***JOULUTONTUT -08, HUHTIKUUSSA 2009 ***

pippari meillä kanssa poika alkanu säikähtelee kauheesti! Välillä pienemmästäkin syystä säikähtää kamalasti, kirkuu korvia huumaavasti ja rauhottuu kovan hyssyttelyn jälkeen.. ihme homma!!?? Mistähän johtuu...

hormoneista Mulla on tullu nyt kahdet menkat. Kierto oli tasan sen 28 päivää! Saa nähdä alkaako mullekin vihdoin tulla säännöllinen kierto, kun ennen raskautta ei koskaan ollu säännöllinen. Kierto oli kaikkea välillä 28-35. Muuten ihan samanlainen vuoto ja olo kuten ennenkin, mutta paljon vähemmän kivuliaat! Jee! jotain positiivista... :)

Tässä yks päivä kirjottelin pitkät pätkät tänne ja kone meni ja hävitti koko sepustuksen!! Yritän tässä nyt muistella että mitä silloin kirjottelin...

Meillä ei vielä käännytä masulleen, mutta kyljelleen on nyt opittu kääntymään hyvin :) Mahallaan ei poika muutenkaan vielä kauheesti viihdy. Kovasti tykkää istua! Sylissä tönöttää, niin että kasvot on minuun päin ja tosi jämäkästi jo istuu! Siinä äipän naamaa katellessa alkaa sitten aina naurattaa :) mahtaa olla naurettava pärstä!
Leluun tarttuu jo tosi hyvin, ja kova on yritys viedä se suuhun, mutta aivan ei vielä käsi tottele joka kerta! On myöskin nyt viime päivinä oppinut helistintä heiluttamaan! Välillä paukuttaa sillä omaa päätään tai jalkojaan :LOL:

Nukkuminen on edelleen melko levotonta. Päiväunetkin on nyt lyhentyneet selvästi ja yöllä heräillään edelleen n.3 tunnin välein syöpöttelemään.

Sosetta annan nyt 3 kertaa päivässä ja hyvin on kaikki maistunut eikä mitään ongelmia ollut!

Oma fiilis on ollu nyt vähän alakuloinen... en oikein tiedä mistä johtuu.. ehkäpä se tästä taas mammakin piristyy!!

nyt jatkamaan sapuskan laittoa!

Mukavaa kevään jatkoa kaikille!!

Sapis ja poju 3,5kk
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tuisku -84-:
vaimo85: Meillä myös pitkä ja hoikka poika. Viime neuvolassa (3kk) oli 65cm pitkä ja painoa vain tasan 6kg! :whistle: Joten pituuskäyrä menee reilusti plussalla ja paino -20.. Mutta ei siitä tarvitse olla huolissaan jos kasvu ei pysähdy. Meidän esikoinen ja minä itse olen vauvana kasvanut ihan samaan tapaan. =)
"Kiva" kuulla että muillakin hoikkia lapsosia. ;) Joo, en mä oo varsinaisesti huolissani ollutkaan, kun mies ollut saman mallinen lapsena kun poika nyt (muutenkin täysin isänsä kaksoisolento :p ) Sitä vaan oon pohtinut noiden kiinteiden aloittamisen ajankohtaa, kun hoikkanen on ja suht.paino laskusuunnassa ollut... Mut nyt sit aloiteltiin se peruna :)

Ja kiva kuulla muidenkin kuulumisia! =) Meen nyt miehen viereen sohvalle makoilee kun poitsu jo yöunilla :wave:
 
Mies töissä yöhön asti. Anoppi ja appi kävivät tuomassa syöttötuolin pehmusteineen... Eivät kunnostaneet sitä vanhaa, vaan olivat ostaneet uuden. Tosi hieno! Lukeekohan ne tätä palstaa... :ashamed: |O Oli kyllä tosi kiva kahvitella pitkästä aikaa ja anoppi käytti koirankin ulkona. Lumi höpötti ja kiljui kovasti ja pyöräytti pari isoa pökälettä vierailun aikana. :LOL: Hyvä että vatsa toimii! Taisi kukkakaali saada vatsan toimimaan? Mutta anyway, kiva fiilis jäi (kerrankin) tosta vierailusta.

Nyt olis hakusessa ensiaskelkengät kokoa 17. Juteltiin siellä messuilla expertin kanssa ja mitattiin Lumin jalka. Lumihan seisoskelee aika pitkät pätkät päivisin, ni olis ihan hyvä jo hankkia ne kengät. Voitais harjoitella ulkonakin! Noin pientä kokoa ei vaan kauheesti oo. :( Pitäis kuitenkin olla nahkaa, korkea varsi, hyvä pohja ja nauhat... Toistaseks mennään noilla Vanseilla ja Timberlandeilla, mutta ne ei oo kyllä seisomiseen tarkoitettuja, vaan ihan koristeeksi, niin ei tue oikein...

En varmaan kauheesti ehdi käymään täällä kirjoittelemassa, kun on taas noita opiskelujuttuja ja täytyy saada luettua. Mutta kurkkaan aina nopeesti kuulumiset!

Joo Tuiskulla on kyllä todella hoikka vauva! Ja vielä poika! Pojathan ovat yleensä luontaisesti isompia kuin tytöt. Jännä tosiaan, miten paljon rakenteellisia eroja vauvoilla onkaan.

