Kesäkuun kastehelmet 2012

Mä kanssa täällä taustalla oon käynyt lukemassa teidän juttuja, mut kirjoittaminen on aina jäänyt. Fb:n puolella enemmänkin kirjoittelen.

Mua kans kiinnostaa Teris missä päin asut? Meiltä Hämeenlinnaan on n. 60 km ja ajallisesti ajaa n. 40 min eli ei oo paha nakki sinne ajella jos joskus joku haluu siellä treffata. :)

Meillä kovasti jutellaan, päristään syljen kanssa, noustaan kyynärnojaan, käännytään kyljelle ja melkein jo selältä vatsalleen, ainut vaan ettei yläruumis vielä käänny. Hassun näköistä kun alaruumis on mahallaan ja yläruumis sit kyljellään. Masullaan neiti kyl viihtyy loistavasti. Eka alahammas näkyy ikenen alla, mut ei oo vielä tullut läpi.

Rintalakkoilua on täälläkin toisinaan ollut ilmassa, mutta onneks on toistaiseksi mennyt päivässä ohi. Yöt menee pääsääntöisesti parilla kolmella syötöllä, mutta viime yönä oli poikkeus ja söi vain kerran tai no kaks kertaa, mut toinen oli aamulla 6.10.

Mitään kiinteää päivärytmiä meillä ei ole, mutta aikalaila jaksaa valvoa n. 1,5-2h kerrallaan ja sit nukutaan vaihdellen 0,5-2h päikkäreitä.

Tällastä tänne. Mies on nyt reissussa töiden puolesta pari päivää ja mie koitan pärjätä täällä näiden kahden epelin kanssa ja tehdä samalla surutyötä. Ukki nukkui viime yönä pois. Pitää vaan koittaa pitää ajatukset muualla, jotta saa touhuttua lapsosten kanssa.

Mupelo ja neitonen reilut 3,5 kk
 
Miten teillä, joiden vauvat nukkuu jo yöt putkeensa syömättä, herääkö vauva yhtään edes tuhtaamaan, vai nukkuvatko he ihan hissukseen koko yön?
Meillä heräillään vielä 2-3 kertaa syömään, mutta aamuyökin on pelkkää tuhtaamista ja tuttia tarvii laittaa ja välillä rauhoittuu vaan tissille, vaikkei niin nälkäiseltä tunnukkaan. Pari yötä oli tossa n. kk sitten, kun poika heräs vaan kerran syömään siellä 4.30 aikaan ja nukkui sikeesti koko yönsä muuten, mutta siinä ne sitten olikin, yöt ovat tuhtaamista ja vehtaamista alvariinsa, tahtois niiiin jo nukkua kunnon yöunia :kieh: ;)
 
Mä en myöskään oo fb-ryhmässä, kun en halua omalla naamallani esiintyä (niin huonot jutut...)

Mupelolle osanotot ukin vuoksi :hug:

Ja antibioottikuurilaisille tsempit! Meillä tyttö on ollut nuhassa jo kohta kuukauden! Just tajusin että tyttö oli kipeä jo 3 kk neuvolassa ja ens viikolla on tulossa 4 kk neuvola. Räkäisyys vaan tuntuu pahenevan ja tyttö meinaa oksentaa kun limaa valuu kurkkuun. Keittosuolasuihke vähän auttaa, mutta ei tietenkään poista sitä varsinaista tautia.

Mä käytin kans aluksi rintakumia, kun tyttö ei saanut kieltä muuten oikeaan asentoon nännin alle. Jälkikäteen voin sanoa, että vauvalla oli aluksi kireä kielijänne, minkä takia imetys teki tosi kipeää, mutta vähitellen se siitä ilmeisesti venyi ja nyt imetys sujuu oikein hyvin. Rintakumin jätin pois kun imuote alkoi olla oikea. Esikoisella käytin aluksi rintakumia matalien nännien vuoksi. Oma puljaamisensahan niiden kumien kanssa on.

jkoo, mä en ainakaan oo kuullut että vauva yöllä sängyssä tuhtais, kuvittelen että nukkuu siellä hiljaa koko yön. Mutta voihan olla, en vain herää siihen :saint: Tyttö ei myöskään pissaa öisin ollenkaan, herää aina kuivalla vaipalla. Päivällä kyllä sit kitisee ja pissaa senkin edestä...
 
  • Tykkää
Reactions: Mupelo
Mukavaa viikonalkua kaikille!

