Kasvissyöjälapset ja kotitaloustunti

  • Viestiketjun aloittaja äiskä minäkin
  • Ensimmäinen viesti
äiskä minäkin
En jaksanut lukea kuin ensimmäisen sivun, joten en tiedä joko tälläistä mietittiin, mutta mitäpä jos tälläinen vegeperheen lapsi haluaa opiskella kokiksi?
Pakkohan siellä ammattikoulussakin on lihaa ja kalaa käsitellä. Että sinänsä ne yläasteen kotsantunnit on ihan hyvää harjoitusta.

Ja saattaahan vege pariutua lihaa syövän kanssa. Eikö silloinkaan tekisi ruokaa sille puolisolleen?
Ajattele, nykyään on ihan kasvisravintoloita. Ja kaikki eivät halua kokiksi! Minun lapseni aikoo lääkäriksi. Ja joissain perheissä kokkaavat molemmat puolisot. Eikä ole välttämättä ongelma vaikka paistaa kalafileitä, se on aika eri asia kuin perata silakat.
 
Kasvi..
Mulla ei kasvissyöjänä kyllä tulisi mieleenkään valmistaa vieraille liharuokaa. En halua kantaa lihaa ruokakasseissa muiden ruuan joukossa, enkä todellakaan halua säilyttää lihaa mun omassa jääkaapissa, enkä varsinkaan halua kokata ja tarjoilla lihaa mun keittiö- ja kattausvälineillä. Niin ja en kyllä osaisikaan, eikä kyllä kiinnostaisikaan opetella.

Meillä oli lapsuudenkodissakin vieraille todella usein kasvisruokaa tarjolla illallisilla (ja ei, tämä ei johtunut siitä että minä olin kasvissyöjä). Eikös kaikille sitäpaitsi suositella vähintään yhtä kasvisruokapäivää viikossa? No mutta joo, ei tartte syödä mun pöperöitä jos ei halua, eikä oo kyläänkään pakko tulla.

Minun lapsella oli yläasteella 3 tai 4 kasvissyöjää samalla luokalla. Kotsan tunneilla luokka jaettiin aina 4-5 hengen ryhmiin jotka sitten kokkasivat yhdessä. Nämä kasvissyöjät olivat aina yhtenä ryhmänä silloin, kun liharuokia tehtiin ja kasvissyöjät tekivät oman ruokansa ilman lihaa. Mitään lihaa korvaavaa tuotetta heillä ei kyllä ollut, mutta esim. siskonmakkarakeittoa kun tekivät, niin kasvissyöjät jättivät vain siskonmakkarat laittamatta ja pistivät keittovihanneksia hieman enemmän tilalle. Eihän tuosta mitään vaivaa kenellekään aiheudu. Luuletteko te, että jos kotsan tunneilla on yksi kasvissyöjä, ettei muka kukaan muukaan sitten saisi tehdä liharuokaa jos kasvissyöjä ei halua? Kasvissyöjä mun tuntemissa tapauksissa on tehnyt aina itse tai muiden kasvissyöjien kanssa sen lihattoman sapuskan,
 
