Kauheen surullista mun mielestä nykylasten merkkivaatetrendi :(

  • Viestiketjun aloittaja "sad"
  • Ensimmäinen viesti
Huom harmaana
Minä ole oikein koskaan ymmärtänyt merkkivaatteita lapsilla. Lapset kasvavat niin nopeasti, ettei niitä vaatteita ehdi edes kovin montaa kertaa pitämään ja lasten vaatteissa myös markettivaatteissa on tosi hyvännäköisiä vaatteita.
Markettivaatteita ei ole yhtäkään hyvän näköistä koskaan osunut kohdalle, siis jos puhutaan jostain tyyliä Ciraf/Prisma tai Lotta&Lassi/Citymarket.
Sen sijaan H&M, Lindex ja KappAhl tekevät ihan hyvän näköisiä lasten vaatteita.

Juuri ostin isoja vaatepaketteja huutiksesta ja paketeissa oli paljon suoraan eteenpäin menevää. Kyllä sen näkee melkein lappuun katsomattakin mikä on markettivaate. Ne vaan ovat niin rumia, erityisesti poikien vaatteet.
 
Onneksi me asutaan täällä maalla, jossa saa pukea miten vaan lapsensa. Enkä mä jaksa ottaa paljon stressiä siitä mitä muut ajattelee mun lasten pukeutumisesta. Jos on kiva kuosi niin se on sama onko se H&M vai Cirafin. Mä en vaikka olisinkin hyvätuloinen tulisi ostaneeksi kasvavalle lapselle mitään merkkituotetta vaan sen takia että joku naapuri näkis että nyt sillä on ganttia päällä.
Ulkovaatteet on laadukkaat ja kestävät. Ja ne on Reimaa, T2Hta, Jonathania, Lassieta niin teciä kuin ilman. Osa ostettu uusina, osa alesta ja osa käytettynä.

Musta se on säälittävää kun esim sukulaispojalle joka täytti 4 v ostin vihreän marimekko raitapaidan niin se ei käynytkään. Ei edes suostunut pistää päälle kun oli väärän värinen. Kävin sitten vaihtamassa, ja vaihdoin sen siniruskeraitaseen. Mä en kuullut mitään etteikö kävisi pariin viikkoon, mutta sitten kuukausi sen vaihdon jälkeen sain kauttarantaiin kuulla ettei poika ole sitäkään suostunut laittaa päälle kun ei ole hyvät värit... Nii että mistä tämä poika sitten näitä "vääriä värejä" keksii kuin siitä että äiti pukee tietyllä tavalla ja suosii jotain tiettyä väriä ja puhuu ettei jotkut värit ole kivoja... siis oikeasti. Mä yritän kasvattaa poikani niin että kaikki käy. Tietty jostain vaatteesta tykätään enemmän kuin toisesta, mutta onneksi meillä ei vielä ainakaan ole sitä ongelmaa että ei suostuttais laittaa jotain tiettyä väriä päälle...
 
Huom harmaana
Musta se on säälittävää kun esim sukulaispojalle joka täytti 4 v ostin vihreän marimekko raitapaidan niin se ei käynytkään. Ei edes suostunut pistää päälle kun oli väärän värinen. Kävin sitten vaihtamassa, ja vaihdoin sen siniruskeraitaseen. Mä en kuullut mitään etteikö kävisi pariin viikkoon, mutta sitten kuukausi sen vaihdon jälkeen sain kauttarantaiin kuulla ettei poika ole sitäkään suostunut laittaa päälle kun ei ole hyvät värit... Nii että mistä tämä poika sitten näitä "vääriä värejä" keksii kuin siitä että äiti pukee tietyllä tavalla ja suosii jotain tiettyä väriä ja puhuu ettei jotkut värit ole kivoja... siis oikeasti. Mä yritän kasvattaa poikani niin että kaikki käy. Tietty jostain vaatteesta tykätään enemmän kuin toisesta, mutta onneksi meillä ei vielä ainakaan ole sitä ongelmaa että ei suostuttais laittaa jotain tiettyä väriä päälle...
Miten niin säälittävää? Mikset kysynyt lapselta, minkä värisestä paidasta hän pitää? Pidätkö sinä kaikenvärisistä vaatteista vai onko jotain värejä mitä et suostu päällesi pistämään? Minulla ainakin on. Minä en vaan ymmärrä, miksi lapsella olisi yhtään sen vähemmän oikeus sanoa että ei pidä jostain väristä kuin aikuisella? Omalle lapselle ainakin värit ovat todella tärkeitä, maalaa mielellään ja hänellä on selkeitä lempivärejä.

