Käly veti pultit! (lastenhoitoon liittyen)

  • Viestiketjun aloittaja "Aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti
No se on ymmärrettävää, sillä onhan se hankalaa. :) Mutta sitten hänen pitäisi itsensä jäädä vielä kotiin, eikös :xmas: Toisaalta en ymmärrä, miten vuorohoitamisen ihanuutta helpottaa se, että lapsi on sinulla verrattuna vuorohoitokotiin. Kuitenkin se lapsi on siellä samoihin aikoihin.
No onhan se kivempaa olla kotihoidossa kuin iltoja päiväkodissa. Se on kuitenkin laitos. Kyllä ne lapset, jotka joutuvat jäämään, kun kaikki muut haetaan pois aika surkeena siellä vilkuttavat.

Mutta ei tosiaankaan anna oikeutta moiseen. Voihan se anoppi hakea lapset illaksi pois päiväkodista, vai onko silläkin vuorotyö?
 
"vieras"
Ho hoo, kaikenlaisia kälyjä ja anoppeja sitä maailmaan mahtuu. Tietty jos hoitaisit jonkun lapsia kotonasi niin pitäisi sinun saada täysi perhepäivähoitajan palkka, hoitolapsille vakuutukset yms. Itse en ainakaan ottaisi vastuulleni toisten lapsia pidemmäksi aikaa. Jos se kälysi saa burnoutin niin maailma vaan on liian rankka paikka hälle, itsekkäät ihmiset syyttelee muita ongelmistaan. Elä vaan omaa elämääsi!
 
No onhan se kivempaa olla kotihoidossa kuin iltoja päiväkodissa. Se on kuitenkin laitos. Kyllä ne lapset, jotka joutuvat jäämään, kun kaikki muut haetaan pois aika surkeena siellä vilkuttavat.

Mutta ei tosiaankaan anna oikeutta moiseen. Voihan se anoppi hakea lapset illaksi pois päiväkodista, vai onko silläkin vuorotyö?
No totta sekin, laitos on aina laitos. No ei auta, jos ei halua lapsiaan vuorohoitoon niin pitää jäädä kotiin tai vaihtaa ammattia.
 
Näissä sukulaisille/kavereille hoitoon laittamisessa pitää myös muistaa varahoitopaikan problematiikka. Jos hoitaja tai hänen lapsensa sairastuu niin mihin saa lapset lyhyellä varoitusajalla hoitoon?

Muutenkin pitää huomioida että se hoitajakin voi kaivata välillä omaa elämää. Lähteä perheineen matkalle kun puolisollaan on loma tai käydä kauempana omien sukulaisten luona jne.
 
Itse harkitsin kaveri lapsen hoitoa pariksi kuukaudeksi, että olisi ehtinyt edes vuoden täyttää, mutta totesin silloin että resurssit ei riitä, ja kavereita ollaan edelleen. Eli oikein mielestäni teit.
Ja kälyllesi terveisiä: Vuoropäiväkoti on ihan loistava hoitopaikka, useinhan lapsen päivät jää jopa lyhyemmiksi kun vanhemmat on eri vuoroissa...
Meillä kuopuksella tällä viikolla 3 hoitopäivää a`la 3 tuntia.
 
Eihän tää voi olla totta, eihän?! :O :D Ensinnäkin: kenelläkään ei ole MITÄÄN velvollisuutta hoitaa toisten lapsia. Toisekseen: kyllä siitä nyt kunnon palkka pitäisi sitten maksaa. Yrittävät ilmaiseksi hoidattaa lapsensa sinulla. :O Eihän tuo kotihoidontuki ole heiltä mitenkään pois. Kyllä nyt _vähintään_ kuuluisi siihen päälle maksaa se summa, joka menisi päivähoitomaksuihinkin.
 
"mona"
Siis ihan pimeetä porukkaaa!! Mä en oikeesti jaksais ottaa ketään hoitolapsia, vaikka mulle maksettais mitä. Toki siis satunnaisetsi voin ottaa meille veljieni lapsia, mutta että joka päivä. Se rajoittaisi kovasti myös omaa elämää. Ja omaa jaksamista huonontaisi myös.
 
nnn
Aivan uskomatonta porukkaa! :eek: Niin että ilmaiseksi pitäis lapsia hoitaa :LOL: Käly on hyvä vaan ja jää vielä kotiin jos ei halua lapsia laittaa hoitoon ja maksaa hoitomaksuja. Hyvä kun ap tunnistat oman jaksamisesi ja rajasi ja uskallat sanoa ne. Ja vaikka jaksaisitkin hoitaa niin ei sekään velvoita sinua ottamaan lapsia hoitoon. Hienoa kun miehesi tukee sinua.
 
Siis mulla on vain yksi 4kk ikäinen vauva enkä kyllä jaksaisi yhtäkään hoitolasta tänne ottaa omani lisäksi. Hyvä kun kummilapsia jaksaa ottaa kylään/yökylään.