Parasta meidän päivissä on jumppailuhetket hoitopöydällä, kun Lumi nauttii ihan suunnattomasti. Kikattelee ja silittelee mun hiuksia, kun puhallan Lumpparin mahaan ja tykkää hirveesti pussailusta. :heart: Ai että mä rakastan tota rääpälettä enemmän ku elämää!

Aino & Lumppari
 
Hui kun teillä kehitytään nopeasti :eek: :heart: ! Meillä poitsu 3kk vasta oppi tarttumaan ja punkeaa itseään kyljelle, potkii vauhdikkaasti ja juttelee. Ja aina kun näkee äidin tai isin niin tulee leveä hymy :)!

Täällä nukuttiin viime yönä klo 21-7 heräämättä, joten tämä äiti taitaa päästä aika helpolla tämän asian suhteen! Toisaalta päivisin on enemmän kitinää, enkä tiedä mistä johtuu. Tai nykyisin on myös selvästi "känkkäränkkä-päiviä", jolloin mikään ei ole hyvin ;).
 
Taitaa olla meidän pojalla joku itkukausi nyt.Aamusin huutaa kun syötävä eikä tahdo rauhoittua sitten millään.Nukahti viimein pienille torkuille sängyn päälle.Kohta lähdetään vaunuilemaan jospa poika kävis pitkille päikkäreille.Mies on nyt lomalla ja on kyllä ihanaa,kun on apua päivisin.
Poika on aamuisin nukkunut sinne kasiin,kun miehen herätyskello ei oo herättämässä.

Meillä oli la ne häät ja hoito oli sujunut hyvin.Vajaan pullollisen oli maitoa syönyt lusikalla,kun ei tuo pullosta syöminen suju.
 
Mä olen suorastaan välttänyt tuota tytön seisottamista, vaikka hän pystyasennossa viihtyykin. Olen fysioterapeuttikaverini kanssa jutellut, ja hän on korostanut miten tärkeää motoriselle kehitykselle on, että lapsi oppii hallitsemaan ensin keskivartalon (eli kääntyy, ryömii, konttaa) ennenkuin lähtee kävelemään. Tuosta syystä meille ei hankita esim. hyppykiikkua tai kävelytuolia. Kaverin muksu aloitti kävelyharjoittelut juuri tuolla kävelytuolilla, sillä seurauksella että meni pitkään ennenkuin oppi esim. nousemaan ylös lattialta pyllähdettyään.

Meillä kiinteiden suhteen tuli tuossa viikonloppuna pientä takapakkia, joten eilen annettiin pelkkää maitoa. Hirveän pieniä määriä sitäkin huoli, huomasi oikein miten ei tullut tarpeeksi pissavaippoja päivän ja yön aikana. Pientä kitinää on ollut jo monta päivää. Mikä lie taas vaivaa. Tänään on onneksi 4kk neuvola, joten täytyy jutella asiasta.

Kamomilla & Tuulia 4kk ja 1pv!!
 
Voi miten ihana voi pieni vauvaihminen olla :heart: :heart: . Mä en koskaan lakkaa ihastelemasta vauvan käsiä, ne on niin lutuset. Pieni viuhtoo ja huitoo, nappaa kiinni ihan kaikesta mikä lähellä menee - vaipanvaihtokin jo haastavaa :D

Nyt eletään niitä aikoja kun isosiskoille jo aloitettiin pottua antamaan. Selvästi nyt huomaa että Otollakin vähän väliä maidontilausta menossa, vaikka onneksi pitää välillä pidempiäkin syömätaukoja. Voi kun oon niin tyytyväinen että imetys sujunut, vaikka pari rintatulehdusta onkin takana niin kaikki sujunut niin mallikkaasti. On se vaan sitä helpompaa mitä useampi lapsi on, ekan kanssa kun kaikki oli niin uutta vielä. Nyt on äärihelppoa vaan tarjota maitoa jos pieni on rauhaton.

Toki tässä voi käydä niinkin etten saa pientä aikanaan vierotettua pois, kun en kuitenkaan aio yli 1-vuotiaaksi jatkaa. Mutta katsotaan, nytkin helpottaa kun syö tuttia niin ei tarvitse sentään itse tuttina olla.

Meillä ei onneksi ole kitinäkausia nyt ilmennyt, kunhan huolehtii että pienellä on tarvittaessa viihdykkeitä. 6v isosisko on oiva apu, jaksaa höpötellä ja antaa leluja vauvalle pitkän aikaa jos teen kotihommia tms.

Isosisarista; meillä siis 6v neiti ja kohta 4v neiti nuo isommat. Ennen vauvan syntymää pienempi oli huomattavasti enemmän innoissaan tulevasta vauvasta, nyt taas isompi on enemmän kiinnostunut. Usein huomaan että pieni sen takia jättäytyy taka-alalle kun isompi on niin paljon vauvan kanssa - jos isompi on pois kotoa niin heti on pienempi inoissaan vauvaa hoitamassa ja leikittämässä. Koitankin nyt silloin tällöin aina pyytää isompaa pysymään vähän sivummalla niin saa tuo pienempikin rauhassa nauttia pikkuveikan seurasta.

Toki tilanne muuttuu kokoajan, kun Otto lähtee liikkeelle niin riittää varmasti molemmille vahdittavaa :) . Nuo siskokset kun on sellaisia ettei 'mahdu' samaan paikkaan, eli vaikka sitterin vierellä tulee helposti kina kun molemmat haluaa olla mahdollisimman lähellä vauvaa.

