Kaveri kutsui meidät syömään ja tarjosi valmislasagnea!

  • Viestiketjun aloittaja "hämmennys"
  • Ensimmäinen viesti
"katten"
Olen vähän yllättynyt, että näin monien mielestä valmis lasagnette on ihan fine illallisruoka ilman salaattia tms. Vaikkapa jauhelihakeitto ja ruisleipä olisi parempi. Ehkäpä jos on tottunut puolivalmiisiin eikä oikeasti osaa muuta ku paistaa jauhelihan ja sekoittaa ainekset tuntuu kaikki muu liian työläältä.. Joo.. Noh. Ei tämän takia ystävyyttä katkolle tarvitse laittaa. Minusta on kuitenkin ihan hyvä vähän pohtia sitä omaa emännöimistä/isännöimistä. Onko kyläilyt oikeasti vähentyneet siksi, et pelätään ettei vieraille kelpaa, vai siksi että ei enää viitsitä nähdä vähäisintäkään vaivaa toisen eteen?
Mikä tässä sinun ihmisiä "herättävässä" kirjoituksessa alkujaan on se tärkein? Oliko ongelma einesruoka vai "ystävässäsi" on monenlaista muutakin ärsyttävää? Oletko ehkä kateellinen hänen paremmasta elintasostaan, uusista huonekaluista, lomamatkasta, siis jostakin, joten päätit pukea kielteisyytesi tarttumalla siihen, mistä voit nyt häntä moitiskella? Et anna hänelle minkäänlaista armoa? Miksi?

Yhtä lailla minä voisin moittia ystävääni, joka on tarjonnut vuosikausia hänen luona käydessäni täsmälleen samanlaista, itse tehtyä sosekeittoa. En pidä siitä, se kertoo hänen liiankin pelkistystä makumaailmastaan, mutta se soppa tehdään aina minua odottaen ja lämmöllä. Meillä suomalaisilla kun tuppaa olemaan suurempia ongelmia osata enää kyläillä, käyttäytyä kauniisti toisiamme kohtaan ja kiittää kohteliaasti kivasta kyläreissusta. Oletko sinä muistanut jo kiittää ystävääsi emännyydestä?Veitkö tuliaisia? Osoititko käytökselläsi olevasi hänen vieraansa arvoinen? Vai naaman norsun veellä sörkkinyt haarukalla syötävää? Ehkä et saa sinne kutsua enää koskaan juuri siksi.
 
ap...
[QUOTE="katten";30566804]Mikä tässä sinun ihmisiä "herättävässä" kirjoituksessa alkujaan on se tärkein? Oliko ongelma einesruoka vai "ystävässäsi" on monenlaista muutakin ärsyttävää? Oletko ehkä kateellinen hänen paremmasta elintasostaan, uusista huonekaluista, lomamatkasta, siis jostakin, joten päätit pukea kielteisyytesi tarttumalla siihen, mistä voit nyt häntä moitiskella? Et anna hänelle minkäänlaista armoa? Miksi?

Yhtä lailla minä voisin moittia ystävääni, joka on tarjonnut vuosikausia hänen luona käydessäni täsmälleen samanlaista, itse tehtyä sosekeittoa. En pidä siitä, se kertoo hänen liiankin pelkistystä makumaailmastaan, mutta se soppa tehdään aina minua odottaen ja lämmöllä. Meillä suomalaisilla kun tuppaa olemaan suurempia ongelmia osata enää kyläillä, käyttäytyä kauniisti toisiamme kohtaan ja kiittää kohteliaasti kivasta kyläreissusta. Oletko sinä muistanut jo kiittää ystävääsi emännyydestä?Veitkö tuliaisia? Osoititko käytökselläsi olevasi hänen vieraansa arvoinen? Vai naaman norsun veellä sörkkinyt haarukalla syötävää? Ehkä et saa sinne kutsua enää koskaan juuri siksi.[/QUOTE]


Joo. Oot oikeassa. Olen todella kateellinen ihmiselle, joka tarjoilee puolivalmista mössöä ruokavieraille. Ihan sydäntä pistää.

Ja mulla on käytöstavat. Söin lautasen tyhjäksi, kiitin ruoasta ja kutsusta.
 
justjooaivan
teetkö noita pakettilasagneja sitten itsellesi? Jos et niin mikä sun ruoanlaitossa sitten oli sitä ylimääräistä vaivaa jota näit juuri vierasta varten. Ehkä hän näkikin enemmän vaivaa... Normaalisti olisi varmaan lykännyt mikroon vielä valmiimman lasagnen.

