***Kesämasut 2009 VOL.3***

Alkuperäinen kirjoittaja sunshine25:
jaksuja kaikille :hug:
ja onnea uutta vauvaa odottavalle :heart: meilläkin on tuo pikkukakkonen toiveissa niin, etten palaisi tässä välissä ollenkaan töihin, mutta saas nähdä miten tässä käy :)

oliko kellään kokemusta siitä, että vauva kannattelisi päätään toiseen suuntaan aina? eli pää niinku vähän kenossa??

sunshine ja typy 4 kk 2 vkoa
Siskon vauvalla oli juuri noin, kävivät pari krt jumpassa ja kotiin ohjeita.. ts. lelut aina vastakkaiselle puolelle niin että joutuu käyttämään laiskempaa lihasta,,
meilläkin oli kolmosella, mutta korjaantui itsestään kuukausien varrella. Todnäk mahassa ollut pienessä tilassa ja "jääny asento päälle "

Kysy neuvolasta !

 
Oujee B) 5kk-neuvolat käyty ja rokotukset saatu, kasvu vaan jatkuu SUURENmoisena eli 10500 grammaa ja 68,7 senttiä.... Voi tziisös, minkähän kokoinen tuo poika mahtaa olla ensi kesänä????? Taitaa äidin selkä pettää ennen uutta vuotta tällä tahdilla :LOL: Neuvolakorttiin oli ihanasti laitettu, että suloinen ja touhukas poika, kasvu jatkuu erinomaisena......

Toivottavasti kaikilla pikkukakkosta toivovilla tärppäisi :heart:
 
Vauva on tänään puoli vuotta! :heart: Eilen oli neuvola, painoa 9600g ja pituus tasan 70 cm. Hyvin on rintamaidolla kasvettu. Kiinteät aloitetaan huomenna. En tiiä vielä, mitä annan. Ehkä porkkanaa.

Sikainfluenssa on alkanut vähitellen jo mietityttää. Kai me se rokote vauvalle otetaan jos saadaan. Normaali influenssarokote kuuluu yli puolvuotiaille, mutta vauvan olis pitäny syntyä kaks päivää ennen eli viim. 1.5... Kannattaakohan se sitten ottaa niin että ite maksais..? En mä tiiä. Kamalan hankala tommosia miettiä.

Mullakin on vähän vauvakuume, mutta jos ei vahinkoa käy, niin ajattelin odottaa jonku aikaa. Haluaisin mieluummin vähän enemmän ikäeroa. Vaikka ei tää vauva varmaan maailman vaativin ole, mutta ei ihan helpoinkaan, niin en halua tahallaan liian rankkaa arjesta. Mun mies on aika paljon töissä, niin siitä ei oo aina apua. Eipä mulla oo kuukautisetkaan vielä alkanu niin en tiiä olisko kovin mahdollista ees. Mutta olis kyllä ihanaa saada joskus vielä vauva! :) Onnea raskaana oleville ja raskaaksi toivoville! :)

Meidän vauva ei paljon kääntyile eikä muutenkaan liiku. Oppi kääntymään 4 ja puol kk vanhana ja on omatoimisesti kääntyny ehkä viis kertaa... Mutta onhan tässä aikaa myöhemminki liikkua. En mä huolissaan ole, kun neuvolassa sanottiin että on normaalia...

Nyt vauva taas heräili puolen tunnin uniltaan. Meillä on vieläkin neljät päiväunet käytössä. Kellojen siirto aikaisti vauvan yöunet alkavaksi jo seiskalta... No, nyt täytyy mennä. :wave:

s-anttu ja suloinen 6kk
 
Alkuperäinen kirjoittaja mönkiäinen:
Oujee B) 5kk-neuvolat käyty ja rokotukset saatu, kasvu vaan jatkuu SUURENmoisena eli 10500 grammaa ja 68,7 senttiä.... Voi tziisös, minkähän kokoinen tuo poika mahtaa olla ensi kesänä????? Taitaa äidin selkä pettää ennen uutta vuotta tällä tahdilla :LOL: Neuvolakorttiin oli ihanasti laitettu, että suloinen ja touhukas poika, kasvu jatkuu erinomaisena......