Alkuperäinen kirjoittaja lihansyöjä;30365332:
Ei voi lainata, sorry. Minusta on kohteliasta huomioida vieraitaan. Mistään leikkeleistä en nyt puhu. Väitän, että suurin osa vegeistä loukkaantuisi jos menisi kylään ystävälle ja tarjolla olisi vain lihavaihtoehto. Ilmeisesti on kuitenkin kohteliasta kokata vain kasvisvaihtoehto.... Niinhän se usein menee, että muiden pitäisi huomioida veget ja karpit jne, mutta sekasyöjän oletetaan syövän sitä mitä tarjotaan. Onneksi mun ystävä osaa huonioida muutkin, mekin huomioimme AINA hänet.
Siis syökö sekasyöjät vain ja ainoastaan lihaa? Minäkin syön vaikka parsakaalia, mutta ei minua haittaa, jos kylässä on tarjolla jotain muuta kuin parsakaalia. Eikä missään kyläpaikassa voi olla tarjolla kaikkia maailman ruokia - niin miksi siellä pitäisi olla juuri lihaa? Veikkaan, että jos joku inhoaa oliiveja, hän ei tarjoile niitä kotonaan, vaan keksii jotain muita ruokia.Tämä on normaalisti kaikille ihan ok. Miksi siis lihan suhteen ei olisi samalla lailla ok? Miksi juuri lihaa pitäisi saada aina?
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiskä minäkin;30365421:
Ilaria, yleensä teini ei halua, että äiti menee opettajien,kanssa säätämään asioita. Mieluummin kärsitään. Uskaltaisin mä puhua, mutta teini ei uskalla eikä varsinkaan halua äidin puuttuvan asioihin. Muutenkin tällaisen huomioonottamisen pitäisi olla mielestäni itsestäänselvyys kun erikoisruokavaliot on kuitenkin etukäteen kysytty.

itse asiassa ope muuten otti asian itse jälkikäteen puheeksi. Hän laittoi erikoisplussaa teinilleni siitä, että oli rohjennut yrittää. Hän ei ollut huomioinut tilannetta itse mutta antoi positiivista palautta rohkeudesta lapselleni.
Hieno juttu, että lapsesi on saanut keskusteluyhteyden opettajaan, ehkä jatkossa tunnit sujuvat mukavammin lapsesi kannalta ja opetusohjelmaa pystytään resurssien rajoissa muokkaamaan hänen kohdallaan :) Monelle sekasyöjällekin on todella iso asia nähdä se ruoka "alkuperäisessä" muodossaan siinä nenän edessä, etenkin jos on tottunut siihen, että liha tulee paketista valmiissa paloissa. Siinä moni sekasyöjäkin miettii ehkä todella ekoja kertoja, mistä se liha oikeasti tulee, niin uskon kyllä että kasvissyöjälle asia on vielä isompi. Mutta liika ennakkoasennoituminen ei ole hyväksi kummassakaan tapauksessa, toki ketään ei voi pakottaa, etenkään jos etiikka tulee vastaan.

Uskon myös, että äidin puuttuminen tuntuu nololta teinistä, mutta ainahan voitte vaikka yhdessä jutella, että mitä vaihtoehtoja voisi opettajalta kysellä ja laittaa vaikka tytön nimissä viestiä opettajalle sähköisesti. Mä luulen, että monella opettajalla voi olla oletus siitä, että riittää se ettei pakota syömään liharuokia, kun aika moni kasvissyöjä kuitenkin suostuu paistamaan lihaa tms. Yläasteiässä kuitenkin kasvissyöjiä ilmaantuu joukkoon niistäkin, jotka ennen ovat syöneet lihaa ja joiden kotona syödään myös lihaa, ja heille se voi olla ihan ok vanhasta tottumuksesta.
 
En jaksanut lukea kuin ensimmäisen sivun, joten en tiedä joko tälläistä mietittiin, mutta mitäpä jos tälläinen vegeperheen lapsi haluaa opiskella kokiksi?
Pakkohan siellä ammattikoulussakin on lihaa ja kalaa käsitellä. Että sinänsä ne yläasteen kotsantunnit on ihan hyvää harjoitusta.

Ja saattaahan vege pariutua lihaa syövän kanssa. Eikö silloinkaan tekisi ruokaa sille puolisolleen?
Ja ihan oikeasti sinä olet siellä miettinyt tätä asiaa ja tullut siihen tulokseen, että nuo ovat niin hyviä perusteluja, että jokaisen kasvissyöjän pitäisi opetella tekemään liharuokia?