Tuosta rytmistä ja mökkiintymisestä Ollaan silloin tällöin toisinaa oltu jossain liikenteessä tytön päikkäreiden aikaan ja se kostautuu illalla. Vänistään ja vänötetään puoleen yöhön,kun yleensä 22:30 tyttö käy yöunille.( Herää syömään 03-04 välillä ja sitten 06-07 ja nukkuu vielä 9:30.)
Se väninä johtunee siitä,että normirytmissä nukkuu 11-12 välillä 30min. ja sit 13-14 aikaan käy 2 päikkäreille ja jos lähdetään esim. kauppaan tuolloin 13 maissa,niin tyttö nukkuu automatkan ja kauppa-reissun ajan ja sitten heräileekin kun kotiin tullaan n.tunnin päästä. Sit tyttö käy 30min.-1h unille taas 15 maissa,mikä on normaali päikkäreiltä heräämisaika..Ja tuota rataa jatkuis unet iltaa kohti.
Tokiha sitä vois muuttaakin niin että herättäis 8 maissa ja tietysti illalla sit aiemmin päästäs nukkumaan..:rolleyes: Tokihan tästä saa itteesä vaan syyttää,kun haluaa keksiä tekosyitä.:stick: Mä olen kyllä äärettömän huonokin tekemään aloitteita yhtään mihinkään,saati tutustumaan ihmisiin..


Meillä tyty pärisee ja pörisee sylki lentäen. Kovasti nyrkkiä luputellaan ja toisinaan työntää koko nyrkin suuhunsa,niin että yökkää..?
Sängyllä kääntyilee helpostikin selältä mahalleen,mutta lattialla ei niin mielellään rupee pungertamaan. Hienosti kannattelee päätää ja kyynärnojaankin nousee toisinaan.
Ääneen nauru puuttuu vielä,mutta hihkua koittaa, tosin ikäänkuin sisäänpäin eli kuin haukkais ilmaa :) Kovasti sylissä pitäs kannella ympäri tätä pientä 47m2 kaksioo :)vampire: ) eikä ns. vauva-asennossa "pitkällään" enää sylissä viihdy. Sohvallakin kun istun,niin tyttö koittaa pingertää istumaan itsekin..
Kyllä se vaan tämä aika juoksee. Ensi ma on viikko siitä kun tyttö sai alkunsa eräässä korpihotellissa pohjois-karjalassa..;) Ja vain 3vkoa ennen tuota oltiin miehen kanssa epäonnistuneessa IVF-hoidossa munasolujen punktiossa. Nyt tyttö on jo 3,5kk ja hihkuu isälleen tuossa vieressä :heart:
Ihmeellistä miten elämä voikin yllättää..Selittämätöntä lapsettomuutta yli 8 vuotta,kaksi kemiallista takana ja sitten tärppi luomusti kun oli aika luovuttaa :) En voi kyllä Luojaa tarpeeksi koskaan kiittää siitä,että Elle meille annettiin..Ihan kyyneleet nousee silmiin..:heart::)

Kenelläkään vinkkejä miten sais tytön taas pullosta juomaan..? Pääsis vaikka sinne zumbaan kerran viikossa ;) Ei vaan tunnu osaavan imeä pullon tutista..?



Nyt emmerdalea ja vissiin vettä ja banaania kyytipojiksi. Dietti alko tässä talossa tänään,että ei mässyjä telkun ääressä.:vampire:



Tipetsu ja Elle
 
Viimeksi muokattu:
Tipetsu, ihana kuulla, että lapsettomuusruljanssin ja pettymyksen jälkeen teillä tärppäsikin sit luomusti! Mulla taustalla sekundaarinen lapsettomuus ja hoitojen kautta ollaan nyt kaksilapsinen perhe.

