Jouluruoat joulu 2013 tehdäänkö listaa? :d

  • Viestiketjun aloittaja Tonttu-muari
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras."
Bataattilaatikko
Lanttulaatikko
Perunalaatikko
Porkkanalaatikko
Maksalaatikko

Kinkku
Lihapullat
Karjalanpaisti

Vihreä salaatti
Rosolli
Italiansalaatti
Maksapasteija
Kylmäsavulohi

Savusiika
Lasimestarin silli
 
pia
Meille tulee

-kinkku
-karjalanpaisti
-perunat
-uunilohta
-graavilohta
-Kylmäsavulohileipiä
-lanttulaatikko
-perunalaatikko
-porkkanalaatikko
-peruna- ja -punajuuri - ja italiansalaatti
-juustoja ja rypäleitä
-tietty pipareita, SUKLAATA (paljon :D ) ja joulutorttuja, jotain kuivakakkua

muuta ei olla vielä suuniteltu, varmaan kyllä poroa jossain muodossa kun nyt tänne pohjoseen kotiuduttiin :)
 
"poikia3"
Luinpa eilen tuosta maistamisesta sitten enemmänkin. Ja luin esimerkiksi, että joillekin se on helppoa ja joillekin vaikeampaa. Joillekin jo ruuan rakenne, siis tuntuma suussa, voi olla se juttu joka tökkii. Mun kaksi nuorinta lasta on lisäksi tapauksia, joilla eri ruoka-aineet eivät saa koskea toisiaan. Kuopus on silti miltei kaikkiruokainen, esikoinen syö mitä vaan, mutta keskimmäisellä rajoitteita on enemmän. Minä olen nirso, mutta maistelusta se ei ole kiinni tai ehkä onkin. Olen sen ajan lapsia, että kaikkea piti maistaa. Koulussa ei pöydästä saanut poistua ellei lautanen ollut tyhjä. Valitettavasti minä edelleen yökkään, jos minun on pakko syödä jotain josta en pidä. Jos joulupöytä on juhlaruokapöytä, sen antimista on tarkoitus nauttia - ei tehdä siitä yökkimispöytää. Meidän joulupöydästämme puuttuu perinteisistä ruuista vain lanttulaatikko eli lapset saavat kyllä maistella, mutta maistelusta ei tehdä numeroa ja pöydästä löytyy kaikille jotain hyvää ja mieluista. Pöydässä on myös ruokaa, johon minä en koske, joku yoinen niistä kuitenkin tykkää.
 
fdsaa
Ja edelleenkin: meidän lapset tykkäävät niistä ruoista koska ovat niitä syöneet kuin mitä tahansa uusia ruokia. Ei tullut mieleenkään alkaa tehdä lapsille omas ruokaa jouluaterialle, en muutenkaan tee eri ruokia kenellekään vasn kaikki syö samaa. Ei tarvitse ketään pakottaa mihinkään kun alusta asti ovat nähneet hyvää esimerkkiä uusiin ruokiin totuttelussa. Helpottaa kovasti elämää kun ei nyrpistellä ruokapöydässä.
 
"poikia3"
Fdsaa ei selvästikään tunne esim. Aistiyliherkkiä lapsia, joille ruuat eivät saa koskettaa toisiaan lautasella, ja joille ruuan suuntuntuma voi aiheuttaa oksennusreaktion. Hän on onnekseen saanut lapset, joiden on helppo tottua uusiin makuihin ja voi päteä ja tuntea olevansa hyvä kasvattaja. Hänen lapsillaan ei ole myöskään ruoka-aineallergioita.

Minulla on kolme lasta, jotka kaikki ovat saaneet maistella ruokia samalla lailla, silti he kaikki syövät ruokia eritavoin. Esikoinen on jo yksivuotiaana syönyt marinoituja valkosipulin kynsiä ja oliiveja ja keskimmäinen ei taas kykyne syömään joitain ihan tavallisiakaan ruokia. Me emme tee tästä numeroa. Jos muut syövät ruokaa, jota hän ei pysty syömään meiltä löytyy varmasti annos edellispäiväistä. Kilpaurheilua harrastavan varhaisteinin ruokavalio on muutenkin tiukka ja sitä ruokaa tarvitaan, jotta jaksaa 3 tunnin treenejä. Enemmän meidän syömistä rajoittaa niiden treenien ajankohta kuin se, mitä yksi henkilö voi syödä.
 
fdsaa
[QUOTE="poikia3";29272808]Fdsaa ei selvästikään tunne esim. Aistiyliherkkiä lapsia, joille ruuat eivät saa koskettaa toisiaan lautasella, ja joille ruuan suuntuntuma voi aiheuttaa oksennusreaktion. Hän on onnekseen saanut lapset, joiden on helppo tottua uusiin makuihin ja voi päteä ja tuntea olevansa hyvä kasvattaja. Hänen lapsillaan ei ole myöskään ruoka-aineallergioita.