Minkä ikäinen saa sitten sinusta kertoa minkä värisiä vaatteita haluaa pitää, jos 4 v ei saa.
 
[QUOTE="vieras";22768223]Surullista on jos äidit puhuvat lastensa kuullen merkkivaatteista, niin että samaiset piltit sitten arvioivat kavereitaan näillä perusteilla. Surullista on myös se jos joiden on "pakko" ostaa merkkivaatteita, vaikka varaa niihin ei olisi.

Meidän 6 v. ei vielä ymmärrä vaatemerkeistä yhtään mitään.[/QUOTE]

En itse ole huomannut että niitä vaatemerkkejä olisi mitenkään mainostettu lasten kuullen. Mitä taas palstaa olen seurannut niin enemmän niihin vaatteisiin tuntuvat kiinnittävän huomioa nämä jotka eivät syystä tai toisesta itse niitä merkkihaalereita hanki, ja ennen keikkea he tuntuvat oelvan niitä jotka arvottavat lapsia ja näiden perheitä haalareiden perusteella.

En muista sellaisiin aloituksiin tärmänneeni missä joku tosissaan kehuisi omaa kallista haalariaan ja halveksisi siinä samalla heitä jotka ovat tyytyneet johonkin perus-lassieen. Sen sijaan vähän väliä törmää näihin jotka eivät merkkihaalareita ikinä ostaisi ja pitävät sitten tyhminä, snobeina tms heitä jotka noin toimivat.
 
Musta se on säälittävää kun esim sukulaispojalle joka täytti 4 v ostin vihreän marimekko raitapaidan niin se ei käynytkään. Ei edes suostunut pistää päälle kun oli väärän värinen. Kävin sitten vaihtamassa, ja vaihdoin sen siniruskeraitaseen. Mä en kuullut mitään etteikö kävisi pariin viikkoon, mutta sitten kuukausi sen vaihdon jälkeen sain kauttarantaiin kuulla ettei poika ole sitäkään suostunut laittaa päälle kun ei ole hyvät värit... Nii että mistä tämä poika sitten näitä "vääriä värejä" keksii kuin siitä että äiti pukee tietyllä tavalla ja suosii jotain tiettyä väriä ja puhuu ettei jotkut värit ole kivoja... siis oikeasti. Mä yritän kasvattaa poikani niin että kaikki käy. Tietty jostain vaatteesta tykätään enemmän kuin toisesta, mutta onneksi meillä ei vielä ainakaan ole sitä ongelmaa että ei suostuttais laittaa jotain tiettyä väriä päälle...
Toiset lapset vaan on tosi tarkkoja siitä mitä haluavat päälleen pukea. Ihan ilman vanhempien provosointia. Meillä poika ei ole esim koskaan halunnut päälleen mustaa tai harmaata ELLEI siinä ole ollut jotain todella räikeää kuvaa... Tykkää iloisisita väreistä, tykkää tummanpunaisesta.... Mutta tavallinen sininen paita ei mene päälle.
Tytölle taas ei saisi päälleen millään ilveellä vaaleanpunaista. Näin jo monta vuotta. Musta sen sijaan menee erinomaisesti.
En ole koskaan pakottanut lapsia pukemaan päälleen vaatetta joka ei miellytä, en edes sikulaisten iloksi. Mutta ei meillä ole koskaan myöskään sanottu että vaatelahja ei ole mieluisa. Ne vaan jää kaikessa hiljaisuudessa käyttämättä.
 
En itse ole huomannut että niitä vaatemerkkejä olisi mitenkään mainostettu lasten kuullen. Mitä taas palstaa olen seurannut niin enemmän niihin vaatteisiin tuntuvat kiinnittävän huomioa nämä jotka eivät syystä tai toisesta itse niitä merkkihaalereita hanki, ja ennen keikkea he tuntuvat oelvan niitä jotka arvottavat lapsia ja näiden perheitä haalareiden perusteella.