Pitäisi olla vauvojakin kaksi, niinkuin noilla on joka asiassa :D

- Terhikki ja Otto 3kk 1vko -
 
Tuosta seisottamisesta, meillä myös typy osaa kyllä seistä jämäkästi kun käsistä kiinni pitää, mutta sitä pitäs kuulemma välttää, just eilen neuvolatäti sanoi että ensin täytyy oppia kaikki ns."lattialla tehtävät hommat", puhui juuri tuosta motorisesta kehityksestä ja myös siitä että vaikka kuinka jämäkästi seisoo ei jalkojen/selän lihakset ole siihen vielä valmiit.Saattaa kuulemma myös aiheuttaa kampura jalkaisuutta jos liian aikaisin seisotetaan.Meillä tyttö ollut todella jämäkkä alusta asti ja nyt sai "luvan" istua sylissä, siihen kuulemma on jo lihakset valmiit...mitäs muuta, 3kk neuvola oli eilen ja mitat oli:
paino 5905g (synt.3780g)
pit. 62cm (synt.51cm)
niin ja neuvolatäti kirjoitti että kääntyy mahalta selälleen kun mä luulin että se on aina ollut vahinkoa kun on kääntynyt:)eka rokotuskin tuli ja ei mitään ongelmia sen suhteen...
 
Meidän nelikuisella mitat oli seuraavat:
pituus 61cm (s. 50cm)
paino 6050g (s. 3244g)
ja pipokin mitattiin mutten muista ulkoa!
Noista ongelmista kiinteiden suhteen terkka oli sitä mieltä, että mä olen todennäköisesti tuputtanut liikaa ruokaa (mennyt maksimissaan puoli purkkia kerralla) ja vaihdellut soseiden laatua liian tiuhaan, joten tää päivä mennään taas pelkällä maidolla ja aloitellaan ihan rauhallisesti uudestaan. Vellit mä jätän toistaiseksi pois kokonaan, sillä korvikkeen määrät jäi liian vähäisiksi, ei juonut soseiden ohella sitä suositeltavaa 600ml/vrk. Kattotaan sitten uudestaan kuukauden, parin päästä kun viljoja saa alkaa antamaan.
 
Hei!

Saparo täällä kans poju tykkäis istua. :eek: Ja iso hymy on naamassa kun tiiraa ympäriinsä. :D En kuitenkaan anna olla niin kuin muutaman sekunnin.... Kerkee istua tulevaisuudessa tarpeekseen...
Mussupussu veit mun sanat suusta. Eilen kaivelin opiskelu kirjat esille, joten nyt tuun olee täällä vähemmän kirjoittelemassa... 2vkon päästä on kokeet jotka mun on PAKKO läpäistä, muuten menee kaikki suunnitelmat uusiksi..... :headwall: Onneks ei oo vaikeaa juttua joten tosi TORVI oon jos en läpäise niitä. Mut pakko on kuitenkin lukea. :ashamed:
Jive Onnea hyvin nukutusta yöstä! :flower:
Juli kiva et vauvalla meni ok kun olitte poissa. :flower:
kamomilla minä oon varovainen kaiken kanssa. Istuttamisen, seisottamisen ja kiinteiden kans... Eli sit kun aloitan ne kiinteet yhtä lajia annan 3pvää ennen kuiin seuraavaa. Noin sano terkka mulle. Mitäs sun terkka sanoi? Seisottamisesta ja istuttamisesta mulla olikin mielessä et on liian aikaista. Jos nyt poju haluu istua, niin pikkasen voi, mut yleensä 6kk täytyy olla kun istumaan saa laittaa. Miten on seisomisen kanssa? Kyllä sylissä hyppyytän, mutta en anna olla omalla painollaan ollenkaan. Meillä oli molemmat vekottimet esikoisen kans: hyppykiikku ja kävelytuoli, mut ne olivat sitä varten et saatiin itse hetki vapaata ettei tarttenut vahtia. Siis esim jos piti mennä vessaan, suihkuun jne.... Neiti sit alkoi kävelee 11kk kohdalla, joten ei vissiin vauriota tullut. :ashamed: Nyt ei ookkaan niitä vekottimia ja en aio ostaa. Jos joku antaa, niin käytän sit taas pikkasen, mut ostamaan en niitä mene... ;)
Terhikki mä aina katselen kans esikoisen (4,5v) ja pojun menoa hymy suussa. Neiti on niin ylpee veljestään. Pussailee ja halailee ja haluaa auttaa. :heart: Melkoinen parivaljakko. :heart: Ja pojulla on iso hymy kun siskonsa näkee. Kovasti seuraa mitä sisko tekee. =) On ne sellasia.
mimmu onnea hienoista neuvolan tuloksista. :flower:

Taidan siis lopetella ja mennä kirjojen pariin. Poju nukkuu ja esikoinen meni mummolleen pariksi päiväksi......

NP ja Tirri 3,5kk
 
No sehän tossa onkin, että mun terkkari ei noihin syömisongelmiin ja vatsavaivoihin antanut mitään konkreettisia ohjeita, arveltiin yhteistuumin että oon todennäköisesti syöttänyt liikaa, ja korttiin oli kirjoittanut aiheesta vaan että "seuraillaan". Kun tässä on sekin, että mä olen sairaanhoitaja itsekin, niin oon muutamaan otteeseen huomannut että meidän terkkari jättää asioita sanomatta ääneen olettaen että mä koulutukseni kautta tiedän ne. No enpä tiedä!

