin eivät edes yrittäneet kääntää vauvaa.
 
Yö meni taas kuhkiessa. Heräsin kahdelta vessassa käymään ja takas sänkyyn päästyäni supisteli hyvän aikaa niin ettei nukkumisesta tarvinnut edes haaveilla. Supisteluiden rauhoituttua vauva myllersi niin että pelkäsin sen jo aikovan kääntyä.. Nousin hetkeksi kävelemään olohuonetta ympäri niin se lopulta asettui. Alkaa käydä rankaksi valvoa joka yö.

Aamuun tuli myös pieni jännitysmomentti, rasvailin nahkaani suihkun jälkeen ja jotain holahti vähän, lattiallekkin putosi pisara. Mieleen tuli neuvolan tädin kehoitus tarkkailla jos lapsivesi alkaa tihkua, mutta en mä tosta mitään selvää saanut. Väritöntä, hajutonta eikä sitä enempää tullut. Pitänee tarkkailla asiaa ja muistaa mainita tosta nyt kun meen neuvolaan ronkittavaksi.

Susimieli ja Pieni 37+4
 
Huomenta :)

Kiitos vastauksista, olo oli eilen ihan hölmistynyt ja sekava, mutta nyt hieman selkiintyneempi jo. Mietin eilen koko päivän kahta vaihtoehtoa, että josko neuvolan lääkäri ja terveydenhoitaja ovat tutkiessaan erehtyneet luulemaan pyllyn ja pään paikan toisinpäin ja sen mukaan sanottu vauvan olevan raivotarjonnassa koko ajan. Olen ymmärtänyt sen olevan mahdollista kun vauva ei ole vielä kasvanut kunnolla ja tutkimus tehdään vain vatsan päältä. Ja minä hölmöläinen kun olen ensisynnyttäjä enkä kunnolla tiedä millaisilla liikkeillä ollaan missäkin asennossa niin kuvitellut kaikkia vihlomisia ja punkemisia alavatsalla pään puskemiseksi. Tai sitten meidän pikkuinen on vaan niin liikkuvainen kaveri, että on kova tekemään kuperkeikkaa ja tilaa löytyy vielä mainiosti, joten voi vielä hyvin pyörähtää omatoimisesti pää alaspäin.
Noh, tästä eilisestä tyhjänpäiväisestä miettimisestä viisastuneena sain pääni järkiintymään. Odotellaan rauhassa ensi tiistaiseen poli käyntiin ja katsotaan mikä tilanne silloin on ettei turhaan nyt murehdita, kun eihän tämä nyt varmasti maailmanloppu ole. Luotan lääkäreihin että kertovat ja ohjaavat mikä on järkevintä meidän tilassa tehdä jos hän on vielä perätilassa. Vauvan terveys tietenkin etualalla.
 
Moikka,

Oli pakko tulla tammikuisista kommentoimaan..
Perätilasynnytys- itelläkin takana, ja esikoisen siis synnytin perätilassa ihan alakautta. Yrittivät kääntää sitä kahesti mahan päältä mut ei se siitä mihinkään liikkunut joten lantio kuvattiin että mahtuuko syntymään alakautta. Ja mua lääkärit/kätilöt oikein kannustivat synnyttämään alakautta ja sanoivat että ei paljon poikkea normaalista alatiesynnytyksestä, ainoastaan enemmän lääkäreitä on synnytyksessä mukana. Eikä mun synnytystä edes käynnistetty vaan menin käymään yliaikaiskontrollissa OYS:ssa 41+6 viikolla ja siellä siis meni vedet yhtäkkiä ja jouduin jäämään osastolle.

