Kaksplussan juttu "neljä lastamme asuu sijaisperheessä"

  • Viestiketjun aloittaja "sipuli"
  • Ensimmäinen viesti
ri7jy
[QUOTE="sipuli";22239862]Niinpä. Usein kyllä tuntuu tosi pahalta se miten ihmiset voi mukamas sanoa mun äitiydestä niin paljon pelkästään sen faktan tietäen että olen käyttänyt huumeita ennen kun musta tuli äiti! Mut taidan olla myös aika herkkä ihminen, joten se voi vaikuttaa. Siksi ehkä tää juttu muhun kolahtikin niin pahasti, en todellakaan tunne olevani "samaa porukkaa" jutussa kuvattujen vanhempien kanssa vaikka kaikki muut mut siihen "kastiin" laskisikin..Kannattaa kyllä lukea toi juttu. Kuten huomaat, herätti paljon ajatuksia :)[/QUOTE]

Niin ainahan kaikki aktiiviset tai entiset päihteidenkäyttäjät on ihan samanlaisia keskenään ;) Ja sen osaa kertoa ainakin ne, jotka ei ole koskaan asiaan joutuneet läheltä tutustumaan.
 
"vieras"
[QUOTE="sipuli";22239862]Niinpä. Usein kyllä tuntuu tosi pahalta se miten ihmiset voi mukamas sanoa mun äitiydestä niin paljon pelkästään sen faktan tietäen että olen käyttänyt huumeita ennen kun musta tuli äiti! Mut taidan olla myös aika herkkä ihminen, joten se voi vaikuttaa. Siksi ehkä tää juttu muhun kolahtikin niin pahasti, en todellakaan tunne olevani "samaa porukkaa" jutussa kuvattujen vanhempien kanssa vaikka kaikki muut mut siihen "kastiin" laskisikin..Kannattaa kyllä lukea toi juttu. Kuten huomaat, herätti paljon ajatuksia :)[/QUOTE]

Musta vaikutat ainakin tän keskustelun perusteella tosi fiksulta ja vastuulliselta. Voisin kuvitella sinun olevan taustastasi huolimatta hyvä äiti!

Varmasti ihmisten ennakkoluuloihin vaikuttaa juuri se, että hyvin harvoin mediassa näkyy oikeasti vakaita ja lapset parasta ajattelemaan pystyviä vanhempia, joilla on päihdetaustaa. Jostain syystä niihin selviytymistarinoihinkin valitaan näitä vähän epäkypsemmän oloisia ihmisiä, mikä sitten leimaa kaikki. Siihen päälle vielä se, että suomessa sossut ajattelevat aivan liian usein lapsen edun sijaan vanhempien etua. Tuntuu, että joskus annetaan vähän liian monta kertaa uusi mahdollisuus vanhemmille. Se herättää vihaa muissa ihmisissä lasten puolesta, varmaan kateuttakin joissain se, että päihdevanhemmat tuntuvat niin helposti saavan kodinhoitoapua ja muuta "hyysäystä" sossuilta joita moni arjessa väsynyt tavallinen vanhempi kaipaisi itsekin, negatiiviset tunteet on sitten helppo kohdistaa siihen ainoaan kohdalle sattuneeseen vanhempaan, jolla tiedetään olevan päihdetaustaa. Vaikka juuri hän olisi saattanut oikeasti kuulua siihen ryhmään, joka on pystynyt jättämään päihteet ja impulsiivisen elämän ja kasvanut kypsäksi vanhemmaksi, joka kykenee itse huolehtimaan hyvin lapsistaan. :(
 
Missä se miehen vanhin on? kiva olla ainoa lapsi, josta ei vanhempi ole kiinnostunut. surullista. en ymmärrä, että ei kiinnosta oma lapsi.
mutta , jos on itse jäänyt paljosta vaille, hakee niistä lapsista vaan itselle jotain, sitä iloa ja vaihtelua ja rakkauden kohdetta, ja jos asia käy liian vaikeaksi, tehdään vaan uusia.
Jutussa mainitaan että tämä lapsi on ollut sijoitettuna syntymästään saakka eikä ole koskaan siis nähnyt vanhempiaan ja biologinen äiti on kuollut. Ja kyllä isää kiinnostaa lapsi (ainakin näin tuossa jutussa lukee), mutta hän ei halua mennä sekoittamaan lapsen elämää.
 
"sipuli"
[QUOTE="vieras";22239953]Musta vaikutat ainakin tän keskustelun perusteella tosi fiksulta ja vastuulliselta. Voisin kuvitella sinun olevan taustastasi huolimatta hyvä äiti!

Varmasti ihmisten ennakkoluuloihin vaikuttaa juuri se, että hyvin harvoin mediassa näkyy oikeasti vakaita ja lapset parasta ajattelemaan pystyviä vanhempia, joilla on päihdetaustaa. Jostain syystä niihin selviytymistarinoihinkin valitaan näitä vähän epäkypsemmän oloisia ihmisiä, mikä sitten leimaa kaikki. Siihen päälle vielä se, että suomessa sossut ajattelevat aivan liian usein lapsen edun sijaan vanhempien etua. Tuntuu, että joskus annetaan vähän liian monta kertaa uusi mahdollisuus vanhemmille. Se herättää vihaa muissa ihmisissä lasten puolesta, varmaan kateuttakin joissain se, että päihdevanhemmat tuntuvat niin helposti saavan kodinhoitoapua ja muuta "hyysäystä" sossuilta joita moni arjessa väsynyt tavallinen vanhempi kaipaisi itsekin, negatiiviset tunteet on sitten helppo kohdistaa siihen ainoaan kohdalle sattuneeseen vanhempaan, jolla tiedetään olevan päihdetaustaa. Vaikka juuri hän olisi saattanut oikeasti kuulua siihen ryhmään, joka on pystynyt jättämään päihteet ja impulsiivisen elämän ja kasvanut kypsäksi vanhemmaksi, joka kykenee itse huolehtimaan hyvin lapsistaan. :([/QUOTE]

