Kaveri kutsui meidät syömään ja tarjosi valmislasagnea!

  • Viestiketjun aloittaja "hämmennys"
  • Ensimmäinen viesti
viera.s
[QUOTE="höh";30565577]Ja kaikki arvostelijat varmaankin keräävät marjat metsistä ja puskista ja tarjoavat vierailleen myös omatekoista mehua, hilloa jne... eihän nyt kaupan valmismehuja voi tarjota. Vedetkin hakevat kilometrien takaa lähteestä, kun ei voi hanasta lantrata...[/QUOTE]

Marjojen keräämisessä, sekä mehun ja hillon keittelyssä nyt ei minusta ole mitään erikoista. Kyllä minäkin kaikki marjat kerään itse. Hilloja teen kyllä harvoin enkä mehuja ollenkaan, koska ei niille ole käyttöä. Marjojen poiminen ei kyllä mitenkään liity täydellisen illallisen tavoitteluun. Sehän on vaan rahansäästökeino.

Äitini on omavaraisuudessa kaupunkilaiseksi aivan huipputasoa. Omakotitalon pihan kasvimaalla kasvattaa juurekset, vihannekset ja yrtit. Marjat marjapuskistaan ja metsästä, hän keittelee myös nuo hillot ja mehut. Kaupasta ostaa oikeastaan ainoastaan maito- ja lihatuotteet. Jos tuollainen lähde sattuisi olemaan jossain kilometrien säteellä, niin varmaan hakiskin sieltä vedet vesilaskussa säästääkseen. :D Mutta, äitini on ihan surkea kokki! Ensinnä koska on pihi, toisekseen koska pyrkii äärimmäiseen terveellisyyteen ja kolmanneksi koska ei maista ruokia ruuanvalmistusvaiheessa, joten ne on järjestäin mauttomia. Se että on mahdollisimman alusta asti itse tehty, ei tosiaan ole synonyymi ruuan maukkaudelle.
 
ap!!
Olen vähän yllättynyt, että näin monien mielestä valmis lasagnette on ihan fine illallisruoka ilman salaattia tms. Vaikkapa jauhelihakeitto ja ruisleipä olisi parempi. Ehkäpä jos on tottunut puolivalmiisiin eikä oikeasti osaa muuta ku paistaa jauhelihan ja sekoittaa ainekset tuntuu kaikki muu liian työläältä.. Joo.. Noh. Ei tämän takia ystävyyttä katkolle tarvitse laittaa. Minusta on kuitenkin ihan hyvä vähän pohtia sitä omaa emännöimistä/isännöimistä. Onko kyläilyt oikeasti vähentyneet siksi, et pelätään ettei vieraille kelpaa, vai siksi että ei enää viitsitä nähdä vähäisintäkään vaivaa toisen eteen?
 
....
Mä jäin tässä lähinnä miettimään sitä, kuinka TÖRKEÄÄ on tulla taivastelemaan tälläistä asiaa palstalle kaverin selän takana :O miten kehtaat?!! Sunlaiset vois jättää kutsumatta kokonaan, kun ollaan noin kiittämättömiä, jospa ne käytöstavat muistuis mieleen.
 
"mie"
Otsikkoa lukiessa luulin kyseessä olevan valmisaterian, joka lykätään mikroon lämpenemään. Minusta SE olisi törkeää. En kuitenkaan miellä itse valmistettua, vaikkakin valmisaineksista tehtyä, ruokaa niin pahana asiana. Toki edes se salaatti olisi ollut kiva lisuke, mutta eipä tuo nyt maailmanloppu ole. Itse pyrin tekemään kyllä tuollaisissa tilanteissa ruuan alusta loppuun itse. Mutta kyllä tälläisten aloitusten jälkeen pistää vähän miettimään ketä uskaltaa enää syömään kutsua.
 