Tuosta motorisesta kehityksestäkään en tiedä että missä iässä sitä saisi mitäkin tehdä, meidän neiti on yrittänyt puoli-istuvasta asennosta pöngätä istuaalleen jo pari kuukautta ja mä olen estänyt sen, sillä selvästikään se ei pysty vielä pitämään itseään istuvillaan ilman tukea (=naamallaan heti). Nyt ollaan alettu pitämään sylissä istuvillaan, sen minkä jaksaa.
 
Nuvolakuulumisia 4kk, pituutta 66cm, (51), painoa 7260g. Hyvin oli tullut taas lisää. Lääkärintarkastuksessakin kaikki ok.

Minäkin olen yrittänyt vältää vielä istuttamista ja seisottamista, kun selvästikään selkä ei ole vielä siihen valmis. Pikkuhiljaa olen sylissä hetkiä antanut olla istuma-asennossa, mutta ei vielä kannattele itse selkäänsä (huojuu ja painuu eteenpäin, jos ei pidä tuettuna). Tässäkin kehitys on yksilöllistä, mutta tosiaan samaa olen kuullut, ettei liian aikaisin kannata kuormittaa selkää, jos ei lihakset siihen valmiita.

Mussupussulle ja Nullpointisille opiskeluun tsemppiä. Itselläkin haaveita vähän opintoja jatkaa, mutta eipä tunnu aikaa löytyvän nyt niihin.

Saparon ja Pipparin kanssa samoilla linjoilla meillä: kitinäpäiviä, hieman levottomampia öitä kuin aimemin ja säikkyilyä. En voi käyttää pojan ollessa sisällä lainkaan monitoimikonetta, jonka sain joululahjaksi. :headwall: Alkaa armoton, paniikinomainen itku jos koneen käynnistän. Juuri ja juuri sähkövatkaimen kestää naama peruslukemilla. Onneksi imuria ei ole säikkynyt =) Toivottavasti ohimenevä vaihe tuo säikkyminen. Iltaisin saattaa itku tulla vanhempien aivastuksesta tai muusta vastaavasta.

 
Heipat kaikille :wave:

Tuli mieleen kun kaikkien vauvat touhuu jotain jo, niin eikös täällä ole muita vastahakoisia normi kehitykselle kuin mä? Mulla on enemmän sellainen olo että älä nyt vielä tee sitä ja tätä varmaan siksi että tämä on mun viimonen vauva niin saisi pysyäkin vauvana. =)
Ehkä johtuu siitä että on nähnyt jo esikon kanssa kun se alkoi tekemään ja touhuumaan ja kävelee jne. niin nyt toivoisin että tällä pikku äijällä ei olisi mikään kiire liikkeelle tai istumaankaan. :ashamed:

Punahattu ja ukkeli reilu 3kk :heart:
 
Hellou!

Meillä tosiaan alkanu kiinteiden maistelu ku yöt menny levottomiksi. Pottu ei ollu POP (enkä itsekkään halunnu sillä aloittaa) mutta Bataatti uppoaa... =)
Meillä mennään nyt niin että rauhallisesti otetaan, ei liikaa liian nopeasti. Maidolla hyvin kasvaa, mutta katotaan saadaanko öitä rauhallisemmiksi...
Mammakaveri ihmettel miksi niiden niin rauhallinen poika oli menny levottomaksi ja itki masuaan... No joo oli 3pv:n aikana antanu perunaa, porkkanaa, luumua, päärynää ja kukkakaalia! Onkos ihme et pikkuisen masu joutuu koville...

Tuli tuosta ronjaneidin pojan monitoimikone säikkyilystä mieleen että onkos muilla kotona joku laite jota muksu pelkää???
Meillä neiti pelkää isän parranajokoneen ääntä!!! :LOL:
Voidaan kyl kaikkia muita hrrrr ja prrrr koneita käyttää ihan rauhassa :)

Istuttamisesta ja seisottamisesta niin neuvolassa juttelin viimeksi asiasta ja ohjeeksi sain että EI vielä niin että koko paino rangan päällä. Tuettava kainaloiden alta ja silloinkin lyhyitä aikoja kerrallaan... Meillä kun tuo neiti kanssa puskee kovasti istumaan niin nyt sitte saa pikkuriikkisen aikaa istua mutta hyvin tuettuna... Seisomassa ei pahemmin olla, joskus istumasta tuettuna seisoman josta nopeasti "halaamaan äitiä".