Meillä oli kans tosi opettelua tuttipullon kanssa, mutta testaamalla todettiin, että Nuk-merkkinen luonnonkuminen pullotutti on ainoa joka kelpaa. Ja sekin pitää tarjota tosi varoen, kutitella huulia ja odottaa että tyttö itse ottaa sen suuhun, ihan kuin rintaa tarjotessa. Monta iltaa treenattiin ja vieläkin tyttö syö tosi hitaasti pullosta: Puoli tuntia hyvinkin menee desiin juomiseen... :popcorn:
 
jkoo Meidän jätkä nukkuu kyllä koko yön ilman tuttia.. Aamulla voi sitä ähistä ja jatkaa sen kans unia n.tunnin verran. :) ..tai voi toki olla, että en herää jos jotai ähisee.. Mutta, ei ainakaa kovin kovaa touhaa ku en herää. Oon huomannu, että kaikkeen poikkeevaan herään..esim. kerran puklas yöllä ja puklu jäi seilaamaan tonne johonki välille. Siihen ääneen oli jäätävää herätä ku pelästy, että toinen tukehtuu. Mutta, eipä siinä mitää, poitsu vaa jatko unia ku sai puklut nieltyä. Huh! :)
 
Tipetsu: Ei lähde. Esikoisen odotusaikana taas lähti sitäkin enemmän. Miehen sisko, joka on kampaaja, kiertoi, että päässä on ihan kaljuja kohtia juuri tuon hiustenlähdön takia. Mut kyl ne sit kasvaa takas =)
 
No hiukset lähtee, mutta en imetä. Sehän johtuu hormonituotannosta synnytyksen jälkeen imetti tai ei. Mulla lähtee kauheesti, mutta onhan ne ollukki ettei raskausaikana lähekkää nii paljo hiuksia. Nyt sitte oikeen urakalla.

Mula on yks ongelma... aloitin Yasmin pillerien oton ku alko viimes kuukautiset ja vuoto on ny kestäny sitte jo 2 viikkoa! :p Sitä ennen tuli 2 kuukautiset ihan normaalit suunnilleen. Vieläki tulee vuodon mukana semmosta sitkale limaa... Loppus ny ennen seuraavia kuukautisia edes tää vuoto :O

Meillä on vauva alkanut heräileen yöllä. Meni illalla nukkuun siinä ysiltä. Heräs puolenyön jälkeen, sit heräs neljältä ja puol seiskalta.
Tänään on 4kk nla.
Perjantaina aloitetaan perunan maistelu

Hei mikä se on se fb ryhmän nimi. Mäki haluun sinne :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Madde84
Lammilla asustelen et täältä menee reilu 30 min hämeenlinnaan. Mulla unettomuus jatkuu jo yli viikko etten ole kunnolla nukkunut :( onneksi poju nukkuu paremmin.
Mä olen niin hurahtanut hääsuunnitteluun että ajatukset pyörii yölläkin, hullua..
Eilen poika kääntyi ekan kerran masulleen, käsi jäi vielä hassusti alle, harjotus on näköjään tepsinyt. Mitenhän sais vielä oman unirytmin kuntoon..
 
Viime viikolla meillä tosiaan oli 4kk neuvola. Painoa 6225g (5450g) ja pituutta 64cm (60cm). Terkkari meinasi tuohon tiheämpään yöheräämiseen että kyseessä voi olla tiheän imun kausi tai motorisen kehityksen aiheuttama rauhattomuus tai sitten molempia. Kiinteitä ei ole kasvun puolesta vielä pakko aloittaa, mutta mikäli minusta tuntuu että en tuota tiheämpää heräämistä jaksa niin voin aloittaa jo kiinteät. Ajattelin kuitenkin kestää nuo tiheämmät heräämiset, vielä en halua kiinteitä aloittaa.

Tyttö on hienosti kehittynyt motorisesti. Vatsalleen käännytään jo molempien kylkien kautta, korkeassa kyynärnojassa on vatsallaan ja päätä kannattelee hienosti. Vielä ei ole tyttö käsittänyt että vatsaltaan voi kääntyä takaisin selälleen, mutta eiköhän sekin jossain vaiheessa tule :) Nyt on myös alkanut kurkottamaan leluja kohti joten jos lelusta saa kiinni, niin suuhun se menee. :)

Väsymys on itsellä aika kova tällä hetkellä ja motivaatiota muun kuin vauvan hoitamiseen ei ole. Ja koti on kyllä juuri sen näköinen, mutta olkoot!
 
Muumimamma: Tsemppiä, mutta muista, että tiheen imun kausi ei yleensä kestä kovin pitkään. Esikoinen heräs parin viikon ajan tunnin välein syömään kunnes tajusin ettei maito enää yksinään riitä. Heti kun alko saamaan kiinteitä tai siis oikeastaan perunaa iltapalas, palas yösyömiset aiempaan 3-4h rytmiin.
 
Mulla myös lähtee hiukset päästä! Suihkukaivo ja lavuaari on täynnä hiuksia.

