Jouluruoat joulu 2013 tehdäänkö listaa? :d

  • Viestiketjun aloittaja Tonttu-muari
  • Ensimmäinen viesti
Peyote
Lanttulootaa ja monia muita joulun makuja nimenomaan on opeteltava syömään, eli kyllä niiden maistuminen vaan taito on :) ja karhunpalveluksen ootte teheet lapsillenne kun ette ole opettaneet jouluruokia syömään. Nirsoilijoista tulee juuri nirsoista vanhemmista eikä ruokien nyrpistely ole kovinkaan sivistynyttä. Uusia makuja oppii syömään vain niitä syömällä.
Te voitte jouluna syödä niitä imeliä laatikoitanne, joita lastenkin on teillä opittava syömään, mutta me ei haluta. Mä en vaan ymmärrä miksi kenenkään on syötävä ruokaa, josta ei pidä, etenkään jouluna.
 
fdsaa
Te voitte jouluna syödä niitä imeliä laatikoitanne, joita lastenkin on teillä opittava syömään, mutta me ei haluta. Mä en vaan ymmärrä miksi kenenkään on syötävä ruokaa, josta ei pidä, etenkään jouluna.
Ja minä en ymmärrä, miksi vanhemmat ei opeta lapsiaan kaikkiruokaisiksi, vaikka itsellä on se taito jäänyt oppimatta. Mukavaa arkiruokapäivää teille vaan.
 
fdsaa
Te voitte jouluna syödä niitä imeliä laatikoitanne, joita lastenkin on teillä opittava syömään, mutta me ei haluta. Mä en vaan ymmärrä miksi kenenkään on syötävä ruokaa, josta ei pidä, etenkään jouluna.
Lisään vielä, että ei lapset synny siten, että tykkäävät vain joistain ruoista ja joistain ei. Jos sun lapsi alussa nyrpistää appelsiinnille, niin etkö muka anna sille sitä jatkossa? No, sama asiahan se on kaikissa muissakin ruoissa! Kumpa vaan kaikki vanhemmat sen ymmärtäisivät. Uuteen makuun oppii 10-20 kertaa maistamalla, joihinkin menee se 20 kertaa ja jonkun oppii heti. Onneksi myös näin aikuisiällä se taito on opeteltavissa, itsekään en tykännyt aikaisemmin lanttulaatikosta kun sitä minulle ei lapsena annettu (kun yhden kerran siitä maistamisen jälkeen kieltäydyin). Nyt kun olen oppinut sitä syömään, niin on siitä tullut yksi suurimmista jouluherkuistani. :p ylpeä olen 3-vuotiaastani, joka syö ihan kaikkea sinihomejuustosta salmiakkiin ja lanttulootaan, ei kovin yleinen ominaisuus ainakaan jos on uskominen kaupan täteihin, jotka uusia ruokia maistattaa asiakkailla :)
 
Peyote
Sinäpä sen yhtenä mammoista sanoit :) ei tämä ole puuttumista, yritys on avata joidenkin silmät. Koettakaa edes lastenne maailmaa avartaa vaikka itse ette jostakin niin tykkääkään. Kaikkiruokaisuus on ihan älyttömän hieno juttu ja helpottaa elämää kummasti.
Syökö teidän lapset esimerkiksi sitten thaimaalaisia ruokia? Syöttekö heinäsirkkoja? Syöttekö raakoja herkkusieniä?
 
fdsaa
Syökö teidän lapset esimerkiksi sitten thaimaalaisia ruokia? Syöttekö heinäsirkkoja? Syöttekö raakoja herkkusieniä?
Tottakai syö thaimaalaista! Ei kai se enää mikään outo ruoka edes ole, onhan thairuokapaikkoja kaupungit täys! Ja itsekin tykätään ja monesti kotona kokataan thaimaalaista. Heinäsirkkoja ei olla päästy koskaan maistamaan mutta takuulla maistetaan kun sellaiseen paikkaan päästään, missä niitä on. Miksi pitäis syödä raakaa herkkusientä? Itse olen kyllä tottunut kypsentämään sen.
 
