Kauheen surullista mun mielestä nykylasten merkkivaatetrendi :(

  • Viestiketjun aloittaja "sad"
  • Ensimmäinen viesti
"poikia3"
[QUOTE="sad";22767924]Me asutaan Espoossa. Ilmeisesti snobi-alueella, koska täällä tosiaan erottuisi joukosta "rytkyillä". Vähempivaraisillakin on paineita pukea lapsensa kalliisti.[/QUOTE]

Me asumme myös Espoossa, ja tulotasoltaan yhdellä kalleimmista alueista, jopa koko maan mittapuun mukaan. Silti koulussa ja päiväkodissa on lapsilla kaikkea Lassiesta Ticketteihin. Omat pojat käyttävät keskihintaisia vaatteita, siis esim. Remua ulkovaatteissa. Kengissä en tingi yhtään. Ostan sisävaatteita paljon myös kirpputorilta, ja saan laatukamaa edullisesti. Eikä vaatteiden vuoksi ole omia lapsiani syrjitty / kiusattu. Esikoinen on jo 13 v. Sen sijaan sitä 13 v:tä on muutama vuosi sitten kiusattu kyllä vääränmerkkisestä sählymailasta!
 
"vieras"
Niin, joku mainitsi, että heillä on vain perus-reimateccia. Siis häh? Mulle reimatec edustaa laadukasta ja kallista ja hyvää merkkiä! Ja sitä ostan muksuille. Ja mitä tulee kerrospukeutumiseen, niin on se aika työlästä kerrospukea parikin uhmaikäistä lasta. Helpompi vain rytkäistä kunnon paksu toppapuku päälle.
 
"vieras"
No täällä tehtaanmyymälien kupeessa kaikilla on reimatecit mutta kukaan ei ole niistä maksanut sen enempää eikä kukaan karehdi kenenkään molojakaan. Mutta kyllä ne lapset vaan osaa... eräs eskaripoika ei suostu ciraffin vaatteita päälle laittamaan kun joku oli eskarissa haukkunut toisen ciraffin vaatteet, mistähän lie keksinytkin että ne ei ole in?
 
"vieras"
Mun lapseni vaatteita kehutaan tosi paljon ja valtaosa on kirppikseltä/huutonetistä tai kierrätysmateriaaleista tehtyjä :) Syksyllä ompelin tuolle kaupunkitakin kirpparilta löytyneestä pöytäliinasta, vuori on miehen vanhasta fleecepaidasta. Ulkovaatteina meillä on Lassieta, Reimatecia, Minymoa, pääosin käytettyinä ostettuina. Yhtään oikein merkki-merkki-vaatetta meillä ei ole, yhdet Me&I:n froteepöksyt lapsi on saanut lahjaksi. Muuten merkkejä on Lindex, H&M, Ciraf, NameIt, Seppälä... En osta merkkivaatteita käytettynäkään, koska niistä pyydetään silloinkin ihan hulluja hintoja. Haalareita oon ostanut kirpparilta kalliimpia merkkejä, jos hinta on OK, huutiksessa en koska niistä maksetaan ihan hulluja summia.

Summa summarum: lapsen saa puettua muodikkaasti ja kauniisti ilmankin, että siihen tarvitsisi laittaa ihan hulluja summia rahaa.
 
En neä niinkään surullista tuossa lastenvaatetrendissä ts. siinä miten lapset puetaan (jos ei ole kysymys siitä että lapsi puetaan täysin väärin, liian pieniin, likaisiin ja säähän sopimattomiin vaatteisiin joissa joutuu kastumaan ja palelemaan). Mutta se tietty on surullista jos äidit ottaa siitä noin paineita, jää kyttäämään toisten lasten vaatteita ja tuntee alemmuudentunnetta, kateutta tai ihan ärtymystä sen pohjalta minkä merkkinen haalari naapurin Nico-Petterillä sattuu olemaan. Tuo on jotain sellaista mikä helposti heijastuu jo omiin lapsiin, jos nämä huomaavat äidin tunteet ja kenties jopa kuulevat äidin arvostelevan Nico-Petteriä ja tämän perhettä noiden "liian kalliiden" haalareiden takia joiden merkkiä Nico-Petteri ei ehkä itse edes tunne.
 