Toivottavasti kaikilla pikkukakkosta toivovilla tärppäisi :heart:
Sillon kun odotin esikoista (v. 03 ), niin kaveri odotti samaan aikaan poikaansa, ja näillä lapsukaisilla on ikäeroa vähän reilu kk. Tää kaverin poika on kans jättiläinen, ja paino kans 5kk iässä 10.5 kiloa, kun meidän esikoinen ei painanu niin paljon edes vuosikkaana... 10.2 oli hänen kilot vuositarkastuksessa. Tää poika on muutenkin isotekonen, harteikas, ja pitkä, edelleen, ja on nykyään eskarilaisena semmosen 2. tai 3. luokkalaisen kokoinen =)

Meillä on to neuvola, ja ei varmaan mene 7kiloa rikki, tai jos menee, niin äiti tanssii varmaan ilosta ympäri neuvolahuonetta :D Ollaan saatu jo kommenttia Venlan koosta muualtakin kun neuvolasta. "Onpas se pieni" tai "sirotekonen, ja pieni tuo teidän vauva". Nää mm. kuulu lauantaina...
 
Sisu:
Meillä on to neuvola, ja ei varmaan mene 7kiloa rikki, tai jos menee, niin äiti tanssii varmaan ilosta ympäri neuvolahuonetta :D Ollaan saatu jo kommenttia Venlan koosta muualtakin kun neuvolasta. "Onpas se pieni" tai "sirotekonen, ja pieni tuo teidän vauva". Nää mm. kuulu lauantaina...
Eikö ole jännää miten ihmiset kommentoi kun vauva on joko siro tai raamikas? Ihan niin kuin noissa vauvoissa olisi jokin EU:n standardikoko =) ne on just ihania, suloisia, erilaisia muksuja kaikki tyynni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mönkiäinen:
Sisu:
Meillä on to neuvola, ja ei varmaan mene 7kiloa rikki, tai jos menee, niin äiti tanssii varmaan ilosta ympäri neuvolahuonetta :D Ollaan saatu jo kommenttia Venlan koosta muualtakin kun neuvolasta. "Onpas se pieni" tai "sirotekonen, ja pieni tuo teidän vauva". Nää mm. kuulu lauantaina...
Eikö ole jännää miten ihmiset kommentoi kun vauva on joko siro tai raamikas? Ihan niin kuin noissa vauvoissa olisi jokin EU:n standardikoko =) ne on just ihania, suloisia, erilaisia muksuja kaikki tyynni.
Me ollaan saatu niin kuopuksen pienuudesta kun esikoisen isosta koosta kommenttia :headwall: Minkäs sille tekee, jos ei ihan just nyt käyrillä mennä, ei tän ikäisiä pysty pitämään millään dieetillä, tai pakkosyöttämään. Meilläkin kun esikoinen on pitkä, ja muutenkin ruumiinrakenteeltaan tanakka. Ei lihava, ja totta kai katsotaan, ettei nyt joka päivä herkutella, jne., mutta ärsyttää vaan suunnattomasti mm. neuvola, kun se aina jaksaa esikoisen painosta marmattaa |O Kuitenkin kun syödään normaalia kotiruokaa, ja karkkipäivä on olemassa, eikä eletä eineksillä, niin en minä oikein enempää pysty sitä painoa kontrolloimaan. MUTTA vaikka toinen on isokokoinen, ja toinen pieni, niin molemmat silti ihan yhtä rakkaita just semmosena kun ovat! :heart:
 
Taa
Heippa pitkästä aikaa!

Tänne on nykyään tullut tosi harvakseltaan kirjotettua. Muutenkin on tuo palstailu jäänyt vähemmälle. Nyt kuitenkin ajattelin neuvolakuulumiset päivittää.