Hohhoijaa. No.Jo tietää haluavansa kokiksi liharavintolaan, niin sitten opettelee tekemään sitä liharuokaa. Mutta jos se liharuokien laittaminen ei eettisistä syistä kiinnosta, on varmaan aika todennäköistä, ettei hakeudu tuollaiselle alalla. Ja tuo parisuhde-skenaario on ihan älytön - voihan se sekasyöjäpuoliso syödä sitä kasvisruokaa, eikö? Ja jos ei halua, niin sitten voivat keskenään miettiä, miten asia ratkaistaan. Ei se taida olla peruskoulun asia.
 
lihansyöjä
En sanonut, että pitää saada aina. Kirjoitin, että jos menemme useammaksi päiväksi. Kuten kirjoitin niin viimeksi oli toisena päivänä kalaa ja toisena kasvisruokaa. Syödään meilläkin kasvisruokia, mutta ei montaa päivää peräkkäin.
 
Vhu
Alkuperäinen kirjoittaja äiskä minäkin;30365429:
Ajattele, nykyään on ihan kasvisravintoloita. Ja kaikki eivät halua kokiksi! Minun lapseni aikoo lääkäriksi. Ja joissain perheissä kokkaavat molemmat puolisot. Eikä ole välttämättä ongelma vaikka paistaa kalafileitä, se on aika eri asia kuin perata silakat.
Mutta enpä usko, että on kokkilinjoja joissa valmistetaan VAIN kasvisruokaa. Väkisinkin siellä joutuu käsittelemään myös lihaa ja kalaa.
 
Kasvi..
Monelle sekasyöjällekin on todella iso asia nähdä se ruoka "alkuperäisessä" muodossaan siinä nenän edessä, etenkin jos on tottunut siihen, että liha tulee paketista valmiissa paloissa. Siinä moni sekasyöjäkin miettii ehkä todella ekoja kertoja, mistä se liha oikeasti tulee, niin uskon kyllä että kasvissyöjälle asia on vielä isompi.
Ihanko oikeesti luulet ettei yläasteikäiset tiedä mistä liha tulee? Kasvissyöjä nyt varmaan eritoten, jos hänellä on tietynlaiset syyt olla syömättä sitä lihaa. Vittu mitä järjen juoksua.

Ja lisäksi kaikille jotka lässytätte jostain kokkikouluista yms. Luuletteko että yläasteen köksöntunneista oikeesti on mitään hyötyä kun tollaseen kouluun mennään? Jos lasta alkaa kiinnostaa kokkailut ja päättää hakeutua alaa opiskelemaan, niin eiköhän se opi siellä koulussa kaiken tarvittavan. Sen takiahan sinne mennään! Yläaste nyt on sen verran matalan asteen koulutus, että eipä se juuri kenenkään tulevaisuutta määrittele.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lihansyöjä;30365458:
En sanonut, että pitää saada aina. Kirjoitin, että jos menemme useammaksi päiväksi. Kuten kirjoitin niin viimeksi oli toisena päivänä kalaa ja toisena kasvisruokaa. Syödään meilläkin kasvisruokia, mutta ei montaa päivää peräkkäin.
Siis täh, olitte kaksi päivää kylässä ja toisena päivänä oli kalaruokaa ja toisena kasvisruokaa - ja nyt sinä valitat siitä, että ei ollut kumpanakaan päivänä lihaa??? Ihan käsittämätöntä. Tuohan on ihan normaalia tarjoiltavaa sekasyöjänkin taloudessa. Nykyisin aika moni sekasyöjä syökin enemmän kalaa ja vähemmän lihaa. Sinulle voisi käydä noin siis sekasyöjänkin luona.

Ja joo, ei meilläkään varmaan syödä samanlaisia ruokia mitä kylässä. Mutta siihen pitää tottua, että kylässä, matkoilla, hotelleissa, ravintoloissa, yms. on aina vähän erilaiset ruuat kuin kotona. Aina ei kaikkialta saa edes ketsuppia. Mutta hei, hyvä puoli on se, että kyllä te silti pärjäätte! Ja noita pitkiä vierailuja kannattaa välttää, jos on hirveän tarkka siitä, mitä ehdottomasti pitää olla tarjolla. Tai sitten otatte omat eväät. Kukaan ei ole ajatustenlukija eikä voi tietää, mitä ruoka-aineita vieraat ehdottomasti vaativat - ellei teillä riitä pokka siihen, että lähetätte etukäteen vaatimuslistan?
 
