Kesäkuun kastehelmet 2012

Heh heh kun noista syömisväleistä, meillä poika syö kyllä päivisin noin 1.5 tunnin välein. Tämä on kyllä mielestäni luksusta kun kahden kuukauden ikään asti söi ihan jatkuvasti. Nyt sentään pääsen hieman jossain käymään ilman poikaa. Kiinteitä en aio siltikään vielä aloitella vaan vasta sitten puolivuotiaana. Nyt olen ruvennut jo pumppailemaan maitoa jääpalapusseihin et voi sitte ruoan ja puuron joukkoon sotkea. Naurettiin vaan miehen kanssa et hänen täytyy olla tarkkana kun sillon tällöin juo iltaisella wiskin jäillä et kattoo ettei ota niitä valkoisia jääpaloja:LOL:

Nii ja täälläkin lähtee tukka päästä nim.merkki kohta tarviin peruukin...
 
Viimeksi muokattu:
Aanna Olin täysin maidottomalla dieetillä vähän aikaa. Aluksi kun kokeilin mikä pojalle sopisi käytin kyllä hapanmaitotuotteita (esim. piimää), mutta kun vatsavaivoja vielä oli niin menin täysin maidottomalle. Nyt vähän ennen kuin poika täytti 3 kk aloin olemaan vähemmän tarkka, ja onneksi nyt esim. juusto käy ja myös noi hapanmaitotuotteet, eikä sekään haittaa jos jossain on maitojauhetta. Toi maidoton dieetti on aika vaikea, varsinkin kun on tottunut käyttämään paljon maitotuotteita. Nyt mä kokeilin juoda vähän tavallista maitoa, jos pojan suolisto ois sen verran kypsynyt että kestäisi sitä, mutta ei käynyt... Kauheat ilmavaivat seurasi, vaikka join vain noin puoli lasillista.
Kun pojalla ei ole ilmavaivoja niin kakkaamistahti on kyllä harventunut, lieneekö sitten mun ruokavalio syynä vai oisko muutenkin harvantunut, sitä en tiedä. Löysää on kyllä edelleen, mutta enemmän kellertävää (ennen oli vihreää, ja niin oli myös sen uusimman maitokokeilun jälkeen).
Meillä outoa muuten se, ettei ilmavaivat kauheasti yöuniin ole vaikuttaneet, mutta iltoihin sitäkin enemmän.

Madde84 Ihan sama täällä! Ekat 2 kk poika söi ja söi ja söi. Sillon kun se oli hereillä se ei tehnyt mitään muuta kuin syönyt. Isä ei juurikaan saanut pitää poikaa yhtään, kun heti taas haluttiin tissille. :D Nyt 1-2 h syömisvälit tuntuu todella pitkiltä. Ehtii jopa syödä tai laittaa ruokaa rauhassa joskus muulloinkin kuin pojan nukkuessa, ja mieskin saa enemmän aikaa pojan kanssa. Toissapäivänä se otti pojan mukaan asioille aamupäivällä ja mä sain jatkaa unia rauhassa, oli kyllä aika ihanaa vaikken heti saanutkaan unta (mietin miten mies pärjää sen kanssa, ja entäs jos sille tuleekin hirveä nälkä jne). Melkein 2 h olivat poissa ja poika oli nukkunut suurimman osan ajasta eli hyvin oli mennyt. :) Jos pojalle oiskin tullut kauhea nälkä niin ois tietenkin tuonut sen kotiin takaisin, ei ne olleet kuin 10 minuutin ajomatkan päässä.

Mulla ei ole pumppua, kannattaisiko ostaa tuon takia että voisi pakastaa ja käyttää sitten kiinteiden seassa? Olin ihan vettä ajatellut käyttää ruokiin, mutta maito varmaan maistuisi paremmalta? Tosin jos vaan vettä käyttää niin ehkä sais paremmin totuteltua uusiin, myös ei-niin hyviin, makuihin?
 
Maidah, jollei sulla muuten oo pumpun tarvetta, niin kyllä niiden kiinteiden sekaan saa maitoa lypsettyä käsinkin. Mä ainakin esikoisella tein kasvissoseet melko jämäköiksi (en soseuttanut paljoa vettä mukaan) ja sit sulatuksen jälkeen lypsin käsin vähän maitoa sekaan. En siis laittanut maitoa varsinaiseen pakastettavaan soseeseen. Ensimmäiset puurot keitin veteen.