En muista sellaisiin aloituksiin tärmänneeni missä joku tosissaan kehuisi omaa kallista haalariaan ja halveksisi siinä samalla heitä jotka ovat tyytyneet johonkin perus-lassieen. Sen sijaan vähän väliä törmää näihin jotka eivät merkkihaalareita ikinä ostaisi ja pitävät sitten tyhminä, snobeina tms heitä jotka noin toimivat.
Samaa mieltä.
Oikeasti, miksi kaikki eivät vain pukisi lapsiaan niihin vaatteisiin joista tykkäävät tai joista lapset tykkäävät. Miksi aina katsellaan mitä sillä naapurin pirkolla on päällä.... ja minkä hintaisia vaatteita...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22768641:
Mä en ole kummempaa eroa havainnut, onneksi.

Tosin vastarannan kiiskenä en siltikään koettaisi hankkia lapsilleni 'päiväkotiuskottavia' vaatteita vaikka olisin tämmöistä täällä huomannutkin.
Minä aion jatkossakin ostaa lapsemme vaatteet sillä perusteella, että ne on hyvät ja mukavat päällä ja että ne miellyttää silmää, ensin minun ja myöhemmin lapsenkin.

En tunnista haalareita/merkkejä ellei kyseessä ole sama, jota lapsellanikin on tai sama jota olen katsellut jossain liikkeissä. En arvota ketään merkin perusteella (eri juttu on sitten likaiset tai liian pienet vaatteet) mutta kumma juttu, että moni tuntuu nyt sitten arvottavan minun lapseni. Tai minut :whistle: Olenko nyt sitten hölmö vai valveutunut, ota siitä selvää. Vaiko snobi, lapseni haalarin tai kenkien merkin perusteella?

Oikeasti, mitä väliä?
 
"vieras"
En itse ole huomannut että niitä vaatemerkkejä olisi mitenkään mainostettu lasten kuullen. Mitä taas palstaa olen seurannut niin enemmän niihin vaatteisiin tuntuvat kiinnittävän huomioa nämä jotka eivät syystä tai toisesta itse niitä merkkihaalereita hanki, ja ennen keikkea he tuntuvat oelvan niitä jotka arvottavat lapsia ja näiden perheitä haalareiden perusteella.

En muista sellaisiin aloituksiin tärmänneeni missä joku tosissaan kehuisi omaa kallista haalariaan ja halveksisi siinä samalla heitä jotka ovat tyytyneet johonkin perus-lassieen. Sen sijaan vähän väliä törmää näihin jotka eivät merkkihaalareita ikinä ostaisi ja pitävät sitten tyhminä, snobeina tms heitä jotka noin toimivat.
Olen ihan reaalielämässä törmännyt eräillä "lastenvaatteiden kotimyyntikutsuilla" 1. luokkalaiseen tyttöön, joka erittäin "asiantuntevasti" luetteli mitä eri merkkisiä vaatteita hänellä on, äiti kuunteli vieressä posket punehtuneina. Ko. äiti ostaa runsaasti ja ilmeisesti lähes harrastaa lastenvaatteita. Lapset kiertävät mukana kutsuilla ja kuuntelevat esittelijän aikuisille suunnatun "vuodatuksen", sen sijaan että leikkisivät keskenään.
 
"vieras"
Samaa mieltä.
Oikeasti, miksi kaikki eivät vain pukisi lapsiaan niihin vaatteisiin joista tykkäävät tai joista lapset tykkäävät. Miksi aina katsellaan mitä sillä naapurin pirkolla on päällä.... ja minkä hintaisia vaatteita...
Kysymys on monessa perheessä vaatteiden ulkonäkön lisäksi rahasta. Siitä että kaikilla ei ole varaa niihin nätteinä pitämiinsä vaatteisiin, vaan jotkut ihan kustannussyistä joutuvat tyytymään käytettynä ostettuihin tai markettivaatteisiin. Jotkut valitsevat näitä toisten mielestä vähemmän nättejä muista syistä.

