Joulukuun tontut -15

Ultrassa käyty ja la-ta joudutaan jossain välissä muuttelemaan rankasti. Kierron mukaan oli siis rv 7+ mutta ultrassa löytyi pienenpieni rinkula, joka vastasi vasta viikkoja 5-6. Ovulaatio ollut ihan loppukierrossa mutta testit tummuneet kuitenkin todella vauhdilla, niin ei tullut mieleen että noin paljon viikot muuttuisi :S

Sykkeitä ja mittoja ei vielä saatu kun oli niin pieni, mutta lääkäri piti raskausmuodostelmaa erittäin mallikelpoisena ja että kyllä tästä voisi ihan "jotain" tulla :)
Mutta ainakin on nyt kohdunulkoinen ja tuulimuna suljettu pois, eli nyt sitten jos jaksaisi sinne neuvolaultraan asti odotella.
 
Täällä pahoinvointi rantautui maisemiin viikonloppuna ja heti meni oksentamisen puolelle. Nyt pahoinvointi on ollut pääsääntöisesti iltaisin, toisin kuin esikoisesta jolloin pönttöä halailtiin aina aamuisin. Muutaman kerran palan kurkkuun on myös tuonut esikoisen kakkavaipan vaihtaminen, mutta vielä siitä on selvitty ilman seurauksia..

Täällä tosiaan mielihaluista suurin on hiilihapolliset juomat, onneksi on sodastream. Ja sitten olen antanut itselleni luvan juoda tölkin (viikonloppuna kaksi) limpparia päivässä. Esikoisesta odottaessa jätin limpparin yhteen viikossa eli saunalimppariin. Mutta nyt himot vie voiton. Toinen minkä oon kans huomannu maistuvan on viinirypäleet, nam! Baanaani ei taas tule kysymykseenkään vaikka pari viikkoa niitä tuli syötyä hyvillä mielin.

Viikonloppuna kerroin ystävälleni, joka on myös esikoisen kummi. Ihana oli puhua jonkun kanssa ( mies kun on tällä hetkellä niin paljon töissä). Vappuna tulee varmaan kerrottua miehen sisaruksille ihan jo tämän iltapahoinvoinnin takia. Sit viikonlopuksi mennään miehen vanhemmille, niin heille kerrotaan kans. Mun vanhemmille kerrotaan varmaan viimeisenä niinkuin viimeksikin, koska molemmat ovat sellaisia hölösuita että huhhuh :D

Fiiliksistä. Ite yritän aina ajatella positiivisesti. Tottakai tiedosta riskit, mutta itse yritän nauttia nyt ja sure sitten jos köpelösti käy. Kyllähän se välillä mieleen tulee, entäs jos.. Varsinkin kun joku oli kirjoittanut tuolla aikoja sitten, että kun on jo yksi terve lapsi niin tulee ajatus onko toinenkin mahdollista.

Nyt esikoiselle puuron tekkoon. Ihanaa päivää kaikille! :)

Ps.Minma yritin uudestaan yksityisviestin laittamista.
 
Eilistä oksutautia piti käydä sairaalassa parantelemassa, kun löi niin karmeat vatsakrampit päälle. Parin tunnin tiputus ja särkylääkettä niin olo on parempi tänään :) mitattiin myös hcg joka oli yli 1000,joten enköhän pysty luottamaan siihen että masussa majailee joku :)

Hirveä jano vaan kun mikään ei pysynyt eilen sisällä, pitääkin muistaa juoda tänään. Ja keksiä muksuille huomiseksi naamiaisasut :)
 
Orava Kävin myös eilen ultrassa eikä vielä nähty sykettä... :( tosi kurja olo joten otin kontrollin viikon päähän. Todennäköisesti kaikki on kuulemma hyvin viikon päästä ja olin vain liian aikaisin liikkeellä mutta ei mahda mittään että kuitenkin pelottaa ihan hirveästi.. Kaikki oireilu loppui viime perjantaina se nyt vähän lisää stressiä.

Oli ajatus kertoa vappuna vanhemmille kun sen kuitenkin arvaavat juomavalinnoista. Olisi ollut niin paljon mukavampi kertoa kun syke olisi ollut nähtävissä :( voi kyynel tätä odottamista..
 