vierasn
Olen vähän yllättynyt, että näin monien mielestä valmis lasagnette on ihan fine illallisruoka ilman salaattia tms. Vaikkapa jauhelihakeitto ja ruisleipä olisi parempi. Ehkäpä jos on tottunut puolivalmiisiin eikä oikeasti osaa muuta ku paistaa jauhelihan ja sekoittaa ainekset tuntuu kaikki muu liian työläältä.. Joo.. Noh. Ei tämän takia ystävyyttä katkolle tarvitse laittaa. Minusta on kuitenkin ihan hyvä vähän pohtia sitä omaa emännöimistä/isännöimistä. Onko kyläilyt oikeasti vähentyneet siksi, et pelätään ettei vieraille kelpaa, vai siksi että ei enää viitsitä nähdä vähäisintäkään vaivaa toisen eteen?
Minulle tässä ei ole siitä kyse onko se fine tarjota jotain tiettyä ruokaa, vaan kyse on nimenomaan siitä, kuinka huonoa käytöstä ja moukkamaisuutta osoittaa se, että arvostelee toisen tarjoamisia tälläisellä julkisella foorumilla. Ja vielä vertailee omia tarjoamisiaan että "olisi kyllä ainakin samaa tasoa pitänyt olla".

Ja joo, sen pienen vaivan ei nähdä enää riittävän, kun netistä saa lukea tälläisiä kirjoituksia. Ja juu, pienikin vaiva voi olla todella iso juttu jossain vaiheessa elämää, ja yleensä juuri silloin tarvitsisi niitä ystäviä, ei arvostelijoita. Ja juu, ihmiset ovat erilaisia. Minulle pienen vaivan juttu voi olla todella iso toiselle, ja toisin päin. En kuitenkaan arvota ystäviäni sen mukaan että mihin he milloinkin kykenevät ja mitä MINÄMINÄ saan heiltä.
 
vieras...
En häpeä. Olen pahoillani jos tunsit piston, mutta sitä en häpeä että ihmettelen ääneen. Ketään suoraan tässä maininnut, joten ei pitäisi ketään loukata.
Ootko varma ettei "kaverisi" lue tätä palstaa. Minä ainakin tunnistaisin itseni jos olisin jollekin juuri valmislasagnea tarjonnut, enkä edes salaattia sen lisukkeena. Ja kääretottua ja KAUPAN keksiä.
 
vierass
Siis jokaisenhan pitää kasvattaa omat lehmänsä lihaa ja maitoa ja juustoa varten, viljellä useammanlaisia peltoja viljan tuottamiseksi ja pitää omaa kasvimaata, kanalasta puhumattakaan. Ihan vain sille varalle, että sattuu niin snobi vieras ettei muu ruoka kelpaa.
 
-----------
No oliko teillä kuitenkin hauskaa edes? Ehkä joskus vaan on niin loppu että parempaan ei riitä rahkeet. Kyllä mäkin siinä tapauksessa tekisin edes jotain ruokaa, vaikka lämmittäisin jotain valmista. Olisko sitten ollut parempi ettei olis tarjonnut mitään? Tai olis soittanut, että älä tule, mä en nyt jaksa tehdä sulle mitään ruokaa?
 
Nohh
[QUOTE="mie";30565761]Otsikkoa lukiessa luulin kyseessä olevan valmisaterian, joka lykätään mikroon lämpenemään. Minusta SE olisi törkeää. En kuitenkaan miellä itse valmistettua, vaikkakin valmisaineksista tehtyä, ruokaa niin pahana asiana. Toki edes se salaatti olisi ollut kiva lisuke, mutta eipä tuo nyt maailmanloppu ole. Itse pyrin tekemään kyllä tuollaisissa tilanteissa ruuan alusta loppuun itse. Mutta kyllä tälläisten aloitusten jälkeen pistää vähän miettimään ketä uskaltaa enää syömään kutsua.[/QUOTE]

Sama homma. Luulin mikroateriaksi.

Noita puolivalmisteita en kauheasti kummastelisi vaikka itse en niitä käytäkään. Tosin salaattia olisin todellakin odottanut, joten se kyllä oli outo moka aloittajan ystävältä. Kasvisten pitäisi kuulua joka aterialle, ja erityisesti lasagne kaipaa seurakseen raikasta salaattia.
 