Tänään piipahdettiin 5kk neuvolassa vähän mittoja kattelemassa. Pituutta oli 67,4, painoa tasan 7kg, pipomitta 44,5. Jälleen oli tuota painoa tullut vähänlaisesti (oikeastaan myös pituutta ja pipoa oli niukasti tullut) eli edelleen on nuo kasvukäyrät tosi ankeeta katteltavaa :( Poika kuitenkin kehittyy normaalisti ja on pirteä, ihan kuten pitääkin.
Kiinteitä ollaan annettu jo kuukauden verran ja varsinaisia miehen annoksia kyllä syökin. Maitoa riittää ja tuntuu olevan ihan täyttävääkin eli ei siitäkään voi tuo huono kasvu olla kiinni.
Joulukuulle saatiin sitten lääkärille jo aikaa. Tutkivat kunnolla, että mistä johtuu, ettei kasvu ole toivotunlaista. Ja ennen kuin kukaan ehtii sanoa, että "ihan hyvän kokoinenhan poika on" niin kysehän ei tosiaan ole siitä painosta vaan painonKEHITYKSESTÄ.

Onko kellään kokemusta tällasista huonosti kasvavista lapsista? Missä vaiheessa mun tarvis ruveta oikeesti huolestumaan?

Siskollekin soitin ja manasin tuota lapsen painoa. Sieltä tuli heti kehoitus antaa korviketta lisäksi. Mulla rupes kiehumaan. Mikä juttu siinä on, että se korvike on muka ratkasu kaikkeen? Jos maitoa riittää omasta takaa eikä lapsi huoli esimerkiksi pumpattua enää tissiaterian päälle niin mitä hittoa se korvike siinä tilanteessa auttaa??!!??

Älkää nyt sitten käsittäkö mua väärin ja keräilkö mitään palkokasveja sieraimiin. Korvikkeen antamisessa ei ole mun mielestä mitään pahaa. Meillä ei sitä vaan ole ikinä annettu enkä ymmärrä, mikä siinä vois olla parempaa kuin tissimaidossa. Jos mulla maito riittää niin miksi pitäis korvikkeeseen siirtyä?

Sori purkaus.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Taa:
Siskollekin soitin ja manasin tuota lapsen painoa. Sieltä tuli heti kehoitus antaa korviketta lisäksi. Mulla rupes kiehumaan. Mikä juttu siinä on, että se korvike on muka ratkasu kaikkeen? Jos maitoa riittää omasta takaa eikä lapsi huoli esimerkiksi pumpattua enää tissiaterian päälle niin mitä hittoa se korvike siinä tilanteessa auttaa??!!??

Älkää nyt sitten käsittäkö mua väärin ja keräilkö mitään palkokasveja sieraimiin. Korvikkeen antamisessa ei ole mun mielestä mitään pahaa. Meillä ei sitä vaan ole ikinä annettu enkä ymmärrä, mikä siinä vois olla parempaa kuin tissimaidossa. Jos mulla maito riittää niin miksi pitäis korvikkeeseen siirtyä?

Sori purkaus.
Ole hyvä vaan! =) Ei muuten ole kommentoitavaa teidän tilanteeseen, mutta KUN sulla maito riittää, niin en näe mitään mieltä korvikkeen antamisessa, terveisin korvikelapsen äiti :LOL: No ei, kun totta kai, jos omaa maitoa on, niin se on ensisijainen "maito", ja jos se ei riitä, niin sitten annetaan korviketta lisäksi. En tmmärrä siskosi kommenttia. Korvike ei ole ratkaisu kaikkeen. Piste.

Meillä kans pientä tekoa tää tyttö, ja to tosiaan neuvola aamulla, ja nyt kun luin tuon sun jutun, niin mielenkiinnolla odotan, et sanotaanko meille / kehotetaanko lääkärikonsultaatioon. MUTTA sulla on poika, mulla tyttö, vaikuttaako sekin asiaan? En tiedä. Paljonko teillä oli tullu nyt sit painoa 4kk ja 5kk neuvolan välisenä aikana? Meillä oli VAAn 400g noussu 3 ja 4kk neuvoloiden välissä. Ja se on tosiaan vähän. Mut torstaina olen itse viisaampi siitä, mitä täältä kommentoivat Venlan mittoihin.
Ja lopuksi :hug: , poikasi on just täydellinen semmosena kun on :heart:
 
