***Joulukuun Pikkutontut SYYSKUUSSA***

Heipsan ja tervetuloa uusille :)

Kävin juuri neuvola-lääkärissä ja jouduin nuoren mieslääkärin tutkittavaksi, eihän sillä sinäänsä mitään väliä, mutta olen tottunut, että sisätutkimukset tekee joku nainen tai sit joku vanha ukko: / No, ihan hyvin kaikki kuitenkin meni ja kai kaikki ihan hyvin olikin. Tosin siitä olin hieman yllättynyt, että kohdunkaula oli jo pehmeä...Muuten kaikki arvot olivat hyvät, sokerirasituskin meni heittämällä läpi :) Painoa oli tullut n. 600g/vko lisää, nyt ollaan noin 10 kg lähtöpainosta, pitänee alkaa tarkkailemaan ruokavaliota paremmin, etten ihan sotanorsuksi tässä paisu...!

Jälkivuoto kesti minulla sektion jälkeen noin 4-5 vkoa ja oli ainakin alussa runsasta, vaikka kohtua sektion yhteydessä jo tyhjennetäänkin. Olikohan mulla ihan aluksi käytössä yösiteet ja siitä sitten asteittain päädyin kevyempiin suojiin. Olihan se vuoto aika ärsyttävää!

Lonkat on alkaneet nyt vaivata täälläkin, öisin on toisinaan vaikeaa löytää mukavaa asentoa ja toisinaan sattuu, jos yrittää istua jalat ristissä. En kyllä muista, että esikosta olisi tällaista ollut...

Nyt jos yrittäisi keskittyä taas opparin kirjoittamiseen, miten sitä aina eksyykin tekemään jotain ihan muuta ku mitä pitäis...

miira ja muru 26+5
 
Hei vaan! Ja tervetuloa muutamalle uudelle mukaan!:D

Sokerinrasitustesti tuli käytyä ja paastoarvo oli hieman koholla, joten viime viikon menin kotiseurannalla. Niissä arvoissa ei kuitenkaan ollut mitään erikoista ja siitä ei sitten tullut sen kummallisempaa juttua. Itse litku oli muuten aikamoista siirappia juotavaksi, sellaista kirkkaan oranssia ja oikein äitelää, yök!

Tänään kävin neuvolalääkärissä ja siellä kaikki ok. Kohdunsuun tilanne hyvä, verenpaine hyvä ja painoakaan ei ollut onneksi tullut kauheasti. Vauva on kääntynyt pää menoluukulle päin, niinkun aavistelinkin. Kauheita potkuja ja pyllynnostelua satelee kylkiluihin ja navan yläpuolelle.:D

Ostinpas sitten kuitenkin käytetyt sisarrattaat, vaikka alunperin meinasin että ilman niitäkin pärjätään. Ei voinut ohittaa, kun olivat niin kivannäköiset ja kolmipyöräinen- sekä peräkkäinistuttavamalli. Vielä kun jonkun lämpöpussin tai pehmeän kantokopan jos hommais niihin vauvalle, niin sit olis kaikki hankinnat siinä.=)

Viime viikonloppuna pääsin myös ns. aikuisen naisen ikään eli 30-vee tuli mittariin ja tästä se 3-kympinvillitys sit varmaan alkaa! :LOL:

garden ja juniori 29+3
 
ONNEAAAA Garden:)! Mäkin juhlin vklna synttäreitäni mutta mittariin tuli jo 32, HUI! :/ Parempi viettää tästä lähtien aina kolmekymppisiä :LOL:

Mulla on huomenna lääkärineuvola - saas nähä minkälainen tilanne on menossa!
Mulla myös viipyilee pikkuinen tuolla tosi alhaalla! Eilenkin illalla oli aivan huvittavan näköistä kun ylhäällä oli ihan pehmeää ja "löllöä" ja alhaalla taas kivikovana kun pikkuinen siellä tuuti. Yhtäkkiä nousi myös hassu kumpu navan toiselle puolelle ja maha meni aivan toispuoleiseksi kun toinen siellä oinisteli <3

Hormoonit hyrrää edelleen - mä olin tänä aamuna aivan hysteerinen kun mies lähti ajamaan työreissulle pimeessä aamuyöstä ja kun en saanut unta ja yritin soittaa hänelle niin hän ei vastannutkaan. Hitsit kun tulin hysteeriseks kun tunnin verran koitin soittaa. Sit mies lopuks soitti ja kyllä häntä huvitti kun mä olin ollut niin hysteerinen ja hänellä oli ollut vaan puhelin äänettömällä. mut kyllä säikähdin ja kävn päässäni jo vaikka mitä läpi!
 
Heipat!

