Kesäkuun kullanmurut 2015 **Toukokuu**

Lauwra kiitos hyvistä nauruista! Ilma lantion kautta pihalle eli piereskellä vissiin pittää :D hah!!

Ootteko te kaikki muut ensikertalaiset käyny valmennukset ja tutustumiset ja perehtyneet viimesen päälle kaikkiin hengitysoppaisiin..? Oonko ainut joka lähtee vähän soitellen sotaan ja koittaa selvitä siitä mitä eteen tulee?

Googleen pitäs tosiaan laittaa se äitiesto, yks päivä googlasin ku tuo vauva väliin sillain "tärisee" siis parin sekunnin ajan tosi nopeaa liikkuu..vähän niinku puistattelee tms? Tosi monilla oli kokemusta samasta, osa pelotteli epilepsialla mut suurimmalla osalla kuitenki terve vauva syntyny. Onko tuttua täällä kellekään? Vaivaa ja pyörii mielessä paljon.. Viikon päästä lääkärineuvola niin pitää siellä kysyä.
 
Onhan tää jännää, kun vauvoja putkahtelee... onnea ja voimia jo kotiutuville. :) Milläs mä nyt pysyn viikoissa mukana kun ensin Kuusama ja nyt Catnip hylkää.. meillä kun oli sama LA. :D Tsemppiä Catnip koitokseen! Täällä ahkerasti seurataan tilanteen kehittymistä.

Lauwra, kylläpä oli huiput ohjeet! :D Täytyy pitää mielessä.

Mamira, mulla kans välillä kuuluu mitä kummallisempia ääniä mahasta, mutta oon ajatellu, että suolet on sen verran ahtaalla, että ruoka ja ilma siellä pitää "mutkissa" kummaa pörinää.

Omaa napaa...mulla oli tänää lääkärikäynti. Muuten kaikki ihan hyvin, mutta vauveli on kääntynyt perätilaan. :( Tiedossa käynti äitipolilla, mistä oon kyllä ihan tyytyväinen. Olisin muutenkin halunnut sinne, että sais tietää onko isopäinen vauva tulossa, että käynnistetäänkö tämäkin ajoissa sen vuoksi kuten kaks edellistä. No, kaikki selvinnee nyt sit tuolla yhdellä käynnillä. Nyt vaan odottelen aikaa äippäpolille ja toivon samalla, että vauva onkin kääntynyt raivotarjontaan. Niin ja olihan se mun hb edelleen alhainen (101), mutta lääkäri meinas, että jos se nyt tossa satasen nurkilla pyörii niin ei ole vaarallista. Ajattelin kuitenkin, että otan välillä tupla määrän rautaa, jos sais hilattua arvoja vähän paremmaksi.

Näin pari yötä sitten ekan kerran unta, että olin synnyttänyt tän vauvan... ja tyttöodotuksista huolimatta hän olikin poika. Aamulla sitte mietiskeli, että totta tosiaan, jos onkin poika ja oon just ostellu tyttö-vaatteita. :D Unessa olin jotenkin kummallisesti onnistunut unohtaan, että synnytyksen jälkeen on jälkivuotoa ja ihmettelin sitte ku rupes oleen lattialla asti tavaraa. :O

Sulo-Sylvia ja sipsukka 35+6 (huomenna poksuu!)
 
Tsemppiä Catnip! Täällähän nyt koko ajan sattuu ja tapahtuu :D

Mä ajattelin kans käydä Tayssissa siellä tutustumisjutussa, harmi jos se oli turha :/ hyvät ohjeet noi kyllä on ;)

Kävin tänään ostamassa Tripp trappin syöttötuolin kun torista löysin edullisen :) ja siihen huomenna kans torista löydetyn newborn setin. Vähän olen kuullut erilaisia mielipiteitä, onko turhake vai ei, mutta mun mielestä vaikuttaa kätevältä eikä tarvitse sitten erikseen sitteriä ostaa... Onko krenelläkään kokemusta tosta newborn setistä?