Taa
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Meillä kans pientä tekoa tää tyttö, ja to tosiaan neuvola aamulla, ja nyt kun luin tuon sun jutun, niin mielenkiinnolla odotan, et sanotaanko meille / kehotetaanko lääkärikonsultaatioon. MUTTA sulla on poika, mulla tyttö, vaikuttaako sekin asiaan? En tiedä. Paljonko teillä oli tullu nyt sit painoa 4kk ja 5kk neuvolan välisenä aikana? Meillä oli VAAn 400g noussu 3 ja 4kk neuvoloiden välissä. Ja se on tosiaan vähän. Mut torstaina olen itse viisaampi siitä, mitä täältä kommentoivat Venlan mittoihin.
Ja lopuksi :hug: , poikasi on just täydellinen semmosena kun on :heart:
Tytöt on yleensä pienempiä. Esikoinen (tyttö)on 5kk iässä ollu 900g kevyempi kuin tämä poika nyt. Tämä sama painonkehitysongelma on ollut nyt kolmella viimesellä neuvolakerralla. Joka kerralla on painoa tullut 300-350g eli tosi vähän.

Oma lapsi on aina täydellinen semmoisena kuin on :heart:

Ja äidit tuppaa aina olemaan huolissaan pikkuasioistakin :D
 
Taa Mulla oli tai siis on vieläkin kolmas poika sellainen pienempi kokoinen tapaus =) Syntyessään 3890g ja 50 cm, mutta sen jälkeen käyrät menikin aina vaan alaspäin ja painoa ei tullut tarpeeksi :whistle: Ja, poika oli pelkällä korvikkeella. Eli ei se ratkaisu ole.
Ravasimme painokontrolleissa ja sain käskyn lisätä öljyä ruokaan ja, ja ja... *huoh*. Mutta kun poika voi koko ajan hyvin! Oli pirteä ja kehittyi todella huimaa tahtia. Nousi esim. 6 kk:n ikäisenä seisomaan tukea vasten ja oppi kävelemään 10 kk:n ikäisenä niin en sitten enää jaksanut ottaa stressiä siitä kasvusta. Poika täyttää tässä kuussa 5 v, on edelleen pienikokoinen :heart:

 
mulla olis pieni ongelma... meillä on pikkujouluruokailut työpaikalla ja minutkin on kutsuttu sinne. imetän vielä, joten nyt mietin ja pohdiskelen sitä, että onko itsekästä, jos lähden tuonne pikkujouluihin ja yksi vuorokausi mennään nannilla (jos siihen tässä ehditään hyvin totutella)? neiti on silloin 5 kk ja 2 vkoa ja olen ajatellut kyllä puolen vuoden tienoilla vähentää imettämistä. tai että jos sitä vielä yhtään riittää, niin välillä vois imetellä (esim yöllä kun syö vielä kerran, aamulla...), mutta muuten vois siirtyä jo korvikkeisiin myös, että itsekin saisi vähän irtaannuttua tästä kotoa ja tytöllekin tekisi hyvää olla välillä edes pieniä hetkiä hoidossa, ettei tule ihan minusta riippuvaiseksi :) mutta sitten mietin, että jos olen tuon yhden vrk imettämättä, niin loppuukohan se maito sitten niin äkkiä? pumpatakaan kun en voi tytölle tänne jemmaan, kun pumpulle en saa maitoa, kuin pienen tiran, niin en jaksa rueta "taistelemaan" sen asian kanssa.

en tiiä. osaanko mä edes olla koko iltaa poissa tytön luota :D tekis kyllä meille molemmille hyvää ja isin kanssa on hyvä olla :) mut en tiiä... se maitohomma vaan mietityttää...

ja toinen mitä olen miettinyt on päivän ruokailurytmit. miten teillä muilla mennään?
 