kahvikirahvi
Alkuperäinen kirjoittaja lihansyöjä;30365332:
Ei voi lainata, sorry. Minusta on kohteliasta huomioida vieraitaan. Mistään leikkeleistä en nyt puhu. Väitän, että suurin osa vegeistä loukkaantuisi jos menisi kylään ystävälle ja tarjolla olisi vain lihavaihtoehto. Ilmeisesti on kuitenkin kohteliasta kokata vain kasvisvaihtoehto.... Niinhän se usein menee, että muiden pitäisi huomioida veget ja karpit jne, mutta sekasyöjän oletetaan syövän sitä mitä tarjotaan. Onneksi mun ystävä osaa huonioida muutkin, mekin huomioimme AINA hänet.
Mun vinkkelistä kuulostaa hieman erikoiselta että sekasyöjä oikein joutuu syömään kasvisruokaa. Sekasyöjän etuhan on se että kaikkea voi syödä, niin miksi lihattoman aterian syöminen on joutumista? Ihan kuin olisi kamalakin koettelemus olla yksi ateria ilman lihaa. Ellei sitten oo lihansyöjä sanan varsinaisessa merkityksessä..

Ja mä en kasvissyöjänä oleta että mulle olisi kaikkialla oma ruoka tehty (paitsi siinä tapauksessa että mut erikseen kutsutaan syömään, siinä tilanteessa pitäisin kasvisvaihtoehdottomuutta moukkamaisena käytöksenä). Mun luona harvoin käy ketään syömässä, mutta mulla on tapana kysyä että kelpaako kasvisruoka vai haluaako lihaversion. En koe ongelmallisena käsitellä ja valmistaa lihaa, sekasyöjälapsellenikin valmistan lihaa.
 
Ihanko oikeesti luulet ettei yläasteikäiset tiedä mistä liha tulee? Kasvissyöjä nyt varmaan eritoten, jos hänellä on tietynlaiset syyt olla syömättä sitä lihaa. Vittu mitä järjen juoksua.

Ja lisäksi kaikille jotka lässytätte jostain kokkikouluista yms. Luuletteko että yläasteen köksöntunneista oikeesti on mitään hyötyä kun tollaseen kouluun mennään? Jos lasta alkaa kiinnostaa kokkailut ja päättää hakeutua alaa opiskelemaan, niin eiköhän se opi siellä koulussa kaiken tarvittavan. Sen takiahan sinne mennään! Yläaste nyt on sen verran matalan asteen koulutus, että eipä se juuri kenenkään tulevaisuutta määrittele.
Ei ne kyllä kaikki ole nenänsä edessä kuollutta kalaa ennen nähneet, ainakaan reaktioista päätellen. Eikä se muutenkaan kovin konkreettisesti selviä, että mikä osa eläimestä on lautasella, jos lihankimpaleen on napannut marketista mukaansa. Hyvin harva nykypäivän lapsista on tainnut nähdä kuolleen eläimen edessään.
 
Nohh
On se rankkaa, kun jotkut sekasyöjät joutuvat olemaan lihatta Kaksikin päivää putkeen! Huh! Hirveä kohtalo. Ja senkin jälkeen jos saisi vain kalaa? Kyllä on sellainen tapaus että ihmekös tuo, että pitää purkaa asiaa palstalla. =) SEKAsyöjä ja kasvikset, karmea yhdistelmä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lihansyöjä;30365492:
En valittanut! Kiittelin ystäväääni joka huomioi muut kuten mekin hänet.
Tarkoitin, että valitat nyt täällä palstalla. Mitä vikaa noissa tarjoiluissa oli? Tiedän monia sekasyöjiä (syövät siis myös lihaa), mutta he tarjoavat aina vierailleen jotain kalaruokia, lihaa tosi harvoin. Ja syövätkin lihaa vain kerran viikossa tai jopa harvemmin.
 
