Kesäkuun kullanmurut 2015 **Lokakuu**

Mä kyllä muistelisin, että oisin kuullut ettei nuo testiliuskat ole luotettavia enää kun hcg pitoisuus on tosi korkea/moninkertainen testin herkkyysrajaan nähden. En muista mistä sen luin tai kuulin, mutta siinä uskossa olen ollut enkä noita liuskoja ole enää uittanut sen jälkeen kun selkeän plussan sain. Nyt olen seurannut vain digillä että viikot nousee oikealla tahdilla. Oletko selmiina digiä tehnyt? Sullahan sen pitäisi olla jo selkeesti 3+ noilla viikoilla.

Hep rv 5+3
 
Tulisin varovasti kans mukaan! Viikko sitten plussattu, nyt olis rv 4+3. Digit 2kpl tehty alle viikon välein ja muuttu 1-2:sta 2-3 :)
Oireita ei ole, ensimmäisessä raskaudessa pahoinvointi oli rajua ja alkoi jo ennen plussaa, plussasin dpo10 ekasta :D Huolettaa sitten toki että onko tuolla ketään. Alamahaa nippailee hiukan.. Liuskatestejä tehty useampi kans, vahvistuu hyvin viiva. Silti ajatus tuulimunasta tms kummittelee mielessä. Muutama viikko täytyis jännittää vielä.

La 24.6. Piupom, 24v, 2.lapsi

Piupom rv 4+3
 
Tervetuloa uudet! :)

Selmiina, mä olin tuolla lokakuisissa alkuvuodesta. Siellä yksi odottaja oli aivan varma, että kaikki menee pieleen, kun r-testin viiva oli vaalentunut. Teki testin muistaakseni rv8 tjsp. Hälle silloin joku kertoi, ettei testit pysty käsittelemään sitä suurta hcg-määrää, mikä virtsassa jo noilla viikoilla on, joten viivat ei kerro mitään. Ja kuinka ollakkaan, hällä oli ultrassa kaikki hyvin :) älä siis (turhaan) huolehdi.

Ruu79, mulla on tota samaa vessassa ravaamista, kun tulee märkä olo. Aina pitää mennä tarkistamaan, mitä siellä housuissa on... Onneksi olen kotona hoitovapaalla, niin ei tarvi vessassa ravaamista selitellä kenellekään :)

Viime yönä taas keskenmenounia... On se kumma, kun ei peloilta saa rauhaa edes yöksi.

Noin muuten pidän hyvänä merkkinä, että on kipuja :D siis lonkissa, nivusissa ja tuolla kankussa. Keskenmenneessä kivut loppui ja muistan miehelle todenneeni, ettei kaikki voi olla hyvin, koska voin liian hyvin. Tytöstä taas niitä kipuja oli rv12+ saakka ja alkoi uudestaan rv17+., josta jatkuikin loppuun saakka. Ihan siinä mittaluokassa, etten sektion jälkeen kokenut olevani kovinkaan kipeä :D

Lauantai-ilta, klo 20.15 ja aivan valmis nukkumaan...
 
Jospa mäkin uskaltaisin varovaisesti jo tulla tänne vähän kurkkimaan. Eli keskiviikkona ja torstaina alko pc:n testeihin tulla jotain minimaalista viivanpaikkaa, eilen perjantaina sain ekan vähän vahvemman viivan (DPO9). Tänään aamulla saatu haaleat viivat edelleen sekä pc:n että RFSU:n testiin, joten kaipa tässä raskaana ollaan :heart: Ensi viikko vähän vielä jännittää, että alkaako ne menkat vai ei :/ Joten pidetään peukkuja, että eivät ala :) Ite täytän 18.6. 30v, joten tää olis ihan mahtava 30v lahja :)

Eli 28.6./Na-dene/29v/2. lapsi/TYKS
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Pecanpie
Testiviivan tummuus tosiaan vaihtelee, joten sitä ei kannata hermoilla ellei testiviiva ole yhtä voimakas kuin kontrolliviiva. Näin olen useasta paikasta lukenut!