Keskustelun pointti varmaan alussa olikin se, että lastenvaatteissakin on menty siihen että pitäisi olla sitä hyvännäköistä ja kallista. Hyvännäköinen ja halpa ei riitä kaikille. Mutta onko järkeä syödä pelkkää makaronia ja jauhelihaa visalla ostettuna siksi että lapsilla on parasta mitä rahalla saa päällä?
 
Mä oon sen verran laiska, että en jaksa kauheasti miettiä minkälaisia ulkoiluvaatteita lapselle ostan. Hankin jotain hyväksitodettua. Tytöllä on T2H haalari muttei todellakaan luotolla ostettu :D Vaan huutiksesta, käytetty. Ostin ruskean jotta menisi seuraavallekin lapselle. Ensimmäisenkin kosteussuojattu haalari oli T2H ja tykästyin siihen, kuinka kestävältä pintamateriaali vaikuttaa. Ajattelin, että näin selviäisin halvalla :) Välikerroksena on ruskovillan villahaalari. Jälleen kerran oman kokemukseni kautta olen havainnut, että he tekevät laadukasta työtä, joten ostin huutiksesta käytettynä :) Tuo käytettyjen vaatteiden hankkiminen kuuluu vähän elämäntapaamme.

Yritän opettaa lapselleni myös esteettisiä arvoja ja siistiä pukeutumista. Harmikseni moni markettivaate on pinkki, sininen tai vihreä ja siihen on lätkäisty joku disney hahmo tms. Mä en halua, että mun lapsi oppii sellaiseen kulutuskulttuuriin vaan yritän löytää neutraalimpia vaatteita. Raidat ja pallot on kivoja, yksiväriset varmaan kivoimpia. H&M:ltä ja Lindexiltä löytää ehkä kivoimmat lasten sisävaatteet :D Jos siis uutena ostelen.
 
En neä niinkään surullista tuossa lastenvaatetrendissä ts. siinä miten lapset puetaan (jos ei ole kysymys siitä että lapsi puetaan täysin väärin, liian pieniin, likaisiin ja säähän sopimattomiin vaatteisiin joissa joutuu kastumaan ja palelemaan). Mutta se tietty on surullista jos äidit ottaa siitä noin paineita, jää kyttäämään toisten lasten vaatteita ja tuntee alemmuudentunnetta, kateutta tai ihan ärtymystä sen pohjalta minkä merkkinen haalari naapurin Nico-Petterillä sattuu olemaan. Tuo on jotain sellaista mikä helposti heijastuu jo omiin lapsiin, jos nämä huomaavat äidin tunteet ja kenties jopa kuulevat äidin arvostelevan Nico-Petteriä ja tämän perhettä noiden "liian kalliiden" haalareiden takia joiden merkkiä Nico-Petteri ei ehkä itse edes tunne.
No niinpä...

Meidän 5-vuotiaalla tytöllä on laidasta laitaan vaatetta, tavis-ketjuvaatetta, kirpparilta, huutiksesta, nettikauppoista, alesta, vähän kalliimpia merkkivaatteita suloisessa sekamelskassa, mutta yhdenkään merkkiä hän ei tiedä itse. Hän pitää vaatteita kauniina värien/kuvien perusteella.

Ulkovaatteistaan tykkää mukavimmista ja näteimmistä (värien perusteella). Kenenkään toisen lapsen vaatteen merkkiäkään ei osaa "arvostella".

Talvivaatteena on ollut kaikkea mahdollista ticketistä lassieen... jotain urheilukaupan merkkiäkin on ollut.

Keväisin-kesäisin on ollut joku kosteussuojattu puku + kuiville päiville ihan seppälän housuja ja takkeja, kun tyttö tykkää niistä + niiden malli istuu hänelle.

No superkalliita moloja ei oo ollut :LOL:. Ei oo koskaan osunut silmään niitä ja sen mallinen haalari ei käy hänen vartalotyypille.

99 % noista on alesta. Yhtäkään ei oo hankittu merkin takia, vaan mikä sopii (koko ja malli), olisi edes jonkun verran kosteussujattu, kestää käyttöä, miellyttää silmää ja on tytön mieleen värien puolesta.

En halua ostaa täysin kosteussuojatonta, koska lapsi on hikoavaa sorttia ja kurikset hiostaa.