Kasvi..
No kerrotko sinä mulle, että minkä matkan se possu tekee kotitilaltaan marketin kautta mun paistinpannulle? Mä en tiennyt ennen kuin aloin ostaa lihani läheiseltä luomutilalta.
En osaa sanoa. Katsos silloin kun olin vielä sekasyöjä ja kävin kotsantunneilla, ei meille tuollaisia asioita opetettu vaikka possua joskus tehtiinkin (tehtiin pekonia). Kerrottiin tasan tarkkaan se miten ne valmiit pekonisuikaleet valmistetaan, ei sen pekonipossun historiaa tai elämäntarinaa. Tuskinpa kotsanmaikat tänäpäivänäkään opettavat noita asioita.
 
lihansyöjä
En ole valittanut edes täällä!! Lukekaa. En ymmärrä että tarjotaan aina ja vain vegeruokaa. Oman vegeystäväni kanssa en ole sellaiseen tottunut. Esimerkiksi viimeksi oli kalaa, joka on siis mulle lihaan verrattavissa. Hän huomioi vieraansa toisin kuin ilmeisesti 99% palstavegeistä, joiden köökki myrkyttyy lihasta ja kalasta. En viitsi väitellä, kun sisäluku on niin vaikeaa. Ehkä kalan rasvahapot tekis hyvää.
 
Nohh
Se, että kasvissyöjä laittaa vierailleen kasvisruokaa, on vieraiden huomioimista. Sekasyöjät kun voivat syödä Kaikkea. Yksinkertaista. En tajua, miten joku SEKAsyöjä voi pitää tätä epäkohteliaana. Naurettavaa.

Riitta jättäminen olisi epäkohteliasta kuin myös se, että sekasyöjä laittaisi kasvissyöjävieraalle liharuokaa. Kas kun liha ei kuulu kasvissyöjän ruokavalioon, mutta kasvikset kuuluvat sekasyöjän ruokavalioon.
 
  • Tykkää
Reactions: kaalimaan vartija
Kasvi..
Alkuperäinen kirjoittaja lihansyöjä;30365514:
En ole valittanut edes täällä!! Lukekaa. En ymmärrä että tarjotaan aina ja vain vegeruokaa. Oman vegeystäväni kanssa en ole sellaiseen tottunut. Esimerkiksi viimeksi oli kalaa, joka on siis mulle lihaan verrattavissa. Hän huomioi vieraansa toisin kuin ilmeisesti 99% palstavegeistä, joiden köökki myrkyttyy lihasta ja kalasta. En viitsi väitellä, kun sisäluku on niin vaikeaa. Ehkä kalan rasvahapot tekis hyvää.
Saa niitä samoja rasvahappoja kasvisperäisinäkin. :)
 
En osaa sanoa. Katsos silloin kun olin vielä sekasyöjä ja kävin kotsantunneilla, ei meille tuollaisia asioita opetettu vaikka possua joskus tehtiinkin (tehtiin pekonia). Kerrottiin tasan tarkkaan se miten ne valmiit pekonisuikaleet valmistetaan, ei sen pekonipossun historiaa tai elämäntarinaa. Tuskinpa kotsanmaikat tänäpäivänäkään opettavat noita asioita.
No ei kaikki varmaan opetakaan, mikä on oikeasti sääli, koska lihaakin voisi tuottaa niin paljon eettisemmin kotimaisittain, mikäli ihmiset ymmärtäisivät, ettei ne paketit itsestään hyllyyn ilmesty sekä vaatisivat ja tekisivät tiettyjä muutoksia.

Meille tosin yläasteelle silakat toimitti kotsanmaikan isä, joka oli itse silakat kalastanut, ja kertoili kalastuksesta perkauksen yhteydessä :) Oli muuten mieleenpainuva oppitunti! Sellaisia soisi muuallekin :)
 

Yhteistyössä