Katkaravuista..

iIten on, osaako joku sanoa että voiko nuita kaupan pakaste katkarapuja syödä kun on tässä kauhia mieliteko niihin tullut.. Enpä löytänyt mistään mainintaa aiheesta niin jospa tätä kautt akun seuraava neuvola vasta viikon päästä ja kaveri pelotellut noilla katkiksilla.. =)
 
Tunja
Noista pakastekatkaravuista on säännöllisin väliajoin juttua että pitäisikö niitä raakaana syödä ylipäätään kenenkään. Usein olen kyllä itsekkin huomannut että katkarapujen seassa on runsaasti jäähilettä, mikä voi viestiä siitä että tuote on päässyt jossain vaiheessa sulamaan.

Itse suhtaudun siihen samoin kuin muuhunkin raakaan kalaan. Pakastaessahan bakteerien pitäisi kuolla, mutta aivan varma ei silti voi olla. Söisin kyllä itse silti.
 
Kuusenkerkkä
Moikka!

Kyllä katkarapuja voi syödä, itse kuumentaisin kuitenkin ennen käyttöä esim. upottamalla hetkeksi kiehuvaan veteen. Kilotolkulla tätäkään herkkua ei kannata pistellä sillä katkaravut pyydetään merestä, jossa raskasmetallijäämiä voi olla. Yleensä tuo raskasmetalli kertyy kaloissa ja äyriäisissä rasvakudokseen, jota katkaravuissa luontaisesti on niukasti. Ja toinen syy on tuo kolesteroli, henkilöillä joilla on korkea kolesteroli ruokavaliosta jätetään katkaravut pois.
 
Kuusenkerkkä
Niin ja tuosta jäähileestä.. Varsinkin kosteita/ märkiä tuotteita pakastettaessa pakkaukseen jää kosteutta, joka jäätymisen myötä kiteytyy jää hileeksi. Toki kyseessä voi olla sulanutkin tuote, mutta mitä vesipitoisempi tuote pakastetaan, sitä enemmän hilettä muodostuu.
 

Yhteistyössä