Pupumama 34+2
 
Hei, täällä tulee vauvoja enemmän kun sieniä sateella, lämpimät onnittelut kaikille äideille :flower:

Meillä ei onneksi vauva ole vielä tuloillaan. Jos nyt vaan odottelisin sinne juhannukselle, en ole ajatellut liittyä etuilijoiden joukkoon :D On vielä se Lapin reissukin tekemättä, sieltä kun palaillaan 8.6 niin sen jälkeen saa minun puolesta syntyä milloin haluaa.

Eilen kävin neuvolassa terveydenhoitajalla ja tänään lääkärillä.
Th tunnusteli vatsaa ulkoisesti ja totesi, että vauva on melko varmasti raivotarjonnassa. Sydänäänetkin löytyivät sellasesta paikkaa, joka uumoili raivotarjontaa.
Totesin ääneen, että olen suvussani varmaan ensimmäinen, jonka vauva tulee "normaalisti" kasvot edellä eikä peruuttamalla. Tämä ihana th totesi, että siinä tapauksessa meidän täytyy kyllä varmuudeksi ultrata, että tiedetään varmasti. Ja niin hän järjesti jonkun ultraustaitoisen kolleegansa siltä samalta istumalta ultraamaan. Siellähän se meidän pieni pää alaspäin kyljellään makoili. Jälleen kerran sain heitä kiittää ja kumartaa, kuinka kiireettömästi ja ystävällisesti asiat hoituvat täällä Kuopiossa :)

Tänään sitten lääkärikin halusi oikein kunnolla tutkia asiaa ja samaa totesi hänkin, raivotarjonnassa tällä hetkellä. Tosin vauva ei ole vielä kiinnittynyt - eikä minulla ole kyllä mitään sellaisia "keilapallo haaruksissa" tuntemuksia :D
Näillä viikoilla on kyllä tod.näk. että vauva pysyy pää alaspäin, mutta tilaa on kuulemma vielä paljon, jos on kääntyäkseen. Nyt siis tässä pari viikkoa odotellaan ja toivotaan ettei tilanne muutu :) Sitten pitäisi alkaa olla raskaus jo niin pitkälle, että kääntyminen on jo todellä epätodennäköistä.

Suupaltti kun olen, niin totesin sille lääkärille, kun se veti hanskoja käteensä, että "ethän sitten tee mitään nyrkkitemppuja!". Hän katsoi minua epäuskoisena ja sitten naurahti ja sanoi: "ei ole tehty nyrkkitemppu sitten 70-luvun". Kerroin, että olen lukenut keskustelupalstalta, että sellaista tehdään vielä todistetusti nykyäänkin. Lääkärini kehoittikin antamaan kyseisestä lääkärin toiminnasta palautetta, koska semmoset "nyrkkitemput" ovat paitsi epätarpeellisia, voivat myös edistää ennen aikaista synnytystä.
Selvisin siis ilman nyrkkiä, paikat ovat vielä hyvin kiinni, kohdunkaula on vielä pitkä eikä synnytys ole vielä edes lähellä. Uskallan siis lähteä Lapin reissulle ensi viikolla!
Painoarvionkin sain: jos nyt syntyisi (mikä siis hyvin epätodennäköistä) niin paino olisi jotain 2300 gramman luokkaa - ei siis jättivauvaa tänne tulossa ja hyvä niin!

Rauhallista odotusta kaikille, jättäytykää nyt ees joku minun kanssa sinne juhannukselle ;)

AnnaS. 35+4
 
  • Tykkää
Reactions: BeiBei
Kerttuliinu, täällä kans vauva tärisee (tai tärisi, ei ole enää pariin viikkoon oikeastaan tärissyt) sillai puistatusmaisesti parin sekunnin ajan kerrallaan. Yritin myös joskus löytää asiasta tietoa, ja järkevin löytämäni selitys tärinälle oli, että sikiön keskushermosto ei ole vielä kunnolla kehittynyt.