Ja tervetuloa uusille! :flower:

Täällä ei erikoisia.
Täytyy kommentoida tohon Facebook -asiaan, että muakin on tietyt jutut ärsyttäneet ja olen käyttänyt tuota neuvoa deletoida ärsyttävyyksien viestit seinältäni... Joskus poistin jopa ärsyttäviä kavereita kokonaan, mutta hetkenperästä oli samoilta tyypeiltä uusi kaverikutsu... : /
Nytpähän eivät huomaa poistamista, kun on vain piilotettu kommentit! ;)

Mua ja montaa mun kaveria on ärsyttänyt sellaset kommentit, jotka toistaa itseään. Aivan sama mikä aihe, mutta jos joka päivä on sitä samaa, niin enpä jaksaa katsella! Vaikka itsekin odotan tätä vauvaa ja olen ihan innoissani, niin en sitä kyllä tuolla bookissa kailota. Vaikka äidiksi olenkin tulossa, niin viimeksi olen piilottanut yhden kaverin kommentit, jotka vain toistivat vauvan ihanuutta ja elämän loistavuutta kun pieni tuhisee jne jne... Toinen on yhden kaverin ex-tyttöystävä. Heti eron jälkeen on löytänyt "uuden onnen" ja sitä hehkuttelee... Se on mun mielestä jopa törkeää! :stick: "Kellä onni on, se onnen kätkeköön (facebookin seinältä)" On tällasissa mun mielipiteeni...

Mutta jokainen kai tyylillään... :)

SariP ja Poju 29+4
 
Blääh!!!
tulipas käytyä ehkä liiankin vauhdikkaasti esikoisen 1,5v neuvolassa että tämä loppu päivä on mennyt ihan pipariksi. Heti kotitalon lähellä alko supistaa niin että selkään sattu ja meinas tajukin kadota. Nyt sitä joutuu lepää ja ottaa rauhallisesti ainakin toistaiseksi. Jos nää tästä pahenee eikä lopu niin kaipa se olis pahimmillaan Kotkan reissua tiedossa. Nyt onneks on rauhoittumaan päin!!!! (esikoinen on nyt 86,5cm ja 11,2kg joten tuota ei enää ihan mielellään kanna jokapäivä kokoaikaa)

takas lepoon!
28+4
 
Miira Mulla oli ekassa raskaudessa rv 36 lääkärikäynnillä mies. Järkytyin suoraan sanottuna,kun mies kutsui sisään. Muuten oli ihan ok tutkimus,mutta paljon kova kouraisempi,kun naisten. Suoraan sanottuna sattui.

Garden Onnea!! Itsekin täytin keväällä samat lukemat. :)

Newyork Koetahan lepäillä. Itsekin yritän kantaa mahd vähän esikoista,mutta aina se ei onnistu.

Millis ja vertti 28+3...(piti käydä ihan laskurilla laskee..luulin,että on 27+ jotain menossa...)

Synnytys siis lähenee ja kaikki on vähän niinku kesken. Pakko alkaa kohta vaatteita pestä. Tosin sitä ennen pitäisi tuonne vaatekaappiin hommaa elfan korit.
 
Meillä narahti viime viikolla sokerirasitus.. Tunnin arvo oli 10,1, kun se viimeinen hyvä arvo olis ollu 9,9...
No nyt oon sitten seuraillut sokereita ja ei hyvältä näytä. Jos syön aamupalan heti kun herään niin tunti ruoan jälkeen otettava arvo on pyörinyt 8,4 ja yli 9 välillä. Ja sormenpäästä otettavaksi arvoksi pitäs tulla alle 7,8 silloin.... No jos syönkin aamupalan vasta kolme tuntia heräämisen jälkeen (aamuvuoroviikolla se vaan menee niin) Niin sitten ei mitään ongelmaa, arvot on hyvät. Päivällisen/lounaan jälkeen otetut arvot on olleet koko ajan jopa paastoarvoihin meneviä. Kerran on yksi paastolukema ollut 5,6 mut muuten kaikki paastoarvotkin on olleet hyvin alle sen 5,5.

Torstaina on nyt sitten ylimääräinen neuvola näiden sokereiden vuoksi. Saas nähdä.. Mua kyl ihmetyttää tuo aamupalan syömisen ajankohta miten se vaikuttaa noin paljon. Yövuorot oon lopettanut kokonaan tekemästä nyt, kun noi sokeritkin kerran heittää. Oon kyllä ollut muutenkin melko väsy vaikka hemppa on ollu mun normaali lukemissa retaferin ansiosta. On vaan yöt jääneet lyhyiksi. Työkaverit yrittää passittaa mua saikulle, kun mun kuulemma pitäs jo hidastaa tahtia :D


moksukka ja pikkuipana 27+2

--mulle ei oo muuten vieläkään tullut pakkauksesta päätöstä.. tarvii vissiin työmaalla huomenna kysellä missä mun paperit oikeen menee......
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta

synttäreitä juhlineille onnittelut näin jälkikäteen.. :flower:

Jälkivuoto-asia yllätti kyllä mut täysin.. 4-5 viikkoa?!?!?!? Apua.. Kiva näin esikoisen odottajana lukee täältä vähän näitä elämän pieniä totuuksia, ettei tuu sit ihan täytenä yllätyksenä. Kiitos teille kaikille jo synnyttäneille näistä opastuksista :D

Ja mieslääkäreistä on ollut puhetta.. Raskauden aikana ei onneksi ole tarvinut mieslääkärillä käydä, meidän neuvolalääkäri on tosi kiva nuori nainen. Mutta muutama vuosi sitten, kun asuttiin eri paikkakunnalla, meidän terveyskeskuslääkäri oli mies ja se teki mulle vissiin kerran tai kahesti sisätutkimuksen. Oli aika yök.. En tykkää, vaikka se heidän työtään onkin.