Voisi olla melkoisen rankkaa kahden oman ja kahden vieraan lapsen kanssa.. Ja mitäs se koululainen sitten? Tulisiko hän myös koulun jälkeen teille "hoitopäivinä" vai olisiko yksin koko illan kotona???

En kyllä kehtaisi ehdottaa kenellekään tällaista.. Itse palaan vuorotyöhön ensi vuoden aikana ja aion tosiaankin viedä lapseni kaupungin järjestämään vuorohoitoon, en aio vaivata lapsen mummaa tai mummia heidän töidensä lisäksi vielä lapsen hoitamisella.
Mielestäni saa olla hoitopaikka ja mummola erikseen. :)
 
"ulla"
Sinulla on kyllä aivan hirveät sukulaiset.

Törkeää, eteivät edes kunnon palkkaa olisi valmiita maksamaan. Saati, että olettavat sinun suostuvan...

Onneksi kieltäydyit.
 
"vieras"
[QUOTE="lapseton";26182421]Saako sitä kodinhoidontukea, vaikka on töissä??[/QUOTE]

jep, ehtona on vain se että lasta ei viedä hoitoon. Jos ap olisi suostunut hoitamaan niin se on kuitenkin eri kuin "virallinen" hoitopaikka.
 
pikkanen
Mulle ehdotettiin 9kk sukulaislapsen hoitoon-ottamista, kun olen hoitovapaalla. Omai olisivat hoidon tarpeen alkaessa 6v, 4v ja 1v. Palkaksi olisin juurikin saanut tuon kotihoidontuen (aluksi tarjottiin vain osaa siitä). Lapsi olisi ollut kokopäivähoidossa. Tykkään tästä sukulaislapsesta ja olisin varmaan suostunutkin, mutta se rajoittaa niin paljon elämää. Ei oltais voitu mihinkään lähteä. olisin kaikki päivät täysin jumissa kotona lasten kanssa. Miehelläni on vuorotyö, joten hänellä ei läheskään aina ole viikonloppuisin vapaata. Joten yhteisiä vapaapäiviä olisi todella harboin. varahoito olisi ongelma jne. Mä haluan sen lyhyen hoitovapaani olla vapaalla enkä töissä. Palaan sitten omaan työhöni josta saan paaaaaaljon paremman palkan. Mun sukulaiset eivät sentään loukkaantuneet, kun kieltäydyin.

Pöyristyttävää, että ap:n käly kehtaa edes kysyä ympärivuorokautista hoitoa kahdelle lapselle pelkällä yhden lapsen kotihoidontuella. ´Taisivat yrittää vaan säästää rahaa sun kustannuksella. En ymmärrä, mitä se anopin mainitsema masennus liittyy hoitopaikaan.
 
"lapseton"
[QUOTE="vieras";26182590]jep, ehtona on vain se että lasta ei viedä hoitoon. Jos ap olisi suostunut hoitamaan niin se on kuitenkin eri kuin "virallinen" hoitopaikka.[/QUOTE]

Miten niin eri? Siis hoitopaikka kuin hoitopaikka. Kuulostaa minusta pimeänä teettämiseltä. Niin tai näin, onneksi ap ei mokomaan hyväksikäyttöön ryhtynyt.
 
"vieras"
[QUOTE="lapseton";26182702]Miten niin eri? Siis hoitopaikka kuin hoitopaikka. Kuulostaa minusta pimeänä teettämiseltä. Niin tai näin, onneksi ap ei mokomaan hyväksikäyttöön ryhtynyt.[/QUOTE]

Kotihoidontuen saa jos lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa. Jos lapsen taas vie yksityiseen päiväkotiin kela maksaa yksityisen hoidon tukea :)
 
La Paset
Anna mun kaikki kuulla! Älä keskustele asiasta puolta sanaakaan enää ikinä tästä aiheesta, kenenkään kanssa. Jos on pakko jollekin vielä jotain vastata, kysy pokkana, onko ulosantisi jotenkin epäselvää... Järkyttävää!
 
"lapseton"
[QUOTE="vieras";26182734]Kotihoidontuen saa jos lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa. Jos lapsen taas vie yksityiseen päiväkotiin kela maksaa yksityisen hoidon tukea :)[/QUOTE]

Selvis!
 
"heh"
sairasta. en ymmärrä ihmisten röyhkeyttä.

Mutta noin se menee, jos meillä olis hyvät ja tiiviit välit anoppilaan, meidänkin elämä pitäisi pyöriä hänen toisten lastenlasten ympärillä. Nyt on tällaiset väljemmät ja kaukaisemmat välit.

Älä edes harkitse että ilmaiseksi alat hoitaa noita lapsia, ja vielä kerhoon kuljetaa 5-vuotiasta !!! ilmaiseksi!!!

kotihoidontuella. Miten kehtaa ehdottaa. eivät siis maksaisimitän hoidosta.
 