Meillä on pullosta juominen ottanut takapakkia :x Taas tänään, kuten viikko sittenkin, tyttö oli huutanut suoraa huutoa 45 min mun ollessa harrastuksessa, eikä ollut suostunut ottamaan tuttipullosta hörppyäkään. Viikonloppuna oli tarkoitus mennä yksiin juhliin ja mun vanhempien hoitaa tyttöä, mutta huonolta näyttää :headwall: Mies myös sanoi, että jollei tuttipullosta juominen ala sujua, niin vauva lähtee tästä lähtien mun musiikkiharrastukseen mukaan.

Tänään sain lääkäriltä diagnoosin jo kuukauden puuduksissa olleille sormille: rannekanavaoireyhtymä :kieh: Hoitona aluksi yölasta ja päivisinkin pitäisi välttää rasitusta. Myös lähete fysioterapeutille tuli jumissa olevien hartioiden vuoksi.
 
moikka! en ole kirjotellut tänne pitkäänaikaan,meillä muuttopuuhia,kun ollaan muuttamassa Tampereelta Kangasalle,onko kukaan muutes sieltä?

Meillä poika on syötävän ihana,nyt lähipäivinä alkanut jokelteleen enemmän ja enemmän,masullaan ei kauaa viihdy,kannattelee jo suht hyvin päätä,selällään siis viihtyy parhaiten,ja on kova potkimaan,ja nyrkkeilemään;)
nauruakin ollaan jo saatu kuulla,ja voi että siinä tulee kyyneleet silmiin.

Meillä yörytmi on jokseenkin tämmöinen: nukahtaa 22-23 välillä,ja herää 6-7 aikaan syömään,jonka jälkeen nukkuu vielä 2h unet.
Eli mulle itellenikin aivan sopiva.

mietin et pitäislö kokeilla tuota velliä,iltasin jos antais? antaako kukaan?
mitä on tuhtaaminen? sitä et sängyssä unenpöpperössä tuhisee vai?
outo nimi mulle:D
 
Käytiin eilen 3kk neuvolassa (3kk ja 9 päivän ikäisenä) saamassa ne kaikki rokotukset, sen jälkeen mulla oli heti aika kierukan laittoon... No poikahan huusi täyttä kurkkua eikä edes tissille pääsy auttanut joten oli kiva odotella vuoroa... Onneksi se huuto toi yhden innokkaan terveydenhoitaja paikalle joka lupasi sylitellä vauvaa mun ollessa lääkärissä ja poika rauhoittuikin juuri ennen vuoroani mutta huuto olisi kyllä tullut jos olisi pitänyt vaunuihin laittaa joten kiitollinen olin apukäsistä =).

3kk mitat olivat sitten ihan komiat 66cm ja 7,1kg eli pitkänä ja hoikkana kasvaa, kyllä on saanut jo vaatteita paljon pakata pois.

Maikki: mulle tuli toi rannekanavaoireyhtymä juuri ennen synnytystä ja oletin että lähtisi pois synnytyksen jälkeen mutta yli kuukausi siihen meni että parani kokonaan. Todella ärsyttävää kun käsi/sormet ovat koko ajan puuduksissa. Toivottavasti sulla hoito auttaa!

PieniTytönTylleröinen: miksi ajattelit velliä antaa jos teillä noin hienosti nukutaan? Mä en ole antanut noille kahdelle isommalle koskaan velliä vaan aloitin sitten samantien puurolla kun kiinteitä otin mukaan.
 
Uih, kaikki muut taitavat jo tosissaan nousta kyynärnojaan ja kannatella masullaan päätään kunnolla, paitsi tää oma mukelo.
Hyvin harvoin viihtyy masullaan edes vartin, usein vain masulleen laitosta seuraa järjettömät itkupotkuraivarit. Selällään nykyään tykkää olla lattialla, ennen ei suostunut edes siihen.
Muuten kai ihan normaalisti kehittynyt, nauraa ääneen, tavoittelee esineitä ja jonkin verran heiluttelee niitä, yleensä tosissaan kaikki löytää tien suuhun.
 