Eilen tuli päätös äitiyspäivärahasta. Summat oli aikalailla jo tiedossa, kun hain niitä viimeisen 6kk tulojen mukaan. Mua vaan naurattaa lähinnä se, että sain nyt sit kelan päätöksen kautta tietää, että työsopimusta ei jatketa vuoden vaihteen jälkeen. Tää nyt periaatteessa oli mulla kyllä jo tiedossa, mutta olis se ollu fiksumpaa mun mielestä kuulla se pomolta suoraan kuin että lukee tosiaan kelan päätöksestä. :LOL:

Face-ärsytyksistä.. Mua ärsyttää ehkä eniten nää itsensä kehujat, tyyliin "siivosin koko kämpän (imuroin, tiskasin, pyyhin pölyt, tamppasin matot, pesin ikkunat), leivoin, tein ruoka, kävin jumpalla ja kulutin 1500kcal jne..", jotka toistuu joka päivä.... Hohhei, mahtava homma, jos tuon joka päivä toteuttaa, mutta jotenki ei jaksa lukee näitä päivästä toiseen. Ollaan myös naurettu yhdelle tyypille, jolla oli personal trainer ja se kirjas just kaikki jumppansa ym.. faceen, että sieltähän sais itelleki hyvän reeniohjelman. =)

Joo ja selkä alkaa oleen aika huonossa kunnossa. Nukkuminen on tuskaa ja heräänki monta kertaa yössä, joinaki öinä oon valvonu jonku tunnin ja kippurehtanu sängyssä ku oon yrittäny löytää hyvää nukkuma-asentoa. Välillä on pitäny käydä pystyssä käveleen, että helpottas. Ja kaiken tämän lisäksi mittailtiin tossa viime vkl verenpaineita porukoilla ja mullahan se oli huimat 110/66. Aika matala, normaalisti on kyllä vähän korkeempi. Tämä kai voi osaltaan selittää myös tätä mun väsynyttä, saamatonta oloa. Noh, ens maanantaina on neuvola ja nyt kyllä tuntuu et pyydän saikkua.. Vaikka sit kuitenki nössöilen ja edelleen tuun pää kainalossa töihin. Oisko jollain kokemuksia matalan verenpaineen kans elämisestä??

Muuten masussa kaikki hyvin, siellä se meidän möyryiivari jumppailee niin että koko maha aina välillä heiluu. Ja iskämurukin tulee kolmen viikon päästä käymään kotona, ihanaa.!!

-MiMa ja Bebé 29+0 (poksuu ja kolmaskymmenes viikko alkaa, apua!!)
 
MiMa86 mulla oli eilen mitattaessa paineet 106/62...Tosin mulla on kaiketi aina aika alhainen tuo paine, mutta on se nyt raskauden aikana kuitenkin koko aika laskenut. Mulla tuo ei juurikaan elämiseen vaikuta, ainoastaan saunasta tullessa saattaa jonkin aikaa pyörryttää...Itse en usko, että väsymys verenpaineesta johtuu, onko sulla millainen Hb ollut nyt?

miira
 
Hahaaa,arvasin - nuori mieslääkäri oli juuri mulla neukkalääkärinä! :LOL:
Tosin oli kyllä mukava ja osaava tapaus mutta hassua oli se että hän vähän tuntui itse ujostelevan eikä meinannut uskaltaa aluksi katsoa silmiin, tosi outo fiilis! Oli myös tosiaan paljon kovakouraisempi kuin naislekurin tutkimus mutta meni kyllä hyvin ja mua itseä ei kyllä yhtään haitannut tilanne (ihme kyllä,luulin muuta).
Kohdunsuu oli siististi kiinni ja sf 27, sydänäänet 148. oon kuullut että tytöillä olis vähän korkeampi tuo pulssi? Mitä ootte mieltä - onko kokemuksia? Mä oon edelleen NIIIIIIN utelias tietämään että kumpi siellä polskuttelee ;)

Yllätyksekseni verenpaine oli hyvä, samoin hb jopa 127, wuhuuu!!! Eli ei siis tarttekaan rautaa enää, ihanaa! Painoa oli tullut edellisestä vain kilon lisää(kuukausi sitten), sekin oli suuri helpotus! :p

Flunssa jyllää edelleen mutta nyt on niin hyvä mieli ettei haittaa niistäminen ja köhiminen yhtään :)

