Käsittämätöntä että jotkut vanhemmat kattoo aikuisten ohjelmia lasten läsnäollessa

  • Viestiketjun aloittaja "höh"
  • Ensimmäinen viesti
"shihtzu"
No meillä telkkari pyörii ja sieltä tulee mitä milloinkin, nykyään kyllä pääosin lastenohjelmia, kun poitsu itse laittelee dvd:t pyörimään. Toisaalta ei tuo ole mitenkään järkyttynyt vaikka on joskus CSI:tä nähnyt.

Niin ja itsekin olen reilusti alle 10-vuotiaana katsonut hitchcockin leffoja ja vaikka ne oli ihan kaameita, niin niitä piti silti katsoa ja en minä koe olevani mitenkään traumatisoitunut.
 
No voi herranen aika... :O Käytteks te kaupassa enää sen jälkeen kun muksu oppii lukee?Kun iltalehen otsikoissakin lukee samat asiat..

Elämä on julmaa, luontoa pitää kunnioittaa ja luonto välillä muistuttaa ihmisiä voimistaan, se nyt vaan on se karu totuus..En mä rupee lastani uutisilta varjelee.
Meillä poika kyllä ahdistuu suunnattomasti kaikista sota-jutuista uutisissa, Japanin maanjäristys vei yöunet pitkäksi aikaa. Joten mieluummin yritän että ei näe koko maailman julmuutta. Ihme kyllä, poika ei lue paljoakaan lööppejä, en kyllä lue minäkään.
 
Huom harmaana
Älä viitsi haukkua mua tyhmäksi.

Uutiset on uutisia, pahoja asioita tapahtuu, sitä kutsutaan elämäksi.
Älä sitten viitsi kirjoittaa tyhmiä.

Käsittääkseni vanhempien tehtävä on suojella pieniä lapsia ikätasolle sopimattomasta materiaalista, jollaisena ainakin itse pidän sotakuvia ja kuvia julmuuksista jne. Hieman surullista että sinusta pienet pitää jopa altistaa pahojen asioiden näkemiselle koska "sitä kutsutaan elämäksi". Valitan mutta en todellakaan tajua logiikkaasi.
 
Ken guru
Tulipa taas mieleen, että pitääkin muistaa olla pajon suvaitsevampi niidenkin asioiden kohdalla, joista on itse eri mieltä. Kuulostaa niin julmalta ja jotenkin sivistymättömältä toisten tekemien asioiden tuomitseminen.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Älä viitsi haukkua mua tyhmäksi.

Uutiset on uutisia, pahoja asioita tapahtuu, sitä kutsutaan elämäksi.
Vanhempien tehtävä on suojella lapsiaan. Vaikka siltä kaikkein julmimmalta elämältä.

Toiset lapset tosin kestää paremmin ns. pahoja ja karuja asioita, toiset herkkikset eivät kestä ollenkaan. Eli sanotaanko näin, että viisas vanhempi tietää oman lapsensa rajat ja suojelee lasta asioilta joita lapsi ei kestä. :)
 
No hei
[QUOTE="Vieras";23978715]Jaaha, no mä oonkin paska mutsi, meillä pyörii tällä hetkelläkin salkkarit tossa taustalla...[/QUOTE]

Tuo ei ainakaan ole sitä peräänkuulutettua normikamaa? Katselkaas mammat mitä teidän lapsenne oikeasti näkevät ja miettikää, onko se tarpeen.
 
Huom harmaana
Tulipa taas mieleen, että pitääpä muistaa olla pajon suvaitsevampi niidenkin asioiden kohdalla, joista on itse eri mieltä. Kuulostaa niin julmalta ja jotenkin sivistymättömältä toisten tekemien asioiden tuomitseminen.
Tule nyt ihmeessä alas sieltä high horseltasi. Annatko kaikkien kukkien kukkia ja mielestäsi on sivistymätöntä, jos ei hyväksy sitä että vanhemmat tekevät lapsia vahingoittaviia asioita? Mihin vedät sen rajan? Mikä on ok ja mikä ei ole?
 
Joo onhan niissä rajat, että tietyn ikärajan ohjelmaa saa näyttää vasta tietyn kellonajan jälkeen jne. joten yhdyn tuohon että kyllä lasten pitäisi olla jo nukkumassa kun sieltä alkaa jotain ikärajaohjelmia tulemaan..

Itse tosin katson tv:tä aika vapaasti vielä kun tuo vauva ei niin ymmärrä tuon television päälle vielä, katselee vaan värejä ja valoja....
 
"vieras"
On tuossa kieltämättä perääkin. Meillä kyllä suodatetaan jossain määrin tv- ohjelmia 3- vuotiaan silmiltä. Toisaalta jos televisiosta tulee uutiset, lapsi yleensä itse joko kääntää selkänsä tai menee toiseen huoneeseen, kun ei häntä kiinnosta tasapaksulla äänellä luettu teksti. Sanomalehti luetaan kyllä joka aamu yhdessä ja hän kyselee kuvista kovasti ja parhaamme mukaan hänelle selitämme, myös niitä vaikeampia aiheita, kuten esim. Japanin hyökyaalto yms. Vaikeinta on kyllä radion kanssa. Me kuuntelemme todella paljon radiota ja ylipäätään musiikkia. Emme ole sensuroineet millään tavalla, Ylex pauhaa taustalla koko ajan. Lapsi lauleskeli omiaan ja yhdessä säkeistössään lauloi "se on perkele". Lapsi katsoi minua totaalisen hämmästyneenä kun toruin ette tuollaista sanaa saa käyttää. Kun se setäkin laulaa niin. apulannan laulusta siis kyse. Lapsi kuvitteli sen tarkoittavan jotain ihan muuta kuin mitä se oikeasti tarkoittaa.
 