Kylläpä täällä on hyvin nukkuvia ja rytmisiäkin vauvoja! Meidän tämä tyttö on meidän kolmesta PARAS nukkumaan, ja herää syömään nyt miltei 4kk iässä 3 kertaa yössä. jkoo: Sen lisäksi aamuisin itkee vatsavaivoja hyvin usein, ähisee ja heräilee ja joskus tosiaan imetän vähän tuolloinkin. Viisikin kertaa syö yössä siis. Ja yö on meillä nyt n.21-07:30. Että lyhentynyt sekin :D Mutta pelolla vähän odottelen, jos uusia taitoja opitaan, että miten tällä tytöllä uniin vaikuttaa. Edelliset ovat alkaneet viisikuisina nukkua huonommin, kun ovat tajunneet osaavansa kääntyä ja että maailma on iso ja voisi osata liikkuakin.

Kun esikoinen oli vauva, usein itkuinen (aluksi koliikki, sittemmin vähän yliherkkä tapaus :)) ja huono nukkuja, en voinut käydäkään tällaisilla nettipalstoilla, koska muiden vauvat tuntuivat olevan aurinkoisia ja helppoja ja nukkuivat yöt jne. Jotenkin mua alkoi masentaa ja tuli vähän fiilis, että onko mun äitiydessä jotain vikaa, kun vauva on haastavampi kuin muilla :/

Tyttö kakkaa edelleen keskimäärin 4-5krt/päivässä, kakka liki kokonaan imeytyy vaippaan ja nyt on usein ihan vihreää. Onko teidän vauvoilla näin löysää kakka? Tiedän, että imetyksellä olevilla kakka voi olla melko löysääkin, mutta vähän epäilyttää :( Mahavaivat herättävät toisinaan päikkäreiltäkin, itkee unissaan yms. Ihan samaa kaavaa kuin isosiskoilla. Harkitsen tässä, että pitäisikö kuitenkin kokeilla maidotonta ruokavaliota. Mun mielestä tämä vatsahärdelli on ollut pahimmillaan, kun oon edellisenä päivänä juonut raakaa maitoa kahvin seassa / syönyt suklaata / syönyt kermarahkaa tms. missä on "raakaa" maitoa.

Wolf's tear: ei meidänkään tyttö paljon mahallaan viihdy. Pieniä aikoja kerrallaan. Ei ees varttia :D Päätä jaksaa vain vähän aikaa pitää ylhäällä kerrallaan ja "nokkii". En uskalla esim. paljaalle lattialle kyllä mahalleen ees laittaa, kun yhtäkkiä ei sit jaksakaan päätä kannatella. Käsistä nostettaessa pää seuraa nyt mukana kyllä, ainakin toisinaan :) Ollaan nyt vähän sentään treenattu. Edelliset lapset olivat jo varhemmin paljon enemmän lattialla ja keskimmäinen piti päätään tällä tavoin jo alle 3kk iässä kuin tämä vauva nyt miltei 4kk. Pulauttelun ja nieleskelyn vuoksi ei siis selälläänkään oikein pidetty. Kummasti samaan aikaan, kun vatsa alkoi toimia monta kertaa päivässä, pulauttelukin väheni lähes olemattomiin. Nyt ei (kopkop) kunnon oksennusta ole tainnut tulla liki 2 viikkoon enää!
 
Käytiin tänään MLL:n imetystukiryhmässä, paikalla vetäjän lisäksi oli vain toinen äiti vauvansa kanssa, mutta mukavaa oli silti. Oli kiva saada vähän vertaistukea, koska musta tuntuu että kaikki mun tuntemani vauvalliset lopettaa imetyksen/siirtyvät osittaisimetykseen ja tuolla oli ihana nähdä kaksi äitiä jotka olivat neljä lasta imettäneet pitkään (tai heillä oli neljännet nyt imeväisikäisiä vielä). Sinänsä mulla ei mitään ongelmia ole nyt imetyksen kanssa, rintaraivareista selvittiin hengissä ja nyt imetys tuntuu helpommalta, mutta ainahan imetyksestä jotain uutta voi oppia ja kun tää on vasta eka lapsi niin sitä opittavaa on varmaan paljonkin. Suosittelen lämpimästi käymään itu-ryhmässä, jos sellaisia on teidän paikkakunnillanne. :) Ehkä joku on jo käynytkin? Onko kenelläkään mulla imettäjällä sellainen vähän yksinäinen olo eli tuntuu, ettei "kukaan muu" kavereista/tutuista imetä, eikä sitten enää oikeen uskalla puhua mistään imetykseen liittyvästä heidän kanssaan ettei vaan syyllistäisi tmv?