Ja ehkä ei vaan tajunnut tää sun emäntäs, että ruoka on sun kanssa se POINTTI, saattoi ihan luulla, että se on vaan sen seurustelun sivussa kiva yksityiskohta.
 
Pin
Sun kaverin mielestä se on hyvää ja halusi tarjota teille mieluistansa? Ei kaikki tajua edes tuollaisten päälle, että vieraille tarjoillaan tietynlaisia ruokia vaan ajattelee että kunhan jotain tarjotaan niin jees, vaikka pizzaa tilaavat. En mä näe tossa mitään kauheaa vaikken kyllä ihan einestä syö juuri koskaan. Piti vaan mainita kun palstan tuntien kohta mut haukutaan einestä syöväksi mulkeroksi tai vastaavaa. :D
 
  • Tykkää
Reactions: 4eliveto
"hmh"
Aloittajan kaltaisen ihmisen on varmasti tosi vaikea saada todellisia ystäviä. Niinpä on sitten otettava vastaan näköjään niidenkin kutsuja, joiden elämäntapoja ei aloittaja voi kuin arvostella ja kritisoida (vieläpä julkisesti).

Sääliksi käy.
 
"huoh"
Just. Olin ensin myös järkyttynyt että joku on kutsunut kotiinsa syömään ja tarjonnut VALMISlasagnea mutta sitten luin ketjua ja järkytyin kuinka idiootti ap on. Ensinnäkin on todella törkeää taivastella täällä kuinka huono ystäväsi on kun tarjosi lasagnea. En näe mitään väärää lasagnen tarjoamisessa vaikka kuinka on mausteseos kaupasta. Toki joo salaattia olis voinu olla. Et todellakaan ole ystäväsi arvoinen. Sääli juttu.

Tuli myös mieleen että ystäväsi ei tykännyt sun viini-illallisestasi ja halusi näpäyttää ja näyttää mistä itse olisi tykännyt.
 
[QUOTE="Samu";30593525]No munpa kaveri tarjos kerran jauhelihakeittoa, vaikka en syö sitä! Ei vaan ollut muistanut. Naurettiin vaan koko hommalle, ja vietettiin mukava ilta.[/QUOTE]

Kai sää tänne ryntäsit arvostelemaan ja taivaselemaan miten tyhmä ja moukka kaverisi ei muistanu asiaa ja kehtasi tarjota semmosta mitä sä et syö. Onhan tässä nähty monenlaista kotia ja tarjottavaa, pääasia tavata ihmisiä eikä mennä pöytään.
 
ap..
Palsta on täynnä melko kummallisia juntteja, joille epämääräiset mausteseokset ovat ilmeisesti"terveellistä perusruokaa", kaikenlisäksi vielä herkullistakin!

Jos kutsutaan SYÖMÄÄN, eikä vain kylään, niin kyllä se ruoka on myös aika isossa osassa. Ja mikä tahansa tuoreista raaka-aineista ilman arominvahventeita yms on ihan riittävää. Mut toki jos sitä on tottunut syömään niin se käy vaikka "vähän paremmasta" eli vieraille tarjottavasta..
 
"..."
No oisin ehkä väsännyt lasagnen ite ja tarjonnut salaattia lisäks. Mut lasagne onkin mun bravuuri!

Mutta ihan oikeasti.. Tosi surullista jos joku kokee sen jotenkin töykeänä ja onnettomana tarjota noin. Oliko se sen tapaamisen tarkoitus, että mennään syömään. Ihan sama vaikka tarjotaan mikropizzoja. Ehkä sit vähän kummastelisin, jos kaveri olis mainostanut tarjoavansa oikeen kunnon illallisen mut en mä siitä silti mihinkään palstalle marisis.
 
vierasn
Palsta on täynnä melko kummallisia juntteja, joille epämääräiset mausteseokset ovat ilmeisesti"terveellistä perusruokaa", kaikenlisäksi vielä herkullistakin!