"V ieras"
Olen vähän yllättynyt, että näin monien mielestä valmis lasagnette on ihan fine illallisruoka ilman salaattia tms. Vaikkapa jauhelihakeitto ja ruisleipä olisi parempi. Ehkäpä jos on tottunut puolivalmiisiin eikä oikeasti osaa muuta ku paistaa jauhelihan ja sekoittaa ainekset tuntuu kaikki muu liian työläältä.. Joo.. Noh. Ei tämän takia ystävyyttä katkolle tarvitse laittaa. Minusta on kuitenkin ihan hyvä vähän pohtia sitä omaa emännöimistä/isännöimistä. Onko kyläilyt oikeasti vähentyneet siksi, et pelätään ettei vieraille kelpaa, vai siksi että ei enää viitsitä nähdä vähäisintäkään vaivaa toisen eteen?
Olen usein tarjonnut vierailleni keittoja. Ei minulla ole varaa tarjota kalliita pihvejä. Ostan kyllä kaikki ainekset keittoon tuoreina ( ei pakastevihanneksia) ja mahdollisuuksien mukaan luomuna. Lisäksi saatan leipoa sämpylöitä ja marjapiirakan. Kiva jos keitot ovat sentään parempi vaihtoehto kuin valmislasagne :) Vieraat ovat olleet ainakin näennäisen tyytyväisiä, en toisin tiedä mitä köyhistä tarjoiluistani kirjoitellaan jollain palstalla...
Kyllä minullakin on ystäviä jotka tarjoavat kaiken valmisruokina ja eivät koskaan tarjoa kasviksia missään muodossa. Se on heidän perheensä tapa. Minä eikä perheeni kärsi siitä, että joskus yksi ateria on erilainen kuin mitä kotona syömme. Talossa talon tavoilla. Minusta on kiva kyläillä ja kutsua ihmisiä kylään. Ruoka ei ole se pääasia. Enkä halua sitä, että kyläilyt harvenevat kun pitää ottaa kauheta paineet siitä että ruoka on viimeisen päälle itse tehtyä, kallista ja koko koti on tip top. Tiedän että minua arvostetaan ystävänä kun ystävälläni on minulle aikaa ja voimme puhua mistä vaan sekä jakaa tärkeät asiat keskenään. Se että minulle ei ole tehty gourmet-ateriaa kun saavun kyläilemään ei tarkoita sitä että minua ei arvostettaisi tai minun vuokseni ei haluttaisi nähdä vaivaa.
 
"Tiitu"
minä en ainakaan ole vääntää itse lasagnea, keitellä juustokastikkeita ym. kun kolme lasta kiljuu nälkää! kaupan lasagnet vaativat vain jauhelihan paistamisen ja maku on mielestäni ihan ok.
 
todellinen ystävä
:LOL:

En voi käsittää mitä kaverisi mielessä on liikkunut. Jos ruoanlaittotaidot ovat siellä nollatasolla, niin eipä kannattaisi paljon illallisvieraita kutsua... Ihme touhua.

Miten jollain edes tulee mieleen tarjota eineksiä vieraille? Jos ei osaa laittaa ruokaa mutta haluaa välttämättä ruokavieraita kutsua, niin vaikkapa itse tehty pizza (vai onko sekin liian vaikeaa, ehkä?) tai ravintolasta tilatut sushit olisivat parempi vaihtoehto.
Minä taas en käsitä, mitä kaltaistesi päässä liikkuu.

Ajatushan tuossa on ollut tärkein. Ystävä on halunnut hoitaa vastavuoroisesti oman osuutensa illalliskutsuissa.

Kaikki eivät ole hyviä ruoanlaittajia ja se pitäisi muidenkin tajuta. Minä en ainakaan tykkää sushista ja olen saanut myös usein kyläpaikoissa kamalia pizzoja, jotka on pilattu liialla pizzamausteella. Minä arvostan sitä, että ystävä kuitenkin kutsuu minut luokseen ja haluaa viettää aikaa seurassani. Syömiset ovat toissijaisia tapaamisissamme.