Meillä tyttö on ollut melko itkuinen pari päivää. Pelkkä syli vain kelpais. On myös vähän lakkoillut rinnalla, kiehnännyt vain ja pullauttanut tissin ulos suusta, kitissyt ja itkenyt välillä. Mutta en usko että vauva nälkään nääntyy, 3-4 ahnasta syöntikertaa päivässä kuitenkin mahtuu noiden huonojen väliin. En tiedä olisko mahavaivoja vai hampaita tulossa. Maha on toiminut vain 1-2 kertaa viikossa, joten se saattaa aiheuttaa kiukkua. Esikoiselle annettiin tässä vaiheessa muutaman kerran luumusosetta ja se helpotti mahavaivoja. Nyt kokeilin antaa tytölle vähän luumua maitotilkan kanssa lusikalla, mutta ei tuo tajunnut mitä sillä olis pitänyt tehdä, luumut vaan valui suupielestä ulos :whistle:

Maikki ja pikku-H pian 4 kk
 
Maikki79
Toivottavasti teillä lakkoilu loppuu lyhyeen. Tääl Julius aloitti lakkoilun 2kk ikäisenä ja nyt kuukausi myöhemmin tuntuu että imetys taas sujuu normaalisti mutta kyllä mää nostan hattua itselle näin jälkeen päin en tajua edes kuinka mää jaksoin taistella pojan kanssa. Pulloon en tarttunut koska se oli meillä varmasti tuon lakkoilun aiheuttaja.. :D tsemppiä! Mää luotin siihen kanssa että kyllä se vauva pyytää tarvitsemansa ;)

Hiuksia lähtee täälläkin, etenkin suihkussa ja hiusten ollessa märkänä. Mutta ei mulla ole kyllä vuosiin ollut näin hyvässä kunnossa muuten hiukset. Puhumattakaan kynsistä ;) ihanaa!

Teris
Me asutaan Hämeenlinnassa siis. Koska teillä on häät? Mää nimittäin oon kanssa hurahtanut häiden suunnitteluun (mennään ens kesänä) Hääpuvun ostin viime viikolla ja sormus käydään ostaan tänään! Oi oi <3 :D

Keskiviikkona oltiin 3kk neuvolassa jossa mitoiksi lukemat: 62,2cm/6520g/py41,8
Rokotteet sai ja vähän niistä huusi kotona annoin heti Panadolia. Rota rokotteesta tuli maha löysälle ja napa-niska kakkoja tullut useat ke-pe. Toivottavasti tänään jo rauhoittunut.. :)
 
Hemutus: ensi kesänähän häät :) tehän olette paljon jo ehtineet, en minä vaan ole kun paljon suunnitellut.
Hiuksia lähtee mullakin, ei tosin ihan hirveesti, toivottavasti jo laantumaan päin. Esikoisen kanssa naama oli tosi hyvässä kunnossa, nyt ei puhettakaan näppyjä vaan ja turvotusta :(
Ensi viikolla jo matkalle lähtö, alkaa vähän hirvittääm jos onkin kauheita tulvia tai muuta epäonnea. Lentopelkokin alkaa jo nyt, kun en meinannut ottaa rauhtottavaa mitä aikasemmin en ole pärjännyt ollenkaan.
Tänään testailin matkarattaita, onneksi niissä viihtyy hyvin, kantoreppu vaan taisi olla turha ostos :(
 
Teris
Haha joo satuin Tampereella morsiusgalleria-liikkeeseen jossa kaikki puvut oli -50% ja torstaina bongasin kultajousen alelehdestä mun unelmien sormuksen myöskin -50% aleessa. Pakkohan sitä oli ryhtyä tuumasta toimeen :D ...en vaan tiedä miten maltan pitää näpit erossa tuosta ihanuudesta :S
Mihin päin te lähdette?
 
Hemutus te saitte rokotteen estolääkityksestä huolimatta? Meillä ei poika saanut, kun neuvolatäti ei ollut varma voiko antaa samaan aikaan, että annetaan 4kk neuvolassa. Meillä kuitekin jatkuu sinnekin asti tuo estolääkitys ja mekin joudutuaan varmuuden vuoksi vielä varjoainekuvaukseen 19.10.
 
Espanjaan aurinkorannikolle matkataan ja vielä mun syntymäpäivänä :) Menettekö Hemutus ihan Hämeenlinnassa naimisiin? me käytiin kattomassa hämeenlinnan kirkkoa mutta päädyttiin meidän paikalliseen.