Kat :wave:
 
tänään oli sisn hautajaiset :'( kyl se tuntuu nii pahalta ja ei ees tajua sitä vielä!
huomenna olisi Nean neuvola ja aika jatkaa elämää vaikka ei jaksaisi aina aamulla nousta sängystä...luulenpa et mulle aika paljon nyt tapahtunu Nean syntymän jälkeen ja kaikki pitää vielä käsitellä itsensä kanssa...siksi palstailukin jäänyt vähän, mutta kerron kyllä pian neuvolakuulumiset ja muut :)

Isille:
Niin väsyneenä loppumatkan kuljit,
uneen rauhaisaan sä silmäsi suljit.
Ei yllättäen, mutta äkkiä kuitenkin, hiljeni sydän kultainen.
Muisto kaunis voimaa antaa, Surun raskaan hiljaa kantaa.

sini
 
jospa nyt kerkiäis kirjoittelemaan ilman keskeytystä;)

täällä onkin ollut puhetta kiinteiden aloittamisesta ja tuossa aiemmin kerroin, että porkkanasosetta aloitettiin maistelemaan lähes viikko sitten..ja sehän maistuu ;) huomenna neiti saa taas uuden makuelämyksen ja tällä kertaa persikkaa..hehee.. :D siinä taas äippä ikuistaa vuosisadan ilmeitä :LOL:

puhuttiin myös noista koneiden äänistä. Meillä neiti on niin herkkäuninen, että ei tarvii paljon napsahtaa nurkantakana kun silmät räpsähtää auki..argh..yleensä kuitenkin tuossa nukahtamis vaiheessa.Kun sitten kunnolla nukahtaa niin ei herää ääniin. Välillä meinaa hermo palaa kun ulos nukuttaa ja juuri kun näyttää että nyt se nukahti niin yli lentää varpusparvi ja taas räpsähtää silmät auki.. no toivottavasti neiti tästä vielä karaistuu ja tottuu ääniin:)
:whistle:
Onkos muilla kuin meillä koiraa? ja kuinka teidän koiranne on ottanut uuden tulokkaan vastaan? Meillä oli eka viikko niin innokas karvakuono, että suunnittelin jo sille uutta kotia:/ nyt oppinut, että käden verran pidetään vauvaan väliä..tosin se meinaa unohtua siinä vaiheessa, kun piltit kaivetaan kaapista ja täytyy asettua kerjäysasemiin..jos vaikka tipahtaisi
:LOL: ;)
 
Sintzille jaksamista ja voimahaleja!

Joulumasu meillä koira ottanut vauvan hyvin vastaan. Ei koske vauvan leluihin eikä millään tavalla käyttäydy aggressiivisesti vauvaa kohtaan. Käy joskus pussaamassa vauvaa, kun ovat molemmat lattialla. :heart: Pikkasen mustasukkaisuutta on ollut, mutta kun kyseessä on koira, niin sen saa helposti kitkettyä pois. Ihminen on pomo! Sillon kun olin raskaana, koira oli hiukan puolustava lenkeillä. Kait noi elukat aistii juttuja.

Istumisesta ja seisomisesta: Me saatiin siellä kasvupolilla ihan omat ohjeet lääkäriltä. En nyt jaksa kaikkea selittää, mutta en siis todellakaan pakota Lumia millään tavalla mihinkään, vaan saa kehittyä ihan omassa tahdissaan. Taantumaa varmaankin tulee jossain vaiheessa, kun on niin paljon edellä ikätovereitaan. Noi urbaanit legendat kaikenmaailman kampurajaloista on sit ihan oma lukunsa. En niihin kauheesti perusta.

Kiinteistä: Me ollaan myös edetty rauhallisella tahdilla neuvolan ohjeiden mukaan ja hyvin menee! Lumi antaa jopa äipän syöttää. =) Siisti tyttö, paitsi jos syö ite, ni sit sosetta löytyy ihan joka paikasta. :LOL: Saatiin lausunto sieltä kasvupolilta ja sen mukaan parin viikon päästä pitäis antaa jo 2 vilja-ateriaa päivässä. :eek: Täytyy ottaa rauhassa myös noiden viljojen kanssa...

Mielikuvitusprätkälläkö se NeitiKatin söpöliini huristelee kuvassa? :D Huutelee mummoille, että pois alta! :LOL:

Juli hyvä että hoito meni hyvin häissä ollessanne! Mutta mites häät sujui teidän osaltanne? Saitteko yhtään rentouduttua?

Terhikki
mulla kans samoja fiilareita imetyksestä! Siitä niin peloteltiin raskausaikana, mutta todella ihanaa, kun kaikki onkin sujunut hyvin! Minäkin ajattelin pikkuhiljaa lopetella viimeistään siinä tytön 1 veen paikkeilla, vaikka imetys onkin ihanaa, suorastaan nautinnollista... No, siihen on vielä paaaaaljon aikaa. Onkos muilla imettävillä samanlaisia fiiliksiä? Tai erilaisia?

G: Minkä ikäisenä aiotte laittaa lapsen tarhaan ja mitkä ovat syyt tähän ratkaisuun? Tiedän kyllä, että tää on aika arka aihe joillekin, eli ei oo pakko vastata jos kokee asian ahdistavana tms.

Dodi, nyt nukkumaan! Huomenna päivä uus!

Aino & Snögeli
 
Sintzille voimia :hug: Mussupussu: Hyvin sujui häät.Itsellä tietysti oli kova huoli pojasta,vaikka tiesin et hyvässä hoidossa on ja pärjää varmasti.Ekaa kertaa oli pidempään hoidossa.Kyllä tuli rentouduttuakin ja vaihdettua kuulumisia ystävien kanssa.
 