Alkuperäinen kirjoittaja sunshine25:
ja toinen mitä olen miettinyt on päivän ruokailurytmit. miten teillä muilla mennään?
Meillä syödään suunnilleen tälleen (kellonajat on noin-aikoja ):

8.30 120ml maito-velliseosta
10.30 kasvis-liha-ateria
15.30 kasvisateria
18 hedelmäsose tai pelkkää maitoa
19.30 velli, mitä syödään ennen nukkumaan menoa useampaan otteeseen, kaikkiaan menee illalla n. 2 dl velliä, ja 70ml maitoa
 
Ruokailurytmeistä: Meillä menee suunnilleen näin: 8.30 hedelmäsose+maito tai maitovelliseos, 12-13 kasvisssose+maito, 16-17 kasvissose+maito tai hedelmäsose+maito ja 20-21 vellimaito (silloin tällöin myös hedelmäsose jos on jäänyt päivältä). Meitin neiti on nyt 4,5 kk ja maitoa menee vaihtelevasti soseen kanssa 50-150 ml. Yleensä Iida jaksaa syödä koko purkin sosetta, etenkin jos se on hedelmää :D

Sisu: voin kuvitella, että sua hirvittää se sikaflunssa-aalto, etenkin kun se jyllää siellä pohjoisessa parhaillaan. Mäkin oon täällä ihan paniikissa, vaikka se ei vielä ole kunnolla tänne etelämpään rantautunut. Asun Hämeenlinnan lähistöllä ja kuuntelin radiosta toissapäivänä, että Hml:ssa on varmistunut (vasta) yksi tautitapaus ja äkkiäkös se levii :eek: Meen itse tänään ottamaan rokotuksen, kun neuvolassa aloittivat raskaana olevien rokotukset. En edes epäillyt rokotteen ottamista ja olen jättänyt lukematta sellaset palstat, missä puhutaan haittavaikutuksista tms.

sunshine25: mun mielestä ei ole todellakaan itsekästä lähteä sinne työpaikan ruokailuihin! On todella hienoa, että olet jaksanut/pystynyt imettää näin pitkään ja nostan hattua kaikille imettävillle, kun itse lopetin jo reilun kuukauden jälkeen. Olen sitä mieltä, että itseään saa ja pitääkin hemmotella joskus vaikka just silleen, että käy syömässä tms. Ei se mun mielestä ole lapselta pois vaan on ihanaa jos esim. isä saa ja haluaa olla välillä lapsen kanssa ihan kaksin =)

Hoh, kai se on pakko tarttua vaihteeks imurin varteen, vaikka tää olo ei ole kaikista parhain mahd...
 
Huomentapäivää!

sunshine25: Meillä tyttö teki tissilakon 3kk iässä, eli tasan kk sitten ja edelleen tulee maitoa vähän. Tämän viimeisen kuukauden aikana tyttö on suostunut syömään vain öisin tai pitkien päikkäreiden jälkeen unenpöpperössä. Eli ei se maito ihan heti tyrehdy.

Ruokarytmit suunnilleen näin:
07.00: vellimaitoseosta 130ml
10.00: peruna-porkkanasosetta yksi jääpalakuutio + 120 ml maitoa
13.00: peruna-porkkanasosetta yksi jääpalakuutio + 120 ml maitoa
16.00: peruna-porkkanasosetta yksi jääpalakuutio + 120 ml maitoa
19:00: maitoa 120ml
21:00: vellimaitoseosta 130ml
+ yösyötöllä 100ml maitoa
Ja nyt olen alkanut antamaan päivän aikana pari kertaa vettä n.10-20ml.

Mapitus ja tyttö 4kk
 
Aaaaah, liian monta yötä nukkumatta.. En tajuu mikä meiän neidille on tullut. Heräilee 1-2 tunnin välein, jo kolmatta viikkoo. Sitä ennen nukku 4-7h putkeen. Alkaa käydä voimille, varsinki ku tuo esikoinenki on vielä niin pieni, et heräilee öisin sekin välillä. Mun mielestä maitoa riittää.. mut varuiks alotetiin eilen kiinteet. oiskin kyssäri: Voiko sitä perunaa antaa heti alusta 2-3 krt päivässä, vaiko 1tl alotetaan, ja pikkuhiljaa lisätään? Mä en oikeesti muista.. tai jaksa ajatella, ku on niin paha olo ja huimaa väsymyksen takia. Täl on koko ajan molemmat kädet suussa, mut hampaita mun tietääkseni oo tulossa. Sori oma napa, mut oon vaan niin poikki.