Olisiko kellään vinkkejä miten pääsee eroon yskästä? Mulla on rajuja yskäkohtauksia ja öisin pitää nousta useasti juomaan vettä, jotta yskiminen loppuisi. En ole aikoihin tällaisesta kovasta yskästä kärsinyt, mutta varsinkin nyt raskaana ollessa haluaisin pois tämän vaivan, kun muutenkin nukkuu jotenkin tavallista huonommin ja väsyttää vaikka olisikin nukkunut pitkät yöunet.
 
Kahlasin ketjun läpi :)

Joku pohti foolihappoa ja totesi, ettei varmaan enää kannata alottaa. Ehdottomasti kannattaa, muistelen, että foolihappo vähentää merkittävästi selkärankahalkioita (olikohan tollanen nimeltään?) Eli siitä on ihan oikeasti hyötyä. Moissa raskausvitamiineissa on sitä, joten se riittää, että syö niitä :)

Ja joku kyseli pahoinvointilääkkeiden käytöstä raskausaikana. Mulle sano lääkäri, kun odotin esikoista (oksensin vielä rv22) ja kävin työterveydessä, kun en oksentamiselta kyennyt menemään töihin, että pahoinvointi vaan kuuluu joillain raskauteen. Kaikilla sitä ei ole ja toisilla on enemmän. Lääkeitä hän ei suositellut, koska niistä useimpia ei ilmeisesti ole tutkittu tarpeeksi. B-vitamiinin syönti vähentää joillain pahoinvointia. (Oliskohna ollut B6-vitamiini?) :)
 
Unettomuus aamuyöstä ja aikasesta aamusta vaivaa...

Synnytyssairaalan valinnasta; se pitää kai päättää jo ekassa neuvolassa? Tiedän, että täällä on paljon porukkaa muualta kuin HUSin alueelta, mutta jos jollain on kokemuksia Porvoosta tai kättäriltä, niin mielellään kuulisin. Matkaa meiltä molempiin saman verran ja Porvoo houkuttelisi, kun ei ole ihan niin iso laitos, mutta mietityttää, kun siellä on lastenlääkäri 30min. päässä, jos tulee ongelmia. Ja muutenkin en oikein tiedä sairaalan kohtalosta, kun 1.6.2015 tulee se uusi asetus voimaan, jonka mukaan Porvoo lakkautettaisiin, jos eivät saa poikkeuslupaa sen takia, kun NKL taitaa olla vielä remontissa...
 
Boni: Mä olin esikoista odottaessa kahden vaiheilla synnytyssairaalan valinnassa ja muistaakseni ne ei neuvolassa sitä kyselleet sen enempää (alussa kysyivät ja kerroin, että mietin vielä). Lähettivät vaan esitietolomakkeen täyttöä varten linkin sit joskus puolivälin jälkeen eli niillä main se päätös kai pitäis sitten tehdä. Mä olin tosin sitten jo siinä vaiheessa käynyt ennenaikaisten supistusten takia estolääkkeillä TYKSissä, joten en altanut enää synnäriä vaihtamaan. Mutta siis käsittääkseni ekassa neuvolassa ei vielä tarvitse tietää, ainakaan täällä ei tarvinnut. :)
 
Ensimmäiset raskausoireet on tänne tulleet, eilen aamulla herätessä tunsin etovaa oloa ja jonkinlaista heikotusta. Tänä aamuna sama juttu.
Toivon vain että tässä raskaudessa säästyisin oksennusrumbalta, tullut koettúa sekin jo.