No mutta kiitos :) Tulipa hyvä mieli :)
Viisaasti puhut. Onhan se toisaalta noin ajateltuna ymmärrettävää että ihmiset tuomitsevat ja yleistävät. Ymmärrettävää, ei hyväksyttävää korostan. Se on sääli miten paljon vääriä käsityksiä on. Kaikkien etuhan olisi jos kukaan ei tuomitsisi ja pyrittäisiin auttamaan ja ymmärtämään kaikkia ongelmaisia (muitakin kuin päihde) ja tietenkin myös ongelmattomia. Jotkut myös tuntuvat ajattelevan liian naivisti tyyliin "se oli alkoholisti mutta on nyt toipunut". Ikinähän ei toivuta. Voidaan kasvaa ihmisenä ja olla selvinpäin mutta sairaus elää aina addiktin sisällä. Asiaa pitää työstää koko elämän ajan.
 
Niin myös minä entisenä päihdeongelmaisena,tiedän mistä puhun. Entisessä hoitopaikassa oli usea jolla esikoinen huostassa ja sit alettiin tekeen toista,jotta saataisiin sossulle näytettyä,et kyl me pärjään, Yiedän ainoastaan yhden pariskunnan,jolla esikoinen huostassa ja veivät jutun hallinto-oikeuteen asti. Sit tuli ihan ylläri plussa tämä vauva 9kk asuu kotona. Esikoinen edelleen sijoitettuna,mutta on 2vkon aikana 5 päivää vanhempiensa ja pikkusisaruksensa kanssa. Parissa tapauksessa lapsi on naisen edellisestä liitosta ja uuden liiton uudella vauvalla sit muka parannetaan kaikki.
En siis ymmärrä tuollaista,ei riitä voimat,mut lisää tehdään...onneksi mulla ees sen asian suhteen järki päässä,että mun lapset on tehty. Esikon tapamisia juuri elvytellään 3v tauom j'lkeen,kiitos vaan sinä ihana esikoiseni nyxä,joka aikuisena ihmisenä myrkytät biologisen äidin ja lapsen välit saadaksesi hänet itsellesi,vielä tulet näkemän ja kuulemaan kannatiko.
Se että olen päihde-äiti,kuivilla oleva sellainen, ei tee minusta huompaa äitiä,minä opin virheistäni (toivottavasti jaksan tällö,tuellä.päivän kerrallaan. meni vähän ohi aiheen,sorry.
 
"viiden äiti"
En oo juttua lukenut, mutta oon samaa mieltä, että mikäli ei pysty itse huolehtimaan olemassaolevista lapsistaan, ei pitäisi saada / voida hankkia niitä enää lisää.
Niin samaa mieltä. Elämä kuntoon ja aiemmat lapset kotiin ennen uusien tekemistä. pianhan se uusikin voi olla huostassa kun kyllästytään eikä jaksa. Epätasa-arvoa lasten keskuudessa.
 
"viiden äiti"
[QUOTE="sipuli";22239823]Mulla meni aivan ohi et yks lapsista ois jo ehkä pääsemässä kotiin. (Ehkä olin tässä kohtaa tekstiä jo niin ärsyyntynyt ;) ) Tuntuu kyllä oudolta et lapsi pääsis noin lyhyen raittiuden ja äidin "hyvän jakson" perusteella kotiin. Varsinkin jos siellä käy vielä kotiapu ja on niin isoja jaksamisongelmia. Voiskohan olla kyse vain heidän toiveesta..vaikea sanoa.
Ja joo lääkäreisthän siinä puhuttiin mutta en jaksa uskoa että sossukaan olis hirveesti ilahtunut naisen raskaudesta. Harvoin sossussa ollaan niin optimistisia.
Mä en ajattele tuomitsevani. Mä uskon että vanhemmat on edelleen aika sairautensa vietävissä (impulsiiviset päätökset, kykenemättömyys ymmärtää muita ym. jotka oli selvästi luettavissa jutusta). Mut täähän on joka tapauksessa vain mun mielipide äitinä ja entisenä narkomaanina, ei tuomarina :)[/QUOTE]


" Mut täähän on joka tapauksessa vain mun mielipide äitinä ja entisenä narkomaanina, ei tuomarina "

Sulla on oikein hyviä mielipiteitä.
 
YÖKK
Kaikkein eniten säälittää se pieni 2-vuotias lastenkodissa!! Miten voi siinä mies leikkiä niin sydämellistä koti-isää että ja samaan aikaan pitää 2-vuotiastaan lastenkodissa??? Muiden lasten osalta ymmärrän, etteivät voi ottaa luokseen asumaan - ovat sijoitettuina ja jo vanhempia.

Ja vielä siinä lopussa, mitä hurskastelua - mies haluaisi taata lapsilleen hyvän elämän ja ettei lapset joudu kulkemaan samoja polkuja kuin hän. Mutta on ok pitää oma lapsi 2-vuotiaana lastenkodissa?? Siinäpä oiva alku tälle "hyvälle elämälle".
 

Yhteistyössä