"vieras"
En neä niinkään surullista tuossa lastenvaatetrendissä ts. siinä miten lapset puetaan (jos ei ole kysymys siitä että lapsi puetaan täysin väärin, liian pieniin, likaisiin ja säähän sopimattomiin vaatteisiin joissa joutuu kastumaan ja palelemaan). Mutta se tietty on surullista jos äidit ottaa siitä noin paineita, jää kyttäämään toisten lasten vaatteita ja tuntee alemmuudentunnetta, kateutta tai ihan ärtymystä sen pohjalta minkä merkkinen haalari naapurin Nico-Petterillä sattuu olemaan. Tuo on jotain sellaista mikä helposti heijastuu jo omiin lapsiin, jos nämä huomaavat äidin tunteet ja kenties jopa kuulevat äidin arvostelevan Nico-Petteriä ja tämän perhettä noiden "liian kalliiden" haalareiden takia joiden merkkiä Nico-Petteri ei ehkä itse edes tunne.
Surullista on jos äidit puhuvat lastensa kuullen merkkivaatteista, niin että samaiset piltit sitten arvioivat kavereitaan näillä perusteilla. Surullista on myös se jos joiden on "pakko" ostaa merkkivaatteita, vaikka varaa niihin ei olisi.

Meidän 6 v. ei vielä ymmärrä vaatemerkeistä yhtään mitään.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22768095]Niin, joku mainitsi, että heillä on vain perus-reimateccia. Siis häh? Mulle reimatec edustaa laadukasta ja kallista ja hyvää merkkiä! Ja sitä ostan muksuille. Ja mitä tulee kerrospukeutumiseen, niin on se aika työlästä kerrospukea parikin uhmaikäistä lasta. Helpompi vain rytkäistä kunnon paksu toppapuku päälle.[/QUOTE]

Minusta se reimatec on ihan kunnollinen ja ihan laadukas, mutta suht normaali vaate, ei mikään merkkivaate kuten vaikka Molo tai Ticket. Minä se olin joka sanoin että on perus-reimatecciä, ja tarkoitin tällä että lapseni ulkovaatteet on kengistä hanskoista hattuihin ostettu Citymarketista, syksyllä kun siellä oli joku -30% kuponkitarjous. Ostin reimatecciä.
 
[QUOTE="sad";22767924]Me asutaan Espoossa. Ilmeisesti snobi-alueella, koska täällä tosiaan erottuisi joukosta "rytkyillä". Vähempivaraisillakin on paineita pukea lapsensa kalliisti.[/QUOTE]

Mulla on vähän samankaltainen ongelma. Haluaisin hirveästi LV:n Speedyn, mutta jos sellaisen ostaisin niin johan alkais taas kylällä jutut liikkua, mikä on sinällään ihan sama, mutta varsinkin miehen suvulta sitä joutuisin ihan piilottelemaan. Yksi hyvä vaihtoehto olisi se, että valehtelisin sen olevan feikki, mutta kun olen aina periaatteesta vastustanut piratismia. :(
 
Minusta taas nykyään ei ole mitään merkkivaatetrendiä.

Kaukana ovat ne ajat, jolloin vaatteessa luki isolla BOSS, LACOSTE tms ja kilometrin päähän näkyi että se on jotain tiettyä merkkiä.

Nykyään ns. halpisvaatteetkaan eivät erotu joukosta silmiinpistävästi, vaan ovat usein ihan hyvännäköisiä ja jopa laadukkaita. Sisävaatteet siis. Ulkovaatteissa (lasten ainakin) sen sijaan hinta, laatu ja hyvännäköisyys kulkee usein käsi kädessä. Joskin joissain tuotteissa on ihan selkeästi ns. logolisä.
 
Mutta se tietty on surullista jos äidit ottaa siitä noin paineita, jää kyttäämään toisten lasten vaatteita ja tuntee alemmuudentunnetta, kateutta tai ihan ärtymystä sen pohjalta minkä merkkinen haalari naapurin Nico-Petterillä sattuu olemaan. Tuo on jotain sellaista mikä helposti heijastuu jo omiin lapsiin, jos nämä huomaavat äidin tunteet ja kenties jopa kuulevat äidin arvostelevan Nico-Petteriä ja tämän perhettä noiden "liian kalliiden" haalareiden takia joiden merkkiä Nico-Petteri ei ehkä itse edes tunne.
Mistä tulikin mieleeni tapaus tyttäreni päiväkodista useamman vuoden takaa.