Huomenia! :wave:

Sintzille voimahalit täältäkin! :hug:

Ronjaneiti: Kattelin et on meidän pojat samana päivänä syntyneet ja alkumitatkin melkein samat, nyt kuiteskin mennään vähän eri "käyrillä" ;) Mulla on ystävä jolla poika synty päivän J:n jälkeen ja kooltaan samaa luokkaa kuin teidän poitsu =)

Säikähtämisestä: Vielä muutama kuukausi sitten säikähti vaikka mitä ja vaikka kuinka paljon, mutta nyt alkanut jo tasaantumaan tuo säpsiminen :)

Seisottamisesta jne. kaipa se on hyvin yksilö- ja kehityskohtaista. Me saatiin "lupa" istuttaa sylissä ja seisaaltaankin poika on todella suoralla selällä ja varaa koko jalkapohjilleen, joten siksipä sitäkin ollaan jonkin verran harrastettu, mutta vaan äidin tai isin sylissä ja käsistä tai kainaloista kiinnipitäen (eikä kovin pitkiä aikoja). Kummastakin toiminnasta näkyy pitävän paljon. =)

Tarhaan laittaminen: Mulle tämä ei ole mikään kiistakapula-asia, niinkuin se välillä tuntuu monille olevan. Tilanteen mukaan (ja tilanteita voi olla monia) mennään. Itse oon ajatellut, että ainakin 1,5 v. saakka oon kotona, mutta en ole poissulkenut sitäkään et toinen lapsi kolmen vuoden sisällä ja sen välin kokonaan kotona ;) Tuo sektio kun oli pitää kuiteskin vielä jonkin aikaa odotella ennen kun lähtee uutta raskautta edes suunnitelemaan :p Ja eipä mulla ole töitä mihin palatakaan, kun olin määräaikaisena töissä ennen äippälomalle jäämistäni. Mut hoitaja kun minäkin oon, niin kyllä niitä töitä tarjolla on ;) Kattellaan nyt ajan kanssa =)

(.) Nyt kaksi päivää perunaa syöty (tänään kolmas) ja meidän poika kyllä näyttää ihan pitävän sen mausta :D 1-2 tl mennyt tähän mennessä, hissukseen nostan sit annosta. Viime yönä oli ilmavaivoja jonkin verran, joten aloitin nyt sit kans Rela-tipat et jos vähän rauhoittais vatsaa.. Tässä kuussa ajattelin et voisin vielä joko porkkanan tai maissin perunan ohelle aloittaa, mut muuten mulla ei vielä kiire näiden kiinteiden suhteen =)

vaimo ja J TASAN 4kk :heart:
 
Hyvin nukuttu yö takana, hyvä mieli! :) Poju nukkui inahtamatta 22-6.30, silloin sanoi sängyssä "hoo hoo", laitoin 5 kertaa tutin suuhun, ("saamari vielä ei herätä.." :p ) ja sit nukuttiin 8.30 asti.

Vitsi mua jotenki pelottaa alottaa noi kiinteet. Pelkään et tulee vatsavaivoja, allergisia oireita, yöt menee pilalle.. :ashamed: No, toivotaan että menee hyvin ja rauhallisella tahdilla alotellaan kuitenkin.

Meillä on nuori narttukoira, aikamoinen adhd tapaus. :LOL: Mutta koira on maailman kiltein, ei pätkääkään mustasukkaista tyyppiä. Ekat viikot oli ihan täpinöissään vauvasta, seurasi vaipanvaihtoon ja joka paikkaan koko ajan. Nyt tietty tottunut jo, ei jaksa joka vinkaisuun reagoida. :) Menee välillä moikkaan poikaa lattialla ja nuolaisee naamaa. Pojalla on vaan hauskaa, kuten jo aiemmin mainitsin, kirkuu ja kikattaa koiralle. Veikkaankin, että pojan eka sana on koiran nimi, se on niin helppo sanoakkin.. :heart:

Luulenpa että "joudun" laittamaan K:n hoitoon heti vuoden alusta, eli vuoden ikäisenä. Ei kyllä pärjätä miehen palkalla ja kodinhoidontuella (alle 300e verojen jälkeen) kun ne muutamat kuukaudet. Eihän sillä lyhennetä ees lainaa, saatikka kaikki muut ok-talon kustannukset ja elääkkiin pitäisi. Perhepäivähoitajalle haluaisin. Ehkä. Toisaalta niitäkin on niin moneen lähtöön, päiväkodissa olisi varmasti ammattilaisia. Puolensa ja puolensa. Noh, onneksi näitä ehtii miettiä. Joka tapauksessa noin pienen haluan pieneen ryhmään, eli ei mittän 20 mukulaa samassa ryhmässä.

Nyt tiskaan pullot ja hampaat kun K tirsoo ja sitten ruoan jälkeen vaunuilemaan (ja juoruilemaan) kaverin kans. :wave:

-Pippari-
 
Ronjaneiti, täällä täsmälleen sama tilanne: sain monitoimikoneen joululahjaksi enkä sitä voi käyttää jos Otto on lähimaillakaan :D . Sähkövatkaimella voi tehdä jos aloitan hiljemmistä nopeuksista ja samalla hymyilen pienelle sitterissään kauniisti että 'kaikki hyvin' :whistle: .
Muutoin ei ole hirveän säikky poika, mutta väsynyt jos on niin pelästyy kyllä kovia ja äkillisiä ääniä (lasten kiljasut jne).

Tarhaan laittamisesta
; on ollut sellaista suunnitelmaa että ei ainakaan ennen 1v ikää, mutta seurataan pojan kehitystä jne. Molemmat aiemmat kun on lähteneet 9-10kk iässä kävelemään ja olleet jo vuoden ikään mennessä reippaita ja osanneet monia juttuja itse, niin täytyy katsoa kuinka tämän kanssa käy. Esikoinenhan meillä oli 3,5v hoitoon mennessä ja keskimmäinen silloin 1v 4kk - kaikki sujui oikein hyvin.

