Joulukuun tontut -15

Bettinah, voi ei... :( Tsemppiä <3

Tervetuloa uusille :)

Porkkanoiden A-vitamiini on beetakaroteenia muistaakseni, luulen kyllä että aika monta kiloa saa päivässä syödä ennenkuin on vaaraksi. Neuvolan neuvoista, no joo... Mulle neuvoi neuvolalääkäri että kantaa lastenvaunut kerrostalon kolmanteen kerrokseen ja lykkiä vauvaa siellä niissä että saan "kädet vapaaksi". Tyttö oli vauvana tosi itkuinen ja vaativa. Juu, ehkä hyvä idea (?) mutta kun kantoliina oli käytössä ja vauva siihen parhaiten rauhoittui niin tuntui aika hassulta neuvolta. Sen lisäksi meillä oli neljä kissaa, siinäpä niillä olisi ollut huvia hypellä vaunuihin... Niin ja yritettiin minulle opettaa tutin kastamista sokeriliemeekin, että vauva imisi sitä. Tämä tapahtui lastenosastolla sairaalassa. Kuten myös neuvot pakkokapaloinnista... Onneksi osasin pitää pääni ja viis veisasin näistä "neuvoista".

Täälläkin yksi AMK-opiskelija ???? jää kyllä opiskelut tauolle mikäli pieni pysyy mukana.
 
Mä oon tauolla opiskeluista :) Tosin käyn normiammattikoulua. Piti nyt syksyllä mennä takasin, mutta taitaa jäädä menemättä ;) Vuosi on jäljellä.
Mä oon kanssa saanu neuvolasta mitä ihmeellisempiä ohjeistuksia ja oon todennu, että omiin vaistoihinsa kannattaa luottaa ja että jos joku asia toimii teillä, niin ei kannata lähteä korjaamaan mitään, mikä ei ole rikki. Esim. Neuvolassa mulle saarnattiin, että lasta ei saa missään nimessä nukuttaa tissille, että tulee joku uniassosiaatio ja se laps yhdistää tissin nukahtamiseen ja bla bla bla. Jatkoin nukuttamista ja nyt meijän 11kk tyttö nukahtaa paremmin isin kanssa, kun mun kanssa. Mun mielestä on aika kohtuutonta vaatia alle 6kk ikäseltä, et sen pitäis nukahtaa ilman tissiä... Sen ikänen ei voi mitenkään hankkia mitään uniongrlmaa. :mad: Mut joo.. Se on vaan mun mielipide.
Kyllä muakin ihmetyttää, että jos ei saa hitto porkkanaakaan syödä enää... :D
 
"Pioni"
Viimeinen tentti eilen amk:ssa, nyt pitäisi rutistaa toukokuun aikana lopputyö valmiiksi, niin se olisi siinä. Minulla vaan on muksut kotona toukokuussa, saattaa mennä yötyöksi :)

Bettinah :(

Voi porkkana. En pysty syömään niitä raakoina, keitettynä toki. Eivät vaan ole niin rapsakoita silloin :) olen myös todennut että neuvolan ohjeisiin kannattaa soveltaa maalaisjärkeä ajoittain. Nyt minulla on aivan ihana neuvolatäti, kuuntelee, keskustelee ja ottaa huomioon minun mielipiteet asioista, joten ongelmia ei ole. Ekan kanssa sen sijaan...tulin joka kerta neuvolasta tuohtuneena ja kiukkuisena, kun tantta ei kuunnellut mitään, tuijotti vaakaa ja saarnasi joka kerta painonnoususta. Laittoi sokerirasitukseen kahteen otteeseen, ja suuttui kun arvot oli loistavat, kun "pakkohan sinussa on oltava jotain vikaa kun olet noin lihava ja turpoat tuolla tavalla". Olisi lähettänyt vielä kolmannelle, mutta neuvolalääkäri puuttui tilanteeseen ja sanoi ettei lähetetä kun arvot tosiaan oli ihan hyvät. Jäi onneksi viimeisiksi viikoiksi sairaslomalle, sijainen oli todella mukava. Paikkakunnanvaihto sitten toi tämän nykyisen aarteen <3
 
Mullekki on neuvottu toi tutin kastaminen sokeriliemeen huhhuh en oo kyllä koskaan tehny nii ja en oo ottanu ressiä siittä jos joku ei ime tuttia.