Vai oli se Taysin tutustumisjuttu turha... Kuulosti kieltämättä hassuilta nuo lantiohengitys- ja liukumäkijutut :D Meillä on tarkoitus mennä käymään sinne myös, jahka ehditään.

Mulle lääkäri eilen totesi, että kun kerran vauva on raivotarjonnassa nyt, ei se enää käänny perätilaan. Jännä juttu, että kuitenkin muiden lääkärien mielestä näillä viikoilla voi ihan hyvin vielä kääntyä ja näköjään kääntyykin. Ei herätä ihan hirveästi luottamusta se eilinen lääkäri.

Tähkä 35+4
 
"lauwra"
Sulo-Sylvia, oletko ajatellut alatiesynnytystä vaikka vauva pysyisikin perätilassa?

pupumama, mulle ne taysin tilat ja äippäpoli oli ennestään tuttuja, joten niissä ei tullut uutta tietoa ja suurimman osan power pointin jutuista olin lukenut jo taysin sivuilta. Tuli siinä muutamia hyödyllisiäkin tietoja mm. kivunlievityksistä vaikka ne käytiin hyvin pintapuolisesti läpi. Ja meillä esikoisella on tripp trapp, ihan paras! Meillä ei sitä ihan vauvaosaa koskaan ollut vaan sitten se turvakaari. Suosittelen ostamaan vasta sitten jos sitä arjessa kaipaa ettei jää käyttämättä :) ekat soseet meillä meni sitterissä.

AnnaS, mä olen varmasti täällä vielä kesäkuun puolessa välissä ja kaikki lopoukuun odottajatkin on ottaneet varaslähdön ja synnyttäneet ennen mua :D

Kyllä näitä supistuksia tulee joka päivä enemmän vaikkei mitään säännöllistä vielä. Mua pelottaa, että vedet lorahtaa housuista läpi jossain julkisella paikalla :D
 
"Henttu82"
Pitkästä aikaa kirjottelen vaikka päivittäin käyn täällä seuraamassa.

Onnea paljon heille jotka ovat jo vaavit saaneet :)
On kyllä ihana lukea että vauvoja on alkanut putkahtelemaan maailmaan! Vaikka tosiaa tuntuu että vasta teki raskaus testin ja nyt jo kohta vauva on kainalossa.
Omasta navasta. Olen sairaslomalla ollut jo 10.4 lähtien ja nyt sit toista viikkoa äitiyslomalla.
Vauva liikkuu paljon ja kasvaa hyvää vauhtia, painoarvio tänään 1940g. Tähän päivään asti pikkuneiti ollut raivotarjonnassa mutta tänää ultrassa lääkäri totesi että neiti onkin poikittain. Eli selkä on kohdunsuulla, eli ens viikolla joudutaan menemään polille jotta vauvaa yritetään kääntää. Lääkärin mielestä olisi helposti käännettävissä koska on poikittain ja saattaa jopa itse kääntyä takaisin raivotarjontaan helposti. Viikko sitten kävin neuvolassa ja sillo th totesi että vauva on rt tilassa eli on nyt iha lähiaikoina vääntänyt itsensä kyseiseen asentoon..
eli toivottavasti kääntyy oikein ja sit vois alkaa mun puolesta syntyy. Alkaa maha olla jo niin iso että välillä jopa ärsyttää kun ei pysty asioita tekee niinku haluis. Maha eessä ja sattuu sinnesuntänne. Lenkillä kun käy niin menee paikat jumiin ja alapää hellänä yms.. no kyllä tän kestää vielä tovin. vaikka valitan niin päivääkään en vaihtaisi pois :)