Minulla on kolme lasta, jotka kaikki ovat saaneet maistella ruokia samalla lailla, silti he kaikki syövät ruokia eritavoin. Esikoinen on jo yksivuotiaana syönyt marinoituja valkosipulin kynsiä ja oliiveja ja keskimmäinen ei taas kykyne syömään joitain ihan tavallisiakaan ruokia. Me emme tee tästä numeroa. Jos muut syövät ruokaa, jota hän ei pysty syömään meiltä löytyy varmasti annos edellispäiväistä. Kilpaurheilua harrastavan varhaisteinin ruokavalio on muutenkin tiukka ja sitä ruokaa tarvitaan, jotta jaksaa 3 tunnin treenejä. Enemmän meidän syömistä rajoittaa niiden treenien ajankohta kuin se, mitä yksi henkilö voi syödä.[/QUOTE]

No eipä tässäkään ketjussa kukaan moista maininnut, että kyse olisi jostain sairaudesta vaan ihan vaan, että kun ei tykätä niin ei tehdä (siis ettei edes vanhemmat tykkää niin eipä sitten tehdä lapsillekaan...). En minä yritä päteä, enkä brassailla, minä vaan kerron kuinka asiat on. Ei munkaan lapsille heti eka yrityksellä kaikki ole uponnut, mutta nyrpistelyistä on päästy vaan maistelemalla uudestaan seuraavan kerran kun jotain tehdään. En tee eri ruokia kenellekään, kuten jo sanoin ja tähän mennessä jokaiseen ruokaan on lapset tottuneet.

En tiedä miten tulevat jouluna syömään lanttulaatikkoa esim, kun ei ole taas vuoteen sitä ruokaa näkynyt, mutta tiedän että maistavat kuitenkin ja jos ei uppoa niin onhan siinä miljoona muuta JOULUruokaa, mitä syödä. Ja tiedän, että näin tekemällä tulevat joku joulu syömään niitä kaikkia ruokia ihan kuten me itsekin :)

Ruoka-aineallergioista en ala edes puhumaan, ei kuulu tähän keskusteluun jos on jokin rajoitus ettei oikeasti voi jotain syödä.
 
"vieras."
Meillä nautitaan, niin lapset kuin minä itsekin, aidosta ja perinteisestä jouluruoasta :) Varsinkin vanhin lapsista odottaa perinteitä ja tykkään laittaa joulua. Tänä vuonna ollaan ensimmäistä kertaa aidosti keskenämme jouluna, kun mummolaan on liian pitkä matka. Ai että, kun on ihanaa suunnitella! Mitään makaronilaatikkoa tai nakkeja ei pöydästä löydy, joulumakkaraa kyllä tahtoisin tehdä :)

Näitä ainakin:

-Kinkkua, kalkkunaa, kastiketta
-Perunoita jossain muodossa
-Lanttu-, porkkana- ja maksalaatikkoa
-Rosollia kermaviilikastikkeella
-Savulohta
-Erilaisia leikkeleitä ja juustoja
-Täytettyjä kananmunia
-Keitettyjä herneitä
-Hunajalanttukuutiot
-Jotain paahdettuja juureksia
-Mallasleipää, rieskaa
-Kotikaljaa, mehua, maitoa, vettä..

Jälkiruokapöytään vähintään perinteiset piparit, pikkuleivät, juustotarjotin, kahvit ja glögit, suklaata

Kaloja meillä ei voi hirveästi pöytään tuoda, mutta itse tahdon savulohta ja sekin pitää sitten säilytellä eri paikassa kuin muut ruoat :( Salaatit yms. on vielä suunnittelematta. Meitä on aika monta ja varmaan ruokavieraitakin saadaan, kaikkea tehdään kohtuudella. Oi kun jouluruoka on HYVÄÄ :p Lapset ovat ikänsä saaneet jouluna maistella ja ovat siten oppineet tykkäämään. Kuopuksen toinen joulu, maistuihan tuo kinkku jo viime jouluna :)
 
Ainakin näitä:

Lohta eri muodoissa (kylmäsavu, savulohi, uunilohi..)+kastikkeet kalalle
Naudanlihasta taiteilen jotain hyvää+lihapullat+jotain tuorejuustoa ainakin lihapullille
Perunoita eri muodoissaan
Munavoita ja riisipiirakoita
Porkkanalaatikkoa
Lanttulaatikkoa
Perunalaatikkoa
Maksalaatikkoa
Rosollia
suklaata
joulutorttuja
taatelikakkua
pipareita
 

Yhteistyössä