Henu26: Tässä stressaaja neuvoo stressaajaa, mutta koita ainakin ottaa rauhallisesti. Itselleni kokenut lääkäri sanoi, että he ottavat ylipäätään ultrattavaksi vasta 7+ viikoilla, koska silloin syke todennäköisimmin näkyy.Eli piti hyvin tavanomaisena sitä, että viikoilla 5-6 ei vielä näy.
En muista viikkojasi, mutta varmasti näkyy jo seuraavalla kerralla syke :)

Itsellänikin oireet heittelehtii ja olen alkanut epäillä, että oireilen vahvimmin silloin kun hcg tuplaantuu. Sitten olo taas tasoittuu ja päivän-pari on parempi ja taas sama uudelleen. Viime viikolla oli vähänlaisesti oireilua ja nyt sitten on taas vatsakipua ja kuvotusta + virtsiskin tuli valitettavasti kyläilemään...
Mutta toivotaan parasta. Luin juuri, että ainakin leijonanosa alkuraskauden keskenmenoista on tuulimunaraskauksia, eli sillä saralla keskenmenoriski ainakin putoaa alemmas kun todetaan "oikeaksi" raskaudeksi.
 
Henu26 jaksamista odotteluun! Toivottavasti olit vaan liian aikaisin liikkellä :) Mutta ymmärrän huolen. Itse olisin ihan hermona, mutta himo stressaaja olen näissä raskausoasioissa muutenkin.

Katann mä toivoisin, että saisi sisäistettyä tuon saman ajatuksen. Että surraan asioista vasta jos ne todella menee pieleen. Ja hetkittäin siihen pystynkin. Pystyn ajattelemaan, että mulla on kaksi ihanaa, tervettä lasta eikä maailma siihen lopu, jos tämä raskaus ei kestä vauvaksi asti. Ja sitten välillä iskee niin kamala ahdistus, että tekisi mieli mennä peiton alle itkemään.

Jostain syystä nämä raskaudet tekee musta ihan hermoraunion ja uskoisin sen liittyvän juuri siihen, etten itse pysty kontrolloimaan, mitä tapahtuu. Kakkosen jälkeen mietin oikeasti sitä, etten enää koskaan halua olla raskaana, koska en kestä sitä jatkuvaa pelkäämistä. Lasten suhteen en kuitenkaan ole samanlainen hätäilijä. Kun ne on syntyneet ja näen ne, niin sellainen irrationaalinen pelko loppuu. Sen jälkeen asiat on hallittavissa. Jos lapsi on kipeä, mä näen sen ja voin tehdä asialle jotain. Mahassa olevan vauvan tilaa ja mahdollista ahdinkoa en näe, siksi ahdistun.

Helmitoivo onpa ihanaa, että sun pelot otetaan noin hyvin huomioon terveydenhuollossa ja saat ylimääräisiä ultria :)

Ja jotta tämä(kin) kirjoitus ei menisi ihan vaan märehtimiseksi, niin jotain positiivistakin. Meidän kuopus 1v3kk on vihdoin tajunnut, että ihmisen on tarkoitus ensisijaisesti liikkua kahdella jalalla :) Ja aurinko paistaa, vaikka luvattiin vesisadetta tänne koko alkuviikolle.
 
Täälläkin alkaa nyt pahoinvointi päivä päivältä lisääntyä. Vielä en ole oksentanut, muttei ole enää pitkä matka siihen...

Mites, onko kukaan saanut apua pahoinvointirannekkeista? Mietin että kannattaako niitä kokeilla.
 
Chima, tuli ihan hullu olo: ihan kuin minun ajatuksiani kirjoittaisit! Juuri tänään kirjoitin hoitavalle gynelleni, että pahinta tässä on se, kun ei voi kontrolloida. Voi vain kuin pieni avuton lapsi pelätä, milloin pahin tapahtuu. Mulla oli ihan sama ekan raskauden jälkeen, että pelotti tulla uudestaan raskaaksi pelkojen vuoksi. Minulla myös täsmälleen tuo, että sitten kun lapset ovat syntyneet, olen ihan tavallinen äiti vailla häiritseviä pelkoja.
 
Orava minä ostin viikko sitten rannekkeet ja ainakin kuvotukseen niistä on tuntunut olevan apua.
Kauhulla odotan kyllä viikkojen lisääntymistä ja rajuinta pahoinvointikautta... :( Toivon että rannekkeet auttaisi silloin edes sen verran, että pystyisi töissä olemaan. Tuntuu etten juuri mitään muuta enää mieti kuin sitä miten lisääntyvä pahoinvointi ahdistaa. On pitkä aika viettää 2kk oksentaen ja itkien.
 