Synnytys on aina välillä käynyt mielessä, ja yleensä sitä miettii öisin jos satun valveilla olemaan. Itse olen pyrkinyt siihen että menee miten menee, pääasia on että hengissä säilyy niin vauva kun minäkin. Eniten kai jännää sitä että osaako lähteä oikeeseen aikaa sairaalaan. Matkaa on vajaa tunti kotoa sairaalaan..
Mutta tsemppiä kaikille loppu odottajille ja mukavaa yhdessäoloa niille ketkä on jo muruset saanut rinnalle :)
T. Henttu ja Justiina 36+3
 
"miiula"
Eihän täällä pysy enää perässä kun vauvoja tulee niin nopeasti, onnittelut siis kaikille kenellä jo vauva sylissä! :D
Itsellä ei mitään uutta, menkkakipuja edelleen mutta muuten kaikki ok.. Koko päivän vaan oon miettinyt että valitsenko nyt oikein jos en yritäkään synnyttää alakautta.. Haluisin niin paljon kokea sen, mutta pelottaa vaan ihan kauheesti, niin kyllä sektiokin mutta en tunne sellaista paniikkia sitä ajatellessa kuin alakautta+ perätila synnytystä. Ehkä pitäis vaan luottaa omaan vaistoon ja valita se sektio niinkuin musta on koko ajan tuntunut eikä antaa muiden vaikuttaa niin paljon.
En tiiä uskaltaisinko yrittää alakautta jos ei ois ensimmäinen kyseessä... Menee jo loputkin yöunet kun tätä miettii :(
 
..malsa
Olipahan tossa useamman päivän menkkamaisia kipuja yöt ja päivät läpeensä, mutta nekin on nyt loppu. :( Supistuksia tulee, ja ne on ikävän tuntusia, vähän kipeitä. Tuntuu semmosina alaspäin puskevana paineen...? :D Ehkä vähän tuntuu siltä kuin esikoisen synnytyksessä kun oli epiduraali parhaassa tehossaan ja supistukset tuntui vain paineena? Pari kertaa olen miettiny pitäiskö huvilleen vähän vaikka ponnistella jos sitten vauva päättäiskin samantien tulla :D Alapään kivut on nyt jotenkin sitten helpottanu ja olen tässä käynyt parina päivänä oikeesti kunnon pitkällä kävelyllä ja puistoreissulla tytön kanssa. Oliskohan tyyntä ennen synnytystä ;)

Mäkin täällä mietin, että osaankohan lähteä sairaalaan oikeeseen aikaan vaikka uudelleensynnyttäjä olenkin. No pitää yrittää itseensä luottaa. Ja jos nyt sattuukin niin, että pitäisi kotona alkaa synnyttää niin en usko, että ambulanssilla montaa minuuttia kestää tulla kun omallakin autolla se max 15min sairaalaan.

Kultatiukulle ja Catnipille tsempit koitoksiinsa! :)

Ja nyt onkin nää maagiset + / - 14 päivää. Kituviikot.

Malsa ja pojuE poksuu 38+0 !!
 
Onnittelut Kuusamalle ja Citypähkinälle vauvoista! :flower:
Ja tsemppiä Catnip sinne synnärille! :flower:
Tsemppiä myös Kultatiukulle huomiselle! :flower:

Valkoinen ne mun maksa-arvot oli 87 ja sappiarvot 10.

Eilen alkuillasta alkoi kauppareissulla supistella kipeästi ja näitä supistuksia tuli sitten koko illan jo suht säännöllisesti. Nukkumaan mennessä sängyssä mietin, että kävisin nappaamassa Panadolin kipuihin, mutta uni ehti viedä ennen kuin ehdin lääkekaapille - ja aamulla heräsin yhdessä kasassa ja ilman supistuksia. :whistle: Mutta toivottavasti nuo eiliset supistukset taas valmisteli kohdunsuuta entisestään tositoimia varten, ettei tässä enää viikkotolkulla tarvitsisi tuskailla tän mahan kanssa.