Pullosta syöttämistä kokeilin huvikseni eilen. Lypsin n 40 ml maitoani ja yritin tarjota pojalle, muttei se tajunnut miten siitä pullosta kuuluu juoda. Oli aika hauskan näköistä. :D No, ei se haittaa kun en meinannut pullolle opettaakaan, mutta tulihan kokeiltua sekin. Tuttiakaan ei huoli, pari erilaista ollaan kokeiltu, mutta en edes erityisemmin halua tai pidä tarpeellisena että oppisi tutille eli en pakottamalla aio tutille opettaa (mies olisi halunnut että poika syö tuttia).

PieniTytönTylleröinen Mä en anna, enkä aio antaa, velliä pojalleni. Vaikka heräisi tunnin välein öisin en antaisi kuin tissiä vain. ;) Puuroa ajattelin sitten antaa kun poika on 6 kk.

Aanna Mun vauva reagoi maitoon kans, ja maidoton dieetti on auttanut. Nyt oon voinut taas syödä esim. juustoa, mutta raaka maito ei käy vieläkään. Tollasta vihreää kakkaa oli meillä silloin, kun oli ilmavaivoja esim. just tosta mun maidonjuonnista johtuen.
 
Pieni tytön tylleröinen: Täällä ei esikoinen saanut lainkaan velliä kun ei huolinut enkä kyllä ajatellut tällekään antaa. Ravintosisältö ei oo yhtään sen kummoisempi kuin maidossa, joten miksi sitä sitten turhaa antamaan. Ja jos teillä kerran nukutaan vielä noin loistavasti niin itse en ainakaan näe aihetta antaa velliä

Maidah: Meilläkään ei neitonen huoli tuttia. Pulloa ei olla edes kokeilla, enkä näe kyllä aiheelliseksikaan. Testataan sitten suoraan vaikka venttiilillistä nokkamukia. ITU-ryhmässä en ole käynyt, mutta itse olen saanut apua imetustukilistan nettisivuilta. Esikoisen aikaa stressasin aika paljon just noista rintaraivareista ym. mutta nyt kakkosen kohdalla oon paljon rennompi ja luottavaisempi. Jos neidille ei kelpaa tissi, niin kyllä se jossain vaiheessa maistuu eli en tuputa, vaan kokeilen myöhemmin uudelleen, josko kelpais.

Neiti viikon päästä jo 4 kk. Toissa päivänä oppi kääntymään selältä vatsalleen sekä on kovasti kiinnostunut leikkimaton kaaressa roikkuvista leluista. Täysimetyksellä mennään ainakin toistaiseksi, kiirettä soseiden aloittamiseen ei ole.
 
Maidah: oleko ollut täysin maidottomalla ruokavaliolla, siis katsonut mm. ettei leivissä oo maitojauhetta tai jossain muussa maitoproteiinia yms.? Todellakin vähän harkitsen, pitäisikö kokeilla maidotonta. Nyt vältän raakaa maitoa. Meillä ilmavaivoja oli toooodella paljon (siis paukkuja tuli sarjatulena tyyliin 15sek kerrallaan ja sitten vähän ajan päästä taas uusi sarja) ja unet menivät ihan hulluiksi, etenkin päiväunet, kun käytin sen. n. 0,5dl raakaa maitoa päivässä (alkuimetyksessä en käyttänyt oikeastaan ollenkaan raakaa maitoa, satunnaisesti vain jossain jälkkärissä tmv.). Jugurtteja syön paljon, ja puuron teen puoliksi maitoon joka aamu. Pitää kokeilla vesipuuroa ja jättää jugut pois. Keskimmäisen maitoallergia oli sitten jo vajaa 1v niin lievä, ettei altistuksessa saanut oireita, vasta viiveellä. Ja vain vatsaoireita oli silloinkin, ei minkäänlaista ihottumaa. No, pylly punoitti sitten lisäksi, kun käytti paljon maitoa, ja kakka "poltti" ihon heti punaiseksi. Samoin monet muut ruoka-aineet aiheuttivat punoitusta. Mutta edelleen 4v:na 2dl raakaa maitoa päivässä jo löysentää vatsan vähän kuralle. Ruuassa sietää kypsennettyä maitoa ja hapanmaitotuotteet menevät ok. Niin ja Maidah: oliko teillä ero kakkaamisen tiheydessä tai kakan löysyydessä, kun vaihdoit ruokavaliota?

