Kaksikolmasosaa suomalaisista kannattaa pakkoruåtsin lopettamista.

  • Viestiketjun aloittaja kaksi kolmesta
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kielipää;27862409:
Jos kaikki suomenkieliset on yhtä tyhmiä kun sinä, ei tosiaankaan ole vaikea arvata kenellä on enemmän kysyntää työmarkkinoilla. Ruotsinkieliset sattumoisin opiskelee myös mm. saksaa/ranskaa/espankaa/venäjää.
Oikeastiko suomenkieliset pitää itseään niin tyhminä ettei edes yhtä kieltä, siis ruotsia, saa opeteltua?
Pakkoruotsin poistuessa suomalaiset ovat aina yhden kielen verran suomenruotsalaisia edellä ja sekös sinuakin sitten harmittaa, kuten teksistäsi on helppo päätellä.;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kielipää;27862409:
Oikeastiko suomenkieliset pitää itseään niin tyhminä ettei edes yhtä kieltä, siis ruotsia, saa opeteltua?

Minusta jos tyhmyydestä puhutaan niin se on tyhmää että väkisin opetellaan jotain marginaalikieltä kun kansa ei halua sitä. Se on minulle ihan sama jos joku suomenruotsalainen tai ruotsalainen siitä loukkaantuu kun hänen kulttuuriperintöä ei kunnioiteta, sepä se, se on sinun ja sen ruotsalaisen kulttuuria, ei suomalaisten.

Olen aina ihmetellyt sitä miksi tästä osataan tehdä sellainen henkilökohtaisuuksien suuri sota, kyllä tämä voidaan ihan järjelläkin ajatella. Järki vaan sanoo että vaihtoehdot on hyvä asia, kielet on hyvä asia, mutta suurimmalle osalle jonkun marginaalin pakottaminen ei ole hyvä asia.

Jos hieman rankkaa esimerkkiä haetaan niin voitaisiin ajatella vaikka niin että suomalaisten pitäisi myös opetella arabiaa, venäjää, somalia, sekä viroa, koska sehän on tyhmyyden merkki jos ei halua opetella kieliä? Ja kaikki nuo aiemmin mainitut on kielivähemmistöjä suomessa.

Saamesta puhumattakaan, se on sentään suomen kantaväestön kieli.

Onko siinä järkeä sitten että opetellaan kasa vähemmistökieliä koko kansalle, vain siksi kun kielien oppiminen on ihan jees juttu? Voinet itse vastata tähän myös.
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia
Vastustan pakkoruotsia vahvasti, mutta opiskelen itse alalla (kirjasto), jossa tulen luultavasti ruotsia joskus tarvitsemaan. Kirjoitin ruotsin lukiossa, vaikka se juuri silloin muuttui vapaaehtoiseksi ja kävin virkamiesruotsini ihan hyvillä mielin (oli muuten kiva opettaja) ja sain nelosen. Pinnistämällä olisi kyllä voinut saada vitosenkin, mutta tyydyn nyt tuohon neloseen. Joka tapauksessa huomasin, että ruotsin kieli alkaa jo sujumaan vähän kuin itsestään, ne alkeet on jo hallussa. Ja tulevaisuudessa saatan hyvinkin mennä jollekin kurssille ylläpitääkseni kielitaitoani.

Tunnen (tai ehkä enemmänkin tunsin, nykyään ei pidetä juurikaan yhteyttä) ruotsalaisia tyyppejä jonkun verran ja he kaikki ovat ihmetelleet pakkoruotsia. Heidän mielestään siinä ei ole mitään järkeä, että koko maa opettelee noin pientä kieltä.

Kertokaa nyt minulle ketä minä vihaan ja mikä henkilökohtainen agenda minulla on, kun näen pakkoruotsin järjettömyyden ja kannustan laajempaa kieltenosaamisen kirjoa Suomeen. Vaikka kyllä minä ymmärrän nuo henkilökohtaisuuksiin menevät argumentit, kun pakkoruotsin puolesta ei niitä järkiargumentteja ole, niin mitä muutakaan sitä voi tehdä kun haukkua "vastapuolta". Se minua ihmetyttää, että miksi kukaan haluaa väkisillä laittaa itsensä jollekin "vastapuolelle", kun aikuiset, järkevät ihmiset voisivat vaan keskustella asiasta ilman taistelua.

Olen muuten opiskellut myös latinan ja japanin alkeita, sekä kurssin espanjaa. Kielet on kiva juttu. Se on vaan harmillista, että kaikilla ei ole sitä hyvää kielipäätä ja heidänkin täytyy uhrata vuosikausia ruotsin opiskeluun, sen sijaan että saisivat tukiopetusta englannissa tai voisivat opiskella kieltä, johon olisi edes motivaatiota.

Eikä pakkoruotsi ole ainoa asia, joka on suomalaisessa opetussuunnitelmassa vialla. Mutta annan sellaisen vihjeen, että niihin muihin heikkoihin kohtiin ei kuulu "pakkomatematiikka". Ja noin muutenkaan en menisi perustelemaan mitään huonoa asiaa sillä, että joku muukin asia on huonosti, vaikka Suomihan on tunnetusti(?) tasaisen pahoinvoinnin maa.
 