Miimau & masuasukki 26+1

p.s.: HAHAAA, raskausdementia vaivaa: en yhtäkkiä muistanut mistä saa plussan tältä näppäimistöltä... heh,siis mitä ihmettä?!?!? :LOL: Noh,meni onneks blackout nopeesti ohi :)
 
Miira, hb ollu hyvä tähän asti (lähtö 138, viime neuvolassa 128). Jostaki vaan luin, että myös matala verenpaine voi aiheuttaa "voimattomuuden tunnetta ja väsymystä". Mun normiverenpaine pyörii siellä vähän päälle 120/80 ehkä.. Et on se tuosta tullu alaspäin. Välillä huippaa, mut ei mitenkään pahasti, muuten ei "verenpaine-oireita" ole. Mä luulen et tää mun väsymys on peräisin varmastikin monesta asiasta: selkäkipu -> huonot yöunet -> työstressi + kaiken tämän lisäksi tuo alhainen verenpaine. Vaan tiedä häntä. Pitää keskustella asiasta neuvolassa. :)
 
Jälkivuodosta Kaikkien teidän jälkivuodon runsautta kauhistelevien iloksi voin kertoa, ettei se aina ole mitään järkkyä. Itsellä norm. synnytys ja sairaalassa tartti niitä paksuja voippoja. Kotona pärjäsin parin päivän jälkeen pelkällä pikkuhousunsuojalla ja vuodon kokonaiskesto oli 2vkoa.

Miimau mä olen myös kuullut, että tytöillä korkeammat sykkeet. Mulla esikoispojasta toisaalta aina 150+ ja tälläkin poikalupauksella 150+ sykkeet. En sitten tiedä kuinka luotettava ennustusmenetelmä tämä on :D

Lääkärineuvolassa käyty. Kohdunsuu kiinni ja pituutta 3 cm. Paino oli tippunut kilon!:O Ei ois uskonu mun syömisillä ;). Ehkä säännöllisemmällä liikunnalla on ollut osuutensa asiassa. Sokerit ok, viimeinen arvo rimaa hipoen, mutta ei kuulemma aiheuta mitään toimenpiteitä. Tukivyönkin kävin hakemassa ja on mun pelastus! Selkä on paljon parempana kun on vyötä pitänyt!

Mun mielestä miesgynet on monesti paljon hellempiä. Muutama sellainen on kohdalle osunut, ehkä ne on ollu poikkeuksia :)

Mango ja Kieppuli 26+2
 
Mieslääkäreistä mulla ainakin sellainen kokemus, että ovat usein hellempikätisiä kuin naiset. Varsinkin viime raskaudessa kun olin käynnistyksessä ja kohdunsuuta tutkittiin aika monta kertaa niin vähiten tuntui miehen tekemät tutkimukset. Itse näkisin sen niin että miehillä pidemmät sormet = helpompi ylettyä sinne kohdunsuulle. Tosi pieni kätiset/sormiset naiset ovat välillä joutuneet painamaan tosi lujaakin että ovat saaneet hyvä tuntuman kohdunsuulle.
 
Lapitar, kyllä mulla on katsottu että jos käynti synnärillä niin seuraava neuvola jää pois välistä. Toki kysyvät että haluanko neuvolaan kuitenkin, mutta olen sanonut että en näe tarpeelliseksi. Näin myös edellisessä odotuksessa toimittiin, taisin rv 28 jälkeen käydä ainoastaan synnärillä ultrissa ja samalla ottivat pissan ja verenpaineen.

Mieslääkäristä, mulla oli kerran edellisessä odotuksessa synnärillä mieslääkäri. Menin odotustilaan ja miesääni pyysi nimellä. Ajattelin että voi ei. Edellisellä kerralla oli kuitenkin ultrauksen yhteydessä tehty sisätutkimus joten ajattelin että ultraavat vain. Menin huoneeseen päin ja hirmuisen karvainen ulkomaalainen mies tuli kättelemään ja mies oli oikeasti kuin apina- yhtä karvainen. Oli tosi asiallinen, juttelimme niitä näitä ja sitten se sanoi että tehdään sisätutkimus ennen ultrausta. Ne hurjan karvaiset kädet oli vaan mielessä, en sillä hetkellä edes ajatellut että se oli mies :LOL: En varmaan koskaan unohda sitä käyntiä. Mutta oma kokemukseni on että mieslääkäri on "hellempi" tutkimuksissaan.

Sokerirasitus aamulla suoritettu tyylikkäästi ilman oksetusta. Huitasin koko tuopillisen lientä sekunnissa alas ja labratäti sanoi ettei ole koskaan nähnyt että niin nopeasti sen joku juo. Pakko oli tehdä, muuten olisin kakonut sitä tavaraa :$ Paastoarvo oli muistaakseni 4,7 eli hyvä ja muut lähtivät eteenpäin mutta uskon että nekin on kunnossa..

