***Kesämasut 2009 VOL.2***

Alkuperäinen kirjoittaja Brianna:
Mulla olis kysymystä tuosta epparista
Synnytyksestä on jo neljä viikkoa ja vieläkin haavaa särkee ja haittaa kävelemistä ja istumista. Ei tietenkään siinä määrin kuin "tuoreempana" mutta haittaa kuitenkin. Päivässä menee edelleen kaksi 600mg buranaa.
Vuotoa tulee vieläkin ja musta se haisee pahalle. Siteistä alkaa tulee jo ihoärsytystäkin.

Jälkitarkastukseen on vielä monta viikkoa, onko tää nyt vielä normaalia vai pitääkö lähteä lekuriin?
Mä oon käyny lääkäris kun repeämä ei ole parantunut. Ei ole vieläkään vaikka on jo yli 6vk synnytyksestä. Vuoto pitää sitä auki eikä se parane.... kirvelee...
Sanoivat siellä että kannattaa ottaa yhteyksiä jos vuoto haisee, eli sinuna menisin näyttämään lääkärille. Niinhän se on et näin kesällä se sidekin hautoo inhottavasti paikkoja. Mä oon onneks jo päässyt pikkuhuousunsuoja asteelle vuodon suhteen, mut edelleen tulee vuotoa semmoista tumman keltaista vaan... yök.

Lissu ja jätkä, jolle huomenna tulee nimi 6vk2pv
 
täällä kans yks kellä edelleen jälkivuotoa, vauva viis ja puol viikkoa... :headwall: pikkuhousunsuojalla pärjään, ja joskus nukun yölläkin ilman pikkareita, mut kummasti se suoja vaan tuhraantuu... ja viime päivinä taas ihan kirkkaan värisestä verestä..

haise se ei mitenkään, mut välillä tunnen kyllä "menkkakipuja" eli kohtu jotain supistelee.. huoh
 
Brianna: mä soittelin kans pe neuvolaan kun tuntu, et vähän haiskahtais imelälle.... sain semmosta infoo, että kun jälkivuoto vähenee ja joutuu olemaan kauemmin siel kohdussa, ni siihen tulee herkästi sitä tuoksua. ja sillon jos on tulehdukseen viittaavaa, niin se haju oikein leimahtaa kun housuja vähän raottaa. tietty sitte lääkäriin, jos tunnet vatsakipua lisäks.

mun oli kans pakko heittää siteet nurkkaan vaik satunnaista vuotelua olikin. vaihdoin vaan alkkareita tiheeseen tahtiin ja tuntu et haava alko parantumaan heti paremmin.
 
jadal
muitakin näköjään jälkivuoto kiusaa edelleen.
Mä jo alkuviikosta luulin, että menkat on alkanut, mutta liian vähän vuotoa menkoiks. välissä ehti olla jo yli viikon vain sellaista vaaleaa tuhrua todella vähän. ja viikonloppuna taas alkoi lisääntymään. alkaa tosissaan nää siteet jo kyllästyttään! :headwall:
Mut onkohan jotain hormooneista johtuvaa, kun mulla välillä sattuu välilihaan aina välillä, sillai ikävästi vihloo. Synnytyksestä ei voi olla, kun täähän tuli lopulta sektiolla.

Tää syö ainakin kokoajan. määristä en osaa sanoa, kun on tissillä. tunnin välein vähintään tahtii ruokaa, ja illalla varmaan vartin-puolen tunnin välein. Paljon useammin syö kuin nuo tytöt söivät vauvana.
Mietin välillä, tuleeko mulla huonommin nyt maitoa, kun aiemmista. Maidon nousukin oli ihan erilainen. Molempien tyttöjen aikaan nousi melkein tunnilleen 2.5vrk iässä yhtäkkiä kunnolla maito, mutta nyt maito nousi ihan pikkuhiljaa huomaamatta.

jadal ja tissitakiainen 1kk
 
asia joka mua edelleen mietityttää. oman arjen huomioiden tekis oikeesti mieli kysyä hiukan epäilevään sävyyn, et nukkuuks teidän vauvat muka oikeesti selkeesti jotain päiväunia.

meiän tyttö on nyt viikon ajan pitäny öisin rytmiä: klo 22 nukkumaan, klo 03 ja 06 syömiset, klo 8.30-9.00 syönti, jättikakka->vaipanvaihto ja ylösnousu.

mutta päivisin... se ei vaan nuku.. tai siis 2min-10min pikaunia, tuurilla voi ottaa 30min-45min unet, mut niilläkään ei oo mitään rytmiä...

oon koittanu tehdä koiran vuoksi rytmiin säännöllisen päivälenkin jolle lähdettäis klo 11, tyttö nukkuu/torkkuu 30min lenkin ajan mut menee hetki vaunujen pysähtymisestä ni on taas hereillä itkeskellen...
 
