Katsoiko kukaan tuota Ykkösdokumenttia Terveys lautasella?

Kiitos vinkistä ja linkistä pitääkin heti tänään katsoa!
Mä olen jo pitkään taistellut kaikkia mahdollisia lisäaineita vastaan mutta mun ainoa heikkous on light limut ja ne ovatkin kyllä aikamoista myrkkyä.

Kaikista tärkeimpänä olen pitänyt että lapsilla on puhdasta ruokaa ja juomaa ja terveellinen tulevaisuus, harmi etten ollut näin tietoinen jo raskausaikana ja olen täten altistanut lapset näille mömmöille hölmöyttäni :(
 
Mä just kaivoin ton toiselle välilehdelle valmiiksi, katon kun kerkeen. Mua alko tänään ketuttaa ihan hirveesti citymarketissa, kun katoin itelleni jotain "leivän" päälle laitettavaa. Kaikissa on jotain lisäaineita, ja lihapitosuus jotain 80% luokkaa... Mitä te ostatte leivän päälle? Ku mä haluisin ihan oikeeta lihaa. Mutta jos ostaa köntin ja paistaa sen ite, se ei montaa päivää säily, ja mä kuitenki söisin sitä max pari siivua päivässä...
 
"japi"
Kiitos vinkistä ja linkistä pitääkin heti tänään katsoa!
Mä olen jo pitkään taistellut kaikkia mahdollisia lisäaineita vastaan mutta mun ainoa heikkous on light limut ja ne ovatkin kyllä aikamoista myrkkyä.

Kaikista tärkeimpänä olen pitänyt että lapsilla on puhdasta ruokaa ja juomaa ja terveellinen tulevaisuus, harmi etten ollut näin tietoinen jo raskausaikana ja olen täten altistanut lapset näille mömmöille hölmöyttäni :(
Sokerikin on parempi kuin makeutusaineet, mutta ei sitäkään tietysti ylettömästi pidä käyttää.
 
katsoin
"Esimerkkeinä käytetään muun muassa aspartaamia "

Ykkösdokumentti: Terveys lautasella | YLE TV1 | yle.fi
Kaikki alkoi vuonna 1965, kun joku lääketehtaassa S E A R L E huomasi sattumalta aspartaamin makeuden. Vuonna 1981 FDA sen sitten hyväksyi...

SEARLE määritti ne ADI-arvot, vaikka muidenkin tutkimuksia olisi ollut.

John Olney kertoi:
"Ensin tutkin aspartaattia, joka ei ole aspartaamia. Aspartaami on kahden aminohapon yhdiste, aspartaatin ja fenylalaniinin. Olin osoittanut, että aspartaattikomponenetti tuhoaa aivosoluja samalla tavoin kuin monosodiumglutamat (eli natriumglutamaatti E621). Pyysin Searlea lähettämään minulle näytteen aspartaamista, minkä he tekivätkin, syötin sitä hiirenpoikasille ja se aiheutti samanlaisia aivovaurioita, kuin aspartaatti ja glutamaatti".
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja pypylleröinen;23244958:
Mä just kaivoin ton toiselle välilehdelle valmiiksi, katon kun kerkeen. Mua alko tänään ketuttaa ihan hirveesti citymarketissa, kun katoin itelleni jotain "leivän" päälle laitettavaa. Kaikissa on jotain lisäaineita, ja lihapitosuus jotain 80% luokkaa... Mitä te ostatte leivän päälle? Ku mä haluisin ihan oikeeta lihaa. Mutta jos ostaa köntin ja paistaa sen ite, se ei montaa päivää säily, ja mä kuitenki söisin sitä max pari siivua päivässä...
Nuo tuohan on paljon jo jos lihapitoisuus on 80 prossaa.
Sitten pitää vaan alkaa itse paistaan ja pakastaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pypylleröinen;23244958:
Mä just kaivoin ton toiselle välilehdelle valmiiksi, katon kun kerkeen. Mua alko tänään ketuttaa ihan hirveesti citymarketissa, kun katoin itelleni jotain "leivän" päälle laitettavaa. Kaikissa on jotain lisäaineita, ja lihapitosuus jotain 80% luokkaa... Mitä te ostatte leivän päälle? Ku mä haluisin ihan oikeeta lihaa. Mutta jos ostaa köntin ja paistaa sen ite, se ei montaa päivää säily, ja mä kuitenki söisin sitä max pari siivua päivässä...
ostaa lihatiskiltä ihan sellasta palvikinkkua? eikös ne ole aika lisäaineettomia?
 
"Minna"
Alkuperäinen kirjoittaja pypylleröinen;23244958:
Mitä te ostatte leivän päälle? Ku mä haluisin ihan oikeeta lihaa. Mutta jos ostaa köntin ja paistaa sen ite, se ei montaa päivää säily, ja mä kuitenki söisin sitä max pari siivua päivässä...
Mä tekisin niin, että ostaisin porsaan ulko/sisäfilettä suuremman palasen, paistaisin uunissa ja leikkaisin ihan ohuksi viipaleiksi - ei mitään ylimääräisiä aineita ja 100% lihaa. Sitten pakastaisin siivutettuna sopiviin annoksiin, esim. 2 päiväksi. Tällaista tehtiin sairaalakeittiössä moniallergisille lapsille.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja pypylleröinen;23244958:
Mä just kaivoin ton toiselle välilehdelle valmiiksi, katon kun kerkeen. Mua alko tänään ketuttaa ihan hirveesti citymarketissa, kun katoin itelleni jotain "leivän" päälle laitettavaa. Kaikissa on jotain lisäaineita, ja lihapitosuus jotain 80% luokkaa... Mitä te ostatte leivän päälle? Ku mä haluisin ihan oikeeta lihaa. Mutta jos ostaa köntin ja paistaa sen ite, se ei montaa päivää säily, ja mä kuitenki söisin sitä max pari siivua päivässä...
Huhtahyvillä on ainakin lisäaineettomia kinkkuja. Löytyy ainakin palvikinkkuviipaleita ja keittokinkkuviipaleita. Vatajallakin taitaa olla. Ihan perusmarketeista löytyy, ainakin isoista.
 