Täällä hävis kaikki (ne muutamat mitä oli) raskausoireet... Eikä oo takasi tullu... Tietysti sitä miettii ettei vaan enteilis mitään... Mut huomen eka neuvola... Toivottavasti ei mitata paineita, voi olla taivaissa...Täällä 2v uhmailee yötä päivää, yöt on ihan hulabaloota eikä täällä kukaan oikein nuku...toivottavasti tasoittuu ja menee parempaan päin ennenku toukkis syntyy!
Me ei olla vielä kerrottu kun miun siskolle, ja yhdelle parhaalle kaverille, he tiesivät myös tosta tuulimunasta ja sen tyhjentämisistä ym. Ja sisko oli lastenhoitoapuna kun oli niitä polikäyntejä. Yritetään päästä seuraavaan ultraan jotta voidaan olla varmoja että tonttu on matkassa mukana, pelkään vaan "jääväni kiinni" äitienpäivänä kun ollaan menossa kylpylään kaikki miun sisarukset perheineen ja vanhemmat... Kun tuppaa vähän turvottaa ja alamahamakkara pömpöttää... Mut ultraan asti tosiaan ois tavoite!

Enkeli ja toukkis 8+0
 
Huh mahatauti ei tarttunu muhun, millonkahan viimeks oisin sen sairastanu.. Etovaa oloa joka loppuu kun syön tai juon vissyä, musta on tullu nykyään kaikki ruokanen :D ja varmaan on tullu painooki lisää. Lenkkeilyn taas alotin nyt kun ei oo nii huono olo enää päivisin, ihanaa on olla ulkona kun aurinko paistaa ja olo tulee hyväksi. Pääsis vaan vielä tekee istutuksia ym puutarha hommia, kädet työntää multaan :)
Mulle muute tullu kauhee himo kylmään kaakaojuomaan tänään tein ison kannun kaakaota ja join pillillä siitä suoraan :D ja näkkileipää juustolla namiii..
Onnea kaikille kivoista ultrakuulumisista ja tervetuloa uudet odottajat :)

HooKoo & ismo 9+1rv ( kohta 9+2rv)
 
Eilinen ilta meni pönttöä halaillessa.. vielä sängystäkin piti lähteä. Mietin eilen, että kumpi on pahempi aamu- vai iltapahoinvointi, niinälysin että eihän mulla esikoisesta aamupönttöhalailuista ees tullu kunnolla mitään kun vatsa tyhjä. Välillä join vettä tarkoituksella, ettei tarvinnu tyhjää kakoa. Mutta illalla on kyllä mitä tulla takasin päin, joten jos nyt sais valita niin ehkä aamupahoinvoinnin ottaisin mieluummin. Anteeksi ällöilyni!! :D

Meillä esikoinen poika, ja jotenkin mä nyt pelkään että kun ihmisille kerrotaan raskausuutisesta, että kaikki toteaaettä no nyt sulle sit tyttö sieltä. Sitä kaikki on jo sanonu heti esikoisen jälkeen, että nyt vaan tytön tekoon. Ennen ehkä itekin ajattelin niin, mutta nyt en edes tiiä. Toinen poika ois ehkä helpompi :p Mutta kun eihän sillä sukupuolella oo mitäön väliä!! Niin jotenkin alkaa aika kypsyttämään tommoiset toteamukset..

Itkuherkkyyttä on ilmassa rutkasti. Vähänkään koskettava mainos tai kohtaus ohjelmassa niin itkua väännetään. Eikä tartte olla ees koskettava, niin täällä porataan. Esikoinen katsoo mammaa ihmeissään :D

IHANAA VAPPUA KAIKILLE!!! Jos ei tuu enää kirjoitettua ennen sitä, mutta kyllä täällä luetaan useamman kerran päivässä :)
 
Joku kysy pahoinvointirannekeista. Ei auta mulla kun ihan harvoin siihen hiipivään ällöttävään oloon mutta jos olo on jo kunnolla päällä tai oksentelut meneillään niin ei auta siihen. Mun pitää siis olla nopee, heti aamulla kun vielä makaan sängyssä niin laitan ne käsiin.
Tää aamu on jo ollut parempi ja asenteella ja ajan kanssa tästä pahoinvoinnista selviää. Mä olin vaa elätellyt toiveita et pääsisin tässä raskaudessa vähemmällä :D mutta nyt jo alkuketutuksesta selvitty. Mies on niin ihana ja tukee niin on tunne ettei oo ihan ypöyksin.