Kikka synnytyksen käynnistämiseen- tuli myös sairaalasta, käskivät vasemmalle kyljelleen makaamaan, kädet ristiin ja nännejä piti "räplätä" n 15-20 min. Ei siis varsinaista hierontaa kämmenellä vaan sormilla nännien pyöritystä :)
Sitten ku siitä sängyltä nousin, lorahti samantien vedet lattialle. Olen siis kertonut tästä kavereillekki ja monella on tepsinyt mut kaikkiin se ei toimi. Kokeilla kannattaa kuitenki, mut mielellään lähempänä laskettua aikaa tai ku on jo mennyt yli lasketun ajan.
 
Onnea Marma ja Äitix4!!:flower::heart:

Kiva kuulla, että muillakin pieni sf-mitta, eikä ole kasvanut. Turha olla huolissaan siis :) Mulla tosiaan sf oli rv 33 29cm ja nyt rv36 29cm myös. Mullakin pituutta 175cm.

Mua myös vaivannut kova jano. Siitä tosiaan unohdin kysyä lääkärikäynnillä, kun työnsi mua vaan pois. Soitin sitten nlaan ja asiasta kysyin. Mun pitää käydä nyt uudestaan sokerirasituksessa, vaikka pissa ollut puhdas. Edellisen rasituksen läpäisin rimaa hipoen, niin terkan mielestä parempi tarkistaa asia.

Mä olen nyt liittynyt unettomien kerhoon. Ei vaan löydä hyvää asentoa. Vessassa mun ei tarvitse rampata, että siihen heräis. Eilen kattelin yöllä Sinkkuelämää 2 leffaa. Kai sitä voi yönsä näinkin viettää...

Mulla on älyttömän kipeä häntäluu. Eilen alkoi särkeä ja olen varma, etten ole lyönyt sitä mihinkään (mies ehdotti, jos olisin lyönyt vaikka huomaamattani sen:stick:). Niin onko muilla ollut vastaavaa?

Nyt pojan kanssa ulkoilemaan!

Mango ja Ola35+3
 
Täällä myös viime yönä valvottu 2h klo 3-5 välillä. Ei mua muuten haittaisi mutta kun on isompia lapsia myös kotona, niin ei voi vain ottaa päikkäreitä silloin kuin huvittaa. Aamusta siis pyörinyt dvd ja ruuaksi syödään toissapäiväistä keittoa. Näillä viimeisillä viikoilla kyllä toivoisi että odottaisi vasta esikoistaan (tai lapset olisivat hoidossa). Olisi ihanaa vain olla, odottaa, nukkua päikkäreitä ja käydä pienellä kävelylenkillä (nyt ei kyllä todellakaan ulkoilu kiinnosta kun sataa ja pitäisi 2 lasta pukea/auttaa pukeutumaan).

Muuten vointi on kyllä yllättävän hyvä siihen nähden että todellakin jo rv 38+3 menossa :O. Parina päivänä alkanut tulemaan selkeästi enemmän kivuttomia supistuksia, hyvä vain että kohtu alkaa harjoitttelemaan edes vähän ennen maratoonia :D Kaikki alkaa olemaan valmista vauvaa varten kotona, siivousta nyt voisi jatkaa loputtomiin. Huomenna on iltapäivällä parturi, joten sitä odotellessa =)

Poppeliini ja tyttönen 38+3
 
Häntäluu kipuilee välillä kun käyn istumaan, etenkin kovemmalle tuolille.

Lääkärissä käyty. Ei niin mitään tapahtunut. Plaah, eli mun melko kipeät supistukset ei saa mitään aikaan. Olisin ehkä toivonut niiden saaneen jotain aikaan, muutakin kuin unettomia õitä. Taitaa olla munkin vaan syytä suosilla tehdä hyvät eväät ens yöksi ja varata hyvä leffa.
 
sf-mitta mulla kans oli rv 31 29cm ja rv 33 30 ja nyt rv 35 30, eli 4:ssä viikossa ei ole kasvanu ku sentin.. Olen 174cm pitkä, joten eiköhän se syy sit ole siinä, vaikka onhan niitä pitkiä mammoja joilla on isompi masuli..