Peyote
Tottakai syö thaimaalaista! Ei kai se enää mikään outo ruoka edes ole, onhan thairuokapaikkoja kaupungit täys! Ja itsekin tykätään ja monesti kotona kokataan thaimaalaista. Heinäsirkkoja ei olla päästy koskaan maistamaan mutta takuulla maistetaan kun sellaiseen paikkaan päästään, missä niitä on. Miksi pitäis syödä raakaa herkkusientä? Itse olen kyllä tottunut kypsentämään sen.
Koska se on raakana parasta, siksi.

Mä toivoisin, ettei sun tarvis päteä noin hirveesti noista syömisistäs, koska joka tapauksessa mä syön perheineni jouluna mitä tykkään.
 
fdsaa
Koska se on raakana parasta, siksi.

Mä toivoisin, ettei sun tarvis päteä noin hirveesti noista syömisistäs, koska joka tapauksessa mä syön perheineni jouluna mitä tykkään.
Aha. No, pitääpä maistaa sitten ensi kerralla raakana :) enkä minä päde, minä yritän edelleenkin vain sanoa, että opettakaa ne lapsenne syömään erilaisia ruokia! Se on rikkaus, jos mikä. Ja pelottaa jos joku tenava ei ole koskaan maistanut esim. thaimaalaista tänä päivänä, ohjeita on nettikin pullollaan jos ravintolaa ei löydy läheltä. Avartakaa nyt hieman edes sitä maailmankuvaanne ja alkakaa nauttia muistakin kulinaristisista elämyksistä kuin perussuomalaisista sellaisista.
 
Peyote
Aha. No, pitääpä maistaa sitten ensi kerralla raakana :) enkä minä päde, minä yritän edelleenkin vain sanoa, että opettakaa ne lapsenne syömään erilaisia ruokia! Se on rikkaus, jos mikä. Ja pelottaa jos joku tenava ei ole koskaan maistanut esim. thaimaalaista tänä päivänä, ohjeita on nettikin pullollaan jos ravintolaa ei löydy läheltä. Avartakaa nyt hieman edes sitä maailmankuvaanne ja alkakaa nauttia muistakin kulinaristisista elämyksistä kuin perussuomalaisista sellaisista.
Pädethän sä. Nytkin sä oletat että meillä syödään pelkkiä suomalaisia ruokia.
 
Peyote
Ei yhtään perinteistä jouluruokaa? Ettekö te vietä joulua, vai miksi moinen? Onko teillä kuusi, koristeita ja annatteko lahjoja?

Uteliaisuuttani kyselen, ei oo pakko vastata :)

Meillä perinteiset:
kinkku, laatikot (porkkana, lanttu ja maksaloota), rosolli, graavilohi, salaatteja (peruna, punajuuri, sieni, tuore), aladobi, joululimppu, riisipuuro ja luumurusinasoppa. Jälkkäriksi piparit, tortut ja suklaata niin paljon kuin napa vetää... yömyssynä glögipaukku.
Joo, kuulostaapa eksoottiselta teilläkin. Lopettaisit jo urpo ton tyhmän pätemisesi.
 
fdsaa
Joo, kuulostaapa eksoottiselta teilläkin. Lopettaisit jo urpo ton tyhmän pätemisesi.
Missä olen sanonut, että jouluruoan pitää olla eksoottista? Ja toisaalta, onhan se teille eksoottista kun ette sitä koskaan syö... :) Minähän vaan sanoin, että kannattaa opettaa kuitenkin lapsille uusia ruokia, vaikka teidän kohdallanne peli taitaa olla jo menetetty. Vie kuitenkin joskus edes maistamaan sitä thaimaalaista ruokaa, ettei ihan kulttuurishokki iske kun kasvavat aikuisiksi...

Hyvää joulua :)
 
Peyote
Missä olen sanonut, että jouluruoan pitää olla eksoottista? Ja toisaalta, onhan se teille eksoottista kun ette sitä koskaan syö... :) Minähän vaan sanoin, että kannattaa opettaa kuitenkin lapsille uusia ruokia, vaikka teidän kohdallanne peli taitaa olla jo menetetty. Vie kuitenkin joskus edes maistamaan sitä thaimaalaista ruokaa, ettei ihan kulttuurishokki iske kun kasvavat aikuisiksi...