Mä oon myös opiskelija oon hoitovapaalla koulusta, luen lypsykarjataloutta ja maaseutuyrittäjyyttä. Meillä siis lypsytila, mutta miehen tää on. oon apuna usein :)

HooKoo & ismo 8+3rv
 
Mieki opiskelin mutta ennen plussaa jätin koulun kesken ku en ehtinyt olla lasten kanssa yhtään. Opiskelin siis monimuoto-opintoina lähihoitajaksi.

Ihan kamala himo koko ajan kaikkeen kylmään, iltasin ei mene alas muuta ku mehujää.. Jätskiä ei silloin pysty syömään.. Aamuisin haluttaa sitten mahoton riisipuuroa ja mansikka soppaa.. :D

Mullaki oli välissä ihan kamalia neuvolatätejä ja nlalääkäreitä.. Onneksi nyt tajusin varata ajan täältä sille mukavammalle th lle..

Kiiltokuva ja rölli 5+6
 
Liityn tonttujen joukkoon.

Laskurin mukaan La 21.12. ja viikkoja nyt 5+3. Koks tulee olemaan synnytyssairaala jos sinne saakka päästään. Esikoista odotan, toivon että kaikki menee hyvin :) Olen ollut tähänasti oireeton, lukuunottamatta menkkojen poisjääntiä ja välillä ylösnoustessa tuntuvaa vihlontaa vatsassa.
 
  • Tykkää
Reactions: tiunti
Mulle äitiysneuvola on vaan pakollinen paikka jossa käydä silloin tällöin toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos "kuuntelemassa" jorinoita. Lastenneuvolat sitten on sen takia ok, että katsotaan lasten pituudet ja painot ja vähän hyötyykin on.
Esikoista odottaessa äitiysneuvolassa jaksoin vielä jotain kuunnellakkin mut noin niinkun sen jälkeen mä en oo pitäny sitä minkäänlaisena tietolähteenä esimerkiksi vaan mieluummin luen vaikka kirjallisuutta, nettiä tai keskustelen muiden ihmisten kanssa. En kävisi jos ei olisi pakko.
Esikoista kun odotin niin sain niin "ihania" viisauksia.. "korvikkeet eivät ole ihmiselle tarkoitettua ollenkaan" "vauvaa ei missään nimessä nukuteta KOSKAAN viereen" "vtsavaivoille ei sitten mahda yhtään mitään, ei kannata yrittää minkäänlaisia helpottavia konsteja. ei niille mitään mahda"



ON: Nyt on pienen pienen pientä kuvotusta. Mutta muistoissa on se mitä tää on joskus ollut, niin en puhuis näistä ees "pahoinvointina" samana päivänä :D Jos pysyis tällasena, niin olisin oikein tyytyväinen :)


Hassua miten se menee. Ainakin mun kohdalla. Esikoisesta sitä oikeen halus oireita "tulispa jo niin mä tuntisin oloni niin raskaanaolevaksi ja voisin sitten muiden kanssa voivotella oireita" Nyt on kolmannen kohdalla jo silleen et voi kun ei vaan tuliskaan. Samoin neuvola asiat ja muut "pääsispä jo ekaan neuvolaan, mä varaan sen heti" Mutta nyt varaan ihan viimeinkaan joskus viikolla 9 tai 10 sen neuvolan et kunhan pääsen vaan nt ultraan ajoissa ni sen takia :D
Sen takia musta on ihanaa lukea esikoisten odottajien juttuja ja oon niin iloinen ja onnellinen. Toki luen innolla kaikkien juttuja ja oon onnellinen meidän kaikkien puolesta :heart:
Tuo esikoislapsen odotuksen aika on vaan niin erityisen jännää ja ainutlaatuista :flower:
 
Aikamoisia kokemuksia teillä on neuvoloista ja kätilöistä! Mulla on vissiin sattunut joku maailmanluokan mäihä, kun oikeastaan kaikki terveydenhuollon ihmiset, jotka olen tavannut raskauksien ja lasten myötä, ovat olleet mukavia ja asiallisia, osa jopa aivan ihania :) Mulle neuvolat ja ultrat on henkiselle jaksamiselle tosi tärkeitä, kun niissä kunneellaan sydänääniä ja tutkitaan, että kaikki on hyvin. Toi tietopuoli on sitten asia erikseen.

Noista oireista olen karkkiiin kanssa samaa mieltä :) Ennen varhaisultraa olisi kiva saada pientä pahoinvointia, niin voisi olla luottavaisemmalla mielellä, mutta sen jälkeen en kyllä kaipaa oksentamista ja liitoskipuja, siitä radista puhumattakaan! Eipä sillä, jos se sen vaatii, että jouluna pääsee synnyttämään, niin kyllähän sitä sitten kesän oksentaa ja syksyn elää porkkanaraasteella ja raejuustolla.