Tällainen on palvlikinkku
Mitä palvikinkku sisältää?

Kokolihatuote. Aineosat: Kinkku, stabilointiaineet E450, E452 suola (1,9 %), glukoosi, säilöntäaine E250, hapettumisen estoaine E 316.

Rasvaa 3 %. 100 g:n valmistukseen on käytetty 100 g lihaa.
 
Joo, pitää varmaan tiskiltä ostaa... JOS ne on lisäaineettomia :)
Ne vaan ei taida säilyä hirveen hyvin montaa päivää... Tosin, ehkä just sen takia, kun niissä ei oo lisäainita ;P
Ok, ehkä mä alan tästä lähin ostamaan vaan muutaman siivun kerrallaan, ratkasu ongelmaan :D
 
katsoin
Ohjelma oli kyllä tosi hyvin tehty, kiitos sille naiselle Marie-Monique Robin, joka kertoi taustalla ja haastatteli harmaahapsia - sentään vielä hyvämuistisia tyyppejä:)
 
Me syödään Vatajan lisäaineettomia leikkeleitä. Pyökkisavustettu on paras mun mielestä, pippurikinkkua kokeiltiin mut ei oikeen tykätty.
Pyökkisavustettu kinkku aineosat: porsaan kinkku 91%, vesi, suola 1,8%, perunatärkkelys, appelsiinikuitu, sianlihaproteiini.
 
Kiitos vinkistä ja linkistä pitääkin heti tänään katsoa!
Mä olen jo pitkään taistellut kaikkia mahdollisia lisäaineita vastaan mutta mun ainoa heikkous on light limut ja ne ovatkin kyllä aikamoista myrkkyä.

Kaikista tärkeimpänä olen pitänyt että lapsilla on puhdasta ruokaa ja juomaa ja terveellinen tulevaisuus, harmi etten ollut näin tietoinen jo raskausaikana ja olen täten altistanut lapset näille mömmöille hölmöyttäni :(
Mua kanssa kiinnostaa enemmän ja enemmän nämä lisäaineet ja niiden vaikutus. Samoin olen koukussa light-limuihin. Mutten tiedä mihin niitä voisi vaihtaa, kun kaikissa light-juomissa on aspartaamia ja vettä en vain pysty juomaan niin paljon.
 
"hih"
[QUOTE="vieras";23245470]Vatajalla on myös lisäaineettomia kinkkuja, joten en ynmärrä, miksi laitoit tuon esimerkin tuohon. Tässä yhden Vatajan lisäaineettoman kinkun ainesosaluettelo.
[/QUOTE]

:D Katos, pystyit ihmettelyltäsi laittamaan jotain uutta tietoakin mulle. En tiennyt tuosta. Vatajaa on suositeltu ja kun olen jonkun paketin kouraani kopaissut, se on ollut aina tuota linjaa mitä laitoin raaka-aineluetteloa. Hyvä tietää, että on oikeasti tuollaisia E:tömiä tuotteita.
 
Sokerilla makeutettu limsa on parempi vaihtoehto kuin aspartaamilla ym makeutettu. Sokeria on yhtä paljo ku tuoremehuissa. Yks vaihtoehto on ostaa tuoremehua ja kivennäisvettä ja sekottaa niitä. On kevyempi mutta silti maistuva.
 
Marie-Moniquesta
Nuo kirjat varmaan on kans hyviä, mitä sen käsissä on syntynyt:
http://www.google.fi/images?q=Marie-Monique+Robin&um=1&hl=fi&client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi:eek:fficial&tbs=isch:1,isz:m&source=lnt&sa=X&ei=Xo1rTeLfEZGJ4QaU0KwV&ved=0CAoQpwUoAg
 
"vieras"
[QUOTE="hih";23245498]:D Katos, pystyit ihmettelyltäsi laittamaan jotain uutta tietoakin mulle. En tiennyt tuosta. Vatajaa on suositeltu ja kun olen jonkun paketin kouraani kopaissut, se on ollut aina tuota linjaa mitä laitoin raaka-aineluetteloa. Hyvä tietää, että on oikeasti tuollaisia E:tömiä tuotteita.[/QUOTE]

Tuotteet - UUTUUDET! Lisäaineettomat kinkut

Helppo tunnistaa, kun paketissa lukee vielä päällä tuo "lisäaineeton".
 
"vieras"
Onko kaikissa kivennäisvesissä se vissyn "suolainen" maku? Jos ei, otan mielellään vastaan vinkkejä niistä joihin voi mehua sekoittaa.
Ei ole. Itse juon limpparin tilalta esim. vadelman (rainbow), karpalon (rainbow) tai metsämansikan tai sitruunanmakuisia (molemmat pirkkaa) juomia. Ovat halpoja. Eivät tietenkään ole yhtä makeita kuin limpparit, mutta paljon parempia peruskivennäivedet, jotka ovat oksettavia juuri sen "suolaisuuden" ja täydellisen makeuden puutteen takia.
 

Yhteistyössä