Häntäluussa olen myös minä tuntenu vihlasuja ja jomotusta, ihan ku olis satuttanu sen johonki, mut tiedän varmasti etten ole..se on ajoittaista, eikä kuitenkaan vaivaa jatkuvasti.

Mä aijon myös pyytää kohdunkaulan tsekkauksen ens viikolla, ja aijon perustella sen, että mun mammalla on supistukset kestäny vain 2h ja sit mää olin jo pihalla..vesien menosta mun syntymään on kestäny 7h ja hän oli ensisynnyttäjä.

Tuntuukohan se kohdunnipukka siis enää ollenkaan siinä vaiheessa, kun se on lyhentyny olemattomiin ja laskeutuuko kohdunsuu jotenki alemmaks sillon ku se on valmis vai muokkautuuko se jotenki emättimen seinämiin? Ensikertalainen tässä kyselee ja ihmettelee :D

t ja Elli 35+3
 
tarantella kohdunsuu tulee lähemmäksi viimeistään kun synnytys on kunnolla käynnissä. Voi olla edempänä jo pitempään (siis viikkoja) tai sitten on tosi takana kuten itsellä (vaikka uudelleensynnyttäjä, auki rielulle sormelle ja paikat ihan pehmeät). Ensisynnyttäjällä ne reunat/kohdunsuu on kai yleensä selvemmät lopussakin. Jos kohdun ulkosuu on edes vähän auki niin sen kyllä löytää, ja toisaalta täysin kiinni oleva suu on myös helppo löytää koska on napakampi kuin muu emättimen seinämä. Selvensikö yhtään? :D
 
Onnea Äitix4 ! :)

Neuvolakuulumisia. Paino -600g/vk :)cool:) paineet ja hemppa normaali. Painoa ihmetteli, ja luuli etten enää syö mitään. Kävin jopa amarillossa syömässä ed. viikolla ja söin jälkkäriksi ison annoksen jätksiä :D yammm.. ja viikonloppuna ajattelin väsätä rockyroadia ja mussutan sitä mieheni kanssa HYVÄLLÄ omalla tunnolla. Oman ruokaremontin takia mies on laihtunut 10 kiloa 3 kuussa :D Minulta ei ole lähtenyt kun pari raskauskiloa vaikka ruokavalio on sama, tosin olen raskaana ja mies ei ;D

Yksi plussa taas protskua, mutta ei mitään hälyyttävää. Ja sain tietää että vauva ei ole kiinnittynyt, lääkäri joka ultrasi koksissa oli sitten saanut sen tiedon kirjoitettua vaikka minulle ei suomenkieli taipunut.. paikat siis kiinni ja näyttää hyvin siltä että olen varmaan vielä kuukaudenkin päästä täällä ihmettelemässä. Ainoa toiveeni olisi päästä jo jouluksi kotiin. Nyt pitäisi keksiä jotain miten kuluttaa aikaa. :O

Niin ja mun sf mitta on 37, että repikää huumoria. :LOL: (tosin en ole mikään laiheliini)

Tsemppiä kaikille :)

Hyyppis+Poju 37+4
 
Susimieli lopettaako ne edes klo 16 aikoihin? Hissirempasta kyllä voi varmasti kuulua aika järkyttävä meteli :(. Tuntuvat supistukset ei valitettavasti aina tee alakerrassa mitään. Itse jäin esikoisesta saikulle rv 27 kun oli pahimmillaan töissä sellaisia kestosupistuksia ja masu ihan kipeänä. Silti käynnistettiin ja tyttö syntyi vasta rv 42+2 :headwall:
 
Neuvolalääkärissä käyty, kohdunsuulla ei ole tapahtunut juuri mitään, mutta vauvan pää alkaa oleen kiinnittynyt, ei kuulemma liikkunut enää juurikaan. Kai sekin joku edistys on?
Kokoarviota en saanut nytkään, tuntui kuulemma normaalikokoiselta, vaikka sf-mitta huiteli keskikäyrän alapuolella. Mä on 178-senttinen, mutta maha on kyllä musta aivan valtava. Lääkärin mukaan pitkien ja pitkäraajaisten synnytykset ovat keskimäärin helpompia kuin lyhyiden.