Voisin minäkin alkaa briljeeraamaan tapaamisissamme aina älylläni ja sitten jälkeenpäin selän takana puhua, kuin tyhmä ja hidashoksottiminen kaverini on. Mutta ymmärrän, ettei kaikki ole kaikessa yhtä hyviä, joten mitä hyötyisin siitä, että alan muille haukkumaan kaverini 'tyhmyyttä' tai olematonta ruoanlaittotaitoa tai erilaista miesmakua tai mitä vain, joka on eritavalla kuin minulla itselläni.
 
Jos kyseessä olisi ollut mikrolasagne, olisi aihetta ihmetellä ja ei olisi ok tarjota, mutta jos kyseessä olikin näistä kastikeaines/lasagnelevypaketeista tehtävä lasagne, niin miksi valittaa, miusta ihan ok tarjottava, vaikka salaatti olisi ollut toivottavaa.

Ap olisi kai sitten halunut pihviä tarjottavan.
 
Hiippari
On se aika työlästä vääntää niitä levyjä.. :D Joten valmiina tulee ostettua ne, jos ei mies niitä väännä ja enpä tarjottua ruokaa ole oppinut nirsoilemaan. Kyläilyssä on tärkeintä seura mutta toki hifistelijöiden kannattaisi kertoa etukäteen isäntäväelle toiveensa? Ei tulisi määkimistä jälkikäteen sitten..
Vaikka meillä syödään ns.kotiruokaa, erityisesti lihat ovat itse hankittuja pääosin ja kasvikset omasta maasta niin kyllä mulle maistuu se "laatikkolasagnekin". Joskus itsekin heitän jauhelihan, mausteet, purkkimurskan (juu, niitä tomaatteja jaksa keitellä ja talvella ovat aika kitkeriäkin monesti) ja sitä valkoista kastikettakin valmiina, juustoraaste pussista sekaan vaan. Hyvää on.

Ehkä ei kannata käydä kyläilemässä niillä, joita ennemmin arvostelee kuin ymmärtää erilaisuutta? :) Joillekin on iso homma se lasagnen kasauskin ja siinä ei ole mitään vikaa.
 
hnnp
Onko kyläilyt oikeasti vähentyneet siksi, et pelätään ettei vieraille kelpaa, vai siksi että ei enää viitsitä nähdä vähäisintäkään vaivaa toisen eteen?
Aika paljon kertoo ihmisestä jos hän kyläilee sen perusteella kuinka paljon ystävä, kaveri, sukulainen näkee vaivaa hänen eteensä.

Varmasti kyläilyn vähentymiseen on muitakin syitä kuin se että pelätään ettei vieraille kelpaa. Kiire ja se että aikaa varataan enemmän yksilöllisiin harrastuksiin kuin yhteisöllisyyteen on syistä varmasti yksi tärkeimmistä. Toinen syy on se että keskustelu tapahtuu jossakin sosiaalisessa mediassa. Kaverilta ei enää sanota kasvotusten, mä ehkä odotin että olisit tarjonnut jotakin muuta kuin valmislasagnea, toki tarjota ei tarjottavaa olisi tarvinnut laittaa ollenkaan, mä voisin vaikka opettaa sua tekemään hyvää lasagnea.
 
Eikö siinä rasiassa ole maustesekoitus joka heitetään jauhelihan sekaan eli jos olisi omasta kaapista laittanu mausteita sekaan niin se olisi ollut eri asia? Vai mitä siinä boxissa on joka tekee tästä ruuasta huijausta?
Mä en itse henkilökohtaisesti talvella syö kylmiä kasviksia joten en salaattia haluakaan. Ja jälkkärikin on aika turha.
 
Hiippari
Siinä laatikossa on valmiit levyt ja mausteseos, joka heitetään paistetun jauhelihan sekaan. + vettä, tomaattimurskaa. Oli ainakin ennen.
Sitten on valmiita valkokastikkeita erikseen myytävänä myös. :p
 
NAM!
Musta kaupan knorrin valmislasagne on herkkua! :p En ole ikinä saanut hyvää omatekoista lasagnea. Kaupan lasagne taas on tosi hyvää.

Mistä tulikin mieleen, että pistänpä jauhelihat paistumaan ja kaapista valmislasagnevärkit esiin :p
 

Yhteistyössä