Täällä vauva hurjan aktiivinen ollut useamman päivän, hakkaa joka suuntaan välillä eli taitaa kääntyillä vielä aika kivasti. Suurimmaksi osaksi kuitenkin viihtyy pylly alhaalla, mutta en ole toivoa menettänyt vielä ;)
Muuten ei ihmeempää, kamala nälkä vaan koko ajan. Tuntuu että painoa tulee paljon tätä vauhtia..

pikkuinen 28+5
 
Viimeksi muokattu:
Mies- ja naislääkäreistä on ollut puhetta. Viime raskaudessa kyllä jalkojani levittelin huomattavasti useammin mieslääkäreille kun naisille :D Ehkä kerran tai pari oli pelkästään yksi lääkäri ja nainen, loput ainakin viisi kertaa oli ronkkimassa mieslääkäri sekä sekalainen kööri muita lääkäreitä/kätilöitä/hoitajia/opiskelijoita. Sektiossakin oli läsnä kai toistakymmentä henkeä. Voin kertoa että eipä oo tuon kaksosraskauden jälkeen paljoa hetkauttanut onko mies-vai naislääkäri ja montako silmäparia sitä alapäätä on kattelemassa, kyllä sai tottua siihen. Enpä sen kummempaa eroa oo miesten ja naisten välillä huomannut, molemmissa hyviä ja huonoja lääkäreitä. Nythän mulla onkin vasta ensimmäinen sisätutkimus parin viikon päästä, jännää oikeestaan miten myöhään :D

Miimau meilläkin vielä eka kätilö veikkasi tyttöjä sykkeiden perusteella viime synnärireissulla, vaan poikiahan tuolta tuli. Ja koko raskauden oli sykkeet korkeat joten en minä sukupuoliveikkausta sykkeisiin perustais :)

Täällä on olo ollut edelleen ihan hyvä, mitä nyt masu alkaa jo kunnolla hidastaa menoa. Huomenna lähtee isäntä koulutukseen pariks päivää ja perjantaina tulee sitten käväisemään kotona ja lähtee sitten sinne pitempään reissuun. Kuulemma ensi viikon torstaina tulee kotiin. HUOOOOOH. No ei se auta kun koittaa jaksaa. Onneks on nyt sit auto ja päästään vaikka ukin luokse jos ei muuta keksitä :)
 
Täällä odotellaan ajan kulumista, olo on aina välillä melko kärsimätön.. Tänään pistin koneeseen vaunujen kankaat, meillä on siis nuo käytetyt emmaljungat ostettu ja nyt päätin laittaa ne käyttökuntoon! Mies saapi puunata noi metalliosat, pitää viedä ihan suihkuun ne ja hinkata, vähän ovat pölyssä.

Vauvan vaatteita olen alkanut pestä kans pikkuhiljaa, pitäisi ostaa koreja hoitopöytiin niin saisi pienimmät vaatteet järjestää sinne käyttövalmiiksi ja isompaa kokoa olevat kaappiin odottamaan. Vieläkin tuntuu että kauheen aikaseen teen valmisteluja, mutta menee siinä hetki että kaikki on pestynä ja laitettuna, ja kun ei mulla oikein oo mitään tekemistä tässä kotona ollessa. Eipähän sit jumbomahan kaa tarvi ähertää. Ja jotenkin heräsin silloin kun yhdellä tutulla poika syntyi aikaisin (rv 34), että ei se oo sanottua että omakaan on mahassa jouluun, niin kai se on hyvä että kaikki on valmiina jo ennen laskattua aikaa, jos tuleekin äkkilähtö.

Hehkutanpa vielä että kyllä vaan on mukavaa kun poitsu kääntyi toissayönä pääalaspäin! Olo on paljon mukavampi nyt ja pissallakaan ei tarvi ravata ihan koko aikaa. Aamulla kun heräsin niin heti pieni potkiskeli niin että mahanahka venkoili

Susimieli ja Pieni 28+3
 
Vieläkin tuntuu että kauheen aikaseen teen valmisteluja, mutta menee siinä hetki että kaikki on pestynä ja laitettuna, ja kun ei mulla oikein oo mitään tekemistä tässä kotona ollessa. Eipähän sit jumbomahan kaa tarvi ähertää. Ja jotenkin heräsin silloin kun yhdellä tutulla poika syntyi aikaisin (rv 34)
Esimerkiksi mun kaveri synnytti tänään vauvan, rv 36.
Eli et sä ny nii hirveen aikases oo, mua ottaa taas päinvastoin päähän ku tuntuu et on tullu tähä mennes liian vähän hommattua kaikkea. :)

Täällä oli kans tyttönen kääntyneenä hetken pää alaspäin ku jysäytteli niin kylkiin (?) mutta on nyt ilmeisesti kääntyny sitten takas tohon sen lemppariasentoon eli istua nököttämään, ku potkut tuntuu välillä epämukavan kovasti tuolla ihan todella alhaalla. :D

Huomenna ois sitten käynti äippäpolilla, toivottavasti kaikki ok.

