Kerrostaloasunto ilman hissiä, ilman parveketta ja saunaa. Onko järkevää edes ajatella perheasunnoksi?

En tiedä onko tyhmä edes kysyä, mutta kaipailen mielipiteitä. Eli olisimme muuttamassa toiseen kaupunkiin, vuokralle, joka muuten olisi kiva asunto, mutta on siis 3 kerroksessa, ilman hissiä ja ilman parveketta. Eikä saunaakaan olis.
Isompi lapsi täyttää 4v. ja toinen vasta vauva. Oon miettinyt miten nukuttaisin vauvaa ulkona kun parveketta ei ole. Siis en oikeestaan mitenkään: /
Mitenköhän "rapuissa ravaaminen" onnistuu lasten kanssa...?
Kertokaa kokemuksia miten ootte pärjänneet, onko vaan asenne kysymys vai vaikuttaako oikeesti arkeen liikaa?
 
"Misty"
Itse en tarvitse parveketta enkä saunaa mihinkään, ja ei se hissikään yhden lapsen (vauvan) kanssa ihan mahdottomuus ole, miinus kuitenkin. Isompi lapsihan nyt osaa jo portaat kävellä, ja hyvää liikuntaa se on aikuisillekin! :) Mutta en tiedä, ehkä jos hinta olisi niin hyvä etten voisi kieltäytyä, voisin harkitakin.
 
"vieras"
Jos asunto olisi aivan mahtava, niin joo. Muuten ei.
Saunaa en tartte (varmaan on yhtiöllä), hissiäkään en välttämättä (ruokakauppa+vauva..?) ja parvekkeet on usein epäkäytännöllisiä muutenkin (kuumia, kylmiä, pieniä, varjoisia..).

Vauvaa ei ole pakko nukuttaa ulkona. 4 v kävelee raput (halutessaan).
 
Jos vaan muita vaihtoehtoja on niin en muuttaisi. Jotenkin "inhottaa" asunnot, joissa ei ole parveketta. Tosin enpä itsekään ole parvekkeella käynyt aikoihin, mutta siltikin. Pienten lasten kanssa hissi olisi varmaan kiva, mutta enemmän haittaisi parveekkeettomuus. Tosin jos on tarkoitus asua vain lyhyehkö aika niin voisin muuttaa, mutta ns. "pysyvästi" en ainakaan mielellään.
 
--
Parvekkeella nukuttaminen voi olla vähän niin ja näin muutenkin. Huonolla säkällä naapurissa asuu ketjupolttaja tai on kova liikenteen meteli.

Mutta en kyllä muuttaisi itse. Saunasta voisin luopua, mutta hissi ja käyttäkelpoinen, mukava parveke olisi aika lailla perusedellytyksiä.
 
.
Me asutaann nelivuotiaan kanssa tuollaisessa asunnossa, tosin ei ole vauvaa mutta kuitenkin.
En koe vaikeaksi, lapsi kyllä kävelee portaat ja kauppakasseja yms. voi kantaa useammassa erässä ylös.
 
Olisi siis vuokra-asunto, kaupungin keskustassa. Asunto on tosi vanha, mutta rempattu tosi kivaksi, joten miellyttää muuten, neliöitäkin ihan tarpeeksi. Haluaisin tosi kovasti sellaisen asunnon joka miellyttää silmää, kun kuitenkin oon päivät lasten kans kotona.
Raput ei itseäni haittaa, mielellään kävelen niitä ja mies oli sitä mieltä että kauppareissut käydään yhdessä, ettei mun tarttis kantaa mitään kauppakasseja...
Sijainti olis myös täydellinen muuten...
 
...
4 vuotias kyllä kävelee mutta vauva ei pitkään aikaan ja ainakin meillä kaukaloa tällä hetkellä tosi raskasta kantaa(vauva7kk). ja jos pitäis vielä jotain kassia lisäksi nii ei onnistuis multa ainakaan.tietty kaupassahan voi käydä sitten ilman lapsia. mutta musta varmaan tulis tosi laiska ulos lähtijä jos asuisin vastaavassa asunnossa.
 
