Käly veti pultit! (lastenhoitoon liittyen)

  • Viestiketjun aloittaja "Aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti
"Aloittaja"
Vähän taustaa ensin:

Mulla on kaksi lasta, 4v ja kohta 3kk. Olen siis kotona äitiyslomalla.

Kälylläni on kolme lasta, 8v, 5v, ja 2v. Hän on ollut hoitovapaalla tähän asti, ja kesän jälkeen palaa töihin.
Töihin paluu tuntuu hänestä tosi hankalalta (mitä tietysti pitkän kotonaolon jälkeen onkin). Lapset hän joutuisi laittamaan vuorohoitoon.


Ja sitten itse "ongelmaan"..
Käly kysyi minulta, olisinko halukas ottamaan hänen kaksi nuorimmaista hoitoon, kun hän palaa työhön. Sanoin suoraan, että en. En edes usko, että mun jaksaminen riittäisi.. Halusin 2 lasta, en neljää.
Korvaukseksi hän olisi maksanut minulle kodinhoidontuen (jonka siis saa 2-vuotiaastaan) ja bensarahaa 5v:n harrastus/kerhomatkoista.
Edelleen siis kieltäydyin.

Nyt olen sitten saanut kuulla olevani itsekäs paska, sekä kälyn että anopin suusta.
Että olen laiska/mukavuudenhaluinen, kun en ota lapsia hoidettavakseni. Tämän kyllä myönsinkin auliisti :). En haluakaan lisätyötä.

Anoppi ilmoitti myös, että mikäli kälyni masentuu/saa burnoutin (taustalla mielialahäiriöitä), hän syyttää siitä minua.

Mahtaako muilla (tai muiden miehillä) olla yhtä mahtava suku?!?

Niin ja mieheni siis on tässä asiassa kanssani täysin samaa mieltä ja on sen myös anopille ja kälylle tehnyt selväksi.. mustamaalaaminen kuitenkin jatkuu suvun ja ystävien keskuudessa heidän toimestaan..
 
bud
En ottais minäkään. Älä kanna syyllisyyttä. Miksei anoppi itse ota lapsia hoitoon? Parin vuoden vuorotteluvapaa töistä, jos töissä käy? Tai jos on jo eläkkeellä, niin sen parempi. Ehdota! :D
 
  • Tykkää
Reactions: Dongxi
"hei"
Hyvä että sanoit kantasi selkeästi. Ei ole sinun velvollisuutesi hoitaa muiden lapsia, eikö myöskään heidän mt-ongelmat ole millään lailla sinun vastuullasi! Itse olisin tehnyt samoin. Kahdenkin lapsen hoitamisessa on ihan tarpeeksi ainakin minulle.
 
"Molleri"
Ihan oikein teit ja saavat suuttua niin paljon ku tahtovat!

Aikanaan mullekin ehdotettiin samaa, oisin hoitanut pientä tyttöä kodinhoidontuen hinnalla. En suostunut ja olen edelleen ylpeä päätöksestäni :)
 
"MiMeira"
Mulle myös ehdotettiin että oisin hoitanut oman yksveen lisäksi toista - en suostunut. Kerran viikossa esim on eri asia kuin viitenä päivänä.Että pysy vaan tiukkana päätöksessäsi!
 
"bbb"
Eu voi olla totta.. Välillä menee herne nenuun tuon oman anopin kanssa (niin myös oman äidin :D), mutta helpolla olen kyllä päässyt. Ei kukaan ole velvollinen hoitamaan toisen lapsia ja vieläpä lähes ilmaiseksi. Käsittämätöntä. itse hän ne lapset tähän maailmaan on saattanut ja itse voi vallan hyvin järjestää hoidon. Mikäs siinä jos kysyy, muttei pidä loukkaantua jos toinen ei halua lapsia hoitaa.
 
"pop"
Viisaasti teit. Itse inhoan ihmisiä jotka joko ottavat liikaa eiävtkä siten pidä huolta itsestään vaikka ovat vanhempia (=oma hyvinvointi koskettaa koko perhettä), tai ottavat liikaa ja sitten syyttävät siitä toisia ihmisiä.
Paskaa tulee varmaan just nyt niskaan, mutta se menee ohi. Parempi näin kuin että lapset tulee etkä jaksa niitä hoitaa tai että lopetat niitten hoitamisen yhtäkkiä ja ne joutuu vaihtamaan paikkaa. Viisas olet kun tiedät omat rajasi!