Imetyksestä: mulla oli esikoisen vauva-aikaan myös sellainen tilanne, etten tiennyt ketään täysimettäjiä, äitejä tiesin muutenkin vähän. Rintaraivarit olivat esikoisella melkoiset! Netistä sain apua, ja imetystä jatkettiin raivareista huolimatta. Ehkä asiassa auttoi sekin, ettei pullokaan enää ollut vauvalle tuttu eikä suostunut siitäkään oikein juomaan. En kyllä ihan heti sitä kokeillutkaan, vasta terkkarin toiveesta, ettei vauva sitten ois ollut kipeä (ei vaikuttanut muuten kipeältä, kunhan kiukkuili siis). Myöhemmin vauva sai sitten "lusikkaraivarit" ja kieltäytyi syömästä lusikasta, tätä kesti viikon!! Olen imettänyt molempia isompia lapsia 1v ikään asti, tietysti loppuajasta vain iltaisin. Nyt olisi sama tavoite. Onneksi imetys alkoi sujua hyvin siitä huolimatta, että tyttö oli aluksi siellä vauvateholla ja jouduin pumppaamaan maitoa. Imetys oli mulle kuitnekin tuttu asia, ja tahtoni imettää oli kova. Jos esikoinen joutuu teholle tai ei aluksi jaksa imeä, on varmasti todella vaikeaa täysimettää enää tuon jälkeen.

Pulauttelujen vuoksi meidän tytsi syö n. kahden tunnin välein. Syötän siis tosi tiuhaan päivisin, ettei söisi paljon ja saisi vatsanväänteitä ja oksentaisi. Eilen juuri taisin kirjoittaa, ettei ole oksentanut 2 viikkoon. Eiköhän sitten iltasyötöllä oksentanut taas :D

Hiustenlähdöstä: mulla on isompien lasten imetysaikaan alkanut hiustenlähtö joskus vauvan ollessa alle puolivuotias. Raskausaikanahan hiukset eivät lähde normaalilla tavalla, vaan jotenkin pysyvät paremmin päässä. Sitten raskausajan jälkeen, kun hormonitoiminta muuttuu, lähtevät tyyliin kerralla kaikki ne hiukset, jotka normaalisti olisivat lähteneet jo aikaisemmin raskausaikana. Mulla hiustenlähtö ei ole vielä alkanut. Kiinnitin huomiota muutama vko sitten siihen, että hiuksia lähtee edelleen tosi harvakseltaan edes harjaan. Eiköhän tilanne korjaannu parin kuukauden sisään, puolikaljuuntuminen alkaa :D
 
Maikki79: Sulle piti vielä kommentoida, että kauanko sulla menee musiikkiharrastuksessa aikaa? Mulla on yhtenä päivänä viikossa aina esikoisen harrastuksen takia poissaolo kotoa, ja en voi ottaa sinne vauvaa mukaan. Imetän vauvan juuri lähtiessä, yritän jo aikaisemmin päivällä katsoa, että suostuisi syömään 16 jälkeen (vähän ajoittaa syömisiä). Sitten imetän taas heti, kun palaan. Yleensä nälkä ei ole iskenyt täydellä teholla ainakaan, vaikka reissussa meneekin 2,5h ja meidän neiti syö tiheästi. Toisaalta tämä tyttö on siitä helppo, että suostuu syömään, vaikkei ois aivan nälkäinen, voin siis syöttää vaikka tunnin päästä varsinaisesta syömisestä vähän lisää. Kaikki vauvat eivät varmaan tähän suostuisi. Ja voihan olla, että tämäkin jossian vaiheessa ei enää suostu, muttta toisaalta pian voisi jo vaikka kiinteitä aloitella, kun 4kk tulee täyteen.
 
Aanna, mulla menee harrastuksessa matkoineen kerralla 3 h. Syötän aina ennen lähtöä, mutta kun poissaolo on välillä 18:30-21:30, niin tuolla välillä tyttö normaalisti tankkailee tiheämmin. Huuto kuulemma alkaa 45 min ennen ja on jo täydellä tehollaan kun tulen kotiin. Mutta ei tää katastrofi oo, mä varmaan alan nipistää treenien lopusta. Mutta en aio harrastuksen vuoksi aloittaa kiinteitä vielä 4 kk iässä, kun muuten ei tarvetta ole. Ja meinataan vielä treenailla pullosta syöttämistäkin =)
 

Yhteistyössä