Perheeseen on flunssa iskenyt, mies on potenut 3 päivää ja kuopus 4 päivää. Toivottavasti flunssa hyppäisi minun yli. Heitä tässä yrittänyt parannella ja saada voinnit kohenemaan.
Keskenmenon pelko on suuri, yritän unohtaa pelon mutta eihän sitä voi. Olen saanut elämäni aikana viisi keskenmenoa, viimeisin tapahtui vasta 15+0 viikoilla maaliskuussa, masussa oli kaksoset ja se oli todella ikävää ja ei sillä hetkellä oikein lohtua ollut.


Kaikille hyvää viikonalkua!

Saara 6+2
 
"ellil"
Hei! Täälläkin yksi kesäkuisen odottaja. 4kk yritystä takana. Pitkä ja epäsäännöllinen kierto ollut joten laskettuaika ei ole vielä tarkemmin tiedossa,mutta kesäkuun puolessa välissä suunnilleen ja nyt on viikkoja kasassa noin 5 tai 6.
Itse olen 21 vuotias ja tämä kesäkuinen on meille toinen lapsi. Esikoinen nyt 1.5 v :)

Laitoinkin jo sähköpostia tuohon kesakuu2015@gmail.com facebook ryhmään liittymisestä :)

T. Ellil
 
Kiitos kaikille vastauksista! :flower:

Jotenkin olo huojentui, ja tosiaan luin itsekin jostakin että hcg on jo näillä viikoilla niin korkea että testit ei pysty välttämättä käsittelemään sitä. Ja nuista oireiden häviämisistä luin, että elimistö alkaa tottumaan näihin hormooneihin ja siksi tuntuu että "oireet häviää". Tänään kyllä huono olo oli aamulla eikä kahvia saa missään vaiheessa päivää menemään alas tippaakaan, vaikka yrittää. Myös rintoja on nipistellyt ja pistellyt tänään. Noh. Toivotaan että kaikki ois hyvin :)

Jännä, että vaikka tämä on jo kolmas raskaus mulle, niin huoli pahentuu joka kerta. Ekassa ei osannut pelätä ees mitään. Kai se niin menee, että tieto lisää tuskaa. Nyt on enemmän tietoa siitä, mikä kaikki vois mennä raskaudessa pieleen...
 
Viimeksi muokattu:
Jahas ja ilmeisesti tähän osoitteeseen kotiutuu tässäkin raskaudessa pahoinvointi. Tänään etonut ja vellonut koko päivän. :x Ja mua röyhtäilyttää taas koko ajan. Burb. Ja väsyttää. Oon haukotellut koko päivän.
Pistin tilaukseen pari digiä, jos ne tulis huomenna tai tiistaina. :)
 
Viimeksi muokattu:
Hei jeee Na-denekin täällä jo aktiivisena ;)

Selmiina, mulla on kyllä samat fiilikset juuri tuosta, että mikä kaikki voisi mennä pieleen. Itse odotin tervettä esikoista rv32 asti. Nyt sairaalaelämän myötä olen tavannut lukuisia myöhemmin sairastuneita/diagnosoituja lapsia ja kyllähän se on itselle todentunut, että edes normaali raskausaika ei takaa mitään. Mutta sen riskin me otamme vanhemmiksi tullessa :) Huoli oman lapsen terveydestä on läsnä koko elämän.

Onko kellään ollut hiivasientä raskauden alussa?? Kutittaa niin perkeleesti. Apteekin tädin kanssa luettiin canestenin ohjeista, että ei suositella raskauden ensimmäisen kolmanneksen aikana ilman lääkärin lupaa. Täytyy huomenna soitella terkkariin... ja toi apteekkitäti epäili, että johtuuko se siitä asettimesta, että miksi ei suositella :D En sitten viittiny sanoa, että eihän sitä nyt jumalauta kohtuun asti tungeta :D
 
  • Tykkää
Reactions: Na-dene
Vuoto jäi onneksi eiliseen eikä ihmeempiä kipujakaan ole ollut. Tänään on tosin ollut etovaa oloa koko päivän ja välillä juilinut alamahaa niinku jos ois menkat alkamassa. Onneks toikin on ollut melko vähäistä..

Toivottavasti tota synnytyssairaalaa ei tarvi vielä tietää, koska meillä ei oo mitään hajua vielä siitä, missä aiotaan ens keväänä asua :D

Laittaako muuten terkkari ekasta neuvolasta lähetteen automaattisesti hcg arvon määritykseen?

aida1& pikkukaveri 8+1
 
Moi kaikille. :) Tänään tehty toinen digitesti ja lukema oli muuttunu "raskaana 2-3". :) Milloin teillä tuntui ekat raskausoireet? Mulla on nyt muutaman päivän ajan ollut etovaa oloa, varsinkin iltaisin. Turvottaa ja röyhtäyttää myös..

Minua kiinnostaisi myös liittyä facebook ryhmään, miten se tapahtuu?

Inskun rv 4+?
 
Selvennettäköön vierailijalle, että en itse lukenut ohjeita sen tarkemmin kun en pakettia ostanut, mutta kävin nyt lukemassa netissä. Ja kyllähän se asetin on kielletty eli kai joku on sillä saanut joskus jotain vahinkoa aikaan. Sormin laitettavat on ilmeisesti ok, mutta täytyt silti keskutella lääkärin kanssa.

Ja selvisipä samalla, että hiivatulehduksia voi tulla normaalia enemmän raskauden aikana. Eli otetaan tämäkin raskausoireena nyt kun pahoinvointua tuntuu olevan jo vähemmän. :)
 
Viimeksi muokattu:
Itse on tuota Canestea käyttänyt, mutta tosin vasta myöhemmillä viikoilla. Esikoista odottaessa kärsin hiivasta muutamaan otteeseen, mutta käytin vain kerran tuota puikkoa. Se voide on niin riittoisa, että se riitti sitten myöhemmin auttamaan kutinaan. Toivottavasti tässä raskaudessa pääsisi sen suhteen vähemmällä...

Joku mainitsikin sen, kuinka ensimmäistä odottaessa ei oikein pelännyt, mutta nyt on ihan toisenlaiset fiilikset. Itsellä varsinkin ensimmäinen raskaus meni hyvin ja en tosiaan murehtinut taikka pelännyt, sitä asennoitui niin että menee miten menee. Nyt on sitten tuntemukset ihan toisenlaiset. Varsinkin kun menkkamaista juilintaa on ihan koko ajan, niin alavatsassa kuin selässä, niin kuvittelee heti pahinta. Onneksi mitään vuotoja ei ole. Mutta eiköhän tämäkin mene omalla painollaan loppuun asti, oli se loppu sitten mikä tahansa. Yritän ottaa rennosti ja liikoja murehtimatta. Nyt kun on tuon esikoisen kanssa kotona, niin on vain ihan liikaa aikaa kuunnella kroppaa ja miettiä asioita =)

Täällä siis väsymystä, juilintaa mutta ei onneksi muita olotiloja. Huomenna uusi digi ja jos sekin vielä raskautta näyttää, niin soitto neuvolaan. Neuvolatäti onkin vaihtunut esikoisesta joten hieman jännittää millainen tätönen siellä on vastassa :)
 
Mä taas tyttöä odottaessa pelkäsin kaikkea mahdollista. Keskenmenneessä mulla oli alusta asti saakka sellainen olo, että menee miten menee, se ei ole mun käsissä. Ja nyt taas pelkään kaikkea mahdollista. Voisikin vaan ottaa rennosti ja olla huolehtimatta.