Huomenna pitäisi jäädä yöksi yksin tän lapsikatraan kanssa, kun mies lähtee viettämään miesteniltaa kavereidensa kanssa. Vähän jännittää, vaikka se olisi kyllä äärimmäisen huonoa tuuria, että synnytys käynnistyisi juuri huomenna. Saan onneksi yhden ystäväni tänne mulle illaksi kaveriksi ja tarkoitus olisi viettää leffailtaa ja syodä hyvin. =)

Bella & vauva 36+5
 
AnnaS. On varmaa sun lääkäri ollu pikkusen ihmeissään et mistä tuon "nyrkki tiedon" tosiaan oot saanu, koska en usko että sitä tosiaan nykypäivän lääkärit käyttää! :D
Tarkistin sen mun lääkärin iän (terhikistä mistä näkee kaikki sos.&terv.alan ammattilaisten pätevyydet ja synt.vuodet) ja se tosiaan on yli 60v. eli luultavasti toimii sen oman opiskelu ajan oppien mukaisesti :LOL:

Tässä illan ajan vatsa jotenkin ollu sekaisin.. Tulee semmosia kipeitä koko vatsan väänteitä ja kovettumisia ja kuin oli menossa sekasi, mut sit kuiteskaa mitään ei tule ulos... Eli ei tiiä yhtää et onko nää tosiaa jotai supistuksia vai suolentoimintaa... Pitäs jo lähtä nukkuun.. Jotenki alkanu pelottaan nämä yöt just sikset et mitä jos se synnytys alkaa ilman et saa nukuttua/koko yö menee valvoessa... :ashamed:
 
"Catnip82"
Kultatiukulle tsempit tähän päivään!!

Täällä vielä yhdessä koossa. Ballonki aiheutti kyllä supistuksia, mihin auttoi paratabs ja lämpötyyny. Mutta heikkoja ne oli kun ei ne käyrillä asti piirtyneet. Esikoisen käynnistyksessä oli aikoinaan sama juttu että vaikka miuta kuinka supisti niin mitään ei rekisteröitynyt. Yö meni nyt ihan hyvin, tunnin vaivoin mutta muuten ihan hyvin saanut nukuttua. Supistuksia ei ole enää näkynyt...

Nyt odottelen että on häveliästä mennä suihkuun ilman että pahemmin huonetovereita herättelee :) ja kauhea nälkäkin vaivaa!

Mutta POKS!! Tänään 36+0!!!
 
"lauwra"
Kultatiukulle tsemppiä, pian on nyytti sylissä :heart:

Catnipille myös jaksamista vaikka hyvinvoivalta kuulostat vielä :) Kyllä se ballonki siellä töitä tekee, eihän sitä olisi laitettu jos paikat olisi liian epäkypsät...

Täällä zombi kirjoittelee 3 tunnin yöunien jälkeen. Just laitoin miehelle viestiä, että saa keksiä keinon millä tulee kotiin. Pakko saada lepoa kun ei tiedä koska lähtö tulee. Yöllä taas supisteli kipeästi ja eilen illalla ekaa kertaa säännöllisesti, toki vain tunnin välein. Latasin play-kaupasta supistuslaskurinkin puhelimeen valmiiksi :D

lauwra & poika, jolle ei ikinä keksitä nimeä.... 39+0 POKS saatana :D
 
"CityPähkinä"
Vauvojahan alkaa tulla urakalla... Ei taida enemmistö kuitenkaan ehtiä toukokuulle :)
Kannattaa AnnaS vähän vielä pidätellä tosiaan. Täällä osasto tupaten täynnä, joten suosittelen jarruttamaan, niin paljon kun voi :) Itsehän siihen voi niin vaikuttaa. Olen kyllä Annan kanssa samaa mieltä Kuopion neuvoloista, ihania paikkoja. Täällä olen kohdannut vasta ekat haasteet.. Tai en varsinaisesti minä, kun imetys sujuu, ei henkilökunnan kanssa ongelmaa, mutta huomannut, että jos siinä ongelma, niin ihme vääntöä saattaa olla. Esim jo rintakumi on ihmeen väännön takana.
Mutta täällä odotetaan lääkäriä ja viitteitä päästäänkö kohtapuoliin kotiin. Yksi sokeriarvo oli huonohko, joten en ihmettele, jos vielä yksi yö täällä lojutaan. Minun silmään pojan vointi on kyllä ihan hyvä.