"heh"
Helvetin törkeää ja röyhkeää pyyttä moista sinulta. Pieni vauva sinulla ja sopeutuminen siihen että nyt on 2 lasta eikä yksi.
Älä keskustele asiasta enää sanaakaan.
Jos ihminen on noin röyhkeä, niin puhe ei auta.
 
peeeeesi
[QUOTE="ulla";26182535]Sinulla on kyllä aivan hirveät sukulaiset.

Törkeää, eteivät edes kunnon palkkaa olisi valmiita maksamaan. Saati, että olettavat sinun suostuvan...

Onneksi kieltäydyit.[/QUOTE]

just näin.
ylipäänsä jos kehtaisin tuollaista kysyä, niin olisi varmaan tilanteessa että lapsia olisi vain yksi. ja siis jos roudaa kersat kunnalliseen, niin menettää kotihoidontuen ja pitää maksaa 250 euroa hoidosta. eli vähintään tuon pitäisi tarjota. ja nyt kun kersoja oli 2 niin heidän pitäisi maksaa kotihoidontuki ja sen päälle 500 euroa.

ja siltikin se olisi tosi raskasta. sitoisi. lasten pikkulapsiaika on lyhyt ja raskas ilman että alkaa ilmaiseksi hyysätä muiden lapsia, jioden vanhemmat saavat kunnollista palkkaa, mutta ovat niin ahneita että eivät omien lasten hoidosata maksaisi vaan yrittävät hyötyä.

ja miten kehtaa suuttua kun toinen ei ala ilmaiseksi piiaksi???!!!!
 
"minä vain"
multa kysyttiin, otanko yhden tytön päiviksi hoitoon, meillä 4 omaa lasta. 2 nuorinta on kotona vielä useamman vuoden. 300e tarjottiin maksuksi ja olisin kyllä tytön ottanut hoitoon, saivat kuitenkin pitkän odottelun jälkeen päiväkotipaikan.
kahta en kyllä ottais varsinkaan vuorotyön ehdoilla.
 
"lapseton"
Pöyristyttävyyden huippu on se, että ap:n olisi pitänyt vielä kuskata sitä 5-vuotiasta kerhoon (ja siis pukea ja pakata myös muu porukka automatkaa varten). Oikeastaan alkaa naurattaa, kun miettii, miten uskomattoman röyhkeä joku voi olla...

Olisikohan tuleva burnout-käly ruvennut samaan?
 
Vaikka mun veljen pojat on niiiiiin rakkaita mulle niin en ikinä päivänä vois pidemmän päälle hoitaa omia kahta ja veljen kahta kotona samaan aikaan, kaikki nyt alle 4. Ei vaan pää kestäis, hyvä kun omia kestää.

Enkä edes ole enää kotiäiti.

Jos jonkun lähimmäisen perheessä olis joku kriisi ja tarvitsis lastenhoitoapua pariks viikoks niin tottakai auttaisin muttapidemmän päälle en ikinä ja rahaa en haluais ollenkaan.

Mutta AP:n sukulaiset kyllä niin törkeitä! Pysy tiukkana jaälä suostu. Naurettavaa just toi että maksavat pelkästään kh tuen ja ite saavat hirveet liksat ja sä hoidat lapset nauerettavalla korvauksella. Ja sitten toi suuttuminen ja haukkuminen on käsittämätön juttu, kyllä olis vaikee antaa anteeksi.
 
"mie"
Näissä sukulaisille/kavereille hoitoon laittamisessa pitää myös muistaa varahoitopaikan problematiikka. Jos hoitaja tai hänen lapsensa sairastuu niin mihin saa lapset lyhyellä varoitusajalla hoitoon?

Muutenkin pitää huomioida että se hoitajakin voi kaivata välillä omaa elämää. Lähteä perheineen matkalle kun puolisollaan on loma tai käydä kauempana omien sukulaisten luona jne.
Näin juuri! Se varahoito kannattaa miettiä aika tarkkaan. Samoin, miten esim. vakuutukset?
Meillä on ollut sellainen tilanne, että meidän esikoinen oli mun miehen veljellä hoidossa vajaat 5kk, kun kävin kahden raskauden välissä töissä. Mutta oli vaan osittaista viikkoa (3-4pv) ja aina päiväsaikaan, miehen veli rupesi yksityiseksi pph:ksi (vakutukset-jutut kunnossa), varahoitopaikat oli mietitty ja maksoimme 350e/kk + kesälomarahat (lapsi oli silloin kotona). Hän sa tehty asialliset vähennykset verotuksessa jne. Ja meidän 1-veen lisäkai hänellä oli kotona myös heidän samanikäinen poika, kaksi isompaa lasta oli jo koululaisa.

Että ymmärrän hyvin, miksi kieltäytyit. Neljä lasta on jo todella raskasta hoitaa, vuorotyö olisi tarkoittanut sinullekin epäsäännöllistä työaikaa. Ja heidän tarjoamansa korvaus oli kertakaikkiaan surkea.
 

Yhteistyössä