Ja juu, tässä syy miksi osa ihmisistä syyttää niitä muita, ei osata tunnistaa omia rajoja, ja kun ne tunnistetaan, saa ihminen sitten kuulla olevansa itsekäs ja laiska ja vaikka mitä muuta sontaa. Pidä tuo linja ja voit hyvin ja saat perheesi voimaan hyvin, muiteen, edes läheisten, ei pidä antaa kävellä oman hvyinvointinsa yli, etenkään kun se on kriittistä omien lasten hyvinvoinnille!
 
No,
tietenkään ei tarvii ottaa jos ei jaksa/halua,ihan riittävä syym Ymmärrän kyllä kälysi pettymyksen,mutta ei siinä nyt ole syytä noin kovasti loukkaantua. Jos yrittäis saada pph:lle lapset hoitoon?
 
Kälysi se taitaa tässä olla se itsekäs :) Ei sun ole moiseen järjestelyyn mikään pakko suostua. Hyvä että miehesi tukee sinua. :) Voit itse kysyä kälyltä, olisiko hän valmis tekemään vuorotyötä tuollaisella palkalla. :) Palkkaa taitaisi tulla alle 2 euroa tunnissa?
 
  • Tykkää
Reactions: tytsi-89
"pop"
Juu ja tosiaan. Kaverilta kerran pyysin että jos ottais lapsen omiensa jatkoksi miltei kuukaudeksi kun oli tiukka paikka. Ja sille kyllä sitten maksettiin sen verran mitä kunnallisestakin, eli kotihoidontuki plus se 250 mitä kunnallinenkin, eli 500 kuulta. Eikä siinäkään tuntipalkoille päässyt, mutta en ikinä koittais hyötyä läheisestäni tuollatavalla.
 
"vieras"
300e kahden lapsen hoitamisesta, ei menisi läpi millään, en ole hyväntekijä. Tuolla rahalla osta kuin ruoat kahdelle kuussa. Hoipaikka on sitä varten että niihin viedään lapset. Sitten voisin harkita, jos summa olisi hoitoraha ja hoitoon menevä summa eli noin 300+ 400, aika vähän tuokin on kahden hoitamisesta.
 
"Aloittaja"
Anoppi on itse työelämässä, eikä siis voi lapsia hoitaa. Pointti siis on heidän mielestään, että kun kerran olen jo "valmiiksi" kotona, voisin ottaa pari hoitomuksua..
Tuo tarhaan/pph:lle viemisen ongelma on se, että tarvitsevat vuorohoitoa, ja se siis tuntuu kälystä niin hankalalta.

No, ei voi mitään. Sanoinpahan rehellisesti kantani, enkä kaarrellut, musta parempi niin :)
Kiitos kannustavista viesteistä:)
 
"vieras"
En olisi minäkään suostunut. Mitä tuo tarkoittaa, että olisit saanut bensakulukorvauksia harrastusmatkoista? Oisko sun pitänyt vielä kuskaillakin niitä lapsia jonnekin? Just joo. En ikinä kehtaisi edes ehdottaa mitään tuollaista kellekään sukulaiselleni tai kaverilleni.
 
"pop"
[QUOTE="pop";26181496]Juu ja tosiaan. Kaverilta kerran pyysin että jos ottais lapsen omiensa jatkoksi miltei kuukaudeksi kun oli tiukka paikka. Ja sille kyllä sitten maksettiin sen verran mitä kunnallisestakin, eli kotihoidontuki plus se 250 mitä kunnallinenkin, eli 500 kuulta. Eikä siinäkään tuntipalkoille päässyt, mutta en ikinä koittais hyötyä läheisestäni tuollatavalla.[/QUOTE]

Ja ruoat vietiin aina mukanamme koko sakille (lounasta siis), jottei tarvinnu kokata niitten kaikkien kanssa... ja silti, todellakin oli pieni korvaus.
 
[QUOTE="Aloittaja";26181527]Anoppi on itse työelämässä, eikä siis voi lapsia hoitaa. Pointti siis on heidän mielestään, että kun kerran olen jo "valmiiksi" kotona, voisin ottaa pari hoitomuksua..
Tuo tarhaan/pph:lle viemisen ongelma on se, että tarvitsevat vuorohoitoa, ja se siis tuntuu kälystä niin hankalalta.