Suomella on kaksi öljyä tuottavaa naapurimaata: Venäjä ja Norja. Venäläiset ovat jo osoittaneet halunsa tuoda rahansa Suomeen. Mitä tekee Suomi? Valittaa rahahuoliaan ja istuu tiukasti sekä RKP:n että EU:n talutusnuorassa kuin Rekku liekassa.

Suomalaisten venäjänkielentaitoon tulisi panostaa.
 
  • Tykkää
Reactions: kepsis
"vieras"
[QUOTE="vieras";27861726]Sä et selvästikään ole lukenut linkkiä, etkä ylipäätänsä muitakaan Sampo Terhon kirjoituksia, mut ei se mitään: saat pitää ennakkoluulosi ihan ominasi.[/QUOTE]

Miksi pitäisi? Parempi kun pysyt vain omiesi parissa. Perustakaa vaikka joku oma metsäkommuuni :)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27861614]Pakkoruotsi seuraa opiskelijaa joka paikkaan: lukioon, amikseen, ammattikorkeaan, yliopistoihin...

Ei kukaan halua pakkoruotsin tilalle pakkovenäjää vaan vapauden valita mieleisensä kieli. Sillä tavalla saataisiin suomalaisten kielivalikoima monipuolisemmaksi. Oli jotenkin hupaisaa kun Thaimaan matkailijoiden kone teki hätälaskun Venäjän Samaraan niin heti tarvittiin tulkkeja koska kukaan 300 suomalaisesta ei osannut puhua venäjää, mutta kaikki osasivat kyllä pakkoruotsin alkeet.[/QUOTE]

Kumma kun eivät irakiin tehneet hätälaskua ja kumma kun eivät heidän kieltään osanneet tai vaikka puolaan tai latviaan.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27863102]Miksi pitäisi? Parempi kun pysyt vain omiesi parissa. Perustakaa vaikka joku oma metsäkommuuni :)[/QUOTE]

Kuten sanoin: pidä ennakkoluulosi ja ole avartamatta maailmankuvaasi, omapa on ongelmasi.:)
 
"vieras"
Eiköhän me olla katseltu ihan tarpeeksi kauan tuota ruotsin kielen pakko opettamista. Ei ole tuonut mitään hyötyä eikä varmasti tuo, ei kulttuurista arvoa eikä mitään muutakaan rikkautta.
 
dfdf
[QUOTE="vieras";27861614]Pakkoruotsi seuraa opiskelijaa joka paikkaan: lukioon, amikseen, ammattikorkeaan, yliopistoihin...

Ei kukaan halua pakkoruotsin tilalle pakkovenäjää vaan vapauden valita mieleisensä kieli. Sillä tavalla saataisiin suomalaisten kielivalikoima monipuolisemmaksi. Oli jotenkin hupaisaa kun Thaimaan matkailijoiden kone teki hätälaskun Venäjän Samaraan niin heti tarvittiin tulkkeja koska kukaan 300 suomalaisesta ei osannut puhua venäjää, mutta kaikki osasivat kyllä pakkoruotsin alkeet.[/QUOTE]

Juuri näin.
 
dfdf
Alkuperäinen kirjoittaja sähköpaimenkoira;27862849:
Suomella on kaksi öljyä tuottavaa naapurimaata: Venäjä ja Norja. Venäläiset ovat jo osoittaneet halunsa tuoda rahansa Suomeen. Mitä tekee Suomi? Valittaa rahahuoliaan ja istuu tiukasti sekä RKP:n että EU:n talutusnuorassa kuin Rekku liekassa.

Suomalaisten venäjänkielentaitoon tulisi panostaa.
Hyvin sanottu.
 
"vieras"
Onko se suomenruotsalaisilta pois jos suomalaiset eivät opiskele ruotsia?

Eikös se päinvastoin parantaisi suomenruotsalaisten asemaa työmarkkinoilla jos vain he osaisivat puhua tätä sivistävää ja erittäin hyödyllistä ruotsia?
 
Minä kannatan virkamiesruotsin poistamista, se on jäänne ajalta joka on piikki suomalaisten lihassa, noin historian kannalta mietittynä. Lapsellisen yksinkertaisesti ajateltuna en ymmärrä, miksi meidän pitää osata vähemmistön kieltä, varsinkin kun se vähemmistö sitten leikkii joskus ylimielistä ummikkoa täällä Suomessa. Ymmärrän oikein hyvin, että pakkoruotsi ärsyttää. Minuakin joskus, vaikka olen myös hyötynyt sen (väkinäisestä, ei-niin-hyvästä) osaamisesta.

Enemmän kuitenkin olen hyötynyt englannista, jota minusta tavis tarvitsee enemmän kuin ruotsia. Se on yleinen kieli kommunikoida, ympäri maailman. Ruotsi ei ole.

Kannatan valinnaisuutta tässä, kahta pakkokieltä jotka saa itse valita.
 