Jos kutsutaan SYÖMÄÄN, eikä vain kylään, niin kyllä se ruoka on myös aika isossa osassa. Ja mikä tahansa tuoreista raaka-aineista ilman arominvahventeita yms on ihan riittävää. Mut toki jos sitä on tottunut syömään niin se käy vaikka "vähän paremmasta" eli vieraille tarjottavasta..
Minusta tämän ketjun suurin juntti olet sinä, jotka et tunnu tajuavan ystävyydestä mitään. Ja kannattaa lukea jotain käytösoppaita myös. Niissä kaikissa kerrotaan, kuinka käyttäytyä ettei tee etikettimokia. Ja sen lisäksi niissä erityisesti korostetaan ettei mikään moka ole niin iso, etteikö isompi käytösmoka ole se, että asiasta huomautetaan tai siihen tartutaan. Sivistynyt ihminen antaa mokien mennä huomaamatta.

Mutta tämä ketju tosiaan menee hullummaksi koko ajan. Ketjun alusta saa ihan erilaisen kuvan, kuin nyt tässä lopussa selviää että ne aromivahventeet ovatkin se isoin juttu, että ne tekevät ruuasta mössöä :O Sinä et varmaan käy ravintoloissakaan syömässä, paisti jossain huippumestoissa joissa liemet keitetään itse. Suomessa ihan hyvätkin ravintolat käyttävät armovahventeita kastikkeissaan, puhumattakaan kaikista etnisistä paikoista.

Toivon mukaan saat sanottua "ystävyytesi" irti, ei kannata juu mössökokkiin tuhlata aikaa.
 
Huohh
Mä en vieläkään ymmärrä miten se on PUOLIvalmista jos siinä on mausteseos ja ne levyt?
Aitopalstamamma kasvattaa itse yrttinsä ja tekee ruokansa vain tuoreista aineksista.

Oikeaoppisesti ne lasagnen levytkin pitää itse tehdä taikinasta ja kaulia rakkaudella! Muuten se on vilunkia kokkailussa.. Ihmetellään sitten ja valitetaan miten aika ei riitä mihinkään. Mutta se päteminen, se on tärkeintä ja muiden arvosteleminen.

Nykyään on noissa pakkauksissa muuten maininta ettei tiettyjä aromivahventeita käytetä niissä mutta eihän nuo ap:n kaltaiset vauhkoilijat sitä tiedä. :D
Mä pysyn yhä "junttina" mielelläni ja ostan ne levyt kaupasta, jos ei sitten luppoaikaa ole aivan tuhottomasti. Yleensä käytän aikani silti aivan muuhun.. Joskus niitä levyjä meilläkin tehdään, viinilasia tuhotessa samalla..
 
viera.s
Jos kutsutaan SYÖMÄÄN, eikä vain kylään, niin kyllä se ruoka on myös aika isossa osassa. Ja mikä tahansa tuoreista raaka-aineista ilman arominvahventeita yms on ihan riittävää. Mut toki jos sitä on tottunut syömään niin se käy vaikka "vähän paremmasta" eli vieraille tarjottavasta..
No minusta jos kutsutaan syömään se tarkoittaa vaan sitä, että vieraiden ei tarvitse syödä ennen kyläilyä. Sosiaalinen kanssakäyminen on meillä silti aina pääroolissa.

Mutta on sinun elämäsi aika vaikeaa noilla rajoitteilla. Täysin tuoreista raaka-aineista ilman arominvahventeita valmistettua ruokaa ei saa juuri koskaan, ellei itse kotona valmista. Minä en kyllä kammoa ruonanvalmistusta helpottavia puolivalmisteita enkä edes arominvahventeitä. Ei olisi minun lasagnenikaan sinulle kelvannut, koska käytän valmista tomaattimurskaa ja saatan jopa laittaa lihaliemikuution jauhelihakastikkeen joukkoon. :( Isompiin juhliin on otettu ruuat pitoapalvelusta, ei tehty itse ollenkaan. :(
 
vieras...
Tämä palsta on todella opettavainen. Ei ollut tullut mieleenkään, että pitäisi loukkaantua jos jossain perheessä käytetään aromivahventeita ja sitä tarjotaan vieraille. Minä olen ollut kylässä jossa tarjottiin valmislasagnea, ja minulle jäi tietämättömyyttäni tosi hyvä fiilis kyläilystä: kaksi pienten lasten äitiä sai rauhassa jutella ruokapöydässä ja meillä oli mukavaa. Maha tuli täyteen ja kiireetön fiilis jäi mieleen.

Jso olisin ap, ilmoittaisin kyllä aina emännälle, että aromivahventeet ovat sellainen no-no, että jos niitä käyttää, niin kannattaa jättää vierailun väliin tai muuten haukut tarjoiluja julkisesti.
 

Yhteistyössä