Hyvää joulua :)
Millon mä sanoin, ettei ne oo maistaneet thaimaalaista ruokaa? Sä päättelet paljon, mutta tiedät vähän. Oot ärsyttävä.
 
fdsaa
Millon mä sanoin, ettei ne oo maistaneet thaimaalaista ruokaa? Sä päättelet paljon, mutta tiedät vähän. Oot ärsyttävä.
Ja sinä nimittelet, etkä ymmärrä yhtään mun pointtia. Ihan hyvää minä tarkoitan, vaikka urpo ja ärsyttävä sun mielestä olenkin. Kannattaa joskus raottaa sitä mieltään vaikka joku "urpo" niitä totuuksia laukookin, eikä sen takia olla jääräpää kun ei tykkää totuuden sanojasta. Totuus on se, että ei kannata viljellä omia ennakkoluulojaan lapsille, he kun ovat niin avoimia ja valmiina kaikkeen syntyessään ja kasvaessaan. Kaikkiruokaisuus on todella hieno juttu, tuskin sinäkään olet eri mieltä siinä asiassa. Ja jokainen oppii syömään erilaisia ruokia, kunhan saa mahdollisuuden oppia niitä makuja syömään.
 
"poikia3"
Meillä syödään näitä:

-kinkku
-imelletty perunalaatikko
-porkkanalaatikko
-rosolli
-herneet
-savukalaa
-mätiä, smetanaa ja sipulia
-hunajaa, smetanaa ja suolakurkkua
-kreikkalaista salaattia
-lihapullia
-nakkeja
-karjalanpiirakoita
-juustoja
-joululimppua

-jälkiruuaksi hedelmäsalaattia

-joulunaikaan syödään toki myös pipareita ja joulutorttuja sekä suklaata.
 
Professional Griefer
Miehen perhe tulee meille ehkä viettämään joulun, joten olen suunnitellut jotain tämän sorttista:
Pieni kinkku/kalkkuna
paistettua ja kylmäsavulohta
keitettyjä pottuja ja kermaperunoita
bataatti ja porkkanalaatikko
venäläistä sellasta jännää majoneesisalaattia
hapankaalia
perus vihersalaattia
rosollia
jotain kaikkeen käyvää sinappikastiketta
luumurahkaa
joulutorttuja eri marmeladeilla
piparkakkutalo
juomaksi pistän pöytään valkoviinia, punaviinia, rusinaista portviiniä jälkiruuaksi, glögiä ja sitten saa tietty vettä, maitoa, mehua juodakseen.
 
vierass
Konvehteja, pipareita, luumutortuja, glögiä, riisipuuroa.


Kinkku, kalkkuna, graavilohta, silliä, sillikastiketta, kirjolohen mätiä,paahtoleipää, perunaa, maksapasteijaa, lihahyytelöä, hyvää vihersalaattia, sienisalaattia, rosollia, peruna-, porkkana-, lanttu- ja bataattilaatikkoa. Luumurahkaa. Erilaisia homejuustoja ja leipäjuustoa, keksilajitelma, omenaa, päärynää ja viinirypäleitä.
 
Professional Griefer
Tämä onkin muuten oiva ketju, pistän heti juttuja ylös niinkuin sienisalaatti, juustoja ja hedelmiä!

Ja herranen, olin jo unohtaa riisipuuron keiton aamulla!
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"fia"
Lanttu-, porkkana- ja perunalaatikot teen, kalkkunan ja kinkun, graavattuja kaloja, silliä, mätiä ja jättiravun pyrstöjä, ehkä joku rapusalaatti. Suolakurkkuja, smetanaa ja hunajaa, punajuurta, marinoituja sieniä ja herneitä, ehkä pari perunaa sillin kanssa. Juustoja, jäädyke ja jotain toista jälkkäriä vielä, taatelikakkua ja suklaita ihan muuten vaan esillä hedelmien ja pähkinöiden lisäksi.
Tollasta ainakin aluksi...sisko perheineen tulossa meille.
 

Yhteistyössä