Ihan hurjasti syö poju nyt käsiään ettei vaan ala hampuja jo muutaman viikon sisällä ilmestymään :(
 
Käytiin just 4kk neuvolalääkärissä. Kaikki hyvin ja hienosti, painoa 6,145g ja 58,5cm,Py 40,6cm. Vajaaseen kuukauteen tullu siis +585g ja +1cm. Paino nyt +15 käyrällä ja pituus -2.. Kiinteitä voi kuulemma alotella jos yöt muuttuu levottomiks tai on tissillä jatkuvasti. Meillä kyllä yöt nukutaan edelleen 21:30-9:00 yhdellä syötöllä 04 maissa ja sit 07.. Velliä ei suositellu,peruna,porkkanan,maissi käyttöön.
Tyttö nauroi eilen eka kerran ääneen kun jotain pelleilin hälle. Ihanaa! Sanoinki miehelle että niin se vaan on ihmeellistä kun eilen oli vuosi siitä kun tyttö sai alkunsa ja nyt se jo ääneen nauro! :) :heart:



Tipetsu ja Elle sunnuntaina 4kk
 
Heippa!

Vieläkö yks mattimyöhäinen mahtuis mukaan? Meidän poika syntyi toukokuun lopulla mutta la oli kesäkuussa, joten kesäkuisena itseäni pidän.. Täysimetyksellä mennään ja kaikki on menny oikein mukavasti.

Oltiin syyskuussa pari viikkoa Espanjassa ja matka meni hyvin. Täälläkin oli joku/jotkut lähdössä reissuun..? Jos jotain kysyttävää tulee mieleen matkan suhteen niin annan mielelläni vinkkejä oman reissun perusteella.

Nyt haisee kakkavaippa, joten...
 
Entäs nyt: Eilen illalla miehen kanssa viihdyttiin vällyissä ja tänään ollu tuhrua ja menkkamaista kipua. Noh, silloin jälkitarkastuksessa lääkäri totesikin että limakalvot on kuivat ja arvelinkin johtuvan siitä. Nyt sit kuitenkin näyttäs siltä että alkoikin menkat eli punertavaa tulee.
Nyt en kuitenkaan tiedä pitäskö vaan uskoo että ne on menkat vai pitääkö pelätä että ois jotain tapahtunut tuolla alapäässä viimeöisen jäljiltä. Oli aika kiihkeetä..:ashamed:
 
teris: Niin, auringon suhteen oli tietysti jonkin verran säätämistä, että vauva pysyy varjossa. Meillä oli rattaisiin kiinnitettävä aurinkovarjo ja tällänen Lastentarvike Baby Style Oy - Dooky Kuomunsuoja, Harmaa kankainen suoja. Molemmat oli kyllä tarpeen ja toi dooky on vielä siitä hyvä et siinä on aurinkosuojakerroin ja sit kun siinä on noi narut niin saa helposti pingotettua suojaksi kun solmii esim. rattaan työntöaisoihin.

Sit kun vauvalla oli yleensä pelkkä body päällä niin laitettiin ihan harsoa välillä suojaksi jaloille. Uima-altaalla puun varjossa sai olla ihan ilman vaippaa ja muutamat luomupissatkin tuli suoraan viltiltä nurmikolle :)
 
Jep,täällä alko menkat eilen!!!:headwall: En todellakaan ollu valmis niihin vielä :( Tuntuu,että vauvakin hylkii tissiä..:| Mutta tässähän voi kohta jo sit ruveta suunnittelemaan pikkukakkosta..;) No ei tosissaan,tulee jos on tullakseen..epäilen kyllä sitä.


Ihan vaan mielenkiinnosta: Onko täällä muita sektiolla synnyttäneitä kuin mä..?



Tipetsu
 
Okei,onhan täällä muitakin sektio-äitejä :) Mites olette toipuneet? Miten haava parantunut?
Mulla ihan hienosti parantu ja nopeesti myös. En ees ollu kovinkaan kipeä,tyttö synty to ja lauantaina jo käppäilin normaalisti,su päästiin kotiin. Toki arpi on hellä,kuten koko mahanahka..ja semmonen ihme makkaralölli jäi arven ja navan välille,näyttää ihankuin vähä hutiloiden parsittu kuosiin :(
Mua pelottaa että mahdollinen seuraavakin vauva syntyy sektiolla..Halusin siis kokea alatiesynnytyksen kun tyttö on esikoinen ja petyi kovasti kun kuulin että sektio edessä. Eli siis mulla istukka oli täydellisesti kohdunsuun päällä ja siksi siis sektio.
Onhan se mahdollista että seuraava syntyisikin ihan alateitse mutta on myös yhtä mahdollista että edessä on sektio. Montako sektiota teillä muilla on ollu?
Oon aina ollu hoikka ja tarkka kropastani,niin tämä sektioarpi on todella inhottava ja kroppa niin paljon muuttunut,mutta tyttö on kyllä kaiken tämän arvoinen :heart:
 