Kyllä pitäisin melko kummallisena sitä, joka vetää kovin suuria johtopäätöksiä tytön vaatteista... Vai ollaanko me rikkaita snobeja tai vaatteilla päteviä (henkisesti) köyhiä sinä päivänä kun tytöllä on ticketit päällä ja köyhiä, mutta ah niin puhdasmielisiä kun tytöllä on seppälän housut ja takki :).
 
kmkm
No en mä ny tiedä onko se niin nykyajan ongelma tää merkkivaatejuttu.Ainakin kun mä olin lapsi niin niitä kiusattii kellä ei ollu varaa muodin mukaisiin vaatteisiin ja tiettyihin merkkeihin.
 
kmkm
Mä en henk koht osta yhtäkää rettua merkin takia tai sen takia että naapurin äitee näkee että mulla on varaa ostaa. ostan sitä mikä on laadukasta ja miellyttää omaa silmää. Ulkovaatteet ostan kosteussuojattuja hyvälaatuisia ihan oman ja lasten mukavuuden takia. Uskoisin että aika vähissä on ne vanhemmat jotka ostaa merkkiä sen takia että saisivat päteä. ITse en tunne kuin yhden sellaisen.
 
Mistä tulikin mieleeni tapaus tyttäreni päiväkodista useamman vuoden takaa.

Meidän tyttö, 3 vee taisi olla ikää (tai 4 v, en muista) oli pk:n pihassa, päällään Reimatec-haalari ja Reiman pipo. Jotka siis on ihan käyttövaatetta, eikä minusta mitään ns. snobbailuvaatetta. Yksi äiti happamaan äänensävyyn sanoi tytölle että "ja TAAAAS sulla on uusi erilainen Reiman pipo!". Tyttö siihen että "ei tää oo kenenkään Reiman vaan tää on mun" :xmas:. Niinpä, se oli tytön pipo, eipä hän tiennyt (eikä tiedä vieläkään, 7-vuotiaana) merkeistä eikä ne häntä kiinnostaneet.
Mä sen sijaan sain hyvät naurut siitä, että joku hoitokaverin äitee tosiaan jaksoi oikein pitää kirjaa siitä, montako tietynmerkkistä pipoa mun lapsella on.
Millainenhan haloo siitä nousisi, jos joku menisi sanomaan jollekin lapselle että "ja TAAS sulla on toi sama vanha lakki päässä"...
Mulla on sama kokemus :LOL: Leikkipuistossa joku kysyi kitkerään ääneen "montako noita reiman pipoja teillä oikein on". Nauratti. Sanoin että vissin aika monta, kun ostin ensin väärää kokoa, huomasin että ne on isoja ja pitää olla vaihtopipokin :).
 
Onneksi me asutaan täällä maalla, jossa saa pukea miten vaan lapsensa. Enkä mä jaksa ottaa paljon stressiä siitä mitä muut ajattelee mun lasten pukeutumisesta. Jos on kiva kuosi niin se on sama onko se H&M vai Cirafin. Mä en vaikka olisinkin hyvätuloinen tulisi ostaneeksi kasvavalle lapselle mitään merkkituotetta vaan sen takia että joku naapuri näkis että nyt sillä on ganttia päällä.
Ulkovaatteet on laadukkaat ja kestävät. Ja ne on Reimaa, T2Hta, Jonathania, Lassieta niin teciä kuin ilman. Osa ostettu uusina, osa alesta ja osa käytettynä.

Musta se on säälittävää kun esim sukulaispojalle joka täytti 4 v ostin vihreän marimekko raitapaidan niin se ei käynytkään. Ei edes suostunut pistää päälle kun oli väärän värinen. Kävin sitten vaihtamassa, ja vaihdoin sen siniruskeraitaseen. Mä en kuullut mitään etteikö kävisi pariin viikkoon, mutta sitten kuukausi sen vaihdon jälkeen sain kauttarantaiin kuulla ettei poika ole sitäkään suostunut laittaa päälle kun ei ole hyvät värit... Nii että mistä tämä poika sitten näitä "vääriä värejä" keksii kuin siitä että äiti pukee tietyllä tavalla ja suosii jotain tiettyä väriä ja puhuu ettei jotkut värit ole kivoja... siis oikeasti. Mä yritän kasvattaa poikani niin että kaikki käy. Tietty jostain vaatteesta tykätään enemmän kuin toisesta, mutta onneksi meillä ei vielä ainakaan ole sitä ongelmaa että ei suostuttais laittaa jotain tiettyä väriä päälle...
Onnea vaan.