Onkos täällä muita, joihin tuo uusi päivystysasetus on vaikuttanut? Mä en yhtään tiedä, mihin menisin synnyttämään, kun meidän omasta sairaalasta loppui synnytykset vuoden vaihteessa.
 
  • Tykkää
Reactions: karkkiii
Olen kans syönyt päivittäin porkkanoita ainakin 2-3. Nyt niihin tuntuu tulleen kasvava himo :D

Spirulinaa, chia -siemeniä ja ties mitä rouheita olen smoothien joukkoon heitellyt mutta plussan jälkeen jätin hyllyyn kun kaikkialla lukee että "luontaistuotteet" ei ole suositeltavia raskausaikana. Pähkinät on kaiketi ihan jees? Lähinnä manteleita ja saksanpähkinöitä syön aina välipalalla.

(.) Muuten ihan oireeton olo mutta iltaisin 22-24 välillä mahaa ja alaselkää vääntää niinkuin vatsataudissa. Ihan toivotonta olla missään asennossa. Viime yönä valvoin pari tuntia kun ei mikään auttanut... kontallaan, kyljellään, istuen.. todella epämukava olo. Toistaiseksi treenien jälkeen on tosi hyvä olo, kunhan sijoittuu aamu-iltapäivään. Energiatasotkin on oikeastaan normaalia korkeammalla..

Henu 6+1 (?)
 
Täällä ei mitää erityisiä himoja... Ihan normaali nälkä on päivisin iskenyt joten ihan on ruokailtu ku ennen menty vaan tyylii kahvi ja pala leipää kunnes isäntä tulee töistä ja syödään iltaruoka. Merkkareita ostin joku aika sitten ja sitten muistinkin että ainaki miula salmiakki nostaa paineita, joten söin vaan hedelmät ja mustat oon syöny säästeliäästi 1-3kpl päivässä... Esikoisen raskaus oli helppo, pienellä etomisella ja muutamalla oksennuksella selvisin, nyt alku näyttää aika samalta.. Paitsi nyt jo vähän kurkussa korventaa. Maha sekasi ku seinäkello. Ja sokereita oon jo mittaillu, varmasti narahdan paastoarvosta jos en nyt jo saa ruokailulla paremmaks..

Tämä iltapäivä menny järkyttävän migreenin kourissa :( ens viikolla eka nla, tuntuu eilisen ultran jälkeen hyvältä kun ei tarvinnu taas jo perua...

Enkeli30 ja toukkis 7+2
 
Bettinah, kovasti voimia sinne! :hug:

Me käytiin aamulla ultrassa yksityisellä vuotojen ym. takia. Siellä nähtiin viikkoja vastaava pikkukaveri, ja sykekin löytyi! :heart: Vuodolle ei saatu selitystä. Lääkäri epäili, että tulisi jostain kohdunkaulan kanavasta taikka sitten kohdun sisältä, kuitenkin ihan siitä "suulta". Mitään näkyviä vuotavia suonia ei ollut, ei hematoomaa eikä mitään muutakaan hälyyttävää. Kivut ja säryt voivat hänen mielestään liittyä endometrioosiin ja kiinnikkeisiin. Eli päivä kerrallaan mennään eteenpäin.

Syömisestä, täällä laitetaan suuhun sitä mikä vain alas menee. Tosi voimakasta kuvotusta ollut nyt tämän viikon, ja taitaa mennä vain pahempaan päin. Makea ei tee hyvää, suolainen yleensä parantaa oloa. Maha on täälläkin ihan sekaisin, mikä ei kyllä ainakaan helpota tuota pahoinvointia. Porkkanoita en ole popsinut ollenkaan, ehkäpä kesällä maistuu paremmin. Kylmää tekee mieli lähes tauotta.

Onko teillä muilla kipuja asentoihin liittyen? Minä en pysty ollenkaan makaamaan vasemmalla kyljelläni, heti alkaa voimakkaat vihlaisut. Johtunee kyllä noista kiinnikkeistä. Mietin vaan, että jos jo nyt sattuu, niin mitähän se on sitten myöhemmin?