Tilanne on nyt kuitenkin hitusen muuttunut sen mun työsotkun takia, eli kun ei nyt olekaan ihan niin hyvä paikka odottamassa niin en tiedä kannattaako pitää kiirettä työhönpaluulle. Mutta rahakysymys tulee jossain vaiheessa vastaan, pelkkä kht kun on niin paljon pieni ettei sillä hirmusesti voi revitellä. Toki hoitomaksut jää pois menoista niin kauan kuin ipanat kotona (ja meillä kun ois 2 + eskarilaisen puolipäivähoito niin se summa on iso), mutta kai sitä silti enemmän jäisi käteen jos töissä kävisi.

Mutta jos asuttais tässä (ahtaanlaisesti) missä nyt, ja tingittäis joistain asioista niin varmasti pärjättäis ok. Sitä vaan ehti tässä välissä tottua siihen että rahaa oli vähän paremmin :/ .

No, täytyy miettiä. Ja lasten ehdoilla kuitenkin mennään - en vie hoitoon jos tuntuu äärimmäisen pahalta.

Täällä on Otolla nyt pari yötä mennyt kolmella syötöllä, ja tuntuu että on jo älyttömän nälkäinen siinä vaiheessa kun herää. Tähän asti kun on ollut sen 1-2 syöttöä, ja niihinkin heräillyt sillain vaimeasti ähisten ja ollut vielä puoliuninen syömään otettaessa. No voi olla vaan tiheän imun kautta eikä meinaa että lisäruokaa tarvis, mutta katsotaan nyt.

- Terhikki ja Otto 3kk 1,5vkoa -
 
Nimra
Moi tulee tällaine oanapainen viesti :ashamed: kun olen aikalailla ottanut välimatkaa nettiin ja olen niin ihmeissäni, että mitä kenellekin kuuluu :ashamed: :eek: Kaikki tuntuu menevän hurjasti eteenpäin :snotty:

Kävimme siis tänään tytön kanssa (ja isäntä mukana ) 4 kk neuvolassa ja siellä oli sitten seuraavaa :saint:

Pituus: 65 cm
Paino: 7385 g :whistle: (painon ja pituuden suhde keskikäyrällä :p )
PY: 40,5 cm

Kasvaa ja kehittyy normaalisti ja kaikki tuntui olevan ok lukuunottamatta toista korvaa (missä tulehdus oli ) liikkuminen on siinöä huonoa, joten samalle lääkärille tilaan ajan sitten toukokuulle :D onneksi on omalääkäri myös neuvolalääkärinä niin on tosi mukava juttu! Ja tykkään muutenkin tästä lääkäristä, kun on sellainen rauhallinen ja kuuntelee ja tulee toimeen =)

Eilen tyttö kääntyi sit ensimmäisen kerran selältä masulle ja nyt pitäis olla sit koko ajan menossa :LOL: Kiva, kun oppii hiljalleen niin jotenkin on sillai rauhallisemman oloinen :heart: vaikka ei kai siinä nopeassa oppimisessakaan vikaa ole :whistle: :)

Kovasti on kyllä jo erilainen, kuin ihan syntyessä :saint:

Mä en ota kantaa noihin seisotteluihin tai muihinkaan juttuihin, kun sanon ihan suoraan että esikon äitinä EN TIEDÄ ja annan tytön itsensä oppia... niin se menee luonnostaankin :wave: Kyllä ne lapset oppii ja mulla ei ole kiire mihinkään :ashamed: itsekin kävelin vasta 10-11 kk iässä, että en oletakaan tytön oppivan sitä vielä :eek: Olen mä tosin tyttöä kainaloista kiinnipitäen "seisottanut" niin että jalat ottaa maahan, mutta ne ajat on siis ihan "mitättömiä" :snotty: ja hetken saatan pitää sylissä istuvassa asennossa, mutta hyvin "pönkää" kyllä istumaan sylissä ihan itsekseen :heart:

Noista soseistakin on täällä ollut puhetta.. Mä annan siis nyt 3 kertaa päivässä sosetta ja sitä menee nyt noin 1,5 prk päivässä :p ja syö niin kiltisti ja nätisti, että ei tarvii sotkuja pelätä..., mut sit kun itse alkaa syömään niin on varmaan hiukan eri juttu :whistle: Neuvolassa sanoin, että olen ostanut riisipuuroa ja annan sitä hiljalleen muutamia maistiaisia, kun totuttelen siihen, että sit vois kuukauden pästä luopua velleistä kokonaan, vaikka en tosin anna niitä enään kovinkaan paljoa...josko ollenkaan :snotty:

Nää kaikki kehyttymis, ruoka ja muut yksilölliset jutut on kyllä niin hankalia tavallaan, kun jokainen menee omia polkujaan (siis lapset ) ja omat vanhemmat tietää parhaiten mikä on oikein omalle lapselle :heart: Siksi en juurikaan itse perusta siitä, että tyttömme on joihinkin verrattuna "myöhässä" (vaikka ei siis olekaan ) kun tiedän, että yksilöitä ollaan ja mikään ei oikeastaan ole verrattavissa keskenään vaan ne on lähinnä noita keskiarvoihin verrattavissa olevia juttuja, mutta ne poikkeukset pitää ottaa huomioon ym.. niin en sillai ole edes moisia ajatellut. Ihmeissäni kyllä olen lukenut nopeaa kehitystä :eek: !