Lammiska ja neidit 4,5kk ja 1v8kk
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lammiska:
Voiko sitä perunaa antaa heti alusta 2-3 krt päivässä, vaiko 1tl alotetaan, ja pikkuhiljaa lisätään?
Meillä aloitettiin parilla lusikallisella ja pari-kolme kertaa päivässä. Nyt on syöty pari viikkoa kiinteitä...Ruokalistalla on vasta peruna-porkkana ja päärynä...Nii ja kerran maisteltu mangoa.
 
lammiska: meillä oli myös n. 3-4 kuukauden iässä sellainen kuukauden kestävä heräily-vaihe. iltavelli auttoi asiaan, tai ainakin samoihin aikoihin neiti palasi taas 6-8 tuntia kestäviin yhtämittaisiin uniin. ja nyt on maisteltu myös hedelmäsosetta ja perunaa aloiteltiin eilen.

sunshine ja neiti 4 kk 2 vko
 
Viime yönä hippu nukkui tunnin pätkissä. Käytin lääkärissä aamulla ja toinen korva oli tulehtunut (edellisen kuurin aikana). Pitääköhän tässä alkaa varautua korvakierteeseen.. :eek:

Käytin pienen myös maitoallergiatesteissä. Ensimmäistä kertaa elämässäni minulle teki pahaa näytteen otto. Se neula oli ihan kamalan iso (aikuisten kokoa) ja verta otettiin kolme tuubillista ja se tippui hurjan hidasta vauhtia. Ja hippu itki niin sydäntäsärkevästi! :( Näytteenottokeskus saa kyllä siitä plussaa, että ottivat meidät samantien pitkän jonon ohi kun kerroin että pieni on aika väsynyt huudetuaan koko yön korvatulehduksen takia.
 
:'( No niin, nyt se on meilläkin, joku tauti. Itsehän olen ollu enemmän ja vähemmän flussanen viime viikot, mutta nyt on esikoinen kuumeessa, ja yskii kun paraskin keuhkotautinen. P-E-L-O-T-T-A-A tuo Venlan kohta :( Rokotus saadaan aikaisintaan marraskuun lopulla, ja... JOS tää on nyt tätä epidemiaa, niin ehtiihän se jo moneen otteeseen sairastaa sen, ennen kun rokotus on edes ajankohtainen. Huomenna olis neuvola, enkä tiedä, mihin tungen esikoisen siksi aikaa, mies töissä silleen, ettei pääse kotiin. Kaveri töissä, ja toisella, jota voisin kysyä, niin hällä itsellä 3 ja 5v pojat, eli tuskin tulee meiltä tautia hakemaan.
Perjantaina pitäis lähtee porukoille Kajaaniin, mahtaa sekin jäädä väliin nyt. VITUTTAA! (anteeksi kielenkäyttöni) .
Täällä oli ollu viime viikolla yläasteelta yks päivä pois 60 oppilasta :eek: Se on aika paljon siihen nähden, että koko kunnassa asuu 3500 asukasta... :whistle: Eli leviää se, piru vieköön!
 
alina on alkanut kovasti päristelemään :D :heart: varsinkin syödessä se tuntuu olevan kivaa puuhaa!

ja neitonen herää edelleen sen ja sata kertaa yöllä.. jos erehtyy syöttämään ennen klo 1, niin herää takuuvarmasti tunnin välein loppuyön.. nukkuu kuitenkin aina joskus heräämättä noin klo 5.30- 9.30, toisinaan taas valvoo koko tuon ajan. herätessään ei pidä pientä kitinää, vaan huutaa aivan suoraa huutoa..

syökös teidän vauvat jo hyvin lusikalla? alina osaa kyllä ihan hienosti, mutta vain hedelmäsoseille höpöttää ja avaa suutaan ja tärisee odottaessaan uutta lusikallista :D
 

Yhteistyössä