Niin ja lääkäreistä joku puhui, ite tykkään henkkoht enemmän mieslääkäreistä!

kish & tyttönen 28+0
 
Täällä oli tänään aamulla sokerirasitus, se oli ihan kauhee kokemus :x Mulla oli aamulla vaihteeks taas niin huono olo, ku en ollu syöny 12h mitään, ja sit pitää mennä juomaan sitä kauheeta sokerilitkua, koko ajan meinasin oksentaa. :| Viimesestä verikokeesta tuli kauhee mustelma ja patti tohon käteen :(

Ens keskiviikkona ois lääkärineuvola, siellä sit kuulee tulokset ja saa tietää onko noi supistukset tehnyt jotain tuol alakerrassa.

Nyt takas nukkumaan, kun on niin huono olo.

- Sokruli ja pikku neiti 26+2 -
 
Mä tässä aloin miettiä tota sokerirasitusta... siis anteeks vaan, oon ne osat teidän jutuista aina välillä hypänny yli tai kahlannu silleen nopeesti läpi :ashamed: kun sinänsä ei oo koskettanut mua mä kun ikinä oo sokerirasituksissa ollu. Mut nyt kun äsken havahtuin et jokatoisen tekstissä mainitaan tuo sokerirasituskoe, niin mä aloin miettiin et mikshän mulle sitä ei oo ikinä tehty??
SIis käsitän et liittyy jotenkin raskausdiabetekseen ja tiän mitä siitä voi seurata ja että mm. ylipainoiset mammat testataan herkemmin, mut kun eihän se aina tarvi sitä syytä.
Nyt kun tämä raskaus on ollut jotenkin niin erilainen kuin kaksi edellistä...siis oon lihonu paljon enemmän ja maha kasvanut ja sf-mitta menee käyrien yläpuolella kun molemmissa aiemmissa on kiloja tullut vähemmän ja sf:kin mennyt alakäyrien alapuolella... niin oisko ollut aiheellista tämän perusteella mitata noita sokereita, vai oonko mä nyt ihan pihalla koko asiasta?? Normaalitilassa oon hoikka, bmi 19.

Sori nyt, muistan että tästäkin, siis näistä syistä oli jo aiemmin juttua, sen verran luin, mut tosiaan en oo niin ajatuksella niitä asioita lukenut kun ei ei oo mua silleen koskettanut.
Vitsit mä oon ylpee kun sain väkerrettyä äsken kaalilaatikkoa, nam!! On tehny sitä jo pitkään mieli tehdä, mut jotenkin en vaan oo sannu aikaseks vaik nyt kun sitä teki niin eihän tuossa ollut yhtään sen enempää työtä kuin muissakaan kotiruoissa. On se niin hyvää!! Sitäpä siis vois taas hakea yhden lautasellisen :)

Muisku 28+3
 
Miimau Onnittelut myöskin sinne synttäreiden johdosta! Tähän 3-kymppiin vois tosiaan sit jäädä ja juhlia niitä joka vuosi. :D
Noista sykkeistä kans eli meillä itseasiassa pojalla oli korkeammat sykkeet kuin tytöllä, vaikka olen kuullut just et tytöillä olis korkeammat. Ja loppuajasta siellä 36 vko ja enemmän on kummallakin ollut 130 syke... Nytkin neuvolassa oli sitä 145-150 luokkaa jumpsutus ja veikasin edelleen et meille tulis toinen poika. Mutta saas nähdä... :)

Mima86 Mulla on alhainen verenpaine ollut aina ja haittaa sen verran elämistä, et esim. sängystä saa nousta sillain varovaisemmin ettei ampaise heti suorille jaloille tai muuten vippaa päänupista. Samoin jos nousee kyykystä tai käy saunassa...
Nyt raskausaikana laski tossa välissä yläpaine alle sadan ja terveydenhoitaja sanoi et saa esim. lisätä suolaa enemmän ruokaa (mikä kai sit nostaa painetta) ja salmiakki/lakritsi olis kai kans hyviä paineennostattajia.
 
POOOOOKSSSS! Piti ihan vartavasten tulla tänne poksuilemaan,kun 30+0 poksui tänään :heart:.Hui miten pitkällä sitä jo mennäänkään.Enää vaivaiset kymmenen viikkoa laskettuun.Kylläpä aika menee vauhdilla.

Nyt alkaa jo tuntumaan haikealta,kun tietää,että tästäkin vauvamasusta joutuu pian jo taas luopumaan.On tämä vaan niin ihana pallo kannettavaksi.Mutta se mitä pallon sisällä on,niin sehän se vasta ihana onkin :heart:.