CityPähkinä ja 2 päivää vanha manteli
 
Joo tuota vääntöä asioista laitoksella en ymmärrä! :stick: Esikoisen kanssa yritin imettää kyllä sen mitä kerkesin, mutta koska maitoa ei tullut tarpeeksi niin pyysin lisämaitoa, että saisi reppana edes vähän jotain ja nukkuisi myös, itse nukkunut silloin tyyliin viimeksi 2 vkoa sitten oikeasti pidemmän aikaa kerrallaan kun pari tuntia. Ei, vaan vasta kun itkua tuhrustin ja märisin etten jaksa enää. Ja punnituksessa tytön paino putosi just ja just sen rajan yläpuolelle mitä sai pudota (oliko 10% syntymäpainosta?) Sitten saatiin lisämaitoa ja 2ml (!!!) riitti ja nukkua posotettiin 5h molemmat ja taas jaksettiin. Ristus sentään. Ja mä ilmotin pe iltana että mehän sit lähdetään huomenna kotiin, kun muuta ei ollut kuin tuo painon pudotus ja sekin saatiin la-su välillä nousemaan melkein 100g kun oltiin kotiuduttu ja sunnuntaina mentiin käymään kontrollissa. :LOL:

Silitin ja viikkailin noita ihania nuttuja tuossa, nyt pitäisi vielä raivata tuo lipasto niille. Kovasti kyllä on tullut hamstrattua pieniä paitoja 50-62 kokoa, housuja joutuu ehkä kattella vielä muutamat lisää. Oli kyllä järjettömän suuria nuo tämän vuoden äp-vaatteet. Monet niistä menisi meidän 86-92 kokoa käyttävälle neidille.

Eilen yllätin itseni haaveilemasta tyttövauvasta, mutta saattaahan tämä poikakin olla :O Tuli kamalan syyllinen olo, en tiedä miksi. :D
 
Moni kyseli akupunktiosta. Kävin toista lasta odottaessa akupunktiossa rv37. Tarkoituksella kypsytellä kohtua. Hoitoa antanut henkilö sanoi, että hän on saanut palautetta, että olisi helpot synnytykset akupunktion seurauksena.

No raskaushan meni yli lasketun ajan. 41+3 käynnistettiin, kun olin aamun kärvistellyt supistuksissa, mutta matkalla sairaalaan supparit loppui. Oli kuitenkin paikat sen verran kypsänä, että puhkoivat kalvot. Ja kyllä, synnytys oli niin hyvä ja helppo kuin synnytys voi olla. Olin täysissä ruumiin ja sielun voimissa heti sen jälkeen.

En tiedä, vaikuttiko akupunktio asiaan, mutta en ota riskiä :D

Lisäksi olen lukenut, että akupunktiolla voidaan kypsyttää kohtua. Sitä lähdin hakemaan tälläkin kertaa. Neuloja pistettiin niskaan, sääriin ja jalkapöytiin. Lisäksi olisi voinut laittaa nilkkoihin ja käsiin, mutta nilkat oli liian turvoksissa ja käsiin ei halunnut laittaa vielä näillä viikoilla. Akupunktiosta tuli jonkin verran lisääntynyttä supistelua. Ne loppuivat iltaan mennessä.

Menen lasketun ajan aikoihin uudelleen, jos ei synny sitä ennen.