Neyda 6+4
 
Pikaisesti kirjoitan vain. Terkkuja ultrasta! Kun viikko sitten näkyi sikiökaiku,, niin tänään kuvassa pompotti pieni terhakka sydän. Viikkoja on 6+ jotain. Ehkä 6+1, eli muutaman päivän vähemmän kuin ajattelin, mutta sellaisesta ei kuulemma tarvitse huolehtia ollenkaan. Ei kuulemma ole niin eksaktia varsinkaan tässä vaiheessa ja voin olla iloisin mielin. Lääkäri oli äitiyspolin lääkärini ja laittoi lähetteen itselleen menemään :). Mun raskauteni hoidetaan siis neuvolan sijaan polilla rajujen, erittäin elämää häiritsevien pelkojen vuoksi.

Palaan myöhemmin kommentoimaan teidän juttujanne!
 
  • Tykkää
Reactions: karkkiii ja tiunti
Henu kyllä minä ainakin olen pähkinöitä syönyt ihan kuten ennenkin. Maapähkinät on oiva eväs töissä. :) Reilu kourallinen päivässä menee.

Helmitoivo ihana kuulla! :) Eihän se mullakaan vastannut päiviä kooltaan, mutta uskon, että tilanne muuttuu seuraavaan ultraan mennessä. Montako päivää sinulla meni arvio eripäiville?

Nälkä on mullakin jotenkin erilaista kuin ennen. Sen lisäksi, että saa syödä vähän väliä, tietää olleensa syömättä, jos ei heti laita suuhun jotakin kun ensimmäinen tyhjän vatsan väänne ilmaantuu. Olo on ihan kamala hetkessä ja tuntuu, että maha menee solmuun! :x

Neyda onpa ihania uutisia! :heart: upeaa, että pikkuinen on kunnossa ja edelleen kyydissä! :) Kyllä mulla on asentokipuja, mutta vaihtelevasti. Selällään on epämiellyttävä maata ja tosiaan alavatsa ei tykkää, jos sohvalla pidän jalkoja koukussa vatsan edessä. Ko asennossa sain yksi päivä niitä viiltokipujakin jotka helpotti vasta ylösnousemalla. Luulen, että sinulla varmasti alkuun aiheuttaa tuo endo jonkin verran lisäharmia, mutta raskaudenhan sanotaan lähestulkoon parantavan taudin. :)

Enkeli mullakin ollut pää välillä kipeä, niin tänäänkin. Mullakin migreeni ja oikein aurallinen, mutta kohtauksia tulee todella harvoin. Jostain migreenisivustolta luin, että migreenin pitäisi muka hävitä raskauden ajaksi...

(.) Viime yönä ramppasin vessassa varmaan 4-5kertaa. Onko muilla tätä yöpissimistä? Ei mulla päivällä juurikaan rakko toimi tavallisuudesta poikkeavasti, mutta ennen raskautta en juuri koskaan käynyt yöllä vessassa. Kuvotus sen sijaan on ollut tänään hyvin lievää eikä paljon muitakaan oireita ole. Turvotus on kyllä kovaa... minusta se näkyy jo peilistä ja olo on "läski", enkä usko ehtineeni syömään niin paljon, että oikeasti olisin lihonut - vielä. Turvotus ei ole paikallistunut mihinkään tiettyyn kohtaan vaan ympäri kroppaa.

Pyykinpesukonekkin päätti sitten levitä. Päältätäytettävän koneen rummun kannet olivat auenneet kesken pesun ja toinen niistä oli kääntynyt väärin päin. Mies on toiselta ammatiltaan kodinkonekorjaaja ja niin hän vain avasi koko pesukoneen ja kone saatiin kuntoon. Olen ylpeä! :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Kolme päivää heitti. Oisin itse laskenut, että 6+4, mutta ultra antoi 6+1. Viime viikosta oli kyllä erittäin selkeästi kasvanut ja lääkäri - erittäin kokenut - sanoi, ettei tuollaista tarvitse miettiä. Mietin kuitenkin. Vaikka tiedän senkin, että tämä lääkäri on tunnettu nafteista mitoistaan, eli toiset lääkärit saavat usein isompia mittoja.

Paljon sinulla heitti koko?
 
Helmitoivo mulla heitti niin, että mun laskujen mukaan oli 6+4-5 ja lääkärin mukaan 6+2 eli nyt tänään sitten "vasta" 6+4 kun kuukautisista laskettuna nyt olis 6+6 tai 27pv kierron mukaan (mikä mulla on siis kierron pituus) 7+0!. Mitä se meinaa kun ultrakuvassa lukee ilmeisesti tietokoneen arviona 6+3 ja lääkäri sanoi sen 6+2? Luulen, niin kuin Tammityttö sanoi, että sikiö ottaa sitten aikaa kiinni ja kasvaa oletettuihin mittoihin. Olen aika varma, että NT-ultrassa päivät on enemmän. Ollaan siis ihan huoletta. :)

Onko muuten muilla ollut rinnat kipeät ja sitten kipu loppunut? Mulla päivien ajan kipu helpottunut ja minusta se ei ole niinkään hyvä asia. Muutenkin oon päässyt niin "vähällä" väsymyksen ja pahoinvoinnin suhteen. Pieniä yökötysaaltoja on mennyt puolesta päivästä lähtien, mutta todella lievästi.

Ja sitten vielä sellainen kysymys, että janottaako teitä muita? Mulla tekis varsinkin näin illalla mieli kitata vichya litra tolkulla, mutta sitten saa taas juosta vessassa koko yön...
 
Jeeeeee, lisää KOKSilaisia :) :)

Pahoittelut Bettinah :'(

Täällä käyty eilen varhaisultrassa ja semmonen 1,25cm pötkylä siellä hengasi sydän sykkien :heart: Ensimmäinen neuvola oli tänään.

Kuvotus alkoi ihan tosissaan viikonloppuna ja nyt kahtena iltana olen vessanpönttöä morjestanut. Oon ihan tosi väsyny ja etova olo alkaa aamulla ja jatkuu iltaan asti... Noh, ainakin on konkreettisia oireita!

Jaksamista teille kaikille olojen, pelkojen ym. kanssa!

HER ja "Taisto" 7+4
 
Huutelen vielä taustalla. . Mitoista Helmitoivolle ja Geesalle
Tiedän tasan tuon paniikin. Kävin kuopuksesta (hoitoalkuinen eli pv tiedossa ) kolme-neljä alkuraskauden ultraa koska panikoin kasvusta. Kaikilla hoidossa olleilla "palstakavereilla" sikiöt tuntui olevan päiviä edelläkin jopa. No.. Ekassa sikiö oli 4pv pienempi, toisessa kaksi, kolmannessa neljä ja loppujen lopuksi 3päivää aikaansa pienempi. Sitten isomilla viikoilla kasvoi tasaisesti nollakäyrää. Ja hyvin kasvoikin ja syntyi 40+1 painaen 3300g :)
Esikoinen kasvoi myös (hoidoilla) koko alun 2pv pienempänä mutta silloim en osannut jotenkin huolia koko asiaa. Nyt tässäkin luomussa sikiö kiri jo kahdessa viikossa kasvua.
Tiedän kyllä. .voi aiheuttaa ison paniikin mutta yleensä mitään hätää ei oo :)
 
  • Tykkää
Reactions: tiunti
Huomenta! (Itse asiassa uni loppui jo neljältä, mutta makoilin puoli kuuteen.)

Hienoa, HER_86, hyvistä ultrakuulumisista :heart:!

Niinhän se taitaa olla yleistä, että mitat heittelevät. Lääkäri sanoi, että sekin vaikuttaa, että alkio on vähän kippurassa, niin tarkkaa mittaa on vaikea saada. Muistutti myös, että eri mittaajat saavat eri kokoja ja näytti, että itsekin saa eri mittaamisella eri kokoja. Ajattelen myös niin, että yhden laskurin mukaan sydänäänten olisi pitänyt näkyä alun perin viime perjantaina ja kun kävin ultrassa torstaina, lääkäri sanoi, ettei huomenna olisi kyllä vielä näkynyt. Viikkoa myöhemmin sitten näkyi. Eli kaikki voi olla ihan hyvin, ja kaveri on ainakin kasvanut hyvin viikon aikana. Ennen ultraamista lääkäri tunnusteli myös kohdun ja kylläpä kuulosti kauniilta lauseelta: "Vatsa on pyöristynyt nätisti ja vastaa viikkoja."

Sekin minua ahdistaa, kun repäisykivut ovat oikeastaan loppuneet, mutta lääkäri eilen sanoi niistäkin, ettei todellakaan tarvitse sellaisesta murehtia. Helppoa se ei kyllä ole... Itse asiassa keltarauhasen aiheuttamat jomottelut kyllä taitavatkin näillä main loppua, kun istukka alkaa toimia.

Geesa, ymmärrän täysin huolesi ja vaikka itsekin pelkään ja stressaan, niin tiedän myös kolmen raskauden pohjalta, että oireita tulee ja menee.

Vanhempani ovat Kiinassa työmatkalla ja lähetin äidille eilen viestin: "Kävin tänään X:n (lääkärin nimi) vastaanotolla ja jouluksi on tiedossa mitä parhain joululahja, kun triostamme tulee kvartetti."

Nyt aamulla minulla on aika toista päätä hoitavalle lääkärille, eli psykanpolille. Nuo traumajutut kun vaativat toki sen alan hoitoa. On kiva, kun psykiatri ja äitipolin lääkäri tuntevat toisensa hyvin. Gyne eilen käski kertoa psykiatrille terveisiä ja sanoi, että tästä se meidän tiimityö taas alkaa =).

Helmitoivo ja Neljäs, 6+ 2 - 5
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta kaikille! :)

Ihania ultrauutisia monella, onnea! Ja voimahali kaikille surun kohdanneille!

Kertomisesta, tänään tulee hyvä ystäväni ja esikoisen kummi kylään, nii ajottiin hälle kertoa ilouutisesta. Muille taidetaan vielä pihtailla.. jos äitienpäivänä pamauttas mummoille, että lahja on tekeillä, mutta valmiina joulukuussa:) Esikoisesta kerrottiin miehen vanhemmille isänpäivänä, eli jollain tavalla perinne jatkuisi..

Syömisistä meinasin vähän rennommin mennä tässä raskaudessa, varsinkin juustojen suhteen. Jotenkin sitä miettii, että listeriaa ei ole ollut koko ikänä, mutta silti haluaa suojella pienoista. Mutta tosiaan vähän rennommin jos ottaisi.

(.) Täällä väsymys on rantautunut ja esikoisen päiväuniajat ovat miuttuneet myös äidin uniajoiksi. Pientä pahoinvointia ilmassa, varsinkin jos ei ole syönyt. Voin kun ei pahenisi ( esikoisesta pari ekaa kuukautta jatkuvaa aamupahoinvointia ja oksentelua). Mielihaluja on hiilihappojuomat, kivennäisvedet ja limpparit, ah! Ja suolaset, hirvee himo ranskalaisiin ja sipseihin. Banaani on muodostnut sellaiseksi mitä ei tee mieli suuhun laittaa, joten mustuuvat tuossa pöydällä sitten..
Harmittaa, kun ei oo mitään hajua missä viikoilla mennään ja kun neuvolaankin sovitaan aika vasta vapun jälkeen kun meidän kirjat on siirtynyt uudelle paikkakunnalle. Odottavan aika on pitkä..
 
Bettinah :hug:

Onnittelut tasapuolisesti kaikille ihanista ultrakuulumisista! Se on hieno hetki, kun varmistuu kaiken olevan kunnossa! Täällä meillä ultrattiin esikoista odottaessa ekassa lääkärineuvolassa joskus viikolla 9, niin odottelen itse sinne enkä erikseen varaa aikaa varhaisultraan. Vaikka tuntuu kamalan pitkältä aika sinne saakka. Esikoista odottaessa kuvotus loppui kuin seinään viikolla 8 ja olin ihan varma tuossa lääkärineuvolassa että kesken oli mennyt. Nyt koitan stressata vähemmän, mutta ei se aina onnistu :kieh:

Syömisestä Mä oon mennyt aika lailla neuvolan (tai ainakin oman ihanan terveydenhoitajan) neuvojen mukaan. Eli juustoja syön ja itse pyydettyä ja valmistettua graavikalaa. Ne vakuumipakatut jää normaalistikin kaupan hyllyyn. Eli en juuri ruoasta stressaa, mutta toki koitan pitää keittiön ja jääkaapin puhtaana.

Kertomisesta Esikoisesta kerrottiin sukulaisille ja ystäville vasta viikolla 19 kun maha alkoi selkeästi näkyä, mutta tällä kertaa ehkä aiemmin... Toukokuun lopussa on juhlat tulossa, niin ehkä siinä vaiheessa paljastuu. Toivon että siinä vaiheessa olis kuitenkin jo varmuus että jotain elävää on matkassa mukana.

tosi-ko & tosikko 5+3
 
Täällä huonovointisuus tuntuu iltaisin olevan pahinta. Samanlailla kuin esikoisesta oli. Lopulta kun olen tarpeeksi kärvistellyt. Olen menny suosiolla nukkumaan. Mulla työpäivät vähenee. Vappuna alkaa hoitovapaa ja toivon mukaan jaksan siihen asti töissä ilman että tarttee muille työkavereille ja pomolle kertoa :)
 

Yhteistyössä