Mitään tärkeätä kommentoitavaa ei taida nyt ollakaan mihinkään.Ens maanantaina neuvola ja sen jälkeen käynnit alkavatkin nyt sitten kahden viikon välein olemaan.Paastoarvot kotiseurannassa ovat alkaneet nyt nousemaan,ovat lähes joka aamu yli sallitun ja joudun siis varmaan tarkempaan syyniin loppuajaksi,kun tuon maanantaina sitten kerron.Mutta sitä odotellessa... Poks,poks :whistle:!

adalmiina ja sitso 30+0
 
  • Tykkää
Reactions: Kahlan ja Miimau
Hei! Tällä taas, hetki meni kun sain kaikki juttunne luettua :)

Itsestään alkuun, verenpaine huitelee 99/49 ja saan jotain ihme kohtauksia aamupäivisin, jossa tuntuu että taju lähtee. Syke on kuitenkin verenpaineesta huolimatta 100 pintaan ja tuntuu siltä että pääkopassakin jyskyttää kun tämä "kohtaus" tulee. Minua alkaa pyörryttää, alan hyperventiloimaan ja ennenkaikkea muksu sekoaa ihan täysin ja potkii ihan hulluna. Soitin neuvolaan ja sanoivat että on normaalia, jos syke menee yli 110 mietitään seuraavassa neuvolassa uudestaan asiaa mitä sille voisi tehdä?.. Hmph

Vauvan huone on jo valmiina, olen siihen enemmän kun tyytyväinen. Nyt sairaslomalla minulla ei ole muuta kun aikaa, ja kohtahan alkaa jo virallinen äippäloma perään. Vaatteita minunkin pitäisi alkaa pestä, ostin tänään hajusteetonta pesuainetta, siihen siis siirrytään :)

Kukaan muu kiloklubissa? Vai olenko ainoa joka saa raskauskiloista tälläistä ressiä? Viimeksi tuli noottia painosta, joten nyt iteppäisenä yritän kaikkeni pitää sen samassa seuraavaan neuvolaan ja sit seuraavaan jne...

Kaloreita tulee n. 1700 kcal päivässä ja kaikki pallurat vihreällä (ne ketkä kiloklubeilee tietää mistä palluroista puhun) Ei ole tullut onneksi tämän ikävän neuvolan jälkeen lisää painoa, se on tosin laskenut 1,5 kg, minun tapauksessani ei tosiaan ole mitään vaaraa painon alenemisesta, ylipainoa ON!

Tosin neuvolantäti ei tainnut tietää kuinka rankasti otan tämän painoasian, ja nyt sitä sitten itkeskelen täällä päivät pitkät ja saan siitä kauhean stressin. Kyllä me ylipainoisetkin ollaan ihmisiä ja anteeksi siitäkin että pcos ja kilpirauhasen vajis ovat edesauttaneet tuota bmi:tä noinkin paljon. Puhumattakaan siitä paljon hormonihoidot toi lisää kun tätä rakasta vauvaa halusimme. Olen laihduttanut 20 kiloa tässä ennen hormonihoitoja ja tosiaankin, ei ollut helpossa nekään. Neuvolassa voisivat siis miettiä miten asian asiakkaalle sanoo, ei sitä veistä tarvitsisi haavoissa käännellä joka kerta.
Ja kyllä kilot ovat omakin vika, tosin kaksi aineenvaihdunta sairautta on liikaa kun lisänä on vielä nivelpsoriasis... Ja juu valitan, täällä sentään saa kun ystävilleni ei ? ;)


Uimassa
ravaan vielä 3-4 kertaa viikossa, siihen olen tullut ihan riippuvaiseksi, ainoa paikka missä mikään ei muistuta tuosta pallurasta jota rahaa mukanaan ;) Kevyt olo siis ! Pyrin uimaan n. 30 minuuttia putkeen ja sen jälkeen venytellä. Luulisi, että helpottaisi synnytystäkin kun on ns. vähän paremmassa kuosissa. Uisin toki kauemminkin mutta suonenveto tulee joka kerta, voisi lämmittää sitä vettä parilla asteella minulle ;) hehe

Jälkivuodoista, hei te synnyttäneet, mistä te hankitte jotain megasiteitä? katselin huvikseen varovasti kaupasta etukäteen, mutta ei siellä ole kun yösiteitä ja ne oli imultaan suurimpia.. Pitääkö ostaa jotain tenaa :LOL:

Hyyppis + Poju 28+3
 
Painosta asiaa. Mulla on neuvola alusta asti suhtautunut hyvin mun painooni. Painoindeksi on tosiaan 36 ja ylipainoa suunnilleen 35 kiloa. Raskauden aikana tullut 1,8 kiloa lisää. Tosin nyt saikulla olen vaan syönyt suruuni niin saattaapa pompsahtaa nousuun.
Heti ekassa neuvolassa sanoi että painoa saisi kaikkineen tulla n 8 kg lisää. Jos menee yli niin sitten täytyy vähän ruokavaliota tsekata. Muuten en ole painostani saanut mitään kommenttia.

Täällä havaittavissa jotain raskaus- tai syysmasennusta. Ihmiselle joka on tottunut tekemään paljon töitä, on ihan hirveän vaikeaa vaan olla kotona. On ihan hyödytön olo. Mä olen tällä hetkellä vaan ihminen joka on raskaana. Tietyt kaverit on selvästi kaikonneet ja ne jäljellä olevat ystävät haluavat vaan puhua mun voinnista, raskaudesta ja omista vauvajutuistaan. Ei ole yhtäkään synnyttänyttä naista mun lähipiirissä jotka ei jo olisi kertonut omasta synnytyksestään. Eilen sain rappukäytävässä luennon naapurin mummon synnytyksistä ja keskenmenoista.