Kerron sitten, kun on syntynyt, että oliko helppo synnytys :D


-Valkoinen 37+3 (ja aivan väsynyt taas tähän odotukseen, väsymykseen ja toimintakyvyttömyyteen)
 
"*Pihla*"
Kerttuliinu, kiitos :) varmasti nautin! Ja tällä hetkellä tosiaan olotila on melkoisen onnellinen :)

Catnipille tsempit koitokseen! Näitähän nyt putkahtelee ihan urakalla :)

Kultatiukunkin vauva varmaan jo tähän aikaan syntynyt, toivottavasti kaikki on mennyt hyvin :)

Ensimmäinen yö kotona takana ja en ole viikkokausiin nukkunut yhtä hyvin kuin viime yönä! Tyttö nukkui kuin tukki, vauva söi 22.00, 2.00, 5.30 ja seuraavan kerran vasta, kun tytön kanssa heräiltiin 8.20. Välit nukuin kuin tukki ja niin nukkui lapsetkin :D parempi tuon sektiohaavan kanssa on nukkua kuin viimeisillään raskaana. Ja kun ei tarvi ravata vessassa!

Tyttö on aivan myyty pikkuveljestä. Haluaa pitää sylissä ja antaa pusuja :) vielä ei osoita mustasukkaisuuden merkkejä, mutta eiköhän se vielä ehdi.

Mies lähti vielä tänä aamuna töihin, mutta mun äiti tuli auttelemaan tänne meille. Pari tuntia olin lasten kanssa keskenään sen jälkeen, kun herättiin ja hyvin pärjättiin. Äiti auttoi meidät omalle pihalle ulkoilemaan ja siinä istuskeltiinkin pari tuntia (sitähän ei neuvolassa kerrota, että meidän poika 3vrk veti unia ulkona :D). Ihana kesäinen keli :) kotona on tullut paljon enemmän liikuttuakin kuin sairaalassa. Siellä jämähti ihan sängyn pohjalle, mutta tässä nyt on pakkokin liikuskella enemmän. Maanantaina mieskin jää sitten kotiin auttelemaan :)

Ja mä korkkasin sen kauan haaveilemani monsterin low carbin (energiajuomaa) :D

Tsemppiä kaikille mahakkaille! Se aika menee oikeasti lopulta ihan älyttömän nopeasti, vaikkei aina siltä tunnukaan :) ei ole kenelläkään enää hirmuisen pitkää odotusta jäljellä.
 
  • Tykkää
Reactions: BeiBei
Kiva kuulla Pihla, että kaikki on lähtenyt hyvin käyntiin!

Catnipille tsemppiä tulevaan tai voihan olla että siellä on jo pieni kainalossa :)

Odottavan aika on pitkä. Haluaisin jo päästä tosi toimiin.. Pelottaa ihan oikeasti jos menee yli ajan, en jaksa olla ja vaan odottaa! Vointi on onneksi hyvä. Pitää vaan kotona puuhastella ja keksiä tekemistä.

Staffy 38+3
 
vauvan tärinästä olen kuullut että kun lapsi pissaa mahassa niin voi tuntua tärinää, tiedä sitten onko totta :)

Niille jotka mietti miten jaksaa synnyttää ilman kunnon unia Kyllä jaksaa! siinä kun synnytys käynnistyy, alkaa saada semmosta kamaa omasta kropasta "suoraan suoneen" että pidempikin unettomuus unohtuu :) ja sitten jos on pitkä koitos, ottaa avun vastaan, mulla ykkösen synnytykses kohdunkaulanpuudute autto tunnin verran että kerkesin vähän rennommin levähtää ennenkun aloin ponnistaa maailmaan ja kylä ne voimat aina jostain löytyy! että älkää turhaan stressatko tuota :)