Kuka tietäis missä edullisia kotidopplereita? :)
 
Katann samassa veneessä noiden tyttö-kommenttien kanssa! Meillä on kaksi poikaa. Mä kyllä myönnän itse toivovani tyttöä, mutta en tykkää siitä, että muut kommentoi, että toivottavasti olisi nyt tyttö. Ja kun eihän sillä oikeasti ole mitään väliä. Tämä raskaus on sellainen ihme jo itsessään.

Karkkii edullisuudesta en tiedä, kun saatiin tuttavaperheeltä, mutta meillä oli kakkosen raskausaikana angel souns-dobbeleri ja se ainakin toimi ihan hyvin. Piti vaan muistaa laittaa paljon liukastetta mahaan, kuiviltaan ei oikein löytänyt ääniä. Loppupeleissä sitä tuli aika vähän käytettyä, mutta paniikkihetkinä oli ihan hyvä laite olla olemassa :)
 
Eka nla takana ja ihan hyvä fiilis. Olihan se vähän hässäkkää ton 2v elohiiren kanssa, eikä paineetkaan ollu taivaissa vaikka tässä on reilusti väsymystä valvottujen öiden vuoksi.. Hb 130 ja lähtöpainoa 8,4kg vähemmän kuin esikoisen odotukseen (tai niinku ekojen neuvoloiden välillä), tähän olen tyytyväinen kun kuitenkin silti on vähän tuota ylimääräistä... Katotaan kuin tässä paino pysyy hanskassa... Nt-ultrankin jo varasin, 3vko ois jännitettävää...!
 
Mua kyllä jänskättää tulevan maanantain neuvola kun lähtöpainoa on se 10 kg enemmän kuin viimeksi =/ kuinka siitä tulee sanomista ja pelottelua taas diabeteksestä ja isokokoisesta vauvasta jne... Verenpaineet seurataan varmaan taas kotimittauksella kun lääkärissä ne huitelee aina ihan omissa sfääreissään, mikä lie valkotakkikammo..

Marlau 7+3
 
Orava ja Henu :hug: Varmasti hermoja raastavaa! Jaksamista!

Pahoinvointi on täällä melko aaltoilevaa. Suurin osa ajasta on hyvä olo, mutta sitten yhtäkkiä yökötys hyökkää ihan puskista! Pönttöä ei ole tarvinut treffata onneksi vielä kertaakaan.

Enkeli ei mullakaan vaihtelevan yökötyksen lisäksi ole muita oireita. Miten sulla oli esikoisesta?

Flunssakin iski sitten päälle. Nenä vuotaa, korva tukossa ja lämpöäkin taitaa hieman olla. Lisäksi maha on välillä kipeä. En tiedä johtuuko raskaudesta vai jostain muusta. Ainakin ilmaa kerääntyy iltaa kohden valtavat määrät. Kaikesta tästä voi päätellä, että olo on melko hehkeä.

Neuvola ois ens keskiviikkona. Lääkäri soitti verikokeiden tuloksia tänään. Mulla semmoinen tilanne töiden suhteen, että minun olisi kerrottava raskaudesta esimiehelle ja mikäli minulle ei keksitä muuta työtä, joudun jäämään töistä pois jo nyt työn riskitekijöiden vuoksi. Saapa nähdä mitä tuleman pitää. Eniten huolettaa miten talouspuoli hoituu kun minun tulot tippuu monta sataa jo näin varhain.

Geesa ja piepi 7+3
 
Geesa, mulle myös rantautui flunssa viime yönä. Eipä ihme, kun kaikilla lapsilla flunssa ja räkä lentää suoraan kasvoillekin, kun aivastelevat. Ihana kombo raskausetomisen kanssa. Mulla ei ole ollut yhdessäkään raskaudessa tällaista.

Kävin tänään taas ultrassa, ja pikkuinen oli kasvanut hienosti ja sydän paukutti 150:n paikkeilla :heart:. Se lääkäri on kyllä aivan ihana. Halasikin lopuksi. Sillä tavalla äidillisesti ja lohduttavasti, kun olin tosi itkuinen.