Parisuhde tällä hetkellä... Mitäpä siitäkin sanoisi... Mies ollut pari päivää pois ja tulee tänään kotiin. ihan suoraan sanottuna ahdistaa koko ajatus siitä että kohta se toinen on tässä kotona taas ja pakko kai olisi yrittää puhua tietyistä asioista. On ollut molemminpuolista kyräilyä ja erittäin huonoa ilmapiiriä havaittavissa.

Kaipa sitä täällä kehtaa sanoa että petipuuhat on ollut jo useita viikoja ihan jäässä. Mua ei kiinnosta ja viimeksi jo sattui ihan helvetisti. Säälistä suostuminen on typerää koska siitä tulee itselle ja myöskin toiselle aivan paska fiilis. Kyllähän se toinen sen aistii jos ajatus on ihan muualla.

Lisäksi pillahdan nykyisin itkuun ihan koska vaan ja ihan minkä syyn takia vaan. Pari viimeistä päivää olen vaan pillittänyt yksin kotona, ollut täysin varma että mies pettää ja jään tämän lapsen kanssa yksin. Hormonihirviö? Minäkö?
 
Täällä kanssa mietityttää Ensku tuo kun tää pallo kasvaa ja nyt jo ylihyysätään töissä.. Ei jaksais kuunnella että älä sinä nyt ja älä sinä sitä ja tätä.. Kun minen ole rampa ja mihinkään ei satu vielä! Ja sitten äiti kun sattuu olemaan samalla työmaalla niin se juoksee välillä kertomassa mielipiteitään pomolle että sano sinä tuolle tytölle että ottaa rennommin ku ei tajua itse että on väsy ja kun ei hae s-lomaa. Minäkin olen tottunut tekeen töitä ja kun tiedän että tää olo tästä vaan tukevoituu loppu vuotta kohti ja varmasti oikeasti alkaa työntekoakin haitata jossain vaiheessa, niin ei ole hauska tilanne ku sitten kaikki vasta hyysääkin.

Pomo sitten ehdotti jos siirryn päivävuoroon loppu ajaksi, niin ei tarvi ilta- ja yövuoroa tehdä enää. :) Ihan mukavasti siis menee loppu aika töissä!

Meillä kotona on ollu "kriisiä" remontin teosta kun ollaan pikkuisen eri mieltä asioista, mut saatiin onneksi selvittyä ongelma toistaiseksi.. Katsotaan kun remppa etenee, että monestako asiasta tulee riitaa. Miehellä ens viikon jälkeen loppuu reissuhommat ja on sitten taas kotona. Kunhan nyt saatais se vesi tulemaan pirttiin asti niin ei tarvis enää tänä talvena hakea vettä kaivosta 70 metrin päästä :D

Koittakaahan pitää liput korkealla! Minäkin pidän :) Ja vaikka syksy tuleekin niin ei anneta sen masentaa vaan ajatellaan niin päin että nyt on aika kerätä voimia, ja tunnelmoida syksyn värejä ja ei kun kynttilöihin tulia ja takkoihin valkeita. :)

Jep ja takaisin arkeen ja tiskiin... tarttis hakee kaivolta ämpäri vettä, kun tarvis vielä huuhteluun vettä.. Mut ei millään viitsis kun just alkoi sataa... Arjen pieniä totuuksia. ;)

moksukka 27+3 (enää 7 viikkoa töitä)
 
Viimeksi muokattu:
Moor! Ja terveisiä sokrurasituksista!! Ei tullut mitään yllätyksiä tuloksissa, eli viitearvojen sisällä pysyttiin ja kirkkaasti!! :) Jesh!!

Seksologisista hommeloista...Meillä on myös täysin rehellisesti sanottuna koko seksi-elämä jäissä...Meitsiä ei ole innostanut ja näin paksukaisena on vaikea taipua mihinkään asentoihin...Ukkelokin on ollut haluton, joten yhteissopimuksesta mennään kuivalla kaudella...

Kirppu on taas ollut massussa hurjan vallattomalla tuulella! Nyt tiedän miltä tuntuu, kun vatsassa on meininki kuin sammakolla tehosekoittimessa :D

Naamakirjassa toimii meidän alueen FB-kirppis osio ja tänään hyödynsin sitä taas!! Neljä Imse Vimsen sisävaippaa ja kaksi kuorta ostin hintaan 4e!! Ei mielestäni paha laisinkaan!! Meillä siis kokeillaan ainakin kestoilua..Katsotaan sujuuko lainkaan!! :)

Kirjailemisiin..

Kahlan ja rakkain potkuttelija 27+0 (Ja kiusallanikin laitan, että POKS! vaikka muilla keskustelu-alueilla sitä sanaa on vihattu)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä