Kesäkuun kullanmurut 2015 **Toukokuu**

Kesäkuun kullanmurut 2015 **Toukokuu**



Syntyneet:

2.5
ruu79 / 35v. / 1.lapsi / KYS / POIKA rv 34+0

Odottajat:

24.5.
*Pihla* / 27v. / 2.lapsi / :flower: / POIKALUPAUS
Jennyliini"" / 26v. / 4.lapsi / KYS / POIKALUPAUS


29.5
lauwra / 27v. / 2.lapsi / TAYS / POIKALUPAUS
aida1 / 23v. / 1.lapsi / PHKS / POIKALUPAUS


31.5.
Boni / 30v. / 1.lapsi / PS tai KOS


1.6.
Hopeakissa / 26v. / 2.lapsi / OYS
Pikku kakkonen / ? / 2.lapsi / OAS tai OYS
kissu1 / 23v. / 3.lapsi / SeKS
Charlie / 25v. / 2.lapsi / TAYS
Kultatiuku/ 38v / 6.lapsi / PKKS


2.6.
Staffy85 / 29v. / 1.lapsi / :flower: / POIKALUPAUS
*Tuiki* / 31v. / 4.lapsi / TAYS
Kerttuli84 / 30v. / 1.lapsi / :flower:
Naneni / 30v. / 3.lapsi / TYKS tai KOS / POIKALUPAUS

3.6.
lumiriver / ? / 2.lapsi / :flower:
-Tipe- / ? / 3.lapsi / SeKS
Neiti Sievänen / 30v. / 2.lapsi / :flower: / POIKALUPAUS

4.6.
Aisha4 / 30v. / 4.lapsi / :flower:
Hansukas / 30v. / 2.lapsi / HYS
Mae / 30v. / 3.lapsi / KOKS
niiskuilija / 28v. / 1.lapsi / :flower: / POIKALUPAUS
cnnmn / 24v. / 1.lapsi / :flower:


5.6.
Klemmu / 31v. / 1.lapsi / PHKS
Alvinna / 28v. / 2.lapsi / :flower:
Ansku089 / 25v. / 1.lapsi / KOS tai JS
Eeka1234 / 28v. / 4.lapsi / KOS
Vihervaara / 30v. / 2.lapsi / :flower:


6.6.
matruusi78 / 36v. / 5. lapsi / K-SKS


7.6.
jjennna / 23v. / 1.lapsi / SeKS / POIKALUPAUS
Ameile / 37v. / KOS.


8.6.
Myttö82 / 33v. / 2.lapsi / KOS / TYTTÖLUPAUS


9.6.
Ninatus / 30v. / 3.lapsi / SAS tai TYKS / POIKALUPAUS
miiula / 26v. / 1.lapsi / OYS / POIKALUPAUS
Valkoinen / 34v. / 3.lapsi / JS
MiiSa-80 / 34v. / 1.lapsi / K-SKS / POIKALUPAUS


10.6.
AUkko / ? / 1.lapsi / TYKS
NUNNIKA/2. LAPSI/LA 10.6/ :flower: / POIKALUPAUS


11.6.
Hepuli_ / 30v. / 2.lapsi / TYKS / POIKALUPAUS
Pele / ? / 4.lapsi / TYKS
Lissu123 / 26v. / 2.lapsi / :flower: / POIKALUPAUS
Jensspa / 24v. / 2.lapsi / TAYS


12.6.
mariana87 / 27v. / 2.lapsi / KYS
peikkorinsessa / 31v. / 2.lapsi / :flower:
Emmi85 / 29v. / 3.lapsi / KOS
taikax / 32v. / 3.lapsi / TAYS / POIKALUPAUS
CityPähkinä / 34v. / 2.lapsi / KYS / POIKALUPAUS


13.6.
SaaraN / 35v. / 4.lapsi / :flower:
Saana78 / ? / 3.lapsi / :flower:
Bella85 / 30v. / 3.lapsi / KOS / POIKALUPAUS


14.6.
Minchi84 / 29v. / 2.lapsi / :flower: / POIKALUPAUS
Kaktus-76 / 38v / 3.lapsi / :flower:


15.6.
Dzelli / 23v. / 2.lapsi / TYKS
vieno55 / 22v. / 2.lapsi / :flower:
Sasukka86 / 28v. / 2.lapsi / TYKS
Margareta 91/23v/2.lapsi/Jorvi


16.6.
otustus / 24v. / 2.lapsi / K-HKS
Henttu82 / 32v. / 1.lapsi / KYS / TYTTÖLUPAUS


17.6.
Hep87 / 27v. / 1.lapsi / :flower: / TYTTÖLUPAUS

Enni* / 31v. / 2.lapsi / Jorvi


18.6.
millimamma / 33v. / 4.lapsi / TYKS
Mamira / 25v. / 1.lapsi / :flower: / TYTTÖLUPAUS

Kepa-81 / 33v. / 1. lapsi / K-SKV / TYTTÖLUPAUS

Hepaliini/ 32v./2. lapsi/Satks/ POIKALUPAUS


19.6.
Kuusama / 30v. / 1.lapsi / :flower: / POIKALUPAUS
mimii. / 22v. / 2.lapsi / SeKS
Catnip82 / 31v. / 2.lapsi / K-SKS
hennaliina / 26v. / 1.lapsi / K-SKS
Sulo-Sylvia / 37v. / 4.lapsi / HYS / TYTTÖLUPAUS


20.6.
Tähkä81 / 33v. / 1.lapsi / TAYS
Lassu / 26v. / 4.lapsi / PKSSK
Toukkamasu / 30v. / 3.lapsi / OYS
Maarit / 38v. / 2. lapsi / KYS / TYTTÖLUPAUS



21.6.
Silva88 / 27v. / 1.lapsi / MKS / POIKALUPAUS
AnnaS. / 26v. / 1.lapsi / KYS
Tipsukka1 / ? / ? / KYS
Sasu / 28v. / 1.lapsi / SATKS


22.6.
Aggen / 22v. / 1.lapsi / KYS
Misame / 23v. / 4.lapsi / PHKS
Maamis / 22v. / 2.lapsi / TAYS


23.6.
Jossu79 / 35v. / 3.lapsi / KOS
Milsteri / 22v. / 1.lapsi / TYKS


24.6.
inskun / 24v. / 3.lapsi / KAKS
Piupom / 24v. / 2.lapsi / :flower:
Emiliala / 22v. / 1.lapsi / TAYS
Kerttuliinu / 26v. / 1.lapsi / OYS


25.6.
Beibei / 25v. / 2.lapsi / VKS


26.6.
JeHil / ? / 5.lapsi / :flower:


27.6.
Lara-- / ? / 3.lapsi / K-HKS / POIKALUPAUS

28.6.
Na-dene / 29v. / 2.lapsi / TYKS
Helen85 / 29v. / 3.lapsi / OYS / TYTTÖLUPAUS

Pihlaja / 28v. / 1.lapsi / :flower:
erel / 29v. / 3.lapsi / OYS


29.6.
riikkasss / 20v. / 2.lapsi / VKS
Seireeni / ? / ? / SeKs


30.6.
Ellie_88 / 26v. / 1.lapsi / :flower:
Illa Tuu / 32v. / 1. lapsi / KOS / POIKALUPAUS
pupumama / 25v / 1. lapsi / TAYS / POIKALUPAUS

LA ???

Lassu / 26v. / 4.lapsi / PKSSK
Toivottavasti / 35v.


SYNNYTYSSAIRAALAT

JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kymenlaakson Keskussairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
LAS = Loimaan aluesairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala


Päivityspyynnöt punaisella

tai omalle riville ISOILLA kirjaimilla, kiitos.

Aiemmat pinot

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...-2015-lokakuu/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...nmurut-2015-a/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...-marraskuussa/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...t-joulukuussa/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...2015-tammikuu/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...2015-helmikuu/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen...015-maaliskuu/
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2443144-kesakuun-kullanmurut-2015-huhtikuu/

VAUVALLE / ÄIDILLE KOTIIN :
* PINNASÄNKY / VUODEVAATTEET
* AUTOKAUKALO
* TUTTI/TUTTIPULLO
* VAATTEITA (alussa kietaisubodyt, vetoketjulliset haalarit ja puolipotkuhousut käteviä)
* ITKUHÄLYTIN
* VAUNUT / RATTAAT
* PUHDISTUSPYYHKEITÄ
* VAIPPOJA
* SINKKIVOIDE / PERUSVOIDE / Lampaanvillavoide rinnan päihin
* PARACETAMOL MOLEMMILLE
* Rautavalmiste äidille synnytyksen jälkeen
* SITTERI
* HARSOJA
* KUUMEMITTARI
* TALKKI
* LIIVINSUOJAT
* IMETYSLIIVIT
* KANTOLIINA TAI REPPU
* KYLPYAMME
* PUMPULI / VANULAPUT
* KORVIKE
* RINTAPUMPPU
* KYNSISAKSET
* IMETYSTYYNY
* RINTAKUMI
* IMETYSPAIDAT
* KYLPYMITTARI
* PYYHE
* HOITOPÖYTÄ / TASO
* HOITOLAUKKU
* SENSITIVE PESUAINEET
* YÖVALO
* NOSEFRIDA (tai muu vastaava nenän puhdistamiseen)
* SUOLATIPAT
(* RELATIPAT, D-TIPAT YMS.)
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Kuusama!

Tulipa tuota tarvikelistaakin ekan kerran nyt katteltua... aika paljon olis vielä hommattavaa, vaikka ihan kaikkea en tuosta listasta koe tarvitsevani. Vaunutkin on vielä mietinnässä ja samoin pinnasänky. Sängyn kans on vähän mietitty, että menisköhän vauva alkuun matkasängyssä... semmonen meillä jo on ja siihen kun kuuluu semmonen käännettävä hoitoalusta, niin säästäis tilaa aika paljon. Noo, onhan tässä aikaa vielä miettiä... toivottavasti. :)

Hurjaa ja ihanaa, että toisilla on jo hyvinkin lähellä käärön syliin saaminen! Vaikka tietty kellä tahansa vauva voi päättää tulla ajoissa maailmaan... mutta, että kohta on jo ihan täysaikaisiakin. :)

Jumppapallo pitäis vissiin täyttää, jos sen kanssa olis tosiaan helpompi istua. Tuntuu, että ihme takakenossa koittaa istua, jotta olis jotenkin hyvä olla.

Ootte te sissejä, jotka vielä remontteja ja muuttoja jaksatte tehdä tässä vaiheessa, hatun nosto! Itellä on energiat aivan vähissä, että ei jaksa tehdä mitään. Siivota esim. pitäis, mutta ei vaan jaksa.

Mamira, mulla on välillä kovaa kipua alavatsalla, oikealla puolella. Kestää monta tuntia tai välissä saattaa olla hetki,että ei satu ja sit kipu palaa... mä oon aatellu, että mulla ainakin se taitaa olla just sitä, mistä joku kirjottikin, että suolet on ahtaalla. Mulla kun on ummetusta ollu ja hidasta toi tavaran eteneminen.. että ilmavaivat voi olla siis sairaan kipeitä. : /

Yks asia muuten mikä mulla tuli vähän yllärinä toisen synnytyksen jälkeen, oli jälkisupistukset. Niistä ei ollu kukaan mulle kauheesti puhunu tai en ollu sit tajunnu. Eikä oo tarkotus pelotella ketään, koska nää on vissiin hyvin yksilöllisiä... mutta ettei muille tuu ihan puskasta, että tämmöstäkin on.
Ekan synnytyksen jälkeen olin monta viikkoo muitten kipujen takia niin lääketokkurassa, että en tiä oliko mitään jälkisupistuksista johtuvia kipuja, mutta tosiaan tokan synnytyksen jälkeen tuli aivan hirveitä suppareita. Sairaalassa sanoivat, että ne kestää ehkä muutaman päivän, mutta mulla tais mennä viikko. Ja ne supparit kun tulee usein just kun on alottamassa imettämään... välillä mulla olis voinu vauva tippua, jos ei olis ollu istumassa, sen verran kovaa kouristi. :O Jälkisupparit kuulemma usein pahenee, mitä useampi synnytys on takana. Mulla ei kolmannen jälkeen silti ollu niin pahoja ku toisesta, mutta vähän jännittää mitä nyt on edessä.

Tää on kyllä hyvä ryhmä, kun saa paljon infoa erilaisista synnytyskokemuksista ja synnytykseen valmistautumisesta ym. Ootte ihan parhaita mammat! :)

Kutiaako kellään muulla muuten tissit? Siis ihan ympäriinsä joka kohdasta? Oon yrittäny rasvailla, jos se on vaan ihon kuivuutta, mutta välillä meinaa hermo mennä ku pitäs koko ajan hinkata noita ryntäitä.

Sulo-Sylvia ja sipsukka ... äh nyt on viikot sekasin, mutta huomenna poksuu kuitenkin jotain
 
"*Pihla*"
Kiitos Kuusamalle päivittäjän roolista! :) valitettavasti ainakaan mä en voi luvata, ettei tämä synny ennen 13. päivää, kun tosiaan on tämä kasvuseuranta meneillään. Eipä sitä tietysti muutkaan voi luvata :D

Jälkisupistuksia en muista tunteneeni ollenkaan sektion jälkeen. Varmaan kipulääkkeet vei sellaiset tuntemukset, kun kai niitä jälkisupistuksia kaikilla on? Mullahan supistui kohtu tosi nopeasti tosi pieneksi. Heräämössä jo ihmettelivät, kun kohdunreuna oli niin matalalla, ettei meinanneet löytää, kun etsivät ylempää :D

Mulla on koko raskausajan ollut kipeä kohta oikealla melko alhaalla. En tiedä, mikä siinä on, kun ultran mukaan ei mikään. Ei siis ole sektioarven kohdalla, mutta ei mun mielestä munasarja tai suolistokaan. Ehkä sitten joku kiinnike/kannake tms. :D

Tissien kutinaa oli täälläkin jossain vaiheessa melkoisesti. Erisanin perusvoiteella rasvaaminen on auttanut. Auttaa myös mahan kutinaan. Bio oilia lotrasin jossain vaiheessa, mutta se on sen verran hintavaa, että siirryin tuohon erisaniin, kun lähinnä kutinan takia olen rasvaillut ja tuo erisan auttaa siihen.

Mies meni mun isän kanssa saunomaan ja me ollaan tytön kanssa vähän herkuteltu :) yöllä saa ottaa rennien jos toisenkin... Tälläinen villi vappu :)
 
Sonde noi kivut kuulostaa perus harjotussupistuksilta ja kudosten venymiseltä yms. Mulla meni niin että esikoisesta oli puolesta välistä asti jo tosi ilkeitä suppareitakin vaikka ei ollut sit mitään vaikutusta kohdunkaulan tms ja vauvakin oli sillon suht myöhään " ylhäällä". Nyt tästä toisesta kivut ja supistelu kunnolla alko vasta myöhemmin et ehkä kropan sisäosat vaan valmiiksi löysemmällä? Ja tälleen tavisanatomialla voisin kuvailla sitä laskeutumispaikkaa että kirjaimellisesti persiisiin :D tai siis tunne on se että pieni keilapallo painaa persusta kohti tuol kankkujen välis, sitten on varmasti lapsi laskeutunut lähtökuoppiin. Ja sitä fiilistä on sit mukava seurailla loppuviikot. Mulla ja kavereilla ollut tämmöisiä tuntemuksia, muilla sit ehkä mukavempia :D
 
Sulo-Sylvia onko sulle laitettu epiduraalia tai spinaalia synnytyksissä? Mua on mietityttänyt noi jälkisupparit kun ekassa en ottanu epiduraalia ja sain kokee ne supistusten huippulukemat aika hyvin synnytyksessä niin sit ne kipeät jälkisupparit ei tuntuneet niin pahoilta vaikka sattukin. Tai sitten ne vaan oli läyhäsiä tosta ekasta :D tänkin lähden synnyttään toiveella mahdollisimman pitkään luonnollisesti etenevä synnytys, ei selkäpuudutuksia ym tilanteen mukaan muut. Voi olla et jokusen viikon päästä oon tääl kommentoimas et totta puhuit, tokan jälkeen ne olikin saatanasta vaikka miten ois menny :LOL:

Muoks. Laskeskelin jutuista päätellen et sulla olis neljäs tulos?

Ja vielä lisään et kutisee joo, lähtenyt vissiin taas uuteen kasvuun mokomat hinkit.. Kookosöljy ja apobase 60% perusvoide on mut pelastanu. Oon atoopikko niin kevyemmät ei enää riitä :)
 
Viimeksi muokattu:
"*Pihla*"
Syli84, mulla on jo nyt "keilapallo persiissä":D ei onneksi ihan koko aikaa paina, mutta joka päivä kuitenkin. Eli tuskin on vielä lähtökuopissa, kun ei koko aikaa paina. Mutta on kyllä vähemmän hehkeä tunne :D ekassa raskaudessa ei tälläistäkään ollut. Tosi paljon vaikuttaa näköjään, onko lapsi perätilassa vai raivotarjonnassa. Ekassa raskaudessa en pystynyt edes nukkumaan kuin oikealla kyljellä, kun vauvan pää painoi just vasempiin kylkiluihin tosi ikävästi. Nyt pystyy nukkumaan kummalla tahansa kyljellä. Ainakin useimmiten :D
 
Ehkä mä Pihla just ja just sun pojan syntymän voin päivittää listaan ;) Ja pari muutakin, kunhan ette nyt aivan alvariinsa ala synnyttämään ennen kuin mä jään lomalle :D

Ai niin, otin oikeuden omiin käsiini ja poistin listalta muutaman sellaisen henkilön jotka eivät ole minun silmääni kirjoitelleet mitään ja ovat jättäneet kertomatta kaiken muun paitsi nickinsä. Jos siis joku nyt huomaa puuttuvansa listalta ja ehdottomasti haluaa takaisin, niin laita maininta! Ja voit samassa infossa kertoa vaikkapa oman ikäsi, lapsien lukumäärän ja lasketun ajan ;)

Täällä on taas muutettu vähän lisää. Onneksi saatiin apuvoimia ja huomenna saadaan lisää =) Alkaa laatikot olla melkein kaikki vietynä, huomenna huonekalut ja se ah-niin-ihana loppusiivous.. Olis pitänyt tajuta ostaa se muuttosiivous joltain firmalta. No, vähän myöhäistä harmitella.

Vauvalla on ollut vähän hiljaisempi päivä tänään. Ilmeisesti kuitenkin majailee jo pää alaspäin. Maanantaina neuvolaan, siellähän se sitten selviää =)
 
  • Tykkää
Reactions: BeiBei
Pihla kuulostais loogiselta että perätilassa oleva ei jotenkin pääse painamaan niin tasasesti vaikka se peppukin on melko pyörylä. Epäilen että täällä on lähdety kiinnittymään kun pää persiissä fiilis on 24/7 kun viel viikko takaperin helpotti makuuasennos.

Mä luovana tyyppinä aloin jo suunnitella "pää perseessä"-klubia loppuraskauden odottajille. "lataa appsi puhelimeesi ja saat ajantasaista tietoa aiheesta":LOL:
 
Moikka taas!

Lueskelin tässä hiljaisen aamuvuoroni kunniaksi pitkät pätkät teidän huhtikuun turinoita ja tarinoita - ihanaa kun minun ja pukamani vointiakin on kyselty! :)

Kun viimeksi kirjoittelin ja valittelin peräpumakaani, oli tilanne se, että piti odottaa keskiviikkoon (jotta 10 päivän rasvaus-suppo -kuuri tuli "täyteen") ja siihen minä sitten tosiaan odotin. Keskiviikkona soitin sitten neuvolaan ja sain lääkäriajan.
Lääkäri tutki, hutki ja totesi, että jos olen Panadolin voimalla saanut nukuttua ja töissäkin käytyä niin hän kyllä vielä "katselisi" tilannetta ja siis jatkettiin rasvaus-suppo -kuuria vielä jonkin aikaa.
Paraneminen tämmösillä käsikauppa-lääkkeillä on kuulemma hitaampaa, mutta raskaana olevalle ei ole oikein muitakaan vaihtoehtoja ja leikkaamalla poistaminen tuottaisi vain sen ristin, että tulehtuisi ja siitä sitten seuraisi vielä isompi soppa. Ohjeeksi siis "viikko lisäaikaa parantumiselle".
Lääkäri oli sitä mieltä, että kyllä sen pitäisi siitä parantua. Sanoi ehkä miljoona kertaa, että "täähän kuuluu raskauteen, on luonnollinen juttu, tosi monella onm jäkäti-jäkäti..." Ihan sama kysymys nousi mieleeni, mitä joku oli täälläkin ihmetellyt, että kun mitään ei oikein tehdä vaikka kuinka kippee ois, kun kaikki on "luonnollinen osa raskautta".
Oli sen verran reilu lääkäri kuitenkin, että antoi sellaisen poppaskonsti-vinkin, että greippimehua pitäisi juoda niin paljon kun kestää.
No minä laahustin apteekkiin, ostin lisää rasvaa ja suppoja; kaupasta hain greippimehua 3 purkkia ja päätin tyytyä kohtalooni.

Ja uskokaa tai älkää, mutta kyllä se vaan lähti lopulta parantumaan! Viime sunnuntaina tajusin, että en ole ottanut koko päivänä Panadolia. Nyt olen pikkuhiljaa vähentänyt rasvailua ja suppopaketin ohjeen mukaan niiden käytön olen vähentänyt vain "joka toiseen päivään". Ajattelin nyt kuitenkin käyttää sekä rasvan että supot loppuun, kun roskiinhan ne sitten menis kuitenkin.
Siispä loppu hyvin, kaikki hyvin. Olin kyllä melko varma jossain vaiheessa, että tämä kestää synnytykseen asti ja vielä pahentuu sen jälkeenkin, mutta nyt näkyy valoa tunnelin päässä. Vielähän tässä on tosiaan 6 viikkoa aikaa saada se pukama ärtymään jostain uudestaan ja synnytysponnistuksethan sen saa helposti myös ärtymään, mutta kun olen tästä taistelusta kerran selvinnyt hengissä niin enköhän selviä toistekin :D

Me käytiin ostamassa viime viikonloppuna kans vaunut. Pitkällisen vertailun ja pohdinnan jälkeen tultiin siihen lopputulokseen, että meidän kaupunkikäytössä parhaiten toimivat Brio Smilet. Ostettiin siihen vielä sellainen turvakaukalo (merkkiä en muista) jonka saa näppärästi vain "napsautettua" paikoilleen vaunujen runkoon. Saa nähdä tuleeko sitä ominaisuutta sitten käytettyä kuinka paljon...

Sain kokea myös ensimmäisen harjoitussupistuksen, kun kävin vaihdatuttamassa autoon kesärenkaat alle. En siis itse nostanut/kantanut/työntänyt yhtikäs mitään, mikä olisi voinut sen supistuksen aiheuttaa, mutta tilanne oli itsessään niin jännittävä, että varmaan jonkin sortin stressireaktio siinä sitten puski päälle, kun kotiin pääsin ja vatsa meni kivikovaksi ja kipeeksi :D Siis voiko olla mitään niin pelottavaa, kun autokorjaamollinen miehiä katsomassa miten NAINEN koettaa ajaa autonsa niille nostotelineille - huuh ja puuh! Sitten ne penteleet kehtaa vielä kysyä jotain hankalia kysymyksia ilmanpaineista tai jonkin akselin kulman tarkistuksesta tms. MISTÄ MIE TIIÄN?! Onneksi tämä täytyy tehdä vain 2 kertaa vuodessa :D

Tuntuu jotenkin tosi hurjalta, että osa täällä jo viettelee viimeisiä viikkojaan (päiviään? :O ) yhtenä kappaleena. Oman äitiyslomankin alkuun on vielä 1,5 viikkoa (7 työpäivää) ja laskettuun aikaankin se 7 viikkoa. Miten ihmeessä saisin itselleni konkretisoitua, että meillä on kohta pieni ihminen hoidettavana ja rakastettavana? Vai pitääkö sen edes konkretisoitua ennen synnytystä? MISTÄ MIE TIIÄN? :D

Tulipas taas puhuttua vain itsestään, oma napa - tärkein napa. Paitsi minun napa elää kyllä nykyään aivan omaa elämäänsä, kohoaa päivä päivältä ylöspäin - kohta se varmaan katoaa kokonaan :)

AnnaS. (ei harmainta aavistusta viikoista)
 
Syli, (laskit oikein neljäs tulossa :) ) mulla on kaikissa kolmessa synnytyksessä laitettu epiduraali. Mulla on aikas matala kipukynnys, että sekin voi vaikuttaa siihen miten kokee. Kakkosen synnyttyä viereisellä vuoteella sairaalassa oli mamma, joka oli pullauttanu vissiin kuudennen lapsesnsa ja kuulin kuinka selitti hoitajille, ettei hänellä mitää kovia jälkisupistuksia oo, että ei tarvi lääkettä. Ja minä vieressä puren hammassata ja pyydän lisää lääkitystä. : /

Närästyksen unohdinkin eilen aivan mainita. Renniee kuluu. Aivan järkky ku menin syömään perunasalaattia, (jossa oli viimeinen käyttöpäivä edellisenä päivänä... olis pitäny jättää syömättä, mutta aattelin, ettei se niin tarkkaa olis, ku näytti ihan hyvältä) kupli sit kurkussa koko loppupäivän, vaikka otin useamman rennienkin. Muutenkin iltaisin polttelee kurkkua ikävästi. Mahan muodosta oon ajatellu, että tää vauva olis jotenki alempana ku aikasemmat on ollu, mutta pahemmin aiheuttaa närästystä silti.

Mä olen ehkä suostumassa miehen etunimi-ehdotukseen, paitsi että nyt on ongelma, kun siihen nimeen ei oikein keksitä sopivaa toista nimeä. Saa nähä, tempastaanko lopulta puskasta joku ihan ylläri nimi. Olisko teillä hyviä ideoita? Tyttö olis kaiketikin tulossa ja entuudestaan meillä on tytönnimistä käytössä Hilda (+ 2 poikaa). Tommosia "mummonimiä" on siis hakusessa. :) Mitä laittasitte Hildan siskolle nimeksi?

Sulo-Sylvia ja sipsukka 33+0 POKS
 
Vappua mammat!

Annas, kiva kuulla et pukama on antautumaan päin :D
Me ostettiin kans nuo smilet, eikö oo ihanat vaunut! Oisin kans halunnu sen suoraan runkoon kiinnittyvän kaukalon eli brion primon, mut se on kyllä tosi pieni! Ku aattelee et esim ku vauveli on puolivuotias, sillon on talvi ja paksut toppakamppeet... Ostettiin sit britax, jospa siihen sais jokku adapterit, en oo viel jaksanu perehtyä.. :)

Jälkisuppareista.. Mä oon kuullu niistä kokemulsia et pitäs siinä vaiheessa saada uus epiduraali :D et ne vissiin tosiaan voi olla aika karmeita! Mut siinä vaiheessa on onneksi jo vauva mitä voi nuuhkia ilokaasun korvikkeena! Onko muuten tosta ilokaasusta kokemuksia kellää?? Jotkut sanoo et siitä tulee huono olo..?

Sulosylvia, laita Kerttu nimeksi, Hildalle kaveriksi:):)

Nyt alko ajatukset pätkimään.. Ei muutaku kivaa vappua ja syödäänhän pallomahat täyteen munkkeja!! Ainiin, mun pötsin ympärys sikälimikäli armas mieheni sen oikein mittasi on 98cm. Vielä alle sata!

Kepa ja pikkukaveri 32+2
 
Staffy
Sulo-Sylvia, Helmi on kiva nimi. Aika yleinen taitaa vaan olla tänä päivänä.

Kiitos Kuusamalle uudesta pinosta!

Hyvä että Annan pukamat ovat alkaneet parantumaan ;) mä en uskaltaisi olla niin hurja että menisin ilman miestä viemään autoani mihinkään katsastuksiin tai huoltoihin!

Täällä vain odotellaan.. Kuukausi laskettuun, voi tsiisus!! Vauvan pää on jo lääkärin mukaan kiinnittynyt ja paikat jo hieman pehmenneet. Se tuntuukin nivusissa, kävely on todella epämukavaa :(

Staffy 35 ja jotain
 
AnnaS: Minä ainakin kyselin pukamasi perään ja viimeksi eilen mietin, miksi sinusta ei ole kuulunut mitään. Kiva siis kuulla kuulumisiasi. Painanpa tuon greippimehuasian mieleeni, mulle kun pukama on paukahtanut sektioiden jälkeen, kun maha ei tahdo lähteä toimimaan, joten eiköhän se taas putkahda riesaksi tälläkin kertaa. Nytkin oli välillä pahempana, mutta onneksi älysi rauhoittua edes hetkeksi. Myös tuo sinun auton renkaanvaihtoreissu oli hauska. Olisin varmaan vaan hymyillyt isosti, kun minulta olisi kyselty jotain tuollaisia. Onneksi meillä mies hoitaa kaikki autoon liittyvät hommat.....

Kultatiuku ja pikku Pupunen rv 35+4 kai
 
Siis voi p...
Täällä polttelee menkkakipumaisesti tasaisin 5-7min. väliajoin ja housuun hulahtelee jotain, vaikka vaakatasossa olen edelleen:O
Mä en halua vielä synnyttämään. Mullahan on kaikki työt vielä kesken ja vauvan vaatteet pesemättä. Kauhuskenaario näin vappupäivälle.
Mä nyt sitten makaan täällä ja tuijottelen kelloa, samalla mietin, millon pitäisi soittaa tai lähteä synnärille. Sinne on niin pirun pitkä matkakin, ettei turhaan viitsi ajella. Ja sitäpaitsi lupasin itselleni, että saan tänään itse paistettuja munkkeja ja kuola valuen oon niitä odotellut. Entäs jos en kerkeekään niitä paistamaan. Voi APUA!


Kerttuliinu, kiitos! Mä laitan sulle viestiä vaipasta, kunhan tästä tokenen.

Ruu ja massa 33+5
 
AnnaS, kiitos greippivinkistä! Kauppaan käy matka heti, kun ovat taas auki.

On kyllä paljon kaikkea, mitä pitäisi juoda. Turvotukseen vihreää teetä, valmarinia ja aloe veraa. Lisäksi vettä PALJON ja nyt vielä greippimehua pukamiin. Ja kohta vadelmanlehtiteetä paikkojen kypsyttämiseksi. Huhhuh!

Närästyksestä haluaisin sanoa, että hoitakaa kuntoon. Paha närästys polttaa ruokatorven haavoille. Se taas nostaa ruokatorvensyövän riskiä. Omepratsoli on tehokas ja turvallinen närästyslääke myös raskausaikana. Sitä saa sekä reseptillä että ilman (hintaero on huima).

Eilen alkoikin äitiysloma. Mitähän kaikkea sitä keksisi. Huomenna on sekä neuvolalääkäri, että hemppakäynti Kättärillä. Tiistaiksi varasin kampaamoajan, koska näytän suohirviöltä (en ole värjännyt hiuksia moneen kuukauteen).

Mieli on aika maassa. Olo koko ajan enempivähempi kehno. Ranteita särkee. Kädet ja sormet koko ajan puuduksissa. Vatsa on kipeä. Suoli ei toimi. Lisäksi olen turvonnut ja ruma ja liikuntakyvytön. Ensi yönä nukun lääkeunet, koska tarvin unta. Liikkuminen sattuu. Missään eikä mitenkään ei ole hyvä olla.

Plääh. Syntyispä jo.


-Valkoinen 34+3
 
Pakko vielä vähän valittaa.

Esimerkiksi sen jonkun vaikeasta pahoinvoinnista tai AnnaS:n pukamasta. Että kun näihin raskausajan vaikeuksiin haetaan apua niin saa vaan kuulla, että "Voi voi koita kestää. Se kuuluu asiaan."

Sitten kun joku ei halua käydä neuvolassa (esim. vaikka minä). Saan sitten huutia terveydenhoitajalta, kun neuvolassa pitää käydä. Mutta miksi minä kävisin? Ei minua kiinnosta jutella diipadaapaa tuntemattoman ihmisen kanssa, kun se on ainoa anti, mitä se laitos tarjoaa. En minä sieltä saa tukea tähän vaikeaan odotukseen. Saan typeriä neuvoja ja käsketään vaan kestää. Minä osaan kyllä kestää ilman, että joku siihen ohjeistaa.
 
Kiitos Kuusamalle uudesta pinosta, jo toukokuuuuuuu!!!

Olikos se Syli84 joka kyseli miten näiden verenpaineiden kanssa oikein elellään ja tehdäänkö niille muuta kuin levätään.. Eilen siis kävin kontrollissa neuvolassa näiden takia ja samalla käynnillä lääkärillä, kuka kirjoitti sairauslomaa äitiysloman alkuun asti. Koska lepoa pitää saada! Eilen aamulla lukemat huiteli kotona 160/100, mutta onneksi laski tuonne 150/95 lukemiin neuvolaan päästyäni. Kuitenkin selkeästi ne on nousussa. Verenpaineissa vertailukohta on aina se mikä ekalla kerralla mitataan, ja sitten siitä yläpaineen pitäisi nousta sellaiset 30 pykälää ja alapaineen 15 pykälää, jotta voidaan puhua kohonneesta verenpaineesta. Jos verenpaineet alkaa olemaan tuolla 150/100 luokkaa on minulla ohje ottaa yhteys sairaalaan, jos ne on tuota luokkaa ja raskausmyrkytys on negatiivinen niin lääkitys voi tulla kyseeseen. Muussa tapauksessa nyt seurantaa tehdään viikkotasolla neuvolassa. Itse mittaan pari kertaa päivässä kotona paineet, sekä sain virtsaliuskoja millä saan pissan tarkistettua vähintään parin päivän välein. Koska raskausmyrkytysoireita on olemassa..edellisessä raskaudessa paineet nousi loppuraskaudessa (rv36) mutta muut oireet pysyi poissa. Terveydenhoitaja kuitenkin epäili, että se olisi voinut muuttua raskausmyrkytykseksi ja jos sen kerran sairastaa niin muissa raskauksissa sen saa hyvin todennäköisesti. Tämän takia nyt erityisseurannassa.

Kävin eilen myös antamassa virtsanäytteen labrassa koska protskut oli yhden plussalla, mutta taisi olla onneksi väärähälytys koska terkkari ei soitellut perään. Korkea verenpaine vaikuttaa istukan toimivuuteen ja sehän tässä itseä huolestuttaa eniten..eli minun pitää olla hyvin tarkkana liiketuntemuksien kanssa. Hyvin liikkuva vauva kertoisi siitä, että istukka toimii, rauhallinen vauva taas kehoittaa ottamaan yhteyttä sairaalaan... eli kyllähän tässä saa itseään tarkkailla koko ajan "särkeekö päätä, liikkuuko vauva, onko tullut turvotusta jne"..huoletonta loppuraskautta vaan minulle! :)

Vauva oli eilen kuitenkin aktiivinen, sykkeet hyvät ja painoarvio oli 1690g..kuulema ihan ok kokoinen, eli käyrillä mennään, mutta jos ymmärsin oikein niin alarajoilla.

Nyt siis tänne vain lepoa ja lepoa, tähän vielä tuli ihana flunssa niin eipä muuta jaksakaan tehdä :) Hassua kyllä ajatella, että töihin ei enää mene. Kevät on mennyt nopeasti! Saimme jopa tällä viikolla tilattua esikoisella sängyn, niin alkaa hieman konkretisoitumaan kun roudataan ensi viikolla pinnasänky takaisin meidän makkariin. Vaunuja ei olla edes käyty katsomassa ja nimiä ei ole mietitty :D Valkoisen tapaan ajattelin itsekin käydä pääkuontaloa siistimässä, olen jo varannut ajan parin viikon päähän mutta nyt kun on saikulla niin voisin koittaa etsiä aikaisemman ajan. Vähän kevätväriä ja siistiä ulkomuotoa, kiitos! Kyllä aamuisin kauhistuttaa peilistä katsoa kun silmät kuin sialla :)

Piti jotain muutakin kommentoida, mutta pää täynnä räkää joten kun tuo toinen nuhanenä on tuolla jo melkein tunnin vetänyt unta niin seuraan perässä..

Ja Ruu79, kyllä sinuna lähtisin näytille käymään jos tosiaan supistuksia tulee tasaisin ajoin. Viikkoja kuitenkin sen verran "vähän" että mieluummin varuilta käy kääntymässä. Tuossa vaiheessa jos synnytys on käynnissä se kuitenkin taidetaan vielä yrittää estellä, koska keuhkot eivät välttämättä ole valmiit. Sinuna soittaisin päivystykseen.

Catnip82 + kyytiläinen 33+0!!!! (POKS!!!)
 
"*Pihla*"
Miksi mun vauva on jotenkin hirveän pieni, vaikka Catnipin(kin) vauva on ihan samaa kokoa, mitä meillä noilla viikoilla!

AnnaS, hyvä että pukama on voitettu :D täällä vähän samaa ongelmaa, ettei oikein sisäistä sitä, että kohta se vauva on oikeasti täällä. Mutta niin mulla oli ekassakin raskaudessa. Kun tyttö syntyi ja kävi huutamaan, mä ajattelin, että mitähän just tapahtui :D isoja asioita ja vaikea sisäistää. Mutta onneksi sitä lasta kuitenkin silti rakastaa :)

Ruu79, myös mä olen sitä mieltä, että vähintään soitto synnärille. Vauvan keuhkot ei välttämättä ole vielä ihan kypsät, joten kannattaa herkästi olla yhteydessä, jos huolestuttaa. Eikös vielä tuoda vaiheessa anneta kortisonit keuhkoja kypsyttämään? Vai mille viikoille saakka ne annetaan :D tulehan kertomaan, mikä meininki. Saadaanko kohta jo ensimmäiset vauvauutiset :D toivottavasti ei ihan vielä. Multahan lääkäri keskiviikkona kielsi fyysisen rasituksen, koska supistelee ja mulla kuitenkin vauva on sunnuntaina täysiaikainen... Varmaan tosin kielsikin sen takia, ettei lähtisi syntymään ennen sovittua päivää.

Eipä närästellyt eiliset herkut :) tänään mennään mun vanhemmille grillailemaan. Ennen jääkiekkoa kylläkin, koska mä aion livetä paikalta siihen mennessä, kun peli alkaa. Nyt olen tässä lepäillyt kipuineni, kun mies ja mun vanhemmat talkoilee meidän pihaa ja tyttö siellä kovasti auttelee :) hirveän kipeä selkä (lapojen väli), kankku ja nivuset. Itsekin tuossa 1,5 tuntia olin pihalla tekemättä oikein mitään ja näin kipeäksi taas tulin. Tosi turhauttavaa, kun muut tekee hommia ja itse makaa sohvalla... Henkisesti ihan hirveän rankkaa, kun tuntuu että pitäisi auttaa ja haluaisikin osallistua, vaikka kyllähän nuo kaikki tuolla pihalla ymmärtää, etten pysty ja kukaan ei ole siitä moittinut. Tykkäisin vaan tosi paljon tehdä hommia.

Pihla 36+5
 
Annas ihanaa kuulla et helpotti! Ja iso kiitos greippimehuvinkistä myös täältä :) mie kun oon nousta vaivoista kärsiny lapsesta asti mutta ei ykskän lääkäri, edes gastropolin erikoislääkäri tollasta oo vinkannut! Ja sit tuosta vauvantulon konkretisoitumisesta: siitä ei kannata Stressata koska se tulee kyllä ajallaan, joskus ennen syntymää, joskus kun lapsi on just tullu maailman ja joskus joidenkin viikkojen kuluttua syntymästä. Tärkeintä on antaa itselleen aikaa ja olla armollinen, jokainen tahti ja tunne on normaali näissä asioissa :) kyl se sieltä jossain vaihees tajuntaan pamahtaa.

Sulo-sylvia kyl niissä kivuissakin on eroa että oikeasti jollain voi synnytykseenkin liittyvät kivut ja fiilikset olla paljon voimakkaampia kuin toisella, näin uskon! Oon aatellu kans omaavani matalan kipukynnyksen mutta muut sanoo toista. Väitän kuitenkin että synnytyksessä mua auttoi sekin että supistuskipu ei ollut uus juttu kun oon aina kärsiny järkkyjä menkkakipuja ja sit opetellu niitten kans menen eteenpäin. Lisäks mulla ei kiputilat jääneet " päälle" vaan sain luottaa siihen et aallot tulee ja menee... Jokainen kertahan on omanlaisensa niin mielenkiintosta nähdä tosiaan onko tää kerta jännempi :)

Kerttuliinu ilokaasu toimi mulla tosi hyvin eikä yhtään huono olo. Se pitää vaan kokeilla että sopiiko. Sitä saa salissa vetää sit viel vauvan ulostultuakin esim jos tehdään ompeluja tai jälkisupistukset/ jälkeisten syntyminen tekee inhottavaa. Ihana aine :D

Catnip82 joo minä kyselin, kiitos vastauksesta. On mulla vielä matkaa noihin lukemiin.. Mulla taitaa nyt ylirasitus olla yksi syy miksi paineet hieman korkeahkot. Koitan nyt ottaa lepohetkiä aina kun voin. Kotona mulla on mittari niin vois ruveta seuraileen.

Täällä on nyt oikeesti sit vissiin kiinnitytty. Tosiaan mulla pää perseessä - fiilis nyt 24/7 ja liikekuviot lapsella rauhallisemmat tai siis ei tee isoja muljauksia ympäriinsä. Lisäksi maha on laskeutunut viimeisen vuorokauden aikana niin että kylkiluut ei pakota ja iso liuta uusia punaisia kipeitä raskausarpia rysähti mahaan kirjaimellisesti yhdessä yössä. Saa nähdä kuinka pitkään tätä sit kestää vielä kun esikoinenkin oli hollilla aika pitkään ennenkun putkahti ulos. Että vaikka kuinka osais lukea kroppaa, nuo vaavit tulee sit kuitenkin kun ite päättävät. Plääh :D
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos uudesta pinosta,

Ruu79, älä liian kauan odottele. Soita edes varmuuden vuoksi, parempi käydä kun jäädä miettimään. Ettei vaan satu mitään vakavaa! :)

Täälä on käyty aamusta hotelliaamupalalla, vapputorilla ja vanhojen autojen letkaa ihmettelemässä. Nyt kyllä väsyttää. Ostin tuossa keskiviikkona H&M:stä itselleni yhdet mammalegginssit ja ai-ihana miten nää "istuu hyvin" eikä kinnaa. Niinkuin ei ois mitään päällä! :LOL:

Vauva on ollut TODELLA aktiivinen koko viikon, para-aikaakin jumppatuokio menossa. Ti vai Ke tuntui että kääntyi perätilaan, jumalattomasti kyllä sattui ja olin tietenkin yksin töissä. Onneksi sentään oli asiakkaita ja muuta henkilökuntaa lähistöllä jos olisi tarvinnut apua. Koko illan sitten oli kipeä olla ja nyt onneksi jo parempi ja tuntuu että on joko kääntynyt takaisin tai ei kääntynyt ollenkaan, tiedä sitä. Ainakin pienet jalat viuhuu ja venyttelee kyljissä.

Nyt oon alkanut ootella sitä äitiyslomaa, ihanaa kun "saa vaan olla sitten". Töissäolo on raskasta, tai enemmänkin huomaa että väsyy todella jo neljän tunnin seisoskelun/hääräilyn jälkeen ja vasta puolet työpäivästä takana. Mulla sellainen työ että kokoajan jalkojen päällä. Ja kotia tullessa sitä tekisi mieli rojahtaa sohvalle ja ottaa pikku tirsat. Ähää, ei onnistu. Mutta en mä sairaslomalle halua, ennenkun on pakko. Vielä 11? työpäivää kolmelle viikolle siroteltuna, eka ä-lomapäivä sitten 20.5 :)

Saatiin vihdoin tietoa esikoisen mahdollisesta hoitopaikasta kesäkuusta eteenpäin (haettiin 2pv/vko) ja hylkäsin sen samantien. Ollaan tähän asti oltu pph:lla ja oltaisiin jouduttu täysin ruotsinkieliseen pk:hon joten ei kiitos. Siellä oltu muutamasti varahoidossa täydellä katastrofilla joka kerta. Mutta olkoon sitten kotona, keksitään jotain perhekerhoja ja muita kivoja juttuja sitten :) Harmittaa vaan, että asutaan niin "kaukana" kavereista, ettei joka päivä ole varaa ajella tuota matkaa.

Mutta nyt ruokapöytään, namnam.

Beibei & Ipana 32!+1
 
"Catnip82"
Pihla, itsekin hieman tuota kokoa mietin että pieneltä vaikuttaa..Lääkäri mittasi koon kahteen otteeseen koska ekalla sai mitan millä oltaisiin oltu liian pieniä. Näin sen tuloksen ja se oli jotain 1500g. Onneksi on ensi torstaina jo seuraava neuvola niin voi kysellä lisää. Tuo lääkäri oli aika mielenkiintoinen persoona...Näin nätisti ilmaistuna :)
 
"*Pihla*"
Catnip, meillä oli silloin 32+3 viikoilla painoarvio 1700g ja just johonkin alakäyrälle meni. Pieni, muttei liian pieni. Nyt sitten 36+3 oli 2178g ja nyt alkaa sitten olla jo "liian pieni". 4 viikon välein tuota on kontrolloitu ja ensimmäisten kontrollien välissä painoa oli tullut 630g ja nyt alta 500g, joten tyhmäkin osaa laskea, että kasvu on hidastunut. Toivottavasti teillä pysytään tasaisessa kasvussa tai vaikka ottaisi vielä kasvuspurtinkin :)

Maha täynnä grilliruokaa. Ei edes närästä :D tytöltä jäi päiväunet väliin, hetken torkahti autossa. Koko päivän on touhunnut, joten eiköhän tuo vielä illalla kostaudu. Nyt pyörii piirretyt, jos vaikka vielä hetkeksi torkahtaisi. Mies odottelee jo mm-kisoja alkaviksi. Voi plääh :D
 
"lauwra"
Mikä Ruun tilanne on? Kyllä noilla viikoilla vielä kortisonia annetaan ja synnytystä pyritään lykkäämään.

AnnaS:lle kiitos greippimehu vinkistä! Veikkaan, että nää omat pukamat ärtyy viimeistään synnytyksen jäljeen.

Täällä on taas valvottu koko viime yö. Vuorotellen vaivaa levottomat jalat, pissahätä ja sitten uni ei vaan tule. Mä uskon nukkuvani paremmin sitten kun tää vauva on ulkona ja herättää mut vain 3-4 kertaa yössä.. Alkaa henkisesti olla raskasta noi illat kun tietää, että koko yö on taas tuskaa.

lauwra & pikkuveikka 36+0!
Kuukausi laskettuun aikaan ja maksimissaan enää 6vkoa vauvan syntymään.
 
  • Tykkää
Reactions: BeiBei
Täällä ollaan synnärillä! Ja vauvan syntymään saakka! Kyllä nyt ottaa aivoon ja rankasti!
Tosiaan ensimmäinen kortisooni annettu ja yritetään lykätä supistuksia huomiseen, että keretään antamaan toinen kortisooni. Sitten saa syntyä, jos on tullakseen. Tulehdusarvoja seuraillaan ja jos ne nousee, niin sitten käynnistetään jos ei huomenna rupea syntymään.
Voi elämä, ei tässä näin pitänyt käydä! Jos sitten 3viikon päästä ei tulehduksia kuulu, eikä käynnisty, niin voin päästä kotiin!
Ja parasta kaikessa. Sängystä saa nousta vain vessaan!

Nyt on vaikea etsiä positiivisuuksia, mutta ehkä mulla ei paikat repee, kun vauva syntyy niin pienenä...

Nyt vähän rauhottelen tunteita, katon peliä ja kirjottelen sitte paremmalla tuulella.

Ruu
 

Yhteistyössä