käyttääkö joku muukin knorrin valmisjauhetta ruskeassakastikkeessa?

  • Viestiketjun aloittaja tumpeloista tumpeloin
  • Ensimmäinen viesti
Ennen käytin maizenaa mutta jossain vaiheessa opettelin tekeen ruokaa. Se on ihan kivaa varsinkin sit ku päsee niitten perusasioiden opettelun yli. Ruskeeta kastiketta en kyllä useinkaan tee mutta se on parasta rasvasuuruksella eikä tuu paakkuja. Vaalean kastikkeen kanalle yms. teen osaneste suuruksella, sen opetteluun meni pisempi aika mutta nykyään ei tuu paakkuja.
 
Ja nykyään en minäkään tykkää sen maizenan mausta kun ei enään oo tottunu. Samanlailla kävi eineksille. Mua on syystä ja toisesta lapsena ja nuorena ruokittu paljon eineksillä ja niitä itellenikin ostin kun yksin muutin. Mutta lapsettomuus ja MS-tauti laittoivat miettimään ruokavaliota uudestaan ja einekset jäi. Ja nykyään ne entiset lempiannokset on kamalia enkä mistään hinnasta syö jos ei ihan pakko ole. Järkyttävää miten kamalaan epäruokaan ihminen tottuu.
 
"vieras"
[QUOTE="tyty";23324443]Ei käytetä. Meillä ei ikinä syödä ruskeaakastiketta muutoinkaan. Pahaa.[/QUOTE]

Se riippuu miten se tehdään ja mitä siihen laitetaan. Meillä on ruskeat kastikkeet joka viikkoista ruokaa. Mitä kastikkeita syötte? Tai teettekö lainkaan esim. nakki-, makkara-, jauhelihakastiketta? Meillä ne on ainakin lasten suurimpia herkkuja =) Jauhelihakastiketta en aina tee rasvasaostuksella, jos esim. on spagettia tai pastaa lisäksi.
 
"vieras"
YÖK, en koskisi vaikka maksettaisiin :D Kamalaa lisäainehöttöä. Mutta jos itse tykkäät, etkä välitä mitä se ruoka sisältää, niin mikä ettei. On niitä paljon huonompiakin paheita olemassa :)
 
"vieras"
no meillä käytetään todella harvoin, itse teen kyllä jauhelihakastikkeen, ja kanakastikkeen suurustan pelkästään kermalla.
Tumpelokin onnistuu ilman kermaa =) Itse olen laihiksella, joten esim. jauhelihakastikkeen teen niin, että heitän paistetun jauhelihan sekaan pari rkl jauhoja, sekoitan ja sitten vaan vesi ja lopuksi mausteet. Tai sitten sekoitat vispilällä veden ja jauhot ja jauhelihan sekaan. Helppoa ja vähemmän kaloreita ku voihin tehdyssä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23324779]Tumpelokin onnistuu ilman kermaa =) Itse olen laihiksella, joten esim. jauhelihakastikkeen teen niin, että heitän paistetun jauhelihan sekaan pari rkl jauhoja, sekoitan ja sitten vaan vesi ja lopuksi mausteet. Tai sitten sekoitat vispilällä veden ja jauhot ja jauhelihan sekaan. Helppoa ja vähemmän kaloreita ku voihin tehdyssä.[/QUOTE]

Niin se valkoinen jauhohan on paljon terveellisempää kuin vaarallinen voi tai kerma...
 
"vieras"
Kammottavaa.. ja sisältää ties mitä E-aineita ja transrasvoja. Ei hyvä!
Niin mäkin luulin, mutta yllätyin kun ei transrasvaa tai aromivahventeita ollutkaan:

Ainesosat
Vehnäjauho, tärkkelys, kasviöljy, tomatti, maltodekstriini, suola, sokeri, sipuli, aromi (mm. vehnä, selleri), glukoosi, hiivauute, ohramallasuute, mausteet ja yrtit, valkoviiniuute.Valmiissa kastikkeessa on 0,7 % suolaa. Suositus: Tarkista ainesosat pakkauksesta mahdollisten muutosten vuoksi.

Kaukanahan tuo on terveellisestä kotiruoasta, mutta ei niin paha kuin luulin.
 
"täti"
Uh!
Olen laittanut ruokaa lähes päivittäin siitä asti, kun omaan huusholliin muutin eli 20 vuotta... En muista, että oisin koskaan tarjonnut / tehnyt ruskeaa kastiketta. Tai mitä nyt nakkikastikkeeseen tulee ruskean kastikkeen periaatteella tehty se kastike, mutta nakkikastike ei kyllä yleensä kuulu mun kokkauksiin se... lihapullille teen tomaatti- tai jogurttikastikkeen.
Ruskeasta kastikkeesta sain tarpeekseni lapsena 70-luvulla :)
 
"vieras"
Tavallisen pakkauksen kyljessä ainesosaluettelo eri kuin säästöpakkauksen kyljessä oleva. Säästöpakkauksen ainesosaluettelo:
Vehnäjauho, kasvirasva, tärkkelys, suola, arominvahventeet (natriumglutamaatti, -guanylaatti, -inosinaatti), sokeri, tomaattijauhe, aromi (mm. selleri), sipuli, värit (punajuuriväri, E 150c), laktoosi, stabilointiaine (E 450), maitoproteiini, mausteet, happamuudensäätöaine (sitruunahappo), hiivauute. Valmiissa kastikkeessa on 1,0 % suolaa.
Mielenkiintoista.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23324854]Niin se valkoinen jauhohan on paljon terveellisempää kuin vaarallinen voi tai kerma...[/QUOTE]

Niin terveellisyydestä en sanonut sanaakaan enkä vaarallisuudesta. Opettele lukemaan. Mieluummin teen sen jauhelihakastikkeen nestesaostuksena kuin rasvasaostuksena.
 
Teen ruskean kastikkeen itse, maku on paljon parempi, ja kotona säilyy hengitysilma puhtaampana, kun tuon ukon vatsa ei kestä laktoosia pätkääkään, jota jostain syystä laitetaan lähes jokaiseen valmiskastikejauheeseen :D
 
hmmmm
[QUOTE="vieras";23324603]YÖK, en koskisi vaikka maksettaisiin :D Kamalaa lisäainehöttöä. Mutta jos itse tykkäät, etkä välitä mitä se ruoka sisältää, niin mikä ettei. On niitä paljon huonompiakin paheita olemassa :)[/QUOTE]

Aika harva pelkästään itselleen laittaa ruokaa. Lapsillehan esimerkiksi glutamaatteja ei saa antaa lain mukaan ollenkaan mutta miksi muiden pitäisi niitä sietää? Tässä muutama syy, ei kannata:
http://koti.utanet.fi/~paula/xyz/tallessa.htm
 

Yhteistyössä