Huomenna on neuvola. Mullakin on terkka vaihtunut, kun ekassa raskaudessa en saanut oman alueen terkkaa, kun hällä oli niin täyttä. Mulla oli väärän alueen terkka. Mutta aivan ihana sellainen :) olen kyllä tämän toisenkin terkan tavannut sen keskenmenon jälkeen. Kävin hemoglobiinin mittauttamassa ja hän sanoi, että jos tulee jotain, niin hälle voi aina soittaa. Jäi siis silloin ihan hyvä kuva hänestä, mutta huomennahan sen sitten näkee :)

Sydänääniä pohdiskelen vieläkin. Ehkä otan asian esille ja kuuntelen, mikä terkan kanta on, että kannattaako kokeilla. Toisaalta niin kovasti haluaisin, mutta entäs jos ne ei kuulu? Sitten jää se epävarmuus. Ultran jälkeen voi ainakin olla ihan varma siitä, onko elämää vai ei. Mutta jos sydänäänet ei vielä kuulu, voi elämää siitä huolimatta olla. Mutta se epävarmuus! Jos voisin olla varma, että viikot pitää edes suunnilleen paikkansa... Mutta kun en voi. Huomennahan poksuisi jo 10+0, mutta jos sen onki vaikka vasta 8+5 tjsp.?

Oireet edelleen melkoisen samat. Särkee, kolottaa ja tekee välillä pahaa :D vessassa ei tarvi öisin käydä kuin 1-2 kertaa. Tytöstä ravasin alusta loppuun saakka 4-6 kertaa... Oli muuten ensimmäisiä oireita silloin. Mutta siihen aikaan mulla oli muutenkin tapana nousta yöllä pissalle. Nykyään ei ole.

Ruokaa en vieläkään ole kyennyt laittamaan. Pystyin kyllä eilen taas syömään, kun syötiin mun vanhempien luona. Eli ei ongelmaa, jos joku muu kokkaa. Harmi kun mies ei osaa.
 
Na-dene tervetuloa :heart: Kerkesit vielä meijän remmiin :)

Mä en jaksa useinkaan päivitellä, kun tuntuu että päivässä on liian vähän tunteja, ja jos haluaa olla perillä muitten asioista niin pitäisi keretä kahlaamaan sivut läpi.

Alamahaa särkee ja ajoittai tuntuu kun ois vatsalihakset ihan jumissa,eli vaikka se pieni toukka on siellä reilun sentin mittainen, niin kyllä sen vaan aistii kehossa :heart:

Etova olo ja ruoka-inho jatkuu,lämmintä ruokaa en oo syöny pariin viikkoon ja muutenkin tulee syötyä tosi vähän kun kaikki ällöttää.

Ja mulla kans niin, että ekassa raskaudessa taisi olla jotkut vaaleanpunaiset linssit päässä kun kaikki oli kokoajan melko ihanaa,mutta nyt pelottaa kaikki mahollinen.Ja tavallaan ajatus terveestä (tai edes suunnilleen terveestä) lapsesta ei tunnukkaan niin itsestäänselvyydeltä!

Miten muilla mahan turvotus?Mä en kauaa enää pysty salailemaan raskautta, kun pötsi on turvonnut pallo,toki ei vielä todellista vauvamahaa ole vaan turvotusta...mutta niin oli esikostakin:valtava turvotus joka vaan vaihtui kiinteäksi kovaksi vauvamahaksi.En vaan vielä näillä viikoilla haluaisi kaikkien tietävän.

Alvinna&Pullamaija 7+3
 
  • Tykkää
Reactions: Na-dene
Mulla on kamala vatsan turvotus :( Pari kiloa heti painookin tullu. Pitää katsoa tarkkaan, mitä suuhun laittaa kun muutama kilo ylipainoakin on :D Raskauskiloja esikoisesta jäi, hän on 1v nyt.

Facebook ryhmään kiinnostais kans liittyä, mutta sitten ekan ultran jälkeen, jos siellä kaikki on hyvin.

Oon onnellinen, kun vielä ei okseta :D Toivottavasti ei tule koko yrjö ees kylään.
Menkkamaisia kipuja on hieman ja nivusia vihloo, siinä mun kaikki oireet turpoomisen lisäksi! :D

Piupom 4+5
 

Yhteistyössä