Vaikka kaikki oli tosi hyvin, niin pelkään hetkeä, ettei enää olisikaan. Voi tätä mun päätäni.

Helmitoivo ja Neljäs, 7+1
 
Pahoittelut kaikille pöntön halaajille, toivottavasti ette ota tätä itseenne, mutta arvatkaapa kuinka onnellinen voi ihminen olla etovasta olosta!!! Helpottaa huomattavasti varhaisultran odottelua, kun välillä ällöttää :)

Helmitoivo voi kuinka monta kertaa olen ajatellut, että saisipa elää vaikka päivän sellaisen ihmisen kropassa, jolla on normaali pää :) Ettei ihan koko ajan tartteis jotain asiaa miettiä ja pohtia. Vaikka tämä ylipanikointi rajoittuu vaan raskausaikaan, niin asioiden jatkuva miettiminen on ihan normitila. Tänään just sanoin äitille, kun tulin kahvakuulasta, että liikunta on siitä ihanaa, ettei siinä kerkeä ajatella :) Ja hyvä, että kaikki oli ultrassa hyvin!
 
  • Tykkää
Reactions: Helmitoivo
Heeeiippaa!! :)
Pahoinvointirannekkeet ei mulla toimineet ollenkaan viime raskaudessa.
Onnea plussanneille ja jaksamisia ja halauksia sitä tarvitseville!

ON: Sain tänään sydänäänet kuuluun kotidopplerilla!!! Edellisessä raskaudessa meni samanlailla ja kun tästä pieni lähtee liikkuun, niin seuraavat äänet varmaan kuuluu vasta rv 14. Oi että! Mieskin kuunteli :heart: Mä oon niin ilonen! Just tänään varasin maanantaille ultra ajankin, kun stressas niin paljon! Kyllä helpotti olo! :) Oon ollu niin kauheen ahdistunu.
Olot vaihtelee. Jonain aamuina lentää laatta, joinain ei. Toisina päivinä on enemmän oireita, toisina ei. Siks ollutkin hämmentävä olo. Turvotus on ihan järkyttävää!

Kukkurukuu ja "Tare" 8+4
 
Henu Toivottavasti syke näkyy ensi viikolla! Raastavaa tuommoinen odottaminen!

Pahoinvoinnista. Mulla oli maanantaina ihan hirveä päivä, yhteensä 6 kertaa kävin päivän aikana halaamassa vessanpönttöä. Eka kerta aamulla, vika kerta illalla. Huh huh. Kyllä sitä taas itketti illalla... Mutta nyt sitten taas ollut kolmatta päivää ihan hyvä olo. Tosin makeaa jos erehtyy syömään, alkaa heti ällöttämään :/

Turvotus alkaa olemaan ihan kohtuullista. Öisin on sormetkin kuin nakit. Ärsyttävä tunne. Tissit on kyllä kasvanut, on liiveissä toisella tapaa täytettä.

Enkä nyt sitten tiedä, että oliko minulla jo eilen ensimmäinen harkkasuppari?? Koko torpan imuroinnin jälkeen oli vatsa olevinaan pinkeä ja oli semmonen tukala olo. Helpotti kyllä hetken päästä, mutta olo tuntui samalta kuin esikoisesta joskus rv 30. Voiko olla mahdollista, että harkkasuppareita on näin aikasin??

Mie olen mun lähimmille ystäville kertonut. Tuleville isovanhemmille haluaisin kertoa äitienpäivänä, olisi aika hyvä lahja heille. Heti nt-ultran jälkeen on joka tapauksessa jo töissä kerrottava, kun pitää laittaa sijainen hakuun ennen kesälomia ym. Meinasin nimittäin jäädä vielä syksyllä esikoisen kanssa hoitovapaalle, jos se vaan on työnantajalle ok... Mutta jos ei, mulla on kuitenkin lomia pitämättä eli joka tapauksessa saisin vapaat aloitettua jo lokakuun aikana...

Oikein hyvää vappua teille naiset ja koittakaa yrittää rentoutua, vaikkei se aina helppoa ole tässä alkuraskaudessa! Meinasin itte juoda simaa, huomenna tehdään pizzaa ja katsotaan Suomen peli! :) :)

HER 8+4
 

Yhteistyössä