Mun tytöllä oli pienenä kaikkia värejä, siis pidin myös perittyjä poikien vaatteita.

Mutta kyllä se oma värimaku tuli tytölle noin 3-vuotiaana, 4-5-v ei tasan pukisi päälle jotain inhokki-väriään...
 
Markettivaatteita ei ole yhtäkään hyvän näköistä koskaan osunut kohdalle, siis jos puhutaan jostain tyyliä Ciraf/Prisma tai Lotta&Lassi/Citymarket.
Sen sijaan H&M, Lindex ja KappAhl tekevät ihan hyvän näköisiä lasten vaatteita.

Juuri ostin isoja vaatepaketteja huutiksesta ja paketeissa oli paljon suoraan eteenpäin menevää. Kyllä sen näkee melkein lappuun katsomattakin mikä on markettivaate. Ne vaan ovat niin rumia, erityisesti poikien vaatteet.
Tttöjen vaatteissa on ollut aivan nättejä perusvaatteita myös markettivaatteissa, cirafissa, lotta&lassissa. Nytkin on päällä joku lotta&lassi neule, ihan kivan näköinen valko-puna-vaal.pun-raidallinen jossa jotain kukka-applikaatiota miehustassa.

Sen sijaan huomasin, että kun meillä on yhtäaikaa viime kesänä ostetut, samoin ja yhtä paljon pestyt ja varmaan yhtä paljon käytetyt mustat trikoohousut eri merkkejä: mos ja lotta&lassi, niin seppälän mossit on vielä hyvät, lotta&lassissa väri kulahtaneempi.
 
kmkm
Mulla on sama kokemus :LOL: Leikkipuistossa joku kysyi kitkerään ääneen "montako noita reiman pipoja teillä oikein on". Nauratti. Sanoin että vissin aika monta, kun ostin ensin väärää kokoa, huomasin että ne on isoja ja pitää olla vaihtopipokin :).
Mua henk koht ärsyttää kun on tollasia kyttääjiä jotka kyttää toisten lasten vaatteita ja kommentoi kitkerään sävyyn, varsinki just jos jonkun lapsella on kalliimpaa päällä nii ihan selkeästi kateuttaan kattelevat. Itse en osta sitä ticketin haalaria sen takia että jotakuta köyhää yh äitiä harmittais leikkipuistossa vaan ihan siksi että tykkään niistä, ne on kuosiltaan ja malliltaan mun makuuni ja vedenpitäviä, mikä on ehdoton vaatimus näin henk koht. POjalla on enimmmäkseen meandin, småfolkin ja vastaavien paitoja lähinnä siksi että ne on kivan värikkäitä ja poikakin tykkää niistä kovasti. Jostain hm:ltä ei oikein 122cm pojalle saa kuin mustia spidermanprinttipuseroita jotka ei oo yhtään mun makuuni. MItä ihmettä se muille kuuluu vaikka meidän vaatekaappi olis täynnä kalliita merkkivaatteita? En mäkään jaksa kiinnostua siitä miks jollain toisella taas on vaan sitä kirppiskamaa. KUkin tyylillään.
 
"Vinha"
Ei ne Lassien pukuihin puetut lapset ole aina köyhistä oloista. Kyllä meiltäkin löytyis rahaa ostaa vähän kalliimpikin puku, kaikkia vaan ei kiinnosta koko merkkiasiat. Hädintuskin vilkaisen mitä siinä toppapuvun rintamuksessa lukee. Pääasia että vaate on kestävänoloinen ja lämmin. Lähinnä naurattaa ihmisten turhamaisuus. Ehkäpä se suurin tarve vaatteilla pätemiseen onkin niillä joilla on vähän rahaa...?
 
[QUOTE="vieras";22768402]Joo, on se kumma. Vielä kummempaa on se, etten koskaan ole kenenkään tästä aiheesta jakseneen keskustella muuta kuin tälläsellä palstalla.