No, ei voi mitään. Sanoinpahan rehellisesti kantani, enkä kaarrellut, musta parempi niin :)
Kiitos kannustavista viesteistä:)[/QUOTE]

No se on ymmärrettävää, sillä onhan se hankalaa. :) Mutta sitten hänen pitäisi itsensä jäädä vielä kotiin, eikös :xmas: Toisaalta en ymmärrä, miten vuorohoitamisen ihanuutta helpottaa se, että lapsi on sinulla verrattuna vuorohoitokotiin. Kuitenkin se lapsi on siellä samoihin aikoihin.
 
Aika kohtuutonta vaatia tuommoista.

Itse haen siskoni tytön hoidosta niinä päivänä, jolloin siskolla on iltavuoro, jotta ei typsyn tarvi iltaa olla hoidossa. Voisin hoitaa vaikka kokonaankin, mutta se ei olis lapsenkaan parhaaksi, kun kyseessä on kuitenkin jo 5-vuotias seurallinen lapsi ja mulla kotona päivät puolitoistavuotias. Ja viikonloppuisin hoidan myös äitini kanssa vuorotellen, jos siskolla töitä.

Tarjous olisi edes jotenkin reilu, jos saisit kodinhoidontuen ja saman, mitä hoitomaksut kustantaisivat heille.
Mutta siis törkeää tuommoinen hyväksikäytön yritys, painostaminen ja haukkuminen.
 
Onpas vaikeeta harmaana
Ymmärtäähän se, että kälyä nyt harmittaa, kun joutuu maksamaan lastensa hoidosta! Jos sinä olisit ne hoitanut, hänelle tilanne olisi ollut +-0, eli ei tuloja, muttei menojakaan. Nyt kun vie kunnalliseen hoitoon, menettää kotihoidontuen, ja joutuu maksamaan hoitomaksut, lähemmäs 500€ kahdesta lapsesta...

Ja lapset olisi päässeet mukavaan hoitoon tuttuun paikkaan, ja päässeet kulkemaan edelleen harrastuksissaan. Ja koska hoitopaikka olisi ollut niin kiva, niin kälykin olisi varmaan voinut pitää hoidossa hieman enemmän kuin työt olisivat minimissään vaatineet, eli iltavuoropäivänä tulleet jo aamusta niin ei pääse rytmit menemään sekaisin ja äiti voi levätä ettei tule sitä burn outtia...

Onneksi sinulla on selkärankaa sanoa ettet halua/voi lapsia hoitaa. Ja että miehesi on samaa mieltä, se on hienoa.
 
Reaktiosta päätellen teit ihan oikean ratkaisun. Ymmärrä että harmittaa,mutta mun mielestäni on todella lapsellista sotkea koko suku mukaan ja vielä mustamaalata sinua.
Sama tuli mieleen eli varmasti olisit melkoiseen liemeen joutunut jos olisit pestin ottanut... Ei mitään helpoimpia hoitolasten perheitä!

Mielenkiintoinen logiikka muuten leimata toinen itsekkääksi ja ties mitä sen takia ettei tarjoa yhden lapsille ilmausta vuorohoitopaikkaa...

Mitä aiheeseen muuten tulee, en itse suostuisi ottamaan asiallistenkaan sukulaisten lapsia noin vakituiseen hoitoon. Itse olen oman lapsimääräni päättänyt ja koska kotona olo ei ole edes taloudellisesti kannattavaa olen etsinyt siitä muita etuja. Niitä on juuri se vapaus olla, mennä ja touhuta omien lasteni kanssa ja näiden ehdoilla juuri niin kuin itse tykätään. Siitä vapaudesta en ole noin vain valmis luopumaan.
 
anonyymi
Sehän on tulossa, kun hoitelet vieraita lapsia ja sinulla on vielä itkiunen, herättelevä jne vauva (vaikka vauva olisi helppo, niin nyt on aika tehdä muutos siihen, mitä kerrot vauvastasi)
 
No voi hyvänen aika sentään, onpa heillä otsaa vaatia lastenhoitoa puoli-ilmaiseksi!

Ilmeisesti joidenkin ihmisten itsekkyydellä ei kerta kaikkiaan ole mitään rajaa. Hyvä kun olet ilmaissut kantasi selkeästi mutta ilmeisesti kuitenkin sivistyneesti.

Varmaan hekin ehkä ymmärtävät, että tuskin olisi lapsillekaan parasta olla hoidossa paikassa, missä heitä ei oikeasti ollenkaan kaivata...
 

Yhteistyössä