Paprica nukkuu ainakin päivisin säännöllisen epäsäännöllisesti :D
Eli ei nuku kuin pieniä pätkiä kerrallaan,mutta yöt se nukkuu tosi hyvin,mistä olen kiitollinen :heart:
Huomenna ristiäiset,tuun sitten kertomaan nimen :wave:
 
Kiitokset vastauksista lissuli, talvis ja johanna.

Musta toi vuodon haju ei ole paljoa muuttunut synnäriltä lähdön jälkeen. Se haisi jo silloin mun nenään ja siellä kätilö haavaa katsoi ja kommentoi tuota hajua, että se on normalia. Sanoi, että sitten kun haju on mädän kananmunan tyylistä ni lääkäriin. Tuntuu vaan niin kummalle kun vieläkin vuotaa. Pikkuhousunsuoja pitää kyllä, mut hautoo sekin. :/
Hyvä idea toi pelkkien pikkareiden pitäminen, pelottaa vaan, että kyläpaikassa sotken paikkoja jos tuleekin läpi :x

Taidan kyllä soitella jonnekin asiasta, mutta minne? Kuuluuko tää neuvolaan vai tavalliselle lääkärille?

Jotain hyvääkin, mies oli vauvan kanssa ihan kahden kokonaiset 1,5 tuntia! Pääsin likkojen kanssa turisemaan.
Ongelmallista oli maidon pumppaaminen pulloon, sain vaivoin 50ml ja tiedän, että sieltä olis löytynyt enemmän. Jotenkaan en vaan saa maitoa herumaan, ilman vauvaa. Koska lähes koko määrä lorisi pulloon kun vauva oli toisella rinnalla.
 
Onpa lohdullista kuulla, ettei teillä kaikilla muillakaan vauva nuku kunnon päiväunia. Tänäänkin taas suurimman osan päivästä neiti on ollut hereillä, nukkunut pieniä pätkiä. Nyt sit nukkui illalla reilut pari tuntia yhteen menoon, saas nähdä miten nyt yö menee.. Ei ainakaan pitäis nyt yliväsynyt olla kun yöunille menee. No, jos valvomaan joudutaan, niin pikkasenko huomisesta tulee rankka ristiäispäivä!

Mut nyt jatkamaan siskojen kans seurustelua ja sit nukkuun.. Huomenna tuun sit kertoon neidin koko nimen :)
 
Taa
Meillä ei ainakaan ole ollut havaittavissa selkeää rytmiä/päiväuniaikaa. Muutaman päivän saattaa mennä unet ja syömiset suunnilleen samoihin aikoihin, mutta sitten taas vaihdetaan uusiin aikoihin. Yöunetkin on usein lyhyitä pätkiä. Yhden pidemmän (n.5 tuntia) pätkän Kaapo kyllä nukkuu. Jossain välissä se oli siellä 00-05, mutta nyt taas parina päivänä se on alkanut siinä 21 tai 22 korvilla -->viitisen tuntia eteenpäin.

Brianna Mulla on vähän samaa tuon herumisen kanssa. Vauvan ollessa rinnalla tulee kyllä maidonkerääjään tavaraa ja vauvallekin suorastaan suihkuamalla, mutta pumpulle en tunnu heruvan kuin ihan muutamia kymmeniä millejä.
Oisko jollain jotain hyvää keinoa tähän? Siis että saisi pumppaamalla enemmän irti.

Huomenna siis ristiäiset niinkuin monella muullakin. Jännityksellä odotan :D
Illalla ehkä tulen paljastamaan nimen. Ehkä en. B)
 
Alkuperäinen kirjoittaja masuha1:
Meillä tytsi tuhisee ja ähisee eikä millään nukkuis sikeitä unia päivisin, haukottelee ja pilkkii mut sit muistaa et ai niin, piti muistaa olla väkisin hereillä...Koskakohan pienen vauvan unirytmit ja muutenkin päivä-ja yörytmit alkaa toimiin?
Masuha&Piskuinen 5vk 2pv :heart:
 
meillä on melko säännöllinen unirytmi. Ainakin tällä hetkellä. Aamulla herätään 7-8, ollaan hetki hereillä ja syödään ja aamu-unet on 9-11 suurinpiirtein. Sitten herätään syömään ja päiväunille 11-12 ja nukutaan 2-4h. Sitten taas syödään, iltatorkut n 30min- 1h ja sitten tankataan yötä varten ja yöunille nukahdetaan 19-20 ja nukkuu aamu neljään viiteen, syödään ja nukutaan hetki ja taas alkaa uusi päivä. Jos masua kipristelee, niin sitten saattaa hieman päiväunet olla lyhyemmät tai katkonaisemmat, mutta yöunet ei yleensä muutu miksikään. Kiitollinen kyllä olen tuosta unirytmistä. Esikko kun ei aikanaan nukkunut kuin pikku pätkiä päivisin. Nyt saa jo jotain tehtyäkin, kun toinen nukkuu.

pikkuötökkä ja Iina n. 1kk3vko
 
HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja pikkuötökkä:
meillä on melko säännöllinen unirytmi. Ainakin tällä hetkellä. Aamulla herätään 7-8, ollaan hetki hereillä ja syödään ja aamu-unet on 9-11 suurinpiirtein. Sitten herätään syömään ja päiväunille 11-12 ja nukutaan 2-4h. Sitten taas syödään, iltatorkut n 30min- 1h ja sitten tankataan yötä varten ja yöunille nukahdetaan 19-20 ja nukkuu aamu neljään viiteen, syödään ja nukutaan hetki ja taas alkaa uusi päivä. Jos masua kipristelee, niin sitten saattaa hieman päiväunet olla lyhyemmät tai katkonaisemmat, mutta yöunet ei yleensä muutu miksikään. Kiitollinen kyllä olen tuosta unirytmistä. Esikko kun ei aikanaan nukkunut kuin pikku pätkiä päivisin. Nyt saa jo jotain tehtyäkin, kun toinen nukkuu.

pikkuötökkä ja Iina n. 1kk3vko
siis nukkuuko teiän vauva noin paljon! :eek: luksusta! =) meillä vaan pienissä pätkissä ja rasittavaa on! kaupassa käyminen tuskaa ja vaunuissa se ei viihdy. rintareppu voi ehkä toimia mutta en usko että se siinäkään haluis olla ja sit joutuis kuitenkin raahata vaunut mukaan...huoh...onneks nukkuu suht hyvin yöllä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
siis nukkuuko teiän vauva noin paljon! :eek: luksusta! =) meillä vaan pienissä pätkissä ja rasittavaa on! kaupassa käyminen tuskaa ja vaunuissa se ei viihdy. rintareppu voi ehkä toimia mutta en usko että se siinäkään haluis olla ja sit joutuis kuitenkin raahata vaunut mukaan...huoh...onneks nukkuu suht hyvin yöllä.
nukkuu joo. Esikko ei tosiaan nukkunut kuin puolen tunnin pätkiä silloin aikoinaan, niin tiedän kyllä, mitä te muut joudutte kestämään. :hug: Onneksi hän oli tosiaan esikko, niin ei tarvinnut toista huomioida. Ja esikkokin meni aikoinaan nukkumaan jo 18- 19, niin mulla oli aina "vapaat" illat. Nykyäänkin nukahtaa noin klo 20. Pitää nyt vaan nauttia näistä helpoista lapsista, vaikkei aina jaksakaan. Esikko kun tahtoo olla välistä hieman mustis.

Miten muuten muut ovat ajatelleet töihinpaluuta? Itse ajattelin lähteä jo syksyllä takaisin töihin tekeen keikkaa, jos tarvetta ilmenee. Jotenkin tämä kotonaoleminen ei ole minun juttu, vaikka lapsista tykkäänki. Haluan käydä töissä ja saada sitä "omaa aikaa"..

pikkuötökkä ja Iina

p.s. Iina tulee tiistaina tytölle kasteessa nimeksi.
 
Täällä raskas päivä takana, mut ristiäiset vihdoin ohi. Neidin koko nimi on Ella Helmi Julia :)

Nyt Ella taas vaihteeks ihan yliväsynyt, jäi ne pienetkin päikkärit välistä ristiäisten takia - mut ei millään laita nukkuun, nyt vaan kattelee tuossa ja välillä sit parkuu niin lujaa ku pystyy!