Meillä on nyt siis kämppä "pimpattu" ja on niin IHANA :heart: Tilavampi ja enemmän kummankin makuun :saint: mutta kyllä tuota työtä on vieläkin, vaikka kuinka :ashamed: kaikkea ei kuitenkaan saa ihan heti..kirjahylly on sitten seuraava vuorossa, kun nyt on vielä opiskeluaikainen (12 v vanha ) lastulevykirjahylly niin olis ihana saada massiivipuinen :heart: Nyt tosin 2000? sisustuksen jälkeen ei ole hetkeen laittaa rahaa mihinkään :/ mutta pikkuhiljaa! :saint:

Tuosta lasten hoitoon laittamisesta. Mulle aihe ei ole arka ja meillä tyttö menee hoitoon heti kun mun äitiysloma loppuu (ellei lama vie mun työtä! ) Tämä siksi, että mulla on se exän laina mitä maksan takaisin enkä todellakaan voi jäädä millään kodinhoidotuella kotiin 3 vuodeksi ja toisaalta haluan, että lapsi saa seuraa tarhassa ja oppii myös jakamaan asioita tuttujen ja tuntemattomien kanssa (vaikka onnistuuhan tuo kotosallakin :) ) Olemme tmän asian kanssa sinuja enkä halua haastaa tällä siis mitään riitaa, sillä ihmisillä on niin erilaiset tilanteet ja mietteet, että sanoisinpa ihmisten tietävän heille parhaan ratkaisun. Täytyy kyllä myöntää, että en ole kotiäiti tyyppinen, joten ehkä se osaltaa selittää... etten jää 3 vuodeksi kotiin.. ? Haluan kuitenkin muistuttaa, että hoitoon laittaminen ei siis vähennä rakkautta, hellyyttä tai huolenpitoa lasta kohtaan :heart: On vain niin monia tapoja :wave: ja kaikki on IHAN YHTÄ OIKEITA :hug:

Meillä tuli soseista hiukan alussa mahavaivoja ja yöheräämiset palasi, mutta nyt alotettuani taas tuon rakkaan Idoform-kuurin tytt nukkui KOKO YÖN ja jouduin herättämään neuvolaan aamusella :LOL:

Tyttö nukkuu suht selkeät päiväunet pari kertaa vain pituus hiukan muuttuu (jopa )päivittäin, mutta nukkuu kuitenkin. Hyvin on kyllä jo oppinut, että mikä itku on mihinkin =) ja osaa jo vähän paremmin äitinä nää jutut :whistle: :LOL: Olihan se alussa varsinkin sellaista sähellystä ...varmaan kaikilla esikon äideillä :snotty: ? Tai sit mä olen ainoa laatuani :LOL:

Kissa meiltä lähtee uuteen kotiin ensi viikolla...joten täytyy nyt sit halitella ja helliä ihan kunnolla! Ikävä tulee rakasta :'( onneksi saan kuvia jatkossa ja pääsen vaikka käymään kylässä, kun jää samaan kaupunkiin asumaan :D ja luotettavaan kotiin!

Ei täällä siis mitään ihmeitä, tasaista elämää kahden rakkaan kanssa :heart: ja kesää odotellesa menee tämä aika :p vaikka en mä kyllä mikään ihan kamalan lämpimän ystävä olekaan :ashamed:

Naapurin kanssa täytyy mennä vielä juttelemaan, kun sytyttää tupakan rappukäytävässä ja kiva mennä sit työn kanssa perässä :headwall: :headwall: |O Vois V****U vähän ajatella, kun kerrostalossa eletään kuitenkin :attn: Josko jaksais odotella tupakkinsa sytyttämistä ulko-ovelle :x Entisenä tupakoitsijana voin sanoa, että tuon verran voi kyllä kanssaeläjiä kunnioittaa!!! Mokomakin... :/ (anteeksi tulisuuteni! )

Olihan tuosta säikähtämisestä muutama sana sanottava ja meillä ei kyllä juurikaan mihinkään asiaan säikähdetä :saint: kunhan on jotain minkä kanssa leikkiä sen aikaa, ettei ala keskittymään siihen ääneen.... sit ei tykkää :snotty: mut ei säikähdä :saint: ja antaa kyllä tehdä ihan kaikki rauhassa just imuroimiset, nauklojen hakkaamiset ym.. ei paljoa vaikutusta... varmaan tottunut, kun raksalla olin töissä, että ei siellä kyllä hiljaista hetkeä ollutkaan.. edes ruokatunnilla :LOL: :LOL: ja en ole koskaan ollut mikäään hiljaisuuden kannattaja :eek: joten ääniä kuuluu ja pitää kuulua. Ollaan kuitenkin sen verran menevää sakkia, että ei kyllä ainakaan toivota koskaan mitään äänisäikkyjä...tosin voihan se olla mahdollista, että joskus tulee sellaisia "kausia" :headwall:

Nyt ei tule enää mieleen mitään muuta, joten soon moro :wave:

Kaikille oikeen ihanaa jatkoa ja palailenpa taas... kun on siihen aikaa =)

Nimra ja Anni 4 kk 3 päivää
 

Yhteistyössä