Eli onko haalari merkillä oikeesti väliä? No ei ole![/QUOTE]

Minäkin mietin millainen itsetunto monella on. Mitäs jos naapurilla on hienompi auto, tunnetaanko heti alemmuutta itsekin? Naapurin muijalla on hienompi takki hiekkalaatikolla, vää vää, miksi mulla ei oo siihen varaa, jne.

Kommunistisessa kiinassa kaikki pukeutuivat samoin, olisiko se parempi malli ehkä aloittajalle?

Äh, jokainen saa päättää mihin rahat pistää ja naapuri saa päättää ihan itse mihin rahat laittaa. Tämän maailman ei tartte pyöriä sen mukaan mihin köyhimmällä ihmisellä on varaa. Miksi aina pitää verrata toisiin itseä? Ettekö te ole itse omat valintanne tehneet ja tyytyväisiä niihin? Miksi muiden pitäisi tehdä täsmälleen samoin?
 
kmkmkmkm
[QUOTE="Vinha";22769885]Ei ne Lassien pukuihin puetut lapset ole aina köyhistä oloista. Kyllä meiltäkin löytyis rahaa ostaa vähän kalliimpikin puku, kaikkia vaan ei kiinnosta koko merkkiasiat. Hädintuskin vilkaisen mitä siinä toppapuvun rintamuksessa lukee. Pääasia että vaate on kestävänoloinen ja lämmin. Lähinnä naurattaa ihmisten turhamaisuus. Ehkäpä se suurin tarve vaatteilla pätemiseen onkin niillä joilla on vähän rahaa...?[/QUOTE]

se on totta että useimmiten lapsen vaatetus ei kerro mitään perheen taloudellisesta tilanteesta. Mun lapsen päiväkotiryhmässä on erään ministerin lapsi - paljonko lie ministeri tienaa - ja hänen lapsella on ihan peruslassiehaalari joita myytiin viime keväänä cittarin alessa. Mutta en kuitenkaa tajua että miksei jokaine perhe voi tehdä ne omat valintansa - jos joku haluaa ostaa kalliimpaa ja siihen on varaa niin mitä se kellekään kuuluu? Ainoastaa jos ne kalliit haalarit teettää sen, että sitte täälä vingutaan ettei oo rahaa ruokaan nii sillon en ymmärrä, mutta muutoin se on mun mielestä ihan se ja sama mitä naapurin pentillä on päällä.
 
Huom harmaana
POjalla on enimmmäkseen meandin, småfolkin ja vastaavien paitoja lähinnä siksi että ne on kivan värikkäitä ja poikakin tykkää niistä kovasti. Jostain hm:ltä ei oikein 122cm pojalle saa kuin mustia spidermanprinttipuseroita jotka ei oo yhtään mun makuuni. MItä ihmettä se muille kuuluu vaikka meidän vaatekaappi olis täynnä kalliita merkkivaatteita? En mäkään jaksa kiinnostua siitä miks jollain toisella taas on vaan sitä kirppiskamaa. KUkin tyylillään.
Vähän samoilla linjoilla itsekin. Jos olen sitä mieltä että marketeista ei löydy minun makuni mukaisia riittävän laadukkaita vaatteita, niin miksi siihen pitää vängätä että "hyvännäköisiä markettivaatteita löytyy". Jos sanon, että ei löydy, niin sitten ei löydy, minun mielestäni. Makuja kun on niin kovin erilaisia. Sama juttu siinä, että minusta esimerkiksi Lassien haalarit eivät ikinä täytä ulkonäölle tai ominaisuuksille asettamiani kriteereitä. Enkä sitten osta niitä vaan jotain joka miellyttää silmää ja on hyvää laatua.

Minulle ainakin on aivan herttisen yhdentekevää, miten muut lapsensa pukevat, kunhan on lämmintä ja sopivaa päällä. Minä olen tarkka lapsen vaatteiden ulkonäöstä ja laadusta eikä kyllä yhtään kiinnosta se, mitä mieltä muut ovat siitä, millaisiin vaatteisiin tai mihin merkkeihin meillä lapsi puetaan. On se kumma, miten suuri asia tämäkin joillekuille tuntuu olevan.
 