Mistä löytyy niitä horoskooppeja, jotka kertoo koska vauva syntyy? Ne olis hyvää ajanvietettä nyt. :)
Samoin vois laittaa kavereiden kanssa vedon pystyyn femman panoksilla, että koska syntyy. Kaikilla on kuitenkin joku mielipide, joten miksei vois samalla oikeeseen osumalla tienata pari euroa? :LOL:

Mun häntäluuta sattuu aina siivotessa kun tulee kumarreltua. Ja jos seison tai kävelen pitkään ja istun sitten alas, niin alaselkään sattuu niin pirusti. Seisominen alkaakin olla ainut toiminto, joka ei tuota minkäänlaista kipua..
 
Kiitos Poppeliini vastauksesta, kyllä selkis nyt vähän paremmin, ku en tosiaan tiedä mitä aiellä alakerrassa kuuluu tapahtua ja miten ne tulkitsee käsitteen lyhentynyt esim. 2:n senttiin :) No sen mää tiiän, että napukat huitelee tuolla jossain melkeen korvissa ja varsinaista napukkaa sieltä ei kyllä löydy, pehmeä luttana vaan :LOL:
 
Täällä ollaan kans mukana unettomien joukossa. Lähinnä aamuyöstä, noin kolmen neljän aikaan, kun herään vessaan, niin en tahdo löytää enää hyvää asentoa, sormet puutuu, lantiota pakottaa jne jne.. olenkin joko pyörinyt sen pari-kolme tuntia sängyssä, jonka jälkeen nukahtanut pariksi tunniksi tai noussut ylös ja ottanut heti aamusta parin tunnin torkut.

Kova jano on alkanut vaivaamaan täälläkin, luotan että johtuu jostain muusta kuin sokereista, vaikkakin on tullut tuota makeaa vähän syötyä viime aikoina.. olen vain käynyt raskauden aikana jo kaksi rasitusta ja molemmista hyvät tulokset, joten en usko siitä johtuvan.

Häntäluu ei ole täällä vielä vihoitellut, vaikkakin sitä koko ajan pelkään. Olen nimittäin lapsena rikkonut häntäluuni pariin otteeseen ja jostain luin, että se voi sitten oireilla varsinkin raskaana ollessa ja synnytyksessä. Häntäluu kipeytyy minulla muutenkin helposti, jos istun takakenossa kovalla alustalla.. nyt ei ole onneksi sitä tarvinnut tehdä. Samasta syystä en haluaisi synnytystä makuu/puoli-istuvassa asennossa, koska silloin häntäluu ei pääse joustamaan vauvan tieltä ja pelkään, että se kipeytyy tai aiheuttaa repeämisiä. Haluun siis kyykky tai penkkisynnytyksen, vaikkakaan meillä ei sitä synnytysvalmennuksessa suositeltu ensisynnyttäjille.. tiedä sitten miksi : /

Lääkärineuvolasta tai synnyttapa-arviosta ei ole minulle puhuttu vielä missään mitään.. luotan, että huomenna neuvolatäti kertoo.. tai pitää ainakin muistaa kysyä, jos ei ala varata minulle moiseen aikaa. Luulisin, että tuo alapää nyt vielä tarkastettaisiin ja muutenkin lääkäri tarkastaisi, että vauva on oikeinpäin kohdillaan..

Liikkeet ovat täälläkin sellaisia pyllynpyöräytyksiä ja venyttelyitä, ja ovat selkeästi vähentyneet, mutteivat kuitenkaan niin paljon, että liikelaskentaa on tarvinnut tehdä.

Harjoitussupistuksia tulee silloin tällöin ja kevyttä menkkamaista kolotusta, muttei mitään sen enempää ole vielä.. toive kuitenkin olisi, että saisi viettää joulun lapsosen kanssa kotona, eikä laitoksella tai sitten odottaen pyhien ajan, että milloin tulee lähtö..