äidinkieli ruotsi
No, minä nyt olen sitä mieltä ettei suomenkielisten missään nimessä tarvitse ruotsia koulussa opiskella jos se on niin vastenmielistä tai vaikeaa. Mutta perustelkaa sitten miksi ruotsinkielisten tulisi opiskella suomea - voimmehan sitten kommunikoida englanniksi tai venäjäksi jos vaikka kaupassa tai lääkärissä törmätään. Suomen kieli se vasta marginaalikieli onkin! Sitä ei pohjoismaissa eikä maailmalla tarvita, eikä ilmeisesti Suomessa kun kaikki niin sujuvasti osaa englantia tai venäjää.
 
dfdf
Alkuperäinen kirjoittaja äidinkieli ruotsi;27864598:
No, minä nyt olen sitä mieltä ettei suomenkielisten missään nimessä tarvitse ruotsia koulussa opiskella jos se on niin vastenmielistä tai vaikeaa. Mutta perustelkaa sitten miksi ruotsinkielisten tulisi opiskella suomea - voimmehan sitten kommunikoida englanniksi tai venäjäksi jos vaikka kaupassa tai lääkärissä törmätään. Suomen kieli se vasta marginaalikieli onkin! Sitä ei pohjoismaissa eikä maailmalla tarvita, eikä ilmeisesti Suomessa kun kaikki niin sujuvasti osaa englantia tai venäjää.
Eiköhän ole selvää, että Suomessa opetellaan suomen kieli. Aika idiootti pitää ihmisen olla, jos ei ymmärrä sitä, miksei maan valtakieltä kannata opetella. Sen sijaan kaikkien vähemmistökielten opettelu on tarpeetonta, eikä vähemmistökieltä edes voi rinnastaa valtakieleen.
 
Siihen maailman aikaan kun mä meniin kolmannelle luokalle,meidän koulussa sai valita A-kieleksi joko ruotsin, englannin tai venäjän. Jos halusi lukea A-kielenä ranskaa tai saksaa joutui vaihtamaan koulua.
Äiti pakotti ottamaan ruotsin. Luin sitten pitkän ruotsin ja kirjoitin lukiossa siitä magnan. Kertaakaan en ole sitten lukion sitä tarvinnut. 5. luokalla aloin lukemaan englantia ja sen kirjoitin lyhyenä eximian. Ja siitä taidosta on ollut kaikkein eniten hyötyä.
 
meidän perhe ruotsinkielinen
kannatan valinnanvapautta kielessä molempikielisille. Tietävät itse mitä tarvitsevat. Moni ruotsinkielinen valitsisi varmasti suomen silti ellei kielitaito ole täydellinen kuten useimmilla. :) Riippuen suunnitelmista, ottaisi suomenkielinen sitten sen ruotsin, venäjän tai mitä valitseekin.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja äidinkieli ruotsi;27864598:
No, minä nyt olen sitä mieltä ettei suomenkielisten missään nimessä tarvitse ruotsia koulussa opiskella jos se on niin vastenmielistä tai vaikeaa. Mutta perustelkaa sitten miksi ruotsinkielisten tulisi opiskella suomea - voimmehan sitten kommunikoida englanniksi tai venäjäksi jos vaikka kaupassa tai lääkärissä törmätään. Suomen kieli se vasta marginaalikieli onkin! Sitä ei pohjoismaissa eikä maailmalla tarvita, eikä ilmeisesti Suomessa kun kaikki niin sujuvasti osaa englantia tai venäjää.
Toki me suomalaiset sallimme suomenruotsalaisille valinnanvapauden; emme pakota teitä opiskelemaan vasten tahtoanne suomea.:)
 
tykkään
Minusta jos tyhmyydestä puhutaan niin se on tyhmää että väkisin opetellaan jotain marginaalikieltä kun kansa ei halua sitä. Se on minulle ihan sama jos joku suomenruotsalainen tai ruotsalainen siitä loukkaantuu kun hänen kulttuuriperintöä ei kunnioiteta, sepä se, se on sinun ja sen ruotsalaisen kulttuuria, ei suomalaisten.

Olen aina ihmetellyt sitä miksi tästä osataan tehdä sellainen henkilökohtaisuuksien suuri sota, kyllä tämä voidaan ihan järjelläkin ajatella. Järki vaan sanoo että vaihtoehdot on hyvä asia, kielet on hyvä asia, mutta suurimmalle osalle jonkun marginaalin pakottaminen ei ole hyvä asia.

Jos hieman rankkaa esimerkkiä haetaan niin voitaisiin ajatella vaikka niin että suomalaisten pitäisi myös opetella arabiaa, venäjää, somalia, sekä viroa, koska sehän on tyhmyyden merkki jos ei halua opetella kieliä? Ja kaikki nuo aiemmin mainitut on kielivähemmistöjä suomessa.

Saamesta puhumattakaan, se on sentään suomen kantaväestön kieli.

Onko siinä järkeä sitten että opetellaan kasa vähemmistökieliä koko kansalle, vain siksi kun kielien oppiminen on ihan jees juttu? Voinet itse vastata tähän myös.
Tykkään.
 

Yhteistyössä