Tipetsu, mulla tää oli toinen sektio. Esikoisella oli hätäsektio napanuoran esiinluiskahduksen vuoksi ja siinä tuli hirveä pystyarpi navasta häpykarvoihin saakka. Arpi kasvoi vielä voimakasta keloidia (paksunnosta). Toisessa sektiossa leikattiin samasta arvesta, lääkäri ensin saksi vanhan sormenpaksuisen arpisuikaleen pois ja sit sulki haavan todella kauniisti, ei mennyt yhtään "juoponnappiin" :D Mutta samanlaista arpikudosta tuo on alkanut kasvaa ja ihan karsean näköinen se on, ja kutisee.

Olisin hartaasti halunnut alatiesynnytyksen ja mun toiveita kuunneltiin niin pitkälle kuin vain oli mahdollista. Neljä päivää siis käynnisteltiin synnytystä, mutta kun heti alkuun vahingossa puhkaisivat sikiökalvot (ballongin laitossa), niin kahden päivän jälkeen lääkäri jo sanoi että nyt leikataan. Mä anelin ja rukoilin että yritetään vielä (vaikka yleensä infektioriskin vuoksi 24 h sisään vesienmenosta pitäis leikata), ja siihen päälle kaksi päivää oksitosiinitippaa ilman mitään vaikutusta, niin viidentenä päivänä lopulta leikattiin. Ja olihan se kiireellinen/suunniteltu sektio paljon miellyttävämpi kokemus kuin nukutuksessa tehty hätäsektio.
 
Täällä kanssa sectiolla pojan maailmaan saanut. Suunnitellusti leikattiin sillä Painoarvio oli 5,3kg 41+2 ja seuraavana päivänä poika saatiin maailmaan. Mää oon parantunut tosi hyvin, ke iltapäivällä leikattiin ja to iltana kävelin. Su pääsin kotiin. Arpi on tosi kaunis ja hyvin ommeltu, tosin mää sanoin leikkaavalle lääkärille kun oli hommaa aloittamassa että kursippa sitten nätti haava :D Haha! Sectiosta nyt 3kk ja viikko. Oon tehnyt reippaita kävelyitä ja nostellutkin jo painavempia tavaroita.. Vointi on hyvä sen suhteen.

Jkoo
Saatiin rokotteet. Ei ees th maininnut mtn että ei viitti antaa kun on se estolääkitys meneillään, täytyypä muuten kysäistä asiasta! Kiitos vinkistä! Tiistaina vein J:n pissanäytteen labraan ja nyt ens ke on tuo varjoainekuvaus. Meillä oli munuaisten uä puhdas/normaali mutta virtsassa kasvo erikoisempi bakteeri kun normaali pissatulehduksessa.

Teris
Me mennään Tampereella naimisiin ;) ollaan sieltä kotoisin niin se on luonnollisin vaihtoehto. Meillä oli ihan äärimmäisen ihana kastepappi Juliuksella niin yritämme saada saman papin meidät vihkimään :)

Puss! Niin ja tervetuloa uusille mukaan !

Hemutus ja Julius
 
Hemutus On kyllä ollu teidän poika tosissaan iso :) Meidän neiti painoi 2,6kg syntyessän rv 37+5. Ton n.5kg painoi 3kk neuvolassa :D


Kiva kun tulee sektiostakin juttua. Mullakin arpi ihan siisti,punanenhan se on ja arka. Mutta oikeella reunalla on semmonen ihme makkara arven ylpuolella,ihankuin joku kudosmöykky olisi jotenkin jääny puristuksiin arven alle tms. semmonen rullukka,eli alamaha ei ole koko matkalta yhtätasainen. Inhottava. Tokihan tuo masu on muutenkin löllö eikä se tunnu siitä mihinkään lähtevän!
Mä olen kyllä ihan huoletta kurvaillu täysillä ympäriinsä vaunujen kanssa ja nostellu jne. Ekan kuukauden taisin varoa äkkiliikkeitä ja raskaita nosteluja.
Lakanoissakin oli kuukauden jälkeen jo ihan yhtä villiä kuin ennen raskauttakin :p
Itseasiassa tuo nyt hieman huolettikin kuten tuolla ylempänä kirjotin,että tuhrutti ja menkkakipua ja sit myöhemmin alko kirkas verinen vuoto eli vissiin menkat kai ne on..:) Tuli siis mieleen että kun oli villiä yöllä,että satutinko jotenkin itteni mutta kaippa ne ihan menkat sit on. Jännä kyllä et näin pian synnytyksestä jo alkoivat. Kaverilla 3 alatiesynnytystä ja jokaisesta alkanu menkat vasta kun lapset olleet 9-10kk.