Kaverin asunto vastaa muuten tuota, mutta siinä kylläkin on parveke. Eli kolmas asuinkerros (vastaa neljättä jos lasketaan maantasalta), ei hissiä, ei saunaa. Ja kummasti ovat pärjänneet, lapset nyt n. 6kk ja 2,5v, eli kumpikaan ei yksinään pärjää rapussa. Isommat kauppareissut tekee muiden avustuksella, pienemmät kävellen rattaiden kanssa. On siis yksin lasten kanssa (leski). Rattaat on maan tasalla vaunuvarastossa, muuten kaikki kannetaan sinne yläkerroksiin asti.
 
uuuui
viis kerta päiväs,
viis kerrost kerrallas,
on kuin juoksis tunnin
kolme kerta viikos.

no, en tiedä osasinko oikein tuota kuntoilulorua, tuskin.
mutta jos haluat terveyttäsi edistää, muutat.
Kun kaikki kauppaostokset ei ole harteillasi yksin.

Myös se kassien kantaminen käy kuntoilusta, eli painonnostosta.
Jotenkin haluat varmaan kuitenkin liikkua muutenkin.
Ajansäästöä hyötyliikunnasta tulee aina, ja tuossa on jo kuntoliikunnan elementtejä, tosiaan.

Kai terve, nuori (?) ihminen nyt kasseja voi vähän kantaa ja niin hoitaa itseään samalla.

Nimimerkki: SAman tehnyt päiväkodin "vauvalassa", joka tosin oli vain 2. kerroksessa...mutta...puimme vaavelin 2 x joka päivä ja veimme alas pihalle, sekä toimme takaisin sisään.
 
Mikä ettei, ei sitä muksua tartte välttämättä pihalla nukuttaa ja ilman saunaakin pärjää.. :) Jos muuten miellyttää niin mikä ettei...

Ja se vastaaja ?, aika moni suomen maassa asuu kerrostalossa jossa ei ole hissiä ja hyvin ne muutkin pärjää.. :)
 
sauna ei oo välttämättömyys. Aikasemmin oon aina "vaatinut" sen sauna, mut oikeestaan turhaan koska ollaan tänä talvena lämmitetty sitä...ööö...3 kertaa. Ehkä sen on vaan sellainen suomalaisjuttu, että sellainen pitää olla =)
Mullakin oli pakottava tarve saada sauna. Sain ja ostin kiukaaseen uudet kivet. Asuin siinä asunnossa vuoden, enkä saunonut kertaakaan :D

Seuraavassa asunnossa ei saunaa ollut ja silloin sitä vähän kaipasi...toisaalta nyt kun se taas on, niin melko vähän siellä tulee oltua. Ehkäpä sitten enempi, kun lapset on vähän isompia ja saa saunoa rauhassa :D
 
"puuhk"
Me asutaan tällä hetkellä hissittömän kerrotalon kolmannessa kerroksessa (1. kerros maan tasalla). Mulla on puolivuotias ja kohta kaksivuotias lapsi. Saunaa ei ole ja kumpikaan lapsi ei ole kertaakaan nukkunut parvekkeella (todella kapea). Ja mitään ongelmia ei ole hissin, saunan tai parvekkeen takia ollut.

Kauppareissut teen yleensä miehen ollessa töissä. Kun tulen kaupasta autolla, vien joko pikaisesti kauppakassit (2-5 kassia) ylös eteiseen lasten ollessa autossa nukkumassa tai jos ovat hereillä vien kassit vain ala-aulaan ja haen sitten lapset ylös ja juoksen hakemaan kassit alhaalta. Asuinalueemme on rauhallinen ja uskallan jättää lapset minuutiksi lukittuun autoon. Ylös menemme vielä yksi lapsi toisessa kainalossa ja toinen toisessa. Isompi osaa jo kävellä portaita, mutta on niin hidas etten yleensä kauppareissujen yhteydessä jaksa odotella.

Joten mä en osaa nähdä ongelmaa näiden asioiden valossa. Kai sitä kaikkeen tottuu.
 
uuuui
No hissittömiä kerrostaloja on vaikka kuinka ja melkoisen tyhjillään olisivat jos kaikki varautuisivat jalan katkeamiseen :D
mua nauratti toi sama kyllä :) ja noissahan asuu vanhoja, sairaita, jopa osin liikuntavammaisia ihmisiäkin...ja toinen asia, mikä tuli mieleen ihan muuten vaan:

on noita luhtitaloja myös, missä koti sijaitsee toisessa krs.ssa, ja täytyy hiipata ylös raput, tai kahdetkin, ulkoilmassa.
No, sehän ei ole tietenkään sama kuin neljä kerrosta mutta kuitenkin...
 

Yhteistyössä