Ken guru
Tule nyt ihmeessä alas sieltä high horseltasi. Annatko kaikkien kukkien kukkia ja mielestäsi on sivistymätöntä, jos ei hyväksy sitä että vanhemmat tekevät lapsia vahingoittaviia asioita? Mihin vedät sen rajan? Mikä on ok ja mikä ei ole?
Toinen asia missä päätin juuri nyt ehdottomasti alkaa petraamaan, että pyrin keskustelemaan asiallisesti. Olenpa itsekin sortunut vastaavanlaiseen agressiiviseen kirjoitustyyliin. Enpä edes viitsi vastata tuohon:)
 
Huom harmaana
Vanhempien tehtävä on suojella lapsiaan. Vaikka siltä kaikkein julmimmalta elämältä.

Toiset lapset tosin kestää paremmin ns. pahoja ja karuja asioita, toiset herkkikset eivät kestä ollenkaan. Eli sanotaanko näin, että viisas vanhempi tietää oman lapsensa rajat ja suojelee lasta asioilta joita lapsi ei kestä. :)
Eikä turhan takia testaa mitä lapsi kestää ja mitä ei kestä. Siis sotakuvia tai muita. Miksi sellaisia pitäisi kenenkään nähdä ellei ole pakko? Ja pakkohan telkkarin katsominen ei voi mitenkään olla.
 
"vieras"
[QUOTE="aapee";23978751]No ei se sitten oo ihme että moni lapsi on niin levoton, nytki tuolla pihalla hilluu lauma 4-9v lapsia ja siellä lentelee vitut ja pillut ja perkeleet ja hajottavat ja räiskivät paikkoja. Sitä se teettää kun ne näkee telkasta mallia- ja kiroilun siis oppivat vanhemmiltaan. Great.[/QUOTE]

juu juu, meillä ei tuollaisia lapsia ole pihapiirissä yhtään. Missä lie slummissa asut jos kaikki muut pennut on tuollaisia räävättömiä vandaaleja. :D Ihan eläväisiä juoksevia nappuloita tässä taloyhtiössä häärii ilman ilkivaltaa ja varmaan monellakin telkkari päällä ja vanhemmat elää elämäänsä. Eipä kuule haittaa, ettei mun lapsista tullut sellaisia jotka istuvat kuin kirkossa ja puhuvat kirjakielellä hillitysti. Kirota osaavat lapset meilläkin, mutta lupa käyttää niitä sanoja on vaan kun oikein harmittaa, ei puheessa.Minä en sitä paheksu.
 
"vieras"
No kyllä esim mäkin olen jatkanut elämääni sen jälkeen kun lapset on syntyneet. Mutta voin mä silti priorisoida asioita elämässäni lastenkin ehdoilla (esim lopetin salkkareiden katsomisen kun esikoinen tuli sen ikäiseksi että olisi alkanut tajuamaan ohjelmasta jotain ja olempa muuten pyrkinyt rajoittamaan ronskia huumoranikin lasten läsnäollessa).
Okei? sinä saat tehdä kuinka vain. Itse en ole nähnyt moisille toimille mitään tarvetta.
 
"hanna"
Kannattaa niille lapsille joitain elämän realiteetteja opettaa ettei sitten kouluun mennessä maailma romahda kun naapurin- Pertti kertoo välitunnilla ettei joulupukkia olekaan olemassa.
 
---
Minua ihmetytti kun eskarin vanhempainillassa erikseen otettiin puheenaiheeksi se, että esim. salkkarit ei ole eskari-ikäisen ohjelma. Pitääkö tuollaista erikseen mainita.

Nyt luettuani muutamia vastauksia huomaan, että näköjään pitää.
 
"Vieras"
Minua ihmetytti kun eskarin vanhempainillassa erikseen otettiin puheenaiheeksi se, että esim. salkkarit ei ole eskari-ikäisen ohjelma. Pitääkö tuollaista erikseen mainita.

Nyt luettuani muutamia vastauksia huomaan, että näköjään pitää.
No ainut, joka täällä myöntää, että salkkareita katotaan, olen minä, jolla nuorin lapsista 14-vuotias, joten en nyt allekirjoita tota, ja ei, meillä ei salkkareita sillon katottu kun nuorin oli pieni, ei kuulunut sillon ohjelmistoon..
 
"vieras"
mä en kyllä käsitä millainen ajatusmaailma on niillä mammoilla jotka edes tuijottavat mitään salkkareita. ihan täyttä paskaa. saatika että sitä sit lapsille näytettäis.
 

Yhteistyössä