Tipetsu
 
Täälläkin suunniteltu sektio takana, perätilan ja jalkatarjonnan takia :) Hyvin on haava parantunu, mulla pystyvekki.. Maanantai aamuna leikattiin ja illalla jo käppäiltiin vessaan, tosin melkein pyörryin, kun oli paineet niin alhaalla, mut kuitennii.. Mullakin arpi kutiaa : /

Emby^ ja V 4kk :heart:
 
Sitten viime kirjoittelun käytin vauvaa lääkärissä, kun vatsa on nyt ollut jo viikon niin löysällä, että ei oo enää mitään ryynejäkään ja kakka imeytyy täysin vaippaan. Lisäksi kakka on muuttunut pysyvästi vihreäsävyiseksi limaksi :(. Olin jo jättänyt pois raa'an maidon, mutta ei ainakaan vielä apua ollut ollut. Lääkäri kuitnekin epäili maitoallergiaa, lähete saatiin testeihin ja mun pitää nyt karsia kaikki maidonainesosat pois ruokavaliosta... No, sitten seuraavana päivänä mun kurkku kipeytyi, ja kun tiesin tutulla olevan angiinaa, olin varma, että angiinahan se. Ja olikin. Keskimmäisellä
lapsella myös pikatesti näytti plussaa ja toinen isommista onkin valmiiksi ab-kuurilla. Nyt sitten paniikki, ettei vaan tulisi vauvalle. Kuulemma tosi harvinainen vauvoilla tai alle 2v. Mutta mahdollinen kuitenkin. ja miten kamala tauti :(

Nyt sitten tämä vauvan vatsan seurantakin meni vähän läskiksi, kun ab-kuurini saattaa sekoittaa vauvankin masua. Kuuri on vielä 10pv ja mulla on heti yhden päivän jälkeen oma vatsa jo sekaisin. Toivottavasti vauva pääsisi vähemmällä. Tytöllä on lisäksi jokin lievä flunssakin ollut jo vajaan viikon, ei vaan ota nuha täysin talttuakseen, onneksi (kopkop) on ollut ihan lievä nuha.

Kovastihan sitä sanotaan, että vauvoille ei helposti flunssaakaan tulisi. Meidän kolme lasta ovat kaikki saaneet (imetyksestä huolimatta) muiden perheenjäsenten flunssat vauvoina. Tälläkin vauvalle on jo 2. flunssa, ikää 4kk1vko. Ovatko teidän muiden pienet säilyneet terveinä?
 
Tänään oli meidän 4kk neuvola ja lähete fysioterapiaan tuli, kun pojalla niin huonoa tuo pään kannattelu. Ja no eilen oli sydänlääkäri, ultra ja ekg. Ekg oli ihan huippu hyvä, sydämessä ei ole vajaatoimintaa lainkaa, mutta lääkärillä ultraamisen jälkeen heräsi epäilys että josko vaavin sydämessä ja keuhkovaltimoissa tai laskimoissa olisi painetta, tämä paine saattaa aiheuttaa pysyvää vauriota sydämeen ja sen toimintaan, näin ymmärsin. Micoa tulee joulukuun alussa katsomaan kardiologi helsingistä, joka siis osaavampana ja enemmän alaan erikoistuneena kertoo onko tuomiomme leikkaus jossa aorttaläpän vieressä oleva reikä tukittaisiin. Luonnollisesti leikkaus pelottaa mua ihan kamalasti, avosydänleikkaus kuulostaa niin isolta ja pahalta. Näen jatkuvasti kauhukuvia päässäni pienestä ihmisestäni teholla letkuissa...
Huoh, välillä olisi kiva jos kävisi jotain hyvää vaihteeks.

Meillä on nyt viimeiset neljä yötä mennyt nukkuen, Mico herää aamulla noin klo 7 aikaan syömään ja jatkaa unia siitä sitten vielä 9. Iltaisin menee unille siinä 20-20.30.

Tänään kokoa 7195g, 66cm ja ikää 4kk 4vrk.
 

Yhteistyössä