oma napa poksuu kohta 39+.. Vaikka välillä on tuntunut siltä että tämäkin laps tulee ajoissa niin nyt taitaa mennä niin kuin povasinkin eli seuraava täysikuu 2.6, sillon taitaa syntyä ja minä pihisen ja puhisen ja ähisen mahani ja oloni kanssa :D olis kyllä mielenkiintosta tietää mikä on tilanne kohdunsuulla, voi olla hyvinkin jo sen 2-3cm auki vaikkei mitään olis tapahtumassakaan, olo on kyllä ollu nyt semmonen. Mutta mä nautin puutarhasta ja keväästä ja imen nyt voimaa itteeni... ukko jäi pitkälle lomalle ja nyt pääsen oikeesti lepäämäänkin ajan kanssa ja keskittymään tulevaan, ihanaa. Kosmetologillakin kävin tänään sokeroimassa sääriä ja kainaloita, tulipas raikas fiilis :heart:
 
"Catnip82"
Kuusi tuntia oksitoniinitipassa ja tuloksena pari hassua supistusta ja jäätävä miehen elin otsassa...osastolla takaisin, yhtenä kappaleena. Huomenna uusi yritys!

Catnip82
 
Kerttuliinu ei niitä kaikkia valmennuksia ja oppaita kannata ottaa ohjelmaksi jos ei ole sun juttu. Ajatuksella "menee miten menee" pääsee jo pitkälle jos aidosti se tuntuu hyvältä. Kuitenkin tsemppaan miettimään sulle sopivat apukeinot alkumatkan tuntemuksiin/kipuihin.

Yksi monelle sopiva esimerkki: ihan vaan perus rauhallinen hengitys nenänkautta sisään, suunkautta ulos. Uloshengityksellä päästää matalia pitkiä ääniä, oli ne sitten perkeleeeee tai oooommmm, hoooo niin ihan mikä sopii ittelle. Ja alaleuka rentona. aina.

Lämmin/kylmä kaurapusseilla, suihkulla, lämpöpeitteellä tms toisille lämpö on pop, toisille kylmä ja jotkut kokee et vaihtelu helpottaa supistuksissa.

Liikkeet, joillain lantion keinutus etunojassa vaikka pöytään tukeutuen tai kontallaan lattialla tai jumppapallonpäällä istuen on paras, jotkut sit vaan tykkää kävellä eesmuntaas ja hengitellä hommaa eteenpäin.

lisäys* hieronta/puristelu/kynsiminen/painelu niskoihin alaselkään, lantionalueelle

Musiikki, mielikuvat, värit jotka tuo sulle turvallisen ja hyvän, voimakkaan fiiliksen. jne. Mielihyvää tuottavat maut esim suklaa.

Eli vaikkei haluaisi mitenkään isommin valmistautua niin miettii vähän vaan et millä itseään rauhoittaa ja rentouttaa kun homma alkaa. Siinä kun voi mennä parikin päivää että kotona tilanne kehittyy ppikkuhiljaa mutta tuntemukset on jo aika napakat :)
 
Viimeksi muokattu:
Syli, mä oon kans kuullu tosta pissaamistärinästä mut tää on erilaista, siis koko vauva tärisee/liikkuu tositosi nopeaa parin sekunnin ajan, aivan ku puistattelis.. Luin kans et se vois jotenkin keskushermoston kehityksestä johtua mut pitää ensvk kysyä lekurilta jospa se osais sanoa. Ja yrittää olla hermoilematta. Paino sanalla yrittää. Hoh.
Ja Syli kiitos kun jaksoit listata nuita rentoutuskeinoja, pitää alkaa nyt harkkasuppareittenki aikana harjottaa hymistelyjä ja puhaltelua.....

Catnip, voi kekkonen sentäänsä.. Peukut on täällä pystyssä et jotain alkais tapahtuun piakkoin. Yritähän lepäillä, tsemppiä <3

Staffy, samaistun sun fiiliksiin... Onneksi en tiiä sitä että ootan tätä vielä heinäkuullaki :D

Hyvää viikonloppua ja hyviä vointeja kaikille!

K 35+2 (vasta.)
 

Yhteistyössä