36+3
 
Fantaihana: Ihanaa kuulla että pikkuisella kaikki hyvin :flower:

Tiikeli: Muakin janottaa kovasti koko ajan. Sanoin neuvolassakin sen mutta sanoi vai että on aivan normaalia, varsinkin kun mulla on ollut aina pissa puhdas ja sokerirasitustulokset oli tosi hyvät. Toki pyysi tutkailemaan että onko päänsärkyä ja ylävatsakipuja ja sitten kertoi että tarkkaillaan myös verenpainetta jottei sit oliskin sokrut pielessä näin loppuraskaudesta... Mulla ei oo ainakaan ollut päänsärkyä tai ylävatsakipuiluja ja verenpaineetkin oli 118/89 eli suht hyvät.

Hirmuisen huono yö takana, blääh! Kauhea kolotus lonkissa koko ajan ja ulkona myrskysi... Mutta onneksi ystävä tuli aamulla aamukaffeille ja piristi päivän taas aurinkoiseksi :)

Täälläkin liikkeet ovat pyllynostoja ja pientä muksimista. Ja päätä tuntuu jo painavan aina vain alemmaksi :)

Miimau&Masuasukki 35+4
 
Viimeksi muokattu:
Hei!
Enpä ole päässyt moneen päivään koneelle ja kännyssänikään ei ole nettiyhteyttä että oisin voinut aiempaa ilmoittaa...
Meille syntyi pieni tyttö 21.11 klo 11.05 Rv siis 37+1.
Kaikki meni nopeasti ja hyvin (vaikkei sillä hetkellä tuntunut) ja vauvalla kaikki kunnossa. Eilen kotiuduttiin mutten jaksanut tulla en sitten millään tännekään ilmoittamaan kun oli miljoona asiaa tekemättä kun toi lähtö tosiaan tuli vähän yllättäen. Nytkin ajattelin vain tämän verran kirjoittaa, tulen myöhemmin kertomaan paremmin synnytyksestä.
Sori, en millään ehdi nyt lukemaan tänne tulleita viestejä...paremmalla ajalla. Onnittelut muillekin jakaantuneille ja voimia teille muille loppumetreille. Se on jännä et se voi olla niin yllättäen ohi ja nyt musta jo tuntuu et siitä on jo ikuisuus kun vielä olin raskaana.

Muisku ja tytteli 4vrk
 
Kauris Mä toivoin myös jakkaraa/kyykkyä/kontilleen ponnistusta. Kätilö kertoi mulle, ettei ensisynnyttäjille suositella näitä, koska ponnistusvaihe kestää yleensä kauemmin eikä näissä asennoissa jaksa usein olla puolta tuntia. Toki tämä kätilö sanoi, että asentoa sopii vaihtaa kesken ponnistusvaiheen. Ei siihen se kummempaa syytä hänen mukaan ollut.

Mä olen myös kuullut, että nännien hiplaaminen vois vauhdittaa synnytyksen käynnistymistä. Oksitosiiniin taisi tuo perustua. NewYork käyppä vilkasemassa kun joku (pahoitteluni, en muista kuka) linkitti Bebesin sivuilta pari artikkelia liittyen hormooneihin synnytyksessä yms.

Tää mun häntäluun kipu, joka on siis ihan jatkuvaa, toivottavasti johtuu siitä, että vauva punkeaa itseään syvemmälle lantioon. (tulipa karsee lause :D) Tänään on meinaan särkenyt nivusiin ja ihan lantioluihin. Toivottavasti helpottaa lauantaihin mennessä, kun sillon olen teatteriin menossa. Muuten pitää ottaa jumppapallo mukaan ;)

Ainiin, Miimau mä en vieläkään ole päässyt yli siitä "pussitaudista" :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Miimau

Yhteistyössä