Meidän tyttö, 3 vee taisi olla ikää (tai 4 v, en muista) oli pk:n pihassa, päällään Reimatec-haalari ja Reiman pipo. Jotka siis on ihan käyttövaatetta, eikä minusta mitään ns. snobbailuvaatetta. Yksi äiti happamaan äänensävyyn sanoi tytölle että "ja TAAAAS sulla on uusi erilainen Reiman pipo!". Tyttö siihen että "ei tää oo kenenkään Reiman vaan tää on mun" :xmas:. Niinpä, se oli tytön pipo, eipä hän tiennyt (eikä tiedä vieläkään, 7-vuotiaana) merkeistä eikä ne häntä kiinnostaneet.
Mä sen sijaan sain hyvät naurut siitä, että joku hoitokaverin äitee tosiaan jaksoi oikein pitää kirjaa siitä, montako tietynmerkkistä pipoa mun lapsella on.
Millainenhan haloo siitä nousisi, jos joku menisi sanomaan jollekin lapselle että "ja TAAS sulla on toi sama vanha lakki päässä"...
 
"heh"
Meillä on reilu 3-vuotiaalla ollut Ticketin haalari nyt kaksi vuotta, olen ostanut kummankin 40% alennuksella, joten siinä kohtaa hintaa ei kyllä jää "perushaalareita" enempää. Ja miksi olemme ostaneet haalarin kyseiseltä merkiltä kahtena vuotena peräkkäin, johtuu yksinkertaisesti siitä, että se on mielestämme ollut erittäin hyvä haalari (kokemusta erilaisista haalareista kolmen pojan verran, vanhin kohta 11v). Enkä mä todellakaan koe itseäni paremmaksi sen tähden, että lapsella on kyseinen haalari, joskaan en näe mitään syytä (ketjun syyllistämisestä huolimatta) kokea itseäni myöskään huonommaksi. On se kumma, jos aikuiset ihmiset vetävät jotain ihme johtopäätöksiä sen perusteella, mikä haalari kenenkin lapsella on. Ei voi kuin ihmetellä.
 
[QUOTE="sad";22767924]Me asutaan Espoossa. Ilmeisesti snobi-alueella, koska täällä tosiaan erottuisi joukosta "rytkyillä". Vähempivaraisillakin on paineita pukea lapsensa kalliisti.[/QUOTE]

"Paineita pukea lapsensa kalliisti"? Miksi mennä mukaan tuollaiseen "kilpavarusteluun" ? Varsinkin jos siihen ei ole varaa...
Mä voin kyllä ostaa lapsilleni kaupasta vaatteet kuin vaatteet, mutta en osta mitään siksi että sitten KAIKKI huomaa kuinka hyvätuloisia me ollaan kun meidän martalla onkin T2H haalari ja petterillä reiman joku hipo malli .... tms... Mä ostan lapsilleni sitä vaatetta mistä tykkään ja mistä lapset tykkää. En välitä kakan vertaa muiden mielipiteistä.
 
Minä ole oikein koskaan ymmärtänyt merkkivaatteita lapsilla. Lapset kasvavat niin nopeasti, ettei niitä vaatteita ehdi edes kovin montaa kertaa pitämään ja lasten vaatteissa myös markettivaatteissa on tosi hyvännäköisiä vaatteita. Tai tällainen tuntuma minulla on. Aikuisten merkkivaatteissa ja markettivaatteissa on iso ero, lasten kohdalla ei ainakaan niin näkyvä mielestäni. Haalarit ja ulkovaatteet voisin ostaa kunnon merkkiä, mutta en todellakaan jokaista T-paitaa.
 
"vieras"
Joo, on se kumma. Vielä kummempaa on se, etten koskaan ole kenenkään tästä aiheesta jakseneen keskustella muuta kuin tälläsellä palstalla.

Eli onko haalari merkillä oikeesti väliä? No ei ole!
 