Huom harmaana
Minäkin mietin millainen itsetunto monella on. Mitäs jos naapurilla on hienompi auto, tunnetaanko heti alemmuutta itsekin? Naapurin muijalla on hienompi takki hiekkalaatikolla, vää vää, miksi mulla ei oo siihen varaa, jne.

?
Tämä menee siihen samaan kategoriaan, kun täällä aina todetaan että "sä oot vaan kateellinen" jos on esimerkiksi sitä mieltä että mönkkäri tai vesiskootteri on täysin turhaa kerskakulutusta. Tottahan aina lähtökohta on kateus.
 
kmkm
Vähän samoilla linjoilla itsekin. Jos olen sitä mieltä että marketeista ei löydy minun makuni mukaisia riittävän laadukkaita vaatteita, niin miksi siihen pitää vängätä että "hyvännäköisiä markettivaatteita löytyy". Jos sanon, että ei löydy, niin sitten ei löydy, minun mielestäni. Makuja kun on niin kovin erilaisia. Sama juttu siinä, että minusta esimerkiksi Lassien haalarit eivät ikinä täytä ulkonäölle tai ominaisuuksille asettamiani kriteereitä. Enkä sitten osta niitä vaan jotain joka miellyttää silmää ja on hyvää laatua.

Minulle ainakin on aivan herttisen yhdentekevää, miten muut lapsensa pukevat, kunhan on lämmintä ja sopivaa päällä. Minä olen tarkka lapsen vaatteiden ulkonäöstä ja laadusta eikä kyllä yhtään kiinnosta se, mitä mieltä muut ovat siitä, millaisiin vaatteisiin tai mihin merkkeihin meillä lapsi puetaan. On se kumma, miten suuri asia tämäkin joillekuille tuntuu olevan.
Mä oon sitä mieltä henk koht että tää lasten vaatevouhkaus on lähtöisin enimmäkseen niistä ketkä haluais pukea lapsensa kalliisti mutta siihen ei oo varaa. Sellainen olo on ainakin täällä palstalla tullut. Ne, ketkä ostaa niitä peruslassieita ja markettivaatteita ja ovat valintaansa tyytyväisiä, eivät vouhkaa asiasta, samoin eivät myös ne, ketkä ostaa kallista merkkiä ihan omien mieltymystensä takia eikä sen takia että vois niillä päteä. Sellainen tunne on itselle tullut. Vaikka mä ostan paljon kalliita merkkivaatteita lapsille niin yritän välttää vaatteita joissa on kauheen isolla vaatteen merkki. En tykkää sillee mainostaa että kattokaa ny ku meillä on merkkiä päällä. Onneksi monissa vaatteissa se merkki lukee vaan pesulapussa ja vaatemerkkeihin perehtymätön ei varmaankaan tiedä että se meidän pojan lempipaita on meandin paita. Omassa tuttavapiirissä oon huomannu et ne ketkä haluaa päteä merkillä, suosii vaatteita, joissa se merkki lukee niin et näkyy kilsan päähän.
 
Tämä menee siihen samaan kategoriaan, kun täällä aina todetaan että "sä oot vaan kateellinen" jos on esimerkiksi sitä mieltä että mönkkäri tai vesiskootteri on täysin turhaa kerskakulutusta. Tottahan aina lähtökohta on kateus.
Totta että tuota kateus-korttia käytetään ihan turhaan tosi usein, mutta onhan siinä eroa miten asian sanoo. Jos sanon, että en tiedä mitään mönkkäreistä enkä sellaista koe tarvitsevani niin ei varmaan kuulosta kovin kateelliselta? Mutta jos sanon että ihan turha kapine ja haukun sen pystyyn niin kyllä siinä vähän joku haiskahtaa.

Niin kuin joku tässä jo sanoi, en minäkään ole nähnyt aloitusta jossa merkkivaatteen ostanut äiti tulee haukkumaan ja naureskelemaan niille, joilla tällaisia vaatteita ei ole. Mutta jostain kumman syystä se on aina henkisesti köyhää jos ei löydä lapselleen vaatteita sieltä Prismasta? Ja siis olen minäkin tämän mukaan henkisesti ihan varaton kun en koskaan löydä marketeista mitään.
 

Yhteistyössä