Nyt en jaksa enempää kirjoitella, joskus sit energisempänä.. kauhea väsy päällä!!

Pirtsi ja Ella
 
Jälkivuodosta vielä; ja yökötysvaroitus

Tänään kalastin ulos jonkun megahyytymän ja tuo häiritsevä hajukin poistui samantein. Kävi mielessä et minkä kokoisia hyytymiä saa tulla ja serkkulikka joka on kolme lasta saanut kertoi, että kuulemma nyrkkiä isompaa ei saa tulla.
No eipä toi mun hyytymä ollut kuin iso roikale, ei siis lähellekkään nyrkkiä, pikemminkin etusormen kokoinen. Yäk. :x
 
Brianna ja muut..pumppauksesta, olisiko mahdollista pumpata toista rintaa samalla kun vauva syö..Minäkään en heru pumpulle mutta tuolla tavalla sain suihkuamalla pumpunkin täyttymään..Imetystukipuhelista sain tuon neuvon kun esikoinen oli vastasyntynyt ja epäilin et vauvakaan ei saa maitoa kun en herunut pumpullekkaan..mutta sit palas "itseluottamuskin" kun näin että maitoa tuli pumppaamallakin..

Niin ja anteeksi että tunkeudun ketjuunne. Olen kirjoitellut tuolla heinäkuisissa (la 4.7) mutta neiti syntyi 21.6 Olenkin tässä miettinyt että kun heinäkuisilla ei ole kukaan vielä ollut halukas laittamaan pystyyn vauva puolen "klubia" ja itsestä ei perustajaksi/päivittäjäksi ole..et saisinko tulla jakamaan tänne teidän kanssanne näitä vauva arjen juttuja?

Piku ja Tintti 6vk

Muoks.. Tintti on siis nyt 5vk...äitee meinas panna yhden viikon liikaa :whistle:
 
jospas ehtis pitkästä aikaa taas kirjotteleen..

meillä oli tänään kastajaiset (vissiin aika monella oli tänään?) ja neitiltä meni kyllä ne vähäsetkin rytmit sekasin. huusi reppana masuvaivojaan lähes koko kastehetken, eikä rauhottunu moneen tuntiin.. :eek: :( lopulta meni kastepukukin pesuun, ku tuli vihdoin kakat vaippaan (ja todella myös yli.. ) :whistle:

meillä alina syö 2 tunnin välein päivällä ja yöllä..illalla tankkailee useammin. on tissit aika koetuksella.. mummi epäilee ettei maitoa tuu tarpeeks ja on kiukkunen, kun en anna korvikkeita. :( haluisin kuitenkin ite uskoo, että maito riittää, kun pissa- ja kakkavaippoja tulee yhteensä noin 8/vrk ja paino on noussu kuitenkin hyvin.. vaikka kakka toisinaan on vihreetä, en usko että se ois nälkäkakkaa. olenko ihan väärässä ja pidän sittenki lastani nälässä??!

miten muuten, nukahtaako teidän vauvat tissille kesken ruokailun?? kun meillä nukahtaa ja herää sitte ehkä vartin päästä ja haluaa lisää maitoa.. just ku oon alottanu jonku homman.. oon yrittäny herätelläkkin, mut imasee kerran ja nukahtaa..

mihan ja alina tasan 1kk
 
Paprica sai kasteessa nimen Vanessa Elle Amanda:heart:
Ja sukunimeksi sai mun sukunimen niinkuin esikkokin,sopii nääs noi nimet paremmin mun sukunimeen :whistle: :LOL:
No en mä nyt ihan sen takia niitä ole mun nimelleni ottanut :xmas:
Juhlat meni hyvin,kotona vietettiin,vieraita oli 12,kivat pikkuiset juhlat :heart:

BV ja Vanessa (meinaan kirjoittaa koko ajan Paprica :D )
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pirtsi80:
Täällä raskas päivä takana, mut ristiäiset vihdoin ohi. Neidin koko nimi on Ella Helmi Julia :)

Nyt Ella taas vaihteeks ihan yliväsynyt, jäi ne pienetkin päikkärit välistä ristiäisten takia - mut ei millään laita nukkuun, nyt vaan kattelee tuossa ja välillä sit parkuu niin lujaa ku pystyy!

Nyt en jaksa enempää kirjoitella, joskus sit energisempänä.. kauhea väsy päällä!!

Pirtsi ja Ella
Onnittelut nimestä :flower: =)
 

Yhteistyössä