"Paineita pukea lapsensa kalliisti"? Miksi mennä mukaan tuollaiseen "kilpavarusteluun" ? Varsinkin jos siihen ei ole varaa...
Mä voin kyllä ostaa lapsilleni kaupasta vaatteet kuin vaatteet, mutta en osta mitään siksi että sitten KAIKKI huomaa kuinka hyvätuloisia me ollaan kun meidän martalla onkin T2H haalari ja petterillä reiman joku hipo malli .... tms... Mä ostan lapsilleni sitä vaatetta mistä tykkään ja mistä lapset tykkää. En välitä kakan vertaa muiden mielipiteistä.
Mutta ehkä lapsi välittää? Ei ole varmaan kivaa olla koulussa tai tarhassakaan, jos on ainoa, jolla markettivaatteet ja muilla kallista merkkituotetta.
 
"Lotta"
Mä en ymmärrä tuota merkkivouhotusta missään asiassa. Samalla lailla monet arvostelee täällä esim. Ikean huonekaluja halvan näköisiksi. En usko, että se johtuu edes niiden ulkonäöstä, vaan siitä, kun kaikki tietävät niiden hinnan.

Mulle on ihan sama onko joku tuote jotain "merkkiä" vai ei. Rakkaimmat huonekalunikin olen kantanut kotiini ilmaiseksi roskalavalta (mm. vanha 60-luvun peilipöytä). Somistan ja ompelen vaatteita itse, sisustan mieleni mukaan eli aika värikkäästi ja persoonallisesti, ostan lähes kaikki (paitsi ruuan :D ) kirppareilta ja olen tyytyväinen :)
 
Mutta ehkä lapsi välittää? Ei ole varmaan kivaa olla koulussa tai tarhassakaan, jos on ainoa, jolla markettivaatteet ja muilla kallista merkkituotetta.
No tuota on kyllä ollut aina. Mun nuoruudessa oli kaikilla pakko olla levikset. Jos ei ollut niin sitä sitten ihmeteltiin ihan joukolla....
Ei ole mun lapset koskaan sanoneet että joku huomauttelisi vaatteista, tai siis niiden hinnasta tai merkistä. Meillä on lapsilla merkkivaatteita, mutta myös ihan kirpparilta haalittua sekä marketeista ostettuja.... Lahjaksi saatua yms yms.... jotain itse tehtyä....
 
Aika pitkälle samaa mieltä. Olen ostanut suurimman osan käytettynä (paitsi sen lassietec-haalarin alennuksesta) ja sit uutena jonkun verran just tota lindex-ciraf juttua mut hennesistä ei ole kyllä juuri ollenkaan, en tykkää niiden vaatteista enkä värimaailmasta (haluan pojallekin kirkkaita kivoja värejä). Summa summarum ihan sama eli saa puettua hienosti lapsen ilman järkyttäviä rahamääriä. Ja me ollaan kyllä aika hyvätuloisia, siitä huolimatta pyöritän kestovaippakonettakin joka 2-3 päivä jne.

Aika kamalalta tuntuis kyl ajatus että pitäis ruveta vaatteilla kilpailemaan...
 
Huom harmaana
[QUOTE="sad";22767924]Me asutaan Espoossa. Ilmeisesti snobi-alueella, koska täällä tosiaan erottuisi joukosta "rytkyillä". Vähempivaraisillakin on paineita pukea lapsensa kalliisti.[/QUOTE]

Kyllä siellä päiväkodin pihalla melkein jokaisella lapsella on ne perus Reimatecit ja Jonathanit päällä, melkein samalta ne kaikki näyttävät.
No, Tarjoustalon haalareita ei juuri näe eikä mitään "rytkyjä" yleensä, vaan perusnätit säänmukaiset vaatteet.
Terveisiä siis Espoosta myös, hyvältä alueelta.

Olen itse aika tarkka siitä, mitä lapsellani on päällä. Minulla oli lapsuudessa aina myös päällä muuta kuin markettikamaa, äitini oli aika tarkka pukeutumisesta. Eli kyllä sitä oli silloin jo 70-80-luvuilla että erotti vaatteista, kuka on ns. huonosta perheestä. Nykyään ihmisillä vaan on enemmän rahaa pistää lasten vaatteisiin kuin ennen.
 

Yhteistyössä